Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Zakatin maksaminen
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ramadan Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Zakatin maksaminen
Kirjoittaja Viesti
UmmSahar
Vieras





Lähetä Zakatin maksaminen Vastaa lainaamalla viestiä
Salaam

Kuulin juuri, että zakatia ei saa maksaa muualle kuin siihen maahan missä on Ramadanin viettänyt. En saanut siihen hadithiä mukaan mutta kuulin hyvin viisalta siskoystävältä. Oisko jollain tätä hadithia heittää kehään?

Mitäs nyt kun meillä.. ja varmasti monella muulla on maksettu zakat toiseen maahan. Me annettiin yhelle veljelle joka toimitti zakatin erittäin köyhälle yh-äitille Marokkoon.

Mitätöityikö tää zakat nyt ja siitä tulikin vain sadaqa?
Maa Syy 29, 2008 8:13 am
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1847

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Where to give zakaat al-fitr

Ibn Qudaamah (may Allaah have mercy on him) said: “As for zakaat al-fitr, it should be shared out in the country where it became obligatory, whether a person has wealth there or not, because it is the reason why zakaat became obligatory…”

(al-Mughni, part 2, Fasl idhaa kaana al-muzakki fi balad wa maaluhu fi balad)

It was reported in al-Mudawwanah Fiqh al-Imaam Ahmad (may Allaah have mercy on him): “I said: What is the opinion of Maalik on someone who comes from Ifreeqiyah (‘Africa’) and is in Egypt on the day of Fitr – where should he give his zakaat al-fitr? Malik said: [He should give it] where he is. Maalik said: if his family in Ifreeqiyah give it on his behalf, that is fine. (What was meant by Ifreeqiyah/‘Africa’ in those days is different from what it means now).”

http://www.islamqa.com/en/ref/books/54

Eli tuon mukaan Zakatin voi maksaa myös muuhun maahan wa Allaahu alam.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Maa Syy 29, 2008 8:50 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
UmmSahar
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Mä löysin tällasen aika tarkan vastauksen, että pitää maksaa sinne nissä on Shawwalin ekana päivänä.

"The Muslim is supposed to pay Zakat al-Fitr (i.e., Zakah of breaking the fast) in the country where he or she spends the first night of the month of Shawwal. The reason for this is that Zakat al-Fitr is not paid because of fasting, rather it is paid due to breaking the fast; that is why it is named Zakat al-Fitr. That is why if a person dies before Maghrib on the last day of Ramadan, Zakat al-Fitr would not be obligatory upon him even if he fasted all the other days of the month."

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?cid=1119503543050&pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar%2FFatwaE%2FFatwaEAskTheScholar

Mutta mihin toi Shawwalin eka päivä perustuu? Mun ukkeli on lähös maksaa toisen kerran zakatia tänään kun ei tiedetä oikein et miten pitäis menetellä.
Maa Syy 29, 2008 9:14 am
stygiofobia



Liittynyt: 19 Syy 2004
Viestejä: 347

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Tuntuu aika hassulta, että zakaat olisi pakko maksaa siinä maassa missä on. Etenkään Suomen oloissa moiselle menettelytavalle ei tunnu löytyvät perusteluja. Kenelle täälläkin sen antaisi. Missä ne nääntyvät köyhät ovat, jotka joutuvat "paastoamaan" päivittäin köyhyytensä vuoksi. Suomessa nälkää voi nähdä jos juo kaikki rahansa, mutta sitä ei kait lasketa.

Suurempi hyöty zakaat rahoista saadaan, jos ne nimenomaan lähetetään ulkomaille, jossa oikeasti on köyhiä. Monissa maissa ei tarvise kovinkaan huonoa tuuria, niin voi joutua nälänhätään.

_________________
Käytitkö aikasi ennen kiirettä? Entä terveytesi ennen sairautta tai rahasi ennen köyhyyttä ja nuoruutesi ennen vanhuutta?
Kes Lok 01, 2008 5:56 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
u_e



Liittynyt: 03 Hei 2005
Viestejä: 53

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
ei taida Suomessa opiskelijaa köyhemmäksi päästä.

Tässä fatwa asiaa koskien myös.



They are living in the west and do not know about any poor people –can they send their zakaat al-fitr to another country?
We are Saudis living in Europe and we do not know about any poor people here. We have found a person who is trustworthy – in sha Allaah – who said, “Give me the money and I will buy rice with some of it and give it to the poor and I will give some of it to them in cash. His argument is that there are more then 500 of us and it will be too difficult for him to buy such a large amount as it will be too difficult to carry it, and because the poor may not want anything but money because they can make more use of it than they can of rice. Should we give him the money or should we delegate our brothers in Saudi to give it on our behalf?.

Praise be to Allaah. The majority of scholars (including Maalik, al-Shaafa’i and Ahmad) are of the view that it is not permissible to give zakaat al-fitr in the form of cash, rather it must be given in the form of food, as was enjoined by the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him). Al-Bukhaari (1504) and Muslim (984) narrated from Ibn ‘Umar (may Allaah be pleased with him) that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) enjoined zakaat al-fitr, one saa’ of dates or a saa’ of barley, for everyone, free or slave, male or female, of the Muslims.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) was asked: Many of the poor nowadays say that they prefer to receive zakaat al-fitr in the form of cash instead of food, because it is more useful to them. Is it permissible to give zakaat al-fitr in the form of cash?

He replied:

What we think is that it is not permissible to give zakaat al-fitr in the form of cash under any circumstances, rather it must be given in the form of food. If the poor man wants to sell the food and make use of its price, he may do so, but the one who is giving this zakaah has to give it in the form of food. It does not matter if it is the kinds of food that were known at the time of the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) or is a kind of food that is known nowadays. Rice nowadays may be more beneficial than wheat, because with rice one does not need to go to the effort of grinding it and making dough, and so on. The purpose is to benefit the poor. It was narrated in Saheeh al-Bukhaari that Abu Sa’eed (may Allaah be pleased with him) said: At the time of the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) we used to give (as zakaat al-fitr) a saa’ of foodstuff, and our food at that time was dates, barley, raisins and dried yogurt. So if a person gives it in the form of food, he should choose a food that will most beneficial to the poor; this will vary from one time and place to another.

With regard to giving it in the form of cash, clothing, furnishings or tools, this is not sufficient and does not discharge the obligation, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whoever does an action that is not part of this matter of ours will have it rejected.”

End quote. Majmoo’ Fataawa Ibn ‘Uthaymeen, 18/question no. 191.

Based on this, if this person is trustworthy then you can stipulate that he has to give it all in the form of food. If he does not accept that, then you should give whatever you can to the poor of the land in which you are staying. Then there is nothing wrong with sending the rest of the zakaah to another country. It is not essential for it to be sent to your country of origin, rather if you send it to wherever the need and poverty is greatest, or to relatives, that will be better.

In the answer to question no. 43146 we stated that there is nothing wrong with sending zakaah to another country when there is a need, such as sending it to a land where there are relatives of the donor, or to a land where the need is greater.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen was asked: Can a person living in the west give zakaat al-fitr on behalf of his family, knowing that they have given it on behalf of themselves?

He replied: zakaat al-fitr – which is a saa’ of food such as rice, wheat, dates or other foodstuffs, is something which each person should give on behalf of himself, as is the case with other obligatory duties, because Ibn ‘Umar (may Allaah be pleased with him) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) enjoined sadaqat al-fitr upon the Muslims, free and slave, male and female, young and old, and he enjoined that it be given before the people go out to the prayer.

If the members of a household have given it on behalf of themselves, there is no need for a man who is away from his family to give it on their behalf. Rather he should give it on behalf of himself only, in the place where he is staying, if there are Muslims there who are entitled to this charity. If there is no one there who is entitled to it, then he should delegate his family to give it on his behalf in his homeland. And Allaah is the Source of strength.

End quote. Majmoo’ Fataawa Ibn ‘Uthaymeen, 18/question no. 771

He was also asked: What is the ruling on sending zakaat al-fitr to distant countries on the grounds that there are many poor people there?

He replied:

There is nothing wrong with sending zakaat al-fitr to another country on the grounds that there are no poor people in one's own country. But if that is done even though there are poor people who need it in one's own country, then it is not permissible.

End quote. Majmoo’ Fataawa Ibn ‘Uthaymeen, 18/question no. 102

There follows a fatwa from the scholars of the Standing Committee which deals wwith these matters and more:

The amount of zakaat al-fitr is one saa’ of dates, barley, raisins, dried yogurt or other foodstuff, and it should be given on the night before Eid, until before the Eid prayer. It is also permissible to give it two or three days in advance. It should be given to the poor Muslims in the land where it is given, but it is permissible to send it to the poor in another land if the need is greater. It is permissible for the imam of the mosque and other trustworthy people to collect it and distribute it to the poor, so long as they make sure it reaches them before the Eid prayer. It is not connected to inflation, rather the amount is set in sharee’ah as one saa’. Whoever does not have anything but food for the day of Eid for himself and for those on whom he is obliged to spend, does not have to give zakaat al-fitr. It is not permissible to use it for building mosques or other charitable projects.

Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 9/369, 370.

We have already quoted the fatwas of scholars which state that zakaat al-fitr is obligatory, how much is to be given, that it is not permissible to give it in cash, and that it is permissible to send it to countries where the need is greater, in the answers to the following questions: 22888, 27016, 7175 and 12938.


en tiedä mitä Suomen moskeijat tekevät zakatilla, mutta itse en ainakaan maksa sitä Suomeen, kun olen sen itse opiskelijanakin pystynyt maksamaan (nimenomaan zakatul fitrin)
Tor Lok 02, 2008 4:24 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Waliy Al Din



Liittynyt: 16 Hei 2009
Viestejä: 16

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Salaam Allaikum!

Milloin Zakatin maksaminen tulisi aloittaa?

Olen kuullut, että se olisi pakollista vasta naimisissa olevalle aikuiselle Muslimille, pitääkö paikkaansa? Question
Lau Hei 18, 2009 10:00 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1847

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Wa aleikum salaam,

Zakatia keräävät moskeijat Ramadanin kuukauden aikana, ja viimeiset 10 vuotta se on ollut 5 euroa. Sillä ei ole mitään tekemistä naimisissa olemisen kanssa tai perheen lukumäärän kanssa. Aikuiset, yleisesti mies maksaa lapsistaan saman summan.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Sun Hei 19, 2009 12:32 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Waliy Al Din



Liittynyt: 16 Hei 2009
Viestejä: 16

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Salaam!

Koska Zakatista sitten tulee "pakollinen" maksaa?
Sun Hei 19, 2009 1:41 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
UmmSahar
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Heti. Lapsiltakin peritään zakat, mutta vanhemmathan sen tietysti maksaa. Ihan sylivauvastakin. Muistaakseni zakat on maksettava ennen eid-rukousta (correct me if im wrong), ramadanin aikana. Eli kun ramadan hurahtaaa käyntiin, voi zakatin käydä heti maksamassa inshaAllah.
Sun Hei 19, 2009 8:31 pm
Waliy Al Din



Liittynyt: 16 Hei 2009
Viestejä: 16

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Salaam!

Ahaa... Jostain muistelin sitten vain, että se ei olisi ollut pakollista kuin vasta aikuisena ja naimisissa olevana, mutta kiitos, kun selvensit. :)
Maa Hei 20, 2009 11:02 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sakina



Liittynyt: 03 Hel 2008
Viestejä: 5

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
ummuyusuf kirjoitti:
Wa aleikum salaam,

Zakatia keräävät moskeijat Ramadanin kuukauden aikana, ja viimeiset 10 vuotta se on ollut 5 euroa. Sillä ei ole mitään tekemistä naimisissa olemisen kanssa tai perheen lukumäärän kanssa. Aikuiset, yleisesti mies maksaa lapsistaan saman summan.


Noissa ylläolevissa fatwoissa kuitenkin sanottiin, ettei ole sallittua maksaa zakatia rahana. Vai onko se eri asia, jos moskeija ostaa rahalla sitten ruokaa ja antaa sen jossain muualla köyhille?

Sitten tuosta rahasummasta. Eihän zakat ole kiinteä maksu, vaan riippuu ihmisen varallisuudesta. Jollain voi olla niin vähän omaisuutta, että 5 e on liikaa, toisen pitäisi maksaa 5000 e. Esim. tässä on yksi jonkin sortin zakat-laskuri, jolla voi arvioida maksettavan summan suuruuden: http://www.ramadhanzone.com/zakat_calculator.asp
Sun Hei 26, 2009 11:36 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Waliy Al Din



Liittynyt: 16 Hei 2009
Viestejä: 16

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Salaam Allaikum!

Eikös ole myös niin, että Zaka tulisi maksaa myös esineistä / asioista joita et ole käyttänyt yli vuoteen? (Jostain olen näin kuullut)
Maa Hei 27, 2009 3:18 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1847

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Niin kai moskeijat sitten toimii, lähettävät rahan eteenpäin tai ainakin näin minä oletan. Mitä taas omaisuuteen verrattavissa olevaan zakatiin tulee niin ei se ole kiinteä summa vaan vuoden aikana tililla roikkunut raha, johon ei ole koskettu, ja siitä tarkemmat säännökset kuinka paljon sitä sitten pitää olla että olet velvollinen siitä sen maksamaan. Lisäksi kullasta ja hopeasta ainakin maksetaan sekä eläimistä. Tässä kuitenkin kyse Iid al-Fitrin zakatista. Ja jos olen käsittänyt asian aivan väärin niin korjatkaa.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Maa Hei 27, 2009 4:56 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Muwahhid
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Zakaat al-Fitr on erillinen zakaat, joka jokaisen itsensä elattamaan kykenevän muslimin on pakollista maksaa itsensä ja kaikkien elatettaviensa puolesta, varallisuuteen katsomatta. Myös syntymättömän vauvan puolesta on mustahabb maksaa se. Zakaat al-Fitr kuuluu maksaa Ramadanin lopussa, alkaen kaksi päivää ennen Eid al-Fitriä (erään mielipiteen mukaan), ja viimeistään ennen eid-rukousta. Maksettava määrä yhtä henkeä kohden on yksi saa' kyseisen maan perusruokaa, oli se sitten riisiä, vehnää, maissia, taateleita tms. Yksi saa' on neljä kaksin käsin kauhottua kourallista, eli noin yksi kilo. Suomessa tämä useinmiten hoidetaan antamalla noin 5 euroa zakaat-lippaaseen, ja moskeijat sitten toimittavat rahat eteen päin muslimimaahan, jossa on sellaisia henkilöitä jotka ovat oikeutettuja zakaatin vastaanottamiseen. Zakaat al-fitr onpakko antaa ruuan muodossa, eli moskeijat hoitavat että näillä rahoilla ostetaan paikan päällä ruokaa, joka jaetaan tarpeessa oleville. Wallaahu a'lam.


Yleisestä zakaatista enemmän täällä.
Tii Hei 28, 2009 2:09 pm
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1847

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Niin, että näin. Jazaak Allaah khair!

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Tor Hei 30, 2009 9:25 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ramadan Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea