Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Tafsir {He, jotka taistelevat Allahia ja Profeettaa vastaan}

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Quran Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Tafsir {He, jotka taistelevat Allahia ja Profeettaa vastaan}
Kirjoittaja Viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 468

Lähetä Tafsir {He, jotka taistelevat Allahia ja Profeettaa vastaan} Vastaa lainaamalla viestiä


***

Refutointi väitteelle, että Qur'aanin jae 5:33 ei ole käsky

Refutoitava väite:

Lainaus:
Jos tarkastelee tätä 5:33 jaetta lähemmin niin huomaat että siinä käytetty sanamuoto on passiivi ei käsky. Se on ihan kuin toteamus, että niille jotka taistelet Jumalaa ja Hänen lähettilästään vastaan ja kiirehtivät tekemään pahaa tulee käymään ne jakeessa sen jälkeen mainitut asiat. Mutta ei anneta käskyä tehdä niin.


Allahin, Armeliaan, Armahtajan Nimeen...Rauha ja Siunaukset Allahin Lähettiläälle ja hänen perheelleen ja seuralaisilleen...

Esipuhe

Allahin sanoja Pöydän Suurassa {Joka tappaa yhdenkin ihmisen --- on kuin olisi tappanut koko ihmiskunnan} kuulee usein käytettävän.
Moni jättää sanomatta tai unohtaa, että sanojen "Joka tappaa yhdenkin ihmisen..." ja "...On kuin olisi tappanut koko ihmiskunnan" väliin sisältyy Allahin sanat {...Muuten kuin kostoksi murhasta tai turmeluksen levittämisestä maahan...} Aivan kuin yritettäisiin vakuutella da'wah'n kohdetta tavoittelemalla heidän mieltymystään luomalla käsitystä, että minkäänlainen tappaminen olisi Islamissa aina kiellettyä. Räikeimmillään kävi jopa niin, että Jihadiin liittyviä jakeita jotkut "Tällä ei ole mitään tekemistä Islamin kanssa"-hokijat eivät edes tunnistaneet Allahin Qur'aanin sanoiksi!
Toisekseen usein korostetaan, että tulisi lukea myös ne kohdat, jotka Allah sanoo ennen ja jälkeen Jihad-jakeiden, joissa Allah määrää taisteluista luopuvia kohdeltavan armolla ja anteeksiannolla muslimien taholta. Tosin tämäkään "pehmennys" ei poista sitä, että Allah on määrännyt Jihadin -ja luvannut nöyryytyksen sen hylkäämisestä, vaikka miten viljeltäisiin maata ja käytäisiin kauppaa ja oltaisiin miten rikkaita hyvänsä- vaikka vihollisemme eivät herkeäisikään taistelemasta ja vaikka olisi ylivoimainen.

On hämmästyttävää, että henkilöt jotka korostavat sosiaalisessa mediassa voimakkaasti, miten jokin se-ja-se-asia tai toiminta ole islaminmukaista (vaikka siitä olisi selvät todisteet), miten on seurattava Koraania ja Sunnaa, mutta esim. heidän profiileissaan on runsaasti syntejä, joita he eivät edes tahdo piilottaa, jotta salaisivat ne ihmisiltä ja jättäisivät ne vain hänen ja Allahin väliseksi asiaksi, etsien Allahin anteeksiantoa salassa. On musiikkia, elokuvia, urheilijoita, muotia, turhuuksia. Sekin hämmästyttää, että nähdessä näitä henkilöitä (jos ovat naisia), niin he ovat pukeutuneet erittäin epäislamilaisesti tai miesten tavoin tekevät epäislamilaisia asioita -ja jopa kiellettyjä asioita. Irvokkuus on siinä, että he kyllä vaativat Mujahidiineilta tai muslimien johtajilta viivantarkkaa Shari'ah'n noudattamista ja esimerkillistä käytöstä, mutta katsovat läpi sormien itsensä, perheensä ja muiden muslimien räikeää Allahin määräysten, Profeetan (S) Sunnah'n ja islamilaisuuden loukkaamista. On turhaa vaatia kaikkensa ja dunyansa jättäneitä Mujahidiineja toimimaan kiltisti, kun itse rikkoo pienimpiä ja henkilökohtaisimpia muslimin velvoitteita -ja vielä kaiken maailman nähden.

¤¤¤

Joka surmaa yhdenkin ihmisen...On kuin olisi tappanut koko ihmiskunnan

مِنْ أَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِى إِسْرَءِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِى الاٌّرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَمَنْ أَحْيَـهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً
{Siksi säädimme Israelin lapsille, että joka tappaa muuten kuin kostoksi murhasta tai turmeluksen levittämisestä maassa, on kuin olisi tappanut koko ihmiskunnan. Ja joka pelastaa yhdenkin elämän, on kuin olisi pelastanut koko ihmiskunnan} [Surah al-Ma'idah 32]

Ibn Kathiir sanoo:

Ihmisten on kunnioitettava muiden ihmisten koskemattomuutta

Allah sanoo, koska Adamin poika tappoi veljensä ylittämällä rajat ja hyökkämällä, että {"Säädimme Israelin lapsille...}" tarkoittaen, "Me säädimme heille ja kerroimme heille, että joka tappaa muuten kuin kostoksi murhasta tai turmeluksen levittämisestä maahan, on kuin olisi tappanut koko ihmiskunnan ja joka pelastaa yhdenkin ihmisen, on kuin olisi pelastanut koko ihmiskunnan."
Aayah tähdentää, että joka tappaa henkilön ilman oikeutusta eli ilman kostoksi murhasta tai turmeluksen levittämisestä maahan, on kuin olisi tappanut koko ihmiskunnan, koska ei ole eroa yhden ja toisen elämän välillä.

{Ja joka pelastaa yhdenkin ihmisen...} tarkoittaen ehkäisemällä hänen vertaan vuodattamatta ja uskon sen koskemattomuuteen, niin on kuin kaikki ihmiset olisivat hänen pelastamiaan.

{On kuin olisi tappanut koko ihmiskunnan...}:

al-'Amash ja muut kertoivat Abu Salihilta, joka kertoi Abu Hurairah'n sanoneen: "Saavuin 'Uthmaanin luokse hänen ollessaan piiritettynä talossaan [Kalifiutensa loppuvaiheessa, Allah olkoon häneen tyytyväinen] ja sanoin tulleeni antamaan hänelle tukeni. Sanoin olevan hyvä taistella (sinua puolustaakseen) Uskovien johtaja! Hän vastasi: 'Oi Abu Hurairah! Miellyttääkö sinua tappaa kaikki ihmiset, kuten minut?' Sanoin ei. Hän sanoi: 'Jos tapat yhdenkin, on kuin tappaisit kaikki ihmiset. Siksi mene takaisin luvallani. Olkoon palkkio sinun ja pelastettu taakalta.' Joten lähdin enkä taistellut."

'Ali ibn Abi Talhah kertoi Ibn 'Abbasin sanoneen:

"On kuten Allah on sanonut: {Joka tappaa yhdenkin muuten kuin kostoksi murhasta tai turmeluksen levittämisestä maassa, on kuin hän olisi tappanut koko ihmiskunnan ja joka pelastaa yhdenkin elämän, on kuin olisi pelastunut koko ihmiskunnan.} Joten tämä on koko ihmiskunnan elämän pelastaminen, sillä joka kieltää tappamasta jos siinä ei ole oikeutta, on hän pelastanut kaikkien ihmisten elämän."

Samalla tavalla sanoi Mujaahid.

{Ja joka pelastaa jonkun...} tarkoittaa tappamisen jättämistä. al-'Awfi kertoi Ibn 'Abbasin sanoneen Allahin sanoista {On kuin olisi tappanut koko ihmiskunnan...} tarkoittavan: "Joka tappaa sielun, jonka tappamisen Allah on kieltänyt, on kuin se joka tappaa koko ihmiskunnan."

Sa'id ibn Jubayr sanoi: "Joka sallii itselleen muslimin verta vuodatettavan, on kuin se joka sallii kaikkien ihmisten veren vuodatuksen. Joka kieltää muslimin veren vuodatuksen, on kuin se joka kieltää kaikkien ihmisten veren vuodatuksen." Lisäksi hän sanoi al-'Arajin kertoneen Mujaahidin kommentoineen säettä [/i]{...On kuin olisi tappanut koko ihmiskunnan}:"Hän joka tappaa uskovan sielun oikeudetta, Allah tekee Helvetin Tulen hänen asuinpaikakseen, on vihainen tälle ja valmistunut tuskallisen rangaistuksen hänelle, yhtäläinen kuin olisi tappanut kaikki ihmiset, on hänen rangaistuksensa edelleen sama."

Ibn Jurayj kertoi Mujaahidin kommentoineen säettä {Ja joka pelastaa yhdenkin elämän, on kuin olisi pelastanut koko ihmiskunnan} tarkoittavan: "Joka ei tapa ketään, jokaisen ihmisen elämä on turvassa häneltä."

Ja Ibn Kathiir jatkaa:

Rangaistus niille, jotka aiheuttavat turmelusta maassa

Allah sanoo seuraavaksi:
إِنَّمَا جَزَآءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِى الاٌّرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّخِلَـفٍ أَوْ يُنفَوْاْ مِنَ الاٌّرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْىٌ فِى الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِى الاٌّخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ - إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ مِن قَبْلِ أَن

{Rangaistus heille, jotka nousevat sotaan Allahia ja Hänen Lähettilästään vastaan on että heidät tulee tappaa tai ristiinnaulita, tai heidän kätensä ja jalkansa katkaista vastakkaisilta puolilta, tai karkottakaa heidät maasta. Se on heidän häväistyksensä tässä maailmassa ja suuri rangaistus odottaa heitä Tuonpuoleisessa.} [Surah al-Ma'idah 33]

'Nousevat sotaan' tarkoittaa tässä vastustamista ja torjumista, joihin sisältyy epäusko, teiden tukkiminen ja pelon levittäminen kulkuteillä. Turmelus maassa viittaa useisiin pahuuden tapoihin. Ibn Jariir kertoi Ikrimah'n ja Hasan al-Basrin sanoneen säkeestä {Palkkio niille, jotka nousevat sotaan Allahia ja Hänen Lähettilästään vastaan...Allah on Anteeksiantava, Armollisin}: "Nämä lähetettiin monijumalaisista. Siksi Allah määrää, että joka katuu ennen kiinnijäämistään, heitä ei ole oikeutta rangaista. Aayah ei säästä muslimia rangaisemisesta, jos hän tappaa, aiheuttaa turmelusta maassa tai nousee sotaan Allahia ja Hänen Lähettilästään vastaan ja liittyy uskottomien riveihin, ennen kuin muslimit kykenevät saamaan hänet kiinni. Hän on yhä kelvollinen rangaistavaksi tekemistään rikoksista."

Abu Dawoud ja an-Nasa'i tallensivat Ikrimah'n kertoneen Ibn 'Abbasilta säkeestä {Rangaistus niille, jotka nousevat sotaan Allahin ja Hänen Lähettilästään vastaan ja tekevät turmelusta maassa...}: "Lähetettiin koskemaan monijumalaisia, jotka katuvat ennen kiinnijäämistään ovat edelleen velvollisia rangaistukseksi tekemistään rikoksista."

Ibn Kathiir sanoo:

Oikea mielipide on, että tämä Aayah on yleinen tarkoituksessaan ja sisältää monijumalaiset ja kaikki muut jakeessa mainittujen rikosten tekijät.

al-Bukhari ja Muslim kertoivat Abu Qilabah'n, 'Abdullah Ibn Zayd al-Jarmin sanoneen Anas ibn Malikilta: "Kahdeksan ihmistä 'Ukl-heimosta saapuivat Allahin Lähettilään luokse ja vannoivat seuraavansa Islamia. Medinan ilmasto ei sopinut heille ja he tulivat sairaiksi ja valittivat Allahin Lähettiläälle. Allahin Lähettiläs sanoi:

أَلَا تَخْرُجُونَ مَعَ رَاعِينَا فِي إِبِلِهِ، فَتُصِيبُوا مِنْ أَبْوَالِهَا وَأَلْبَانِهَا

"Menkää paimenemme kanssa ja juokaa maitoa ja virtsaa hänen kameleiltaan." Joten he menivät ja joivat kamelien maitoa ja virtsaa, kunnes tulivat terveiksi ja tappoivat paimenen ja ajoivat kamelit tiehensä. Profeetta kuuli tästä ja hän lähetti miehiä heidän peräänsä ja jäivät kiinni. Profeetta määräsi heidän kätensä ja jalkansa katkaistavaksi (joka tehtiin) ja heidän silmänsä puhkaistiin kuumennetuilla raudanpaloilla. Sen jälkeen heidät jätettiin aurinkoon, kunnes menehtyivät." Tämä on Muslimin kertoma.
Toisessa hadiithissa kerrotaan heidän olevan 'Uklin tai 'Uraynahin heimosta. Toinen hadiith kertoo näiden ihmisten laitetun Harrahin alueelle (Medinassa) ja kun he pyysivät vettä, heille ei annettu vettä.

Allah sanoi:

{Heidät tulee tappaa tai ristiinnaulita tai heidän kätensä ja jalkansa tulee katkaista vastakkaisilta puolilta tai karkotettava maasta}

'Ali ibn Abi Talhah kertoi Ibn 'Abbasin sanoneen tästä Aayah'sta: "Joka tarttuu aseisiin muslimimaassa ja levittää pelkoa kulkuteillä ja jää kiinni, niin muslimijohtajalla on vaihtoehto joko tappaa hänet, ristiinnaulita tai katkaista hänen kätensä ja jalkansa." Samanlaista kertoi Sa'id ibn al-Musayyib, Mujaahid, 'Ataa, Hasan al-Basri, Ibrahim an-Nakha'i ja ad-Dahhak, kuten Abu Ja'far ibn Jariir tallensi. Tätä näkemystä tukee sana أَوْ (Aw, "tai") viittaa vaihtoehtoiseen valintaan. Kuten Allah sanoi:

فَجَزَآءٌ مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنْكُمْ هَدْياً بَـلِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَـكِينَ أَو عَدْلُ ذلِكَ صِيَاماً

{Rangaistus on uhrilahja Ka'bah'lle tuotuna, syötäväksi kelpaava eläin samanarvoinen tappamansa kanssa, kahden oikeamielisen miehen keskuudestanne tuoitsemana, tai korvaukseksi hän on ruokittava köyhä tai sitä vastaava määrä paastota} [al-Ma'idah 95]

Ja Allahin sanoista {Tai karkottakaa heidät maasta} jotkut sanovat tämän tarkoittavan, että häntä etsitään kunnes jää kiinni ja saa rangaistuksensa tai pakenee Islamin maasta, kuten Ibn Jariir tallensi Ibn 'Abbasilta, Anas ibn Malikilta, Sa'id ibn Jubayrilta, ad-Dahhakilta, Rabi ibn Anasilta, az-Zuhrilta, Layth ibn Sa'd ja Malik ibn Anasilta.
Jotkut sanovat tämän tarkoittavan ihmisiä, jotka karkotetaan toiseen maahan tai toisten muslimijohtajien valtioon. Sa'id ibn Jubayr, Abu ash-Sha'tha, Hasan, az-Zuhri, ad-Dahhak ja Muqatil ibn Hayyan sanoi sen olevan karkotettu, mutta ei Islamin maan ulkopuolelle, toisten sanoessa hänen olevan vangittu.

Allah sanoo {Tämä on heidän häväistyksensä tässä maailmassa ja suuri kidutus on heidän Tuonpuoleisessa} tarkoittavan, että rangaistus, tappamalla hyökkääjät, ristiinnaulitsemalla heidät, katkaisemalla heidän kätensä ja jalkansa vastakkaisilta puolilta tai karkotettavan maasta on heille häpäisemiseksi, kuten on Allahin valmistama rangaistuskin heille Tuonpuoleisessa. Tämä näkemys tukee mielipidettä näiden jakeiden lähetetyn monijumalaisten palvojista. Mitä muslimeihin tulee, niin Muslim kertoi Sahiihissaan, että 'Ubadah ibn as-Samit sanoneen: "Allahin Lähettiläs otti saman valan meiltä, jonka otti myös naisilta, että 'Emme aseta Allahin palvonnalle rinnakkaisia, emme varasta, emme tee haureutta, tapa lapsiamme emmekä levitä valheita toisistamme. Hän sanoi, että joka pitää tämän valan, hänen palkkionsa on Allahilta. Jos hän horjuu ja saa rangaistuksen, niin tämä on hänen korvauksensa. Ja ne joiden virheet Allah peittää, niin heidän asiansa on Allahin käsissä: Jos Hän tahtoo, Hän rankaisee ja jos Hän tahtoo, Hän armahtaa." 'Ali kertoi Allahin Lähettilään sanoneen:

مَنْ أَذْنَبَ ذَنْبًا فِي الدُّنْيَا فَعُوقِبَ بِهِ، فَاللهُ أَعْدَلُ مِنْ أَنْ يُثَنِّيَ عُقُوبَتَهُ عَلى عَبْدِهِ، وَمَنْ أَذْنَبَ ذَنْبًا فِي الدُّنْيَا فَسَتَرهُ اللهُ عَلَيْهِ وَعَفَا عَنْهُ، فَاللهُ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَعُودَ عَلَيْهِ فِي شَيْءٍ قَدْ عَفَا عَنْه

"Joka tekee syntiä tässä elämässä ja saa rangaistuksen siitä, niin Allah on oikeudenmukaisempi kuin antaisi kaksi rangaistusta palvelijalleen. Joka tekee erheen tässä elämässä ja Allah piilottaa hänen erheensä ja armahtaa, niin Allah on paljon jalomielisempi kuin rangaisee palvelijaansa jostain, minkä Hän on jo antanut anteeksi." [Ahmad, Ibn Majah ja at-Tirmidhi, jonka mukaan hadiith on hasan ghariib. al-Hafidh ad-Daraqutni sanoi tämän hadiithin liitettävän Profeettaan joissain kerronnoissa ja Seuralaisiin toisissa ja Profeetalta se on Sahiih.]

Ibn Jariir kommentoi Allahin sanoja {Se on heidän häväistyksensä tässä maailmassa} tarkoittavan häpeää, nöyryytystä, rangaistusta ja kidutusta tässä elämässä ennen Tuonpuoleista ja {suuri kidutus on oleva heidän Tuonpuoleisessa}, mikäli eivät kadu näistä virheistä ennen kuolemaansa. Tässä tapauksessa heitä kohtaa rangaistus tässä elämässä ja Tuonpuoleisessa eli Jahannamin Tuli.

/Lainaus Ibn Kathiirilta päättyy.

Allahin sanat 5:33 ovat käsky, aktiivimuoto eivätkä passiiveja

يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم
{Tappakaa tai ristiinnaulitkaa tai katkaiskaa kätensä ja jalkansa...} [Surah al-Ma'idah 33]

Passiivimuoto toteutuu Allahin sanoissa silloin, kun Allah puhuu Tuonpuoleisessa annettavasta palkkiosta tai rangaistuksesta, mutta silloinkin ne eivät ole passiivisia Allah Subhanahu wa t'Alalle, vaan ne ovat passiivimuodossaan meille tässä maailmassa.

Surah al-Ma'idah'n 33 käsky tappaa, ristiinnaulita, katkaista tai karkottaa ei ole passiivi, mutta aktiivimuodossaan ero on siinä että tekijää, jonka "murhaa tai levittää turmelusta maassa", emme me joilla on velvollisuus toimeenpanna rangaistukset tässä maailmassa näistä teoista -murhasta ilman oikeutusta tai turmeluksen levittämisestä maassa- emme vielä tiedä, kuka näitä Allahin mainitsemia rikoksia sillä hetkellä tekee -eli ei ole jäänyt kiinni.

Ne ovat käskyjä, eivät passiiveja, sillä nämä ovat rangaistuksia, jotka oppineiden yksimielisyydellä Allah on määrännyt kyseisistä rikoksista meidän täällä dunyassa pakollisina toimeenpantavan, mikäli tällaisten rikosten tekijää kiinni.

Kaikki muut väitteet, että ne eivät ole käskyjä -tai niitä ei tulisi toimeenpanna- ovat heikko riwaayah, mikäli kukaan tällaista yrittää väittää ja ne on absoluuttisesti hylättävä.

Ja Allah tietää parhaiten.

Ja Allahin Rauha ja Siunaukset Muhammadille ja hänen perheelleen ja seuralaisilleen yhtälailla...

Wa Salaam 'alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu.

Kokosi ja käänsi 'Abdullah Rintala, joka kiittää Mustafa 'Abdi-Samadia, Allah palkitkoon.

Muharram 8. 1437 - Lokakuun 22. 2015


***

Tor Lok 22, 2015 4:53 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Quran Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea