Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Klassisten oppineiden lausunnot koskien muslimivankeja

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islamin vastainen sota, Guantanamo ja salaiset kidustusvankilat Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Klassisten oppineiden lausunnot koskien muslimivankeja
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Klassisten oppineiden lausunnot koskien muslimivankeja Vastaa lainaamalla viestiä
Klassisten oppineiden lausunnot koskien muslimivankien vapauttamista

editoitu: PAREMPI KÄÄNNÖS OSOITTEESSA:
http://laturi.files.wordpress.com/2009/07/ulama-ja-vangit2.pdf

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah

Viimeinen muokkaaja, ummuyusuf pvm Maa Mar 30, 2009 11:46 am, muokattu 1 kertaa
Tor Lok 22, 2009 10:19 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lamppu erämaassa



Liittynyt: 14 Tou 2006
Viestejä: 61

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Tämä oli käännetty suomeksi tuossa aikaisemmin uskoisin.

Englanninkielisessä käännöksessä on huomattavasti pahoja virheitä, wa Allahu a'lam.
Sun Mar 29, 2009 10:00 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 468

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
TIEDOKSI: Koska ylläoleva linkki ei enää ole käytössä, eikä tekstiä ole muutenkaan saatavilla, on paikallaan julkaista se tässä. Muslimien vangitseminen on alati ajankohtaista, mutta vapauttaminen ei edelleenkään ole. Allahu musta'aan.

****

Islamin pyhä laki ja vankien vapauttaminen (Rashid Hämäläinen, 2009)

Ibn Qudama al-Maqdisi:

”Muslimivankien lunastaminen on pakollista sen ollessa mahdollista.

Näin ovat sanoneet ’Umar ibn ’Abd al-’Aziz, Malik ja Ishaq. Ibn al- Zubairin on kerrottu kysyneen al-Hasan ibn ’Alilta: ’Kenen velvollisuus on vapauttaa vangit?’ johon ’Ali vastasi: ’Maan, jolla hän taistelee.’

Allahin lähettiläs (saws) sanoi:

’Ruokkikaa nälkäistä, vierailkaa sairaan luona ja vapauttakaa vanki.’

Sa’id on kertonut ketjullaan Hibban ibn Dzabalalta, että Allahin lähettiläs (saws) sanoi: ’Muslimien on dzihadista saadulla omaisuudellaan vapautettava vankinsa ja maksettava velallistensa velat.’

Profeetan on kerrottu kirjoittaneen Muhadzirineille ja Ansareille, että maksavat verirahansa ja vapauttavat vangeiksi joutuneensa hyvin tavoin. Profeetta myös lunasti kaksi muslimimiestä miehellä, jonka oli ottanut Banu ’Uqailin kansan joukosta, ja teki saman myös Salama ibn ’Akwalta lahjaksi saamallaan naisella.

Nämä tekstit mainitsevat vankien vapauttamisen yleisesti, rajoittamatta sitä johonkin tiettyyn vapauttamistapaan.
Niinpä siis meistä jokaisen on tehtävä kaikki mahdollinen vankien vapauttamiseksi. Lainoppineet ovat tehneet näin, ja sanoneet,
että jopa sodan lietsominen on pakollista jos vankeja ei muutoin saada vapaiksi.”

Imam al-Nawawi:

”Jos epäuskovat vangitsevat yhden tai kaksi muslimia, niin onko tämä yhtä kuin he olisivat tunkeutuneet muslimien maille?

Tästä on kaksi kantaa:

(1) Ei, koska yhden armeijan lähettäminen yhden muslimin takia on kaukaa haettua.

(2) Kyllä – ja tämä on oikeampi kanta – sillä muslimin pyhyys on maan pyhyyttä suurempi. Tilannetta on
siis tutkittava: Jos he ovat muslimimaan läheisyydessä ja luulemme heidän vapauttavan vankinsa syöksyessämme heidän luokseen, teemme niin.”

Imam al-Qurtubi:

”Oppineemme ovat sanoneet, että vankien lunastaminen on pakollista, vaikkei penniäkään jäisi jäljelle.’

Ibn Khuwaiz Mindad sanoi: ’Tämä jae (jota hän kommentoi tässä) osoittaa vankien vapauttaminen olevan pakollista.
Sama viesti ilmenee myös Profeetan (saws) perimätiedoista, joissa hän vapauttaa vankeja ja käskee tekemään näin. Tämä on ollut
muslimien tapa, ja asiasta on konsensus. Vankien vapauttaminen valtion rahavarastosta on pakollista, ja jos tämä ei ole mahdollista, on heidän vapauttamisensa pakollista jokaiselle. Sitten, kun joku vapauttaa heidät, putoaa velvollisuuden taakka muiden harteilta.”

Imam Ibn Dzuzai al-Maliki:

”Heidän pelastaminen epäuskovien käsistä taistelemalla on pakollista.
Jos muslimit eivät kykene tähän, tulee vangit vapauttaa lunnaita vastaan.
Rikkaan on vapautettava itsensä, ja hallitsijan on vapautettava köyhät valtion rahavarastoja käyttäen.
Jos varat eivät riitä, on kaikkien pakollista käyttää omaisuuttaan vaikka se kaikki kuluisi loppuun.”

Imam al-’Izz ibn ’Abd al-Salam:

”Muslimivankien pelastaminen epäuskovien käsistä on parhaimpia keinoja lähestyä Allahia. Jotkut oppineet ovat sanoneet: ’Jos he vangitsevat
yhdenkin muslimin, meidän on pakollista taistella heitä vastaan kunnes pelastamme hänet tai hävitämme vihollisen.’ Jos näin on asian laita yhden muslimin kohdalla, niin miten luulet sen olevan heidän vangitessaan suuren joukon muslimeja?”


Shaikh al-Islam Ibn Taimijja:

”Vankien vapauttaminen on yksi suurimmista velvollisuuksista, ja lahjoituksena annetun omaisuuden (waqf) yms. käyttäminen siihen on mitä mahtavin tapa lähestyä Allahia.”

Imam Ibn Hadzar al-Haitami:

”Jos epäuskovat vangitsevat muslimin, on oikeampi kanta se, että heidän luokseen on kiiruhdettava tuota pikaa jotta tämä vanki voitaisiin pelastaa.
Tämä ei edellytä sitä, että he ovat tunkeutuneet maillemme. Näin on silloin, kun tämän uskotaan tehoavan. Kiirehdimme siis kohtaamaan
heidät aivan kuin silloin, kun he astuvat maillemme. Oikeastaan tämä on ensisijaisempaa, koska muslimin pyhyys on maan pyhyyttä suurempi.”

Imam Abu Bakr al-Dzassas:

”Säännös vankien lunastamisen pakollisuudesta on vankkumaton fakta.
Haddzadz ibn Artah kertoi al-Hakamilta, joka kertoi enoltaan Allahin lähettilään kirjoittaneen Muhadzirineille ja Ansareille, että maksavat verirahansa ja lunastavat vangituiksi joutuneensa hyvin tavoin, muslimien välille sopusointua luovin elein. Mansur kertoi Shaqiq ibn Salamalta, joka kertoi Abu Musa al-Ash’arin sanoneen: ’Allahin lähettiläs
sanoi: ’Ruokkikaa, levittäkää rauhan tervehdystä, vierailkaa sairaan luona ja vapauttakaa vanki.’

Nämä kaksi raporttia siis viittaavat vankien vapauttamiseen. Myös ’Imran ibn Husain ja Salam ibn al-Akwa’ ovat kertoneet Allahin lähettilään lunastaneen muslimivankeja polyteisteillä.”

Imam Ibn Hadzar al-’Asqalani:

”Hänen – eli Imam al-Bukharin – sanat: ’Kappale: Vankien vapauttaminen’ tarkoittaa heidän vapauttamistaan vihollisten käsistä omaisuutta tai jotain muuta hyväksi käyttäen. Hän mainitsi tästä kaksi perimätietoa, joista toinen on Abu Musan hadith: ’Vapauttakaa vanki’.

Ibn Battal sanoi: ’Vankien vapauttaminen on yhteisöllinen velvollisuus (fard kifaja), ja tämä on enemmistön kanta.’”
Sun Huh 29, 2012 9:39 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Onneksi joku on siis säilyttänyt tämäkin tekstin ma'sha Allaah. Jazaakum Allaah khairan!

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Sun Huh 29, 2012 11:21 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islamin vastainen sota, Guantanamo ja salaiset kidustusvankilat Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea