Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Ihmisen evoluutio Islamin näkökulmasta

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Ihmisen evoluutio Islamin näkökulmasta
Kirjoittaja Viesti
thomp22



Liittynyt: 01 Hei 2009
Viestejä: 3

Lähetä Ihmisen evoluutio Islamin näkökulmasta Vastaa lainaamalla viestiä
al-salaamu alaykum wa rahmat-Allaahi wa barakaatuhu.


Olen mietiskellyt jonkin verran evoluution, siten kuten tiede sen tänä päivänä esittää, ristiriitaisuuksia islamin opetusten kanssa.
Olen alunperinkin ollut evoluution kannattaja, enkä koskaan ole varsinaisesti ymmärtänyt miksi se olisi ristiriidassa mm. islamin ja kristinuskon kanssa.
Koitan tuoda omia ajatuksiani parhaalla tavalla esille seuraavassa kirjoituksessa ja toivon sen herättävän pientä keskustelua. Muistakaa että tämä on pelkkää pohdintaa ja suhtautukaa sihen mahdollisimman kriittisesti, mutta silti järjellä! Myös: Onko mahdollisesti haditheja, jotka asettavat evoluution erittäin huonoon valoon? Adamin ja hänen jälkeläistensä ikä Nuuh:n (pbutb) asti lienee vaikea selittää, mutta mielestäni se ei myöskään ole ristiriidassa evoluution kanssa.




Bismillahi 'r-Rahmani 'r-Raheem.
En tiedä kuinka suuri osa muslimeista prosentuaalisesti ei usko evoluutioon kuten nykytiede sen esittää - apinoista ihmisiksi. Arvelisin kuitenkin, että suurin osa (~80%) ei usko ihmisten kehittyneen apinoista.
_______Itse en ole koskaan nähnyt erityisen suurta syytä hylätä evoluutioteoriaa, eikä sitä varsinaisesti kevein perustein edes voikaan hylätä. Oman tulkintani mukaan Koraani ei anna erityistä syytä hylätä evoluutiota, päinvastoin se nimenomaan tukee sitä. Lainatakseni Koraania: 'Vedestä Me olemme luoneet kaikki elolliset olennot. Eivätkö he sittenkään usko?'. Ymmärrykseni mukaan tämä on täsmälleen se, mitä evoluutioteoria ehdottaa. Kaikki elämä on peräisin vedestä, sillä se kehittyi sieltä. En ole itse ainakaan lukenut vielä hadithia, jossa tarkennettaisiin mitä ko. säe tarkoittaa, mutta mielestäni sen sanoma on selvä.
_______Yksi suuri syy, miksi monet muslimit hylkäävät evoluution on Harun Yahya. Mies on tehnyt erittäin hienoa työtä monella osa-alalla, mutta ei silti tulisi olettaa, että hänkään voisi olla tietoinen kaikesta ja täten ottaa hänen sanomaansa absoluuttisena totuutena. Harun ehdotti, että esimerkiksi tiettyjen bakteerien (mm. kolibakteerin) rakenne on niin hienostunutta, että moista ei voi sattuman kaupalla syntyä evoluution ja luonnonvalinnan kautta. Kolibakteeri käyttää liikkumiseen kuutta hienostunutta moottoria, joiden kehittyminen sattumalta on melko epätodennäköistä sekin. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että bakteereja ja muita pienolioita on ollut olemassa miljardeja vuosia. Verrattuna taas ihmisen, noin 200 000 vuoden evoluutioon, ero on suuri. Myös määrällisesti bakteereja on tolkuton määrä, joka tarkoittaa myös enemmän mutaatioita. En siis pidä mahdottomana tuon näennäisen sattuman kautta tapahtuvaa evoluutiota mahdottomana. Näennäisen siksi, että Jumala (swt) tietää täydellisesti mitä tulee tapahtumaan, meille ihmisille se taas näyttää sattumalta. http://www.evl.fi/srk/savonlinna-saaminki/pdf/suurusko/Kolib_Leisola.pdf
_______Otetaan tarkastelun kohteeksi luomiskertomus Koraanin ja hadithien mukaan. En muista tarkalleen lähteitä, joten kirjoitan ulkomuistista. Adam (pbuh) luotiin ensimmäisenä ihmisenä tuonpuoleisessa. Toisin kuin kristityt usein olettavat, Adamin sielu luotiin jo ennen hänen karkoittamistaan tuonpuoleisesta. Sielu puhallettiin Adamin kehoon, hänen ollessa vielä tuonpuoleisessa. Tämä näkemys lienee yhtenevä lähes kaikkien muslimien kanssa. Ibliss totesi Adamin olevan 'ontto', eikä täten pystyisi kontrolloimaan omia halujaan. Oletan siis, että Adamin keho oli jokseenkin samanlainen kuin ihmisen maan päälläkin, mutta ei silti samanlainen. Tietyt hadithit kertovat Adamin olleen niin pitkä, että hän pystyi kuulemaan enkelten rukouksen. Tämän jälkeen Jumala teki Adamista ~27m pitkän. Kaikki tämä tapahtui siis tuonpuoleisessa, muuten ajaudutaan melko outoon tilanteeseen, jossa Adam olisi kuullut enkelten rukoukset tuonpuoleisesta ollessaan maan päällä. Adamin karkoitus maan päälle oman tulkintani mukaan ei tarkoita, että Adamin keho olisi sellaisenaan siirretty tänne. Adamin sielu siirrettiin ensimmäiseen ihmiskehoon, jonka Jumala oli evoluution keinoin saattanut valmiiksi, tai oletetaanko, että evoluutio sai pienen lisäpotkun tästä. Tätä väitettä tukee mm. hadith, jossa sanotaan Isan ja Adamin olevan samankaltaisia, sillä heidät luotiin samalla tavalla. Isa luotiin jo taivaassa ja vain hänen sielunsa siirrettiin ihmisalkuun. Itseasiassa luulen, että jokainen sielu on tehty valmiiksi jo ennen syntymää, mutta vain Isaa , Adamia ja Hawwaa (pbuta) opetettiin jo tuonpuoleisessa. En siis usko, että jättiläisiä on ollut olemassa maan päällä, enkä muista Koraanin antavan siihen myöskään vahvoja viitteitä.
_______Koraani kertoo myös, että ihminen on luotu jaksoissa. Tämä voi tarkoittaa joko ihmisen kehitystä lapsesta aikuiseksi tai yksinkertaisesti evoluutiota. Toinen lainaus kuuluu: 'Kulkekaa ympäri maata ja huomatkaa, miten Hän on suorittanut luomistyönsä! Senjälkeen Jumala säätää tulevan kehityksen. Totisesti, Jumala on kykenevä tekemään kaiken, mitä haluaa.' (29:20).
Kehitystä siis tapahtuu jatkuvasti, aivan kuten evoluutioon kuuluu. Ihmisillä on myös mahdollisuus saada selville miten tämä luomistyö on tehty. Näin kuuluu vielä yksi lainaus: 'Eikö ole kulunut pitkä aika, ennenkuin ihmisestä tuli jotakin mainitsemisen arvoista?' (76:1). Oman tulkintani mukaan tämä vittaa hyvin suorin sanoin evoluutioon. Ihminen ei selvästikään ollut aikoja sitten kovinkaan kummoinen otus, mutta oli silti olemassa jossain muodossa! Ihminen kehittyi pikkuhiljaa juuri sellaiseksi, kuin Jumala (swt) on tarkoittanut ja jatkaa edelleen kehittymistä.
_______Koraanin sanoman mukaan maailma luotiin. Samalla tavalla kerrotaan myös, että ihminen luotiin. Mitä se luominen on, sitä ei täsmällisesti voida selvittää, mutta mielestäni hyviä viitteitä siitä saadaan tieteen avulla. Uskoakseni Suurin osa muslimeista olettaa, että Universumi luotiin lähestulkoon niin, kuten tiede sen nykypäivänä selittää - alkuräjähdyksestä. On siis selvää, että maailmankaikkeus ei syntynyt tyhjästä ja yhtäkkiä, vaan vähä vähältä muotoutuen tällaiseksi kuin se nykyään on. Voitaisiinko puhua niin sanotusti maailmankaikkeuden evoluutiosta. Samalla tavalla kuten maailmankaikkeus luotiin pikkuhiljaa, luotiin myös ihminen. Ei tyhjästä ja yhtäkkiä, vaan vähä vähältä. Kuitenkin jos katsotaan kokonaiskuvaa, niin voidaan sanoa, että kaikki on luotu tyhjästä, koko maailmankaikkeus. 'Eivätkö he ole vieläkään älynneet, että Jumala, joka on luonut taivaat ja maan, kykenee myös luomaan heidän kaltaisiaan? Olemme myös asettanut heille määräajan, josta ei ole epäilystä, mutta väärämieliset kieltäytyvät omaksumasta muuta kuin epäuskonsa.' (17:99). Tässä on nähtävissä jonkinmoinen yhteys maailmankaikkeuden ja ihmisen luomisen välillä. Epäsuorasti lauseen voi ymmärtää: 'kuten Jumala on luonut maailman, kykenee hän myös luomaan ihmisiäkin.' Ei ole mikään haaste Jumalalle (swt) luoda elollisia olioita evoluution kautta, eikä myöskään sattuman kautta.
_______Tarkastellessamma maailmaa nykypäivänä, ei luonnonvalintaa voida kiistää. Parhaiten sopeutuva yksilö pärjää parhaiten ja näin ollen lisääntyy. Kun mietitään apinoista ihmisiksi tapahtuvaa evoluutiota, niin onko siinä loppujen lopuksi mitään ihmeellistä? Älykkäimmät yksilöt osasivat esimerkiksi etsiä parhaiten ravintoa, joten he selvisivät ja suurin osa heikoimmista yksilöistä karsiutui. Tuhansien vuosien kuluessa suurimmalla osalla apinapopulaatiosta on vain viisaimpien jälkeläisten geenejä ja kehitys jatkuu. Fyysisten ominaisuuksien kanssa tapahtuu täsmälleen sama ilmiö, parhaiten sopeutuvat yksilöt (geenit) pääsevät jatkamaan sukua ja ns. turhat ominaisuudet karsiutuvat. Esimerkiksi koiran ja suden välinen fyysinen ero on lähes samantyylinen kuin ihmisen ja apinan, silti kukaan ei kyseenalaista, etteikö koira olisi jalostunut sudesta.
_______On selvää, että tietyssä kehittymisen vaiheessa apinasta tuli ihminen. Luullakseni tämä on se vaihe, jolloin ihmiselle kehittyi tarpeeksi hienostunut käsitys moraalista ja itsetietoisuuden syntyminen. Se vaihe, jolloin Adamin henki siirrettiin ensimmäiseen ihmisruumiiseen. Eivätkö juuri moraali, älykkys ja viisaus erota ihmiset muista eläimistä?
_______Ei ole siis ristiriitaista olettaa evoluutiota todeksi Koraanin valossa. Se että tapahtuiko evoluutio juuri niin kuin tiede sen tänään esittää, on toki kyseenalaista. Silti se antaa parhaan kuvauksen aikaisemmista tapahtumista.
- Taiteilija Salvador Dali tunnettiin uskonnollisena miehenä, joka halusi aina olla tietoinen tieteen uusimmista saavutuksista, joista hän sitten ammensi inspiraatiota töihinsä. DNA:n löytyminen oli suuri saavutus tieteelle ja myös Dali oli haltioissaan. Kun erästä Dalin tuntenutta tiedemiestä haastateltiin ja häneltä kysyttiin Dalin uskonnollisuudesta. Hän kertoi: 'Tieteen uusimmat saavutukset ja varsinkin DNA:n löytäminen olivat Dalille suuria merkkejä Jumalan luomistyöstä. Se on outoa, koska minulle ne olivat juuri päinvastoin, merkkejä Jumalan olemattomuudesta'. Samalla tavalla nykypäivänä evoluutio on monille ei-uskovaisille todiste Jumalan olemattomuudesta, minulle se taas on todiste Jumalan todellisesta viisaudesta ja kaikkivaltiudesta luomistyössä.

Allah alim.


Samankaltaisia ajatuksia englanniksi: http://www.morocco.com/forums/al-quran-coran/22533-salaam-quran-almost-demands-believing-into-evolution-proofs-here.html
Tor Hei 02, 2009 11:42 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Muwahhid
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Sen takia meillä juuri on on olemassa Koraani-oppineita ja tafsiir-kirjoja, sekä hadiith-oppineita ja hadiithien selitysteoksia, jotta tavallisten ihmisten ei omien, rajallisten käsityskykyjensä ja ymmärryksiensä sekä puutteellisen tietonsa varassa tarvitse yrittää tulkita Allahin sanoja ja päätyä sellaisiin päätelmiin ja johtopäätöksiin, joissa ei ole päätä eikä häntää.

Mitä tulee vedestä luomiseen...

”Ja Hän on se, joka on luonut ihmisen vedestä” [Al-Furqaan 25:54] tarkoittaa, Hän on luonut ihmisen heikosta nutfasta (tippa miehen ja naisen sukupuolinestettä), ja sitten antanut hänelle muodon ja muovannut hänet, ja täydentänyt hänen muotonsa, miehen ja naisen, niin kuin Hän halusi. (Tafsiir Ibn Kathiir osa 7, s. 186, jae 25:54)

Eli tämä vesi tarkoittaa spermatippaa, josta ihminen on saanut alkunsa.


Mitä tulee Aatamin olomuotoon ja Paratiisista poistaminseen...

Allaah sanoi: ”Menkää te molemmat (ihminen ja Saatana) alas (Paratiisista Maahan) yhdessä, toinen toisillenne vihollisina...” [Ta Ha 20:123]

Ja Allaah karkoitti heidät pois Paratiisista Maahan. Missään Koraanin jakeissa tai hadiitheissa ei sanota että Allaah olisi ottanut Aatamin sielun pois hänen vartalostaan ja siirtänyt sen toiseen vartaloon, ja näin ollen tällaista ei ole sallittua uskoa.

Mutta sen sijaan tiedämme, että Aatami todella oli noin 30 metriä pitkä, kuten olivat kaikki muutkin ensimmäiset ihmiset. Ja Koraanista tiedämme että mm. 'Aadin ja Thamuudin kansat olivat jättiläisiä, ja että kuningas Saul oli paljon muita ihmisiä kookkaampi. Saudi-arabiassa on edelleen nähtävillä Thamuudin kansan luoliin tekemiä koteja ja rakennelmia, jotka ovat valtavan kokoisia.

Esimerkiksi Allaah sanoo Koraanissa 'Aadin kansasta: ”Ja muistakaa kun Hän teki teistä seuraajia Nooan kansan jälkeen, ja lisäsi teidän luomustanne koossa.” [Al-A'raaf 7:69]

”Tämä viittaa siihen faktaan, että he olivat fyysisesti vahvoja ja rotevia, ja erittäin väkivaltaisia sekä hyvin pitkiä...” (Tafsiir Ibn Kathiir, osa 7, s. 254)

Abu Hurairah kertoi Profeetan saws sanoneen:

“Allaah loi Aatamin 60 kyynärän pituiseksi (ts. n.30 metriä). Sitten Hän sanoi: 'Mene tervehtimään noita enkeleitä ja kuuntele kuinka he tervehtivät sinua, sillä se tulee olemaan sinun tervehdyksesi ja jälkikasvusi tervehdys.' Hän sanoi 'As salaamu alaikum'. He sanoivat 'As salaamu alaikum wa rahmatullaah.' Joten he lisäsivät sanat 'wa rahmatullaah.' Ja jokainen, joka astuu sisään Paratiisiin, tulee olemaan Aatamin muodossa. Ihmiset jatkoivat lyhenemistään tähän (aikaan) asti.” (Bukhaari, 3336; Muslim, 7092)

Toisen, Muslimin kertoman version mukaan ”Jokainen joka astuu sisään Paratiisiin tulee olemaan Aatamin muodossa, ja hän oli 60 kyynärää pitkä. Ihmiset jatkoivat lyhenemistään tähän (aikaan) asti.”

Mitä tulee Profeetan saws sanoihin ”Ihmiset jatkoivat pienemmäksi kasvamista tähän asti”, niin Al-Haafidh Ibn Hajar sanoi Fath al-Baarissa (6/367): “Tämä tarkoittaa sitä että jokaisessa sukupolvessa ihmiset kasvoivat lyhyemmäksi kuin edellisessä sukupolvessa, ja he jatkoivat lyhenemistään tämän umman aikoihin asti, ja sitten he pysyivät sellaisina.”


Mitä tulee Jeesuksen ja Aatamin samankaltaisuuteen...

Mitä tulee Koraanin jakeeseen ”Totisesti 'Iisan (Jeesuksen) kaltaisuus Allahin edessä on kuin Aatamin esimerkki” [Aal 'Imraan 3:59], niin Ibn Kathiir sanoi:

”Totisesti 'Iisan kaltaisuus Allahin edessä”

koskien Allahin kykyä, sillä Hän loi hänet ilman isää,

”on kuin Aatamin esimerkki”

sillä Allaah loi Aatamin ilman isää ja äitiä. Sen sijaan

”Hän loi hänet tomusta, sitten sanoi hänelle 'Ole!' ja hän oli”

Näin ollen Hän, joka loi Aatamin ilman isää tai äitiä, on kykenevä luomaan myös 'Iisan ilman isää. (Tafsiir Ibn Kathiir, osa 2, s. 174, jae 3:59]

Eli heidän samankaltaisuutensa tarkoittaa sitä että Allaah loi heidät molemmat tyhjästä ilman isää, ja Aatamin ilman äitiä.


Mitä tulee ihmisen mitättömään alkuperään ja kehitysvaiheisiin...

Ja mitä tulee jakeeseen ”Eikö ihmisellä olekin ollut aika, jolloin hän ei ollut mitään mainitsemisen arvoista” [Al-Insaan 76:1], niin Allaah viittaa sillä aikaan, jona ihmisalku oli äitinsä kohdussa mitättömänä spermatippana, kuten tätä seuraavasta jakeesta selviää.

Ibn Kathiir sanoo: ”Allaah kertoo että Hän toi ihmisen olemaan sen jälkeen kun hän oli jotain sellaista, joka ei edes ollut mainitsemisen arvoista, johtuen hänen alhaisuudestaan ja heikkoudestaan. Allaah sanoo:

”Eikö ihmisellä olekin ollut aika, jolloin hän ei ollut mitään mainitsemisen arvoista”

Sitten Allaah selittää tämän sanomalla:

”Totisesti olemme luoneet ihmisen sekoittuneesta pisarasta (nutfatun amshaaj)”

eli sekoittuneesta. Sanat mashaj ja mashiij tarkoittavat jotain, joka on sekoitettu keskenään. Ibn 'Abbaas sanoi koskien Allahin sanoja ”sekoittuneesta pisarasta”:

”Tämä tarkoittaa miehen ja naisen nestettä kun ne kohtaavat ja sekoittuvat” (At-Tabari 24:89)

Sitten ihminen muuttuu tämän jälkeen aste asteelta, tila tilalta ja väri väriltä. 'Ikrimah, Mujaahid, Al-Hasan sekä Ar-Rabii' bin Anas kaikki tekivät samankaltaisia lausuntoja. He sanoivat ”Amshaaj on miehen nesteen sekoittuminen naisen nesteen kanssa.” (At-Tabari 24:89-90) (Tafsiir ibn Kathiir, osa 10, s. 283-284, jae 76:1)


Eli mihin tällä ihmisen asteittaisella kehityksellä viitataan, on sikiönkehitys, kuten Allaah sanoo esimerkiksi suurah Al-Hajjissa:

”Oi ihmiset, jos epäilette ylösnousemusta, niin totisesti olemme luoneet teidät tomusta, sitten nutfasta (selitty yllä), sitten 'alaqasta (iilimato, jokin joka tarrautuu kiinni), sitten mudhgasta (lihamöykky, pureskellun purukumin näköinen asia), osaksi muotoutuneesta ja osaksi muotoutumattomasta, jotta tekisimme teille selväksi. Ja laitamme sen minkä haluamme kohtuihin määrätyksi ajaksi, sitten tuomme teidät ulos vauvoina, sitten (annamme teille kasvua) jotte te kasvaisitte täysikäisiksi. Ja joukossanne on niitä jotka kuolevat (nuorina), ja joukossanne on niitä, jotka tulevat surkeaan vanhaan ikään eivätkä tiedä mitään sen jälkeen kun tiesivät...” [Al-Hajj 22:4]


Ja Allaah tietää parhaiten. Lisää myöhemmin in sha Allaah.


Viimeinen muokkaaja, Muwahhid pvm Lau Hei 04, 2009 2:29 am, muokattu 1 kertaa
Per Hei 03, 2009 8:21 pm
thomp22



Liittynyt: 01 Hei 2009
Viestejä: 3

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
al-salaamu ‘alaykum wa rahmat-Allaahi wa barakaatuhu

Kiitos vastauksista!



Lainaus:

Mitä tulee vedestä luomiseen...

”Ja Hän on se, joka on luonut ihmisen vedestä” [Al-Furqaan 25:54] tarkoittaa, Hän on luonut ihmisen heikosta nutfasta (tippa miehen ja naisen sukupuolinestettä), ja sitten antanut hänelle muodon ja muovannut hänet, ja täydentänyt hänen muotonsa, miehen ja naisen, niin kuin Hän halusi. (Tafsiir Ibn Kathiir osa 7, s. 186, jae 25:54)


- Itseäni mietityttää mitä tarkoittaa säe 21:30, jos säkeessä 25:54 ei puhuta vedestä vetenä?

'21:30. Eivätkö uskottomat huomaa, että taivaat ja maa olivat sulkeutuneet, kunnes Me erotimme ne toisistansa? Vedestä Me olemme luonut kaikki elolliset olennot. Eivätkö he sittenkään usko?'

Kaikki elolliset olennot on luotu vedestä. Harmikseni joudun tutkimaan koraania vain suomen ja englannin kielellä, joten puhtain merkitys jää ymmärtämättä. Ymmärtääkseni kaikki eläimet eivät lisäänny samalla tavalla siemennesteestä, jota voidaan kutsua myös vedeksi (fluid, liquid) kuten sanoit. Miten säe 21:30 ymmärretään?
Per Hei 03, 2009 11:06 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Muwahhid
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
”Eivätkö epäuskovaiset näe, että taivaat ja maa olivat toisiinsa liittyneitä yhtenä palasena, joten erotimme ne, ja teimme (loimme) vedestä kaiken elävän (tai kaiken eläväksi)? Eivätkö he siis usko?” [Al-Anbiyaa' 21:30]

Muhammad Al-Amiin Ash-Shanqiiti sanoo tämän jakeen tafsiirissa kirjassaan Adwaa' al-Bayaan (osa 4, s. 704-705):

”On selvää että (verbi) ja'ala (teki) tarkoittaa tässä loi, sillä se ulottuu vain yhteen objektiin. Ja todiste siitä ovat Hänen sanansa suurah An-Nuurissa: 'Ja Allaah loi jokaisen elävän olennon vedestä.'

Ja oppineet ovat eri mieltä sanojen 'Ja loi kaiken vedestä' tarkoituksesta. Jotkut oppineista sanoivat: Se vesi, josta Hän on luonut kaiken, on nutfah, sillä Allaah loi kaikki hedelmöittymisen kautta synnyttävät eläimet nutfasta, joten näin ollen tämä (puhe, ts. jae) on yleistä, jolla on tietty (rajattu) tarkoitus.

Ja jotkut oppineet sanoivat: Se on tiedetty vesi (ts. tavallinen vesi), sillä eläimet joko on luotu siitä suoraan, kuten jotkut vedestä syntyvät eläimet; tai sitten epäsuorasti, kuten nutfa, koska nutfah on ravinnosta, ja kaikki ravinto kasvaa vedestä (veden vaikutuksesta), ja se on selvää siemenissä, hedelmissä ja niiden kaltaisissa, ja samoin myös lihassa ja maidossa ja rasvoissa sekä niiden kaltaisissa, sillä kaikki ne kasvavat veden takia.

Ja jotkut tiedon ihmisistä sanoivat: Tarkoitus sanoille 'Hän loi kaiken vedestä' on aivan kuin Hän olisi luonut ne vedestä, sillä ne tarvitsevat sitä niin kipeästi, eivätkä kykene olemaan ilman sitä, kuten Hänen sanansa 'Ihminen on luotu kiireestä' (21:37) ja sen tapaiset sanat.”

Ja Ar-Raazii sanoi tämän jakeen tafsiirissa (tiivistelmä hänen sanoistaan), että jos joku kysyy ”Kuinka Allaah sanoi että kaikki elävät on luotu vedestä, vaikka Hän sanoo muissa paikoissa että enkelit on luotu valosta, jinnit on luotu tulesta, Aatami on luotu tomusta, Jeesus mudasta jne.?” Niin vastaus on, että vaikka tämä puhe (ts. jakeen merkitys) on yleinen, niin sitä rajoittavia tekijöitä on olemassa, sillä todisteiden on oltava nähtävissä ja koettavissa olevia jotta ne olisivat lähempänä sitä mitä on tarkoitettu (koska Allaah sanoo jakeen alussa 'Eivätkö epäuskovaiset näe', ja koska tässä jakeessa Allaah esittää epäuskovaisille todisteita). Ja tällä tavalla siitä (sen merkityksestä) jäävät ulkopuolelle enkelit, jinnit, Aatami ja 'Iisan tarina, sillä epäuskovaiset eivät ole nähneet niistä mitään.
Lau Hei 04, 2009 2:23 am
stygiofobia



Liittynyt: 19 Syy 2004
Viestejä: 347

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Assalaamu alaykum wa rahatullaah.
Naputtelin joskus aikaisemmin pari kappaletta tekstiä evoluutiosta.
http://www.islamtieto.com/viewtopic.php?t=1372&postdays=0&postorder=asc&highlight=evoluutio&start=15

_________________
Käytitkö aikasi ennen kiirettä? Entä terveytesi ennen sairautta tai rahasi ennen köyhyyttä ja nuoruutesi ennen vanhuutta?
Tii Hei 21, 2009 12:20 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
stygiofobia



Liittynyt: 19 Syy 2004
Viestejä: 347

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Assalaamu alaykum wa rahmatullaah.

Tulkinnat
Varovaisuutta noiden Koraanin tulkintojen kanssa.
[Whoever explains the Qur'an with his opinion or with what he has no knowledge of, then let him assume his seat in the Fire.]

At-Tirmidhi, An-Nasa'i and Abu Dawud also recorded this Hadith. At-Tirmidhi said, "Hasan".

Jos tutustuisit esim. tasir Ibn Katheer kirjasarjaan, huomaisit pian kuinka paljon siinä koraania selitetään toisilla koraaninkohdilla, hadiitheilla ja seuralaisten lausunnoilla. Tulkinnan on aina perustuttava johonkin. Oman mielipiteen käyttö todisteena on aivan väärä tie.

Todistaminen
Eihän tieteessäkään asioita (enää) todisteta mielipiteellä. Jos joku rohkenee väittää, että ilmasto lämpenee, vaaditaan sille lämpötilamittauksia. Noh. Onhan niitä mittauksia olemassa. Sitten seuraavaksi joku rohkenee väittää, että lämpeneminen johtuu maapallon luontaisesta lämpötilavaihtelusta, kun taas toinen väittää sen johtuvan ilmansaasteista ja muista ihmisen toimista. Jälleen väite vaatii todisteet. Milläpä todistat syy-seuraussuhteen näin suurien ja hankalien asioiden välillä? Oletan että ennen pitkää lopulliset todisteet kuitenkin löytyvät ja kinaaminen loppuu.

Itseasiassa juuri tällainen todistamisen muoto on erittäin hankalaa. Yksinkertaisempaa on todistaa että asia A on olemassa, kuin että tapahtumasta B seuraa tapahtuma C. Vielä hankalampaa on negatiivisen todistaminen. Siis koetahan todistaa että asiaa D ei ole olemassa ikinä koskaan milloinkaan tai missään olosuhteessa muutenkaan. Se etten itse ole koskaan kohdannut puhuvaa kiveä ja etten ole kuullutkaan kenenkään moista nähneen, ei tarkoita etteikö sitä silti voisi jossain olla olemassa. Nykytiedon valossa sen todennäköisyys vain on hyvin hyvin hyvin pieni.

Erehtyminen
Tässä Koraanin ja evoluution sotkemisessa mennään monesti aika heikoilla jäillä, joten kerronpa opettavaisen esimerkkitapauksen. Keskiajalla eräs paavi oli sitä mieltä, että Jumala on kaikkialla. Jos astiaan imetään tyhjiö siten ettei sen sisällä ole mitään, ei siis Jumalakaan olisi läsnä siellä. Moinen olisi Jumalanpilkkaa, joten tyhjiötä ei siis voi olla olemassa. Tällainen ajattelumalli tietenkin osoittautui myöhemmin vääräksi. Paavilla oli omat merkilliset tulkintansa uskonnosta ja nähtävästi liian puutteelliset tiedot fysiikasta. Tällaisesta toiminnasta johtuen tiedemiehet ovat vähän väliä olleen napit vastakkain katolilaisen kirkon kanssa. Tämä edelleen on merkittävästi vaikuttanut modernin ateismin syntyyn. Pisteet kirkolle siitä.

Nykyäänkin ollaan tekemisissä vastaavanlaisen tilanteen kanssa. Kaikkea ei voi tietää, joten hätäiset lausunnot usein osoittautuvat virheellisiksi. Evoluution käsittely Islamin valossa edellyttäisi sitä, että molemmat pitäisi aluksi tuntiea hyvin.

Korjauksia
Jos ryhdyt ateistien kanssa keskustelemaan evoluutiosta, kohtaat todennäköisesti nämä samat asiat. He vain eivät aina esitä asiaa kovinkaan kohteliaasti, joten toivottavasti tämä esitys ei loukkaa vaan opastaa oikeaan suuntaan.

Lainaus:
En tiedä kuinka suuri osa muslimeista prosentuaalisesti ei usko evoluutioon kuten nykytiede sen esittää - apinoista ihmisiksi. Arvelisin kuitenkin, että suurin osa (~80%) ei usko ihmisten kehittyneen apinoista.


En muista nähneeni ainuttakaan kirjaa, artikkelia tai muuta kirjoitusta, jossa kirjoittaja olisi väittänyt uskovansa noin. Hyvin usein tietenkin tulee vastaan tekstejä, joissa kumotaan tuo yleinen harhakäsitys. Osa teksteistä on uskonnollisista syistä evoluutiota vastustavia ja osa tieteellisistä syistä evoluutiota tukevia. Samaa mieltä ne silti näyttävät olevan tästä asiasta. Ihminen ei tullut apinasta.

koira-susi vertaus vielä toimii, mutta samaa logiikkaa ei voida soveltaa ihmisiin ja apinoihin. kts. http://en.wikipedia.org/wiki/Common_misconceptions#Evolution

Luonnonvalinnassa ei ole kyse parhaimman valinnasta. "Survival of the fittest" sanottiin aikanaan. Pikemminkin kuuluisi sanoa "survival of the barely adequate". Eli jos elukka nipin napin selviä hengissä lisääntymiseen saakka, se riittää eikä enempää vaadita. Ei tarvitse olla paras, nopein, tehokkain eikä fiksuin. Täytyy vain olla riittävän hyvä. Rimaa hipoen menevät kelpuutetaan. Päivänkorento on omalla tavallaan äärimmäinen esimerkki tästä. Toukkana se sinnittelee valtaosan elämästään ja siivekkäänä aikuisena vain päivän. Tuona aikana ne eivät syö lainkaan, koska niillä ei ole siihen tarvittavia suuosia. Viimeisenä elinpäivänään ne kerääntyvät suuriin parviin, parittelevat ja munivat. Sen jälkeen ne kuolevat nälkään ja päätyvät kalojen ja lintujen suihin.

Jotain hyvääkin
Periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi monesta asiasta. Itsekin olen pohtinut näitä asioita monesti. En kuitenkaan menisi täydellä varmuudella sanomaan, että asiat on luotu vähä vähältä pikkuhiljaa. Pidän tuota vaihtoehtoa mahdollisen niin kauan, kunnes Koraanista tai sunnasta löytyy jotain sen kumoavaa. Jos ei löydy, pidän sitä parhaana ehdokkaana, mutta siltikin vain ehdokkaana. Viimeistä sanaa tästä asiasta ei ole vielä sanottu.

Loppujenlopuksi kyse on kuitenkin päättelystä ja todisteiden tulkinnasta. Kukaan ei ole ollut paikanpäällä katsomassa miten dinosauruksista kehittyi lintuja vuosimiljoonien vieriessä. Kyseessä on ilmu lghaib (علم الغيب) eli näkymätön asia, jonka vain Allaah tietää.

_________________
Käytitkö aikasi ennen kiirettä? Entä terveytesi ennen sairautta tai rahasi ennen köyhyyttä ja nuoruutesi ennen vanhuutta?
Tii Hei 21, 2009 11:16 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea