Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Suurin kaikista haditheista

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Hadith galleria Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Suurin kaikista haditheista
Kirjoittaja Viesti
om123



Liittynyt: 14 Hel 2008
Viestejä: 13

Lähetä Suurin kaikista haditheista Vastaa lainaamalla viestiä
Kristittynä olen kiitollinen Jumalalle, armeliaalle armahtajalle, siitä että Hän lähetti
profeetta Muhammadin useita eri tehtäviä varten kansansa luokse. Eräs Muhammadin
tehtävä oli nimittäin arvovaltaisten lähteiden mukaan toimia kristittyjen ja apostolien
avustajana ja puolustajana (Parakletos). Rauha hänelle.

Siksi tuntuu erityisen pahalta, että on useita kristittyinä itseään pitäviä tahoja,
jotka ovat tuon luvatun avun ja puolustuksen hylänneet ja puhuvat pahaa Islamista ja
profeetta Muhammedista. Ovatko Muhammadin pilkkaajat todella kristittyjä vai ennemmin
kristittyjen vihamiehiä? Sen tietää vain Jumala.

Kristittynä en ole perehtynyt hadith-aineistoon, mutta tämä profeetan tehtävä toimia kristittyjen ja
apostolien suojelijana ja apuna on tietenkin mielessäni suurin kaikista hadith-perinteeseen
liittyvästä aineistosta.

Toisena yhtä tärkeänä hadith'ina pidän kristityn munkin Muhammedille antamaa kehotusta:
Kohdella kaikkia ihmisiä samoin kuin he ovat kohdelleet häntä itseään (eli Muhammedia).

Eiväthän nämä kaksi seikkaa millään tavalla liity hadith-aineistoon useimpien mielestä,
mutta olen saanut sen armon kristittynä, että voin pitää niitä suurimpina kaikista
hadith-aineistosta. Sitä en vielä tiedä täytyykö minun perehtyä varsinaiseen
hadith-aineistoon näiden kahden seikan lisäksi? Voivatko ne tarjota minulle enää mitään
lisätietoa ja käytöstapoja? Jumala, armelias armahtaja, yksin tietää. Hän voi johdattaa
niiden pariin, jos niitä tarvitsen vielä näiden lisäksi.

Arvovaltainen lähde on Ibn Hishamin kirjoittama: Profeetta Muhammedin elämänkerta.
Kristittynä lähteenä on Johanneksen evankeliumi 16:7-8.
Kolmas lähde on: Jehovan todistajien kirjanen: Puhu perustellen käyttämällä Raamattua,
sivut 23-24.

Kuinka sitten voi tunnistaa tosi kristityn. Siihen voi käyttää esim. 2.Kor. 6:11-18 ja 7:1
kohtia. Missä temppelissä on jumalankuvia; siellä kristillisyys ei ole todellista.
Tor Hei 24, 2008 2:40 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
om123



Liittynyt: 14 Hel 2008
Viestejä: 13

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Rauhaa!

Mihin uskovat muslimit-kirjassa (Ziauddin Sardar) oli seuraava Hadith:
Jokainen, joka istuttaa puun ja hoitaa sitä ahkerasti niin kauan että se kypsyy ja kantaa hedelmää, palkitaan.

Tämä on omassa elämässäni kohtalonomainen; sillä jotkut sukulaisistani ovat istuttaneet puita ja jotkut eivät ole ehtineet hoitaa niitä,
vaan puuha on jäänyt kesken. Luettuani tämän hadithin tulin hieman surulliseksi sen takia. Miten asiaan tulisi suhtautua?
Onko Hadith aineisto yhtä luotettavaa kuin Koraani tai Raamattu? Vai onko se luettava toisarvoiseksi aineistoksi?
Voihan olla, että enkelit estivät eräitä sukulaisiani onnistumasta puun istuttamisessa tahallaan? Vai voiko olla niin?

Joka tapauksessa nyt pelkään, että sukulaiseni eivät saa mitään palkkaa Allahilta. Tietenkin olen sen vuoksi murheellinen.

Rauhaa!
Maa Huh 27, 2009 12:19 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
stygiofobia



Liittynyt: 19 Syy 2004
Viestejä: 347

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Koraani, Hadiithit ja Raamattu ovat eri asioita. Näin ollen kunkin luotettavuus on erilainen. Hadiithien joukossa on luotettavia ja epäluotettavia, joten tilannetta selventämään on kehitetty jo kauna aikaa sitten eräänlainen hadiith-tiede. Se tutkii kertoojaketjun jäsenet ja itse hadiithin sisällön. Vain täydellisen luotettavan ketjun tuoma hadiith voi olla sahiih. Oppineet ovat sitten näitä sahiih hadiitheja koonneet kirjoihin kuten esim. sahiih al bukhaari ja sahiih muslim. Muissakin lähteissä on autenttisiksi luokiteltuja hadiitheja, mutta niiden etsiminen saattaa vaatia tietoa ja aikaa.

Valitettavan monissa suomenkielisissä kirjoissa viitataan hadiitheihin, muttei kerrota mistä lähteestä ne ovat peräisin. Tällaisten kertomusten luotettavuutta on lähes mahdotonta arvioida. Puhuttaessa Allaahista tai Hänen Profeetastaan, sallallaahu alayhi wa sallam, on erittäin tärkeätä pitäytyä tiukasti vain ja ainoastaan luotettavissa lähteissä. Valheen puhuminen jommasta kummasta on hyvin vaarallista ja siitä joutuu kantamaan vastuunsa viimeisenä päivänä.

_________________
Käytitkö aikasi ennen kiirettä? Entä terveytesi ennen sairautta tai rahasi ennen köyhyyttä ja nuoruutesi ennen vanhuutta?
Tii Huh 28, 2009 1:38 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Abu Naasir
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Assalaamu 'alaykum wa rahmatullah,

ihan vain selvennykseksi, muidenkin hadiithien perusteella kuin sahiih hadiithien (eli kiistattomasti autenttisten) perusteella on sallittua tehdä esimerkiksi hyveitä.

Imam Ahmad (ra) sanoi, "kun raportti kantautuu meille sallitusta (halal) ja kielletystä (haram) laitamme riman korkealla (atuenttisuuden suhteen, tashaddadnaa)), ja kun raportti kantautuu meille koskien hyveitä laitamme riman matalalle (tasaahalnaa)."

Myös Imam al-Nawawi (ra) mainitsee kirjassaan Kitab al-Adhkar, että kyseinen kirja sisältää joitakin heikkoja haditheja (da'if), ja että niiden perusteella toimiminen hyveissä on sallittua.

Toisin sanoen, heikko (da'if) ei tarkoita, että hadiith olisi tuulesta tempaistu tai keksittu. Sille on eri termi, mawdu'.

Salaam,

Abu Naasir
Tii Huh 28, 2009 3:02 pm
UmmuR
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Joo, tämähän on suufeille erittäin tyypillistä että käytetään heikkoja hadiitheja oikeuttamaan shirkiä ja bid'aa.
Kes Huh 29, 2009 5:25 pm
stygiofobia



Liittynyt: 19 Syy 2004
Viestejä: 347

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Seuraava pätee aika moneen porukkaan:
Kaikki alkaa johtopäätöksestä. Alussa päätetään mitä asiaa halutaan ajaa. Sitten tuhansien todisteiden joukosta valitaan ne ja vain ne, jotka tukevat alkuperäistä johtopäätöstä. Sen kanssa ristiriidassa olevat todisteet hylätään.

Esimerkki 1
Väite: Koraani on sininen
Todiste: Haetaan kirjastoista ja kirjakaupoista kaikki sinikantiset Koraanit. Niitä on varmasti satoja.
Minunkin kirjahyllyssäni on itseasiassa yksi sinikantinen koraani. (mutta on siellä yksi punainen ja vihreäkin, mutta niistä ei puhuta)


Rehellinen ja vilpitön tapa menee seuraavasti:
Luetaan kaikki luotettavat todisteet. Niiden pohjalta muodostetaan johtopäätös.

Esimerkki 2
Todiste: Käydään oma kirjahylly läpi, kysellään kavereilta Koraaneja, käydään moskeijoissa katsomassa Koraanivalikoimat, mennään kauppoihin ja kirjastoihin jne. Koetetaan löytää kaikki eriväriset, -kokoiset ja -muotoiset koraanit, mitä ikinä vain mahdollista.
Väite: Näitä kirjoja on hyvin monenkokoisia ja -värisiä. Jotkut ovat taskukokoisia, ja toiset niin suuria ettei niitä voi edes nostaa. Joissakin on kullanvärisiä koristeita, ja toisissa ei. Kannen väri noin muutoin voi olla aivan mikä hyvänsä.

Tämä prosessi on hyvä pitää mielessä kun arvioi ihmisten väitteitä uskonnosta, tieteestä, politiikasta ja milloin mistäkin. Medialukutaitoa ja kriittisyyttä on joutunut harjoittamaan niin kauan kun kommunikaatio on ollut olemassa.

_________________
Käytitkö aikasi ennen kiirettä? Entä terveytesi ennen sairautta tai rahasi ennen köyhyyttä ja nuoruutesi ennen vanhuutta?
Per Tou 01, 2009 11:16 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
UmmuR
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Al-Haafidh ibn Hajar Al-Asqalani tiivisti ne ehdot, joiden mukaan on sallittua toimia heikon hadiithin mukaan. Ne ovat seuraavat:

1 – Se ei saa olla erittäin heikko, ja sellaisen hadiithin mukaan ei ole sallittua toimia, joka on kerrottu ainoastaan yhden valehtelijan toimesta, tai valehtelusta syytettyjen toimesta, tai sellaisen, jonka virheet ovat vakavia.

2 – Sen tulee olla sellainen, joka mainitsee sellaisen hyvän teon, jolle on olemassa perusteet sharii'assa.

3 – Kun joku toimii sen mukaan, hän ei saa uskoa, että kyseinen teko on hyvin perusteltu, vaan hänen on tehtävä se varovaisuudella ja varauksella.


Heikon hadiithin mukaan toimiminen ei tarkoita sitä, että uskomme jonkin palvonnanteon olevan mustahabb (pidetty, suositeltava) ainoastaan siksi, että sitä koskien on kerrottu heikko hadiith. Yksikään oppinut ei ole sanonut sellaista -kuten tulemme näkemään Ibn Taimiyyan sanoista jäljempänä-, vaan se tarkoittaa sitä, että mikäli on todistettu tietyn palvonnanteon olevan mustahabb sen takia, että on olemassa vankkoja sharii'allisia todisteita -kuten esimerkiksi qiyaam al-laylin tapauksessa-, ja sitten löydämme heikon hadiithin joka puhuu qiyaam al-laylin hyveistä, niin silloin -tässä tapauksessa- ei ole mitään väärää tämän heikon hadiithin mukaan toimimisessa. Mitä tarkoitetaan sen mukaan toimimisella, on sen kertominen rohkaistakseen ihmisiä tämän palvonnanteon tekemiseen (esim. qiyaam al-laylin), siinä toivossa että se, joka tekee niin, ansaitsee siinä heikossa hadiithissa mainitun palkkion, sillä tässä tapauksessa heikon hadiithin mukaan toimiminen ei johda minkään sharii'assa kielletyn asian tekemiseen; kuten esimerkiksi väittää jonkin sellaisen teon olevan mustahabb, jota ei ole todistettu sharii'assa. Vaan sen sijaan jos hän ansaitsee tämän palkkion, niin se on hyvä, ja muutoin, mitään vahinkoa ei ole tapahtunut.

Shaikh al-Islaam Ibn Taymiyyah, olkoon Allaah hänelle armollinen, sanoi Majmuu’ al-Fataawassa, 1/250:

”Islamissa ei ole sallittua nojata heikkoihin hadiitheihin, jotka eivät ole sahiih eikä hasan, mutta Ahmad ibn Hanbal sekä jotkut muut oppineet pitivät sallittuna kertoa sellaisia, oikeamielisiä tekoja koskevia kerrontoja, joita ei tietetysti ole todistettu -niin kauan kuin niiden ei tiedetä olevan valheita-, sillä perusteella, että mikäli jonkin teon tiedetään sharii'allisten todisteiden kautta olevan määrätty islamissa, ja on olemassa hadiith jota ei tiedetä valheelliseksi, niin on mahdollista että siinä heikossa hadiithissa mainittu palkkio saattaa olla todellinen. Kukaan imaameista ei ole sanonut että on luvallista pitää jotain asiaa pakollisena tai mustahabbina heikon hadiithin perusteella; joka sanoo niin, menee oppineiden yhtämielisyyttä vastaan. On luvallista kertoa sellaisia kerrontoja joiden ei tiedetä olevan valheita, rohkaistakseen ja varoittaakseen ihmisiä, mutta koskien ainoastaan sellaisia asioita, joista tiedetään että Allaah on rohkaissut niiden tekemiseen tai varoittanut niistä, perustuen muihin todisteisiin, joiden kertojien asema ei ole tietämätön.”

Abu Bakr ibn al-‘Arabi sanoi että heikon hadiithin mukaan toimiminen ei ole lainkaan sallittua, olipa se sitten hyveellistä tekoa tai jotain muuta koskien. Ks. Tadriib ar-Raawi, 1/252. 

Tämä on myös al-Albaanin suosima näkemyys. Ks. Sahiih al-Targhiib wa’t-Tarhiib, 1/47-67. 

Profeetalta saws todistetut sahiih-kerronnat tarjoavat meille riittävät todisteet, joten meillä ei ole mitään tarvetta toimia heikkojen hadiithien pohjalta.
Per Tou 01, 2009 1:16 pm
om123



Liittynyt: 14 Hel 2008
Viestejä: 13

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Rauhaa!

Vaikka tämä hadith on traaginen oman sukuni kohdalla ja varmasti monien muidenkin
ihmisten kohdalla; ei sitä pelkästään sen traagisuuden vuoksi pitäisi kieltää olemasta
todenperäinen.

Kyllä oman kokemukseni mukaan tuo edellä mainitsemani Hadith on varma ja oikea.
Mikäli käytetään perusteena omia elämäkokemuksiani. Mutta jokaisella on varmasti
mielessä muita Haditheja, jotka sopivat paremmin heidän elämänjuoksuunsa.
Mitään tietoa minulla ei ole edellämainitun Hadithin todistajaketjusta tai siitä, koska
se on ensimmäisen kerran kirjattu paperille.

Ei se kuitenkaan ole lainkaan heikko, vaan täynnä voimaa. Sen sisältämät harvat ja
valikoidut sanat ovat tarkoin punnitut. Samat sanat esiintyvät: Koraanissa, Raamatussa,
kuuluisien filosofien mietteissä ja opetuksissa, Sirassa jne. Ja lisäksi enkelit ovat sen
minulle varmentaneet näkynä.

Tämän hadithin merkitys omalla kohdallani on ollut siinä, että se on valaissut
minulle ihanalla tavalla Raamattua. Raamatussa käytetään paljon eri puulajien
nimiä erilaisissa kuvauksissa ja muutenkin. Ne ovat jääneet minulle aivan
vieraiksi ennen kuin tutustuin tähän Hadithiin. Mutta nyt kun luen Raamattua
näe kaikki puihin ja puutarhoihin viittaavat sanat aivan toisella, konkreettisella
tavalla. Tämä hadith on avannut henkeni silmät näkemään aivan ihanan uuden
maailman. Näen paratiisin henkeni silmin nyt aivan uudessa valossa. Ennen siellä
oli pelkkiä ihmisiä seuranani, mutta nyt siellä on myös puita ja nuo puut ovat
tärkeitä eiväkä enää pelkää rekvisiittaa. En osaa tarkoin kertoa siitä, mutta
ennen puut olivat minulle yhdentekeviä, kun luin Raamattua; nyt niillä on
merkitystä ja tarkoitusta ja ymmärrän lukemaani paremmin ja syvällisemmin.

Sen olen tiennyt ennenkin, että Koraani valaisee Raamattua, mutta sitä en tiennyt,
että Hadith voi valaista Koraania. Edellämainittu Hadith on nimittäin avannut
Koraania, ja sen käsityksiä juutalaisuudesta. Ja myöskin se on avannut Siraa.
Eräässä kohdinhan profeetta Muhammed arvoituksellisesti mainitsee, että te ette
tiedä miksi tuhoamme nämä juutalaisten istuttamat puut, mutta sillä on tarkoituksensa.

Ja Suura 2:97 mainitsee seuraavaa:
Jospa he vain olisivat uskoneet ja peljänneet Jumalaa, heillä olisi ollut hyvä
palkinto Jumalalta. Jospa he vain olisivat tietäneet!


Tämä suuran kohta viittaa juuri juutalaisiin ja siihen kuinka he ovat menettäneet
eräässä tapauksessa palkintonsa. Luulen, että kyseessä on juuri se tapaus, josta
Sirassa mainitaan, jolloin profetta Muhammed katsoi asiakseen taistella puitakin
vastaan karkottaessaan juutalaisia pois asuinseudultaan.

Sen lisäksi, että Hadith voi avata silmät ja mielen näkemään Raamatun, Koraanin ja
Siran uudessa valossa voi siihen kätkeytyä myös selvä johdatus tai viisaus:
Puun istuttaminenhan vaatii aikaa ja paikallaan pysyttelemistä ja sen hoitaminen
vaatii oman vaivannäkönsä. Tämä hadith viittaa selvästi siihen, että kun tilanne
on suotuisa kannattaa istuttaa puita ja pysyä paikoillaan. Se voi siten tukea muuta
johdatusta olemassaolollaan.

En nyt voi sanoa millä tavoilla olen törmännyt sanoihin ja viisauksiin, jotka
toistuvat tässä Hadithissa. Koska en tiedä ajankohtaa, koska tämä Hadith on
ensimmäisen kerran kirjattu paperille. Ennen noita muita viisauksia vai vasta
niiden jälkeen.

Mutta on totta, että juuri tähän Hadithiin voi liityä myös kirous. Enkelit voivat
katsoa asiakseen estää ihmistä hoitamasta istuttamaansa puuta, jotta palkinto
estyisi. Siksi ei kannatta suin päin syöksyä istuttamaan puita, vaan pitää ensin
rukoilla ja odottaa vastausta. Tämä Hadith voi todellakin herättää ristiriitaisia
tunteita. Tahtoisin siksi tietää tarkemmin onko tämä Hadith todella saatu jo
ennen vuotta 1000 jKr. vai voiko se olla myöhempää perua. Sillä myöhemmät
filosofit ja kirjailijat ovat käyttäneet tätä puun istuttamisen siunaavuutta
omissa teoksissaan laajalti. Onko se siis varmasti arabialaista alkuperää vaiko
myöhempi länsimainen keksintö? Joka tapauksessa se on vaikuttava vain Hadithina.
Vasta kun näin sen Hadithina se alkoi vaikuttaa Raamatun ja Koraanin ymmärtämiseen
tavalla, jolla se vaikuttaa.

Edellämainut seikat ovat tietenkin vain omia mieleenjuolahduksiani ja puhun oman elämänkokemukseni valossa.
Tuskin muilla on samankaltaisia kokemuksia. Tahdoin vain tuoda julki seuraavan seikan:
Olen todella yllättynyt, että yksi ainoa Hadith voi vaikuttaa niin paljoon, ja voi olla niin merkittävä, niin monin eri tavoin. Pidin ennen Haditheja kovin outoina ja vähättelin niiden merkitystä. Mutta kyllä kai islamiin kuuluu
niihinkin perehtyminen?

Jokainen, joka istuttaa puun ja hoitaa sitä ahkerasti niin kauan että se kypsyy ja kantaa hedelmää, palkitaan.



Rauhaa!
Tor Tou 14, 2009 2:26 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
stygiofobia



Liittynyt: 19 Syy 2004
Viestejä: 347

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Sahiih muslim Book 010, Number 3766:

Lainaus:
Jabir b. 'Abdullah (Allah be pleased with them) reported: I heard Allah's Messenger (may peace be upon him) saying:
Never does a Muslim plant, or cultivate, but has reward for him for what the beasts eat, or the birds eat or anything else eats out of that.


Sahiih muslim Book 010, Number 3769:

Lainaus:

Anas reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying
Never does a Muslim plant trees or cultivate land and birds or a man or a beast eat out of them but that is a charity on his behalf.


Alleviivasin oleellisimmat erot. Ne täydentävät toisian jolloin yhteenvetona todettakoon seuraavaa:
1) Aina kun muslimi kasvattaa kasveja, puita tai vilejee maata...
2) hänelle luetaan hyväntekeväisyydeksi ja hän saa palkkion kun...
3) linnut, ihmiset, eläimet tai mikä tahansa syö niistä.

_________________
Käytitkö aikasi ennen kiirettä? Entä terveytesi ennen sairautta tai rahasi ennen köyhyyttä ja nuoruutesi ennen vanhuutta?
Sun Tou 17, 2009 5:02 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
om123



Liittynyt: 14 Hel 2008
Viestejä: 13

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Kiitos näistä hyvistä vastauksista. En vieläkään ole aivan varma hadithien merkityksen kaikista puolista.
Näyttää siltä, että länsimaiset kuuluisuudet mielellään lainaavat niitä erilaisissa: Vaeltava viisaus teoksissa
mainitsematta lähdettä. Esimerkiksi tämä puiden istuttaminen ja palkkio on merkitty ranskalaisten
kuuluisuuksien nimiin usein.

Sen tiedän, että tahdon tutustua tarkemmin haditheihin ja lukea niitä ikään kuin kaunokirjallisina esityksinä.
Tai oikeammin kaunokirjallisuutta parempina esityksinä sillä Koraanihan useissa Suurissa kieltää turhanpäiväisten
tarinoiden lukemisen, joita kaunokirjallisuus vilisee. Hadithit voivat varmasti korvata tarpeen lukea turhanpäiviäisiä
tarinoita.

Aivan yhtä vakavasti ja tarkoin seuloen en tahdo niitä lukea mitä kehoitatte. Kaikki ne varmasti ovat parempia kuin
mitä tähän asti olen lukenut.

Rauhaa!
Maa Kes 29, 2009 12:15 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Hadith galleria Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea