Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Pisara Valtameressä: Tieto

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Yleinen Keskustelu Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Pisara Valtameressä: Tieto
Kirjoittaja Viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 468

Lähetä Pisara Valtameressä: Tieto Vastaa lainaamalla viestiä

***

Tieto - ennen Uskoa ja Tekoja

"Vain ne Hänen palvelijoistaan, joilla tieto on, pelkäävät Allahia; totisesti Allah on Mahtava, Anteeksiantava."
(Surah Fatir 35:28)

    Neuvo Tiedon Oppilaille
    Shaykh Muhammad ibn Salih al-Uthaymin
    Ote kirjasta “Differences of Opinion Amongst the Scholars” © 1997 al-Hidaayah


Lopuksi, vilpittömästi neuvon, ensin itseäni, ja minun Muslimiveljiäni, erityisesti tiedon oppilaita, että päätöksiä ei tulisi tehdä kiireessä ja nopeasti silloin kun uusi asia tulee henkilön luoksi, vaan hänen tulisi odottaa kunnes hän vahvistaa tilanteen, kerää tietoa ja sitten puhuu, ettei hän lankeaisi puhumaan Allahista ilman tietoa.

Sillä henkilö, joka antaa tuomion, on tiedustelija ihmisten ja Allahin välillä; hän välittää Allahin Sharian kuten Allahin Sanansaattajan on kerrottu sanoneen: “Oppineet ovat Profeettojen perillisiä.” (Ahmad 5/196, Abu Dawud, at-Tirmidhi ja muut) Ja Profeetta on myös sanonut: “Tuomareita on kolme: (vain) yksi tuomareista on Paratiisissa ja hän on se, joka tiesi totuuden ja päätti sen mukaan.” (Abu Dawud on koonnut hadithin seuraavalla sanoituksella: “Tuomareita on kolme; yksi tuomareista on Paratiisissa ja kaksi Tulessa. Hän joka on Paratiisissa, on se mies joka tiesi totuuden ja päätti sen mukaan. Mies joka tiesi totuuden ja oli epäoikeudenmukainen tuomiossaan on Tulessa, ja mies joka päätti ihmisten välillä tietämättomästi on Tulessa.”)

On myös tärkeää, kun uusi tapaus tulee osaksesi, kääntää sydämesi kohti Allahia ja tuntea, että olet Hänen tarpeessaan, jotta Hän antaa sinulle ymmärtämyksen ja antaa sinulle tietoa; erityisesti vakavissa ja tärkeissä asioissa, joista moni ihminen on tietämätön.

Jotkut opettajistani mainitsivat minulle, että on sopivaa henkilölle, jolta on kysytty tietystä asiasta, etsiä Allahin anteeksiantoa vieläkin enemmän; tämä johtuen Allahin sanoista: “Totisesti Me olemme ylhäältä antanut sinulle Kirjan totuudessa, jotta ihmisten kesken tuomitsisit sen mukaan, kuin Allah on sinulle osoittanut. Älä ole kavalain puolustaja, vaan pyydä Allahilta anteeksiantoa. Allah on totisesti Armahtava ja Laupias.” (Surah an-Nisaa 4:105-106)

Ja anteeksiannon etsimisen lisääminen vaatii syntien jälkivaikutusten poispyyhintää, joka on yksi syistä tiedon unohtamiseen ja tietämättömäksi tulemiseen, kuten Allah sanoo: “Ja siksi, että he rikkoivat liittonsa, Me olemme kironnut heidät ja kovettanut heidän sydämensä. He sotkevat Kirjoituksen sanoja ja ovat unohtaneet osan siitä, mitä heille opetettiin."(Surah al-Maaidah 5:13)

Imaam ash-Shafi’i (rahimahullaahu ta’ala) kerran sanoi:

Minä valitin Wakille (*) huonosta muististani. Hän neuvoi minua hylkäämään tottelemattomuuden ja hän sanoi, ‘Tiedä, että tieto on valoa. Ja Allahin valoa ei suoda uppiniskaisille.’

Joten totisesti on mahdollista, että anteeksiannon etsiminen saa Allahin antamaan henkilölle valaistuksen.

Pyydän Allahia antamaan minulle menestyksen, tekemään minusta oikeudenmukaisen ja että Hän pitää meidät vahvana Vahvan Sanan (Shahaadah'n) kanssa tässä elämässä ja Tuonpuoleisessa; ja että Hän ei anna meidän sydämiemme hairautua opastuksen jälkeen ja että Hän antaa meille Häneltä itseltään armoa. Totisesti Hän on Hyväntahtoinen.

Kaikki ylistys kuuluu yksin Allahille, ja ylistäköön Hän, ja lähettäköön Hän rauhan ja siunaukset Profeetta Muhammadille ja hänen Seuralaisilleen.

* Waki` Ibn al-Jarrah oli kuuluisa oppinut oikeuden mukaisten edeltäjien joukossa ja yksi Imaam ash-Shaafi’in opettajista. Hän kuoli vuonna 196 AH.

***
    Imaam Ahmadin (Rahimahullaahu ta’ala) elämästä ja teoksista
    Tiedon etsiminen kuolemaan saakka

    Shaykh Saalih Aalish-Shaykh


[Allahin, Armelijaan Armahtajan Nimeen, olkoon Hänen Salaah ja Salaam yllä Hänen Viimeisen Sanansaattajansa. Mennäksemme eteenpäin:]

Imaam Ahmadilla oli kaksi poikaa, Abdullaah ja Saalih. He olivat velipuolia, eli molemmilla oli eri äiti. Saalih, Imaam Ahmadin poika, sanoi "Mies näki isäni kantavan mihbarah'a..." Mihbar oli puinen mustepullo, jota oppilaat tapasivat kantaa kyniensä mukana

Hän sanoi: "Mies näki isäni kantava mih-barah:a ja sanoi ‘Oi Abu Abdillaah!’" Huomaa, kuika kaikki ihmiset olivat lumoutuneita hänestä, jopa vanhemmat ihmiset! Hän sanoi, "Yaa Aba Abdillaah! Sinä olet saavuttanut tämän aseman, sinä olet Muslimeiden Imaami!" Hän ei ollut vaivautunut nähdessään Imaam Ahmadin kantavan hänen mihbaransa kuten nuoret oppilaat kantoivat sitä, tai että hän vieläkin luki kirjoja ja huolehti samoista velvollisuuksista kuin nuoret.

Imaam Ahmad vastasi lauseella, joka kumosi tämän miehen koko ymmärryksen. Hän sanoi, "Mih-barah:in kanssa aina maqbarah:iin (hautausmaahan) asti." Mitä hän tarkoitti? Hän tarkoitti, "Minä tulen olemaan kiireinen tiedon kanssa kunnes kuolen."

Toinen kertomus mainitsee, että hän sanoi tämän saman lauseen toisessa tilanteessa toiselle ihmisryhmälle. "Mitä minuun tulee," hän sanoi, "Minä tulen etsimään tietoa kunnes minut asetetaan hautaan."

Kun hänen kuolemansa lähestyi, hän sanoi niille, jotka olivat hänen ympärillään, "Tuokaa minulle Hushaym:in hadeeth." Joten he kertoivat hänelle tämän hadeeth:in. Tämä Hushaym oli Hushaym ibn Bashir, Imaam Ahmadin ensimmäinen opettaja. Hän tapasi tämän vuonna 179, kun hän aloitti tiedon etsinnän 16-vuotiaana.

Hän oli 15-16 -vuotias, sillä hän syntyi vuonna 164 ja aloitti tiedon etsinnän vuonna 179.

Ja niin he lukivan hänelle tämän hadeeth:in. Se mainitsi, että Ibn Sirin ei pitänyt henkilöstä joka voihki kivusta. Sinä aikana Imaam Ahmed oli sairastunut vakavasti ja hän voihki kivusta johtuen.

Kun he muistuttivat häntä, että Ibn Sirin ei pitänyt voihkimisesta, hän ei voihkaissut kertaakaan ennen kuolemaansa.

Tässä on todellisuus lauseesta "Minä tulen etsimään tietoa kunnes minut asetetaan hautaan." Tarkoittaen, "Minun täytyy jatkaa tiedosta hyötymistä." Siispä jos olet jättänyt nuoruusvuotesi taaksesi ja sinusta on tullut opettaja tai kouluttaja, tai luennoitsija tai yliopiston professori tai kirjailia ja sinä sanot "Minä olen lopettanut tiedon etsinnän," tiedä, että tämä on vain sellaisen tila, joka ei ymmärrä asioiden todellisuutta.

Al-‘Ilm on tietoa mistä? Se on tietoa Allahin Puheesta ja siitä, mitä Hänen Sanansaattajansa sanoi. Onko kukaan saavuttanut sellaista tietomäärän ja ymmärtämyksen tasoa Allahin ja Hänen Sanansaattajansa puheen tarkoituksesta, ja oppineiden sanonnoista koskien Qur’aan:ia ja Sunnaa, että se olisi riittävä?

Kukaan ei ole saavuttanut tätä tasoa. Kukaan, jolla on oikea aikomus ja sydän ei ole saavuttanut tätä tasoa. Tätä koskien, Imaam Ahmad sanoi: "Mihbarah:in kanssa aina maq-barah:iin asti." Hän puhutteli jokaista, neuvoen ja kehottaen meitä jatkamaan tiedon etsintää, eikä luopumaan siitä jostain säälittävästä syystä.

Moskeijoidemme opiskeluympyröissä olemme nähneet suuria määriä oppilaita, jotka ovat innokkaita oppimaan kahden kuukauden ajan, ja sitten he hylkäävät sen. Tai vain kolme kuukautta. Mitä tämä on?! Jotkut heistä etsivät tietoa 3, 4, 5 tai 7 vuotta ja sitten hylkäävät sen.

Miksi näin on? Johtuuko se siitä, että dunyaa (maalliset asiat) ovat tulleet luoksesi, joten luovut tiedosta ja suuntaat kohti dunyaa? Johtuuko se siitä, että sinulle tarjottiin tyopaikkaa ja sinä otit sen vastaan? Vai johtuuko se siitä, että olet saavuttanut tietyn aseman, sinusta on tullut koulun rehtori tai yliopiston professori? Tämän vuoksi olet lopettanut tiedon etsinnän? EI! Sinun täytyy jatkaa tiedon etsintää kunnes kuolet. Tämä tulee auttamaan yhteiskuntamme ongelmien ratkaisussa, jos sen oppineet ottavat tämän neuvon. Ja mitä tulee tiedon oppilaisiin, niin heidän tulee pitää tiukasti kiinni tästä neuvosta: "Mihbarah'in kanssa aina maqbarah'iin asti." Hänen tulee pysyä hänen kirjojensa parissa kunnes hän kuolee, lukien, oppien, opetellen ulkoa, kerraten, opettaen, loppuun asti.

Mitä ihmiset sanovat tänä päivänä? "Me tunnemme säännöt rukousta koskien." Mutta jos kysyt heiltä koskien monia näistä säännö istä, he eivät tiedä niitä. Miksi näin on? Se johtuu siitä, että he ovat tyytyväisiä siihen tietomäärään joka heillä on, ollen jopa tyytyväisiä ja ylpeitä että heillä on se tieto joka heillä on. Me pyydämme, että Allah antaa meille anteeksi ja on meihin tyytyväinen.

Ja jos kysyt heiltä asioista jotka ovat jopa tärkeämpiä kuin rukous, asioista koskien ‘Aqidaa tai tawhidia, huomaat etteivät he ole täysin ymmärtäneet näitä asioita, ja he olivat tiedon oppilaita! Miksi näin on? Tämä johtuu siitä, että he olivat huolimattomia ja he hylkäsivät sen. Tieto on kunnia, jos hylkäät sen, se tulee hylkäämään sinut. Jos otat tämän tehtävän tosissasi, sinulle annetaan osa siitä minkä Allah on sinulle määrännyt.


VIITTEET:

Käännös luennolta "Min ma’inil-Imaam Ahmad", Shaykh Saalih Aalish-Shaykh

***



Allah sanoo, "...Vain ne Hänen palvelijoistaan, joilla on tieto, pelkäävät Allahia..." [35:28].
Ja Allah sanoo, "Hän antaa viisautta kenelle tahtoo, ja kenelle viisaus on annettu, hän on saanut suuren aarteen, mutta vain ymmärtäväiset ovat tästä täysin selvillä." [2:269]

Ja, ..."..Allah on korottava monta astetta ylemmäksi ne teistä, jotka uskovat, ja ne, joilla on tieto. Jumala tuntee tekonne." [58:11]

Ja, "Sano: 'Kulkekaa ympäri maata ja huomatkaa, miten Hän on suorittanut luomistyönsä! Senjälkeen Allah säätää tulevan kehityksen'. Totisesti, Allah on kykenevä tekemään kaiken, mitä haluaa." [29:20]

Veljeni ja sisareni Al-Islamissa, sanon usein, "Usko ilman tietoa on vaarallista". Pyytäkää Herraanne päivin ja öin, "Herra, avarra minua tiedossa!"/b][20:114] Älkää antako johtaa itseänne harhaan, niin kuin vanhemmat, älkääkä vajotko joukossa oleviemme häikälemättömien ansoihin, he tekevät paljon töitä tuhotakseen mahtavan uskontomme.

Monet teistä jo tuntevat tarinan, miten palasin Islamiin. Mutta kerron tässä pääkohdat niitä varten, jotka eivät tiedä tarinaani. Olin mukana ryhmässä, joka halusi tuhota Al-Islamin. Opettelin Koraania ja Sunnaa johdattaakseni harhaan ne, jotka välittivät deenistään edes vähän, saadakseni heidät uskomaan, että ehdotukseni olivat Islamin mukaan oikein.

Voitte nähdä kaltaisteni ihmisten tuloksia, kun katsotte harhautuneita muslimeja nykypäivänä, muslimeja, jotka sanovat, ettei naisen khimarin tarvitse peittää hiuksia, roikkua vain rinnan päällä. Voitte nähdä sen myös sellaisten juonissa, kuten George Bush, kun hän lainasi väärässä asiayhteydessä, [b]"..mutta jos he ovat taipuvaisia rauhaan, niin ole myös sinä taipuvainen siihen, ja turvaa Allahiin.."
[8:61] Tietenkään Bush ei ikinä vaivaantunut mainitsemaan, että tämä jae liittyi opetukseen rauhaan taipuvaisuudesta, jos sinulla on valta pitää rauha. Miksi hänen pitäisi? Hän onnistui johtamaan tietämättömät muslimit harhaan, jotka seuraavat häntä, ja jotka olivat aivan innoissaan siitä, että hän osasi myös lainata Koraania. Se teki tehtävänsä.

Joten, voimme huomata uskon ilman tietoa olevan vaarallista. Se antaa mahdollisuuden tulla harhaanjohdetuksi, ja poikkeamiseen Allahin deenistä. Joten mitä muslimin tulee tehdä? Ensimmäinen askel on tehdä puhdas aikomus. Meidän täytyy haluta etsiä tietoa Allahin tähden. Meidän täytyy ymmärtää, että Allah on tehnyt pakolliseksi sen, että tiedämme uskontomme perustiedot, ja sitten meidän täytyy pyrkiä löytämään tietoa Hänen takiaan ja vain Hänen takiaan. Tämä on erittäin tärkeää. Muista opetus niistä kolmesta ensimmäisestä, jotka raahataan Helvetin Tuleen.

Abu Hurayrah on kertonut: Sulayman ibn Yasarin on kerrottu sanoneen: Ihmiset hajaantuivat Abu Hurayran ympäriltä, ja Natil, joka oli syyrialainen, sanoi hänelle: Oi Shaykh, kerro meille mitä olet kuullut Allahin Lähettiläältä . Hän sanoi: Kyllä. Kuulin Allahin Lähettilään sanovan: Ensimmäinen mies, jonka asioista päätetään Tuomionpäivänä, on mies, joka on kuollut marttyyrina. Allah laittaa hänet laskemaan uudelleen Siunauksensa (ts. siunaukset, jotka Hän on antanut hänelle) ja hän laskee ne uudelleen (ja myöntää nauttineensa niistä eläessään). (Sitten) Allah sanoo: Mitä teit (ansaitaksesi nämä siunaukset)? Mies sanoo: Taistelin Sinun tähtesi kunnes kuolin marttyyrina. Allah sanoo: Olet kertonut valheen. Taistelit, jotta sinua kutsuttaisiin "rohkeaksi soturiksi". Ja sinua kutsuttiin niin. (Sitten) tuomio langetetaan häntä vastaan ja häntä raahataan kasvot alaspäin ja hänet heitetään Helvettiin.

Sitten tuodaan mies, joka hankki tietoa ja levitti sitä muille, ja resitoi Quraan´ia. Hänet tuodaan, Allah käskee hänen laskea uudelleen Siunauksensa ja hän laskee ne (ja myöntää nauttineensa niistä eläessään). Sitten Allah kysyy: Mitä teit (ansaitaksesi nämä siunaukset)? Mies sanoo: Hankin tietoa ja levitin sitä, ja resitoin Quraan´ia, etsien Mielihyvääsi. Allah sanoo: Olet kertonut valheen. Hankit tietoa, jotta sinua kutsuttaisiin "oppineeksi", ja resitoit Quraan´ia, jotta sinusta voitaisiin sanoa: "Hän on Qari" ja niin sanottiinkin. Sitten tuomio langetetaan häntä vastaan ja häntä raahataan kasvot alaspäin ja hänet heitetään Tuleen.

Sitten Allahin eteen tuodaan mies, jonka Allah teki yltäkylläisen rikkaaksi ja antoi kaikenlaista omaisuutta. Hänet tuodaan, Allah käskee hänen laskea Siunauksensa ja hän laskee ne (ja myöntää nauttineensa niistä elinaikanaan). Allah kysyy (sitten): Mitä teit (ansaitaksesi nämä siunaukset)? Mies sanoo: Kulutin rahaa kaikkeen, johon Sinä halusit sitä kulutettavan. Allah sanoo: Valehtelet. Teit niin, jotta (sinusta) sanottaisiin: "Hän on antelias mies", ja niin sanottiinkin. Sitten Allah antaa tuomion, ja hänet raahataan kasvot alaspäin, ja hänet viskataan Helvettiin.
[Sahih Muslim: kirja 19, numero 4688]


Toiseksi, meidän täytyy huomata, että kansallamme on paljon väärää tietoa. Ne, jotka ovat siirtäneet tietoa ilman perustaa, ja ne, jotka ovat tarkoituksella yrittäneet tuhota deenimme, ovat olleet erittäin kiireisiä vuosisatojen aikana, ja nyt, totuuden etsiminen on hieman monimutkaisempaa, joten meidän täytyy opetella perusteet alusta lähtien. Älä oleta, että koska vanhempasi ovat muslimeja, kaikki heiltä oppimasi on oikein. Sinun täytyy tutkia itse. Kun saavutat iän, jolloin voit tutkia, sinun täytyy palata takaisin ja varmistaa tieto alkuperäisistä lähteistä. Rukoiletko tai teetkö wudun kuten Profeetta ne teki? Vai teetkö ne, niin kuin vanhempasi, kulttuurisi, imaamisi, jne. teki? Yksi Viimeisen Päivän merkeistä on, että uskonnollinen tieto otetaan pois, ja meitä opettavat ne, joilla ei ole tietoa.

Abdullaah bin Amr al-As on kertonut: Kuulin Allahin Lähettilään sanovan, "Allah ei ota tietoa pois ottamalla sitä pois ihmisten sydämistä, mutta Hän ottaa sen pois uskonnollisesti oppineiden miesten kuolemien kautta, kunnes uskonnollisesti oppineita miehiä ei enää ole, ihmiset ottavat johtajikseen tietämättömiä henkilöitä, jotka heiltä kysyttäessä antavat vastauksensa ilman tietoa. Joten he menevät harhaan ja johtavat ihmiset harhaan." [Sahih Bukhaari: vol 1, kirja 3, numero 100]

Tämä on hyvin todellinen vaara! Voimme jo huomata tämän moskeijoissamme ja kodeissamme. Ihmisistä on niin helppoa sanoa minkä he ajattelevat olevan oikein, vaikka he eivät ole koskaan itse asiaa tutkineet. Useimmat heistä eivät osaa sanoa, missä he oppivat jotain tai mistä voit löytää daliilin (todisteen), mutta he väittelevät kanssasi sen oikeellisuudesta, vaikka heille esitetään Koraanista ja Sunnasta päinvastaista. Allah suojelkoon meitä!

Olin kerran masjidissa, kun eräs sisko, jolla näytti olevan hyvät aikeet, sanoi toisille siskoille, että huolimatta siitä, mitä he haluavat tehdä ulkona, rukoillessaan heidän tulee olla varmoja, että he ovat kunnolla peitettyjä. Heidän täytyy varmistaa, että huivi on tarpeeksi suuri, eikä se ole läpinäkyvä. Heidän täytyy olla peitetty löysällä vaatteella tai hameella, joka peittää jalat kokonaan; heidän täytyy varmistaa, ettei heidän asunsa ole läpinäkyvä tai liian tiukka. Tämä sen takia, että Allah hyväksyisi heidän rukouksensa. Heidän täytyy täyttää minimivaatimukset.

Ryhmän reaktio oli, että he suuttuivat tälle siskolle, ja sanoivat hänelle, "Kuka sinä olet meille opettamaan uskontoamme?" He puhuivat isiensä uskonnosta. He olivat tulleet parhaista muslimimaista, ja he erottivat oikean väärästä, eikä heidän tarvinnut mennä äärimmäisyyksiin. Sisko perääntyi hieman tämän takia, mutta pysyi rauhallisena tarpeeksi kauan näyttääkseen heille Quraan´ista ja muutamista haditheista, mikä oli naisille riittävä peittäminen. Naiset kirjaimellisesti huitaisivat kirjat syrjään ja sanoivat, "Älä anna meille tätä, mitä oppineet sanovat?" Hän yritti kertoa heille neljän lakikoulukunnan mielipiteitä, naiset hylkäsivät ne. Tässä vaiheessa, kaikkien naisten sanomien loukkausten jälkeen, nainen antoi periksi, ja meni toiseen huoneeseen itkemään. Häntä oli nöyryytetty ja loukattu sen takia, että hän toi esille Allahin ja Hänen Lähettiläänsä selkeitä opetuksia. Tähän kansamme on vajonnut! Allah ohjatkoon meitä!

Veljet ja siskot, Alhamdulillaah, meillä on vielä perustiedot tallessa. Meillä on oppineita, jotka tuntevat todellisen Islamin ja he opettavat sitä, ja meidän täytyy ottaa hyöty irti tästä, kun vielä voimme. Niin moni suurista oppineistamme ovat vanhoja. Meidän täytyy etsiä heidän tietonsa ja suojella sitä sitä päivää vastaan kun tieto viedään meiltä. Päivä, joka ei näytä olevan kaukana. Kun katsomme ympärillemme, voimme huomata tämän ilmiön, että ihmiset ottavat "..johtajikseen tietämättömiä henkilöitä, jotka heiltä kysyttäessä vastaavat ilman tietoa. Joten he menevät harhaan ja johtavat ihmiset harhaan." Tämä on jo todellisuutta! Olemme unohtaneet perusasiat. Allah sanoo,

"...Sano: 'Ovatko tietävät ja tietämättömät samanarvoisia? Vain ymmärtäväiset ottavat vaarin." [39:9]

Kolmanneksi, meidän täytyy varmistaa, että olemme kaikki koulutettuja, miehet ja naiset. Tiedon etsinnässä on suuret siunaukset,
Abu Hurayrah on kertonut: Allahin Lähettiläs sanoi, "..Hän, joka astuu tiedon etsinnän polulle, Allah tekee sen polun helpoksi, johdattaen häntä Paratiisiin, ja ne ihmiset, jotka kokoontuvat jossain Allahin taloista (moskeijoissa), resitoivat Allahin kirjaa, ja oppivat ja opettavat Quraan´ia (keskuudessaan). Heidän päälleen laskeutuu rauhallisuus, armo peittää heidät, enkelit ympäröivät heidät ja Allah mainitsee heidät heidän lähellään olevien läsnäollessa. Hän joka tekee hitaasti hyviä töitä, hänen (pitkä) alamäkensä ei kuljeta häntä eteenpäin." [Sahih Muslim; kirja 34, nro 6518] Vaikka kerran olemme oppineet, emme voi pysähtyä paikoillemme. Meidän täytyy levittää tätä tietoa veljillemme ja siskoillemme.

Abu Hurayrah on kertonut: Allahin Lähettiläs sanoi: Kun ihminen kuolee, hänen tekonsa päättyvät, paitsi kolme, toistuva hyväntekeväisyys, tai tieto josta ihmiset hyötyvät, tai hurskas poika, joka rukoilee hänen puolestaan (kuolleen puolesta). [Sahih Muslim: Kirja 12, nro 4005]

Kun opetamme oikeaa tietoa aviomiehillemme, vaimoillemme, lapsillemme, perheellemme, ystävillemme, jne.., saamme jatkuvasti siunauksia. Kuvittele siunausta, jonka saat Fatihan opettamisesta lapselle tai uudelle muslimille. Joka kerta kun hän lausuu sen rukouksessa, sen siunaukset tulevat vaakaasi. Joka kerta, kun hän opettaa sen jollekin toiselle, se on siunaus. Tämä on pieni teko, mutta jos se on tehty vilpittömästi, se voi olla kuin vuori siunauksia Tuomionpäivänä, me emme voi sitä tietää. Mutta opettaessamme meidän pitää olla hyvin varovaisua. Emme voi opettaa sellaista, mistä emme tiedä. Oppineet ovat yhtä mieltä siitä, että puolet tiedosta on tietää milloin sanoa, "En tiedä." Meidän täytyy olla hiljaa, jos emme voi esittää daliilia. Emme voi opettaa sellaista, mitä emme voi varmistaa. Sen sijaan, johdatamme henkilön toisen luokse, jolla on tietoa. Emme voi antaa fatwoja, ellei meillä ole koulutusta siihen. Emmekä voi pyytää fatwaa sellaiselta, jolla ei ole siihen pätevyyttä. Ethän me sairaanhoitajankaan luokse ja sano hänelle, että leikkaa minut. Menet lääkärin luokse. Sairaanhoitaja voi auttaa sinua rajoitetusti, hänellä ei ole koulutusta leikkaukseen. Samalla tavalla, voit kysyä mieheltä tai naiselta, jolla on rajoittunut tiedonmäärä, perusasioista, jotka hän voi varmistaa, mutta et voi pyytää heiltä fatwaa. Ja jos tiedät, että sinulla on rajallinen tietomäärä, et saa ikinä mennä antamaan fatwaa.

Meidän täytyy pyrkiä olemaan tietävien joukossa. Heitä saamme itse asiassa kadehtia tästä syystä:

Ibn Mas'ud on kertonut: Kuulin Profeetan sanovan, "Ei ole kateutta kuin kahta kohtaan: henkilöä, jolle Allah on antanut rikkautta ja hän kuluttaa sitä oikealla tavalla, ja henkilöä, jolle Allah on antanut viisautta (ts. uskonnollista tietämystä) ja hän tekeepäätöksensä siihen perustuen ja opettaa sitä muille." [Sahih Bukhaari: vol 2, kirja 24, numero 490]

Mutta meidän täytyy tunnistaa rajoituksemme. Islamilainen tieto ei ole jotain, minkä voit hankkia muutamassa päivässä, kuukaudessa tai vuodessa. Se on elinikäistä opiskelua. Useimmat oppineet eivät ole erinomaisia kaikessa, he erikoistuvat: Usuul al-Qur'aan (Koraanin tieteet), Usuul al-Hadith (Hadith tieteet), Islamilainen historia, Islamin perusasiat jne... se ei ole helppoa asia. Ja muista, vilpillisen tiedonetsijän synti on suuri, sillä vastuu on yhtä suuri kuin palkkio.
Viimeisenä mutta ei merkityksettömimpänä, haluan sinun huomaavan, että puhuessani tiedon ihmisistä, en rajoittanut sitä miehiin. Jotkut suurimmista oppineistamme ovat olleet naisia. Naisilla ei ole vain oikeus opiskella ja opettaa, se on heidän velvollisuutensa. Emme voi estää naisia oppimasta, ellemme sitten halua tappaa deeniämme. Nainen on ensimmäinen opettaja lapsille. Hän viettää eniten aikaa heidän kanssaan ja on heidän ensimmäinen koulunsa. Mutta hänen tietonsa ei tarvitse olla rajoittunut perustietoon, jota hän opettaa lapsilleen. Hän on yksi lähde opettamaan yhteiskuntaa. Läpi Islamin historian, alkaen Umm al-Muuminiin:ista, Aa'ishasta, naisemme ovat olleet opettajia ja oppineita miehille ja naisille. Suurimmalla osalla suuria oppineitamme oli ainakin yksi naisopettaja - ellei useampia. Lue tämä lyhyt lainaus Shaykh Abdullaah Hakim Quickin khutbasta:

"Ensimmäinen shahiid, ensimmäinen marttyyri Islamissa, Sumaiyyah, radiyallaahu 'anha, NAINEN! Ensimmäinen henkilö, joka antoi elämänsä tälle uskonnolle - ennen miehiä - shahidah. Aishah, radiyallaahu 'anha välitti toiseksi eniten haditheja, yli 2210 hadithia, luotettavia kertomuksia. Kun luet haditheja, luet melko varmasti Abu Hurayran tai Aishan, olkoon Allah heihin tyytyväinen, kertomia haditheja. Naisenko ei siis pidä olla koulutettu??? Naisen ei tarvitse tietää "isnaadia" (hadithin välittäjäketju)??? Ei tarvitse tietää tafsiiria??? Miehet tulivat hänen (Aishah) luokseen oppimaan tafsiiria. Shalaby raportoi, että Nafeesah, joka oli Alin jälkeläinen, radiyallaahu anhu, oli niin arvovaltainen hadith perinteessä, että Imaam Ash-Shaafi'ie, rahimahullaah, oppi häneltä, kun hän oli Al-Fustaatissa, joka on alkuperäinen Kairo. Shalaby kertoo myös, että Karimah bint Ahmad Al-Marwazi, olkoon Allah häneen tyytyväinen, oli Sahih al-Bukharin välittäjä ja selittäjä. Muhammad Al-Abrashi kirjoitti, että Ibn Asaakirilla, kuuluisalla hadithien välittäjällä, oli yli 80 naista ("thamanina mar'ah) korkeimman 'uleman asemassa. 80 naista, joiden hän katsoi olevan korkeimmalla tasolla oppineisuutta.

On myös kerrottu, että As-Suyutin, rahimahullaah, ja Ibn Hazmin, rahimahullaah, opettajista osa oli naisia. On myös kerrottu: Fatimah bint Maalik ibn Anas oli "Al-Muwattan" kuuluisa opiskelija. Ja tällä tavoin voimme jatkaa ja jatkaa puhumista naisista ja koulutuksesta; tiedon etsiminen (talibul 'ilm) on fariida ala kulli Muslim -- kaikkien muslimein täytyy etsiä tietoa, miehen sekä naisen. Jos kotona oleva nainen ei erota halaalia haraamista ja sinä olet ulkona fi sabiilillaah ja tulet kotiin syömään, syömäsi ruoka voi olla haraam. Jos hän ei tunne Qur'aania, jos hän ei tunne Sunnaa, ja sinä olet poissa, miten lapsesi oppivat? Suurin osa heidän ajastaan kuluu heidän ÄITINSÄ seurassa. Joten koulutettu nainen on positiivinen asia Islamissa; ja on välinpitämättömyyttä, on "jahil", jos mies estää häntä opiskelemasta Islamia.

Meidän kaikkien täytyy opiskella uskontoa, ja ei ole mitään todisteita (itse asiassa päinvastaiselle on todisteita), että naisella olisi vähemmän kykyä toimia opettajana. Kunhan kaikki Islamilainen etiketti on kunnossa, se on sekä sallittua että Seuralaisten sunnah, ottivathan he Umm al-Muminiinin, Aishah'n opettajakseen.

Lopuksi, jätän teille tämän: Tieto on välttämätöntä meille kaikille. Jos annamme itsemme olla tietämättömiä tai annamme itsemme seurata ketä tahansa ns. oppinutta, jonka tuuli puhaltaa eteemme, me olemme tuhoontuomittu kansa. Meidän on pystyttävä erottamaan oikea tieto ja hölynpöly. Muutama neuvo: Kun oppineesi alkaa sanomalla "Luulen.." tai "Minusta tuntuu, että.." esittämättä Qur'aania ja autenttisia haditheja, ole huolestunut. Kun oppineesi alkaa opettaa sinulle jotain, joka suoraan kumoaa Allahin sanat tai Profeetan Sunnan, ole erittäin huolestunut. Ja kun oppineesi alkaa saamaan näkyjä, juokse!!!!!
Allah ohjatkoon meidät kaikki Suoralle Polulle. Antakoon Hän meille tietoa ja uskoa ja suojelkoon Hän meitä siinä uskossa kunnes kuolemme. Ja kuolkaamme kaikki muslimeina rakastaen, peläten ja palvoen Allahia, kuten Hän käski meidän tehdä ja kuten Hän opetti meitä rakkaan Profeettamme opetusten ja esimerkkien kautta. Amiin!

***


[Suom. huom. artikkelissa vilisee sana "salafi", se on toisen keskustelun vaativa aihe. Artikkeli sisältää hyviä asioita, joten älkää antako termin häiritä, insha Allah.]

Bismillaahir-Rahmaanir-Rahiim Innal hamdalillaahi nahmaduhu wa nasta'iinuhu wa nastaghfiruh, wa na'uudhubillaahi min shuruuri anfusinaa wa sayyi'aati a'maalinaa, wa may yahdi llaahu fa huwal muhtad, wa may yudhil fa lan tajida lahu waliyyan murshidaa, thumma ammaa ba'd:

On varmaankin parasta aloittaa kuvaamalla ihanteellista muslimiyhteisöä, mitä tulee yhtenäisyyteen. Ja ihanteellinen muslimiyhteisö on, totta kai, Profeetan seuralaisten. Joten jos pyrimme yhdistymään, meillä tulisi olla ihanne mielessämme. Emme välttämättä ikinä saavuta sitä korkeaa tasoa, mutta meidän tulisi pitää se ainakin tavoitteena sekä kriteerinä arvioitaessa kuinka pitkälle olemme päässeet. Profeetan seuralaisten yhteisö oli yhtenäinen.
Tuon yhteisön piirteet ovat:

Ensimmäisenä, 'aqidah. Eikä minun tarvitse mennä yksityiskohtiin, koska olette asiantuntijoita tässä, olettehan heitä, jotka seuraavat Profeettaa, hänen Seuralaisiaan ja heidän oppilaitaan. Teillä on yksi Salafien (heidän, jotka seuraavat Profeettaa, hänen Seuralaisiaan ja heidän oppilaitaan = salaf as-salih) shaykheista täällä, joten... ja itse asiassa, mielestäni kun puhutaan muslimeista, sana imaan on parempi kuin 'aqidah, sillä tämä on sana, jota käytetään Koraanissa ja Profeetan Sunnassa. Sana 'aqidah on tullut myöhemmin, kun muslimit alkoivat opiskelemaan muiden uskoja, ei-muslimien, ja vertailemaan niitä uskoja muslimien uskon kanssa. Joten he etsivät sanan, joka on yleisluontoisempi kuin imaan. He määrittelivät sanan imaan muslimeille. Joten voimme sanoa, että ensimmäinen piirre on imaan, imaan Koraanin ja Profeetan Sunnan mukaan, ilman poikkeamisia.

Tällä imaanilla oli luontaisena seurauksenaan veljeys. Koska, kuten Allah subhaanahu wa ta'aalaa kertoi Profeetalle , "lau anfaqta maa fil arDi jamii'an maa allafat bayna quluubihim wa laakinna-llaaha allafa baynahum" [8:63]

"Vaikka olisit antanut pois kaiken, mitä on maan päällä, et olisi voinut panna rakkautta heidän sydämiinsä, tehdä heistä veljiä, mutta Allah on pannut niihin rakkauden, tehnyt heistä veljiä." Hän teki heistä veljiä näyttämällä miten uskoa Häneen Luojana ja kuinka palvoa Häntä. Kun tämä usko astuu sydämeen, sitten ne ihmiset, joiden sydämeen usko on astunut, heistä tulee veljiä. Heidän ei tarvitse ponnistella tullakseen veljiksi. Tämä ei tule opettamalla tai järjestön kautta, vaan tämä tulee luonnollisena seurauksena imaanin astuttua sydämeesi.

Toiseksi, 'ibaadah. Heidän 'ibaadah oli myös sen mukaista mitä Profeetta kertoi heille, mitä he löysivät Koraanista. Ei bid'aa, he eivät lisänneet tai poistaneet mitään siitä, mitä Profeetta sanoi. Ja 'ibaadah on tärkeää imaanille, se ravitsee imaania. Et voi kerran imaanin saatuasi sanoa, jos olen mu'min tänään, olen mu'min ikuisesti. Et voi sanoa noin. Et voi olla varma. Saatat olla mu'min tänään ja muuttua kaafiriksi huomenna. Yksi keino säilyttää imaanisi on 'ibaadah ja erityisesti salaah. "Wa la-dhikrullaahi akbar" [29:45].

Kolmas on akhlaaq, moraalinen käytös, ja tämä on imaanin ja ibaadah'n hedelmä. Sen takia Profeetta sanoi, "akmalul mu'miniina iimaanan ahsanuhum khuluqan" [at-Tirmidhi]. Uskovista paras imaanissa on se, joka on paras moraalisessa käytöksessä. Arabiaksi, akhlaaq viittaa tapaan kohdella ihmisiä. Jotkut veljet väittelivät kanssani tuosta aiheesta, mutta se ei tee heistä ei-salafeja, vai [nauraa]? Se ei myöskään tee minusta ei-salafia, vaikka minun todistettaisiin olevan väärässä. Luulen, että sana khuluq ei vastaa moraalisuutta. Koska akhlaaq rajoittuu vaan tapaan kohdella ihmisiä. Moraalisuus on yleispätevämpi kuin tämä. Joten, "akmalul mu'miniina iimaanan ahsanuhum khuluqan." Mumineista (Uskovista) paras imaanissa on se, joka on paras heistä ihmisten kohtelemisessa. Ja Profeetta on sanonut myös, "khayrukum, khayrukum li ahlih" [at-Tirmidhi, ad-Daarimi], ja parhaimmat teistä ovat parhaimpia vaimoilleen. Tämä on taas ihmisten kohtelemisesta. Joten tämä on yksi imaanin ja ibaadah'n tärkeimmistä hedelmistä. Ja Profeetta, itse asiassa, teki merkin siitä, todisteen. Sanotaan, ettei omena kauas puusta putoa. Joten tämä on se omena. Jos et näe henkilön kohtelevan ihmisiä, erityisesti vaimoaan, kohtelevan heitä hyvin, silloin tämä viittaa siihen, että tässä imaanissa ja hänen 'ibaadah'ssaan on jotain vikaa.

Neljäs kohta on jihaad, ja jihaadilla tässä tarkoitan kahta asiaa. Ensinnäkin sitä jihaadia, miten luodaan islamilainen yhteiskunta. Muslimit olivat Profeetan kanssa Makkassa. Kun he olivat siellä, he olivat vähemmistö, he olivat heikkoja. Silloin heitä kehotettiin hillitsemään käsiään, olemaan tappelematta, ja sitten heidän käskettiin tehdä hijraa, ja heidät käskettiin taistelemaan. Heille siis annettiin oikeus taistella, sitten heidät käskettiin taistelemaan. Ja he jatkoivat jihaadin tekemistä kahdessa mielessä, sanojen jihaadia ja miekan jihaadia.

Viimeinen kohta on poliittinen yhtenäisyys. Muslimien on tarkoitus olla todella erilaisia muista yhteisöistä, myös poliittisissa yhdistyksissään. Ja sen takia 'ulamaalla oli tapana sanoa, että jamaa'an, jamaa'at ul-muslimiinin, yksi piirteistä, yksi todellisen jamaa'an ehdoista, oli että sitä johti johtaja, joka seuraa Shari'aa, ja sillä täytyy olla 'ulamaa, joka tuntee Koraanin ja Profeetan Sunnan. Allah subhaanahu wa ta'aalaa sanoi: "Wa atii'uu llaaha wa atii'uur rasuula wa ulil-amri minkum" [4:59]. "Totelkaa Allahia ja totelkaa Hänen Profeettaa ja niitä teidän keskuudessanne, joilla on arvovalta." Ja ne, joilla on arvovalta, ovat, kuten arabiaksi sanotaan, al-umaraa' wal-'ulamaa', johtajat ja oppineet henkilöt.

Tarkoittaako tämä sitä ettei näiden Profeetan seuralaisten keskuudessa ollut minkäänlaista eroa? Oli eroja, mutta - ja tämä on iso mutta, kuten he sanovat - erot olivat yksilöiden eroja. Ne eivät olleet ryhmän eroja, tämä tapahtui myöhemmin. Abu Bakr sanoi jotain, toinen oli eri mieltä hänen kanssaan, hän sanoo ei, sitten toinen henkilö sanoo hänelle, että Profeetta sanoi niin ja niin, Abu Bakr sanoo, "ok, olen väärässä." Hän on samaa mieltä. 'Umar sanoo jotakin, Abu Bakr on eri mieltä hänen kanssaan. Uthmaan sanoo jotakin, Ali on eri mieltä hänen kanssaan. Ja he saattoivat tehdä myös ijtihaadia ja he erosivat ijtihaadeissaan. Mutta tänään olen hänen kanssaan yhden asian suhteen, huomenna olen eri mieltä, sitten seuraavana päivänä olemme molemmat samaa mieltä ja sitten olemme eri mieltä toisen veljen kanssa ja niin edelleen. Joten erot ovat yksilötasolla, ryhmätasolla ei ollut eroja. Tämä on ihanteellinen tilanne.

Mitä voimme tehdä meidän tilanteessamme? Mielestäni lännessä asuville muslimeille on erittäin tärkeää - rajoittukaamme Yhdysvaltoihin - on erittäin tärkeää lännessä asuville muslimeille yhdistyä, sillä, kuten sanoin, muistaakseni eilen, pidimmepä siitä tai emme, meitä kaikkia pidetään muslimeina. On vain yksi merkki, ja joskus jopa äärimuslimeille. Ja jopa he, jotka eivät käy moskeijassa, koska he ovat muslimeja, heitä kutsutaan fundamentalisteiksi. Ja joku on sanonut, että kaikki muslimit ovat fundamentalisteja. Joten emme voi paeta tätä, olemme kaikki muslimeja, olemme kaikki fundamentalisteja, joidenkin ihmisten mukaan, ja meitä kohdellaan sellaisina, joten meidän on parempi yhdistyä. Ihanteellista kaikille muslimeille, kaikkialla Yhdysvalloissa, olisi, että olisi yksi järjestö, yksi johtajuus. Ja tuo järjestö sisältäisi kaikki muslimit, olivatpa he Salafeja, tai ihmisiä, jotka poikkeavat jollain tapaa Sunnasta, koska Profeetta sanoi, että tämä Ummah tulee jakautumaan - tiedättehän Profeetan hadithin - että he tulevat jakautumaan, mutta kaikki nuo jakaumat ovat muslimeita. He ovat muslimeita. He ovat jakaantuneet, mutta he ovat muslimeita.

Yksi ryhmä, yksi heistä, paras niistä, sitä kutsutaan nimellä al-firqatun naajiyah, pelastettu, joka menee Paratiisiin, insha Allah, seuraa Profeetan polkua ja Profeetan seuralaisten polkua.

Muilla on harhaanmenemisiä, jopa 'aqidassa, mutta ne eivät ole niin suuria, että ne veisivät heidät pois Islaamista. He ovat edelleen Muslimeja. Ja jos on islamilainen hallinto, he ovat uskollisia sille hallinnolle, ja heitä kohdellaan muslimeina, heitä ei estetä menemästä tekemään jihaadia muslimien kanssa, heitä ei vapauteta Zakaah'sta, heitä ei pyydetä maksamaan jizyaa. Heitä kohdellaan muslimeina. Ja sama pätee muslimeihin, jotka voivat olla Sunneja ja Salafeja, mutta jotka juovat viiniä. Voitte ihmetellä, miten joku voi olla Salafi ja juoda viiniä. Kyllä, hän voi tehdä näin, koska hän voi olla Salafi 'aqidassaan, hänellä ei ole poikkeamia 'aqidassaan, mutta hän on heikko, joskus hän juo viiniä, joskus hän voi olla houkutuksen vallassa ja tekee zinaa tai jotain sellaista, mutta he ovat edelleen muslimeja. Heitä ei karkoiteta muslimiyhteisöstä.
Joten, olisi ihanteellista, en tiedä onko se mahdollista todellisuudessa, kaikille muslimeille, että tällainen järjestö olisi olemassa. Jos emme voi saada tätä ihannetta, sitten toiseksi paras, välillämme pitäisi olla yhteistyötä. Sanotaan, on 20-30 eri järjestöä, meillä pitäisi olla yksi sateenvarjojärjestö, johon kuuluisi edustaja kaikista näistä eri ryhmistä ja he keskustelisivat tietyistä käytännöistä, jotka ovat tarpeen kaikille meistä. Esimerkiksi, ei pitäisi antaa vain yhden ryhmän päättää, otetaanko osaa politiikkaan vai ei. Sillä jos on vain yksi ryhmä, sillä ei ole paljon vaikutusta tämän maan politiikkaan, he voivat antaa äänensä sille tai tälle henkilölle ja heillä voi olla mahdollisuus vaikuttaa tämän maan käytäntöihin.
Jos emme voi saada edes tätä, on jotain, mitä ainakin voimme tehdä, ainakin me paikalla olevat. Kaikki ihmiset, jotka seuraavat Profeetan polkua ja joita joskus kutsutaan Salafeiksi, vaikka heillä olisikin eri järjestöt, heidän tulisi tehdä yhteistyötä. Ainakin näiden ihmisten. Heidän tulisi kohdella toisiaan veljinä, heidän ei tulisi mennä liiallisuuksiin eroavaisuuksien suhteen, koska erot saattavat olla vain järjestötasolla, tai eroja tietyissä poliittisissa aiheissa, tai eroja johtajien välillä ja niin edelleen. Nämä ovat erittäin pieniä eroja, joten meidän, jotka seuraamme Profeettaa , tulisi tehdä parhaamme toimiaksemme näiden periaatteiden mukaan, jotka olen juuri selittänyt.

Meidän tulisi kohdella muita ihmisiä muslimeina, vaikka heillä olisi harhautumia, joko 'aqidassa tai käytöksessä. Ja meidän tulisi kohdella heitä muslimeina, meidän tulisi tehdä yhteistyötä heidän kanssaan asioissa, joista ollaan samaa mieltä, meidän ei tulisi vieraannuttaa heitä, etenkään tällaisessa maassa. Meidän tulisi tehdä parhaamme yhdistääksemme muslimit ja tämä on jotain, mitä voimme tehdä ryhmänä. Me voimme tehdä sen, in shaa' Allah.

Tässä haluaisin mainita, että on olemassa erilaisia järjestöjä ja tämä pätee sekä muslimeihin että ei-muslimeihin. On ihmisiä, jotka uskovat tiettyihin periaatteisiin, heitä voidaan kutsua "periaatteen ihmisiksi", mutta he ovat niin joustamattomia, etteivät voi tehdä yhteistyötä kenenkään kanssa, joka ei usko kaikkiin heidän periaatteisiinsa. Yleensä nämä ihmiset eivät vaikuta paljon yhteiskunnassa, he ovat tyytyväisiä omissa oloissaan. He tapaavat, sanovat kauniita sanoja toisilleen, ja tuntevat olevansa parhaita ihmisiä, mutta heillä ei ole mitään vaikutusta yhteiskuntaan, koska he ovat niin joustamattomia. He eivät voi tehdä yhteistyötä muiden kanssa. Nyt, on toinen ääripää, ihmiset, joilla ei ole periaatteita ollenkaan ja joiden päätavoite on saada valtaa tai jotain vastaavaa. Valitettavasti näillä ihmisillä voi olla suuri vaikutus yhteiskuntaan, mutta yhtenä päivänä he ovat tämän ryhmän kanssa ja toisena päivänä toisen ryhmän kanssa, yhtenä päivänä he sanovat jotain ja toisena päivänä he sanovat jotain erilaista, riippuen kokemuksesta. Mikä tahansa edesauttaa maallisia tavoitteita, he seuraavat sitä.

On jotain välimaastossa ja näillä ihmisillä voi olla hyvä vaikutus yhteiskuntaan, insha Allah. Toivon teidän olevan heidän joukossaan, ihmiset jotka uskovat totuuteen, jotka seuraavat Koraania ja Profeetan Sunnaa, mutta jotka ovat myös joustavia. He sanovat tämän olevan totta, tämä on ihanne, me mukaudumme tähän, mutta tämä ryhmä, tämän kriteerin perusteella, on lähimpänä meitä, joten olemme yhteistyössä heidän kanssaan. Tuo ryhmä on toisiksi lähimpänä ja niin edelleen. Ja he ovat valmiita jopa tekemään yhteistyötä ei-muslimien kanssa, asioissa, jotka islaamilaisten kriteerien mukaan ovat hyviä. Me teemme yhteistyötä heidän kanssaan. Zaad ul Ma'aadissa on Ibn ul-Qayyimin lausunto - toivoisin, että minulla olisi se mukana - hän sanoo, että kuka tahansa pyytää apua - jotakin tällaista - kuka tahansa pyytää apua johonkin, joka meistä on hyvää ja mihin Allah on tyytyväinen, jos henkilöä autetaan, tällaisissa asioissa häntä tulisi auttaa, huolimatta siitä onko hän kaafir, tai faasiq, tai mubtadi tai mitä tahansa. Ja vertaisin tätä henkilöön, joka tekee rakennusta ja joku tulee ja sanoo autan sinua, annan sinulle joitakin tiiliä. Et sano, "sinä olet kaafir, en hyväksy tiiliäsi," koska haluan rakentaa ja hän auttaa minua rakentamaan talon. Rakennan Islaamin taloa, joten kuka tahansa haluaa auttaa tässä, voi niin tehdä. Jos jotkut ihmiset haluavat julistaa sodan huumeita vastaan ja he pyytävät minua yhteistyöhön kanssaan, ja kykenen auttamaan, sitten teen niin. Ja kaikki yhteiskunnassa olevat paheet, sillä mitä kauemmaksi ihmiset menevät näistä paheista, sitä todennäköisempää on, että he hyväksyvät Islaamin totuuden.
Henkilö, joka on aina humalassa, henkilö, joka harjoittaa zinaa koko ajan, on kauempana totuudesta, kuin se, joka on selvä, joka on moraalisesti suorempi, vaikka hän olisi kaafir. Hän on lähempänä fitraa, lähempänä todellista ihmisluontoaan ja sen takia on todennäköisempää, että hän hyväksyy Islaamin kuin henkilö, joka harjoittaa näitä paheita.

Myös yksi asia, jota meidän tulisi välttää, ja kerron tämän kokemuksesta, ja kuulin veli Zarabozon sanovan tämän, tulin viimeisen viidentoista minuutin aikana... älä ole partisaani. Ryhmässä työskentelyn ja poliittisen puolueen muodostamisen välillä on ero. Etenkin teidän tilanteessanne, etenkin tässä vaiheessa, älkää muuttako islamilaisia yhdistyksiänne poliittisiksi puolueiksi. Itse asiassa, yksi valituksistani islamilaisia yhdistyksiä vastaan muslimimaailmassa koski sitä, että ne oli muutettu poliittisiksi puolueiksi ja itse asiassa huonoimmiksi poliittisiksi puolueiksi. Ei puolueet demokraattisissa maissa, vaan puolueet kommunistisissa maissa. Kenties monet teistä eivät tiedä, mutta kommunistipuolueessa, jos johtajat ovat samaa mieltä jostakin... on jotain, mitä he kutsuvat keskusdemokratiaksi... 20 tai 30 ihmistä kokoontuu keskustelemaan - heillä on vapaus keskustella - sitten he äänestävät, ja minkä tahansa mielipiteen puolue hyväksyy laskiessaan ääniä, sanotaan 12 vastaan 8, sitten siitä tulee kommunistipuolueen ideologia. Jos vastustat komitean päätöstä, sitten vastustat kommunismia ja sen takia sinua ei siedetä. Jos olet onnekas, sinut erotetaan, muuten jotain muuta tapahtuu sinulle.

Monet islamilaiset järjestöt omaksuivat saman, johtajat saapuivat keskustelemaan esittääkseen näkökulman, tehdäkseen lausunnon jostain tietystä poliittisesta aiheesta. Tuo lausunto sitoo kaikkia tuon islamilaisen järjestön jäseniä ja heidän odotetaan puolustavan sitä, mitä tahansa tuohon lausuntoon kirjoitetaan, riippumatta siitä, ovatko he samaa mieltä vai eivät.
Olen sanonut monille tapaamilleni johtajille, ettei tämä ole islamilaista. Islaamissa sinun ei tulisi puolustaa mitään, mihin et usko. Ja minulla oli tapana kertoa veljilleni Sudanissa, että enin mitä voin tehdä on vain olla hiljaa, mutta en voi mennä sanomaan, että "uskon siihen ja siihen", ja sydämeni sanoo "olet valehtelija, olet valehtelija, olet valehtelija." En voi tehdä tätä, koska tämä uskonto perustuu rehellisyyteen, et voi käskeä minua olemaan islamilainen ja epärehellinen samalla kertaa. Joten kaikkea tätä tulisi välttää. Ja tämän takia yksilöerot kasvavat ryhmäeroiksi.

Oletetaan, että on kaksi islamilaista poliittista puoluetta. Tämä on puolue ja tämä on puolue ja on aihe, josta he haluavat keskustella. Tämän ryhmän johtajat tapaavat ja he sanovat päätöksen olevan X. Ja oletetaan, että he antoivat kaikkien ihmisten äänestä ja äänestystulos oli, sanotaan, 60 vastaan 40. Joten näkemys X hyväksytään. Nämä toiset ihmiset hyväksyivät toisen näkemyksen, taas 60 vastaan 40, näkemyksen Y. Nyt, tämä koko ryhmä on tätä toista ryhmää vastaan, mutta jos asia jätetään yksilöille, silloin 40 toisessa ryhmässä olisi 60:n kanssa toisessa ryhmässä, ja toiset 40 toisen 60:n kanssa, ja tällöin erot eivät koskisi ryhmää vaan yksilöitä. Joten kaikkea tätä tulisi välttää. Ja tämä ei päde vain poliittisiin asioihin, vaan jopa ijtihaadiin, pienempiin 'ibaadah'n kohtiin - ja kun sanon pienempiin, en halua sanoa vähäpätöisiin, tai kuten jotkut ihmiset sanoavat, yhdentekeviin. Ei, uskonnossa ei ole mitään yhdentekevää, Allah ei lähetä Profeettaansa pitämään itseään kiireisenä yhdentekevien asioiden kanssa. Ei edes kynsien leikkuu ole yhdentekevä asia. Mutta, toki se on pienempi, verrattuna salaahiin, tai siyaamiin tai muihin asioihin. Joten, meidän ei pitäisi, etenkään ijtihaadin suhteen, meidän ei tulisi väitellä, meidän tulisi antaa tilaa veljille ilmaista mielipiteitään, olla eri mieltä. Olemme samaa mieltä vain tärkeimmistä periaatteista.

Jos tiedämme, että joku veli rikkoo aina näitä periaatteita, että hän tekee aina jotain sitä vastaan, minkä hän tietää olevan Profeetan Sunnan mukaista ja tämä on selitetty hänelle tarkasti useaan otteeseen ja hän toimii tätä vastaan ja toisessa tapauksessa hän toimii toista hadithia vastaan, sitten sanomme, ettet ole yksi meistä, et kuulu ryhmäämme, koska nyt olet rikkonut periaatetta. Mutta jos hän tekee virheen ja seuraa 'aalimia tämän väärässä ijtihaadissa missä tahansa aiheessa, emme karkota häntä yhteisöstämme, emme sano, "sinä et ole Salafi". Meillä tulisi olla ihanteena, kuten sanoin, Profeetan Seuralaisten yhteisö.

***

________________________________________________________
Tii Maa 25, 2014 6:42 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Yleinen Keskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea