Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Hasan al-Basri

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Seuralaiset & siirah Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Hasan al-Basri
Kirjoittaja Viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 468

Lähetä Hasan al-Basri Vastaa lainaamalla viestiä


***

Hasan al-Basri

Hänen opetuksensa ja hyveensä

Hänen nimensä on Yasar Abu Sa'id al-Basri. Hän oli Zaid ibn Thaabitin vapautettu orja. Hasan al-Basri oli 'Umar ibn 'Abd al-'Aziizin aikalainen ja häntä pidetään erityisen vaikutusvaltaisena henkilönä umaijjidivaltion poliittiselle ja sosiaaliselle elämälle. Hän oli vanhempi tabi'i [Profeetan (S) seuralaisten oppilas, joka ei milloinkaan nähnyt tai tavannut Profeettaa (S)], Basrah'n kaupungin ihmisten imaami ja aikansa oppinut.

Hänen äitinsä oli nimeltään Khairah ja hän oli Umm al-Mu'miniinin Umm Salamah'in (Rda) orjatar. Hän syntyi vuonna 21 H Medinassa 'Umar ibn al-Khattabin (Rd) kalifaatin aikana. Umm Salamah'in kerrotaan hoitaneen Hasania kun hänen äitinsä Khairah lähti ulos hakemaan tarvittavia taloon. Sanotaan Hasanin pienenä lapsena alkaneen itkeä, joten Umm Salamah nosti hänet ja laittoi hänet rinnalleen nähdäkseen, mikäli hän rauhoittuisi. Hän imetti ja maito alkoi tulla runsaana, siksi Umm Salamah'ista tuli hänen imetysäitinsä. Lopulta, hänen ja tietonsa olivat selvästi siunauksi tultuaan ruokituksi Ummuhaat al-Mu'miniinien talossa, jossa hänet kasvatettiin muiden lasten kanssa saaden heidän käytöstapansa ja mallinsa, lisäksi opiskellen vanhempien sahabien alaisuudessa Profeetan moskeijassa, kuten Abu Musa al-'Ash'ari, 'Uthman ibn 'Affan, 'Ali ibn Abu Talib, 'Abdullah ibn 'Abbas ja Jabir ibn 'Abdullah (Olkoon Allah tyytyväinen heihin jokaiseen).

Hasan muutti vanhempiensa kanssa myöhemmin Basraan ['Iraaqiin], mistä hän saisi nimen Hasan al-Basri, tarkoittaen Basran Hasania. Hän oli tuolloin iältään kymmenvuotias mtta huolimatta siitä hän pysyttelisi moskeijassa oppimassa sen huomattavilta oppineilta ja erityisesti osallistua 'Abdullah ibn 'Abbasin "Ummah'n muste"-piireihin. Ei kestänyt kauaakaan kuin ihmiset alkoivat ympäröidä häntä ja lähestymällä häntä joka suunnalta kuulemaan, mitä hänestä sanottiin oli totta kuten hän oli, eikä sano mitään eikä tee siten, etteikö se sopisi hänen ulkoisiin tekoihinsa. Jos hän kehotti hyvään, ihmiset toteuttaisivat sitä ja jos hän kielsi pahasta, ihmiset lopettaisivat sen. Hän oli askeetikko ja hänet tunnettiin maailmallisen jättämisestä, kuitenkin ihmisillä oli suuri jano mitä hänellä oli tarjottavanaan.

Allah yhdisti kaikki hyvät ominaisuudet ja hyveet joita ihmisten sydämiin vetoamiseen tarvitaan Hasan al-Basrin persoonaan kasvattaen hänet Uskonnon arvoon ja sen seuraajiin yhteiskunnassa. Hän oli täydellisen etevä Tafsir-tieteissä ja Hadiitheissa eikä tuona aikana kukaan levittänyt kutsua Islamiin tai reformointiin ellei ollut täydellinen näillä kahdella alalla. Lisäksi hän oli tekemisissä Sahabah'n kanssa ja monien heidän aikalaistensa kanssa. Hänen elämästään ja saarnoistaan on selvää että hän opiskeli syvästi, menestyi hengellisesti ja tiesi tarkalleen, miten kehittää Islamilaista yhteiskuntaa. Hän kiinnitti huomiota kaikkiin yhteiskuntaluokkiin, tapoihin ja kulttuureihin, kuin myös niiden haittoihin ja parannuksiin samalla tiedon tasolla ja taidolla kuin lääkäri parantaisi sairaita.

Hasan al-Basri sanoi:

"Ymmärrys on tiedon perusta. Tieto on teon julistus. Teko on hyvyyden komentaja. Halu on tottelemattomuuden kokoaja ja raha kuljettaja ja ylimielisyyden tauti. Maailma on Tuonpuoleisen toripaikka. Jokaisen koettelemuksen koettelemus vahvistaa tottelemattomuutta Allahin Suosioille."


Hasan al-Basri myös sanoi:

"Kun ihminen etsii tietoa, ei kestä kauan kun se näkyy hänen nöyryydessään, näössään, kielessään ja käsissään, rukouksessaan, puheessaan ja kiinnostumattomuudessa maailman lumeeseen. Ja ihminen saa osan tietoa ja laittaa sen tekoihin, on se hänelle parempaa kuin maailma ja kaikki mitä siinä on -jos hän omistaisi sen hän antaisi sen vaihdossa Tuonpuoleiseen."


"Hasan oli ensimmäisen luokan kokoaja, oppinut ja juristi puhtaasti luotettava. Hän oli omistautunut palvoja, artikuloiva puheessaan ja erityisen kohtelias", sanoi Rabi' ibn Anas.

Anas ibn Malikilta kysyttiin ongelmasta ja hän vastasi: "Kysy mawlaltamme al-Hasanilta siitä, vaikka hän on kuullut mitä meillä on, hän muistaisi sen kun me unohtaisimme."

Qatadah sanoi: "En koskaan istunut Fiqh'issä oppineemman miehen kanssa, joka olisi parempi kuin Hasan."

al-'Amash sanoi: "al-Hasan jatkoi viisaan sanonnan tai säädöksen oppimista ulkoa, kunnes osaisi sen ulkoa ja joka kerran kun Abu Ja'far mainitsi hänet, hän sanoi: 'Hänen puheensa muistuttaa profeettojen puhetta'."

Hasan al-Basri oli laajan tiedon ja omaksutun tiedon symboli. Kun hän saapui Mekkaan, istuutui hän tyynylle ja välittömästi ihmiset alkoivat rynnätä hänen ympärilleen. Rabi ibn Anas sanoi: "Emme koskaan ole nähneet ketään kuin tämä (mies)."

"Hän on tähtien jälkeläinen tiedossa ja taqwassa, askeettisuudessa ja pyhyydessä, koruttomuudessa ja hienostuneisuudessa ja tiedossa ja ymmärryksessä. Hänen kokoontumisensa vetosivat kaikenlaisiin ihmisiin. Jotkut ottavat hadiithin häneltä, toiset tietoa tafsirista, toinen kuuntelee halaalista ja haraamista (laillisesta ja laittomasta), jotkut haluavat lainopillista mielipidettä, toinen säädöksistä ja tuomioista, joku tahtoo kuulla saarnaamista ja niin edelleen. Mikä tahansa heidän kiinnostuksensa on, Hasan al-Basri on kuin valtameri tai kuin loistelias, häkellyttävä palvelija, jonka kanta ja toteutus kehottamisessa hyvään ja kieltämisessä pahasta viranomaisille ja korkea-arvoisille niin värikkäästi ilmaistuna, ettei voi unohtaa"
, kertoi Thabit ibn Qurrah Abu Hayyan at-Tawhidin mukaan.

"En nähnyt koskaan ketään kaunopuheisempaa kuin Hasan al-Basri ja Hajjaj ibn Yusuf, joista Hasan oli kaunopuheisempi", sanoi Abu 'Amr ibn al-'Ala.

Nazarat fi Tasawwuf al-Islami, Muhammad al-Qahwiji.

Kun Hasan al-Basri puhui Sahabah'sta tai kuvaili Akhiraa (Tuonpuoleista), hänen silmänsä kyynelehtivät ja sydämet liikuttuivat. Ma[?]r al-Waraq sanoi: "Kun Hasan ilmaantui, oli kuin hän olisi ollut Tuonpuoleisessa ja kertoen meille mitä hän näki omilla silmillään."

'Awf sanoi: "En koskaan nähnyt miestä, joka tiesi enemmän tiestä Jannah'aan kuin Hasan."

al-Ghazali sanoo Ihya' 'Uluum ad-Diinissään: "al-Hasan al-Basri oli puheissaan kaikista lähinnä profeettojen (Rauha ja Siunaukset heille) puhetta ja lähin johdatuksessa Sahabah'aa (Olkoon Allah heihin tyytyväinen). Ei ole tästä mitään kiistaa."

Hasan al-Basrin suurin tekijä hänen monumentaaliseen vaikutuksessaan yhteiskuntaan ja sydnten ja mielten liikahduksiin oli että kosketti sentimaalista sisintä, kosketti yhteiskuntaa syvällisesti, tunnisti sen viat, kritisoi sitä rakentavasti ja viisaasti ja neuvoi sitä rakastavasti aikana, kun yhteiskunta oli tukahtumaisillaan saarnaajiin ja ylistäjiin. Tästä huolimatta kukaan ei kyennyt vaikuttamaan yhteiskuntaan Hasan al-Basrin lailla, koska hän oli vilpitön, maanläheinen ja hän oli ytimeen saakka piittamaton maailmasta ja sen kiusauksista, jotka levittävät sairauksia elämään. Hän muisteli kuolemaa ja tuonpuoleista, kun taas ne jotka elelivät ylellisyydessä unohtivat nuo asiat ja oikeuttivat sen itselleen valehtelemalla ja unelmoinnilla, kuitenkin häiriintyivät niille, jotka toivat heille ongelmia ja kritisoivat heidän elämäntyyliään. Tästä syystä hän taisteli koko ajan tietämättömyyttä vastaan, sillä tietämättömyys ei antaudu paitsi sille, joka kamppailee sitä vastaan eikä sitä tunnusteta paitsi miehen läsnäollessa, joka julistaa sodan sitä vastaan. Hasan al-Basri oli tuo mies. Hänen onnistui lisäämään katuvien ihmisten lukumäärää yhteiskunnassa ja vetämään heidät tottelemattomuudesta ja heidän viettämästään tietämättömyyden elämästä. Siten hän hitsasi voimakkaan ja tehokkaan tavan reformoida koska hän ei pidättäytynyt saarnoissaan eikä puheissaan. Hän suuntasi sen kaikille, jotka tapasi. Hän asetti saarnan ja suunnan, älyllisen ja henkisen opetuksen, moraalisen puhdistautumisen, jonka kautta hänen onnistui johtaa lukuisia yksilöitä, joiden määrän vain Allah tietää, maistamaan uskon makeutta ja kokemaan Islamin totuus.


Hasan al-Basrin Profeetallinen 'Tasawwuf'

Hasan al-Basri on poikkeuksellisten oppineiden joukossa, jotka kiinnittivät huomiota sielun sairauksiin ja parantamisiin, sydänten elähdyttämiseen ja työnsi niihin uskoa ja jumalallisia periaatteita. Hänellä oli oikea 'aqiidah ja sitoutuminen Kirjaan ja Sunnaan opetuksissaan, eikä ole epäilystä että profeetallinen tasawwuf on Kirjan ja Sunnan mukaan salafien tien mukaisesti uskossa, palvonnassa, moraalissa ja asioissa.

Sydämen kovuudesta, sen elämästä ja elämättömyydestä

Mies sanoi Hasan al-Basrille: "Oi Abi Sa'id! Valitan sinulle sydämeni kovuutta."

Hasan al-Basri vastasi:

"Upota se Allahin muistelemiseen. Totisesti sydämet kuolevat ja nousevat uudelleen elämään, joten jos se kuolee, lataa site kantamalla Fara'id (pakolliset toimet) ja jos se tulee elämään, seuraa sitä vapaaehtoisena."


Oppineet listaavat muita asioita sydämen kovuuden pehmentämiseksi ystävällisyyden orpoja ja tarvitsevia kohtaan, kuolemisen miettimisen ja oppimisen niiden asemasta, jotka ovat menneet.

Sydämen ja kielen pitäminen Allahin paljossa muistelemisessa

al-Hasan al-Basri sanoi:


    "Ihmiset! Kehotan teitä, eikä se tarkoita että olisin paras teistä, en edes oikeamielisinkään teistä, sillä olen ylittänyt rajat monessa tilanteessa, epäonnistunut noudattamaan niitä enkä kantanut itsekään tottelevaisuuden velvollisuutta Allahille. Joten, jos veli ei neuvoisi uskovaa ennen kuin on itse päättänyt tehdä niin, olisi hyvin vähän saarnaajia ja kutsujia eikä kukaan kutsuisi Allahiin, julkitoisi ylistystä ja tottelevaisuutta Hänelle ja tuomitsen tottelemattomuuden Hänelle. Päinvastoin, pysymällä ymmärryksen ja keskustelun ihmisten seurassa uskovien keskuudessa antaa elämän sydämille, muistuttaa niitä piittaamattomuudesta ja pelastaa ne unohtamiselta. Allah voi parantaa teidät pitämällä teidän muistelemisen piireissä, sillä 'Herra' on sana, joka kuuluu eikä ylenkatsottu. Pelätkää Allahia kuten Häntä tulee pelätä älkääkä kuolko paitsi muslimeina."

    "Ylistetty olkoon se, joka tietävät sydämet maistamaan omistautumisen ja Hänen palvelemisensa makeutta ja iloa. Hänelle he antavat huolensa ja murheensa muistelemalla Häntä ja Hänelle he kaiken muun yli varaavat sydämensä. Mikään ei ole miellyttävämpää heille kuin piilossa keskustella Hänen kanssaan eikä mikään ilahduta heitä kuten Hänen palvelemisensa. Heidän kielensä eivät pelkää mainita Häntä, Ylevää, sanomalla se thaalimuunien [väärintekijöiden] sanomisien edessä."

    "Voit menettää makeuden kolmeen asiaan: rukoiluun, resitointiin ja muistelemiseen. Olen havainnut sen olevan näin ja varoitan ja saarnaan teille vain jotta tietäisitte, että tiedätte suljetusta ovestanne, jonka sitten avaatte."


Hasan al-Basri sanoi:

"Joka tahtoo tietää paikkansa, katsokoon toimiaan Koraanin valossa erottaakseen menetyksensä saavutuksistaan."


Hän sanoi myös:

"Palvelija avaa Allahin Kirjan ja jos hän(en asiansa) ovat sen mukaisia, hän ylistää Allahia ja pyytää häntä edistämään ja jos hän on ristiriidassa sen kanssa, hän syyttää itseään ja korjaa itsensä välittömästi."

Hän sanoi:[i]

"Ihmiset! Totisesti tämä Qur'aan on parannus uskoville ja johtaja omistautuneille. Ketä Allah johdattaa sen kautta on todella johdatettu ja joka harhautuu siitä, on häviössä ja menetetty.
Koraanin resitoijia on kolmenlaisia: Joka resitoi sitä ja ottaa sen kuin se olisi myyntiin ja pyrkii tekemään vaikutuksen hallitsijoihin ja saamaan valtaa. SItten on mies, joka lausuu Koraania ja muistaa sen sanat sydämessään, mutta unohtaa toimia sen lakien mukaan...Ja olkoon Allah tekemättä tällaisista Koraanin kantajasta menestyksekkäitä. Sitten on mies, joka resitoi Koraania ja parantaa sydäntään sillä. Hän on öisin hereillä sen kanssa ja on janoissaan ollakseen sen kanssa ja hän jättää sänkynsä ollakseen sen kanssa. Sellaisia Allah Kaikkivaltias on pitänyt poissa koettelemuksista ja antanut voiton heidän vihollisistaan ja taannut siunatun sateen taivaiden yläpuolelta. Vannon Kautta Allahin, että tällaiset Qur'aanin resitoijat ovat harvinaisempia kuin punainen sulfaatti."


Liittyen yöllä rukoiluun hän sanoi:

"Jos et kykene seisomaan rukouksessa yöllä tai paastoamaan päivällä, niin tiedä että olet puutteellinen ja että syntisi ja virheesi ovat kahlinneet sinut."


Hänelle sanottiin:

Oi Abu Sa'id! Seisominen yöllä väsyttää minut eikä minulla ole energiaa siihen!"

Joten hän vastasi:

"Veljeni poika! Kadu Allahille ja pyydä Hänen anteeksiantoaan, sillä totisesti tuo on paha merkki."

Ja hän sanoi:

"Varmasti mies joka tekee synnin on kielletty yörukoilusta".


Maailma Hasan al-Basrin mukaan

Hasan al-Basrin kirje kalifi 'Umar ibn 'Abd al-'Aziizille:

    "Joten sinun tulee tietää, Amiir ul-Mu'miniin, tämän elämän olevan vain väliaikaista eikä pysyvää; Aadam lähetettiin siihen rangaistukseksi. Siksi, Amiir ul-Mu'miniin varo tätä elämää ja tiedä ja vaurauden kuihtuvan loistostaan. Tällä elämällä on aina uhrinsa. Se kutsuu häpäisyyn niite, jotka ovat suuria siinä ja köyhyyteen niitä, jotka kartuttivat sitä ahneudella. Sen vertaus on myrkky: Jos sitä syö tietämättään, kuolee seurauksena. Joten ole kuin haavoittunut mies, joka hoitaa haavojaan pelätäkseen pitkäaikaista oireilua ja sietää lääkkeen kitkeryyttä, jotta sairailu ei jatkuisi. Varo tätä petollista elämää, sillä se pettää ja harhauttaa ihmisiä kauneudellaan. Elämä harhauttaa valheellisella koreilullaan ja pettää toiveillaan. Se kaunistautuu niille, jotka sen kanssa tahtovat avioitua ja ovat kuin kaunis morsio, jota silmät tuijottavat, sydämet halajavat ja sisin himoaa. Kuitenkin, elämä tappaa kaikki sen aviomiehet. Kuitenkin sen nykyiset aviomiehet eivät ota opiksi sen edellisistä aviomiehistä, jotka se tappoi eivät varoita selviytyneitä sen vaarasta. Joka halajaa elämää tyydyttää halunsa siitä ja on enemmän harhaanviety sotkeuduttuaan sen asioihin. Hänestä tulee tyranni, joka unohti palata Allahille, kunnes hänen askeleensa kaikkoavat tästä elämästä ja seurauksena hänen surunsa kasvaa ja ahdinkonsa voimistuu. Hän jättää tämän elämän ilman riittäviä varautumia ja esitellään Tuonpuoleiselle ilman riittävää valmistautumista ja esitellään Tuonpuoleiselle ilman vakaita perusteita. Varokaa tätä elämää Amir ul-Mu'miniin, vaikka tuntisit ilahtuvasi siitä enemmän kuin koskaan ennen. Milloin ikinä elämän runsauden eläjät tuntevat olonsa hyväksi tässä elämässä, sitä seuraa tuhoisuus. Mikä tuntuu elähdyttävältä tässä elämässä liittyy vaikeuksiin ja mitä ikinä luullaan pysyväksi, tapaa hävitä. Tämän elämän ilot sekoittuvat suruun. Mikä sen jättää ei koskaan tule takaisin ja mikä tahansa tulee, on tuntematonta, joten sen odottaminen ei hyödytä. Se toiveet ovat epätodellisia, toiveet tyhjiä, sisin epäpuhdas ja sen olennaisuus murheen kylkiäinen. Totisesti Aadamin lapsi on aina vaarassa tässä elämässä vielä siinä ollessaaan.

    Jokainen, joka ei tiedä mikä Allahin palkkio on, luulee sitä palkkioksi itselleen. Ja joka ei tiedä, mikä Allahin rangaistus on luulee sitä rangaistukseksi itselleen. Tämä maailma nöyryyttää ketä tahansa sitä ylistävää ja tuhoaa siihen täysin ripustautuvan. Tällä maailmalla on oma tapansa tappaa; se on kuin syötyä myrkkyä, jonka ei tiedetä olevan myrkkyä ja sisältää kuoleman piirteitä. Siksi, palkkio siitä on sen jättäminen ja vaurautena siinä sen köyhyys. Täten, Amir ul-Mu'miniin, ole kuin se, joka koettaa parantaa omia haavojaan, joka on kärsivällinen vahvassa lääkkeessä peläten että hänen tautinsa ei tule jatkumaan. Ole kuin piilotteleva suojellen itseään hetken peläten sitä, mitä hän vihaa pitkän aikaa.

    Hurskaat ihmiset ovat seuraavanlaisia: Heidän logiikkansa on seurata oikeata tietä ja edetä nöyränä. Heidän ruokansa on hyvistä lähteistä ja aineksista. He sulkevat silmänsä siltä mikä ei ole heidän ja mikä on heille kiellettyä nähdä. He ovat yhtä pelokkaita maalla kuin merellä. Heidän ylistyksensä ollessaan onnellisia ovat samanlaisia kuin heidän ollessaan surullisia. Mikäli se ei olisi määrätty kestämään vain tietyn ajan, heidän sielunsa eivät olisi vahvistuneet kehoissaan rangaistuksen pelosta ja haluten palkkiota. Heidän Luojansa on Korkea ja Ylistetty niin korkeasti heille, että katsovat luotujen äärimmäisen pieniksi silmissän.

    Oi Amiir ul-Mu'miniin! Katso maailmaan ja maailmaa ohikulkevan askeetikon katseella: Älä katso kärsivän rakastajan katseella! Sinun on tiedettävä, että se korvaa vieraan tai ohikulkijan katseen alaisekseen. Se kiduttaa sitä, joka rypee sen mielihyvissä ja tuhoaa sen, joka etsii turvaa siinä. Maailma ei tuo takaisin, mikä on mennyttä. Kaikki mitä siitä voi saada saapuu vääjäämättä. Samaten, jokainen mies, joka seuraa mikä on selkeää siinä joutuu ahdinkoon ja suruun. Joten varo sitä, sillä sen toiveet ovat turhia, sen odotukset pätemättömiä, eläminen siinä tuskaa ja sen seesteisyys läpikuultamatonta. Maailmassa olet koko ajan vaarassa, joko euforisessa kylläisyyden ohikiitävyydessä, ylitsevuotavassa ahdingossa tai säädyttömässä katastrofissa tai kuoleman välittömyydessä. Täten viisas ja järkevä mies elää tässä maailmassa ankaraa elämää, sillä hän on vaarassa sen kylläisyyksissä tai hyvässä. Hän on myös tietoinen sen ahdingosta ja on varma kuolemasta siinä."


Luettuaan tämän kirjeen, 'Umar ibn 'Abd al-'Aziiz itki ja suri, sanoen ympärillään oleville: "Olkoon Allah armollinen Hasanille. Hän ei herkeä herättämästä meitä unestamme ja varoittamasta meitä piittaamattomuudesta. Miten erinomainen hän on! Hänen sulava ja artikuloiva muistutus on niin aidolla tavalla on Allahilta!"

'Umar kirjoitti takaisin Hasanille:

"Sinun hyödyllinen neuvo saavutti minut ja olen etsinyt siitä parannusta. Olet kuvannut maailmaa sen todellisella kuvauksella ja järkevä henkilö on se, joka on syvällinen, sillä mikäli kaikki mikä on määrätty kuolemaan on jo kuollut. Rauha, armo ja siunaukset Allahilta olkoon ylläsi, Oi Hasan!"


Kun Hasan sai kirjeen, hän sanoi:

"Ymmärrys sellaiselta, joka puhuu totta ja jakaa neuvoa, Oi Amir ul-Mu'miniin on Allahilta!"


Hasan al-Basri sanoi:

"Tämän maailman elämässä uskova on vanki tehden parhaansa vapauttaakseen itsensä tuntematta mitään turvaa ennenkuin tapaa Kaikkivaltiaan Allahin. Kautta Allahin, tunnen ihmisiä, joille tämän maailman elämä on mitättömämpi kuin hiekka, jonka päällä kävelevät. Palvelijalla ei ole pitkäaikaisia toiveita ilman, että se vahingoittaa hänen tekemisensä."


Yksi hänen helmistään oli:

"Adamin poika! Olet vain päiviä; Jokaisen päivän mentyä, osa sinua on mennyt."


Ylimielisyydestä Hasan al-Basri sanoi:

"Ihmettelen Adamin poikaa! Hän käyttää kättään pestäkseen itsensä kerran tai kaksi päivässä, silti hän yrittää kilpailla Kaikkivaltiaan kanssa."



Kuoleman muistaminen

Hasan al-Basri sanoi:

"Kuolema on paljastanut tämän elämän todellisuuden eikä ole jättänyt mitään ilonaihetta viisaalle ihmiselle iloita siinä."

Salim ibn Rasm kertoo Hasan al-Basrin sanoneen:

"Olkoon Allah armollinen miehelle, jota ei petetty nähdessään mitä näki monilta ihmisiltä. Adamin poika! Totisesti kuolet yksin, menet hautaasi yksin, herätetään yksin ja tuomitaan yksin. Adamin poika! Tämä on sinulle tarkoitettu."


Hasan al-Basri sanoi:

"Kukaan palvelija ei muista kuolemaa enempää kuin se, joka näkee sen työssään eikä palvelijalla ole pitkäaikaista toivetta, etteikö se pilaisi hänen työtään."


Kerrotaan Hasanin nähneen vanhan miehen hautajaisissa ja kun ruumis oli haudattu, Hasan sanoi hänelle:

"Shaykh! Tahdon kysyä sinulta Herrastasi. Luuletko, että tämä kuollut tahtoisi palata maailmaan lisätäkseen hyviä tekojaan ja etsimään Allahin anteeksiantoa aiemmille synneilleen?"
Mies vastasi: "Kyllä".

Joten Hasan sanoi:

"Miksi sitten me emme ole kuten tämä kuollut mies?"


Hän jätti heidät sanoen:

"Mitä on muistutus? Mitä hyötyä siitä on kun sydämissä on elämää? Kuitenkaan ei ole elämää sille, joka huutaa."


Ja hän sanoi:

"Olen hämmästynyt niistä ihmisistä, jotka määrätään valmistautumaan tuonpuoleiseen, matkan alku julistetaan ja kuitenkin he ovat ajattelemattomia turhissa keskusteluissaan ja hedelmättömissä teoissaan."


Ja hän sanoi:

"Allahin palvelijat! Totisesti Allah Korkein ei tehnyt tekojanne muuta tarkoitusta varten kuin kuolemaa varten ja teidän on vaadittu olemaan sinnikkäitä, sillä Allah sanoo:
{Ja palvokaa Herraanne kunnes teidän luoksenne tulee varmuus[kuolema]} [al-Hijr 99]

Ja Hasan sanoi:

"Adamin poika! Totisesti kuolette yksin ja tuomitaan yksin. Mikäli kaikki ihmiset tottelisivat Allahia ja sinä olisit tottelematon Hänelle, heidän tottelevaisuutensa ei hyödytä sinua ja jos he ovat tottelemattomia ja sinä tottelet Häntä, heidän tottelemattomuutensa ei vahingoita sinua. Adamin poika! Syntisi ovat omiasi ja sinun lihaa ja vertasi. Siten, jos olet turvassa synneiltäsi, lihasi ja veresikin ovat turvassa, muutoin se tulee olemaan Tuli joka ei sammu, ruumis joka ei häviä ja nafs, joka ei kuole."


Hän sanoi:

"Jos ei olisi kolmea asiaa, Adamin poika ei kumartuisi: Kuolema, sairaus ja köyhyys."

Joka kerran, kun Hassan lukisi Ayah'n: {Totisesti Allahin lupaus on tosi, joten älä anna tämän elämän pettää sinua, äläkä anna pääpettäjän (Saatanan) pettää sinua Allahin suhteen} [Luqman 33], hän sanoisi: "Kuka sanoi noin?" Sitten hän sanoi: "Hän, joka loi sen ja tietää parhaiten."

Ja Hasan sanoi:

"Varokaa tämän elämän houkutuksia, jotka ovat moninaiset. Jos mies avaa oven niille niin se ovi johtaa kymmeneen muuhun."


Vieraileminen haudoilla ajatellakseen niiden asukkaiden tilasta

Hasan al-Basri vieraili haudoilla säännöllisesti.

Kun runoilija al-Farazdaqin vaimo an-Nawar bint A'yana al-Mujashi'i kuoli, toteutettiin vaimon toivomus Hasan al-Basrin rukoilemaan hautajaisrukous hänen hautajaisissaan. Basrah'n kaupungin silmäätekevät näkivät hänen ruumistaan kannettavan Hasanin mukana, joka ratsasti muulillaan ja al-Farazdaq kamelillaan.

Hasan al-Basri kysyi al-Farazdaqilta:

"Mitä ihmiset sanovat?"


Hän vastasi:

"He sanovat, että näihin hautajaisiin tänään osallistuvat ihmisistä parhaat, tarkoittaen sinua ja ihmisistä huonoimmat, tarkoittaen minua".


Hasan al-Basri kysyikin:

"Mihin valmistauduit tänään?"


al-Farazdaq vastasi:

"Tunnustamaan, että Ei ole ketään palvonnan arvoista paitsi Allah viimeisen kahdeksankymmenen vuoden ajan".


Kun Hasan al-Basri lopetti rukouksen, ihmiset tulivat kohti haudatakseen vaimon, jolloin al-Farazdaq lausui:

    "Pelkään, mitä on haudan tuolla puolen, mikäli en saakaan anteeksi.
    Kun opas kysyy minulta Ylösnousemuksen päivänä, joka on ankara ja tahtoo opastaa al-Farazdaqia;
    Adamin lapset kävelevät kohti Helvettiä kahlittuina
    Opastettuina Helvettiin, pukeutuneina raakileet vaatteinaan
    Jossa juovat visvaa ja näet sulavan sen kuumuudesta"


Abu Amr bin al-'Ala sanoi Hasanin itkeneen kuultuaan tämän, kunnes kyyneleet kastelivat hänen vaatteensa. Hän meni lähelle al-Farazdaqia, jolle sanoi:

"Olit minulle luotaantyöntävin henkilö ennen tätä, mutta tänään olet kaikista rakastetuimmista".


Awanah kertoi Hasan al-Basrin sanoneen:

"Bashr ibn Marwan, kalifi 'Abd al-Malik ibn Marwanin veli ja Egyptin kuvernööri tuli luoksemme ja oli kanssamme neljäkymmentä päivää. Pian sen jälkeen hän kuoli ja kannoimme hänet haudalleen, mutta tiellämme al-Habaniin, neljä mustaa miestä kantoi ystäväänsä hautaansa. Me laitoimme Bashrin sängylleen [farash] ja rukoilimme hänelle ja he tekivät samoin ystävälleen. Lähdimme ja niin hekin. Kun olin lähdössä, käännyin katsomaan hänen hautaansa enkä voinut erottaa Bashrin hautaa abyssinialaisen haudasta. En ole koskaan nähnyt mitään hämmästyttävämpää."

___________________________________________________________
az-Zuhd lil-Hasan al-Basri


Hasan al-Basrin oppilaat ja heidän hyveitään

Hasan al-Basri oli yksi Ahl as-Sunnah'n oppineista, jolla oli kodissaan askeettisuuden ja omistautumisen merkityksestä puhumiselle omistettu paikka. Hänen koulunsa oli kuin loistava tähti, josta Ahl as-Sunnah'n hienoin ryhmä oppineita loisti säteitään. Näihin kuuluivat:

Ayyub as-Sakhtiyani, joka sanoi:

"Kun kuulen Ahl as-Sunnah'n ihmisen kuolemasta, on se kuin menettäisin yhden raajoistani."

Hänen tunnetaan piilotelleen palvonnan tekojaan, koska tahtoi aikomuksensa olevan vain Allahille. Hän salasi yörukoilunsa ja vasta ennen aamua hän kohotti ääntään rukoillessaan, kuin hän olisi juuri äskettäin noussut.

Hän sanoi kerettiläisesti uskovista ja innovaation ihmisistä:

"Joka tekee bid'ah ei tee sitä innokkaammin kuin että erkanee Allahista. Älä istu kerettiläisesti uskovien ihmisten kanssa äläkä väittele heidän kanssaan, sillä en luota etteivätkö he saastuttaisi harhallaan ja turmelisi sen, mitä aiemmin uskoit."


Kun Yazid ibn 'Abd al-Malik nousi kalifiksi, hän sanoi: "Oi Allah! Annan hänen unohtaa muistamasta minua."

Hän suoritti Hajjin neljäkymmentä kertaa.

Hän kuoli ruttoon Basrassa vuonna 131 Hijra.

Hammad ibn Zayd kertoo Maymuun Abu Hamzah'n tulleen hänen luokseen ja kertoi nähneensä Abu Bakrin ja 'Umarin unessaan, jotka kertoivat tulleensa rukoilemaan Ayyub as-Sakhtiyanille".

Malik ibn Dinar, joka sanoi:

"Kun olen tuntenut ihmisiä, en iloitse heidän ylistyksestään enkä vihaa heidän kritiikkiään, koska heidän ylistyksensä on liioiteltua ja heidän kritiikkinsä on liioiteltua.
Jos oppinut oppii tietoa työskennelläkseen, hän rikkoo sen ja jos hän oppii muuhun kuin työhön, hänestä tulee ylpeä."


Hän opiskeli Hasan al-Basrin lisäksi Anas ibn Malikin, Ahnaf ibn Qaysin, Muhammad ibn Siiriinin ja muiden oppineiden kanssa.

Kerrotaan varkaan tulleen hänen luokseen, mutta ei löytänyt mitään varastettavaa. Malik huusi hänelle: "Et löytänyt mitään maailmasta. Etko halua mitään Tuonpuoleisesta?" Varas vastasi myöntävästi ja Malik määräsi häntä tekemään wudhun ja rukoilemaan kaksi rakaa. He menivät moskeijaan, missä Malikilta kysyttiin, että kuka on hänen mukanaan olevan mies. Malik vastasi: "Hän tuli varastamaan, joten varastimme hänet."

Hän sanoi:

"Maailman ihmiset lähtivät maailmasta eivätkä maistaneet hienointa asiaa siinä -Tietoa Allahista."

Hän valmisti Koraanin käsikirjoituksen neljässä kuukaudessa ja käytti siitä saadun palkan syödäkseen. Hän maksoi kaksi kolikkoa joka vuosi parantaakseen ruokansa makua.

Hän kuoli 127 H tai 130 H.

Muhammad ibn Wasi', josta Malik ibn Dinar sanoi:

"[Qur'aanin] resitoijia on kolmenlaisia: Ne jotka resitoivat Armolliselle, ne jotka resitoivat maailmalle ja ne, jotka resitoivat kuninkaille. Muhammad ibn Wasi' on heistä, jotka resitoivat Armolliselle."



Oikeamielinen johtaja Hasan al-Basrin mukaan

'Umar ibn 'Abdul-'Aziizin tullessa uudeksi kalifiksi, Hasan al-Basri oli omaksunut roolinsa hänen läheisenään, joka julisti ja ohjasti oikeamielisen johtajan suuntaa. Tämä Hasanin sija oli epäilemättä myönteinen osoittaessaan hurskaan oppineen haluttua roolia avustaessaan oikeamielisiä ja osallistuessaan päätöksiin hyvinvoinnin ja Islamin voitoksi. Tietenkin, tämä todentaa Hasanin luonteen täydellisyyttä, ei ainoastaan ottaessaan osaa Jihadiin ja opettamiseen, ollen sosiaalisen parantelemisen koulun edelläkävijä, hoitaessaan sydämen asioita, vallankumousten poliittisissa rooleissa ja tuomiten sortajia.

Näin hänen poliittisuutensa tuli näkyviin ei ainoastaan hänen läheisessä suhteessaan 'Umar ibn 'Abdul-'Aziiziin, jonka poliittista merkitystä hän paransi ja jonka uudistuksia ja korjauksia hän teoretisoi ja tuki läpi hallintonsa ajan. Kirjeessään 'Umar ibn 'Abdul-'Aziizille hän kirjoitti:

    "Oi Amiir ul-Mu'miniin! Tiedä, että Allah teki oikeamielisen johtajan jokaisen heikon ihmisen suojelijaksi, jokaisen epäoikeudenmukaisen henkilön haastajaksi, jokaisen turmeluneen henkilön korjaajaksi, jokaisen heikon henkilön voimaksi, jokaisen sorretun henkilön oikeudeksi ja jokaisen koettelemuksiin joutuneen lohduttajaksi.

    Oikeamielinen johtaja, Amiir ul-Mu'miniin, on kuin rakastava paimen kamelilleen etsien sille suotuisia laidunmaita, suojellen sitä saalistajilta ja ympäröi sen pois kuumuudelta ja kylmyydeltä. Oikeamielinen johtaja on kuin rakastava isä, joka työskentelee paljon lapsilleen kun nämä ovat nuoria, opettaa heitä kun he kasvavat, kirjoittaa heille ollessaan elossa ja säästää heille kuolemansa jälkeiseen. Oikeamielinen johtaja on kuin hyväätekevä, rehellinen, armollinen äiti lapselleen, jota kantaa vastahakoisesti, synnyttää vastahakoisesti, hoitaa lasta, valvoo yöllä hänen kanssaan, rauhoittelee ja tyynnyttelee häntä, rintaruokkii jonkin aikaa, vieroittaa jonkin aikaa, ilmaisee iloaan hänen hyvästä terveydestä ja suree hänen sairastelemisesta. Oikeamielinen johtaja on orpojen suojelija ja köyhien tuki, pienten ruokkija. Oikeamielinen johtaja on mitä sydän on ruumiinjäsenille: kaikki ovat terveitä kun se itse on terve ja kaikki on turmeltuneita kun se itse on turmeltunut. Oikeamielinen johtaja seisoo Allahin ja Hänen palvelijoidensa välissä, kuuliaisena Allahin sanoille tehden niille kuuliaiseksi: katsoen Allahiin ja tehden heidät katsomaan, tottelevainen Allahin ja tehden heidät tottelemaan. Siksi, Amiir ul-Mu'miniin, älä ole siinä mitä Allah Korkea ja Ylistetty on antanut sinulle kuin se palvelija, jonka isäntä on luottanut tälle ja antanut tälle vaurautensa ja lapsensa joka sitten anastaa isäntänsä varallisuudesta ja ajaa lapsensa pois ja ajaa perheen köyhyyteen ja hajoittaa omaisuutta.[1] Tiedä, Amiir ul-Mu'miniin, että Allah lähetti Huduud määräyksenä ihmisten välttämiseksi likaisuudesta ja säädyttömyyksistä, joten miten niitä voisi olla toimeenpanematta? Ja Allah lähetti Qisasin (kostorangaistus) Palvelijoidensa hengestä, joten miten niitä noudattavia voitaisiin surmata?

    Amiir ul-Mu'miniin, pidä mielessäsi kuoleminen ja mitä tulee sen jälkeen sekä tukijoiden ja auttajien puuttuminen sinulta kuolemisen tullessa. Sen mukaisesti, pelkää eniten siinä suhteessa ja tiedä, Amiir ul-Mu'miniin, että toinen asuinsija kuin nykyinen asuinsijasi asuttaa sinua pitkän aikaa, erottaa sinut rakkaimmistasi, jotka laskevat sinun sen vankeutuun yksin ja ilman kumppania. Joten valmistaudu Päivään, jona henkilöl pakenee veljeään, äitiään, isäänsä ja lapsiaan. Muista, Amiir ul-Mu'miniin, että haudat käännetään ja kaikki mikä on miesten ja naisten sydämissä tulee tiedetyksi, salaisuudet paljastetaan eikä nuori tai vanha voi paeta tuomiolta.

    Joten nyt, Amiir ul-Mu'miniin, kun sinulla on nyt aikaa ennen sen katkeamista ja toivon menettämistä, älä hallitse Allahin palvelijoita tietämättömien johtamisella. Älä etene heidän sortajien tiellä äläkä salli ylimielisen hallita heikkoja: nuo eivät pidä eivätkä suojele uskovan sopimusta. Joten ota vastuu velvollisuuksistasi, kuten alaistesi velvollisuuksista ja kanna taakkasi kuten alaistesi taakka äläkä anna niiden huiputtaa jotka iloitsevat kärsimisestäsi ja ottavat ilonsa maailmassaan sinun epäonnestasi Tuonpuoleisessa.

    Älä katso valtaasi tänään vaan valtaasi huomenna, kun olet kuoleman köysien vankina ja seisot Allahin edessä enkeleiden, profeettojen ja sanansaattajien joukossa, jotka kohtaavat Elävän, Olemassaolevan edessä. Amiir ul-Mu'miniin, en saarnaa sinulle päihittäkseni ne, jotka tulivat ennen minua enkä näyttääkseni sinulle myötätuntoa enkä sääliä. Lähetän kirjeeni lääkkeeksi, jonka rakastaja voi juoda siitä milloin tahtoo saada parannusta ja hyvää terveyttä.
    Olkoon Allahin rauha, sinaukset ja armo kanssanne, Amiir ul-Mu'miniin.[2]
    ________________________________________________________
    [1] Umar bin 'Abd al-'Aziz: Khamis al-Khalafa' ar-Rashidin, 'Abd as-Sittar ash-Shaykh
    [2] al-'Aqd al-Fariid, Ibn al-Jawzi; Tariikh at-Tasawwuf al-Islami, Dr. Badwi.


Huomioitavia asioita

• Imaamin tärkein luonne ei ole ainoastaan oikeudenmukaisuus vaan hänen oikeudenmukaisuutensa täydentyy myötätunnolla ja armolla.
• Hän on ensimmäinen henkilö toimeenpanemaan Allahin Huduud [Määrätyt rangaistukset], sillä jos hän ei seuraa niitä, hänen alaisillakaan ei ole velvoitetta seurata niitä.
• Alaisten reformointi seuraa imaamin reformaatiosta, kuten heidän korruptionsa on seurasta hänen omasta korruptiostaan.

Hasan al-Basri uskoi, ettei korruptiota voiteta miekalla vaan ennemmin tawbah'lla [katumuksella], palaamalla Allahiin ja neuvomisella. Hän sanoi:

"Mitään hyvää ei voi tulla sille, joka hakee muutosta miekan avulla. Totisesti muutos ei tule paitsi tawbah'lla."


Liittyen kärsivällisyyteen siinä, mitä inhoaa Profeetta (S) sanoi: "Joka näkee jotain johtajaltaan, mitä inhoaa, niin olkoon kärsivällinen eikä nostaa kättään tottelevaisuudesta johtajalle. Kukaan ei irtaudu yhteisöstä kädenkään vertaa ja kuolee tietämättömyyden kuoleman." [al-Bukhari ja Muslim] Tähän hadiithiin perustuen hän katsoi johtajan vallan olevan rangaistus Allahilta, vaatien kärsivällisyyttä. Hän sanoi:

"Jos ihmiset ovat vallanpitäjiensä vahingoittamia, olkoon kärsivällisiä kunnes vapautuvat siitä. Mutta jos he turvautuvat miekkaan, niin heidän on luotettava siihen ja kautta Allahin he eivät milloinkaan saavuta hyvää päivää."


Liittyen Ibn al-Ash'athin vallankumoukseen, Hasan al-Basrin kanta oli, että niin kauan kuin johtajat noudattavat Jumu'ah [Perjantairukous], ovat osa yhteisöä, jakavat sotasaalista ja omaisuutta, pitävät Huduud, niin ei ole luvallista irtaantua heistä.

Hasan al-Basri katsoi Yazid ibn al-Muhallabin vallankumouksen olevan äärimmäisen huolestuttavaa ja uskoi oikeamielisen kalifin 'Umar ibn 'Abdul-'Aziizin kuuluvan vangita Yaziid ibn al-Muhallab levittäessään korruptiota ja koska oli vienyt muslimien rahoja käyttääkseen niitä kuin halusi. Hasan al-Basri katsoi Yazid ibn Muhallabin vihamielisyyden olevan seurausta hänen omista haluistaan ja kunnianhimostaan.

Hasan al-Basri ei tukenut aseellista vallankumousta seuraavista syistä:

• Niihin kutsuminen johtaa kaaokseen, turmeltumiseen ja korruptioon.
• Kapinointi johtajia vastaan heikentäisi Islamilaista valtiota ja voimistaisi epäsopua muslimien kesken ja aiheuttaisi muslimien vihollisten hyökätä ja sabotoida heidän oikeutensa.

Yaziid ibn 'Abdul-Maalikin kalifaatin päivinä Hasan al-Basri tarjoutui asettamaan päätökseen minkä tahansa fitnan ja pysyttelemällä poissa sekaantumisesta siihen, kieltäen sekaantumisen fitnaan ankarasti, vaikka tämä oli syynä jatkuvalle tragedialle, jossa moni menetti henkensä. Hasan al-Basri ryhtyi kehotti ihmisiä pysymään poissa fitnasta, minkä lopulta kuuli myös Basran kuvernööri Marwan bin al-Muhallab itse. Sen jälkeen hän kutsui ihmisiä taisteluun ja tekemään Jihadia itsepäisesti. Hän sanoi:

"Minulle on kerrottu tästä harhautuneesta ja riitelevästä Shaykhista (oppineesta) ja hän käskee ihmisiä olemaan auttamatta meitä. Jollei hän lopeta tätä, niin minun on tehtävä mitä minun on tehtävä."

Kun al-Hasan kuuli tästä, hän sanoi:

"Kautta Allahin! En vihaa, että Allah suo minulle kunniaa hänen loukatessaan minua."


Ja täten Allah suojeli häntä tältä, kunnes al-Muhallab menetti valtansa.


Tottelevaisuus Allahille

Hasan al-Basri sanoi:

"En ole koskaan nähnyt Tulen aiheuttavan jonkun siitä pakenevan nukkuvan eikä koskaan sellaista Paratiisia aiheuttavan sitä tahtovat nukkuvan."


Kun 'Umar ibn Habirah tuli 'Iraaqin kuvernööriksi, hän lähetti sanansaattajan Hasan al-Basrin ja ash-Sha'bin luokse määräten heitä pysyttelemään kuukauden talossa, joissa he asuivat. Yhtenä päivänä palvelija kertoi: "Kuvernööri saapuu luoksenne". Kuvernööri sanoi: "Totisesti Amir ul-Mu'miniin Yazid ibn 'Abd al-Malik on julistanut määräyksen, missä tiedän olevan paljon tuhoa. Jos tottelen sitä, olen tottelematon Allahille ja jos olen tottelematon, olen tottelevainen Allahille. Onko mitään helpotusta?"

Kuvernööri ei pitänyt ash-Sha'bin vastauksesta, joten hän kääntyi Hasan al-Basrin puoleen, joka vastasi:

"Sanon, kuvernööri 'Umar ibn Habirah, että enkeli Allahin enkeleistä laskeutuu luoksesi ankaruudella. Älä ole tottelematon Allahille, sillä sinutkin viedään palatsisi laajuudesta ja heitetään hautasi yksinäisyyteen. Jos pelkäät Allahia, Hän suojelee sinua Yazid ibn Malikilta, kun taas Yazid ibn Malik ei kykene suojelemaan sinua Allahilta. Älä usko, että Allah näkee sinun sen julkeimman teon mukaan, mitä olet tehnyt tottelevaisuudessa Yazid ibn 'Abd al-Malikille, sillä se on kauhea ajatus ja sulkee sinulta katumuksen ovet. Olet tavannut ihmisiä tämän Ummah'n sydämessä, jotka seurasivat maailmaa sen ollessa pahimmassa tilassaan. Jos luotat Allahiin tottelemalla Häntä, Yazid ibn 'Abd al-Malikille koettelemus on riittävä ja jos luotat Yazid ibn 'Abd al-Malikiin tottelematta Allahia, Allah jättää sinut hänelle."


'Umar itki ja lähti edelleen kyyneleitä vuodattaen.


Hasan al-Basrin kuolema

Hasan al-Basri sairastui kuolettavasti aikana, kun hänen poikansa oli hänen vierellään hoitamassa ja Hasan toisteli sanoja:

"Allahille me kuulumme ja Hänen luokseen palaamme."


Jotkut hänen seuralaisistaan tulivat ja kysyivät neuvoa. Hasan al-Basri vastasi:

"Annan teille kolme sanaa, sitten teidän on mentävä ja jätettävä minut kohtaamaan, mitä kohtaan. Olkaa ihmisiä kauimpana asioista, jotka ovat kiellettyjä; Olkaa ensimmäisinä ihmisinä hyvässä, joita teidän on määrätty tekemään; Tietäkää, että askeleet, joita otatte on kaksi askelta: Yksi suosioksenne ja toinen teitä vastaan, joten olkaa varovaisia mistä tulette ja minne menette."


Ennen kuin hänen sielunsa lähti, hän menetti tajuntansa ja tuli takaisin tajuihinsa ja herätessään sanoi:

"Muistutan teitä puutarhoista, lähteistä ja runsaasta asemasta."


Kun hän kuoli 110 H, Rajab-kuun viidentenä perjantaina 88-vuoden iässä, koko Basran väestö osallistui hänen hautajaisiinsa perjantaina. Hänen hautajaisiinsa osallistui jokainen, niin että ensimmäistä kertaa Basran historiassa moskeija oli tyhjillään 'Asr-rukouksen aikaan.

Olkoon Allah armollinen Hasan al-Basrille, vahvalle profeettojen perillisten ja hurskaiden oppineiden mallille, joka oli historian suurimpia henkilöitä ja vertaansa vailla askeesissaan, omistautumisessaan, hurskaudessaan, tiedossaan, viisaudessaan ja käytöksessään. Hän oli 'Umar ibn 'Abdul-'Aziizin johtaman kalifaatin valtionjuristeja, eikä hän koskaan kitsastellut ajastaan, neuvoistaan, saarnoistaan, ohjeistaan eikä opastuksestaan.

Koonnut ja kääntänyt 'Abdullah Rintala 2014-2015.
____________________________________________________________________
Lähteet: Luku "A Case Study: The Tabi'in Method of Purification and Conduct at the School of al-Hasan al-Basri" kirjasta The Rightly-Guided Caliph & Great Reviver 'Umar Bin 'Abd al-'Aziz, tri 'Ali Muhammad as-Sallabi. Darussalam 2010, sivut 478-531.
The Caliphate of Banu Umayyah, Isma'il Ibn Katheer. Darussalam 2012, sivut 538-561.

***

Sun Kes 14, 2015 11:03 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Seuralaiset & siirah Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea