Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Avioliitto

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Avioliitto
Kirjoittaja Viesti
Zahira



Liittynyt: 02 Syy 2007
Viestejä: 8
Paikkakunta: Helsinki

Lähetä Avioliitto Vastaa lainaamalla viestiä
Olenko oikeassa että islamilaisessa avioliitossa on käytäntö näin: Jos mies sanoo esimerkiksi edes vitsillä että ottaa eron vaimostaan niin sillon avioliitto mitätöityy?
Ja toiseksi, jos mies sanoo jollekin muulle kuin vaimolleeen että on varma että eroaa vaimostaan joku päivä, niin mitätöikö se avioliiton?
Tii Mar 27, 2007 12:34 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ummu_Caaisha



Liittynyt: 15 Tou 2007
Viestejä: 24
Paikkakunta: Helsinki

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
1 kysymykseen minulla on vastaus.
Moskeijassa olessani, kun kysyttiin tuota kysymystä. Niin kyllä se on niin että jos aviomies sanoo vaimolleensa että "otan sinusta eron" niin ero on silloin tullut voimaan. Vaikka se olisi vitsikin.

_________________
Funny how $10 looks so big when we take it to masjid and so small when we take it to the store.
Kes Mar 28, 2007 8:24 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
stygiofobia



Liittynyt: 19 Syy 2004
Viestejä: 311

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
hadeeth narrated by Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) who said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “There are three matters in which seriousness is serious and joking is serious: marriage, divorce and taking back (one’s wife).” Narrated by Abu Dawood, 2194; al-Tirmidhi, 1184; Ibn Maajah, 2039. Classed as hasan by al-Albaani in Irwa’ al-Ghaleel, 1826.

Tämän perusteella siis on olemassa kolme asiaa, joiden kanssa ei voi leikkiä:
1. naimisiin meneminen
2. eron ottaminen
3. eron peruminen

Jos jotain näistä menee pilan päiten tekemään, ei tilannetta tulkita vitsinä. Vitsinä heitetty ero on yhtä painava kuin vakavissaan lausuttu. Sama koskee sitten myös naimisiin menoa taikka edellisen vaimon takaisin ottamista.

_________________
Käytitkö aikasi ennen kiirettä? Entä terveytesi ennen sairautta tai rahasi ennen köyhyyttä ja nuoruutesi ennen vanhuutta?
Tor Mar 29, 2007 1:11 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Zahira



Liittynyt: 02 Syy 2007
Viestejä: 8
Paikkakunta: Helsinki

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Entäs sitten toi toinen kysymys? Mitätöityykö avioliitto jos aviomies sanoo jollekkin toiselle kuin vaimollensa että on varma että eroaa?
Per Mar 30, 2007 3:50 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Noora



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 150

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
As-salaamu aleikum
Mitenkäs on iddah eli odotusaika, jonka aikana mies voi ottaa vaimonsa takaisin? Ei kai mikään ero tule voimaan heti sanotun jälkeen?
Sun Jou 02, 2007 12:20 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bayan



Liittynyt: 10 Mar 2006
Viestejä: 3
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Lähetä Salaam! Vastaa lainaamalla viestiä
Tietääkseni iddah on 3 kuukautiset, korjatkoon joku jos olen väärässä. Itse olen juuri siinä vaiheessa, että odotan eron lopullistumista.
Olen alkanut miettimään, että mikä tässä nyky-yhteiskunnassa on vialla kun erotaan niin kovin kepeästi, mm.siitä syystä että suku on löytänyt mielestään paremman vaimon, vaimon ulkonäkö ei enään miellytä....
Kumpa löytäisi veljen joka olisi kaikin puolin kunnollinen, joka kerran naimisiin menessään siinä myös pysyy lopun ikänsä.
Maa Jou 24, 2007 8:30 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1551

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Talaqin iddah on kolme kuukautta jolloin miehellä on oikeus ottaa vaimonsa takaisin. Kun taas Khulassa se on yksi kuukautiskierto ja mies ei voi ottaa silloin vaimoaan takaisin, mutta vaimo voi mennä halutessaan takaisin. Kuukautisten aikana ei voi ottaa avioeroa, ei mies eikä nainen. Joidenkin oppineiden mielestä khulassakin on 3 kk iddah. Allaahu alam.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Tii Jou 25, 2007 12:05 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
maridah



Liittynyt: 02 Tou 2008
Viestejä: 32

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Osaako kukaan sanoa siihe mitään, että, jos näin on käynyt ja tämä mies, sekä nainen asuvat yhdessä yhä vaihtoehtojen puuttuessa?
Naisen tulee todennäköisesti käyttää tällöin vähintään hijabia ja muutenkin suojata itsensä kotona ollessaan
ja välttää miehensä kanssa kanssakäymistä, oletan.

Ja jos oikein ymmärsin, saavat nämä mies ja nainen avioitua uudelleen kolmen kuukauden kuluttua vai onko tällöin tapahtunut paluu yhteen "avioeron peruminen".
Allaahu alam!

Todella vaikea, harmillinen asia.
Internetistä tapaa tätä ongelmaa avioliitossa olevilla pareilla.
Olisi tutustuttava avioliiton hienoon luonteeseen, ehdottomuuteen ja säädöksiin visusti ennen tätä ratkaisua
ja mahdollisesti vihkijänkin muistuttaa näistä vaaroista, mitä vaanii, jos/kun parilla epäsovun ja ahdistuneisuuden tiloja.

_________________
"Eikö Hän löytänyt sinua orpona ja ottanut suojiinsa?
Eikö Hän löytänyt sinua harhailevana ja johdattanut sinua?
Eikö Hän löytänyt sinua köyhänä ja tehnyt sinusta rikkaan?"
93:6-8
Per Tou 09, 2008 2:37 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1551

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Paluu takasin kolmen kuukauden iddah jälkeen mahdollista uuden avioliittosopimuksen tekemisen jälkeen. Mutta paluu yhteen iddan jälkeen jos on 1 tai 2 talaq. Kolmannen talaqin jälkeen ei ole paluuta enää ellei ole ollut naimisissa toisen miehen kanssa. Iddan sisällä takaisin otto kuitenkin ilman uusia sopimuksia....onpas sekavasti kirjotettu, ymmärsittekö? Eli jos mies ottaa vaimonsa takasin kun vaimo vielä iddassa niin ei tarvita uutta sopimusta, mahria tai muutakaan, mutta jos iddah tullut ja mennyt, tehdään uusi sopimus ja uudet mahrit,,,siis myötäjäiset jne jne.

Yhdessä asuminen on ehdoton haram jos ei ole avioliitossa. Mies ei ole enää mahram naiselle, ja vieras mies islamissa, oli se sitten vaikka 10 vuoden aikainen aviomies. Noudatammehan shariaa. Jos ei ole paikkoja, niin aina on, tai toivottavasti sukulaisia ja ystäviä johon sisko tai veli voi lähteä.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Per Tou 09, 2008 4:58 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
maridah



Liittynyt: 02 Tou 2008
Viestejä: 32

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Jazaak'Allahu khairan!

Hadith aiheesta:
Once Rukanah pronounced three divorces against his wife but later he was very sorry for it. When the Prophet asked him, How did you divorce your wife? Rukanah replied that he had pronounced three divorces. The Prophet asked, Did you pronounce it in one sitting? When he said, Yes, the Noble Prophet said, Treat it as one divorce only and if you want you can take your wife back. And Rukanah took his wife back.

Mitä tällä tarkoitetaan? Yhdeltä seisomalta sanottu olisi, kuin yksi?
Vai elättelenkö ihan turhia toiveita.

_________________
"Eikö Hän löytänyt sinua orpona ja ottanut suojiinsa?
Eikö Hän löytänyt sinua harhailevana ja johdattanut sinua?
Eikö Hän löytänyt sinua köyhänä ja tehnyt sinusta rikkaan?"
93:6-8
Lau Tou 10, 2008 10:06 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
maridah



Liittynyt: 02 Tou 2008
Viestejä: 32

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Tässä siis hieman tapahtuneesta:
Olen mieheni kanssa vast'ikään islamiin palannut ja opiskelu ja matka Jumalan tiellä on hyvin alussa.

Solmimme avioliiton välittömästi, kun palasimme.
Meille on kertynyt jo paljon yhteisiä asioita ja olemme aika "yksin" molemmat, uudella paikkakunnalla.
Myös perheemme asuvat kaukana, emmekä omaa kovinkaan ystäviä asuinseudullamme, missä
esim. työmme ja asuntomme nyt.
Toki nämä eivät sharian lain toteuttamiseen tule mitenkään lievintävinä asianhaaroina.

Ahdistuneiden tuntojen päätteeksi mieheni sanoi minulle kolmesti eroavansa minusta, yhdeltä seisomalta.
Tämä ei edes johtunut meidän keskinäisistä kiistoistamme, eli välillämme ei olisi solmuja.
Tutustuin aiheeseen ja totuus avierosta alkoi näin valjeta minulle ja siksi yritän nyt selvittää,
onko meillä enää mahdollisuutta olla yhdessä ja kuinka tulisi toimia.
Kovin voimia syövää dataahan aiheeseen liittyy, ymmärrän sen ja kovin myös vääryyteen tulee
syyllistyttyä ainakin sen ajan kun yrittää järjestellä asioitaan mahdollisesti aivan uusiksi,
kun muu elämäntilanne ei tue tällä hetkellä, ei taloudellisesti tai muutoinkaan, samalla toki painien
ihmisessä olevien tuntojen kanssa kuten luja rakkaus toista kohtaan, ikävä, suru.
Myös shaytaanin tuomia tuntoja vastaan on kova kamppailu, paniikki, ahdistus.

En halua tehdä vääryyttä.

Allahu alam.
Bismillah, kiitos responssauksesta.

Siskonne Islamissa,

_________________
"Eikö Hän löytänyt sinua orpona ja ottanut suojiinsa?
Eikö Hän löytänyt sinua harhailevana ja johdattanut sinua?
Eikö Hän löytänyt sinua köyhänä ja tehnyt sinusta rikkaan?"
93:6-8
Lau Tou 10, 2008 10:48 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1551

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Tuossa tilanteessa menisin tai ottaisin yhteyttä Suomen oppineisiin tai moskeijoihin, joissa osaavat sitten määritellä onko ero voimassa vai ei. Mistä tuo hadith on peräisin, kirjan nimi, kertoja ja kokooja...eli onko se Muslim, Bukhari vai kuka?

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Lau Tou 10, 2008 1:31 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maryama



Liittynyt: 05 Tam 2005
Viestejä: 64

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Assalaamu Alaikum,

Sisko rakas, muista, että vaikeuksia seuraa aina helpotus, insha'Allah. Yritä muistaa myös, että Allah antaa koettelemuksia joiden kestämisestä saat palkkiota ja niillä on syynsä, joita et ehkä heti huomaa.

Menemättä sen enempää muihin asioihin, Sahih Muslimista löytyy kokonainen kappale koskien tätä asiaa, siis kertaistumalta kolmasti eroamisesta. Laitan tähän yhden kappaleen haditheista(Kappaleen nimi on "PRONOUNCEMENT OF THREE DIVORCES " ja se sisältää myös kaksi muuta lähes samansisältöistä hadithia). Insha'Allah joku muu löytää oppineiden mielipiteitä ja tulkintoja tähän.

Book 009, Number 3493:
Abu al-Sahba' said to Ibn 'Abbas: Enlighten us with your information whether the three divorces (pronounced at one and the same time) were not treated as one during the lifetime of Allah's Messenger (may peace be upon him) and Abu Bakr. He said: It was in fact so, but when during the caliphate of 'Umar (Allah be pleased with him) people began to pronounce divorce frequently, he allowed them to do so (to treat pronouncements of three divorces in a single breath as one).

Olihan tämä se asia, johon halusit selvitystä, insha'Allah en ymmärtänyt väärin?

wassalaam Maryam
Lau Tou 10, 2008 2:47 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
maridah



Liittynyt: 02 Tou 2008
Viestejä: 32

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Jazaak'Allahu khairan.

Kyllä kiitos sinulle paljon.

_________________
"Eikö Hän löytänyt sinua orpona ja ottanut suojiinsa?
Eikö Hän löytänyt sinua harhailevana ja johdattanut sinua?
Eikö Hän löytänyt sinua köyhänä ja tehnyt sinusta rikkaan?"
93:6-8
Lau Tou 10, 2008 7:05 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fatima



Liittynyt: 25 Mar 2004
Viestejä: 70

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
http://asaala.com/viewTopic.php?topicID=160

(Divorce) From The point Of View Of the Sharee'ah


The married couple exert their efforts in order to keep strong the marriage bond. However, there are those occasions where it becomes impossible for a couple to maintain a viable relationship (i.e. neglect, abuse, etc.). In these cases the Islamic law (Sharee'ah) permits a divorce in the final analysis.

Thus, we can conclude three types of divorce in Islam:

The first is aT-Talaq As-Sunni (by the husband) and the second is Talaq Al-Bida'h (Divorce of Innovation) and Khul' (by the wife).

Talaq As-Sunni. It is when the husband pronounces only one Talaaq after the consummation of marriage when his wife is in a state of purity. The husband has the right to pronounce Talaaq for once, and then he might get his wife back. He has the right to do it again and gets her back. After that, the husband is to get his wife back or leave her in kindness.

Talaaq Al Bid'ah (Divorce of Innovation). This is a divorce when the husband says:

1. three Talaaq pronouncements in one phrase;
2. three successive Talaaq pronouncements in one sitting;
3. the Talaaq pronouncement(s) while the wife is menstruating or confined; or
4. the Talaaq Pronouncement(s) while he copulated with his wife in purity.

Talaaq is also divided into two types:

1. Talaaq Raj'ee (Revocable Divorce): This is where the husband pronounces the Talaaq after the consummation of marriage, free from any financial compensations, and irrespective of whether it was preceded by one Talaaq pronouncement or not.

2. Talaaq Baa-in (Irrevocable Divorce): It is the completion of three pronouncements of Talaaq, Talaaq before the consummation of marriage, and Talaaq based on a financial compensation. This type of Talaaq is also divided into two other sub-types:

1. Baa-in Bainoonah Soghraa which is less than three Talaaq pronouncements.

2. Baa-in Bainoonah kobraa which is the completion of three Talaaq pronouncements.



Talaaq is a right available only to the husband, but not to the wife. Even though Islam allows divorce, hasty and wanton use of the right of divorce is regarded as most condemnable in Islam. And in respect of divorce, there is a Prophetic tradition that circulates among people that the Prophet (PBUH) says: 'Of all things that Islam has permitted, divorce is the most hated by Allah.' This hadeeth is weak with unacceptable meaning, because it is contradictory that Allaah permits something that He, the Most High, hates. (See Irwaa-ul-Ghaleel of Shaikh al-Albaanee).

Surah Al-Baqarah 229: "A divorce is only permissible twice. After that the parties should either hold together on equitable terms or separate with kindness."

This could be likened to the "three strikes and you're out" policy.

Khul' (Conditioned Divorce)

This is a divorce that is instigated by the wife. It is where she gives back what she took from him at the time of marriage (Like Mahr) in order to end the bond of marriage between them. In other words, it is a divorce conditioned by a monetary compensation on the part of the wife.

[Surah al-Baqarah 229 : "…except (in the case) when both (the husband and wife) fear that they may not be able to keep the limits of Allaah, in that case it is no sin for either of them if the woman ransoms herself (i.e. gives back the Mahr or part of it for her Al-Khul' (divorce))."

"In the case of Khul', the wife [is to] return all or part of the mahr (the dowry). A case in point, where the woman would be allowed to keep the mahr, is what Imam Malik said as when a wife was forced by her husband to enter Khul', she would be entitled to get the mahr back."

References:

· I have mainly relied on Fiqhus-Sunnah, Vol. 3, pp. 5-51, of As-Saied Saabiq. (The revised, corrected and expound edition according to the rulings of Shaikh al-Albaanee.)

_________________
"Do not sit idle, for indeed Death is seeking you!"
~al-Hasan al-Basree~
Sun Tou 11, 2008 2:30 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea