Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Paastoamisen kaikki hyveet, fysiologisesta psykologisiin!

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ramadan Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Paastoamisen kaikki hyveet, fysiologisesta psykologisiin!
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1586

Lähetä Paastoamisen kaikki hyveet, fysiologisesta psykologisiin! Vastaa lainaamalla viestiä
As salaamu aleikum,

Tässä uusi katsonta paastoamisen hyveisiin siskon laatimana, ma'sha Allaah. Allaah hänet palkitkoon runsain mitoin. Aamin!


PAASTON HYVEET

Mitä elimistössä tapahtuu paaston aikana:

Elimistö siirtyy paaston tilaan n. 8 tunnin kuluttua viimeisestä ateriasta. Silloin ruoan ravintoaineet ovat suolistossa imeytyneet. Paaston aikana elimistö käyttää energialähteinään aluksi lihasten ja maksan glykogeenivarastoja. Maksasolut ylläpitävät veren glukoosipitoisuutta glykogeenivarastojensa avulla, sen sijaan lihassolut eivät vapauta glykogeenia verenkiertoon, vaan käyttävät niitä omaan energiantuotantoonsa lihastoiminnan aikana. Kun paasto jatkuu pidempään elimistö alkaa ensin tuottaa hermostoa varten ketoniyhdisteitä rasvasta ja lopulta elimistö alkaa hajottaa lihasten proteiinia energianlähteeksi.

Ruokatorvi: Ei tiedettyjä muutoksia paaston aikana.
Perna: Ei tiedettyjä muutoksia paaston aikana
Maksa: Vastuussa energiavarastoista. Vapauttaa sokeria.
Vatsalaukku: Hapontuotanto vähentyy
Sappirakko: Väkevöittää sappinestettä seuraavaa ateriaa varten
Haima: Insuliinin eritys pysähtyy ja hormonit, jotka antavat käskyn maksalle ja lihaksille vapauttaa sokerivarastoja, tuotetaan. Ruuansulatusnesteiden tuotanto myös laskee.
Ohutsuoli: Ruuansulatusnesteiden tuontanto lakkaa. Säännöllisesti joka neljäs tunti ohutsuoli supistuu.
Paksusuoli: Veden/nesteiden imeyttäminen ruoasta ja siirto munuaiseen on elimistölle tärkeää nestetasapainon säilymisen kannalta.

Koska paastopäivän pituus aamunkoitosta auringonlaskuun on tulevana Ramadânina pitkä, on tärkeää täyttää energiavarastot. Syödä ja varsinkin juoda riittävästi suhur-, iftâr- ja ilta-aterioilla, jotta elimistö pystyy käyttämään glykogeeni- ja rasvavarastoja sen sijaan että käyttäisi lihaksiston proteiinejä. Rasvan käyttöä ei tule unohtaa kokonaan ruokavaliosta sillä rasva auttaa painonpudotuksessa, säästää lihaksia ja pitkällä aikavälillä alentaa kolesteroliarvoja. Painonpudotus taas auttaa diabeteksen hallinnassa ja alentaa verenpainetta. Paaastotessa poistuu myös myrkkyjä elimistöstä rasvan mukana. Lisäksi jo muutaman paastopäivän jälkeen endorfiini-hormonien määrä nousee. Munuainen on tehokas ylläpitämään elimistön neste- ja suolapitoisuutta (Sodium ja Potassium). Kuitenkin esimerkiksi hikoilemalla tasapaino voi herkästi häiriintyä. Jotta vältyttäisiin lihassurkastumisilta, aterioiden tulee sisältää riittävästi hiilihydraatteja ja vähän rasvaa. On siis erittäin tärkeää, että aterioilla nautitaan riittävät määrät ravintoaineita, suolaa ja vettä.

Suositeltavia ja vältettäviä ruoka-aineita:

Paasto Ramadânin aikana voi parantaa paastoavan terveyttä tai jopa huonontaa sitä mikäli oikeanlaista ruokavaliota ei noudeta. Itseasiassa paastoaminen itsessään ei ole se avaintekijä vaan se miten syödään sen jälkeen. Ruokavalio, joka sisältää tarvittavan määrän energiaa ja ravintoaineita kultakin ruokaympyrän sektorilta vaikkakin määrältään söisi vähemmän kuin normaalisti, pitää paastoavan terveenä ja aktiivisena koko Ramadânin ajan. Hiilihydraatit vapauttavat energiaa hitaasti. Niitä saa viljoista ja siemenistä esim. ohrasta, vehnästä, kaurasta, hirssistä, mannasuurimoista, pavuista, linsseistä, kokojyväjauhoista, basmatiriisistä... Runsaskuituiset ruoat sulavat myös hitaasti. Seuraavat ruoka-ainekset sisältävät runsaasti kuituja: leseet, viljatuotteet, jyvät, siemenet, kuoriperunat, vihannekset eritoten vihreät pavut ja melkein kaikki hedelmät mukaan lukien aprikoosit, kuivatut luumut ja viikunat. Vältettäviä ruoka-aineita sen sijaan ovat runsaasti sokeria ja rasvaa sisältävät ruuat esim. kakut, keksit, suklaat ja makeiset. Kannattaa myös välttää kofeiinia, koska kofeiini sisältää diureetteja, jotka puolestaan nopeuttavat nesteiden poistumista elimistöstä virtsaamisen myötä.

Profeetan (saws) yleisimmin käyttämät ruoka-aineet olivat maito, taatelit, lampaan-kyljykset ja kaura. Koraanissa mainittuja terveellisiä ruoka-aineita ovat hedelmät ja vihannekset kuten oliivit, sipulit, kurkut, viikunat, taatelit, rypäleet sekä palkokasvit kuten linssit. Se että Islâmin laki ei edellytä kalan teurastusta samalla tavalla kuin lihan, katsotaan olevan rohkaisu syödä kalaa enemmänkin.

Suuran Al Taa Haa 20:81 käännöksessä sanotaan:
{Syökää kaikea hyvää, mitä olemme ravinnoksenne suonut, mutta älkää menkö hillittömyyksiin, ettei vihani lankea päällenne, sillä ketä minun vihani kohtaa, hän totisesti hukkuu.}

Ruumiimme, fyysinen olemuksemme on lahja Allaahilta ja siitä tulisi pitää hyvää huolta.
Ylensyömistä on pitkään paheksuttu Islâmissa, sillä sen pidetään lisäävän tämän maailman haluja ja aiheuttavan velttoutta ja siten tylsistyttävän sielua ja estävän hengellistä kasvua ja lisäävän fyysisiä sairauksia.

Profeetta (saws) sanoi: Adamin (as) lapset eivät täytä mitään astiaa huonommin kuin vatsaansa. Riittävästi hänelle on muutama suupalallinen pitääkseen selkänsä suorana. Jos hänen tarvitsee syödä enemmän, niin ensimmäinen 1/3 on ruokaa varten, toinen 1/3 on juomia varten ja viimeinen kolmasosa jätetään tyhjäksi. (Tirmidhi).

Islâm pitää terveyttä ja hyvinvointia paljon laajempana kuin vain fyysisenä päällepäin näkyvänä terveytenä. Se, että yksilö voi hyvin ja on rauhallinen, on monen asian yhdistelmä. Hyvinvointiin vaikuttaa yksilön henkisyys, hyvä fyysinen terveys, onnellisuus, määrätietoisuus, hyvä luonne ja ihmissuhteet. Islâmissa ruoan ja palvonnan välillä on vahva yhteys. Islâm opettaa, että kaikilla palvonnan muodoilla on syvempi tarkoitus ja myötävaikutus yksilöön ja sosiaalliseen hyvinvointiin.
Suuran Al A’raaf (Rajamuuri) 7:31 käännöksessä sanotaan:

{Te ihmisen (Adamin (as)) lapset, pukeutukaa juhlapukuihinne jokaisena hartaushetkenänne ja syökää ja juokaa, mutta älkää tuhlatko, sillä Hän ei rakasta tuhlaavaisia.}

Islâm siten luo vastuuntunteen ihmisissä ottamaan terveellisen elämäntyylin omakseen. Pastoaminen Ramadânina opettaa selviytymään ja harjoittamaan hengellisyyttä ja olemaan syömättä liikaa. Olennaisin osa hengellisyyttä on olla kiitollinen ruuasta.

Profeetta (saws) neuvoi nuoria, naimattomia ihmisiä paastoamaan, mikäli heillä ei ole varaa mennä naimisiin, koska paastoaminen on suoja.

Profeetta (saws) sanoi: "Jumalalla on oikeus sinuun; ja ruumiillasi on oikeus sinuun."
Onnistuakseen saavuttamaan tasapainon ruumiin ja henkisten tarpeiden välillä pitää toisaalta syödä sekä oikeanlaista että sopiva määrä ruokaa ja toisaalta taas kehittää ihmissuhdetaitojaan.

Profeetta (saws) sanoi: "Minut on lähetetty täydellistämään luonteenlaatua."

Ramadânina on mahdollisuus muuttaa merkittävästi elämänlaatua ja kehittää elämää terveellisempään suuntaan.

"Paastoaminen ei ole pelkästään pidättäymistä syömisestä ja juomisesta vaan myös turhasta puheesta ja valheista." (Bukhâri)

Se mitä ja kuinka paljon syöt vaikuttaa suoraan terveyteesi. Ruoasta pidättäytyminen voi parantaa itsehillintää ja malttia.

Paastoaminen ja sen siunaukset

Abu Sa’id ’Khudri (ra) kertoi Profeetan (saws) sanoneen: ”Kun ihminen paastoaa päivän Allaahin vuoksi, niin Allaah ajaa pois helvetin hänen luotaan seitsemänkymmenen vuoden matkan etäisyydelle.” (Bukhâri ja Muslim)

Sahl (ra) kertoi Allaahin Lähettilään (saws) sanoneen: ”Paratiisissa on Ar-Rayaniksi kutsuttu portti, ja ne jotka suorittavat Saum (paastoja) tulevat astumaan siitä ylösnousemuksen päivänä, eikä kukaan muu kuin he tule siitä astumaan. Tullaan sanomaan: ”Missä ovat ne jotka tapasivat suorittaa Saum (paastoja)?” He tulevat nousemaan, eikä kukaan muu kuin he tule astumaan siitä. Heidän sisään astumisensa jälkeen portti tullaan sulkemaan, eikä kukaan astu siitä.” (Bukhâri)

Islâmissa paastoaminen on palvonallinen teko. Islamin mukaisesti se tarkoittaa pidättäytymistä ruoasta, juomasta sekä seksuaalisesta kanssakäymisestä aamunkoiton (fajr) ja auringonlaskun (maghrib) välisenä aikana. On olemassa kahden tyyppistä paastoamista: Ensimmäinen on pakollinen paasto, joka suoritetaan koko pyhän Ramadân-kuukauden (kuukalenterin 9. kuukauden) ajan, ja joka on siis neljäs Islamin viidestä pilarista. Toinen on vapaaehtoista paastoamista tiettyinä päivinä.
• Sha’bân kuukauden kaksi ensimmäistä viikkoa
• Shawwal-kuukauden aikana kuusi päivää Abu Ayub (ra) kertoi Profeetan (saws) sanoneen: ”Hän, joka paastoaa koko Ramadân-kuukauden ja jatkaa paastoamalla kuusi päivää Shawwal-kuukaudesta, on yhtä hyvä kuin jos hän olisi paastonut koko vuoden.” (Muslim)
• Thul-Hijja –kuukauden ensimmäiset yhdeksän päivää ja erityisesti ’Arafah:n päivä. ’Arafah:n päivän paastoaminen ei ole kuitenkaan sallittua pyhiinvaellusta (Hajj) suorittavalle henkilölle. Paaston palkkio on edellisen ja seuraavan vuoden synnit anteeksi.
• Ashura’an päivä Mu’harram-kuukauden kymmenes päivä sekä edeltävä päivä eli yhdeksäs päivä eli Tasu’an päivä
Ibn ’Abbâs (ra) kertoi: Profeetta (saws) tuli Medinaan ja näki juutalaisten paastoavan Ashura’an päivänä. Hän kysyi heltä siitä. He vastasivat: ’Tämä on hyvä päivä, jona Allaah pelasti Israelin heimon (Banî Isrâîl) näiden vihollisilta, Joten Mûsâ (as) paastosi tänä päivänä.’ Profeetta (saws) sanoi: ’Meillä on enemmän oikeuksia Mûsân (as) ylle kuin teillä.’ Joten Profeetta (saws) paastosi tuona päivänä ja määräsi (muslimit) paastoamaan (tuona päivänä).” (Bukhâri). Abu Qatadah (ra) kertoi Profeetalta (saws) kysytyn Ashura’an päivänä paastoamisesta. Hän (saws) vastasi: ”Se hyvittää edellisen vuoden syntejä.” (Muslim)
Ibn ’Abbâs (ra) kertoi Profeetan (saws) sanoneen. ”Mikäli selviän seuraavaan vuoteen saakka, tulen paastoamaan yhdeksäntenä päivänä (Mu’harram-kuukautta).” (Muslim)
• Islâmin kuukalenterin 13., 14. ja 15.
• Maanantai ja torstai

Paastoamisen henkiset ja moraaliset siunaukset

Paastoaminen on ennen kaikkea tottelevaisuuden ja antautumisen teko.
Tämä antaumus perustuu rakkauteen Allaahia kohtaan ja vilpittömään aikomukseen saavuttaa Hänen mieltymyksensä ja välttää Hänen tyytymättömyytensä. Tämän ollessa ainoa syy paastoamiselle, se varmasti tulee menestymään. Paastoamisen kautta myös tunnustamme sen, että Allaah on ainoa Herramme ja Ylläpitäjämme, ja että olemassaolomme ja ylläpitomme perustuu ainoastaan Hänen anteliaisuuteensa.

Paastoamisen kautta sovitamme tekemiämme virheitä ja syntejä.

Paastoaminen opettaa uskovalle taqwaa, eli tietoisuutta Jumalasta, Hänen tervettä pelkoaan, kärsivällisyyttä sekä itsehillintää Hänen vuokseen. Kun ihminen vapaaehtoisesti pidättäytyy yleensä sallitusta ruoasta ja seksistä (joka on siis sallittua ainoastaan aviopuolisoiden välillä), tulee myös kiellettyjen asioiden ja tekojen välttäminen hänelle helpommaksi.

Paastoaminen on opettaa uskovalle vilpittömyyttä. Toisin kuin muut palvonnalliset teot, se perustuu kokonaisuudessaan itsehillintään. Toiset ihmiset eivät voi koskaan tietää, paastoaako ihminen todella tai onko hän salassa rikkonut paastonsa. Ja nimenomaan tämä itsehillintä vaati korkean vilpittömyyden ja uskollisuuden tason.

Paastoaminen opettaa kaikenlaisia hyveitä. Paastoaminen ei tarkoita pelkästään pidättäytymistä ruoasta, juomasta ja seksistä, vaan se merkitsee pidättäytymistä kaikenlaisista paheista ja pahuudesta.

Abu Hurayah (ra) kertoi Profeetan (saws) sanoneen:”Kuka tahansa ei luovu valheellisesta puheesta ja niiden valheiden mukaan toimimisesta ja pahoista teoista yms, Allaah ei tarvitse sitä, että hän jättää ruokansa ja juomansa (ts. Allaah ei tule hyväksymään hänen paastoaan). ’Kaikki Aatamin poikien (ihmisten) teot ovat heille itselleen, paitsi paasto, joka on Minulle (Allaahille), ja tulen antamaan palkkion siitä.’ Paastoavalle ihmiselle on kaksi nautintoa: Yksi Iftârin (paaston rikkomisen) aikaan, ja toinen silloin kun hän tulee tapaamaan Herransa; silloin hän tulee olemaan mielissään paastonsa vuoksi.” (Bukhâri)

Paastoaminen on yksi Jihâdin (Allaahin tiellä kamppalemisen) muodoista. Se opettaa itsekuria ja kasvataa yksilön kykyä hallita omia tarpeitaan ja halujaan, sen sijaan että toimisi niiden orjuuttamana.

Paastoamisen psykologiset siunaukset

Paastoaminen lisää sisäisen rauhan, täyttymyksen ja optimismin tunteita. Nämä tunteet ovat seurausta Allaahin tyytyväisyyden tiedostamisesta.

Paastoaminen opettaa kärsivällisyyttä ja sitkeyttä, ja lisää tunnetta moraalisesta saavutuksesta.

Vapaaehtoinen pidättäytyminen sallituista nautinnoista johtaa uskovan arvostamaan Allaahin anteliaita lahjoja, joita yleensä pidetään itsestäänselvyyksinä (kunnes niitä joudutaan kaipaamaan!)

Kokonaisen kuukauden ajan joka vuosi muslimit käyvät läpi erilaisen ja jännittävän kokemuksen, joka rikkoo elämän normaalin rutiinin. Tämä ei ole ainoastaan virkistävää, vaan opettaa myös sopeutumaan elämän monenkirjaviin ja muuttuviin olosuhteisiin.

Paastoamisen sosiaaliset siunaukset

Paastoaminen edesauttaa yhteenkuuluvuuden henkeä muslimiyhteisön keskuudessa. Miljoonat muslimit joka puolella maailmaa paastoavat saman kuukauden ajan, samoja sääntöjä noudattaen.

Paastoaminen edesauttaa inhimillisen tasa-arvoisuuden henkeä Allaahin edessä. Kaikki muslimit, miehet ja naiset, rikkaat ja köyhät kaikista etnisistä taustoista käyvät läpi saman kokemuksen puutteesta, ilman mitään erityisiä etuoikeuksia tai helpotuksia yhdellekään ryhmälle.

Paastoaminen edesauttaa hyväntekeväisyyden ja myötätunnon henkeä köyhiä ja tarpeenalaisia kohtaan. Rikas ihminen saattaa kyetä ”kuvittelemaan” köyhän kärsimyksen tai ”ajattelemaan” nälkää. Silti kukaan ei voi todella ymmärtää kärsimystä tai nälkää, ennen kuin hän itse todella kokee tai tuntee näitä. Tämä saattaa osaltaan selittää sen, miksi Ramadân tunnetaan myös hyväntekeväisyyden ja anteliaisuuden kuukautena.

Paastoaminen edesauttaa Islâmilaista seurallisuutta. Muslimeita kehotetaan kutsumaan toisiaan rikkomaan paaston kanssaan auringon laskiessa, ja kokoontumaan Koraanin opiskelua, rukousta ja vierailuja varten. Tämä tuo paremman mahdollisuuden sosiaaliselle kanssakäymiselle veljellisessä ja henkisessä ilmapiirissä.

Paastoamisen fyysiset ja lääketieteelliset siunaukset

Sekä muslimi- että ei-muslimitiedemiehet ovat kirjoittaneet paljon paastoamisen lääketieteellisistä ja terveydellisistä hyödyistä. Näihin hyötyihin sisältyy mm. Ruoansulatusjärjestelmän rauhoittaminen, haitallisten rasvaisten aineosien eliminointi verestä, tietynlaisten vatsan ja sisäelinten sairauksien parantumisen edistäminen sekä ruumiin kudosten uudistuminen. Tuskin on tarpeen mainita, että jotkut sairaudet saattavat vaikeutua paastoamisen aikana, joissa tapauksissa henkilö on vapautettu paastoamisen velvollisuudesta. Niille, joilla on Islâmin mukaan (ja lääketieteellisesti) ei-toivottuja tapoja, kuten ylensyönti tai tupakoiminen, Ramadânin aikana harjoitettu itsekuri antaa loistavan alun näistä pahoista tavoista eroon pääsemiselle. Tavallaan paastoaminen on vuosittainen fyysisen kehon kunnontarkistus.

Edelleen on kuitenkin pidettävä mielessä, että pääasiallinen motiivi paastoamiselle on tottelevaisuus Allaahia kohtaan ja Hänen mieltymyksensä etsiminen.

Abu Hurayrah (ra) kertoi Allaahin Lähettilään (saws) sanoneen: ”Saum (paasto) on kilpi (tai suojus, suoja Helvetin tulelta). Joten paastoavan ihmisen tulisi välttää seksuaalista kanssakäymistä vaimonsa kanssa, eikä hänen tulisi käyttätyä järjettömästi ja hävyttömästi, ja mikäli joku riitelee hänen kanssaan tai loukkaa häntä, hänen tulisi sanoa tälle kahdesti: ’Minä paastoan’. ”Profeetta (saws) lisäsi: Kautta Hänen, jonka Käsissä minun sieluni on, tuoksu, joka tulee ulos paastoavan ihmisen suusta, on parempi Allaahin luona kuin myskin tuoksu. (Allaah sanoo paastoavasta ihmisestä:) ’Hän jättänyt ruokansa, juomansa ja halunsa Minun vuokseni. Saum (paasto) on Minulle. Joten palkitsen (paastoavan ihmisen) siitä ja palkkio hyvistä teoista kerrotaan kymmenen kertaa." (Bukhâri).


_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Tor Elo 28, 2008 7:46 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hm



Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 3

Lähetä Pitkä päivä huolestuttaa Vastaa lainaamalla viestiä
Assalamu aleikum wa rahmatullahi wa barakatuhu,

Suuri kiitos kannustuksesta, sisko! Mutta olenkohan ihan luopio... Minua huolestuttaa kovasti nyt alkava paasto. Päivät ovat hyvin pitkät, enkä voi laistaa töistä, ma-pe tavallinen päivätyö. Ja sen päälle vielä lapsi ja koti jne. Varsinkin huolestuttaa valvominen: en tahdo millään pärjätä alle 6 tunnin yöunilla (jos vain saisin, nukkuisin 8-9t joka yö), ja nyt pitäisi vielä käyttää suuri osa yöstä syömiseen ja juomiseen - tuntuu täysin epätoivoiselta. Kaikkea voi tietysti kokeilla, mutta mitä, jos en pystykään suoriutumaan esim. työstäni?

Olen kuullut ja lukenut, että olisi ehkä mahdollista noudattaa Mekan paastoaikoja. Olisikohan tämä hyväksyttävää jo tänä vuonna? Täällä on joku aiemmin ollut huolissaan vasta ensi vuoden tai keskikesän ramadanista.

Olisin kovin kiitollinen rakentavista vastauksista. Kiitos vielä siskolle rohkaisevasta opastuksesta.
Lau Elo 30, 2008 12:35 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1586

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Wa aleikum salaam wa rahmatullaahi wa barakaatuh.

Koitan vastata sinulle lisää myöhemmin, mutta ehdottomasti nyt EI ole niitä aikoja jolloin Mekan aikoja paastotaan, jos sitten koskaan. Sillä silloin kun se sattuu kesälle, tulemme todennäköisesti paastoamaan esim Saksan, Ranskan tai jonkun muun maan jossa aurinko laskee inhimilliseen aikaan.

Mutta myohemmin lisää kannustusta! Ja voimia insha Allaah!

Siskosi!

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Lau Elo 30, 2008 7:53 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ramadan Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea