Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Haya

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Haya
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Haya Vastaa lainaamalla viestiä
HAYA

erityisesti viitaten artikkeliin
"HIJAB" kirjottanut ZAHRA ABDUL-HASEEB
kääntänyt UmmYusuf


Mitä Haya on? Haya itsessään on johdos sanasta hayat, joka tarkoittaa elämää. Mutta se on jotain johon perehdymme myöhemmin tässä esseessä. Tämä termi käsittää monta eri merkitystä. Englannin kielessä se voidaan kääntää vaatimattomuudeksi, ujoudeksi, itsekunnioitukseksi, häveliääksi, häpeäksi, kunniaksi jne. Alkuperäinen merkitys sanasta Haya, uskovan luonteen mukaan, viittaa huonoon ja tuskalliseen olotilaan johon liittyy nolostuminen. Tämä siksi, että pelkää tulevansa paljastetuksi tai sensuroiduksi jonkun mitättömän tai sopimattoman käyttäytymisen takia. Islamin kannalta Haya on ominaisuus, joka vaatii uskovaa välttämään kaikkea vastenmielistä ja iljettävää asiaa. Se pidättää häntä, antaa toisille heidän oikeutensa ja jos hän ei jostain syystä pysty pitämään kiinni velvollisuuksistaan, hän tuntee itsensä erittäin huonoksi ja on häpeissään tästä. Syy tähän on se, että tuolloin hän on pettänyt Allahin, rikkomalla sopimuksen.

Hayalla on suuri rooli muslimien elämässä koska se on erittäin tärkeä osa meidän uskossa, imanissä. Jos meillä ei ole mitään muotoa, osaa hayasta itsessämme, todennäköisesti meidän imanimme on erittäin heikko. Kuten seuraavassa hadithissa mainitaan:

Kertonut Abu Huraira (ra): Profeetta (saas)sanoi, Usko on koostunut yli kuudestakymmenestä osasta. Ja Haya (tämä termi haya kattaa suuren määrän käsitteitä niiden joukossa on itsekunnioitus, vaatimattomuus, häveliäisyys etc.) on osa uskoa. (Bukhari)

Me myös opimme Profeetalta (saas) hayan omaamisen tärkeyden ja kuinka siitä ei tarvitse olla häpeissään. Ainoastaan ihmisen, joka sitä ei omaa, tulisi olla häpeissään.

Kertonut Abdullah ibn Umar (ra): Profeetta (saas) kulki miehen ohi joka oli torumassa veljeänsä hayasta ja oli sanomassa, olet erittäin ujo ja minä olen huolissani, että se tulee haittaamaan sinua. Siihen Allahin Apostoli sanoi, Jätä hänet rauhaan, sillä Haya on (osa) uskoa. (Bukhari)

Kuten yllä oleva hadith on myös todiste, että ujous ei ole vain liitettävissä naisiin vaan myös ominaisuus joka myös uskovan miehen kuuluisi omata. Se on merkki siitä, että pelkäävätkö he Allahia ja merkki siitä kuinka paljon uskonto merkitsee heille. Keskustellaan nyt erityyppisistä Hayasta. Kuinka monta eri muotoa hayalla on?

Hayalla on kaksi eri muotoa: hyvää ja pahaa. Hyvä Haya on kun on häpeissään kun tekee rikoksen tai asian, jonka Allaah ja Hänen Lähettiläänsä (saas) on kieltänyt tehtäväksi. Paha Haya on olla häpeissään tehdessään jotain, jonka Allaah ja Hänen Lähettiläänsä (saas) on määrännyt tehtäväksi.

Ensimmäiseksi, puhutaan erityyppisistä hyvästä hayasta. Esimerkiksi, hän joka on uskova, tulisi rakentaa persoonallisuutensa ja luonteensa hyvillä hayan ulottuvuuksilla. Kaikkein tärkeintä on se, että hänen on oltavat ujo tehdäkseen mitään, joka ei miellytä Allaahia (swt), uskoen että hänen tulee vastata kaikista teoistaan. Jos ihminen kykenee kehittämään tällaisen kyvyn, se tulee auttamaan uskovaa tottelemaan kaikkia Allaahin käskyjä ja pysymään poissa synneistä. Kun uskova tajuaa, että Allaah (swt) katsoo meitä koko ajan ja että me tulemme vastaamaan jokaista liikkeestä mitä teemme tässä elämässä, dunyassa, emme laiminlöisi mitään käskyjä Allahilta tai Hänen Lähettiläältään (saas). Joten mitä vahvempi hayasta tulee, sitä enemmän se motivoi ihmistä olemaan varma siitä, että Allaah (swt) ei tule näkemään hänen tekevän mitään kiellettyä. Tapa millä kasvattaa tätä hayaa on se, että ihmisen tulee jatkaa tiedon oppimista ja sen omaksumista meidän uskonnostamme. Toisenlainen haya on enemmän sosiaalisesta näkökulmasta, liittäen siihen muita ihmisiä Allahin lisäksi. Normaalisti tällaiset tapaukset tulevat esille kun käsitellään ihmissuhteita perheen sisällä. Kuten esimerkiksi lapsi, joka ei halua tehdä mitään mikä ei miellytä hänen äitiään, tai vaimo ei halua tehdä jotain joka ei miellytä hänen aviomiestään tai jopa oppilas, joka on varovainen sanoissaan opettajansa edessä (dai'i). Viimeisenä on esimerkki hayasta kun uskova tulee ujoksi omasta itsestään. Tämä on silloin kun he ovat saavuttaneet imanin piikin. Mitä tämä tarkoittaa on se, että jos he tekevät, sanovat tai näkevät jotain väärää tai edes tekevät pienimmänkin synnin, he alkavat tuntemaan olonsa niin huonoksi ja häpeälliseksi ja tuntevat syyllisyyttä sydämessään. Tämä rakentaa vahvan itsetietoisuuden ja se on asia, joka vahvistaa uskovan omistautumista Allahille (swt).

Kun olemme keskustelleet erilaista hayasta joista on hyötyä, on aika puhua hayasta, joka ei ainoastaan ole meidän Profeetan (saas) opetuksien vastaista vaan myös vankka todiste ihmisen heikosta imanista. Tämä negatiivinen piirre pyörii ihmisen häpeän ja ujouden ympärillä kun tekee jotain mitä Allaah (swt) on määrännyt Koraanissa tai meidän Profeetan (saas)meidän tekemään. Tämä muodostaa häpeän tai nolostumista kun tekee jotain mikä on laillista tai jotain jonka Allaah on meille määrännyt. Tarkoittaen sitä, että joku ei seuraa Islamin määräyksiä koska on ujo toisten ihmisten edessä tekemään niin. Tämä on erittäin kiellettyä koska tuolloin ihminen kunnioittaa ihmisiä tässä dunyassa enemmän kuin Yhtä, joka loi koko maailmankaikkeuden. Se myös tarkoittaa jos ihmiset on ujoja tai peloissaan etsimään Islamista tietoa maallisiin asioihin koska he eivät halua toisten ihmisten näkevän tai tietävän heidän tietämättömyydestä. Tämä jälleen kerran menee vastoin sitä mitä Allaah on kertonut meille Koraanissa, että meidän tulee etsiä tietoa ja opettaa sitä eteenpäin. Tässä yhteiskunnassa on monia esimerkkejä. Ihmiset hakeutuvat lakikouluihin, eri tiedon aloihin tai insinöörin opintoihin ja uhraavat neljästä kuuteen vuoteen elämästään oppiakseen tietoa, josta on ainoastaan hyötyä tässä elämässä. Miksi? Kysytkö? No, melko varmasti tässä yhteiskunnassa ihmiset, muslimit mukaan lukien, valitsevat uran sen mukaan kuinka paljon rahaa siinä ansaitsee ja minkälaisen aseman he saavat tässä yhteiskunnassa kun heistä tulee lakimiehiä tai lääkäreitä jne. He eivät ymmärrä, että paras muslimin asema/nimike on tai Islamin opettaja. Nämä Islamin opettajat ja oppineet ovat korkeammassa asemassa Allahin silmien edessä kuin hän, joka vain istuu kotona ja opettaa ja palvoo, ibaadah. Jos he haluavat opiskella lakia niin miksi ei Islamilaista Shariaah? Jos he haluavat opiskella tiedettä niin miksi ei Islamilaista tiedettä? Joten tämä selittää kuinka ihmiset pitävät maallisia uria korkeammassa arvossa ja ovat kiusaantuneita edes mainitsemaan mielenkiintonsa islamilaisista opinnoista. Ja vain siksi, että heitä ei pidetä niin arvokkaina kuten muita koulutettuja ihmisiä. Tämä on huonoa hayaa tai häpeää jostain mihin Allaah (swt) ja Hänen Lähettiläänsä (saas) meitä kannustaa.

Toinen todiste on pahasta hayasta, joka erityisen suosittua meidän siskojen joukossa tässä länsimaalaisessa yhteisössä. Tämä on se mihin tämä loppu essee keskittyy. Yksi kaikista tärkeimmistä hayan näkökulmista naisille on suojella heidän puhtauttaan ja säädyllisyyttä. Tehdäkseen tämän, heidän täytyy totella Allaahin käskyä piilottaa itsensä ja sulonsa kaikilta miehiltä joiden kanssa voi mennä naimisiin. Tämä käsky käsittää kaikki hayan osa-alueet niille jota sitä noudattaa. Uskovat ja tottelevat naiset ovat häpeissään olla tottelematta Allaahia (swt). He ovat ujoja vastakkaista sukupuolta kohtaan koska mitä he voivat kokea jos vieras mies katsoo heitä ja lopuksi heillä on haya koska he ovat häpeissään mennäkseen ulos julkisille paikoille ja tehdä tätä suurta syntiä näyttämällä kauneutensa julkisesti. On monia naisia tässä yhteiskunnassa, jotka väittävät, että heillä on haya mutta he seuraavat hijabin sääntöjä jälkeenjääneesti ja että naisten tässä yhteiskunnassa ei tarvitse peittäytyä on selvästikin epäuskoa. Koska jos jollain totisesti olisi haya, he eivät koskaan kiistäisi mitään mitä Allaah (swt) on käskenyt meidän tekevän vaikka emme juuri pitäisikään asiasta. Naisen haya tulee hänen säädyllisyydestä ja hänen ujoudesta ja Allaahin pelosta, joten miten hänellä voi olla hayaa jos hän kävelee ulkona julkisilla paikoilla peittämättömänä? Todiste on nähtävissä seuraavassa hadithissa.

Abdullah ibn Umar (ra) kertoi, että Profeetta (saas) sanoi:Totisesti haya (ujous, vaatimattomuus, kainous, säädyllisyys) ja Iman (usko) ovat kumppanuuksia. Kun toinen nostetaan, toinen myös poistuu. (Baihaqi)

Selvityksiä hijabin noudattamiseen sekä syitä siihen löytyy monesta Koraanin kohdasta sekä monesta ahadithista. Islamilainen Sharia ei ole lopettanut antamasta Hijabin määräyksiä. Se on myös selventänyt jokaisen mahdollisen asian, joka suoraan on yhdistettävissä näihin käskyihin ja niistä pienikin välinpitämättömyys voi johtaa rivouteen ja säädyttömättömyyteen. Toisin sanoen nämä on myös kielletty sulkeakseen oven haureellisuudelle ja irstaudelle. Tämä kielto takaa vahvan pilarin hayalle. Ujous ja oman kunnian ylläpitäminen ovat ensisijaisia, tärkeitä asioita yhteiskunnan moraalin ylläpitämiseen. Tästä syystä säädyllisyyttä on kutsuttu naisen koristeeksi, joka suojelee häntä monelta synniltä ja joka estää monia paha-aikeisia miehiä edes uskaltamaan ajattelemaan mitään huonoja ajatuksia hänestä. Tästä hayasta on tehty osa hänen luonteesta suojellakseen häntä moraalittomien miesten herjauksilta.

Anas bin Malik kertoi, että Profeetta (saas) sanoi: Kun irstaus (rivous, haureellisuus) on osa jotain siitä tulee viallinen; ja kun haya on osa jotakin siitä tulee kaunis. (Tirmidhi)

Eli on erittäin selvää, että Hijabilla on erittäin suuri rooli kun puhutaan Hayasta. Sillä Hijab suojelee rivoudelta ja haya tukee hijabia ja näin ihmisen Iman vain vahvistuu. Joten molemmat toimivat yhteistyössä kumppaneina. Meidän rakkaan Profeetan (saas) aikana kun hijabista kertovat jakeet paljastettiin, kaikki Quraishilaiset ja Ansarit juoksivat koteihinsa vaimojensa ja tyttäriensä ja lähinaissukulaisten luokse kertomaan, että heidän tulee peittää itsensä. He, joilla oli huntuja verhosivat itsensä ja he, joilla ei ollut huntuja tekivät muutamia välittömästi.

Narrated by Aisha (ra):May Allah have mercy on the early immigrant women. When the verse "That they should draw their veils over their bosoms" was revealed, they tore their thick outer garments and made veils from them. And when the verse "That they should cast their outer garments over themselves" was revealed, the women of Ansar came out as if they had crows over their heads by wearing outer garments. (Abu Dawood)

Tämä viittaa siihen, että kaikki nämä naiset halusivat suojella heidän siveyttään, jonka vuoksi he noudattivat Allaahin käskyjä. Vielä toinen hadith puhuu Aishan (raa) hayan tasosta:

Aisha (raa) kertoi: Minulla oli tapana mennä taloon, jossa Allahin Lähettiläs oli ja ottaa pois minun vaatekappaleeni, sanoen, että ainoastaan minun mieheni ja isäni olivat siellä; mutta kun Umar haudattiin heidän kanssaan, vannon kautta Allahin, että en mennyt sisään sinne ilman, että vaatteeni oli kiedottu ympärilleni, säädyllisyydestä Umarin vuoksi. (Tirmidhi ja Ahmed)

Jos naiset tässä yhteiskunnassa valitsevat olla käyttämättä hijabia, mutta omaavat jotain uskoa sydämessään, heidät voidaan kategorioida muslimi naisina mutta ei mu'miniinina. Totuus on se, että haya on erityinen mu'minin luonteenosa. Ihmiset, jotka ovat välinpitämättömiä Profeetan (saas) opetuksista, eivät välitä hayasta ja kunniastaan. Haya ja Iman ovat riippuvaisia toisistaan, joko ne ovat molemmat olemassa tai molemmat katoavat.

Kuten Profeetta (saas) on sanonut yhdessä hadithissa,
Siellä missä ei ole hayaa jäljellä, tehkää mitä haluatte.

Tänä päivänä mauttomuudesta ja kaikesta vastaavasta on tullut normaalia jopa tunnetuiden muslimien joukossa heidän innokkuudessa matkia epäuskovia. Nämä ovat niitä ihmisiä, jotka ovat taistelleet saadakseen muslimi naiset pois hijabin käytöstä, säädyttömättömyyteen. He ovat omaksuneet kristittyjen elämäntyylin omakseen enemmän kuin Profeetan (saas) traditiot. Nämä ihmiset ovat vaikeuksissa. Toisinaan he haluavat katsoa puolipukeisia musliminaisia, toisten vaimoja ja tyttäriä kaduilla kun taas toisaalta heillä ei ole rohkeutta kieltää Pyhän Koraanin ja Profeetan (saas) opetuksia. Eivätkä he myöskään voi sanoa, että ovat hyljänneet Islamin, mutta he eivät myös kestä katsoa musliminaista kantamassa hijabia ja osoittaa näin hayaa. Tosiasiassa tämä on niin, että antautumalla säädyttömättömyyteen, se tappaa hayan, jonka Islam on määrännyt säilytettäväksi. Luontaisesta halusta säilyttää oma kunniansa on se syy, että miesten kuuluu suojella naistensa kunniaa ja kunnioitusta. Se, mitä nämä miehet ja naiset eivät ymmärrä on se, että ne naiset, jotka eivät noudata hijabin sääntöjä ja jotka eivät kehitä hayaa itsessään, he viihdyttävät niitä, jotka ovat menneet Shaitaanin tielle. Kuten seuraavassa hadithissa:

Malik ibn Uhaimir kertoi, että hän kuuli Profeetan (saas) sanovan, että Allaah (swt) ei tule hyväksymään yhtään hyvää tekoa häpeämättömältä ja karkealta (rivo, alhainen, moukkamainen) henkilöltä. Me kysyimme, Kuka on häpeämätön tai karkea henkilö? Hän vastasi, Mies, jonka vaimo viihdyttää Ghair (ei- mahram) mahrah miehiä.

Tämä sana viihdyttää viittaa siihen, että hän esittää kauneuttansa sen sijaan, että pitää itsensä peitettynä. Jos muslimiveljet tietäisivät tänä päivänä hayan ja hijabin hyödyt, he eivät missään tapauksessa sietäisi sen vastakohtaa. Meidän Profeetan (saas) aikana, aviomiehet eivät voineet edes kuvitella vaimojensa poistuvan taloistaan ilman hijabia, puhumattakaan siitä, että he kaunistaisivat itsensä muita miehiä varten, jotta he saisivat ilmaisia katseita. Seuraava hadith osoittaa sen selvästi:

Al-Mughira kertoi että Sa'd bin Ubada sanoi, "Jos näkisin miehen vaimoni seurassa, iskisin häntä (miestä)(katkaisisin hänen kaulansa)miekallani." Tämä uutinen tuli Allaahin Apostolin tietoon, joka sanoi, Te ihmiset olette hämmästyneitä Sa'din Ghirasta (kunniasta, itsekunnioituksesta). Kautta Allahin, minulla on enemmän Ghiraa kuin hänellä, ja Allahilla on enemmän ghiraa kuin minulla. Ja koska Allahin ghiran, Hän on antanut häpeällisten asioiden ja syntien tekemisen tehtäväksi salassa ja näkyvästi. Eikä ole ketään, joka pitää siitä, että ihmiset katuvat Hänelle ja anovat Hänen anteeksiantoaan enemmän kuin Allaah. Tästä syystä Hän lähetti varoittajia ja hyvien uutisten tuojia. Ja ei ole ketään, joka haluaa tulla ylistetyksi enemmän kuin Allaah haluaa ja tästä syystä Allaah on luvannut Paratiisin (hyväntekijöille). Abdul Malik sanoi, Kenelläkään ei ole enempää Ghira kuin Allaah.
(Sahih Bukhari)

Joten tämän tulisi olla tarpeeksi, että ymmärtää miksi Hijab on niin tärkeä naisille, jotta osoittaa hayaa itsessään ja elää todellista mu'miniinin elämää. Joskus tilanne on tullut siihen, että henkilö on tehnyt vääryyttä/syntiä pitkän aikaa ja he eivät pysty erottamaan oikeaa väärästä. Toinen tapa miten tämän voi ilmasta on, että ihmisen mennessä liiallisuuksiin säädyttömuuksien sallimisissa johtaa viisauden vähentymiseen ja kykyyn nähdä hyviä tekoja pahoista teoista. Aivan kuten Profeetta (saas) sanoi:

Minulla on kunniaa (osa hayaa). Ainoastaan ihmiseltä, jolla on tummunut sydän on riistetään kunnia.

Joku voi ihmetellä jos tämä Hijabin ja Hayan ylläpito on niin tärkeää niin miksi meillä ei ole mitään joka näyttää meille kunniaa? Vastaus tähän kysymykseen on selvästi Koraanissa ja ahadithissa. On monia Hayan hyveitä jos vaan haluaa tietää. Tässä vain muutamia.

1. Allaah rakastaa Hayaa. Tämän me tiedämme seuraavasta hadithista: Totisesti Allaah (on Yksi joka) jolla on Haya ja on Suojelija. Hän rakastaa hayaa ja ihmisiä, jotka korjaavat toisten vikoja.(Bukhari)

2. Haya itsessään on Islamin mahtavuus kuten meidän Profeetta viittasi: Jokaisessa elämäntyylissä on synnynnäinen ominaisuus. Islamin ominaisuus on haya. Tai Jokaisessa uskossa on synnynnäinen ominaisuus. Islamin ominaisuus on vaatimattomuus (haya). (Abu Dawuud)

3. Haya tuo ainoastaan hyvää ja ei mitään muuta. Meidän Profeetta (saas) sanoi: Haya ei tuo mitään muuta kuin hyvää. (Bukhari)

4. Haya on todellinen merkki meidän Imanista (uskosta). Kuten Profeetta (saas) on maininnut Ansaarille, joka oli tuomitsemassa veljeänsä olemasta ujo: Jätä hänet, sillä Haya on osa uskoa. (Bukhari)

5. Haya vie meidät Paratiisiin. Kuten Profeetta (saas) kertoi meille: Haya tulee Imanista (uskosta): Iman vie Paratiisiin. Siveettömyys tulee vastenmielisyydestä; ja vastenmielisyys vie tuleen.
(Bukhari)

Itse sana Haya on johdettu sanasta Hayat. Tämä tarkoittaa elämää. On ainoastaan selvää, että ihminen jolla on hayaa, tulee elämään islamilaista elämää. Toisaalta, jos heillä ei ole Hayaa, he elävät elämää, joka on Kuollut islamilaisesti mutta elossa tähän maailmaan verrattuna.

Profeetta (saas) sanoi: Haya ja luotettavuus ovat ensimmäisiä asioita jotka poistuvat tästä maailmasta, joten pyydä niitä jatkuvasti Allaahilta. (Baihaqi)



Käske uskovien miesten laskea katseensa ja varjella siveyttään;
se on enemmän puhdistavaa heille.
Totisesti Allaah on tietoinen siitä mitä he tekevät.
Ja käske uskovien naisten pitää katseensa kurissa ja varjella siveyttään, olla näyttämättä muita sulojaan kuin niitä, jotka tavallisesti ovat näkyvissä, ja peittää juyuubihinnansa (mm.vartalonsa,kasvonsa,kaulansa ja rintakehänsä). Heidän ei tule näyttää sulojaan muille kuin aviomiehilleen, isälleen, apelleen, pojilleen, poikapuolilleen, veljilleen, veljenpojilleen, sisarenpojilleen, naispuolisille (muslimi) tuttavilleen, (naispuolisille) orjilleen, ja niille miespalvelijoilleen, joilla ei ole enää haluja, tai lapsille, jotka eivät vielä tiedä mitään naisen hävystä. Heidän ei myöskään tule tömistellä jalkojaan kiinnittääkseen huomiota salassa oleviin suloihinsa. Ja kaikki te anokaa Allaahia antamaan teille anteeksi, uskovaiset, jotta menestyisitte.
[käännös merkityksestä, Surah An-Nuur 24:30-31]



Subhaanaka Allaahumma bi hamdik
Ashadu anlaa illaah ant
wa astagfiru wa tuubu aleik
















KAIKKI YLISTYKSET KUULUVAT ALLAHILLE, OLKOON HÄNEN RAUHA JA SIUNAUKSET MUHAMMADIN SALLAAHU ALEIHIM WA SALLAM, YLLÄ, HÄNEN PERHEENSÄ, HÄNEN SEURALAISTENSA JA HÄNEN OIKEIDEN SEURAAJIEN YLLÄ AINA VIIMEISEEN PÄIVÄÄN ASTI. AAMIN.


Viimeinen muokkaaja, ummuyusuf pvm Tor Jou 08, 2011 8:44 pm, muokattu 2 kertaa
Sun Huh 16, 2006 8:13 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Nosto tämä aiheen niin ajankohtaisuuden vuoksi. Kesä tulee ja alastomuus lisääntyy ja samalla waswas siskojen mielissä. Tässä kaunis nashiid aiheesta:

http://www.youtube.com/watch?v=CsYkmPf6HMM&feature=mh_lolz&list=FLxnay0-n2Edg

Pitäkää rakkaat siskot kiinni kunniastanne. Allaah pitäköön meidät vahvoina. Aamin.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Sun Tou 29, 2011 4:19 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Aiheen nosto.

Elisessä musliminaisten hyvinvointipäivillä pitämäni puhe sivusi aihetta toisesta näkökulmasta, siitä kuinka nämä pienet taikka suuret ratkaisut vaikuttavat koko muslimiyhteiskunnan hyvinvointiin ja kuinka jokainen tulee vastaamaan teoistaan ennemmin taikka myöhemmin.

Puhe ei ollut kenellekään henkilökohtaisesti tarkoitettu, vaikka varmasti moneen se vaikutti. Muistutus on yksi mitä Koraanikin suosii ja on asioita, joista joskus on pakko puhua hyvin vakavasti ja lempeä puhe ei juuri aina auta jos asia on vakava. Pyydän kuitenkin anteeksi jos joku koki sen henkilökohtaisesti loukkaavaksi. Se ei ollut tarkoitukseni.

Tässä heille luettavaksi, jotka eivät päässeet paikalle ja muillekin kenties keskustelun aloittamiseksi. Pyydän myös lukemaan yllä olevan artikkelin, joka koskee myös samaa aihetta, eri näkökulmasta katsottuna.
Jazaakum Allaah khairan.

TIE PARATIISIIN

Bismillaah ar-Rahman ir-Rahim

Suurah al-Insaan

1. Eikö ollutkin aika, jolloin ihminen ei ollut mitään?
2. Me loimme ihmisen mitättömästä siemenpisarasta koetellaksemme häntä ja annoimme hänelle kuulon ja näön.
3. Me johdatimme hänet oikealle tielle, ja hän on kiitollinen tai kiittämätön.
4. Uskottomille olemme valmistaneet ketjut, kahleet ja liekehtivän tulen,
5. mutta hurskaat saavat juoda maljasta, johon on sekoitettu kamferia,
6. lähteestä, josta Allahin palvelijat juovat vapaasti ammentaen.
7. He täyttävät valansa ja pelkäävät päivää, jona kauhut yltävät kaikkialle.
8. He ruokkivat köyhiä, orpoja ja vankeja parhaalla ruoalla:
9.” me ruokimme teitä Allahin tähden haluamatta teiltä korvausta tai vastapalvelusta,
10. sillä me pelkäämme Herramme synkkää ja kauheaa päivää.”
11. Mutta Allaah suojelee heitä tuon päivän kauhuilta ja antaa heille onnen ja autuuden.
12. Hän palkitsee heidän kärsivällisyytensä silkkivaattein ja puutarhoin,
13. joissa he saavat maata vuoteilla kärsimättä auringosta ja helteestä.
14. Puiden varjot yltävät heidän päälleen ja niiden hedelmät riippuvat heidän ulottuvillaan
15. Hopea astiat ja lasimaljat kiertävät heidän piiriään,
16. hopeapikarit, jotka on tehty tarkan mitan mukaan,
17. heille tarjotaan siellä maljoja, joihin on sekoitettu inkiväärivettä,
18. lähteestä, jonka nimi on Salsabiil.
19. Ikuisesti nuoret pojat kiertävät helmenkaltaisina tarjoamassa juomaa.
20. Kun katsot siellä ympärillesi, näet vain onnea ja suurta autuutta.
21. Heidän yllään on vihreät silkki- ja brokadivaatteet, ja heillä on koruina hopeisia rannerenkaita, ja heidän Herransa antaa heidän juoda puhdasta juomaa:
22. ”Tämä on teidän palkkanne. Teidän vaivannäkönne saa nyt kiitoksen.”
23. Me olemme lähettäneet sinulle Koraanin,
24. Odota siis kärsivällisesti Herrasi ratkaisua äläkä tottele syntisiä ja uskottomia,
25. vaan mainitse Herrasi nimi aamuin ja illoin
26. Ja kumarra Häntä osa yöstä ja ylistä Häntä koko pitkä yö.
27. Uskottomat rakastavat tätä maailmaa mutta kulkevat kohti vaikeaa päivää.
28. Me olemme luoneet heidät ja antaneet heille voimaa, mutta jos tahdomme, voimme vaihtaa heidän tilalleen toisia ihmisiä.
29. Tämä on muistutus, ja joka tahtoo, suuntaa tiensä kohti Herraa.
30. Mutta ette te tahdo, ellei Allaah tahdo. Allaah on Tietävä, Viisas.
31. Hän antaa armonsa, kenelle tahtoo, mutta väärintekijöille Hän on valmistanut tuskallisen rangaistuksen.


Totisesti kaikki kiitoksen ja ylistykset kuuluvat Allaahille, Maailmakaikkeuden Herralle, Ylläpitäjälle, Sydämien Kääntäjälle. Hänen luotaan me löydämme iankaikkisen rauhan ja tyytyväisyyden tunteen, Hän on auttajista parhain ja Hänen luokseen meidän kaikkien tulee pyrkiä.

Me kaikki olemme lukeneet, kuunnelleet tai kuulleet monia tarinoita minkälaista Paratiisissa on ja kuinka me mahdollisesti pääsemme sinne. Paratiisiin pääsy ei ole helppoa. Sinne ei yksikään ihminen pääse vain tekojensa perusteella vaan tarvitsemme siihen Allaahin armoa ja anteeksiantoa synneistämme. Se miten sydämessä on uskoa, ja sieltä edeten ulkoisiin tekijöihin ei ole yhdentekevää.

Jokainen päivä koostuu teoista, mitä me teemme vuorokauden aikana. Pikku virheitä sattuu jokaiselle Aatamin lapselle ja niin myös syntejä. Mutta elämme aikaa, jolloin pienet virheelliset teot muuttuva synneiksi, ja nämä synnit kasaantuvat tai johdattavat toisiin isompiin synteihin ja näin siirrymme seuraavalle asteelle, Shaitaanin ansoista aina suurempaan ansaan, joka johtaa epäuskon kautta uskonluopumiseen. Shaitaanin lupaus on Koraanista meille kaikille tuttu, hän vaanii meitä joka suunnalla, niin vasemmalla kuin oikealla. Ei siis ole yhdentekevää mitä päiväsi aikana teet tai mitä ratkaisuja tulet tekemään tai mitä ratkaisuja haudot päässäsi.

Jokaisella teolla on seuraukset, jokainen sana kirjataan ylös, ja jokainen meistä tulee olemaan niistä vastuussa, paitsi ne, jotka luokitellaan jo mielensä menettäneeksi.

Eräs viisas sisko kertoi aikoinaan minulle seuraavasti, lainaten suurta oppinutta Ibn Taymiyyaa ra:

”Karkota pois ohimenevät ajatukset, sillä jos et tee sitä, niistä tulee ideoita. Karkota pois ideat, sillä jos et tee sitä, niistä tulee haluja. Taistele niitä vastaan, sillä jos et tee sitä, niistä tulee päätöksiä ja päättäväisyyttä ja jos et karkota niitä pois, niistä tulee tekoja. Ja jos et vastusta niitä päinvastaisella, niistä tulee tapoja, ja niistä eroon pääseminen tulee sinulle vaikeaksi.”

Mitä on muslimien identiteetti nykypäivänä? Miten me varjelemme islamin kunniaa joka päiväsessä elämässä? Näistä asioista haluan puhua kanssanne tänä päivänä. Ja miten nämä kaksi asiaa sitten liittyvät toisiinsa, ohimenevät ajatukset, teot ja niiden seuraukset, tulen avaamaan tämän asian teille hyvin yksinkertaiseen muotoon…

Puhutaan nyt suoraan asioista niiden oikeilla nimillä. Miten siskot voivat? Tältä se näyttää ulospäin: Keskinäisiä jatkuvia riitoja, juoruamista, panettelua, selkään puukottamista, itsensä esilletuomista, ulkomuodon kohottelua, hijabien tyylittelyä, hijabien poistamista, ruumin rakenteen korostamista, harhaan menemistä, neuvoista kieltäytymistä, neuvojan haukkumista jne. Mitä islamia tämä edustaa?

Kuljemmeko halujemme ja mielenjohteiden perässä vai seuraammeko Koraanin ja Profeetan neuvoja? Kumman valitsemme kun ajat ovat hankalia? Kuinka te valitsette sen keskitien, joka on paras tapa harjoittaa uskontoamme? Mikä on tämä keskitie? Onko sunnan seuraaminen niin vaikeaa, että se hylätään ulkoisten tekijöiden kanssa totaalisesti ja hyväksytään joukkoon sulattautuminen sunnan ja Koraanin sijasta?

Me olemme vastuussa siitä mitä islam on tulevaisuudessa tässäkin maassa. Jos emme vahdi tarkkaan tekojamme ja puolusta oikeuksiamme pukeutumisen suhteen, tulemme olemaan varmasti samassa pisteessä kuin esim. Ranska, Saksa, Belgia, Hollanti on tällä hetkellä. Siellä monet niin maallistuneet muslimit ovat pannut alulle koko Eurooppaa valtaavan huivikeskustelun, niqabin ja burqa kiellot, joista mekin täällä olemme saanet alkaa kärsimään. Lisääntyvässä määrin islamia on alettu hyvin julkisesti kritisoimaan, haukkumaan ja pilkkaamaan. Joka taas luo pohjaa tulevaisuudelle, ajalle joka väistämättä tulee tapahtumaan. Aivan kuten Profeetta on sen meille ennustanut tapahtuvaksi.

Me olemme nyt kääntöpisteessä, joko jatkamme samaan malliin, naivisti olettaen, että maailman sodat eivät kosketa meitä, poliittiset tilanteet keski-Euroopassa eivät saavuta meidän lainsäädäntöjä ja harjoittaminen tulee aina olemaan yhtä helppoa kuin se nyt on. Kaikesta näistä helppouksista huolimatta, moni sisko on päättänyt maallistua, matkien kenties miestensä kotimaiden käytäntöjä taikka pyrkien pois ihmisten katseista, jopa pelkän huivin kanto on muka aivan liian hankalaa. Jos luovutaan yhdestä islamin elementistä, niinkin pienestä kuin hijabista, seuraavaksi on edessä jo seuraava myönnytys epäuskoville ja heidän tyytyväisyyttä hakien. Ja mikä on oikeanlainen hijab?

Se peittää kaiken, ilman että se kertoo vartalon tarkan muodon. Se ei ole räikeä, huomiota herättävä bling bling muoti tuote. Se siis ei ole vain huivi, joka laitetaan päähän. Huivia ei tule stailalla jotta se olisi jotenkin makeempi, huomiota herättävämpi, kasvoja kaunistava, korista vaatekappale. Osa hijabia on myös se miten kannat itseäsi. Mitä ihmeen hijabiä on kävellä kovaäänisesti korkokengät jalassa, hajuvedessä uitettuna ja purkkaa kovaäänisesti jauhaen. Qardawin fatwa maailman musliminaisille on sama kuin vessapaperi. Tämän mukaan riittää, että huivi on päässä ja housut jalassa. Näetkö oikeasti Aisha raa kävelevän tiukat farkut jalassa ja huivin alle asetetun tötterö päässään? Lää iläähä illalLaah. Näetkö nykypäivän siskot taistelemassa keihäät kädessä varoen tekokynsiensä hajoamista?

Suurah al-Alaq, kertoo meille:
”Toden totta, ihminen on julkea, sillä hän kuvittelee olevansa vahva/itseriitoinen, mutta Herrasi luo on kaiken palattava.” 96:6-7 källää innäl insäänä läjätägraa, arra’aahu saghnää, innä ilää rabbikä ruzu’aa.

Islam ei ole uskonto, joka vanhenee iän myötä. Islam on sama mitä se on ollut aikojen alussa ja tulee olemaan samat säännöt aina loppuun saakka. Islam ei ole myöskään saavuttanut tätä asemaa ilman siskojen vankkaa islamin harjoittamista sen oikeiden sääntöjen mukaa vaan suurien uhrauksien ja taistelujen kautta. Mitä sinä teet tämän asian ylläpitämiseksi ja meidän niin rakkaan identiteetin ja voiman ylläpitämiseksi? Missä on meidän izzah, taqwa ja hayaa?

Taqwa, Allaahin kunnioitus ja pelko on yksi tärkeimmistä muslimin ominaisuuksista. Taqwa auttaa pitämään asiat tärkeysjärjestyksessä sekä estää meitä elämästä himojemme, halujemme ja mielenjohteiden mukaisesti. Taqwa vie meitä lähemmäs puhtaampaa elämää, joka taas on se avain Paratiisiin. Allahin ominaisuuksista mielessä tulisi aina olla Kaikkinäkevä ja Kaikenkuuleva. Todellista taqwaa on se, että palvoja aina miettii, mitähän Allaah tästä teosta tuumaa, onko Hän tyytyväinen luotuunsa.

Kaikilla näillä pienillä vaatteilla ja aatteilla sekä käyttäytymisellä on suuret seuraukset sekä yksiön omassa elämässä ja tuonpuoleisessa että myös koko yhteiskunnassa.

Suurah al-A’laa 87:7–17
Hän tietää salatun ja julkituodun.
Me teemme tämän sinulle helpoksi.
Varoita siis; kunpa varoituksesta olisi hyötyä.
Se, joka pelkää, ottaa varoituksesta vaarin, mutta sitä kaihtavat kurjat,
jotka vielä korventuvat suurimmassa tulessa,
eivät kuole, mutta eivät myöskään elä siellä.
Onnellisia ovat ne, jotka tekevät parannuksen,
muistelevat Herransa nimeä ja rukoilevat.
Mutta te valitsitte tämänpuoleisen elämän, vaikka tuonpuoleinen on parempi ja pysyvämpi.


_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah

Viimeinen muokkaaja, ummuyusuf pvm Per Jou 09, 2011 10:05 am, muokattu 1 kertaa
Kes Jou 07, 2011 7:53 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Ja tässä autenttisia haditheja kahdesta kohtaa, toinen hajuvedellä hajustetuista naisista ja heidän kevytkenkäisyydestä, haureudesta, jota nimitin nopealla käännöksellä prostituutioksi. Aviorikkoja on kaiketi kaikista lähin käännöksessä tai haureuden/huorintekijä (zaani). Ja toinen pukeutumisesta tai pukeutumattomuudesta.

Joka tapauksessa joka kiistää Profeetan (saws) sunnan tai kiistää Koraanin sanomaa, ei ole meistä.

“And stay in your houses, and do not display yourselves like that of the times of ignorance” [al-Ahzaab 33:33].

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “During the last days of my ummah there will be women who are clothed but naked, with something on their heads like the humps of camels. Curse them, for they are cursed.

Huom. "kiroa heidät, sillä he ovat kirottuja" tämä on siis hadith ja kirous tarkoittaa Allaahin kiroutta. La'ana kenties arabiaksi. Koitan kaivaa sen tähän arabiaksi insha Allaah tai joku muukin sen saa etsiä jos kerkiää.

Ibn ‘Abd al-Barr said: what the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) meant was women who wear clothes made of light fabric which describes and does not cover. They are clothed in name but naked in reality.

Abu Moosa al-Ash’ari said: the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Any woman who puts on perfume then passes by people so that they can smell her fragrance, is an adulteress.”
[/b]

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Kes Jou 07, 2011 10:20 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Imaan



Liittynyt: 11 Syy 2011
Viestejä: 20

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
As salaam alaikum wa rahmatullaahi wa barakatuhu,

jälleen kerran erittäin aiheellinen muistutus meille siskoille, joka varmasti herättää monessa tunteita ja saa pohtimaan sitä omaa käytöstään ja olemustaan sekä koko muslimiumman hyvinvointia. Jazaki Allahu khairan kun laitoit tekstin tänne myös meidän luettavaksi jotka eivät luentoa livenä päässeet kuulemaan.

Tässä tuo yllämainittu hadith arabiaksi:

سيكون في آخر أمتي نساء كاسيات عاريات على رؤوسهن كأسنمة البخت العنوهن فإنهن ملعونات
زاد في حديث آخر ز : لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها وإن ريحها لتوجد من مسيرة كذا وكذا

[رواه مسلم من رواية أبي هريرة]

Tuon kerronnan mukaan tälläiset naiset jotka ovat vaatettuja mutta alasti eivät tule astumaan Paratiisiin olenkaan eikä edes haistamaan sen tuoksua, aikamoinen varoitus! Miksemme ota tätä varoitusta vakavasti? Mitä varten me täällä olemme? Elämmekö Tuonpuoleisen takia vai dunyaa jahdaten? Allahu musta'aan.
Tor Jou 08, 2011 11:51 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuIsmael



Liittynyt: 04 Syy 2010
Viestejä: 6
Paikkakunta: Helsinki

Lähetä hadith al-Bukharista Vastaa lainaamalla viestiä
Narrated by Al-Mughira
Sa'd bin 'Ubada said, "If I saw a man with my wife, I would strike him (behead him) with the blade of my sword." This news reached Allah's Apostle who then said, "You people are astonished at Sa'd's ghira. By Allah, I have more ghira than he, and Allah has more ghira than I, and because of Allah's ghira, He has made unlawful Shameful deeds and sins (illegal sexual intercourse etc.) done in open and in secret. And there is none who likes that the people should repent to Him and beg His pardon than Allah, and for this reason He sent the warners and the givers of good news. And there is none who likes to be praised more than Allah does, and for this reason, Allah promised to grant Paradise (to the doers of good)." 'Abdul Malik said, "No person has more ghira than Allah." (vol 9,kirja 93, hadith 512)

tämä otettu sivustolta http://www.sahih-bukhari.com/Pages/Bukhari_9_93.php. Siinä sanotaan, että tappaisi miehen eikä suinkaan vaimoaan.

_________________
Ora et labora
Tor Jou 08, 2011 3:36 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Subhaana Allaah! Jazaaki Allaah khairan virheen korjauksesta! On se hyvä että tekstejä joku lukee tarkkaan ma'sha Allaah!

Muutan sen tuonne edelliseen artikkeliin tuota pikaa!

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Tor Jou 08, 2011 8:39 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
As salaamu aleikum,

Ilmeisesti joillekin on vielä epäselvää mikä tämän puheen sisällön tarkoitus on ollut. Usein lukija/kuulija kuulee sen mitä haluaa kuulla, toisin kuten sen kirjoittaja tai puhuja on alunperin halunut siinä toisten ymmärtää.

Olen tästä syystä alleviivannut siitä tiettyjä tärkeitä keskeisiä pointteja, jotta se olisi yksinkertaisemmassa muodossa.

Yksi rakentavasta kommentista, jonka olen saanut oli se asianhaara, jossa ajateltiin,joko tässä on unohdettu täysin eri tasoiset ihmiset uskonsa suhteen. Toiset ovat voimakkaampia uskossaan, joka myös heijastuu ulkoisiin tekijöihin kun taas toiset heikompia, ja kantavat näin ollen pienempää lastia mukaanaan. Tämä on sanomattakin selvää, ettei uusilta muslimeilta voida odottaa samanlaista tietämystä, tapoja ja käyttäytymistä kuin vanhemmilta muslimeilta. Yksilöä neuvottaessa tämä on tietenkin otettava huomioon.

Kysehän ei ollut yksilön haukkumisesta taikka moittimisesta, vaikka syytäkin olisi, ja sitä ei kyllä voi kukaan kiistää. Mutta kuten kaikki sen tiedämme, kukaan ihminen ei voi olla ketään tuomitsemaan tässä maailmassa, eikä tarvitsekkaan, sillä alhamdulillaah, Allaah kyllä pitää kirjaa meidän teoista ja vastaamme niistä kaikki itse, kuten olen puheessani myös sen selvästi kirjallisesti sekä suullisesti antanut ymmärtää.

Se tapa, miten sitten siskot itsensä peittävät on täysin heidän oman tietämyksen, halun ja mieltymyksen tulosta. Toivottavaa kuitenkin olisi, että se on peittävä eikä korostava. Ja nämä säännöt ja kriteerit tulevat meille Koraanista ja Sunnasta. Ja jos joku päättää pukeutua toisin, hän on siitä täysin itse vastuussa. Mutta se ei estä meistä ketään käyttäytymästä toista kohtaan ihmisarvoa unohtamatta ja kohteliaasti.

Mitä tulee maahanmuuttaja siskoihimme, tai ei-suomalaisiin siskoihimme, en ole koskaan huomannut mitään vastaavaa reaktiota heiltä, en Suomessa enkä maailmalla asuessani taikka matkusteltaessani. Siellä ja täällä heidän keskuudessa kyllä tiedetään mikä on oikein ja heidän oma yhteisö pitää siitä hyvää huolta ja julkinen paheksunta on hyvinkin normaalia tässä asiassa.

Joidenkin mielestä tämä kärkäs neuvo on ollut liikaa, ja tähän asiaan ei saisi puuttua. Itse olen lopen kyllästynyt puhumaan asioista niiden vierestä, ilman että keskustellaan oikeasti asioista, joilla on jotain väliä tämän hetkisen tilanteen kanssa.

Pitäiskö luennon/puheen alussa alkaa ilmoittamaan kuten dokumentteja katsottaessa, "tämä ohjelmanumero SAATTAA sisältää herkkänahkaisille hiukan liian voimakkaita otteita Sunnasta ja Koraanista, joten varautukaa herneisiin ja meloneihin".

Jos olisin sheikh Saudi-Arabiasta taikka kuka tahansa vierailija, niin reaktio ei olisi raju. Joten otanpa tähän ketjun jatkeeksi listan aiheesta olevia luentoja, joita kukin sitten kuuntelee tai ei kuuntele.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah

Viimeinen muokkaaja, ummuyusuf pvm Per Jou 09, 2011 10:54 am, muokattu 1 kertaa
Per Jou 09, 2011 10:35 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
The dust will never fall down- Anwar Al-Awlaki (rahmatullaah aleih)
http://www.hoor-al-ayn.com/lectures/anwar-al-awlaki/

Ghurabaa - Sh.Khalid Yasin (ma'sha Allah, kohta saamme kuulla häntä livenä Helsingissä insha Allaah!)
http://www.youtube.com/watch?v=_eesymvcX2A

Nouman Ali Khan (vaikken erityisesti häntä kuuntelekkaan)
http://www.youtube.com/watch?v=Ta4akTBVqpo
Facebookista:
http://www.youtube.com/watch?v=rGWRqIQPDyk&feature=related

Abdulhakim Quick
http://www.youtube.com/watch?v=hknMRIVQQT0

Shaikh al-Arifi (joka myös kohta saapuu Suomeen insha Allaah)
http://www.youtube.com/watch?v=38bUWI_7rGQ&feature=related

Jokaisesta näistä löytyy meille kaikille neuvoja, niin minulle kuin kaikille teistäkin. Joten kannustakaamme jokaista hyvään ja kielletään pahasta. Kukin omalla tyylillään ja tietämyksellään.

Jazaakum Allaah khairan

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Per Jou 09, 2011 10:42 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sumaya050



Liittynyt: 31 Lok 2010
Viestejä: 1

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
assalaamu3aleikum

rakas sisko olen samaa mieltä kanssasi me siskot tarvitsemme näitä luentoja missä puhutaan siskojen vaatetuksesta jne ,
vaikka ei kaikki käytä oikean mukaista vaatetusta niin tulee ainenkin sanottua mikä on oikein .
Minä ainenkin pidin luennostasi se oli todella hyvä ja juuri sopiva aihe .



JAZAKILLÄHU XHAIRAN
ALLAH PALKITKOON SINUA PARATIISILLA ALLAHOMMA AMIN

WA SALAAM SUMAYA050
Lau Jou 10, 2011 8:39 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
wa aleikum salaam wa rahmatullaahi wa barakaatuh

Jazaaki Allaah khairan sisko. Aina ei voi miellyttää kaikkia ihmisiä, mutta aina voi miellyttää Allaahia.

wa salaam

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Lau Jou 10, 2011 10:13 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 469

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Shaikh al-Arifi (joka myös kohta saapuu Suomeen insha Allaah)
http://www.youtube.com/watch?v=38bUWI_7rGQ&feature=related

Milloin al-'Arifi olisi Suomeen tulossa, inshaAllah?
Sun Jou 11, 2011 10:25 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Puhe oli ollut syksystä tai talvesta, mutta ilmoitan heti kun tiedän tai saan tähän varmistusta insha Allaah.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Sun Jou 11, 2011 11:58 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea