Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Facebook

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Facebook
Kirjoittaja Viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 468

Lähetä Facebook Vastaa lainaamalla viestiä
***

Facebook

Avasin oman Facebookini toukokuussa 2008. Tuolloin juuri kenelläkään muslimilla ei omaa FB:tä ollut. Sain yhden muslimikaverin, kaksi kaveria ala-ja yläasteajoilta, kaksi opiskelijatoveria, isoveljeni ja se oli siinä. Suljin sivun samana vuonna.
Avasin ne uudelleen seitsemän vuotta myöhemmin. Ne olivat vielä tallella, vaikka seitsemään vuoteen en ollut koskenutkaan. Todistaa, että Snowden ei puhu pötyä.

Vuosien ajan sain kyllä nähtäville ja pysyin erittäin hyvin kärryillä, mitä Facebookissa tapahtui.
Sanotaan, että NaamaKirja koukuttaa. Ilmiö on samanlainen kuin niillä, jotka aiemmin kävivät koko ajan katsomassa IRC:iä tai surffasivat samoilla sivuilla useasti samana päivänä. Se, että voi jättää oman puolivillaisen kommenttinsa ainoastaan lisää koukuttamista, kun välittömästi tai tasaisin väliajoin on käytävä tarkastamassa, mitä pölhöyksiä muut ovat kommenttiisi vastanneet ja millaisena maailman mitättömin riitely on jatkunut.

Vuosien havaintojeni jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että kukaan ei ole onnistunut Facebookissa: Jo muutaman vuoden ajan on ollut havaittavissa, että Facebook ei ollut tuonut mitään hyvää muslimeille, edes suomalaisille muslimeille. Nykyään seurataan ensin omia haluja ja sitten etsitään niille joko salliva tai vähemmän kieltävä fatwa. Usein fatwoissa olevat ehdot unohdetaan, vaikka ne olisivat kuten näissä IslamQA:n lauselmissa. Ja sitten Facebook-ryhmissä vängätään ja kinastellaan mutuilulla, vaikka asiasta jo olisi yksimielisyys ja Koraaniin ja Sunnaan perustuva mielipide.

Facebook mahdollistaa kärsimättömän käyttäytymisen: Kun jokin asia suututtaa, ilman pohdintaa tai tutkimista ja analysoimista räkäistään oksennus siihen, kuin se ketään kiinnostaisi. Riitelyketjuissa diskurssi on huono. Täten muslimin ei tulisi osallistua moiseen.

Moni antaa pettää itseään, väittäen "tekevänsä dawaa", mutta havaintojeni mukaan myös muslimit ovat kiinnittymässä reagoimassa asioihin, jotka yleensäkin ovat mediassa esillä. Islam-aiheisia postauksia ja varsinaista, Profeetan (S) esimerkkiä seuraavaa dawaa tekevät (suomalaiset tai Suomessa olevat) muslimit on laskettavissa yhden käden sormilla. Tiedän vain yhden, joka onnistuu pitämään itsensä roska-ja lööppiuutisista postausten perusteella erillään -ja hänkin on sisar. Sitten on eräs toinen sisar, joka verrattuna siihen että on "liberaali, huivia käyttämätön" muslimi onnistuu kohtalaisen korkealla arvosanalla pysymään Islamiin, oppineisiin ja teksteihin liittyvissä asioissa. Etenkin, jos vertaa moniin muihin. Allah palkitkoon heidät ja johdattakoon heitä. Amiin.

Monien muiden kohdalla Facebook on pelkkää ajantuhlausta: Selfie-poseerausta, joutavaa kuvien kilpakehumista ja lässytystä. Islam on latistunut pelkiksi "Ramadan Karim"-kansilehdiksi tai nimellisiksi viittauksiksi Allahiin ja Qur'aaniin.

Moni sisar käyttää Facebookia kuin pissikset. Pissikset saavat käyttää miten haluavat, kun he eivät ole yleensä muslimeita eikä "hayaa" voi vaatia, kun ei ole Iimaaniakaan, mutta musliminaisen ja -miehen tulisi ymmärtää tällaisia asioita. Islamilaisuus on myös muuta kuin että pukeutuu peittävästi, ei syö sianlihaa ja paastoaa Ramadhaanin. Juuri niistä asioista, joita ei mielletä fiqhiin kuuluviksi, muslimit eivät noudata.

Allah sanoo: {Ja Fitnah on pahempaa kuin tappaminen}. Se, että ei suoranaisesti ole aiheuttanut kenellekään fyysistä vahinkoa Jihadissa, ei tarkoita etteikö ei-väkivaltaiset, länsimaisessa kulttuurissa normaaleina pidetyt asiat olisi Allahin edessä tappamistakin suurempia syntejä. Joku voi argumentoida, että "olen vastuussa vain itsestäni", mutta tällä hetkellä näyttää siltä että käyttäytymällä, pukemisella ja ääneensanotuilla uskonnollisilla tai ei-uskonnollisilla asioillaan vaikuttaa myös muihin, eli johtaa itsensä lisäksi harhaan tahtomattaan myös muita.

Muslimit sanovat usein -kuten onkin oikein sanoa- että Islamissa ei voi tehdä päätelmiä asioista omin päin, vaan on kysyttävä oppineilta. Tosin on selvästi havaittavissa, että se mitä oppineet ovat sanoneet Facebookin käytöstä, kukaan ei seuraa niitä näkemyksiä -tai antaa itseään petettävän "dawalla"- kun omat primääriset halut on kyseessä. Monet naimisissa olevat muslimimiehetkin likettävät huivia pitämättömien musliminaisten kuvia! Lisäksi tykkäämällä ja jakamalla voi aiheuttaa fitnaa myös muille. Kyllä Allah tietää parhaiten lähetettyään jakeet katseen laskemisesta ja olemaan seuraamatta Shaytaanin jalanjälkiä. Kaiken lisäksi useat nettisivustotkin ovat täynnä kuvallisia linkkejä julkkiksiin, siksi tällaisia nettisivuja on vältettävä.

Koska tilanne mm. Facebookissa on riistäytynyt muslimien käsistä, oppineiden mielipiteet ovat vieläkin olennaisempia kuin vielä viisi vuotta sitten.

***

Islam Question & Answerin säädös muslimin osallistumisesta Facebookiin

Ylistys Allahille,

Facebookin perusti Mark Zuckerberg, Harvardin yliopiston opiskelija Amerikassa vuoden 2004 alussa. Sivustoa käyttivät aluksi yliopiston opiskelijat, kunnes verkosto laajeni muihin yliopistoihin Bostonissa ja lopulta koko maailmaan vuoden 2006 lopussa.

Tarkoitus sivuston perustamisessa olisi mahdollistaa ihmisten tuntemaan toisensa ja rakentamaan sosiaalisia suhteita.* Sivusto katsotaan tärkeimmäksi Internetin virtuaaliyhteisöistä.
____________________________________________________
* Perustamismotiivit 'sosiaalisuhteista' on liiankin hygieeninen, sillä sivusto perustettiin lähinnä, että seksisuhteita hakevat opiskelijapojat kykenisivät katselemaan kuvia kampuksen tytöistä ja selvittämään yksityiskohtia tyttöjen henkilökohtaisesta elämästä -AR.

Facebookin maailmassa voi kommunikoida kirjoittamalla tai chattailemalla, joissa molemmissa on sekä suuria syntejä että hyötyjä, mutta sivusto eroaa muista monin tavoin, kuten:
Yksityiskohtainen tieto käyttäjistä, mikä voi johtaa negatiivisiin lopputuloksiin kuten

(a) Pettämiseen ja avioeroihin

Egyptiläinen tutkimus havaitsi tutkiessaan Facebookia, miten "monet aloittivat perheen ulkopuolisen tuhoisan suhteen, mikä uhkaa avioliittoja ja muslimin perhe-elämää."
Ranskalaislehti uutisoi, miten juutalaiset psykologiaan erikoistuneet saivat tehtäväkseen työskennellä kolmansien maiden nuorten parissa, erityisesti arabivaltioiden, jotka ovat vihamielisiä Israelia kohtaan, kuin myös Etelä-Amerikan valtioiden.

Työ alkoi ennen Facebookia, mutta Facebook tarjosi verkostolle enemmän työskentelymahdollisuuksia, tutkien käyttäjien tietoja ja keskustelemalla heidän kanssaan.

(b) Ajantuhlaus mitättömistä asioista ja ihmisiin tutustuminen

Viisaan muslimin tulisi ymmärtää, että hänen elämänsä on rajallinen eikä tule elämään maan päällä loputtomiin; Hän tulee kohtaamaan Herransa, Ylistetyn joka kysyy hänen nuoruudestaan ja miten sen käytti, elämästään ja mitä teki. Joten viisas katsoo tämän Ummah'n ensimmäisiä sukupolvia ja sen oppineita ja pohtii, mitä he ajattelivat ajasta ja elinajasta.

Ibn 'Aqiil al-Hanbali (rh) sanoi:

"Minulle ei ole luvallista tuhlata tuntiakaan elämästäni. Kun lopetan puhumisen tiedosta ja siitä keskustelemisen, kun lopetan kirjan kukemisen, alan ihmetellä levätessäni ja noustessani minulla on jo ajatus, joka tulee kirjoittaa ja olen innokas lisäämään tietoani ollessani nyt kahdeksankymmentä. Ja olen innokaampi nyt kuin ollessani kaksikymmentä vuotias."

Ibn al-Qayyim (rh) sanoi:

"Ihmisen aika on hänen elämänsä ja hänen iäisyytensä, joko autuudessa tai kärsimyksessä perustuu siihen, miten hän käytti aikansa. Aika kuluu nopeasti, minkä ajan hän käytti Allahin vuoksi ja Allahin avustamana, tämä on hänen todellinen elämänsä. Muuta elämää ei katsota hänen elämäkseen, vaikka hän viettäisi sen kuten eläimet. Joten jos hän käyttää aikansa turhuuksiin, viihteeseen ja turhiin toiveisiin ja nukkumiseen ja joutenoloon, niin kuolemakin on hänelle parempi kuin elämänsä."

Facebook mahdollistaa tutkimusten mukaan myös:

(c) Synnillisen elämän miehen ja naisen välillä, mikä uhkaa perheen vakautta.
Tutkimuksen mukaan joka viides avioerohakemus alkoi toisen löydettyä puolisollaan olevan suhde Internetissä ja Facebookissa.

***

Ei voi kieltää sivuston monia hyötyjä, joita ylläpitävät viisaat ihmiset jotka tahtovat innolla ohjata ihmisiä hyvyyteen. Nämä ihmiset ovat tehneet hyvää käyttämällä Internetiä, puhelimia ja satelliittikanavia saavuttaen ihmisiä kutsuen Allahiin.

Muita hyötyjä ovat:

1. Oppineiden ja daa'iyahien sivut, joissa neuvotaan ihmisiä ja vastataan kysymyksiin.
2. Maailmanlaajuiset kampanjat, jotka tiedottavat Islamilaisen maailman tapahtumista, joista ei-muslimimedia vaikenee, tuki sorretuille kansoille tai jonkin sivuston sulkeminen.
3. Hyödyllisten kirjojen, artikkelien ja sivustojen jako käyttäjille.
4. Kommunikointi ystävien ja sukulaisten välillä, erityisesti toisistaan kaukana asuvien välillä. Yhteydenpidolla on hyvä vaikutus suhteiden ylläpitämiseksi ja rohkaista toisia pysymään vakaasti Islamissa.

Shari'i-säädös kirjautumisesta Facebookiin liittyy aikomuksesta. Mikäli on tiedon ihminen tai etsijä, dawah-ryhmän jäsen, on se luvallista ja hyvää tarjottavista hyödyistä ihmisille. Mutta joka liittyy siihen pahoista syistä tai joka ei voi taata pysyvänsä turvassa kiusauksilta ja voi helposti lipsahtaa, erityisesti nuoret miehet ja naiset, heille ei ole kirjautuminen Facebookiin luvallista.
Hän, joka tietää aikamme todellisuuden ja turmeluksen ja kiusaukset jokaisen meidän ovillamme ei asetu vastustamaan kenenkään lainoppineen tai muftin kieltoa kaikesta, mihin sisältyy vahinkoa, joko täydellistä tai enimmäkseen vahingollista. Se, että [Facebookissa] on pientä hyötyä ei ole rohkaisuksi kenellekään sanoa, että se on luvallista. Jos hyvä ja hyödyllinen on suurta ja pahuus ja vahinko pientä tai olematonta, voimme puhtaalla omatunnolla sanoa sen [Facebookin] olevan hyödyllistä.

Jotkut oppineet olivat tiukkana satelliittikanavista aluksi, sillä niissä oli vahinkoa ja pahuutta kunnes niissä alkoi olla paljon hyvää ja kokonaan Islamilaisia kanavia ja lopulta vastaanottimia jotka hyväksyivät ainoastaan nuo kanavat, näkemys niiden luvallisuudesta muuttui päteväksi.

Se, joka ei kykene hallitsemaan itseään Facebookissa ja vastaavilla sivustoilla tulisi olla liittymättä niihin. Liittyminen niihin on luvallista vain shari'i-ohjeiden mukaisesti itsensä hillitsemisestä, eikä antaa mielihalujen ja oikkujensa viedä voi liittyä niihin hyödyttääkseen itseään ja muita.
Pyydämme Allahia pitämään meidät turvassa näkyvistä ja näkymättömistä kiusauksista, sillä Hän on Johdattaja Suoralle Tielle.

***

Onko luvallista tytön laittaa kuva itsestään Facebookiin hijaabissa?

Ylistys Allahille,

Tytölle on haraam laittaa itsestään kuvan Facebookiin tai chat-huoneisiin tai muualle nettiin useista syistä:

1. Tämä on vastoin peittävää pukeutumista Qur'aanin ja Sunnan naisille kehotetulla tavalla. Allah, Korkea ja Ylistetty sanoo jaloimmista naisista, Profeetan (S) naisista:

{Ja kun pyydätte (hänen vaimoiltaan) jotain, kysykää verhon takaa, se on puhtaampaa sydämillenne ja heidän sydämilleen} [al-Ahzaab 53]

Joten Allah, Korkea ja Ylistetty määräsi Profeetan (S) vaimoja ja uskovia naisia yleensä käyttämään hijaabia puhdistaakseen uskovien naisten sydämet ja suojelemaan heitä kaikelta, mikä nostaisi kiusauksia tai epäilyksiä ja heidän sekä uskovien palvelijoidensa siveellisyytensä säilyttämiseksi.

Joten on selvää, että nainen joka laittaa kuvansa paikkaan missä sen voi nähdä sekä oikeamielinen että pahantekijä on vastoin Allahin opetuksia.

Kasvonsa peittämättömän naisen kuva on se, mikä johtaa pahoihin seurauksiin riittää tekemään sen [kuvan laiton] kielletyksi, vaikka emme väittäisi kasvojen peittämisen olevan pakollista. Synti tässä tapauksessa moninkertaistuu ja vaara on suurempi, sillä niin tehden nainen on rikkonut Allahin määräyksiä ja sitä, mitä uskovilla naisilla on ollut tapana vuosisatojen ajan.

al-Ghazali sanoi Ihya' 'Uluum ad-Diinissään (2/53):

"Miehillä kautta aikojen kasvot ovat olleet peittämättä ja naiset ovat aina lähteneet ulos kasvonsa peitettyinä."

Ibn Hajar al-Asqalani sanoi Fath al-Bari'ssaan (9/424):

"Naisten tapa menneisyydessä ja äskettäin on aina ollut peittää kasvonsa ei-mahram-miesten edessä."

Jos ymmärretään, että naisen kauneus ja fitna on hänen kasvoissaan ja kasvot miehet tahtovatkin nähdä ja siitä päätetään onko nainen kaunis vai ei, niin julkaiseminen kuvia mainitulla tavalla avaa oven naisille joutua kiusaukseen tai olla kiusauksen lähde, jossa heitä ja heidän kuviaan kohdellaan epäkunnioittavasti, sillä ne olisivat näkyviä kaikille, jotka ne tahtovat nähdä.

Onko sallittua lisätä Facebook-kavereikseen ei-mahram-naisia?

Emme usko sen olevan luvallista miehelle lisätä ketään naista, joka ei ole mahram hänen kavereikseen, emmekä eritoten usko olevan luvallista keskutella eikä chattailla heidän kanssaan.
Muslimin ei tule antaa Shaytaanin pettää näiden suhteiden kaunistamisesta väittäen niiden olevan dawaa, muistutusta ja auttamista varten. Jos mies tahtoo todella kutsua ihmisiä Islamiin, miljoonat miehistä tarvitsevat dawaa, joten hänen tulisi kiireesti lisätä näitä kavereikseen ja auttaa näitä. Samaa voidaan sanoa sisarille, jotka tahtovat apua: Heidän on tehtävä sitä toisille naisille ja jätettävä miesten kutsuminen ja neuvominen toisille miehille.

Säädökset likettää kuvia epämääräisesti pukeutuneista naisista

Onko luvallista pitää ("like") kuvista sosiaalisessa mediassa, jos sisar ei peitä hiuksiaan tai pukeudu oikein ja on meikattu?

Ylistys Allahille,

Puhuimme jo tapauksesta, missä nainen oli peittänyt itsensä ja jos lisäämme siihen vielä naisen, joka ei ole kunnolla peitetty, näyttäen hiuksensa ja kaulansa ja muut viehättävät paikkansa, niin tämä tekee synnistä vieläkin pahemman ja kiellosta vahvemman.
"Likettäminen" näyttäisi olevan eräänlaista hyväksyntää näiden kuvien julkaisemisesta ja ainakin kuvan julkaisija ymmärtääkin sen sellaisena, etenkin jos likettäjä on tietävä ja uskonnollinen henkilö, tai on ulkoisesti oikeamielinen ja uskonnollinen.

Profeetta (S) sanoi: "Joka näkee pahan teon, muuttakoon sen kädellään [toimimalla], tai jos ei niin kielellään ja jos ei, niin sydämessään -ja se on heikoin usko."

Abu Dawud Sunanissaan (4345) kertoi 'Urs ibn 'Amiirah al-Kindin mukaan Profeetan (S) sanoneen:

"Jos synti tehdään maassa, se joka näkee sen ja vihaa sitä -tai kieltää sen- on kuin se, joka pysytteli erossa siitä. Ja se, joka oli poissa [ei nähnyt sitä], mutta hyväksyi sen oli kuin se joka näki sen." [Hasan al-Albaanin luokittelemana; Katsottu myös olevan mursaal]

Ibn Rajab al-Hanbali sanoi:

"Joka näkee synnin ja vihaa sitä sydämessään on kuin se, joka ei nähnyt sitä jos on kyvytön kieltämään sitä sanoin tai toimimalla. Joka ei ollut läsnä sen tapahtuessa, mutta hyväksyy sen, on kuin se joka näki sen ja olisi ollut kyvykäs muuttamaan sen, mutta ei tehnyt niin. Näin siksi, että synnin hyväksyminen on kaikista kauhistuttavinta kielletyistä asioista, jossa epäonnistutaan kieltämästä syntiä sydämessään, mikä on pakollista jokaiselle muslimille eikä tätä voi suosittaa kenellekään missään olosuhteissa koskaan." [Jaami' al-'Uluum wal-Hikaam 2/245]

Jos henkilö painaa "tykkää"-nappia näille kuville, niin minkä vastalauseen ilmauksen hän on tehnyt tehtyä pahaa tekoa vastaan?

Ja Allah tietää parhaiten.

Lähde Islam Question & Answer. Koonnut ja kääntänyt 'Abdullah Rintala.

***

Tor Elo 27, 2015 5:20 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea