Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Musliminainen ja hänen siveytensä

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ihanteellinen musliminainen Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Musliminainen ja hänen siveytensä
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1847

Lähetä Musliminainen ja hänen siveytensä Vastaa lainaamalla viestiä
SIVEYS

Hän tottelee Allahin määräyksiä/käskyjä


Jumala on valmistanut anteeksiannon ja suuren palkan alistuville miehille ja naisille, nöyrille miehille ja naisille, hurskaille miehille ja naisille, kärsivällisille miehille ja naisille, hartaille miehille ja naisille, almuja antaville miehille ja naisille, paastoaville miehille ja naisille, siveille miehille ja naisille ja niille miehille ja naisille jotka usein ajattelevat Jumalaa?
[Surah al-Ahzaab 33: 35]

Jos joku uskova, mies tai nainen, tekee hyvää, me herätämme hänet hyvään elämään ja palkitsemme hänet hänen parhaimpien tekojensa mukaan?
[Surah an-Nahl 16: 97]

Heidän Herransa on vastannut heille: Minä en anna kenenkään tekojen mennä hukkaan, en miehen enkä naisen. Te kaikki kuulutte yhteen. Jotka ovat lähteneet pakoon ja jotka on ajettu kodeistaan, joille on tehty vääryyttä Jumalan tiellä ja jotka ovat taistelleet ja tulleet surmatuksi, niiden pahat teot Minä pyyhin pois ja vien heidät puutarhoihin, joiden notkelmissa virtaa puroja. Tämän palkan he saavat Jumalalta.Jumalan antama palkka on paras?
[Surah aal-Imraan 3: 195]


Naiset ja miehet ovat samanarvoisia Allahin edessä, ja molempien tulee olla tarkkaavaisia Hänen käskyistään ja kielloistaan. Eli musliminaisen tulee tehdä mitä Allaah on määrännyt tehtäväksi ja pysyä poissa asioista jotka Hän on kieltänyt. Uskoen, että häneltä tullaan kysymään mitä on tehnyt tässä elämässä. Hän tulee aina etsiä Allaahin määräyksiä ja Hänen Lähettilään määräyksiä ja hyväksyä ne mitä tahansa tapahtuukin hänen elämässään. Historian kirjat ovat täynnä tarinoita suurista naisista, jotka pitivät Allaahin säännöt mielessä, eivätkä etsineet muita vastauksia muualta.

Todellinen musliminainen pitää aina Allahin sanat mielessä

Eivät uskovat miehet eivätkä naiset voi päättää vapaasti asiassa, jonka Allaah ja Hänen Lähettiläänsä ovat ratkaisseet. Joka ei tottele Allahia ja Hänen Lähettiläästään, on harhaantunut kauas oikealta tieltä?
[Surah al-Ahzaab 33:36]


Tottelevaisuus Allahia ja Hänen Lähettilästään kohtaa on tärkeämpää kuin omien halujen ja mieltymysten seuraaminen; se tulee ennen henkilökohtaista vaihtoehtoja ja haluja.
Zainab bint Jahsh (radiAllaahu anhaa) oli paras esimerkki tottelevaisuudesta Allahia ja Hänen Lähettilästä kohtaan, kun Profeetta pyysi häntä suostumaan avioliittoon hänen vapautetun orjan ja adoptio pojan Zaid ibn Harithahn kanssa. Tällä avioliitolla oli kaksi laillista (tashri’i) päämäärää:

1.saavuttaakseen täydellisen tasa-arvon ihmisten keskuudessa
Kaunis quraishilainen nainen, jalo nainen ’Abd Shamsin pojilta, Profeetan serkku meni naimisiin vapautetun orjan kanssa. Vapautetut orjat olivat alempaa luokkaa kuin ylemistö. Itse asiassa erot luokkien välillä oli niin suuret ja syvät ettei niitä voinut poistaa mikään muu kuin Profeetan päättäväinen julkinen väliintulo. Tällöin muslimi yhteisön tuli ottaa se esimerkikseen, ja näin ollen nämä muurit kaatuisivat ja ihmisiä ei tultaisi laittamaan eri luokkiin muuta kuin heidän taqwan (hursaus, Jumalan pelko) mukaan.

2. Pysäyttää adoptio tapa, joka vallitsi jaahiliyahn aikana
Profeetta meni naimisiin Zainabin kanssa, sen jälkeen kun tämä oli eronnut adoptio pojastaan, Zaidista. Tämä näytti sen käytännön puolen, että jos Zaid olisi ollut hänen oma biologinen poika, Allaah ei olisi määrännyt hänen mennä naimisiin Zainabin kanssa. Kun Profeetta valitsi Zainabin Zaidin vaimoksi, Zainab ei pitänyt ajatuksesta vaan sanoi:” Oi Allahin Lähettiläs, minä en ikinä mene naimisiin hänen kanssa, koska olen jalo nainen, ’Abd Shamsin heimosta.? Profeetta vastasi, rauhallisesti mutta varmasti: ”Sinun täytyy naida hänet.” Samalla kun he keskustelivat, Allah toi ilmestyksen Profeetalle:

”Eivät uskovat miehet eivätkä naiset voi päättää vapaasti asiassa, jonka Allaah ja Hänen Lähettiläänsä ovat ratkaisseet. Joka ei tottele Allahia ja Hänen Lähettiläästään, on harhaantunut kauas oikealta tieltä.? [Surah al-Ahzaab 33:36]

Sen jälkeen Zainab hyväksyi Allahin ja Hänen Lähettilään käskyn ja sanoi: ”En ole tottelematon Allahia ja Hänen Lähettilästään kohtaan ja annan itseni avioliittoon hänen kanssa. Myöhemmin ero johtivat Zainabin ja Zaidin avioeroon. Kun Zainabin iddah oli ohi, Allaah toi toisen ilmestyksen, seuraavan ayan:

Sinä sanoit sille, jolle sekä Jumala että sinä olitte osoittaneet suosiotanne: Pidä vaimosi ja pelkää Jumalaa, mutta pidit sielusi kätkössä sen, minkä Jumala oli paljastava, peläten ihmisiä, vaikka Jumalaa sinun olisi pitänyt pelätä. Kun Zaid oli sitten eronnut vaimostaan, me annoimme tämän sinun puolisoksi, jottei uskovien tarvitsisi murehtia sitä, että he menevät naimisiin ottopoikiensa vaimojen kanssa näiden erottua puolisoistaan. Jumalan käsky on käynyt toteen.
[Surah al-Ahzaab 33:37]


Profeetta resitoi tämän ayan hymyillen ja sanoi, ”Kuka menee kertomaan Zainabille hyvät uutiset, että Allaah on järjestänyt minun avioliiton hänen kanssaan taivaista asti.” On kuin Allaah palkitsi Zainabin ehdottoman tottelevaisuuden Allahille ja Hänen Lähettiläälle. Hän hyväksyi heidän päätöksen mennä naimisiin Zaidin kanssa, sen jälkeen hänestä tuli Profeetan vaimo Allahin käskystä, ayassa jota muslimit tulevat resitoimaan palvoessaan Allahia aina ajan päättymiseen asti. Tämä kunnia suotiin vain Zainabille, joka oli ainutlaatuinen Profeetan vaimojen joukossa. Hän oli ylpeä Allahin suosiosta ja usein kerskui toisille Profeetan vaimoille:

Teidän perheenne järjesti teidän avioliittonne, mutta Allaah järjesti minun avioliittoni yllä seitsemän taivaan.

Hän ei istu yksin vieraan kanssa

Tämä on yksi tapa jossa musliminainen noudattaa sitä mitä Allaah ja Hänen Lähettiläänsä on määrännyt. Eli ei istu yksin vieraan (ajnabi) kanssa. Koska istuessaan yksin ei mahramin kanssa on haraam, joka on oppineiden yhteisymmärrys, perustuen seuraavaan hadithiin:
Miehen ei tulisi istua yksin naisen kanssa, ilman että hänen mahram on paikalla. Naisen ei tulisi matkustaa ilman mahramia. Mies nousi seisomaan ja sanoi: ”Oi Allaahin Lähettiläs, vaimoni on menossa Hajjille ja minä olen värvännyt itseni siihen ja siihen sotaretkelle. Hän (saas) sanoi, Mene ja suorita Hajj vaimosi kanssa.

Mahram on mies, jonka kanssa avioliitto on ikuisesti kielletty naiselle kuten isä, veli, eno, setä jne. Vieras taas tarkoittaa sellaista, jonka kanssa avioliitto on mahdollinen vaikkakin sukulainen, erityisesti miehen veli ja toiset läheiset sukulaiset. Naisen on kiellettyä istua kaikkien heidän kanssa, koska Profeetta (saas) sanoi:
Varo vierailemasta naisia. Mies Ansaareista kysyi, miten sitten miehen veljet? Hän (saas) sanoi: Miehen veli on kuolema.
[Bukhari ja Muslim]

Brother-in-Law on miehen veli tai yhtä läheinen sukulainen avioliiton kautta. Profeetan sanat Miehen veli on kuolema tarkoittaa, että huonoa on todennäköisesti tulevan tapahtumaan kuin mistään muusta, siitä että on helppo astua veljen taloon. Sana kuolema on mainittu painottamaan ja antamaan terävän varoituksen, aivan kuin istuminen miehen veljen kanssa vie moraalittomuuteen ja turmiolliseen tulokseen joka voi olla verrattavissa kuolemaan.
Todellinen musliminainen ei lankea vastaaviin virheisiin, joita nykyajan piittaamattomat ihmiset tekevät.

Hän käyttää virheetöntä hijabia

Musliminainen käyttää kunnon hijabia kun hän lähtee ulos omasta talostaan. Hijaab on tunnusomainen Islamilainen vaate, joka ominaisuudet ovat selvästi määritetty Quranissa ja Sunnah:ssa. Hän ei mene ulos talostaan, tai esiinny ei-mahram miesten edessä, käyttäen hajuvettä, laittaen meikkiä tai muita koristeita, koska hän hyvin tietää, että tämä on haraam Quraaniin viitaten:

Ja käske uskovien naisten pitää katseensa kurissa ja varjella siveyttään, olla näyttämättä muita sulojaan kuin niitä, jotka tavallisestikin ovat näkyvissä, ja peittää kaulansa hunnulla. Heidän ei tule näyttää sulojaan muille kuin aviomiehelleen, isälleen, apelleen, pojilleen, poikapuolilleen, veljilleen, veljenpojille, sisarenpojille, naispuolisille tuttaville, orjilleen ja niille miespalvelijoilleen, joilla ei ole enää mitään haluja, tai lapsille, jotka eivät vielä tiedä mitään naisen hävystä. Heidän ei myöskään tule tömistellä jalkojaan kiinnittääkseen huomiota salassa oleviin suloihinsa. Kääntykää kaikki katuvina Allahin puoleen, uskovaiset, jotta menestyisitte.
[Surah an-Nuur 24:31]


Joten musliminainen ei ole yksi heistä, jotka ovat pukeutuneet mutta alasti, joita on runsaasti yhteiskunnissa, jotka ovat erkaantuneet Allaahin johdatuksesta. Hänen tulisi täristä pelosta, siitä kuvasta minkä Profeetta maalasi heistä, maalaavista ja komistelevista viettelijättäristä, jotka ovat menneet harhaan:

Helvetissä on kahden tyyppisiä ihmisiä, joita en ole nähnyt: ihmisiä, joilla on ruoskat kuin härän hännät, joilla he ruoskivat ihmisiä ja naisia, jotka ovat pukeutuneet mutta näyttävät alastomilta, jotka ovat taipuvaisia pahaan ja jotka tekevät myös miestensäkin taipuvaisia siihen. Heidän päänsä ovat kuin kamelinkyttyrät, nojautuen toiselle puolelle. He eivät tule pääsemään Paratiisiin tai edes haistamaan sen tuoksua, vaikka sen tuoksu voidaankin havaita niin ja niin pitkän matkan päästä. [Muslim]

Musliminaisen ei tulisi käyttää huivia vain sen vuoksi että se on tapa tai perinne tai että äiti tai mummo sitä on käyttänyt. Hän hyväksyy sen vapaaehtoisesti ja vakaalla aatteella, kuten edeltävät naiset Muhaajireen ja Ansaar naiset sen tekivät heti kuin Allaah antoi viisaan ilmestyksen ja käskyn.

’Aisha sanoi: Olkoon Allaah armollinen Muhaajir naisille. Kun Allaah paljasti:
That they should draw their veils ovat their bosoms- he repivät päällysvaatteensa ja peittivät päänsä ja naamansa niillä.
Toiseen kertomukseen viitaten jonka Bukhari on kertonut, ’Aa’ishah sanoi:
He ottivat päällysvaatteensa ja repivät niiden helmoja ja sen jälkeen peittivät niillä päänsä ja kasvonsa.?
Joku sisko oli vastannut kun häneltä oli kysytty että onko hänen vaatteet hänelle kuumat kuumina kesäpäivinä, ja hän oli vastannut:

Sano: Helvetin tuli on vielä kuumempi
[Surah at-Tawbah 9:81]


Peittävä vaatetus ei suinkaan ole mikään uusi asia, jonka islam olisi tuonut mukanaan. Kristinuskon mukana tulevat nunnat sekä kirkkoon menevät naiset ovat tapana peittää päänsä huivilla. Nykyajan moderni asenne kieltää naisen olemasta peitetty, ja tämä menee täysin jumalallisia lakeja vastaan, aina sitten Profeetta Ibrahimin, Muusan, ’Iisan ja Muhammadin aikaan. Tämä sama viesti on kulkenut aina nykyaikaan asti, että Profeetat tulivat opastamaan ihmisiä totuuteen ja hurskauteen, jotta heistä tulisi yksi kansa, palvoen ja totellen yhtä Herraa:

Ihmiset olivat yksi kansakunta, mutta sitten he rupesivat kiistelemään. Ellei sanaa olisi tullut Jumalalta, olisi asia, josta he kiistelevät, jo ratkaistu.
[Surah Yunus 10: 19]

Lähettiläät, syökää kaikkea hyvää ja tehkää hyviä tekoja. Minä tiedän, mitä te teette. Tämä on teidän kansanne, yksi kansa, ja Minä olen teidän Herranne. Pelätkää siis Minua.? [Surah al-Muminuun 51- 52]

Mainitse myös se nainen, joka pysyi siveänä. Me puhalsimme häneen henkemme ja teimme hänestä ja hänen pojastaan merkin kaikille ihmisille. Tämä on teidän kansakuntanne, yksi kansakunta, ja Minä olen teidän Herranne. Palvokaa Minua. [Surah al-Anbiyaa? 21: 91-92]


Tämän päivän päättäväiset modernit yhteiskunnat ovat sitä mieltä että naisen tulee paljastaa itsensä, olla alasti ja elää moraalitonta elämää. Tämä viittaa siihen kuinka kauas he ovatkaan joutuneet Allahin johdatuksesta, ei ainoastaan muslimimaissa mutta ympäri maailmaa. Länsimaalaiset eivät mahdollisesti välitä tästä ja saattavat kehittää uusia aikeita lisätäkseen moraalittomuutta. Mutta muslimi joka palvoo Allahia lukemalla Hänen Kirjaansa, yöin ja päivin, ei ikinä tule hyväksymään moista harhaanjohdatusta, vaikka olisi kuinka heikko ja välinpitämätön Islamin uskon harjoittamisessa. Koska he jatkuvasti kuulevat Quraanin sanoja ja sunnaa, jotka varoittavat tottelemattomuudesta Allahia ja Hänen Lähettilästään kohtaan, siitä että tässä elämässä on testit ja ankara rangaistus tulee Hereafter.

Ne jotka eivät tottele Hänen käskyään, varotkoon, ettei heitä kohtaa koettelemus tai tuskallinen rangaistus.
[Surah an-Nuur 24:63]

Ne monet, jotka ovat langenneet tähän ansaan aikaisemmin ovat tulleet takasin. Tästä esimerkkejä kirjassa mm. Nawal as-Sa’daawi: ”Jos nainen näkisi itsensä ihmisenä, eikä kauppatavarana, hänen ei tarvitsisi näyttää alastomuuttaan. Hän myös ymmärsi että naisen tulisi poistaa herho mielensä päältä ei ruumiinsa päältä.

Hän välttää kanssakäymistä miesten kanssa

Hän ei kättele ei-mahrameja

Uskovaiset, kun luoksenne tulee kodistaan paennut uskova nainen, koetelkaa häntä, vaikka Jumala tunteekin hänen uskonsa parhaiten?
[Surah Mumtahanah 60: 10]

Hän matkustaa vain mahramin kanssa

Yksi Islamin säännöistä on että naisen ei tulisi matkustaa ilman mahramia, koska matkustaminen on täynnä vaaroja ja hankaluuksia, ja ei ole oikein että nainen joutuu yksin vastaamaan kaikkiin näihin ilman että hänellä on mahram joka suojelee ja pitää huolta hänestä. Joten Profeetta kielsi naisia matkustamasta ilman mahramia, ja tämä on tallennettu moniin ahaditheihin. Tässä pari niistä:
Naisen ei tulisi matkustaa kolmea päivää ilman mahramia.
Ei ole sallittua naisen joka uskoo Allaahin ja Viimeiseen Päivään matkustaa kolmen päivän pituista kävelymatkaa ilman mahramia.
Kaikki hadithit tästä aiheesta mainitsevat mahramin olemassa olon naisen matkalla, paitsi jossain erittäin tärkeissä tapauksissa jotka oppineet ovat määritelleet. (joiden erinäkökulmat eroavat toisistaan)

Musliminainen toivoo, että lopulta olisi onnekas ja voittoisa kuten Quraani sanoo:

Kautta iltapäivän (token of time) (through the Ages), Ihminen jää häviölle paitsi ne, jotka uskovat ja tekevät hyviä töitä ja kehottavat toisiaan totuuteen ja kärsivällisyyteen.
[Surah al-Asr 103: 1-3]


_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Sun Maa 21, 2010 8:59 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ihanteellinen musliminainen Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea