Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Malin Mujahidiinit ja Shari'ah Azawadissa

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Yleinen Keskustelu Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Malin Mujahidiinit ja Shari'ah Azawadissa
Kirjoittaja Viesti
Mzlm



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 473

Lähetä Malin Mujahidiinit ja Shari'ah Azawadissa Vastaa lainaamalla viestiä
****

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم


Malin Azawadin mujahidiinit

17. 1. 2012, Azawadin tuaregit kertovat taistelevansa Malin sotilashallitusta vastaan hyökkäyksissään useisiin Malin koillisalueen Azawadin kaupunkeihin. Taisteluissa on käytetty raskasta aseistusta ja Malin sotilashelikopterit ovat hyökänneet mujahidiineja vastaan. Mujahid Musa ag-Acharatumani kertoi ryhmän NMLA:n tavoitteena olevan koillisalueen kaupunkien vapauttaminen. Osa NMLA:n (kirjainten järjestys vaihtelee ranskan-ja englanninkielisissä kirjoitusasuissa) sai koulutuksensa Mu'ammar al-Qadhafin ajan Libyan armeijassa, tuoden Maliin suuren määrän raskasta nykyaikaista aseistusta. Azawidissa kerrotaan olevan myöskin Mujahidiineja Algeriasta, Mauritaniasta sekä Nigeriasta. NMLA on ollut erimielinen ulkomaisista taistelijoista maassaan.

Islamilaisen Ansar ud-Diinin johto ilmoitti mujahidiinien ottaneen täyden hallinnon suurilla alueilla koillisessa Malissa, ottaen sotilassätkynukkeja vangeikseen ja nukkehallituksen jäseniä. Mujahidiinit ottivat hallintaansa Tinezawatenin, Tessalitin ja Aguelhokin kaupungit, joista Tessalitissa Mujahidiinien haltuun siirtyi suuri lentokenttä, joten ensimmäistä kertaa on mahdollista mujahidiinien ja Islamilaisen Maghrebin käyttää lentokalustoa taistelussa marionettihallituksia vastaan. Ansar ud-Diin vastustaa Azawadin alueen tuaregien itsenäiseksi julistautumista, sillä itsenäistyminen ja uuden erillisen valtion perustaminen ei aina ole Islamin kannalta viisain ratkaisu (vrt. Pakistanin ja Bangladeshin itsenäistyminen Intiasta).

Sanda ibn Abu Amaamah, Ansaar ud-Diinin komentaja Timbuktussa:

"Mitä tahdomme ja edesautamme, on elää Islamilaisen Shari'ah'n varjossa ja hallinnassa, hyläten jokaisen perustuslain tai järjestelmän paitsi Islamin Shari'ah'n, joten neuvottelut ovat yksi keinoista saavuttaa suuri tarkoitus ja ei ole erimielisyyttä siitä. Mutta neuvottelut neuvottelujen vuoksi ovat ajanhaaskausta, emmekä ole valmiita siihen.

Me Ansaar ud-Diinissä noudatamme uskontoa, levitämme sen oikeudenmukaisuutta ja siunausta yhteiskunnassamme, ihmistemme keskuudessa, jotta Allahin Kaikkivaltiaan sanat tavoitettaisiin:

"Ja mikäli ihmiset kaupungeissa olisivat uskoneet ja pysyneet poissa pahuudesta, totisesti olisimme avanneet heille siunauksia taivaasta ja maasta (Surah al-'Araf, 96)."

"Ja tämän tavoitteen takia hylkäämme tuodut ideat ja ratkaisut, jotka ovat uskontomme ja 'Aqiidah'mme vastaisia, kuten demokratia ja sekularismi. NMLA. kuten on kirjoissaan kertonut, uskoo demokratiaan ja tukeutuu kansainväliseen tunnustukseen ja on julistanut kerta toisensa jälkeen olevansa valmis liittymään terrorismin vastaiseen sotaan. Mutta siitä huolimatta läsnäolomme yhdessä paikassa, sama kansa ja vastarintamme samaa vihollista vastaan...kaikki tämä velvoittaa meitä välttämättömästi jonkinlaiseen yhteydenpitoon ja vääjäämättömään suhteeseen ylittääksemme esteet ja onnistuisimme ratkaisemaan välillämme olevat ongelmat rauhallisesti."


Maaliskuun lopulla 2012 Malin sotilaat ottivat vallan presidentti Ahmadou Tourelta valtaamalla tämän palatsin Bamakossa. Mujahidiinit aavikoilla ottivat koillisen Malin alueen hallintaansa, jolla ei enää ollut valtion kontrollia:

"Ylistys Allahille, alue on hallinnassamme. Allahin sotilaat hallitsevat Tinezawatenia, Tessalitia ja Aguelhokia ja pian saamme muita voittoja. Joka on erimielinen, täytyy lähteä alueelta."(Ansaar ad-Diinin Amiir).

Taisteluiden aikana Ansaar ad-Diinin sotilaat ovat ottaneet 110 valtionarmeijan sotilasta ja heidän tukijaansa vangeikseen, jotka ovat sittemmin karkotettu alueelta. Yksi vangeista kertoo olevansa korpraali Hassan Gaon seitsemännestä komppaniasta, jonka mukaan vankeina on noin 30 -kaksi tuaregia, neljä arabia ja loput eteläisestä Malista. Malin viranomaiset eivät kommentoi Mujahidiinien menestyksestä.

Mujahidiinien komentaja ag-Aoussa, Ansaar ud-Diinin puhemies ja komentaja 'Iyadh agh-Ghalin avustaja kertoo:

"Velvollisuutemme on taistella Shari'ah'n toimeenpanemiseksi Malissa. Malin hallitus on lisännyt joukkojensa sotilaallista läsnäoloa alueellamme, joten päätimme puolustaa itseämme."

agh-Ghali oli tärkeimpiä henkilöitä 1990-luvun sekulaareissa tuaregikapinoissa, kunnes palasi Allahin Tielle. Hänen serkkunsa Hamada ag-Hama johtaa Islamilaisen Maghrebin al-Qa'idah'aa Sahelin alueella.

Joidenkin lähteiden mukaan Islamilaisen Maghrebin al-Qa'idah operoi menestyksekkäästi pohjoisen Malin alueilla, Algeriassa ja Mauritaniassa. Jihad Ansaar ud-Diinin kanssa on yhteistyötä.

Ansaar ud-Diinin komentaja Sanda Abu Amaamah kertoi heidän olevan valmiita keskusteluihin Shari'ah'n käyttöönottamiseksi alueella, mutta Malin hallituksen sodanuhitteluja ei Azawadissa pelätä:

"Miten he aikovat taistella meitä vastaan? Tuomalla ulkomailta armeijan, vai?"

Yksi Azawadin mujahidiinien ryhmä on nimeltään Jama'at Tawhiid wal-Jihad (eri ryhmä kuin Abu Mus'ab al-Zarqawin (rh) ryhmä 'Iraaqissa vuosina 2003-2006 -tekijä.), joka on osa Islamilaisen Maghrebin al-Qa'idah'aan. Nämä kaikki ryhmät ovat heikentäneet NMLA:n tukialueita taisteluissa Islamilainen Maghrebin sotilaskalusto on kuljetettu vuoden aikana Libyasta. Edellisen kerran Maghrebin al-Qa'idah sai haltuunsa sotilaskalustoa lyödessään Mauritanian joukot.

Sanda Abu Amaamah:

"Jama'at at-Tawhiid wal-Jihaad ei ole läsnä Timbuktun wilayah'ssä, mitä Islamilaisen Maghrebin al-Qa'idah'aan tulee, niin nämä syytökset kytköksistä heihin ovat nykyisin tulleet tunnetuiksi ja toistuviksi; jokainen, joka kapinoi sortoa ja tyranniaa vastaan kohtaa tämän väitteen ja vielä mikäli heillä on Islamilainen viitekehys, kuten meidän tapauksessamme."

Sekulaarien tuaregien Azawaadin vapautusliike (arab. الحركة الوطنية لتحرير أزواد‎) aloitti tammikuussa 2012, mutta sittemmin mujahidiinit valloittivat niin paljon alueita kuin mahdollista. Malin hallituksen armeijalle tilanne on tukala, sillä heidän menettäessään suuren määrän sotilaskalustoa alueiden takaisinvaltaaminen tulisi olemaan vaikeaa.

Useiden Islamilaisen Maghrebin al-Qa'idah'n pataljoonien komentajien kerrotaan kulkeneen pohjoisessa Malissa isoissa kulkueissa, kuten Abu Zaid. Mukhtar Bel Mukhtar sekä Yahya Abu al-Hamaam, mikä kertoo useiden eri Islamilaisen Maghrebin al-Qa'idah'n osastojen olevan osallisina Azawadissa.

Maanantaina 2.4.2012 Yahya Abu Hamamin joukot ottivat Timbuktun kaupungin hallintaansa sotilastukikohtineen. al-Harakaat al-Wataniyyah Tahriir Azawaad (NMLA) otti haltuunsa Timbuktun lentokentän. Seuraavaksi Islamilaisen Maghrebin al-Qa'idah, Ansaar ud-Diin ja Tawhiid wal-Jihaad sekä NMLA sopivat keskenään keskinäisen konfliktin välttämiseksi.

"Jokainen tilannetta tällä alueella seurannut havaitsi sen tulleen menestyksekkäästi sekä nopeasti ja yhteisön välttämättömät tarpeet painoivat jokaista, turvallisuuden takaamisesta ihmisten tarpeisiin ruokaan, veteen, sähköön, mikä tarkoittaa keskushallinnon tällaisessa tilanteessa olevan epäkäytännöllinen, erityisesti laajalla Saharan alueella, joten siitä syystä keskityimme turvallisuuden takaamiseen, suojellen julkisia kanavia ja laitoksia, ainakin mitä kykenimme itse ylläpitämään, kuin myös jakaen ruokatarvikkeita. Muodostamme kansankomiteoita, jotka johtavat kaupungin asioita ja avaamme koulutuslaitoksia niin paljon kuin mahdollista ja sen suhteen olemme saaneet ison myönteisen vastauksen kaupungin asukkailta, erityisesti imaameilta, 'ulamaa'lta ja kortteleiden virkaatekeviltä, al-Hamdulillah."

****

Shari'ah Azawadissa

Imaarah Timbuktussa määräsi ensimmäisenä ainoastaan Islamilaiset koulut avattaviksi; pankkien ei sallittu ottaa korkoa sekä kaikkien hallinnollisten asioiden kuljettava Amiirin kautta. Malin hallituksen menetettyä kontrollinsa Timbuktussa, valtion työntekijöistä 90% karkasi -pankkitoimihenkilöiden viedessä muassaan talletukset, arvopaperit ja turmellen asiapapereita. Julkiset koulut lopettivat toimintansa ja suljettiin, sairaalasta loppui lääkkeet, veri ja instrumentit ja 40:stä lääkäristä vain kaksi jatkaa tulemistaan työhön päivittäin. Kaupungin ainoasta toimivasta voimalaitoksesta loppuu polttoaine lähiaikana ja neljästä generaattorista vain yksi on toiminnassa.

Keskiviikko, toukokuun 2. 2012, eräässä kaupungissa ruoskitaan alkoholia juonutta miestä. Toisessa kaupungissa julkisilla paikoilla olleet kuvat hunnuttautumattomista naisista otetaan alas. Eräässä kolmannessa kaupungissa perinteistä musiikkia ei enää kuule kaduilla. Kaikki nämä samaan aikaan kun Malin hallituksen sotilaat taistelevat keskenään lounaisessa Malissa sijaitsevasta pääkaupunki Bamakosta.

Timbuktun kaduilla olleet kuvat naisista on joko poistettu tai maalattu päälle mustalla maalilla. Kansalliset televisiolähetykset ovat myös katkaistu, sillä naiset television ohjelmissa eivät ole asianmukaisesti pukeutuneita sekä musiikin tähden. Kaikissa kolmessa kaupungissa alkoholin myynti on lopetettu, olutpullot ja viinapullot ovat särjetty, eikä alkoholia enää ole myytävänä.

Timbuktun pankki on muutettu poliisiasemaksi, sisäänkäynnin kohdalla on kyltti, jossa lukee Islamilainen poliisi arabiaksi sekä ranskaksi. Kaupungin asukkaille on annettu puhelinnumero, johon voi pirautella ja kertoa vakavista rikoksista sekä hätätilanteista. Shari'ah'a ei tosin laajasta partioinnista huolimatta pakoteta kansalaisille, mutta muutamia rangaistuksia on langetettu.

Maanantaina 30. huhtikuuta 2012 eräässä Malin kolmesta suurimmissa kaupungeissa Gao'ssa, kaksi miestä sai 30 ruoskaniskua polteltuaan hashista poliisiaseman edessä. Eräs mies, joka löi raskaana olevaa vaimoaan sai kymmenen ruoskaniskua ja määräyksen maksaa hyvitystä vaimolleen. Ruoskinnassa käytettävä piiska on taipuisa puunoksa eikä iskuja toimeenpanna käyttäen täyttä voimaa. Rangaistavan henkilön on sanottava Takbir ja Shahadah (ilman toista osaa) joka kerta ruoskan osuessa.

Samana päivänä kaksi muuta miestä tappelivat ja toisen saadessa haavan, toiselle kerrottiin, että kun haavoittunut mies paranee tämä saa tehdä samanlaisen haavan tappelupukarilleen.

Azawadin tärkeimmistä kolmesta kaupungeista Kidalissa perinteiset tuaregi-festivaalit ovat kiellettyinä, joissa soitetaan rumpuja iltapäivästä myöhään yöhön. Jean-Pierre Tita, kaupungin asukas (kovin ranskalainen nimi tosin) kertoo tuaregikulttuurin tulleen päätökseensä ja Islamilaisen kulttuurin ottaessa vallan.

Azawadin uudet hallitsijat ovat saarnanneet kaduilla, moskeijoissa ja hautajaisissa. Nimettömänä pysyvä asukas kertoo joidenkin nuorten miesten, jotka jo valmiiksi ovat olleet uskonnollisia, olleen onnellisia Shari'ah'n käyttöönotosta, osan jopa liityneen heihin.

Sanda ibn Abu Amaamah:

"Ei ole salaisuus kenellekään tajuavalle, että kansamme tällä alueella tarvitsee heitä, jotka ojentavat auttavaa kättä ja auttaa heitä näissä kriittisissä tilanteissa auttaen heitä välttämään sodan ja taistelun tuoksinat...Ne ylimieliset, jotka koettavat estää meitä elämästä haluamallamme tavalla, kuten Allah Kaikkivaltias tahtoo meidän elävän, insha Allaah, vastustamme niitä kaikella, mitä meillä on etsien voimaa ja apua Allahilta ja pitäen luottamuksemme Häneen. Joko elämme maassamme ylevästi ja kunniallisesti tai kuolemme Shuhadaa'nä Allahin Tähden: "Ja Allahin on näkymätön taivaissa ja maassa, Hänen luokseen on palaava jokainen asia, joten palvokaa Häntä ja luottakaa Häneen, eikä Herranne ole piittaamaton, mitä te teette (Surah Hud, 123)."

Koonnut ja kääntänyt 'Abdullah Rintala

Jumada al-Awwal 13 sekä Jumada ath-Thaani 12 & 13, 1433 / Huhtikuu 5. sekä Toukokuu 3. 2012.

****



Viimeinen muokkaaja, Mzlm pvm Tii Elo 06, 2013 2:47 am, muokattu 1 kertaa
Tor Tou 03, 2012 10:55 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Littlefish
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Malissa on tuhottu moskeijoita ja hautoja. Kattoin vähän...tyypillisesti länsimedia syyttää siitän "islamisteja". Löytyisikö veljiltä ja siskoilta oikeaa tietoa???

http://yle.fi/uutiset/islamistit_tuhoavat_muistomerkkeja_timbuktussa/6201503
http://yle.fi/uutiset/iccn_syyttaja_timbuktun_muinaismuistojen_tuhoaminen_sotarikos/6202116
Lau Hei 28, 2012 9:02 am
Mzlm



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 473

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Hautoja, jotka ovat liian korkeita tai ovat sisällä moskeijoissa.
Lau Hei 28, 2012 11:47 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Littlefish
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
mzlm kirjoitti:
Hautoja, jotka ovat liian korkeita tai ovat sisällä moskeijoissa.


Siis onko näiden tuhoaminen oikeutettua??? Itse fundeerasin sitä olisiko pitänyt kuunnella asukkaiden mielipidettä ja vaikka opettaa heitä oikeaan uskoon...ei sillain vain hyökätä silmittömästi ja alkaa tuhoamaan kaikkea ja määräilemään väkivallalla uhaten. Vähän tuntuisi että mopo on nyt karannut käsistä...ei kansalaiset pidä tuollaisesta aseiden kanssa riehumisesta ja tuhoamisesta missään maailmassa. Meillä yritetään saada oikeus naisille käyttää niqabia rauhanomaisesti.nyt Malissa pakotetaan käyttämään sitä uhkailemalla. En tosin osaa hyvin arabiaa,joten mun on täytyyt turvautua vaan länsimediaan.

http://www.guardian.co.uk/world/2012/jul/02/mali-islamists-attack-world-heritage-mosques-timbuktu

http://www.nytimes.com/2012/06/03/world/africa/in-timbuktu-mali-rebels-and-islamists-impose-harsh-rule.html?pagewanted=all

http://www.nytimes.com/2012/07/18/world/africa/jidhadists-fierce-justice-drives-thousands-to-flee-mali.html?pagewanted=all
Maa Hei 30, 2012 6:44 pm
Mzlm



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 473

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
[quote="Littlefish"]

Siis onko näiden tuhoaminen oikeutettua???[/quote]

On se. Shari'ah-maan ensimmäisiä tehtäviä muslimeille on nimenomaan, että kaikki julkinen palvonta ja du'aa osoitetaan suoraan Allahille. Tämän saman toteutti mm. ash-Shabaab Somalian Kismayossa.

Profeetta (S) määräsi 'Alin tuhoamaan liian korkeat haudat. Oliko mitään hienovaraista "oikeaan uskoon" johdattamista? Ei ollut. Oliko silkkihansikkailla neuvomista? Ei ollut. Vielä ennen kuolemaansa Profeetta (S) kirosi juutalaisia ja kristittyjä näiden ottaessa hautoja palvontapaikoiksi.
Maa Hei 30, 2012 9:20 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Littlefish
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Kiitos opastuksesta, veli abdullah. Mun täytyi pysähtyä miettimään asioita vähän uusiksi. Kristity ja juutalaiset on tosiaan aiheuttanut paljon harmia Profeetalle (SAAS). Löysin muuten tällaisen hadithin, että heidät pitäisi ajaa pois kokonaan arabianniemimaalta...

Sahih Muslim Book 019, Hadith Number 4366.
Sahih Muslim Book 19. Jihad and Expedition
Chapter : Evacuation of the Jews from the Hijiz.
It has been narrated by 'Umar b. al-Khattib that he heard the Messenger of Allah (may peace be upon him) say: I will expel the Jews and Christians from the Arabian Peninsula and will not leave any but Muslim.

http://hadithcollection.com/sahihmuslim/147-Sahih%20Muslim%20Book%2019.%20Jihad%20and%20Expedition/12735-sahih-muslim-book-019-hadith-number-4366.html



Osaako joku viisampi sanona, Onko tämä autenntinen hadithi?
Per Elo 03, 2012 9:43 am
Mzlm



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 473

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
No jos lähteeksi on merkitty "Sahih" al-Muslim, niin onhan se autenttinen...

Mutta: miten ja milloin nämä ihanat ystävämme juutalaiset "ajettiin" pois Arabiasta?

Vasta 'Umarin aikana noin vuosina 634-644, jolloin he lähtivät 'Ali ibn Abu Talibin kanssa Kufa'an, nykyiseen 'Iraaqiin. Abu Bakr -joka on paras ihmisistä Profeettojen (AmS) jälkeen, ei toimeenpannut näiden kahden juutalaisheimon "karkotusta." Kaiken lisäksi heitä ei "karkotettu" erämaahan kuolemaan eikä lähetetty ei-muslimien maihin, vaan he asuivat Khilafah'n alueella.

Aivan toisenlainen ymmärrys "poisajamisesta" ja "karkottamisesta" kuin rakkailla ja viisailla ystävillämme suomalaisilla nuivisteilla...
Per Elo 03, 2012 8:45 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1847

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Ja ennenkuin heidät karkoitettiin, heidän omistamista maista maksettiin heille siitä sopiva summa, eikä suinkaan julmasti riistetty maata heidän altaan kuten voisi joku islamin vihollinen taas sanoa tästä asiasta.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Lau Elo 04, 2012 1:07 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Yleinen Keskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea