Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Zakatin maksaminen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ramadan Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Zakatin maksaminen
Kirjoittaja Viesti
Muwahhid
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Zakaat Al-Fitr:

http://muwahhiduun.wordpress.com/2009/08/07/zakaah-al-fitr-pakollinen-zakaah-ramadanin-lopussa/

Zakaah Al-Fitr

Dr. Bilaal Philips

Merkitys

Zakaah Al-Fitriä kutsutaan usein myös nimellä Sadaqah Al-Fitr. Sana Fitr tarkoittaa samaa kuin Iftaar, paaston rikkominen, ja se tulee samasta juurisanasta kuin Futuur, joka tarkoittaa aamupalaa. Näin ollen, islamilaisittain, Zakaah Al-Fitr on niille almuille annettu nimi, jotka jaetaan Ramadaan-paaston loputtua.

Luokitus

Sadaqah Al-Fitr on velvollisuus, joka on waajib (pakollinen) jokaiselle muslimille, olipa hän sitten miespuolinen tai naispuolinen, alaikäinen tai aikuinen, niin kauan kun hänellä on varaa sen maksamiseen. Todiste siitä että tämä hyväntekeväisyyden muoto on pakollinen, löytyy Sunnasta, jossa Ibn ’Umar kertoi että Profeetta saws teki Zakaah al-Fitrin pakolliseksi jokaiselle orjalle, vapaalle, miehelle, naiselle, nuorelle ja vanhalle muslimien joukosta; yksi saa’ kuivattuja taateleita tai yksi saa’ ohraa. (Bukhaari osa 2, s. 339, no. 579) Talouden pää voi maksaa vaadittavan summan muiden jäsenten puolesta. Abu Sa’iid Al-Khudri sanoi: ”Nuorien ja vanhojen, vapaiden ja orjien puolesta meillä oli tapanamme ottaa Allahin Lähettilään elinaikana yksi saa’ viljaa, juustoa tai rusinoita.” (Muslim osa 2, s. 469, no. 2155)

Tärkeys

Myös Sadaqah Al-Fitrillä on osansa Zakaatin merkittävässä roolissa rahan kiertämiseen islamilaisessa yhteiskunnassa. Mutta Sadaqah Al-Fitrin tapauksessa jokaisen yksilön on laskettava, kuinka paljon almuja hänen on maksettava itsestään sekä hänen elatettavistaan, ja mentävä yhteisöön löytääkseen ne, jotka ansaitsevat sellaista hyväntekeväisyyttä. Näin ollen Sadaqah Al-Fitrillä on erittäin tärkeä rooli yhteisön siteiden kehittymisessä. Rikkaiden on tultava suoraan yhteyyteen köyhien kanssa, ja köyhät laitetaan yhteyteen äärimmäisen köyhien kanssa. Tämä kontakti yhteiskunnan eri tasojen välillä auttaa rakentamaan todellisia veljeyden siteitä sekä rakkautta islamilaisen yhteiskunnan sisällä, ja opettaa niitä joilla on, olemaan anteliaita niitä kohtaan, joilla ei ole.

Tarkoitus

Zakaah Al-Fitrin päätarkoitus on antaa paastonneille keino hyvittää virheensä paastokuukauden aikana. Zakaah Al-Fitr antaa myös köyhille mahdollisuuden juhlia paaston rikkomisen juhlaa (Eid Al-Fitriä) muiden muslimien ohella. Ibn ’Abbaas kertoi että ”Profeetta teki Zakaah Al-Fitristä pakollisen jotta ne, jotka paastosivat, puhdistuisivat (Ramadanin aikana tekemistään) joutavista teioistaan ja häpeällisestä puheestaan, ja jotta köyhät saisivat ruokaa. Joka antaa sen ennen (Eid-)rukousta, se tullaan hyväksymään Zakaatina, mutta se, joka antaa sen rukouksen jälkeen, on antanut Sadaqaa.” (Abu Dawuud osa 2, s. 421, no. 1605; Al-Albaani luokitteli sen olevan sahiih) Näin ollen Sadaqah Al-Fitrin tavoite on uskovaisten henkinen kehitys. Velvoittamalla heidät luopumaan osasta omaisuuttaan, uskovaisille opetetaan anteliaisuuden ja myötätunnon korkeammat moraaliset luonteenpiirteet, sekä kitollisuutta Allahille ja oikeamielisyyttä. Mutta, koska islaam ei hylkää ihmisen materiaalisia tarpeita, osa Zakaah Al-Fitrin tavoitteesta on yhteiskunnan köyhempien jäsenten hyvinvointi.

Ehdot

Zakaah Al-Fitr on pakollinen ainoastaan tiettynä ajanjaksona. Jos joku menettää tämän aikajakson ilman hyvää syytä, niin hän on tehnyt syntiä eikä voi hyvittää sitä. Tämä hyväntekeväisyyden muoto tulee pakolliseksi auringonlaskusta viimeisenä paastopäivänä, ja pysyy pakollisena Eid-rukouksen alkuun asti (hieman auringonnousun jälkeen seuraavana päivänä). Mutta se voidaan maksaa ennen yllä mainittua ajanjaksoa, sillä monilla shaaboista oli tapanaan maksaa Sadaqah Al-Fitr muutama päivä ennen Eidiä. Nafi’ kertoi että Profeetan saws seuralaisella Ibn ’Umarilla oli tapanaan antaa se niille jotka hyväksyivät sen, ja ihmisillä oli tapanaan antaa se muutama päivä ennen Eidiä. (Bukhaari osa 2, s.339, no. 579) Ibn ’Umar kertoi että Profeetta saws määräsi että se tulee antaa ennen kuin ihmiset menevät rukoukselle. Ja Ibn ’Abbaas kertoi Profeetan saws sanoneen, ”Joka antaa sen ennen rukousta, se hyväksytään (häneltä) Zakaatina, mutta häneltä, joka antaa sen rukouksen jälkeen, tavallisena hyväntekeväisyytenä.” Näin ollen sen, joka unohtaa maksaa Zakaah Al-Fitrin ajoissa, tulisi tehdä se niin pian kuin mahdollista, vaikka sitä ei lasketakaan Zakaah Al-Fitriksi.

Summa

Zakaatin summa on sama kaikille riippumatta heidän erilaisista tulohaarukoistaan. Mimimimäärä on yksi saa’ (kaksi kourallista) ruokaa, viljaa tai kuivattuja hedelmiä jokaista perheenjäsentä kohden. [suom. huom.: myös syntymättömästä vauvasta on mustahabb maksaa] Tämä laskelma perustuu Ibn ’Umarin kerrontaan, jonka mukaan Profeetta saws teki Zakaah Al-Fitrin pakolliseksi ja maksettavaksi saa’na kuivattuja taateleita tai saa’na ohraa. Sahaabi Abu Sa’iid Al-Khudri sanoi että ”Profeetan aikana me annoimme sen saa’na ruokaa, kuivattuja taateleita, ohraa, rusinoita tai kuivattua juustoa.” (Bukhari osa 2, s. 340, no. 582)


Yleinen zakaah - asiat, joista se pitää maksaa, sekä vähimmäismäärät joista se on maksettava:

http://muwahhiduun.wordpress.com/2009/07/28/asioita-joista-zakaah-pitaa-maksaa/

1) Kauppatavarat (zakaah uruud at-tijaarah)

Kuten esimerkiksi tontti tai kiinteistö jonka joku on ostanut aikomuksenaan myydä se, tai jalokivet jotka ovat myyntiä varten, osakkeet jne. Kauppatavaroiden zakaah on 2,5% siitä lähtien, kun yksi hijri-vuosi on kulunut siitä kun henkilö sai kasaan tavaroiden ostamiseen tarvittavat rahat (ei siitä lähtien kun hän osti sen/ne).

2) Sato ja hedelmät (zakaah az-zuruu’ wath-thamaar)

Kuten taatelit, viljat, rypäleet jne. Minimimäärä, josta zakaah on maksettava (nisaab), on ainakin taateleiden kohdalla 5 wasqia. Yksi wasq on 60 saa’ta, ja yksi saa’ on 4 muddia, ja yksi mudd on se määrä, jonka keskiverto mies kauhoo kaksin käsin (al-Mughni, 4/154). Eli… kaksin käsin kauhotut taatelit x 4 (= 1 saa’) x 60 (= 60 saa’ta) x 5 (= 5 wasqia), eli 1200 kämmenellistä jos en ihan päin mäntyä onnistunut laskemaan päässäni? Karkeasti sanottuna suunnilleen 300 kiloa siis.

3) Eläimet (zakaah bahiimah al-an’aam)

Kamelit, karjaeläimet (lehmät jne., mukaanlukien puhveli), lampaat, vuohet jne., jotka laiduntavat vapaasti syöden maan antimia. Muunlaisista eläimistä, kuten strutseista, ankoista, hevosista, aaseista jne. ei ole zakaatia elleivät ne ole myyntiä varten. Kameleiden nisaab on viisi kamelia, joista on maksettava yksi lammas. 10 kamelista maksetaan 2 lammasta, 15 kamelista 3 lammasta, 20 kamelista 4 lammasta, 25-35 kamelista bint makhaad (2. elinvuotenaan oleva naaraskameli), 36-45 kamelista bint labuun (3. vuotenaan oleva naaraaskameli), 46-60 kamelista hiqqah (4. vuotenaan oleva)… jne. Karjaeläinten nisaab on 30, jolloin zakaah on yksi 2. elinvuotenaan oleva vasikka, 40 elikosta yksi 2-vuotias vasikka. Lampaiden nisaab on 40, joista annetaan yksi lammas kun niidne lukumäärä on 40-120. 120-200 elikosta annetaan 2 lammasta, 300-400 elikosta 3 lammasta, ja yli 400 lampaasta yksi lammas jokaista sataa kohden.

4)Omaisuus/Varallisuus (zakaah al-maal)

a) Kulta ja hopea

Koruista ne, jotka on tehty käyttöä varten. Nisaab, eli alin määrä josta 2,5%:n zakaah on maksettava, on 85g kultaa tai 595g hopeaa. Henkilön tulee selvittää, mikä olisi kullan tai hopean myyntihhinta sillä hetkellä, kun se on ollut hänen hallussaan yhden hijri-vuoden, ja maksaa siihen hintaan perustuen 2,5% zakaatia. Mikäli henkilöllä ei ole muuta omaisuutta kuin kulta/hopea (siis rahaa tms.), niin zakaah on maksettava niistä.

b) Raha

Paperiraha on nykypäivänä hopeaa ja kultaa vastaava maksuväline, joten sen nisaab on 20 kultamithqaalin (eli 85g, 1 mithqaal=4.25g) tai 140 hopeamithqaalin/200 dirhamin (eli 595g) arvo sillä hetkellä kun nisaabin ylittävä rahasumma on ollut henkilön hallussa yhden hijri-vuoden. Zakaah maksetaan sen vaihtoehdon mukaan, kumpi on edullisempi. Eli kun henkilön rahallinen omaisuus on ollut vuoden verran pienemmän vaihtoehdon mukainen (eli todennäköisesti hopean arvossa laskettuna), niin hänen on maksettava siitä 2,5% zakaatia.

12.06.2009 hopean hinta oli 349,73€/kg, eli silloin 595g hopeaa maksaisi noin 208€. Eli tällä hetkellä mikäli henkilöllä on ollut yhden hijri-vuoden ajan hallussaan vähintään 595g hopeaa tai rahaa 208€, niin siitä koko määrästä tai summasta kuuluu maksaa 2,5% zakaah wallaahu a’lam. (esim. 2,5% 208€:sta on 5,20€)

Kullan hinta samana päivänä oli 20,05€/g, eli 85g kultaa olisi 1704,25€, jonka mukaan maksetaan 2,5% vuoden olleen kultamäärän arvosta. (esim. 2,5% 1704,25€:sta on 42,60€)

Rahan zakaah menee siis hopean arvon mukaan, sillä se on halvempaa. Ja Allaah tietää parhaiten.

Näiden lisäksi on olemassa vielä Zakaat al-Fitr, joka jokaisen itsensä elattamaan kykenevän muslimin on pakollista maksaa itsensä ja kaikkien elatettaviensa puolesta, varallisuuteen katsomatta. Myös syntymättömän vauvan puolesta on mustahabb maksaa se. Zakaat al-Fitr siis kuuluu maksaa Ramadanin lopussa, alkaen kaksi päivää ennen Eid al-Fitriä (erään mielipiteen mukaan), ja viimeistään ennen eid-rukousta. Maksettava määrä yhtä henkeä kohden on yksi sa’i kyseisen maan perusruokaa, oli se sitten riisiä, vehnää, maissia, taateleita tms. Yksi saa’ siis on neljä kaksin käsin kauhottua kourallista, tai noin yksi kilo. Suomessa tämä useinmiten hoidetaan antamalla noin 5 euroa zakaat-lippaaseen, ja moskeijat sitten toimittavat rahat eteen päin muslimimaahan, jossa on sellaisia henkilöitä jotka ovat oikeutettuja zakaatin vastaanottamiseen. Wallaahu a’lam.

Köyhyydestä:

“As-Sadaqaat (tarkoittaa tässä zakaatia) ovat ainoastaan köyhille (fuqaraa’, yks. faqiir) ja tarpeessa oleville (masaakiin, yks. miskiin) sekä niille jotka on määrätty keräämään (varoja); sekä pehmentämään niiden sydämiä (jotka ovat kallistuneita islamin puoleen); sekä vankien vapauttamiseen; ja velassa oleville; ja Allahin tiellä (mujaahiduun); sekä matkaajalle (jonka varat ovat loppuneet); Allahin asettama velvollisuus, ja Allaah on Kaikkitietävä, Kaikkiviisas.” [At-Tawbah 9:60]

Köyhä ihminen on sellainen, jolla ei ole tuloja, tai jonka tulot eivät ole riittävät.

Tämä vaihtelee ajasta ja paikasta sekä perheestä toiseen, mutta on olemassa joitain tapauksia, jotka ovat kaikkien mukaan oikeutettuja saamaan zakaatia koska heidän tulonsa ovat niin alhaiset.

Fiqh-oppineet sanovat: ”Köyhä ihminen, joka on oikeutettu zakaatiin, on sellainen, jolla ei ole tarpeeksi itselleen ja perheelleen yhdeksi vuodeksi.”

Köyhiä on kahdenlaisia, köyhyyden tasosta riippuen:

Miskiin (tarpeessa oleva) on sellainen, jolla on varallisuutta tai elantoa, joka riittää hänelle osaksi hänen tarpeitaan, mutta ei kaikkiin. Kuten sellainen, joka tarvitsee 10 euroa, mutta hänellä on vain puolet siitä tai hieman enemmän alle kymmenen.

Faqiir on sellainen, jolla ei ole varallisuutta eikä elantoa, tai hänellä on varallisuutta tai elantoa mutta ne eivät riitä edes osaksi hänen tarpeitaan. Kuten sellainen, joka tarvitsee 10 euroa, mutta hänellä on tai hän saa ainoastaan alle puolet siitä. Ja faqiirin ja miskiinin nimitystä ei poista se, vaikka hän omistaisi kodin ja vaatteita ja palvelijan sekä tarvitsemiaan kirjoja.

Eli faqiir on sellainen, joka tarvitsee yhdeksi päiväksi esimerkiksi 10 euroa, mutta löytää esimerkiksi vain 3 tai 4 euroa. Ja miskiin on sellainen, joka tarvitsee yhdeksi päiväksi 10 euroa, mutta hänellä on esimerkiksi vain 7 tai 8 euroa. Joten nämä ovat luonnollisesti sellaisia, joiden ei tarvitse antaa muille, sillä he itse ovat tarpeessa ja ovat oikeutettuja almuihin.


Profeetta saws sanoi: ”Miskiin (tarpeessa oleva) ei ole se kiertelijä, joka kiertelee ihmisten ympärillä pyytäen suupalasta tai paria, tai taatelia tai paria.” He kysyivät, ”Joten kuka (siis) on miskiin, oi Allahin Lähettiläs?” Hän sanoi: ”Se, jolla ei ole tarpeeksi tarpeidensa tyydyttämiseen, ja jonka tila ei ole muiden tiedossa, joten hänelle saatetaan (silloin tällöin) antaa jotain sadaqana; ja joka ei pyydä ihmisiltä mitään.” (Fath Al-Baarii 3:399; Muslim 2: 719)

Jos henkilö saa kuukausittaisen palkan, niin siinä tapauksessa katsotaan, kuinka paljon hänen vuosittaiset tulonsa ovat, sekä kuinka paljon hän tarvitsee elatukseen koko vuodeksi. Esimerkiksi mikäli hän ansaitsee vuodessa 5000, mutta tarvitsee 10 000 elääkseen, niin hän on köyhä (faqiir) tai tarpeessa oleva (miskiin), sillä hänellä on ainoastaan puolet siitä, mitä hän tarvitsee. Katso Ash-Sharh Al-Mumti’ (2/672).

Samoin myös jos hän tarvitsee 6000 ja hänen tulonsa ovat vain 5000, niin hän on oikeutettu zakaatiin.

Saattaa myös olla että hänellä on tarpeeksi itselleen ja perheelleen, mutta hän on velassa eikä kykene maksamaan sitä pois. Joten hänelle tulisi antaa tarpeeksi maksaakseen velkansa pois. Tai hänellä saattaa olla tarpeeksi syödäkseen, juodakseen ja maksaakseen suojasta (ts. katosta päänsä päälle), mutta hänen on päästävä naimisiin eikä kykene maksamaan myötäjäisiä, joten hänelle voidaan antaa tarpeeksi päästäkseen naimisiin.

(Tafsiir ibn Kathiir 4/454 ; Matn Al-Ghaayah Wat-Taqriib Fil-Fiqh Ash-Shaafi’ii s. 123-124)
Maa Elo 24, 2009 1:26 pm
Waliy Al Din



Liittynyt: 16 Hei 2009
Viestejä: 11

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Salaam Allaikum!

Ahaa. No tämän olen jotenkuten ymmärtänyt, mutta tuo "Zakat". (Ei Zakat-Al-Fitr)

Eli minulla on tietysti rahaa ja hieman omaisuuttakin (kuten varmasti melkein kaikilla) vaatteita, kirjoja jne. Rahaa en saa "jatkuvasti" jostain. (Eli en tienaa / minulla ei ole palkkaa)

Eli maksanko minä siis Zakattini tämän hetkisestä rahamäärästäni vai KAIKESTA mitä omistan?
Tii Elo 25, 2009 1:49 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1589

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Tällä hetkellä ensiksi maksat sen 7 euroa insha Allaah. Tässä aikaa sen 27 päivää insha Allaah. Allaah helpottakoon tilaasi. Aamin.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Tii Elo 25, 2009 8:32 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1589

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Eli huomenna viimeinen mahdollisuus maksaa tuo Zakat, joka on tänä vuonna 7 euroa insha Allaah. Maksuja ottaa vastaan vielä rukouspaikat, jotka mainittu tässä samassa osiossa.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Lau Syy 19, 2009 9:37 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ramadan Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea