Islamtieto.com Foorumin pššvalikko
RekisterŲidyHakuOhjeKšyttšjšlistaKšyttšjšryhmštKirjaudu sisššn
Kenelle kuuluu kotityöt jos mies ei käy töissä?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin pššvalikko » Yleinen Keskustelu Nšytš edellinen aihe
Nšytš seuraava aihe
Kenelle kuuluu kotityöt jos mies ei käy töissä?
Kirjoittaja Viesti
Jenni

Viestejš: 12

Lšhetš Kenelle kuuluu kotity√∂t jos mies ei k√§y t√∂iss√§? Vastaa lainaamalla viestiš
Mä haluan nyt varmuudella tietää mitä Koraani sanoo kotitöistä.

Kuuluuko ne naiselle on mies töissä tai ei vai kuuluuko ne jakaa jos kumpikaa ei ole töissä? Entä jos nainen on töissä, tai koulussa ja miehellä ei ole kumpaakaan niin kuuluuko ne kotityöt sitten miehelle vai yhä naiselle? Onko naisen paikka aina keittiössä?

Menikö liian monimutkaseks?
Lau Elo 06, 2005 11:41 am Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti
ummusuraqah
Vieras

Lšhetš Vastaa lainaamalla viestiš
Miehen oikeuksiin kuuluu että nainen palvelee häntä. Käsittääkseni tämä oikeus ei vähene olleenkaan oli mies sitten töissä tai ei. Tässä on yksi hadith aiheesta:

Az-Zubayr married me and he did not have any property or slaves or anything upon the earth except for a camel which drew water from the well and his horse. So I used to feed his horse, draw the water, stitch his water bucket, and prepare the dough, but I was not proficient in baking bread - so ladies from the Ansar who were my neighbors and were honorable used to bake the bread for me. I also used to carry the date-stones upon my head, from the land given to az-Zubayr by Allah's Messenger (SAW) - and it was about two miles away.

One day when I was coming with the date-stones on my head, I met Allah's Messenger (SAW) and a group of the Ansar were with him. So he called me and said, Ikh, ikh (a word said to make the camel kneel down) in order to carry me behind him upon the camel. But I felt shy to proceed along with the men, and I thought of az-Zubayr and his sense of jealousy, and he was one of the most jealous of the people. So Allah's Messenger (SAW) saw my shyness and so passed on. So I came to az-Zubayr and said, Allah's Messenger (SAW) met me while I was carrying the date-stones upon my head and with him were a group of his Companions. He caused his riding camel to kneel, but I felt shy and remembered your sense of jealousy. So he said: "By Allah (SWT) your having to carry the date-stones is harder upon me than that you should ride along with him." She said, "Then later on Abu Bakr sent me a servant to look after the horse, so it was if he had set me free."
(Reported by Al-Bukhari and Muslim)

Jokainen perhe voi varmaan sumplia asiansa oikein päin, jos nainen käy töissä, naisen ensisijainen paikka on kuitenkin kotona :=)
Lau Elo 06, 2005 1:20 pm
Jenni

kiitos.

no voi hitsi.... sitten ymmärrän miehen kärttysyyden. Hän sano just tota että kotityöt kuuluu jokatapauksessa mulle on hän töissä tai ei ja mä sanoin että no ei varmaan kuulu, tuohan on epäreilua. Luulin että Koraani on "mun puolella" asiassa mut ei näköjään ollut. Mut eikö tuo oikeesti ole epäreilua? Mies saa laiskotella kokoajan kotona ja nainen joutuu tekemään kaiken?!!!

Mä oon tosi vähän lukenut Koraania mutta muistaisin lukeneeni semmosen kohan missä sanotaa että naisen ei pidä tehä enempää töitä kun miehen. Se menee mun mielestä ristiin ton kirjotuksesi kanssa.

yks juttu vielä....

pistit näin: "Miehen oikeuksiin kuuluu että nainen palvelee häntä". Musta tuo kuulostaa jo alistamiselta?
Lau Elo 06, 2005 2:27 pm Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti
Umm-Ya3quub

Viestejš: 116

As Salaamu Aleikum wa rahmatullaah

Hyvä jenni, sinulla on oikeus siihen että miehesi elättää sinua, vaatettaa sinua ja varmistaa katon sun pään päälle.
Miehelläsi on taas oikeus siihen että palvelet häntä, se ei ole alistamista vaan se on Allahin laki. Mies ei määrää että sinun tulee palvella Häntä, vaan se on Allahin antama oikeus hänelle. Sinun tehtäväsi EI ole käydä töissä ja elättää itseäsi tai miestäsi. Jos miehesi haluaa oikeutensa eikä ole ymmärtäväinen voit sinäkin vaatia omiasi. simple as that.

On kuitenkin parempi tehdä kompromisseja ja uskon että jos pyydät mieheltäsi ystävällisesti hän varmasti tahtoo miellyttää sinua. Joten neuvoisin käyttämään enemmän tätä keinoa kuin vetoamaan oikeuksiisi. Se ei nimittän tee avioliitostanne parempaa vaan lisää kurjuutta.

Jos teet itse velvollisuutesi ja yritä miellyttää miestäsi saattaa hyvinkin olla että hän huomaa virheensä inshaa Allaah. Tee duaa Allahille ja ole kärsivällinen,

Hyvä loppu kuuluu kärsivällisille.

siskos,
Umm-ya3quub
Lau Elo 06, 2005 3:31 pm Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti
Maryama

Viestejš: 64

Lšhetš Ihanneaviomies Vastaa lainaamalla viestiš
Assalaamu Alaikum,

Sahih Bukhari, Volume 7, Book 64, Number 276:
Narrated Al-Aswad bin Yazid:

I asked 'Aisha "What did the Prophet use to do at home?" She said, "He used to work for his family, and when he heard the Adhan (call for the prayer), he would go out."

Mikäänhän ei tietenkään estä islamin mukaan miestä auttamasta vaimoaan, ja näin teki Profeettakin (SAWS), joka pitäisi olla jokaisen muslimiaviomiehen ihannemalli, ei ainoastaan avuliaisuudessa vaimoa kohtaan vaan kohtelussa yleensäkin ja lasten kasvattamisessa.

On kuitenkin totta, ettei naisen tarvitse tehdä työtä kodin ulkopuolella, eikö mies voi laiminlyödä perheensä elatusvelvollisuutta.

wassalaam,
Maryam
Lau Elo 06, 2005 5:52 pm Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti
bogosa

Viestejš: 15

asalaamu aleikum

Niin, tuo "el√§tt√§√§ ja vaatettaa" on mukavammin sanottuna: miehesi ostaa ruuan ja maksaa KAIKEN el√§misen (vuokrat sun muut), sinun rahasi on sinun rahojasi ja saat k√§ytt√§√§ niit√§ kuten itse haluat, sinun ei tarvitse niill√§ edes ruokaa ostaa! Palkkasi/muu tulosi on T√ĄYSIN sinun "tuhlattavissa", jos n√§in karskisti saa sanoa. Jos joku on mukavaa, on t√§m√§ islamin laki :)) Mit√§ se sitten k√§yt√§nn√∂ss√§ sanoo, k√∂yhemm√§ss√§ perheess√§ ainakaan se ei ik√§v√§ kyll√§ noin mene. Ainakin meill√§ min√§kin maksan laskuja rahoistani.

Profeetta saws todellakin auttoi vaimojaan kaikissa kotitöissä joten jos miehesi haluaa noudattaa Lähettilään saws tapaa niin hän mielellään tulee ja auttaa sinua. Laiska hän ei ikinä ollut.
Lau Elo 06, 2005 7:48 pm Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti
Jenni

Kiitos taas kerran kaikille valasevista vastauksista! = )

Tosta olen ollut tietoinen että nainen saa käyttää ite rahansa, mutta se ei taida meidän perheessä päteä sillä jos ostan jotain "ylimäärästä" itelleni tai pojalle niin alkaa nalkutus että ajattele vähän rahatilannetta.

Meillä molemmat on maksanut ruoat jne tasapuolisesti. Mies on maksanut enimmäkseen yhtiövastikkeen, mutta mä tein sen viimeks ja tuun tekemään tästä lähtienkin.

Mitä sitten tämmönen tilanne.... mä aloitan kahden viikon päästä täyspäiväsen opiskelun. Mies menee käymään kotimaassaan, mutta muuten hän on työtön ja kaiket päivät kotona (hoitaa poikaa). Kuuluuko Islamin mukaan kotityöt silti minulle tehtäväks kun tuun väsyneenä koulusta ja ois pino läksyjä tehtävänä? Ja mies on hoitanut kotona poikaa, mutta kotityöt on jättänyt mulle. Ja siis muistakaa että hän ei anna mun tuhlailla rahojani niin ku haluun ja meikä maksaa tästä lähtien yhtiövastikkeen jne. Ajattelin tehä v-loppu reissun suomeen, mut en saa kuulemma lähteä rahatilanteen takia.

Eikö mulla pitäisi olla ruoka odottamassa kotona ja kodin olevan puhas kun tuun kotiin? Niin ku silloin ku mies oli töissä niin kotiin tultuaan täällä oli ruoka ja puhas koti. En tietenkää nalkuta jos jotain on jäänyt tekemättä, kokemuksesta tiedän että pienen lapsen kanssa ei aina ehi tekemään kaikkea.

Tuo oli hyvä tietää että Muhammed autto kans kotona, voin aina vedota siihen. ; ))
Sun Elo 07, 2005 8:05 am Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti
Jenni

Kiitos myös Sofialle. =)

Voi mä sanoisin MaShaAllah jos mies vaan saisi töitä! Kyllä se sitä ettiiki vaikka aika laiska työnhakija hän on. Joskus oon joutunut patistamaan häntä ahkerampaan työnhakuun. Mutta ei hänellä oo mitää sitä vastaan että hän on pojan kaa kotona ja kyllä se silloin tällöin tekee kotitöitä, mutta jaksaa aina jankuttaa sitä että se on naisten hommaa. Mä sanonki sille että miesten homma on olla töissä, miks et oo. Mutta jos hän potee tunnontuskia niin hän ois varmasti ahkerampi työnhakija. = )

Ja siis me molemmat eletää tuilla eli tavallaa kumpikaa ei ole elättäjiä.

Mutta siis... kun alotan koulun niin kumman hommiin kuuluu kotityöt? Koti-isänä olevan mieheni vai meikäläisen joka opiskelee?

Kiitos!
Sun Elo 07, 2005 8:06 pm Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti
pasama

Viestejš: 31

Voi Jenni, miksi kiusaat itseäsi?

Lopeta opiskelu ja jää kokopäiväiseksi kotiäidiksi, niin ongelmasi ratkeaa kerta heitolla. Niin minäkin tein kahden vuoden helvetin jälkeen, kun kymmenen tunnin raskaan työpäivän jälkeen likaisena ja väsyneenä löysin koko päivän kotona olleen muslimimieheni sohvalta makaamasta ja käskyjä jakelemasta... Palkkani riitti hädin tuskin elämiseen ja kyllä mies vähän aikaa katsoi hölmönä, kun ilmoitin sanoutuneeni työstäni irti. Kuitenkin loppu hyvin - kaikki hyvin. Elämässä on muitakin arvoja kuin raha ja ruoka.
Kes Syy 21, 2005 9:58 pm Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti Lšhetš sšhkŲposti
Abuzaid

Viestejš: 19

Lainaus:
Lopeta opiskelu ja jää kokopäiväiseksi kotiäidiksi, niin ongelmasi ratkeaa kerta heitolla.

Ei tarvitse ainakaan täysin lopettaa opiskelua ellei Jenni, sinun omat velvollisuutesi islamissa ja perhe-elämässä häiriinny. Voihan itsenäisesti kotona opiskella.

Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): {"Allah tulee korottamaan arvoasemassa ne teistä, jotka uskovat, ja ne, joille on suotu tietoa. Allah tietää hyvin mitä te teette."}(Koraani 58:11)

Abu Huraira (RAA) kertoi Allahin Lähettilään (SAAS) sanoneen: "Jokainen, joka seuraa tietä etsiäkseen tietoa siinä, Allah tulee tekemään helpoksi hänelle tien Paratiisiin..." (Muslim)

Tiedon etsinnän olisi oltava uskovan elämän tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä. Luonne, syvällisyys ja toiminnan puhtaus riippuvat tiedosta. "Ihminen tiedon polulla kulkee enkelin siivillä", profeetta Muhammed on sanonut. Ja tieto määritellään siksi informaatioksi, joka johtaa Jumalan tahdon ja sharian yksilölle asettamien vaatimusten parempaan ymmärtämiseen kullakin hetkellä.

Mies, kuten naisen on hyvä opiskella, kunhan pystyy toteuttamaan heille annetut velvollisuudet. Minä en sano juuta enkä jaata, että miehesi pitää tehdä kaiken/osan kotitöistä, mutta lukiessani miehesi käytöstä mielestäni hän tekee siinä kohtaan väärin ettei ole kovin ahkera työnhakija. Itse olen ollut työttömänä, mutta aina se on jäänyt lyhyeksi, kun tarpeeksi pitkään etsii, niin varmasti löytää työpaikan. Itselläni ei ole vielä ammattinimikettä, mutta aina on töitä löytynyt alhmadulillah. Kannattaa kysellä postista töitä, siellä pääsee hyvin aloittamaan työn vaikka työharjoittelijan kautta. Jos perhe-elämää toteutetaan islamin sääntöjen mukaan on nainen ja mies onnellisia, mutta se ei käy, että vain toinen tekee velvollisuutensa ja toinen jättää syrjemmälle, eikä tähän kuulu sitten opiskelu tai muu harrastus kummaltakaan sukupuolelta, kunhan ei mennä pois islamin tien sivuhaarasta pois. Ja kuten aikaisemmin täällä on mainittu, miellyttämällä tai jotenkin palkitsemalla voi houkutella miestään myös kotitöihin, voi olla että yhdessä tehdessä se on hauskempaa kuin yksin tehdessä.

Halusin ehdottomasti kommentoida tähän kun olen tavannut muutamia muslimiveljiä, jotka ovat jostain syystä kommenttisi kaltaisia, jotkut vähemmän, jotkut enemmän. Ja muista, että työharjoittelijana aina saa töitä mitä tahansa alasta, sitä kautta joskus on päässyt työelämään työnantajan huomatessaan, että tämähän on ahkera ja rehellinen työntekijä, niin palkkaapi sitten sen henkilön töihin. Ua salaamualaikum!

8:61 "Mutta jos he ovat taipuvaisia rauhaan, niin ole myŲskin sinš taipuvainen siihen ja turvaa Jumalaan!"
Tor Tou 25, 2006 4:54 pm Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti
ummu

Viestejš: 18

As salaamu aleikum wa rahmatullaahi wa barakaatuh!

Meidän muslimien olisi hyvä muistaa, KENEN vuoksi huolehdimme velvollisuuksistamme. Allah on kaikessa Viisaudessaan antanut miehille ja naisille tietyt roolit tässä elämässä, velvollisuudet, jotka meidän tulee täyttää Hänen vuokseen, sillä Hänelle tulemme vastaamaan Tuomiopäivänä kaikesta mitä olemme tehneet tai jättäneet tekemättä. Ja siis tämä koskee sekä miehiä että naisia.

Yksi perhe-el√§m√§n onnistumisen "salaisuuksista" on keskusteleminen, jatkuva ja avoin sellainen. Suosittelen sit√§ l√§mpim√§sti kaikille. Olen itse el√§nyt pitk√§√§n avioliitossa eritt√§in omanarvontuntoisen ja kunnioitusta vaativan miehen kanssa masha Allah, ja vuosien nalkutuksen ja valittamisen j√§lkeen olen viimeinkin l√∂yt√§nyt oikean tavan puhua miehelleni, alhamdulillaah. MietithÔŅĹn Jenni, miten itse haluaisit kuulla toiveita velvollisuuksiesi t√§ytt√§misest√§, tai miten itse haluaisit, ettÔŅĹ sinulta pyydet√§√§n palveluksia. Sen sijaan, ett√§ nalkuttaisimme miehillemme (tai vaimoillemme) kuinka hÔŅĹnen tulisi tehd√§ sit√§ tai t√§t√§, tai kuinka itse et aina jaksa hoitaa kaikkea (t√§m√§ lause jota olen viljellyt loputtomiin), voisit yritt√§√§ puhua KAUNIISTI ja N√ĖYR√ĄLL√Ą √§√§nens√§vyll√§ siit√§, kuinka paljon arvostaisit h√§nen apuaan, tai kuinka h√§n miehen√§ t√§ytt√§isi paikkansa perheess√§, jos h√§n k√§visi t√∂iss√§ ja el√§tt√§isi sinut ja poikanne. Meid√§n naisten tulisi rohkaista miehi√§mme hyv√§√§n, tapahtukoon se sitten vaikka imartelulla tms.

Monissa perheissä naisten ja miesten roolit ovat valitettavan epäselvät, naiset heiluvat porien kanssa varsinaisina remonttireiskoina kun miehet kokkaavat keittiössä ja näyttävät söpöiltä.. Tottakai joustovaraa tulee olla, mutta jos nyt ihan OIKEASTI mietitään esim. sukupuolien fyysisiä eroavaisuuksia, onhan se taivahan tosi, että mies on se vahvempi osapuoli, jonka tulisi pitää naisestaan ja jälkeläisistään huolta.

Jos opiskelusi vie arkisin kaiken aikasi ja energiasi, vähennä siivousta. Pese pyykkiä harvemmin. Keskustele miehesi kanssa, ja kerro hänelle, KAUNIISTI, että arvostaisit hänen apuaan. Ja jos hän ei ole siihen valmis, selitä, että siinä tapauksessa teidän kaikkien on totuttava pieneen epäjärjestykseen. Jätä siivoukset viikonloppuun.
Masha Allah miehesi on valmis hoitamaan poikaanne opiskelusi ajan, tiedän monia perheitä jossa näin ei ole.
Maa Tou 29, 2006 8:27 am Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti
ummuyusuf

Viestejš: 1551

Todella naulan kantaan Ummu, ma'sha Allaah. Sillä tällä tavalla olet juuri sitä mitä Allaah (sekä miehesi) todennäköisesti toivookin sinun olevan. Surat al-Hujuratissa puhutaan siitä kuinka hyvällä vastataan pahaan, kuinka tärkeätä se on ja kuinka sillä voidaan voittaa useatkin perheen sisäiset sodat. Kuka jaksaa tapella sellaista ihmista vastaan joka välttää riitaa ja vastaa hyvällä. Luovuttamalla ja vaipumalla epätoivoon koettelemusten edellä on luovuttamista toivosta sekä luovuttamista Shaitaanille. Opi tuntemaan itsesi ja omat rajasi ja kuinka voit vähentää omaa taakkaasi antamatta sitä toisten kannettavaksi.

Toki miesten on hyvä huomioida se seikka että jos ei ole vielä kokeillut olla kotona vaikka päivää ja paria, ja hoitaa naisten töitä ihan kokeilukin mielessä, se olisi varmasti opettava kokemus. Sillä se että naiset ovat luotu niin (siis ainakin enemmistö) että olemme kykeneväisiä hoitamaan monta eri asiaa samalla kerralla, kuten lasten hoito, kodin siivous ja ruuanlaitto samaan aikaan. Tämän kokeilun jälkeen luulisi että jos on kadonnut arvostus naisten töihin ja siihen että oikeasti tarvitaan välillä useat kädet tai tarvitaan yksinkertaisesti apua, löytyy kadotettu kunnioitus vaimoja kohtaan insha Allaah. Mutta niinkuin aikasemmin olen tainut mainita että mielestäni roolikuvat islamissa ovat paikallaan, eli naisilla naisten työt ja miehillä miesten.
Maa Tou 29, 2006 12:08 pm Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti
Noora

Viestejš: 150

As-salaamu aleikum
Ihan vain uteliaisuudesta kyselen, että missä on määritelty islamilaisesti miesten ja naisten työt. Vai onko mielessä vain kasvuympäristön mukainen kaava siitä mitä naisen kuuluu tehdä ja mitä miehen tehtäviin kuuluu?

Viimeinen muokkaaja, Noora pvm Kes Tou 31, 2006 1:45 pm, muokattu 1 kertaa
Maa Tou 29, 2006 1:49 pm Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti
ummu

Viestejš: 18

Masha Allah, kuinka kauniisti ja toisen huomioonottaen asiat hoituvat perheessänne, alhamdulillaah.
Erään hadithin mukaan profeettakin oli aina kotona ollessaan kiireinen palvellessaan perhettään, wallahu alam.
Maa Elo 07, 2006 11:40 am Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti
naciima

Viestejš: 4

Lšhetš olkoon mies t√∂iss√§ tai ei niin ... Vastaa lainaamalla viestiš
olkoon mies töissä taikka ei niin reilu ja hyvä mies auttaa naistaan sillä "kotityöthän" vastaa tutkimusten mukaan kahta kokopäivä työtä eli ei ole HELPPOA hommaa, ja toiseksi jotkut miehet ymmärtää tuon "naisen tulee palvella miestään väärin ..sillä ainoastaan uskoaan harjoittava, työssäkäyvä(kin), rakastaa perhettään ehodoitta mies on oikeus joskus hemmoitteluun
Maa Lok 09, 2006 8:02 pm Nšytš kšyttšjšn tiedot Lšhetš yksityinen viesti
Nšytš edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin pššvalikko » Yleinen Keskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejš tšssš foorumissa
Et voi vastata viesteihin tšssš foorumissa
Et voi muokata viestejšsi tšssš foorumissa
Et voi poistaa viestejšsi tšssš foorumissa
Et voi ššnestšš tšssš foorumissa