Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Suurah an-Nuur ayaat 11-25 selitys

Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Quran Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Suurah an-Nuur ayaat 11-25 selitys
Kirjoittaja Viesti
Mzlm

Lähetä Suurah an-Nuur ayaat 11-25 selitys Vastaa lainaamalla viestiä
Valon Suuran jakeiden 11-25 selitys

Ibn Ishaq, Ibn Hisham, Ibn Kathiir, Ibn ul-Qayyim, Abu Ammar Yasir al-Qadhi

Koonnut ja kääntänyt 'Abdullah Rintala (2011)

Aa'ishah (Rdä) kertoi: "Kun Allahin Lähettiläs (S) oli lähtemäisillään matkalle, hänellä oli tapana vetää arpaa päättääkseen, kenet vaimoistaan hän ottaisi mukaansa. Ennen sotaretkeä Banu Mustalaqia vastaan, minun arpani tuli esiin, joten Allahin Lähettiläs (S) otti minut mukaansa. Noina päivinä naisilla oli tapana syödä vain, mitä oli tarpeen elämiselle, eivätkä tulleet vahvoiksi ja raskaiksi lihasta. Kun kamelini oli valmis, asettuisin hawdah'ani (kantotuoli kamelin selkään sidottavaksi,-suom.huom.), jonka avustajani nostaisivat kamelin selkään kiinnittäen sen eläimeen ja lähtisimme.

Kun palasimme Mustaliqin sotaretkeltä pysähdyimme levätäksemme yön. Ennenkuin seurue lähti vetäydyin hetkeksi, minulla oli kaulallani jemeniläinen helminauha ja palatessani se oli pudonnut. Vaikka ihmiset olivat lähtemäisillään jatkamaan matkaan, menin takaisin käymässäni paikkaan ja etsin, kunnes löysin ne. Avustajani, joilla oli tapana satuloida kamelini olivat sillä aikaa satuloineet ja nostaneet hawdah'n ajatellen minun olevan jo siellä sisällä, kuten tavallisesti ja sitoneet sen kameliin ja he päästivät kamelin. Kun palasin leiriin siellä ei ollut ketään, joten kääriydyin viittaani ja istuin alas, sillä tiesin heidän tulevan kaipaamaan minua ja tulevan etsimään minua.

Sillä aikaa, kun oli siinä, Sufwan -joka oli jäänyt joukosta jostain syystä, eikä ollut viettänyt yötä heidän kanssaan -kulki ohitse ja huomasi minut. Hän sanoi 'Allahille me kuulumme ja Hänelle myöskin palaamme! Tämähän on Allahin Lähettilään vaimo!' ja hän toi kamelinsa lähelle ja käski nousta sen selkään. Hän teki tilaan ja minä nousin, sitten otti kiinni kamelin päästä ja eteni nopeasti, kiireesti saavuttaakseen retkikunnan, mutta emme saavuttaneet heitä, eivätkä he kaivanneet minua, kunnes jälleen leiriytyivät. Kun Sufwan saapui, tuoden minua kamelillaan, juoruilu aloitettiin minusta, vaikka en tiennyt siitä mitään.

Tulin sairaaksi saapuessamme Medinaan, enkä vieläkään kuullut juoruista, mutta Lähettiläälle ne oli jo kanneltu, kuten myös vanhemmilleni. He eivät puhuneet siitä minulle, mutta huomasin Allahin Lähettiläältä puuttuvan huomaavaisuuden, jota hän tavallisesti osoitti minulle ollessani sairas. Joka tapauksessa en tiennyt mitään asiasta, ennenkuin toivuin sairaudestani yli kahdenkymmenen päivän jälkeen.

Siihen aikaan elimme kuin todelliset arabit eikä meillä ollut käymälöitä taloissamme kuten persialaisilla, koska väheksyimme ja emme piitanneet sellaisista ylellisyyksistä. Sen sijaan menimme ulos avoimelle paikalle Medinassa, naisten mennessä yöllä. Menin ulos eräänä iltana ja nainen, joka käveli kanssani astui vaatteelleen ja kirosi sanoen 'Hävitetty olkoon Awf!' Sanoin 'Kautta Allahin! Vaikuttaa minusta ikävältä toiveelta, koskien uskovaa, joka taisteli Badrissa.' Nainen kysyi 'Eikö uutinen ole saavuttanut sinua, Oi Abu Bakrin tytär?' ja kun kysyin mitä uutista hän kertoi juoruista. En kyennyt uskomaan sitä ja menin äitini kotiin, itkien niin että luulin sydämeni halkeavan. Sanoin äidilleni 'Allah antakoon sinulle anteeksi, ihmiset juoruilevat inusta ja sinä et ole sanonut mitään siitä minulle!' Hän vastasi 'Älä ole surullinen. On vähän viehättäviä naisia, joita heidän aviomiehensä rakastaa, ja on kilpailijoita -jotka luistavat vääristä väitteistä ja juoruista.'

Sillä välin, tietämättäni, Allahin Lähettiläs puhui ihmisille, ylistäen Allahia ja sanoi 'Miten julkeatte loukata minua loukkaamalla perhettäni sanomalla heistä asioita, jotka eivät ole tosia? Kautta Allahin, en tiedä muuta kuin hyvää heistä.' [Valheita levittelivät jotkut Khazrajin heimoon kuuluvat sekä Lähettilään (S) erään toisen vaimon sisar] Kun Allahin Lähettiläs lopetti, Usayd, yksi 'Awsin heimoon kuuluva, nousi ja sanoi 'Mikäli juoruja puhuu 'Aws, me hiljennämme heidät ja mikäli niitä puhuvat veljemme Khazraj, sana vain ja rankaisemme heitä!' Sen jälkeen Sa'ad ibn Ubaadah, joka oli siihen asti ollut hurskas uskova sanoi 'Valehtelet! Kautta Allahin, ehdotit tätä vain rangaistukseksi siksi, että juoruilijat ovat Khazrajista, mikäli he olisivat olleet sinun heimostasi, et olisi ehdottanut sitä. Olet valehtelija, kautta Allahin! Olet tekopyhä ja annat tukesi tekopyhille!'
Sitten ihmiset soimasivat toisiaan ja vähän olisi riittänyt pahuuden läpäisevän kahden heimon väliin.

Allahin Lähettiläs sitten pyysi neuvoa 'Alilta ja Usaamah'lta ja Usaamah puhui ainoastaan mikä oli hyvää sanoen 'Oi Allahin Lähettiläs, tiedämme vain hyvää 'Aa'ishah'sta ja sinä tiedät vain hyvää hänestä ja nämä ovat vain vääriä ja turhia huhuja!' Mutta 'Ali sanoi 'Naisia on olemassa paljon! Voit ottaa jonkun toisen! Kysy hänen palvelijaltaan ja hän kertoo sinulle totuuden.' Joten Allahin Lähettiläs pyysi palvelijaani. 'Ali nousi ja löi naista kovalla iskulla ja sanoi 'Kerro totuus Allahin Lähettiläälle!' Ja hän vastasi 'Tiedän vain mikä on hyvää, enkä voi sanoa pahaa 'Aa'ishah'sta, paitsi päivänä, jolloin olin vaivaamassa taikinaa ja pyysin häntä vahtimaan sitä, mutta hän nukahti ja lammas tuli ja söi taikinan.'

Tämän jälkeen Allahin Lähettiläs tuli luokseni, jolloin olin vanhempieni kanssa ja minä itkin. Hän istuutui, ylisti Allahia ja sanoi sitten: 'Sinun on täytynyt kuulla, mitä ihmiset sanovat. Pelkää Allahia! Mikäli olet tehnyt väärin, tee katumusta, sillä Allah hyväksyy palvelijoidensa katumuksen.' Hänen puhuessaan näin, kyyneleeni alkoivat valua. Odotin vanhempieni vastaavan Allahin Lähettiläälle, mutta ei kumpikaan heistä puhunut ja pidin itseäni liian alhaisena toivoakseni, että Allah puhuisi minusta Koraanin säkeissä. Mutta toivoin Allahin Lähettilään saavan näyn unessaan, jossa Allah paljastaisi valehtelijat, puhdistaisi minut tai kertoisi totuuden. Nähdessäni, että vanhempani eivät puhuneet, kysyin: 'Ettekö vastaa Allahin Lähettiläälle?' He vastasivat: 'Emme tiedä, mitä sanoisimme hänelle.'

Nähdessäni vannhempieni näin sanattomina kyyneleeni vuosivat jälleen ja itkin: 'En aio milloinkaan katua Allahille, mistä minua syytetään, sillä Allah tietäisi minun katuvan jotain, mitä ei tapahtunut ja täten puhuisin epätotta. Mutta mikäli kiellän syytökset, ettekö usko minua?'
(Ibn Hisham:)Yritin muistaa Ya'quubin nimeä, mutta en kyennyt, joten sanoin: 'Mutta aion sanoa, kuten Yusufin isä sanoi:

فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ

*Joten kärsivällisyys on sopivinta minulle. Ja Allah Yksin, jolta haen turvaa väitteitänne vastaan* (Yusuf 18)

Allahin Lähettiläs ei ollut vielä lähtenyt luotamme, kun Allahilta tuli hänelle ilmestys. En pelännyt enkä huolestunut, sillä tiesin olevani viaton, eikä Allah tekisi epäoikeutta minulle. Mutta vanhempani olivat kuolemaisillaan pelosta, että Allah lähettäisi ilmestyksen takaamaan pahanpuhujien sanat.

Allahin Lähettiläs tuli tajuihinsa ja nousi istumaan, ja hikoilu kimalteli kuin helmet hänen otsallaan, vaikka oli talvinen päivä. Sitten hän pyyhki ne pois ja sanoi: 'Allah on paljastanut syyttömyytesi.' Minä vastasin: 'Ylistetty olkoon Allah!' Äitini sanoi minulle: 'Nouse ja mene hänen luokseen.' Minä sanoin: 'Kautta Allahin, en mene hänen luokseen, enkä ylistä ketään paitsi Allahia, Olkoon hän ylistetty, sillä Hän Yksin todisti syyttömyyteni.'

Sen jälkeen Allahin Lähettiläs meni ulos ihmisten luo ja luki heille Allahin lähettämät Koraanin jakeet ja hän määräsi pahanpuhujia ja juoruilijoita ruoskittavaksi."

Abu Bakr, olkoon Allah häneen tyytyväinen, jolla oli tapana avustaa Mistah ibn Uthathia, koska oli lähisukulainen ja köyhä, sanoi: 'Kautta Allahin, en enää koskaan anna hänelle mitään jälleen, sen jälkeen mitä hän on sanonut 'Aa'ishah'sta.' Joten Allah lähetti:

وَلاَ يَأْتَلِ أُوْلُواْ الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُواْ أُوْلِى الْقُرْبَى
["Älköön ne teistä, joita on siunattu arvokkuudella ja vauraudella, vannoko olematta antamatta sukulaisilleen..."] kunnes:

أَلاَ تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
["Ettekö rakasta, että Allah antaa teille anteeksi ja Allah on Anteeksiantava, Armelias.]

Joten Abu Bakr sanoi: 'Kautta Allahin, todellakin rakastan Allahin antavan minulle anteeksi.' Joten hän jatkoi maksamistaan Mistahille, kuten ennenkin. Sanoi: 'Kautta Allahin! En milloinkaan herkeä maksamasta hänelle.'

Sufwan, jota 'Aaishah'n rinnalla herjattiin, tapasi yhden pahimmista herjaajista, runoilija Hassanin ja löi tätä miekallaan. Toinen mies, Thaabit, kiirehti auttamaan Hassania, ottaen Sufwanista kiinni sitoen tämän kädet köydellä niskaan ja vei hänet erään Khazrajin asujaimiston luo, jossa 'Abdullah bin Rawaha tapasi heidät. Hän kysyi: 'Mitä tämä on?' Thaabit vastasi: 'Oletko tyytymätön? Hän löi Hassania miekalla ja kautta Allahin olisi voinut tappaa hänet.' 'Abdullah kysyi: 'Tietääkö Allahin Lähettiläs tästä?' Ja kun Thaabit vastasi kieltävästi, 'Abdullah sanoi hänelle: 'Sinä olet ollut röyhkeä! Päästä mies menemään!'

Kun Allahin Lähettiläs kuuli tästä, Sufwan ja Hassan tuotiin hänen eteensä ja Sufwan selitti: 'Hän häiritsi ja pilkkasi minua, suuttumus sai minut valtaan ja minä löin häntä.' Allahin Lähettiläs sanoi Hassanille: 'Miksi nöyryytät ihmisiäni, kun Allah on antanut heille valaistuksen? Taidat ansaitakin ruoskaniskun.' Joka tapauksessa Allahin Lähettiläs korjasi runoilijaa antamalle hänelle linnoituksen Medinassa ja koptiorjatytön. Sen jälkeen Hassan lauloi säkeitä 'Aa'ishah'n hyveellisyydestä ja kauneudesta.

Seuraavat kymmenen aayah'ä lähetettiin koskien 'Aa'isha'a, uskovien äitiä, olkoon Allah häneen tyytyväinen, kun juoruilun ja pahanpuhumisen ihmiset syyttivät häntä ja levittivät valheita hänestä. Allah lähetti takeen hänen syyttömyydestään suojellakseen Allahin Lähettilään kunniaa. Allah sanoi [merkitys]:

Sellaisia, jotka ovat keksineet valheellisia syytöksiä, on kokonainen joukko teidän keskuudessanne.
Tarkoittaen, että heitä ei yksi tai kaksi, vaan ryhmä. Tämän ryhmän etujoukossa oli 'Abdullah ibn Ubai, tekopyhien johtaja, joka valmisti valheen ja kuiskaili siitä muille, kunnes jotkin muslimit alkoivat uskoa siihen toisten luullessa sen olevan mahdollista alkaen puhua siitä.
Älkää luulko, että tämä teitä vahingoittaa. Päinvastoin se on teille eduksi. Jokainen heistä saa palkkansa tekemistään synneistä, ja se heistä, joka on pääsyyllinen, on raskaan kurituksen kokeva.

Kun tämän panettelun kuulitte, miksi eivät uskovaiset miehet ja naiset uskoneet hyvää omasta kansastaan ja sanoneet: »Tämä on selvästi valheellinen syytös.»

Tarkoittaen, selvästi epätotta kerrottuna Uskovien Äidistä, Olkoon Allah häneen tyytyväinen. Mitä tapahtui ei pitäisikään olla alunalkaenkaan epäilysten syynä. Se, että Uskovien Äiti tuli avoimesti ratsastaen Safwan bin al-Mu'attalan kamelilla keskellä päivää, kokonaisen armeijan katsoessa ja Allahin Lähettilään ollessa heidän keskuudessaan, pitäisi tehdä selväksi, että mitään epäilyttävää ei ollut. Mikäli jotain epäiltävää olisi ollut, he eivät olisi tulleet tällä tavoin avoimesti niin monen todistajan nähdessä; he olisivat tulleet salassa. Tähän perustuen, mitä juoruilevat ihmiset puhuivat syyttäen Uskovien Äitiä oli tarkoituksellisesti valehdella, turhaa puhetta ja pahaa mieletöntä puhetta, johon ihmiset siihen sotkeutuessaan vajosivat.

"Miksi panettelijat eivät tuoneet neljää todistajaa tuekseen? Sillä kun he eivät esittäneet todistajia, he ovat Jumalan silmissä valehtelijoita.

Ellei Jumalan laupeus ja Hänen armonsa olisi tukenanne tässä maailmassa ja tulevassa, niin totisesti suuri onnettomuus olisi teitä kohdannut juorupuheen tähden, johon sotkeuduitte,koska piditte sitä kielellänne ja haastoitte sitä huulillanne, vaikka teillä ei ollut siitä mitään tietoa, ja piditte sitä pikkuasiana, vaikka se oli vakava Jumalan silmissä. Ja kun sen kuulitte, miksi ette sanoneet: »Meidän asiamme ei ole puhua tästä. Jumala armahtakoon! Tämä on kauhea parjaus.»
'Suuri onnettomuus [rangaistus] viittaa tässä heihin, jotka uskoivat Allahiin heidän katumuksensa tähden, kuten Mistah, Hassan ja Hamnah bint Jahsh. Tekopyhät, jotka järjestelivät juoruilua, 'Abdullah ibn 'Ubai ja hänen kaltaisensa, eivät tässä jakeessa tarkoitettuina, sillä heillä ei ollut riittävästi uskoa ja oikeamielisiä tekoja ymmärtämään tai peruuttamaan tekojaan.

Jumala kehoittaa, ettette milloinkaan uudelleen lankeisi sellaiseen, jos olette uskovaisia.

Jumala on myös kirkastava teille merkkinsä, sillä Jumala on tietävä, viisas.

Totisesti, jotka levittävät häväistysjuttuja uskovaisista, niitä kohtaa tuskallinen tuomio tässä maailmassa ja tulevassa, sillä Jumala tietää, mutta te ette tiedä.

Mitä tapahtuisikaan, ellei Jumalan laupeus ja Hänen armonsa olisi teidän yllänne, ja ellei Jumala olisi rakastava, armollinen.

Te, jotka uskotte, älkää seuratko saatanan jälkiä, sillä ken niitä seuraa, häntä saatana käskee riettauteen ja pahaan. Ja ellei Jumalan laupeus ja Hänen armonsa olisi yllänne, niin kukaan teistä ei milloinkaan puhdistuisi, mutta Jumala puhdistaa kenet tahtoo, sillä Jumala on kuuleva, tietävä.

Älkööt ne joukostanne, jotka ovat suosittuja ja varakkaita, kieltäytykö avustuksen antamisesta sukulaisilleen ja tarvitseville sekä niille, jotka ovat jättäneet kotinsa lähtiessään Jumalan retkelle. Olkoot he anteeksiantavia ja suvaitsevia. Ettekö itse halaja, että Jumala antaisi teille anteeksi? Sillä Jumala on anteeksiantavainen, armollinen.

Niitä, jotka syyttävät vapaasti käyttäytyviä, mutta siveitä ja uskovia naisia, kohtaa totisesti kirous tässä maailmassa ja tulevassa, ja heille langetetaan ankara rangaistus.

Sinä päivänä, jolloin heidän kielensä ja kätensä ja jalkansa todistavat heidän tekojansa vastaan, sinä päivänä Jumala on täydellisesti maksava heille oikeudenmukaisen palkan, ja he tulevat huomaamaan, että Hän, Jumala, on ilmeinen totuus."

Surah an-Nuur 11-25

Tämä on varoitus ja uhkaus Allahilta heille, jotka syyttävät siveitä naisia, joille ei ole edes tullut mieleen mitään, mikä vaikuttaisi heidän siveyteensä, sillä he ovat hyviä uskovia. Uskovien äidit (Ummuhaatul-Mu'miniin) kuuluvat näihin ennen muita siveitä naisia, erityisesti hän, josta tämä Aayah ilmoitettiin: 'Aa'ishah bint as-Siddiiq, Allah olkoon tyytyväinen heihin molempiin. Kaikki oppineet ovat yksimielisiä, että kuka tahansa herjaa tai syyttää häntä vastoin mitä tässä Aayah'ssä sanottua, on epäuskova ollessaan uppiniskainen al-Qur'aania kohtaan. Sama pätee Uskovien äiteihin.

Pahat puheet ovat pahoille ihmisille ja pahat ihmiset pahoille puheille. Hyvät puheet hyville ihmisille ja hyvät ihmiset hyville puheille: he ovat syyttömiä, mitä pahaa heistä sanotaan; heille on anteeksianto ja kunniakas paikka. [Koraani 24:26]

Ibn 'Abbaas sanoi 'Pahat puheet ovat pahoille ihmisille ja pahat ihmiset pahoille puheille. Hyvät puheet hyville ihmisille ja hyvät ihmiset hyville puheille' tuli 'Aa'ishah'n ja hänestä juoruilleiden tähden.' Hän tulkitsi sen tarkoittavan ilkeiden puheiden olevan sopivia ilkeille ihmisille ja hyvien puheiden olevan sopivampia hyville ihmisille. Mitä tekopyhät liittivät 'Aa'ishah'an oli sopivaa heille ja 'Aa'ishah'lle oli sopivampaa olla viaton ilman mitään tekemistä heidän kanssaan.

'AbduRahmaan bin Zayd bin Aslam sanoi 'Pahat naiset ovat pahoille miehille ja pahat miehet pahoille naisille ja hyvät naiset hyville miehille ja hyvät miehet hyville naisille' viittaa takaisin, mitä he sanoivat, ts. Allah ei olisi tehnyt 'Aa'ishah'sta Hänen Lähettiläänsä vaimoa, ellei hän olisi ollut hyvä, koska hän oli ihmiskunnan parhain. Mikäli hän olisi ollut paha, hän ei olisi ollut sopiva kumppani ei Hänen Lakiensa eikä Tahtonsa mukaan.

Ibn ul-Qayyim sanoi liittyen näihin jakeisiin.

1. Musliminaisen syyttäminen zinasta (avioliiton ulkopuolinen sukupuoliyhteys) on suuri synti, Aishan (rä) syyttäminen on kufr, epäuskoa, joka vie ulos Islamista, koska Allah sanoo "he, jotka levittelevät valheita, on ryhmä teidän keskellänne...", koska silloin väittää Koraanin olevan epätosi, joka on kufr, epäuskoa.
2. Ummah oppi paljon muslimien välisistä käytöstavoista (al-adab).
3. Muslimien kuuluu välittää muiden muslimien maineesta ja kunniasta ajatellen hyvää heistä. Allah sanoo, miksi he eivät ajatelleet tämän olevan "ilmiselvä valhe."
4. Muslimien ei kuulu levitellä valheita ja huhuja. Allah sanoo, mikseivät he ajatelleet, että "tästä ei ole lupa puhua."
5. Tämänkaltaisen ei pidä tapahtua enää ja Allah sanoo "mikäli todella olette uskovia."
6. Muslimien ei pidä puhua moisista moraalittomista asioista. Muslimit toisinaan erehtyvät puhumaan kevytkenkäisyydestä tai muslimeiden heikkouksista, joissa mennään yli sen, mikä on tarpeellista. Esimerkkejä voi antaa, mutta joskus voi olla halu puhua moraalittomia tarinoita. Allah sanoo "...he, jotka pitävät säädyttömistä tarinoista tuoden niitä julki uskovien keskuudessa saavat rangaistuksen tässä ja tuonpuoleisessa.."
Kyse on tällöin vain halusta puhua säädyttömiä tarinoita ylittäen sen, mikä olisi tarpeellista umman kannalta. Mitä enemmän sellaisia puhutaan, sitä enemmän alamme uskoa, että ummamme on turmeltunut, joka alkaa toteuttaa itseänsä ja nuoremmat voivat alkaa kasvaessaan aikuisiksi ryhtyä toteuttamaan sitä.

Kun Abu Bakr (Ra) kuuli, että valheen levittäjä oli Mistah ibn Uthathah, köyhä mies, jonka perheen tarpeista Abu Bakr (Ra) huolehti, niin hän katkaisi avustuksen, mutta Allah ilmoitti: "Älköön varakkaimmat hurskaat teistä vannoko lakkaamasta antamasta apua sukulaisille, tarvitseville ja maahantulijoille Allahin tähden, vaan antakaa anteeksi ja ylenkatsokaa, ettekö haluaisi Allahin antavan anteeksi ja ylenkatsovan. Ja Allah on Anteeksiantava, Armollinen."
Allah kehottaa anteeksiantamaan, huhupuhe oli virhe, eivätkä he tienneet vielä, mitä Allah siitä tulisi lähettämään.
7. Allah ei halua muslimeiden herjaavan toisiaan. Ayah tosin puhuu musliminaisista, mutta sama säädös pätee muslimimiehiin, mutta on vielä pahempaa liittyessään musliminaisiin.
8. Jotka syyttävät musliminaisia aviorikoksesta, kuuluu esittää neljä todistajaa, muuten heidät ruoskittakoon 80 kepiniskulla, heidät leimataan faasiqeiksi, niskureiksi, eikä heidän todistustaan enää hyväksytä.
Syyttäen toisia muslimeita suurista synneistä aiheetta on itsessään suuri synti.

Hassan ibn Thaabitia ja Mustahan al-Hamnahiä rankaistiin kepiniskuilla, mutta ei Abdullah ibn Ubaita. Vaikka ibn Ubai hän, joka teki kaikkensa valheen levittämiseksi.
Ibn al-Qayyim antaa neljä vastausta, miksi ibn Ubaita ei rankaistu:
1. Rangaistus tässä elämässä korvaa rangaistuksen Tuonpuoleisessa. Joten koska ibn Ubai'n tiedettiin olevan paha mies hän ei tässä elämässä ansaitse kompensaatiota.
2. Hän saattoi levitellä huhua Aishasta niin ovelalla tavalla, ettei häntä voitu pitää ilmeisenä syyllisenä siihen, taitavasti peittäen jälkensä.
3. Tämä rangaistus toimeenpantiin vain kuulemalla todistajia tai henkilökohtaisella tunnustuksella ja koska hän ei myöntänyt sitä, eikä hänen johtamansa munafiqeenien ryhmä tullut todistamaan häntä vastaan, joten todisteita ei ollut.
4. Häntä ei rankaistu suuremman maslahan, edun, tähden, saattamiseksi hänen ihmisensä lähemmäksi Islamia ja fitnan estämiseksi.
Viimeksi mainittua on kritisoitu, koska mikäli todisteet on esitetty, niin rangaistusta ei voi olla täytäntöönpanematta. Wa Allahu alam.
Ibn ul-Qayyim jatkaa, että se voi olla kaikkea yllämainittua.

Poimintoja Yasir Qadhin oppituntisarjasta The Story of Ifk

Yksi mielipide, joka on vahvin, että Profeetta (S) oli poisluettu säännöstä, että täytyy olla oikeudenmukainen (tasapuolinen) vaimoille, mikäli heitä on enemmän kuin yksi. 'Ulamaan mukaan hän oli vapaa tästä säädöksestä. Tästä huolimatta hän teki tavakseen olla tasapuolinen ja oikeudenmukainen vaimoilleen. Joten hän valitsi matkalle vaimonsa vetämällä tikkua. Tämä on sallittua, mikäli ratkaistava asia on sallittua.

Profeetta (S) otti yhden vaimoistaan mukaan Jihadiin, mikäli se oli turvallista (mutta ei taistelemaan). Ghazwat al-Muraisi (tai al-Mustaliq) tapahtui aikana, jolloin hijaab oli määrätty, joten 'Aa'ishah matkusti kamelin selässä khawdah'ssa, mikä on pieni teltta kamelin selkään laitettavaksi. Tämä osoittaa, että ei ole sallittua naisen peittämisestä huolimatta katsella naisia, tästä syystä hawdah.

Huomattavaa on, että kun takaisintulon aikana 'Aa'ishah oli lähtenyt etsimään helminauhaansa, retkikunta oli jatkanut sillä välin matkaansa, niin 'Aa'ishah'n luonteeseen kuului, että hän ei syyttänyt heitä, vaan antoi syyt, miksi hänen hawdansa nostajat olivat erehtyneet: hän sanoi naisten syöneen tuolloin vain vähän ja hän oli nuori tyttö, mikä tarkoittaa hänen olleen kevyt. Tämä ilmaisee Profeetan (S) Seuralaisten syöneen vain vähän, ei siihen, että "naisen ei ole sopivaa syödä paljon ja ahmia, ettei naiseus kärsi miesten mielessä."

'Aa'ishah ei suuttunut heille, että saattajat eivät tehneet työtään oikein, tämä on hänen ahlaaqiaan, luoda syitä muslimiveljilleen.

Huomioitavaa myöskin Seuralaisten hienotunteisuus: he eivät puhuneet 'Aa'ishah'lle hawdah'n sisällä, vaikka hän ei siellä ollutkaan, heidän hienotunteisuus ei sallinut edes puhuttavan hänelle. He olisivat voineet kysyä onko kaikki hyvin ja tarviiko hän jotain.

Huomioikaa 'Aa'ishah'n rohkeus, hän jää yksin aavikolle olematta peloissaan ja vielä nukahtaa. Paikalle saapunut Sufwan tunnisti 'Aa'ishah'n sillä hän tiesi 'Aa'ishah'n näön ajalta ennen hijaabia. Sufwan myöskin sanoi 'La hawla wa la quwata illah billah' jonka sanominen on sunnah koettelemusten aikana. 'Aa'ishah peitti vaatteella kasvonsa, mikä on vahvin todiste heille, jotka sanovat niqaabin olevan pakollinen naiselle. Myöskin romuttaa modernistien väitteet siitä, että niqaab on persialainen keksintö tai että se tuotiin Islamiin 800-luvulla. Hadiith on todiste, että niqaab (kasvojen peittäminen) oli olemassa ja sitä harjoittivat Profeetan (S) vaimot ja Seuralaisten vaimot.

Sufwan ja 'Aa'ishah eivät puhuneet toisilleen sanaakaan sen jälkeen kun Sufwan oli nähnyt 'Aa'ishah'n ensimmäisen kerran, eikä 'Aa'ishah kuullut Sufwanilta mitään muuta kuin hawqalan 'la hawla wa la quwata illa billah' kunnes he saavuttivat Medinan.

Kun 'Aa'ishah kuuli naisen sanovan 'hävitetty olkoon 'Awf' (Mistah) hän ei vielä tiennyt mitään juoruiluista, mutta ajatteli vain hyvää Mistah'ista ja puolusti tätä, sillä tämä taisteli Badrissa. 'Aa'ishah'n reaktio myös todistaa, miten vanhempien du'aa Allahille heille surua tuottavasta jälkeläisestä Allah hyväksyy.

Myöskin,että 'Aa'ishah kysyi asiasta myöskin muilta ts. vaikka Ummu Mistah oli luotettava henkilö, silti 'Aa'ishah varmisti asian, vaikka hän olisi voinut uskoa Ummu Mistahia.

'Aa'ishah myös pyysi lupaa mieheltään Profeetalta (S) saada vierailla vanhempiensa luona. Vanhempiensa luona. 'Ulamaa ovat sanoneet, että luvan aviomieheltä pyytämisestä huolimatta on suuri thulm, sortoa, estää vaimoaan vierailla sukulaistensa luona.

Usamah kertoi Profeetalle (S) tietävänsä 'Aa'ishah'sta vain hyvää. Usamah'kaan ei usko juoruilun olevan toteen pohjaavaa. 'Ali taasen koetti rauhoitella Allahin Lähettilästä (S) toisella tavalla. Hän muistutti, että Allah ei ole tehnyt asioita Lähettiläälleen vaikeaksi ja on muitakin naisia. Sitä, että 'Ali uskoo 'Aa'ishah'n olevan syytön ja juorujen perättömiä ilmentää hänen neuvonsa pyytää 'Aa'ishah'n palvelijattaren Barirah'n näkemystä, joka myöskään ei tiennyt muuta kuin, että 'Aa'ishah nukahtaa vaivatessaan taikinaa ja vuohen syödessä sen. Palvelijatar tuolloin vietti aikansa emäntänsä kanssa, joten hänkin olisi varmasti huomannut jotain, kuten huomataan henkilöistä, jotka yrittävät salata jotain. Nukahtaminen taikinan ääreen oli ainoa ikävä asia, mitä hän tiesi. Ja huomatkaa, että 'Aa'ishah'kaan ei jättänyt asioita palvelijattaren tehtäväksi. Yleensä taikinan vaivaaminen on sisäkön tai piian, ei emännän tehtävä. 'Aa'ishah'a 'Alin ehdotus muista naisista tuskin miellyttää, mutta tätä onkin katsottava 'Alin näkökulmasta; hän koetti rauhoitella Profeettaa (S) äärimmäisen vaikean tilanteen vallitessa.

Kun Sa'd ibn Ubadah suuttui Usaidille, 'Aa'ishah sanoi Sa'adin olleen hurskas uskova, mutta tietämättömyyden ajan heimouskollisuus valtasi hänet. Viimeiseen asti 'Aa'ishah antaa syitä muiden hyväksi. Viimeiseen asti syy ei ole itsessä eikä muissa. Kova koettelemus, joka oli vaikeaa Profeetalle (S), 'Aa'ishah'lle, hänen perheelleen ja Seuralaisille, silti 'Aa'ishah luo jatkuvasti muille ihmisille syitä. Huomattavaa, miten vahva usko Allahin määräämään Qadr'iin. Mitä Allah on määrännyt tapahtuvaksi, sitä ei voi muita syyttelemällä peruuttaa, puhdistaa tai muuttaa tekemättömäksi. Mutta tehdyistä rikoksista pitää antaa rangaistus, koska Allah on näin määrännyt (piiskaa, karkottaminen, käden katkaiseminen, kivittäminen ja teloitus).

Miten vahvaa tietämättömyyden ajan heimouskovaisuus on: kun Abu Dharr sanoi Bilaalille 'Sinä mustan naisen poika!' Allahin Lähettiläs (S) vastasi 'Oi Abu Dharr, sinulla on jälkiä tietämättömyyden ajalta.'

'Aa'ishah luotti vain Allahiin ja omasi Sabr'ia, vahvaa Iimaan'iä sillä Profeettakaan (S) ei tiedä salattua ('ilm al-ghaib). Joten wahi'n tultua hän kiitti siitä yksin Allahia. Iimaan ja Tawhiid (Allahin Ykseys) oikeassa paikassa.

Abu Bakr, Umm Ruman ('Aa'ishah'n äiti), Usamah, 'Ali, Barirah jokaisen välttäessä juoruilusta puhumista tai levittämistä, uskoen 'Aa'isha'sta vain hyvää ja puhuen vain hyvää ja 'Aa'ishan uskoessa muista vain hyvää on esimerkillistä muslimin ja muslimah'n käytöksestä, akhlaaq, adab ja tarbiyyah.

Profeetta (S) kysyi myös Zainabiltä, mitä tämä ajattelee 'Aa'ishah'sta. Zainab vastasi, että 'Allah suojelkoon kuulemaani ja näkemääni, tiedän vain hyvää hänestä. Mikäli sanon jotain, mikä on valhetta, Allah rankaisee minua.' Olisi ollut mahdollista käyttää tilaisuutta hyväkseen, mutta Zainabin hurskaus oli suurempaa. Zainabin sisar Hamanah tosin levitti juorua ajatellen auttavansa sisartaan 'Aa'ishah'a vastaan Profeetan mielisuosiossa. Hamanah uskoi sen olevan totta, koska ihmiset puhuivat siitä.

Sufwan, joka 'Aa'ishah'n toi ja joka oli juoruilun toinen kohde sanoi asiasta 'Subhaan Allah!Kautta Hänen, jonka Kädessä sieluni on, en ole eläessäni nostanut naiselta huntua.' Sufwan ei ollut tuolloin naimisisssa ja myöhemmin hänestä tuli shahiid Allahin Tiellä.

Safar 1433 - Joulukuu 2011
Sun Tam 22, 2012 1:48 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Quran Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa