Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Uskovien naisten johtaja Fatimah az-Zahra'

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Seuralaiset & siirah Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Uskovien naisten johtaja Fatimah az-Zahra'
Kirjoittaja Viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 469

Lähetä Uskovien naisten johtaja Fatimah az-Zahra' Vastaa lainaamalla viestiä


    Bismillahi, ar-Rahmaani ar-Rahiim

    Fatimah az-Zahraa

Hän oli Fatimah, Aadamin jälkeläisistä hurskaiden ja parhaimpien johtajan Allahin Lähettilään (S) tytär ja hänen äitinsä oli Khadijah bint Khuwailid ja hänen kunyansa oli Umm Abeeha. Hän syntyi ennen kuin Profeetan tehtävä alkoi, Profeetan (S) ollessa 35 vuotias.

Hän syntyi päivänä, jolloin Mekan heimojen välinen kiista sovittiin ja Muhammad ibn 'Abdullah (S) sai kunnian asettaa Musta Kivi [Hajr al-Aswad] Ka'ban uudelleenrakentamisessa.

Mentyään kotiinsa hän kuuli neljännen tyttärensä syntymästä. Hän oli onnellinen tyttärensä syntyneen päivänä, jolloin verenvuodatukselta oli vältytty, miekat laskettu ja rauha ja turvallisuus palautettu. Hän onnitteli vaimoaan Khadijah'aa onnistuneesta synnytyksestä.

Tuleva Profeetta (S) antoi lapselle nimeksi Fatimah, isoäitinsä mukaan ja lempinimeksi az-Zahra'.
Fatimah sai paljon rakkautta vanhemmiltaan ja sisariltaan, erityisesti Zaynabilta, joka aina huolehti hänestä, hoivasi ja leikki hänen kanssaan

Profeetta (S) antoi hänet vaimoksi 'Ali ibn Abi Taalibille vuonna 2 H, Badrin taistelun jälkeen ja hän synnytti Hasanin, Huseinin ja Umm Kulthuumin. Fatimah kuoli kuusi kuukautta Profeetan (S) kuoleman jälkeen. Olkoon Allah häneen tyytyväinen ja tehköön hänet tyytyväiseksi.

Fatimah'n hentoinen rakenne ja heikko terveys pitivät hänet poissa muiden lasten peleistä ja leikeistä, joten hän vietti paljon aikaa isänsä kanssa.

Fatimah oli Profeetan (S) nuorin tytär ja suosikkinsa. Vaikka Muhammadilla (S) ja Khadijah'lla oli jo kolme tytärtä aiemmin, iloitsivat he silti Fatimah'n syntymästä. Toisin kuin oli hyväksytty tapa, hänen äitinsä ei lähettänyt nuorinta tytärtään imetettäväksi ympäröiviin kyliin, vaan piti hänet itsellään ja ruokki itse. Khadijah rakasti tätä liikaa luottaakseen hänet jonkun toisen hoiviin.

Fatimah ja kolme vanhempaa tytärtään Zainab, Ruqayyah ja Umm Kulthuum viettivät varhaiset vuotensa vanhempiensa rakastavassa ja hellässä huolenpidossa.

Kaikki Profeetan (S) tyttäret -Zainab, Umm Kulthuum, Fatimah ja Ruqaiyyah hyväksyivät Islamin. Jo ennen Islamia he hyötyivät isänsä jalosta luonteesta, joten isänsä tavoin he olivat oikeamielisiä ihmisiä pysytellen poissa monijumalaisen quraishilaisen yhteiskunnan pahuuksista. Heidän hyväksyttyään Islamin Profeetan talosta tuli ensimmäinen perhe tässä Ummah'ssa uskoen Allahiin ja harjoittaen Islamin opetuksia, mistä syystä Khadijah on Profeetan (S) Seuralaisista erittäin korkeassa asemassa. Tässä taloudessa:

• Qur'aania lausuttiin ensimmäisen kerran, kun ne oli lähetetty Hiran luolassa
• Profeetan (S) ensimmäinen seuraaja asui
• Rukoiltiin ensimmäisen kerran
• Kolme ensimmäistä uskovaa kokoontui yhteen: Khadiijah (rdä), 'Ali (rd) ja Zaid ibn Haaritha (rd)
• Jokainen antoi valan tukeakseen Profeettaa (S), jonka jokainen heistä täytti.

Se oli todellakin ihanteellinen muslimiperhe, tapa millä Profeetta (S) ja Khadiijah (rdä) kasvattivat lapsensa sisältää merkityksen, josta kerrotaan hadiithissa:

"Jokainen syntyy fitrah'ssa, mutta vanhemmat tekevät hänestä juutalaisen, kristityn tai monijumalaisen." Profeetan lapset syntyivät fitrah'n tilassa ja heidän vanhempansa kasvattivat heidät pitääkseen heidät fitrah'n tilassa.

Islam asettaa suuren tärkeyden niin yhteiskunnalle kuin yksilölle ja yksilö astuu yhteiskuntaan perheensä kautta. Perheen merkityksessä yksilö kehittää luonteensa ja ominaisuutensa. Siksi perhe on keskeinen yksilön ja yhteiskunnan välillä. Jos se on hyvä ja terve, silloin myös yksilö ja yhteiskunta vahvistuvat ja paranevat. Tästä syystä Islam painottaa perheen tärkeyttä. Jokaisella perheellä on oltava vahva side Islamilaisen yhteiskunnan luomisessa. Näemme perheelle annetun tärkeyden jo Profeetan tehtävän ensivaiheissa. kaiken kaikkiaan, ensimmäinen Islamiin kääntynyt oli hänen vaimonsa Khadiijah (rdä) -joka myös osoittaa tärkeän roolin, mikä naisilla on Islamissa. 'Alin (rd) ollessa vielä tuolloin nuori lapsi hänen kääntymisensä Islamiin osoittaa tärkeyden tehdä da'wah'aa nuorille, seuraavalla muslimien sukupolvelle.

On kiintoisaa pohtia millaiset ihmiset Profeetta (S) aluksi kutsui Islamiin: Naisen, vapautetun orjan Zaid ibn Haarithan (rd) ja lapsen 'Ali ibn Abi Taalibin (rd). Tämä osoittaa selkeästi, että Islamin viesti on suunnattu kaikille ihmisille, vanhoille ja nuorille, miehille ja naisille, isännille ja orjille. Jokaisella heistä on tärkeä sijansa muslimiyhteiskunnan ja muslimimaan perustamisessa.

Kaiken pyhän ja oikeamielisen rakastamisen puolustaminen iti hänessä, hänen puolustaen isäänsä ja Allahin asiaa kaikissa tapauksissa ja aikoina, rohkeudella ja varmuudella. Jo kymmenvuotiaana hän koki Shi'b Abi Taalibin kolme pitkä vuotta kestäneen piirityksen, joka oli totaalinen sosiaalinen ja taloudellinen boikotti nälkiinnyttäen lapset ja äidit ja sisaret kärsivät nähdessään rakkaidensa kärsivän. Näin pitkä ahdinko ei onnistunut saamaan muslimeja ulos uskonnostaan. Fatimah osoitti esimerkillistä rohkeutta, mutta tällä oli vaikutuksensa hänen loppuelämäkseen: Päivittäisetkin asiat, kuten vehnän jauhaminen, vedennosto ja keittäminen tuotti hänelle uupumusta. Kysyttyään isältään itselleen orjatyttöä sotavangeista auttamaan, hänen isänsä opetti hänelle erikoisrukouksia Allahin ylistämiseksi, mikä vähentäisi hänen uupumustaan. Toisten lähteiden mukaan nuo rukoukset olivat tunnetut 33 kertaa Subhaan Allaah, 33 kertaa al-Hamdulillah ja 33 kertaa Allaahu Akbar.
Ajan kuluessa sisaret Zaynab ja Ruqayyah avioituivat ja muuttivat miesten luokse, Fatimah tunsi itsensä suunnattoman yksinäiseksi. Fatimah itki Ruqayyah'n avioituessa ja kun äitinsä kysyi syytä tähän, hän vastasi:

"Älä anna kenenkään viedä minua pois sinun ja isäni luota. En voi jättää teitä!"
Hänen äitinsä hymyili ja sanoi:

"Et sinä jätä meitä, ellet itse sitä tahdo!"

Kerran Profeetta (S) meni joidenkin seuralaisiensa kanssa rukoilemaan Mekkaan, kun uskottomat olivat juuri teurastaneen kamelin. Abu Jahl sai ajatuksen laittaa maassa lojuvat teurasjätteet Muhammadin (S) selkään. 'Uqbah ibn Abi Mu'it virne naamallaan päätti toteuttaa tehtävän. Profeetan (S) ollessa kumartuneena Allahin edessä, 'Uqbah lastasi kaiken Profeetan selkään, mainitsi jumalansa nimen ja kaikki monijumalaiset remahtivat pirulliseen nauruun.

Kuultuaan tästä Fatimah kiirehti pyhätölle. Pienin puhtaine käsineen hän poisti kaiken törkyn ja heitti kauemmas ja puhdisti isänsä vaatteet. Miltä pienestä tytöstä tuntuu nähdessään yhteiskunnan häpäisevän omaa isäänsä?

Profeetta (S) teki du'an ja kaikki nämä miehet saivat myöhemmin surmansa Badrin taistelussa, paitsi 'Uqbah joka jäi vangiksi ja Profeetta (S) määräsi hänet tapettavaksi. Kysyessään lapsistaan Profeetta (S) totesi, että 'Uqbahin lapset joutuvat Helvettiin. Toiseksi hän vetosi quraishilaisuuteensa, mutta sekään ei hyödyttänyt. Profeetan (S) seuralaiset saivat kuulla, että tämä mies oli kerran Profeetan (S) ollessa kumartuneena Allahille painanut jalallaan häntä niskaan ja niin kovaa että Profeetan silmät olivat tulla silmäkuopistaan.

Kerran Fatimah kulki Abu Jahlin ohi kadulla ja Abu Jahl ilman mitään syytä löi Fatimah'aa tiukasti kasvoihin. Mentyään Abu Sufyanin luokse valittamaan tästä, Abu Sufyan vei hänet Abu Jahlin luokse ja määräsi Fatimah'aa lyömään Abu Jahlia juuri samalla tavalla. Kuultuaan tästä Fatimah'n tultua kotiin, Profeetta (S) oli hyvin mielissään Abu Sufyanin oikeudenmukaisuuden ymmärryksestä. Profeetta (S) rukoili, että Abu Sufyanin sydän valaistuisi ja hyväksyisi Islamin todelliseksi uskonnoksi. Lopulta näin kävikin.

Qureishilaiset olivat julmia muslimeja kohtaan. Abu Jahl tappoi Sumayyah bint Khabbatin keihästämällä tämän vatsan ja sukuelimet ja qureishilaiset hyökkäsivät Umm Salamah'n kimppuun, erottivat hänet miehestään ja teurastivat hänen lapsensa äitinsä silmien edessä.

Qureishilaisia puolustaneet yrittivät kuvailla heitä kunniallisena heimona yrittäen kieltää heidän vahingoittamasta naisia, mutta nämä tapahtumat osoittivat qureishilaisten olevan kaukana kunniallisesta, sillä he eivät koskaan pitäneet sanaansa uskovan kanssa, ei miehen eikä naisen.

Kertoi Uskovien Äiti, Profeetan (S) vaimo 'Aa'ishah bintu Abi Bakr (Olkoon Allah heihin tyytyväinen):

"En ole koskaan tavannut suurempaa persoonaa kuin Fatimah, paitsi hänen isänsä, Islamin Profeetta. Profeetta rakasti Fatimah'aa eniten. Hän oli hänelle rakkain.

Hän muistutti merkittävästi Allahin Lähettilästä (S). Hänen puheensa, istumisensa, seisomisensa ja kävelynsä -toisin sanoen kaikki hänen tapansa ja eleensä olivat aivan samanlaisia."


'Aa'ishah sanoi, ettei koskaan nähnyt ketään enemmän Totuudelle omistautunutta kuin Fatimah. Fatimah seisoi rinta rinnan toisten Mekan muhaajirien ja Medinan ansaarien naisten kanssa auttaen Uhudin taisteluissa haavoittuneita ja kuolevia. Nähdessään haavoittuneen ja verta vuotavan isänsä, Profeetan (S) Uhudin taistelukentällä Fatimah ei kestänyt sitä. Hän auttoi verenvuoden tyrehdyttämisessä ja sitoi hänen haavansa.

    Fatimah az-Zahra Medina al-Munawwarah'ssa

Kun Hijrah'n aika tuli, kaksi sisarusta Fatimah ja Umm Kulthuum jäivät Mekkaan odottamaan Profeetan (S) lupaa lähteä. Kun Profeetta (S) antoi luvan, sisarukset lähtivät sydämet särkyneinä ja kyynelehtien. Fatimah ja Umm Kulthuum olivat hämmästyneitä nähdessään qureishilaisten julmuuden Islamiin kääntyviä poikia ja tyttäriä kohtaan, kun eräs qureishilainen Huwayrith ibn Naqidh seurasi heitä ja löi heidän kameliaan saaden heidät putoamaan maahan. Kun Profeetta (S) kuuli tästä, hän vannoi tämän pahan miehen kuolemisesta.

    Fatimah'n avioituminen 'Ali ibn Abi Taalibin kanssa

Fatimah oli nyt 18-vuotias ja monet huomattavat persoonallisuudet, kuten Abu Bakr ja 'Umar olivat jo kosineet häntä, mutta Profeetta (S) kertoi odottavansa merkkiä Allahilta. Eräänä päivänä 'Ali saapui Profeetan (S) luokse, mutta oli hyvin ujona ja näytti pitävän jotain sydämellään, mutta Profeetta (S) ymmärsi, mistä oli kysymys. 'Alia rohkaistiin pyytämään Fatimah'n kättä:
"Luuletteko Allahin Lähettilään (S) hyväksyvän minun pyyntöni kieltäydyttyään Abu Bakrin ja 'Umarin ehdotuksesta?", hän ihmetteli.

'Ali ibn Abi Taalib (rd) kertoi:

"Allahin Lähettiläälle (S) tehtiin ehdotuksia Fatimah'sta. Vapautettu naisorjani sanoi: 'Tiedätkö, että Allahin Lähettiläälle (S) tehdään ehdotuksia Fatimah'sta?' Sanoin: 'En'. Hän sanoi: 'Niitä tehdään. Mikä estää sinua menemästä Allahin Lähettilään (S) luokse, jotta hän saattaisi antaa hänet sinulle vaimoksi'. Sanoin: 'Onko minulla mitään, millä avioitua?' Hän vastasi: 'Jos menet Allahin Lähettilään (S) luokse, hän kyllä hyväksyy ehdotuksesi'. Kautta Allahin, hän rohkaisi minua kunnes menin Allahin Lähettilään (S) luokse. Kun istuin hänen eteensä, en kyennyt puhumaan kunnioituksesta ja häkellyksestä. Allahin Lähettiläs (S) kysyi: 'Mikä tuo sinut tänne? Tarvitsetko jotain?' Olin vaiti, kun hän sanoi: 'Ehkä olet tullut pyytämään Fatimah'aa?' Vastasin: 'Kyllä.' Hän kysyi: 'Onko sinulla mitään huomenlahjaksi?' Vastasin: 'Ei, kautta Allahin, Allahin Lähettiläs.' Hän sanoi: 'Mitä teit kilvellä, jonka annoin? Kautta Hänen, jonka kädessä on sieluni, se on neljän sadan dirhamin arvoinen'. Sanoin: 'Minulla on se.' Hän sanoi: 'Annan hänet sinulle vaimoksi: Lähetä se kilpi hänelle ja se on hänen morsiusrahansa.' Joten siitä tuli Allahin tyttären Fatimah'n mahr."

Profeetta (S) kysyi Fatimah'lta, mitä tämä ajatteli ehdotuksesta. Fatimah alkoi hiljaa itkeä. Profeetta (S) kertoi, että 'Ali oli oppinut, hyväsydäminen ja urhea nuori mies. Fatimah hyväksyi isänsä päätöksen.

'Ali myi kilven ja sai neljä sataa dirhamia ja antoi rahat Profeetalle (S), joka pyysi tätä pitämään rahat ja ostamaan tavaroita heidän taloonsa ja hajusteita häihin. Jotkut kertovat Profeetan (S) määränneen kaksi-kolmasosaa rahoista käytettävän hajusteisiin ja jäljelle jääneen kolmanneksen taloustavaroihin.
Allahin Lähettiläs (S) antoi Fatimah'lle samettisen trousseau'n, vesiastian ja kuivatun taatelipalmun lehdillä täytetyn nahkaisen tyynyn. Joidenkin mukaan lisäksi yhteiseen kotiin hankittiin myös lasi, lautanen ja myllynkivi jauhon tekemistä varten.

Profeetta (S) pyysi Anas bin Malikia tuomaan seuralaisensa Abu Bakrin, 'Uthmanin, 'Umarin, Talhan, Zubairin (rdm) ja muut ansaarit ja muhaajirit ystävät osallistumaan seremoniaan. Näiden ihmisten kokoonnuttua Profeetta (S) pyysi 'Alia pitämään puheensa. 'Ali nousi ja sanoi:

"Kaikki ylistykset Allahille. Olemme kiitollisia Hänen antimistaan ja Siunauksistaan. Todistan, ettei kenelläkään ole oikeutta tulla palvotuksi paitsi Allahilla, saaden Hänen suosionsa. Profeetta (S) on antanut tyttärensä Fatimah'n minulle vaimoksi ja mahr on neljä sataa dirhamia. Nyt kuulkaa, mitä Profeetalla (S) on sanottavanaan."

Allahin Lähettiläs (S) nousi ja rukoili heille onnellista ja siunattua tulevaisuutta. Vieraille tarjottiin taateleita. Seuraavana päivänä Hamzah ibn 'Abdul-Muttalib teurasti kamelin juhlistaakseen veljenpoikansa 'Alin häitä.

Profeetta (S) teki parhaansa saadakseen Fatimah'lle parhaimman mahdollisen aviomiehen.
Profeetta (S) sanoi ujolle ja asussaan kompuroivalle tyttärelleen:

"Oi Fatimah, kautta Allahin säästin sinut jotta voisit avioitua perheestäni parhaimman kanssa".


    'Alin ja Fatimah'n elämää Medinassa

Heidän yhteinen talonsa sijaitsi aikamoisen matkan päässä Profeetan (S) moskeijasta. Profeetta (S) toivoi tyttärensä asuvan mahdollisimman lähellä häntä, jotta voisi nähdä tätä päivittäin. Kun seuralainen Harithah ibn Nu'man Ansari kuuli tästä, hän lähestyi Profeettaa (S) ja sanoi omistavansa useita taloja lähellä Profeetan moskeijaa ja näistä voisi valita yhden. Joten 'Ali ja Fatimah muuttivat yhteen Profeetan (S) valitsemaan taloon.

'Ali ja Fatimah olivat ihmisistä Profeetalle (S) rakkaimmat. 'Alin ja Fatimah'n elämäntyyli oli askeettista ja he elivät vähällä: Elämä oli kärsivällisyyden ja ponnistelun elämää. Tavallisimpia askareita Fatimah'lle oli jauhaa vehnää, vetää vettä kaivosta ja valmistaa aterioita.

ash-Shi'bi kertoi 'Alin sanoneen:

"Menin naimisiin Fatimah'n Allahin Lähettilään (S) Muhammadin tyttären kanssa eikä minulla ollut huonekaluja paitsi härän nahka, jolla nukuimme yömme, jolla kannoimme ruoan kamelillemme päivisin eikä minulla ollut muuta palvelijaa kuin hän."

'Ata kertoi kuulleensa 'Alin sanoneen:

"Monina päivinä meillä ei ollut mitään eikä Profeetalla (S) ollut mitään. Löysin tieltä dinaarin ja hetken mietin sen ottamista tai jättämistä, lopulta otin koska meillä oli vaikeuksia. Ostin sillä jauhoja, toin ne Fatimah'lle ja sanoin: 'Tee taikina ja leipää'. Hän alkoi tehdä taikinaa ja oli niin väsynyt, että nojautui eteenpäin eikä voinut hiuksiaan koskettamasta taikinaa. Sitten hän paistoi leivän ja menin Profeetan (S) luokse. Hän sanoi:
'Syökää, sillä se on Allahin teille antamaa'.

Mujahid kertoi 'Alin sanoneen:

"Tulin nälkäiseksi Medinassa ja menin etsimään työtä kaupungin liepeiltä. Oli nainen, joka oli kerännyt maata ja arvelin hänen tahtovat kastella sitä, joten sovin hänen kanssaan taatelin jokaista sangollista kohti. Vedin kuusitoista sangollista, kunnes käteni olivat väärällään ja toin hänelle vettä ja join siitä. Laitoin käteni tällä tavalla hänen käsiensä eteen ja hän laski kuusitoista taatelia minulle.

Menin Profeetan (S) luokse ja hän söi niitä kanssani."


Fatimah on hentorakenteinen ja terveydeltään hauras, joten jauhaminen ja vedenkanto yhdessä lastensa kaitsemisessa kävivät hänen voimilleen.

Fatimah'n elämä oli yksinkertaista ja mutkatonta, lähempänä ahdinkoa kuin ylellisyyttä. Kerran 'Ali sanoi Fatimah'lle: "Kautta Allahin, olen kantanut vettä niin että rinnassani on kipua. Isäsi luokse on tuotu vankeja, mene kysymään häneltä palvelijaa." Fatimah sanoi: "Ja minä, kautta Allahin olen jauhanut käteni aroiksi." Joten hän meni Profeetan (S) luokse ja hän kysyi:

"Mikä tuo sinut tänne, tyttäreni?"

Fatimah vastasi:

"Olen tullut tervehtimään sinua."

Hän tunsi itsensä liian ujoksi kysymään, joten hän meni takaisin.

'Ali kysyi:

"Mitä tapahtui?"

Hän vastasi:

"Tunsin liikaa ujoutta kysymään häneltä".

Joten he menivät yhdessä ja 'Ali sanoi:

"Oi, Allahin Lähettiläs (S), kautta Allahin olen kantanut vettä kunnes rintaan alkoi sattua."

Ja Fatimah sanoi:

"Ja minä olen tehnyt jauhoa kunnes käsiini alkoi sattua. Allah on tuonut luoksesi monia vankeja, joten anna meille palvelija."

Allahin Lähettiläs (S) vastasi:

"Kautta Allahin, en anna teille sitä ja jätä Ahl as-Suffa nälkiintymään kun minulla ei ole mitä antaa heille. Ennemmin myyn heidät ja käytän rahat Ahl as-Suffaan."

Joten he lähtivät.

Kun Profeetta (S) saapui, he olivat peiton alla ja aikoivat nousta, mutta Profeetta (S) sanoi:

"Pysykää, missä olette. Kerronko teille, mikä on parempaa kuin mitä pyysitte."

He sanoivat: "Kyllä".

Profeetta (S) jatkoi:

"Ne ovat Jibriilin minulle opettamat sanat. Jokaisen rukouksen jälkeen sanokaa Subhaan Allah kymmenen kertaa, al-Hamdulillah kymmenen kertaa ja Laa ilaha illa Allah kymmenen kertaa. Kun menette sänkyynne, sanokaa Subhaan Allah 33 kertaa, al-Hamdulillaah 33 kertaa ja Laa ilaha illa Allah 34 kertaa."


    Fatimah az-Zahra'n ja 'Alin hyveet

Kerran Profeetan (S) luokse saapui mies Bani Salimin heimosta ja käytti kovia sanoja, mutta Profeetta (S) vuorostaan käytti lempeitä sanoja, jolloin mies kääntyi Islamiin. Kysyessään ruokaa Profeetta (S) lähetti hänet Salman al-Farisin kanssa etsimään sitä muslimien taloista. Lopulta Salman ja uusi ykäännynnäinen saapuivat Fatimah'n talolle, Salman koputti oveen ja kertoi syyn vierailuunsa. Kyyneleet silmissään Fatimah kertoi, ettei hän ole syönyt mitään kolmeen päivään. Kuitenkin Profeetan tytär oli haluton kieltää vieraalta, hän sanoi:

"En voi lähettää vierasta pois tyydyttämättä hänen nälkäänsä."

Hän otti kankaan, antoi sen Salmanille ja kehotti viemään sen juutalaisen Shamounin luokse ja tuomaan maissia. Juutalainen oli suuresti vaikuttunut Profeetan tyttären armeliaisuudesta ja totesi:

"Toora kertoi meille tämän hyveellisen perheen syntymästä."

Salman toi maissia Fatimah'lle, joka jauhoi ne ja paistoi. Salman ehdotti jättää osa Fatimah'n nälkäisille pojille, mutta Fatimah vastasi, ettei hänellä ollut oikeutta niihin, sillä hän oli antanut kankaan Allahin tähden.

Kerran 'Ali antoi kaiken talossaan olleen ruoan köyhille, jättämättä itselleen tai taloudelleen mitään syömiseksi. Kerrotaan Allahin lähettäneen Surah al-Insaanin 'Alin kunniaksi:

{Ja he antavat ruokaa, huolimatta rakkaudestaan siihen, köyhille, orvoille, vangeille sanoen: 'Ruokimme teidät etsien vain Allahin Suosiota. Emme toivo palkkiota, emmekä kiitoksia teiltä} [Qur'aan 76:8-9]

'Ali ja Fatimah paastosivat eräänä päivänä ja valmistettuaan ruoan paaston rikkomiseksi ja auringon laskiessa ja istuuduttuaan rikkomaan paaston, he kuulivat koputuksen ovelta. 'Ali nousi ylös ja kysyi:

"Kuka siellä?" Ääni vastasi: "Nälkäinen, köyhä mies".

'Ali tuli takaisin sisään, laittoi ruoan laukkuun antoi sen köyhälle miehelle, joka kiitti häntä ja sanoi rukouksen hänen puolestaan. Joten hänelle ja Fatimah'lle jäi ainoastaan rikkoa paasto leivällä ja vedellä.

Seuraavana päivänä paaston rikkomisen aikaan ovelle jälleen koputettiin. 'Ali nousi ylös ja kysyi:

"Kuka siellä?" Ääni oven takana sanoi:

"Orpo, jolla ei ole kotia ja nälkäinen".

'Ali kantoi ruoan laukussa orvolle. Hän ja vaimonsa rikkoivat paaston leivällä ja vedellä, tuntematta lainkaan epämukavuutta tai pettymystä.

Seuraavana päivänä ovea koputti vanki. Joten 'Ali antoi hänelle ruoan, jolla hän ja vaimonsa aikoivat rikkoa paastonsa. Kuten edeltävinä kahtena päivänä, he rikkoivat paastonsa vedellä ja leivällä.

Jotkut mufassiruun sanovat, että koputtaja oli Jibriil, joka tuli koetteleman 'Alin ja Fatimah'n uskoa ja kärsivällisyyttä.

Sen jälkeen Jibriil tuli Allahin Lähettilään (S) luokse ja kertoi hänelle tapauksesta. Hän kertoi 'Alin ja Fatimah'n saavan Paratiisissa hopeisen vaunun sopivaksi palkinnoksi.

Ibn Kathiir kertoo al-Bidaya wan-Nihayah'ssään, miten kerran nainen lähetti Fatimah'lle pari palaa leipää ja paahdettua lihaa. Fatimah laittoi nämä suurelle lautaselle ja peitti ne kankaalla. Hän lähetti isänsä tulemaan aterioimaan kotiinsa. Saavuttuaan hän siirsi kanskaan ja hämmästyksekseen Fatimah näki lautasen täynnä leipää ja runsaasti lihaa. Hän ymmärsi tämän olevan Allahilta. Hän ylisti Allahia ja pyysi Allahia siunaamaan Lähettilästään ja alkoi tarjota ateriaa hänelle, mainiten Allahin Nimen. Nähdessään niin suuren määrän Profeetta (S) hymyili ja kysyi, kuka nämä oli lähettänyt. Fatimah vastasi, että hän oli saanut sen Allahilta, joka antaa kenelle mielii ilman rajaa. Profeetta hymyili ja kiitti Kaikkivaltiasta Allahia, että Hän oli antanut tyttären, joka puhui kuten Maryam (AS). Sitten Profeetta aterioi tyttärensä kanssa, vävynsä ja tyttärenpoikiensa kanssa. Ruokaa jäi niin paljon, että siitä annettiin Uskovien Äideille, jotka myös söivät kylläkseen ja jakoivat vielä naapureilleen.
'Aa'ishah kertoi, että Fatimah muistutti merkittävästi isäänsä, ei ainoastaan näyttämällä samalta, vaan myös puhui, istui, seisoi ja käveli aivan samalla tavalla.

    Profeetan (S) tytärten ja Fatimah'n sisarten Ruqayyah'n ja Umm Kulthuumin kuolema(Olkoon Allah heihin tyytyväinen)

Fatimah'n sisaret Ruqayyah ja Umm Kulthuum kuolivat Profeetan (S) vielä eläessä vuosina 5 Hijri ja 8 Hijri. Ruqayyah oli naimisissa 'Uthmaan ibn 'Affanin kanssa. Eräänä päivänä hänen poikansa 'Abdullah ibn 'Uthmaan oli nukkumassa kehdossaan, kun kukko puhkaisi hänen silmänsä. Poika sai tartunnan, joka johti kuolemaan viisi päivää myöhemmin.

Ruqayyah'lle se oli kova koettelemus ja hän sairastui kuumeeseen.

Samaan aikaan olisi alkanut sotaretkelle lähti, mutta Allahin Lähettiläs (S) kehotti 'Uthmaania hoitamaan sairasta vaimoaan.

Samalla hetkellä, kun 'Uthmaan suuteli kuolleen vaimonsa otsaa, sormenpäitä ja peitti hänen kasvonsa, kuului ääni kadulta toivottaen muslimien voittoa taistelussa.

Allahin Lähettiläs (S) kiirehti 'Uthmaanin talolle kuultuaan tyttärensä kuolemasta. Fatimah seisoi sisarensa kuolinvuoteen vierellä itkien. Profeetta (S) lausui hänelle hienoja sanoja, auttoi hänet varovasti jaloilleen ja pyyhki hienolla kankaalla kyyneleet tyttärensä kasvoilta. Kun muut naiset alkoivat itkeä kovempaa, 'Umar tahtoi heidän lopettavan jolloin Allahin Lähettiläs (S) otti häntä kädestä ja sanoi:

"Niin paljon kuin silmät vuodattavat kyyneliä ja miten paljon sydän suree, se on Allahilta. Ainoastaan käsien teot [Omien kasvojen lyöminen surutapahtumassa] ja kielen sanat ovat Sheitaanista".

Allahin Lähettiläs (S) rukoili tyttärelleen hautajaisrukouksen ja seurasi tyttären ruumissaattuessa Baqii'n hautausmaalle.

Ruqayyah'n kuoleman jälkeen Allahin Lähettiläs (S) antoi toisen tyttärensä Umm Kulthuumin 'Uthmaanille vaimoksi.

Mekan valloituksen aikana Umm Kulthuum tahtoi käydä äitinsä Khadijah'n haudalla, puhuen siitä isälleen ja miehelleen jotka molemmat myöntyivät. Mutta Umm Kulthuum ei ehtinyt täyttää toivettaan ja hän kuoli Sha'ban-kuussa yhdeksäntenä Hijrin vuonna.

Allahin Lähettiläs (S) hautasi hänet rakastetun sisarensa Ruqayyah'n viereen. Allahin Lähettiläs (S) seisoi kahden tyttärensä haudalla silmät kyynelissä ja sydän murheista raskaana.

"Sano Ylistetty on Herrani! Olinko mitään lähettiläänä paitsi ihminen?!"


    Allahin Lähettiläs (S) isänä, Fatimah az-Zahra' tyttärenä

Fatimah oli ainoa Allahin Lähettilään (S) tyttäristä, jotka elivät Profeetan (S) kuoleman jälkeen. Niinpä kaikki hänen rakkautensa kohdistui Fatimah'aan, josta tuli hänen silmiensä ilo ja muistojen herättäjä: Fatimah oli yhdistävä tekijä äitinsä Khadijah'n, sisartensa Zaynabin, Ruqayyah'n, Umm Kulthuumin, 'Abdullah'n, Tahirin ja Qaasimin välillä. Joka kerran Fatimah'n tullessa Allahin Lähettilään (S) luokse kauniine ja hymyilevine kasvoineen, Allahin Lähettiläs (S) tunsi kuin kaikki olisivat kokoontuneet hänen eteensä.

Vieraillessaan tyttärensä luona Fatimah suuteli isäänsä kunnioittavasti otsalle. Vieraillessaan isänsä luona, hän nousi ylös ottaessaan tyttärensä vastaan.

Kun Profeetta (S) saapui miltä tahansa matkalta tai taistelusta, hän menisi ensin moskeijaansa Medinassa rukoilemaan kaksi rak'aa ja sen jälkeen Fatimah'n luokse ja sitten vaimojensa luokse.
Allahin Lähettiläs (S) sanoi:

"Ihmiskunnassa on neljä parasta naista: Maryam, Asiyah, Khadijah ja Fatimah".

Kerran 'Ali oli päättänyt avioitua Abu Jahlin tyttären kanssa. Fatimah tuli tietämään siitä ja kertoi isälleen 'Alin suunnittelevan avioitua Abu Jahlin perheeseen. Profeettaa (S) häiritsi paljon kuulla siitä. Hän meni moskeijaan ja piti khutban, sanoen Fatimah'n olevan osa hänen sydäntään ja kaiken mikä tekee Fatimah'n onnettomaksi, tekee Profeetan onnettomaksi. Hän sanoi, että Allahin Lähettilään (S) tytär ja Allahin Lähettilään vihollisen tytär eivät voi avioitua saman miehen kanssa. 'Ali muutti mielensä ja pyysi Fatimah'lta anteeksi, mikäli aiheutti hänelle tuskaa. Kaikki palautui ennalleen.

Profeetan (S) sanat: "Allahin Lähettilään tytär ja Allahin Lähettilään vihollisen tytär eivät voi avioitua saman miehen kanssa" ovat riittävä jawab niille, jotka yrittävät kuitata Seuralaisten ja Talon väen väliset avioliitot väittämällä, ettei "vihollisten kanssa avioituminen ole todiste mistään ei-vihollisuudesta".

Fatimah eli koko elämänsä Allahia pelkäävänä ja Allahin hurskaana palvelijana, aina kärsivällisenä ja kiitollisena Luojalleen, ei koskaan valittanut olivat olosuhteet miten vaikeat tahansa. Tällä maailmalla ja sen houkutuksilla ei ollut mitään vaikutusta häneen, hän oli aina Islamin ja sen mujahidiinien palveluksessa. Kun koko Arabian Niemimaa oli valloitettu, Fatimah iloitsi voitoista ja joka kerran kuullessaan voitosta, hän kiirehti isänsä luokse onnittelemaan tätä.

    Fatimah az-Zahra' vaimona ja äitinä

Fatimah asetti meille poikkeuksellisen esimerkin avioelämässään, loisteliaissa suhteissaan naapureihinsa ja sukulaisiinsa ja mallissaan äitinä antaen lapsilleen kunnollisen Islamilaisen koulutuksen, tämä kaikki loputtomien talousaskareiden lisäksi.

Fatimah ei koskaan kiusannut miestään 'Alia. Hän ymmärsi aviomiehensä ansaitsevan täyden rakkauden, tottelevaisuuden ja palvelun.

'Alin ja Fatimah'n ensimmäinen poika syntyi Ramadhaanina kolmantena Hijrin vuonna. Profeetta (S) antoi hänelle nimeksi Hasan, lausui athaanin hänen korvaansa ja seitsemäntenä päivänä ajeli tämän hiukset ja hiusten painon verran hopeaa antoi köyhille jaettavaksi.

Toinen poika syntyi Sha'ban-kuussa neljäntenä Hijrin vuonna, jonka Profeetta (S) nimesi Husainiksi ja lausui athaan hänen korvaansa. Kerrotaan kolmannen pojan Muhsinin kuolleen lapsena.

Profeetta (S) rakasti Hasania ja Husainia paljon. Hänellä oli tapana sanoa heidän olevan kuin kukkia ja olisivat nuorten johtajia Paratiisissa. Osamah bin Zaid kertoi eräänä päivänä nähneensä Profeetan (S) kantamassa jotain lakanaan käärittyä. Hän kysyi, mitä hän kantoi. Hän avasi lakanan ja näki kaksi pientä poikaa isoisänsä käsivarsilla. Profeetta (S) sanoi näiden olevan hänen tyttärensä pojat ja rakastavansa jokaista, joka rakastaa heitä.

Seuraavana vuonna 'Alille ja Fatimah'lle syntyi tytär, jonka Profeetta (S) nimesi Zaynabiksi; Parin vuoden kuluttua syntyi toinen tytär, jonka Profeetta (S) nimesi Umm Kulthuumiksi. Zaynab bint 'Ali avioitui 'Abdullah ibn Ja'far ibn Abi Talibin kanssa ja Umm Kulthuum 'Umar ibn al-Khattabin kanssa, joille syntyivät Zaid ja Ruqayyah. 'Umar ibn al-Khattab pyysi muhaajireja ja ansaareja onnittelemaan häntä. Kysyessään syytä, 'Umar vastasi:

"Olen muodostanut siteen Profeetan (S) perheen kanssa ja tämä on minulle suuri kunnia."

Joten he toivottivat hänelle onnea ja siunausta tästä suuresta tapahtumasta.

    Allahin Lähettilään (S) kuolema

Kertoo 'Aa'ishah:

"Me, Allahin Lähettilään (S) vaimot olimme hänen kanssaan (viimeisen sairautensa aikaan) eikä kukaan ollut poissa. Fatimah, joka käveli Allahin Lähettilään tavoin, meni hänen luokseen. Kun hän näki tämän, hän tervehti sanoen: 'Olet tervetullut, tyttäreni". Sitten hän pyysi häntä istumaan oikealle puolelleen ja kertoi jotain, mikä sai Fatimah'n itkemään katkerasti. Nähdessään
Fatimah'n surevan, hän kertoi hänelle jotain ja hän hymyili.

Kysyin häneltä:

'Allahin Lähettiläs erotti sinut muista perheen naisista sanomalla sinulle jotain salaisesti ja sinä itkit'.
Kysyin häneltä:

'Mitä Allahin Lähettiläs sanoi sinulle?'

Hän vastasi:

'En paljasta Allahin Lähettilään salaisuuksia'.

Kun Allahin Lähettiläs (S) kuoli, kysyin mitä Allahin Lähettiläs oli sanonut hänelle.

Hän sanoi:

'Kyllä, nyt voin kertoa. Hän kertoi, että Jibriilillä oli tapana lausua hänelle Qur'aania kerran tai kaksi vuodessa, mutta tänä vuonna kahdesti, joten hän uskoi kuolemansa olevan lähellä. (Hän sanoi) 'Joten pelkää Allahia ja ole kärsivällinen', sillä hän olisi sopiva edeltävä minulle. Joten itkin, kuten näit minut. Kun hän näki minut surullisena, hän puhui minulle salaisesti toisen kerran ja sanoi:

'Fatimah, etkö iloitse voidessasi olla tämän Ummah'n uskovien naisten johtaja?'

Sitten nauroin ja sen naurun sinä näit".
[Sahih Muslim 6004]

'Abdullah ibn 'Abbas kertoi, että kun Surat an-Naas lähetettiin Profeetalle (S), hän lähetti Fatimah'n luokseen ja kertoi tälle, että Allah on antanut merkin, että Profeetan (S) elämä tässä maailmassa olisi lähestymässä loppuaan. Islam oli leviämässä ja suuret määrät ihmisiä oli kääntymässä siihen.

Kuultuaan tämän Fatimah alkoi itkeä ajatellessaan eroa rakastetusta isästään. Profeetta (S) kertoi, että Fatimah olisi ensimmäisiä hänen perheenjäseniään, jotka tulisivat hänen luokseen. Silloin Fatimah alkoi hymyillä. Kun Profeetta (S) sairastui ja hänen tilansa alkoi heiketä, Fatimah ei kestänyt nähdä isänsä kärsimässä. Profeetta (S) sanoi, että tämän päivän jälkeen hänen ei tarvitsisi enää koskaan kärsiä, sillä hän oli lähtemässä lopullisesti parempaan Tuonpuoleiseen.

Fatimah oli äärimmäisen murheen murtaman, vuodattaen katkeria kyyneleitä. Hän sanoi:

"Isäni! Isäni! Hän vastasi Herransa kutsuun, Paratiisi on hänen asuinsijansa, miten lähellä hän on Herraansa!"

    Fatimah'n az-Zahra'n viimeiset päivät ja kuolema

Fatimah'n viimeiset päivät kuluivat kodinhoidossa, hoitaessa miehensä asioita ja ollessa lastensa kanssa.

Ibn Atheer kuvailee kirjassaan Asad al-Ghabah, miten Profeetan (S) kuoleman jälkeen kukaan ei koskaan enää nähnyt Fatimah'n hymyilevän. Hänen surunsa näkyi hänen kasvoistaan omaan kuolemaansa asti, kuusi kuukautta myöhemmin. Hän oli 28-vuotias. Tuolloin oli tiistai, kolmas päivä Ramadhaan-kuussa ja vuosi 11 Hijrah.

Abu Bakrin vaimo Asma bint 'Umays oli eräs, joka hoiti Fatimah'aa tämän sairastuttua ja oli mukana Fatimah'n eläessä viimeisiä hetkiään. Asma oli yksi, jotka pesivät Fatimah'n ja yhdessä 'Alin kanssa valmistivat hautaukseen. Fatimah sanoi Asmalle:

"En pidä siitä, mitä naisille tehdään: He käärivät naisen vaatteilla, jotka näyttävät naisen muodot."


Asma sanoi:

"Oi Allahin Lähettilään (S) tytär, kerronko mitä näin Abyssiniassa?"

Hän pyysi tuoreita palmunlehtiä, taivutti ja peitti vaatteella. Fatimah sanoi:

"Miten hyvä ja kaunis ja kaunis tämä on! Näin naisen voi tunnistaa miehestä."

Fatimah oli ensimmäinen tällä tavalla haudattu Islamin historiassa, Zaynab bint Jahsh toinen.
Fatimah kuoli ja koko Medina suri.

'Ali ja hänen neljä lastaan -Hasan, Husain, Zainab ja Umm Kulthuum jäivät suremaan hänen kuolemaansa hyvin nuoressa iässä. Hänet pestiin ja 'Ali, Asma bint 'Umays ja Salamah Umm Raf käärivät hänet ja 'Ali, 'Abbas ja Fadhul ibn 'Abbas hautasivat hänet yöllä Jannatul-Baqiin.

Muhammad Iqbal: Runo Fatimah az-Zahra'alle

    Maryamin tarinan teki kuolemattomaksi Jeesus
    Mutta Fatimah'n tarina on säkenöivä kolmesta syystä:
    Kenen tytär, kenen vaimo ja kenen äiti hän oli?
    Kuka ylittäisi isänsä suuruudessaan?
    Hän oli Profeetan silmien valo,
    joka johdatti kansaa niin johdatusta janoavaa

    On Fatimah esimerkkinä ihanteena äideille
    kuun loistaen seuraamassa jalanjäljissään
    Kärsivällisyyteen turvasi hän, ravintona ja vakautena,
    uskoen siihen, mikä miellytti aviomiestään, miellytti myös häntä itseään

    Hänen miehellään kruunu Sura Hal Ata
    Loistavampi kuin aurinko noustessaan
    Ampuen nuoliaan vaikeuksia tuhoamaan
    Seisoen leijonanan Allahin linnoituksella

    Fatimah'n puutarhassa kasvoi kaksi verratonta, jollaisia ei saa kuin hän:
    Hänen poikansa Jihadin armeijan komentajat, tekijät yhtenäisyyden ja rauhan.
    Oli hän ihanteellinen esimerkki kaikkien äitien seurata,
    lohtu kelle tahansa ahdingossa luokseen saapuvalle
    Parhaansa teki lohduttaakseen.

    Oi pilvet, ei sateenne hyöty ole mitään verrattuna häneen.
    Hänen huulensa hyräilivät Qur'aania kättensä jauhaessa viljaa

    Ellei ei Profeetta kieltäisi, emmekä noudattaisi hänen johdatustaan ja Shari'aa rajoina,
    olkoon sielumme uhrattuna Fatimah'lle
    hänen hautaansa kiertäisin

    Suudellen lämpimästi maata hänen allaan
    Jokaista hiekanjyvää peittona hänen lepopaikassaan

Lähteet: The Great Women of Islam, Noble Women Around the Messenger, Women Around the Messenger, One Hundred Great Muslims, The Noble Biography of The Prophet ('Ali as-Sallabi) ja 'Ali ibn Abi Talib ('Ali as-Sallabi)

    Fadak

'Aa'ishah kertoi:

"Fatimah ja 'Abbaas menivät Abu Bakrin luokse hakien osaansa Allahin Lähettilään (S) perinnöstä. He halusivat maitaan Fadakissa ja osaansa sotasaaliista Khaibarissa. Abu Bakr sanoi heille:
'Kuulin Allahin Lähettilään (S) sanovan:


"Meiltä [Profeetoilta] ei peritä, vaan me jätämme hyväntekeväisyyttä". [al-Bukhari 6726]

'Aa'ishah'lle oli huomattavaa ja epäitsekästä sanoa nämä sanat, sillä Profeetan (S) vaimona hän olisi saanut paljon jos sukulaisille olisi sallittu periä Profeetalta. Saman hadiithin Profeetalta (S) ovat kertoneet myös 'Uthmaan, 'Ali, Talhah, az-Zubair, Sa'd 'Abdur-Rahmaan ibn 'Awf, 'Abbaas ibn 'Abdul-Muttalib, Profeetan (S) vaimot, Abu Hurairah ja Hudhaifah ibn al-Yaman. Ibn Taymiyyah sanoi:

"Näiden ihmisten kertoma on todistettu sahiiheissa ja musnadeissa ja tunnettu asia hadiith-oppineille. Joka väittää, että Abu Bakr oli ainoa, joka tämän hadiithin kertoi on äärimmäisen tietämätön tai tahallisesti valehtelija". Ibn Kathir sanoi: "Jos Abu Bakr olisikin ollut ainoa hadiithin kertoja, niin koko maailman ihmiset joutuisivat pakollisesti hyväksymään hänen kerrontansa".

Vetoaminen siihen, että esim. Sulayman (AS) peri isänsä Dawoudin (AS) ei tarkoita vaurauden, vaan profetiuden, tiedon ja johtajuuden perimistä.

Sahih Muslimin keräämän hadiithin mukaan Abu Bakr sanoi:

"Ei ole mitään, mitä Allahin Lähettiläs (S) ei olisi noudattanut ja jota minäkin noudatan. Pelkään, että jos hylkään edes yhden hänen tekemänsä asian, päädyn harhaan." [Muslim 1759]
Abu Hurairah'n kertoman hadiithin mukaan Profeetta (S) sanoi:

"Perijäni eivät saa jakaa yhtäkään dinaaria keskenään. Kaikki mitä vaimojeni kulujen ja työntekijöideni palkkojen jälkeen jää, on hyväntekeväisyyttä". [al-Bukhari 6729; Oppineilla on eri tulkintoja, mitä 'työntekijät' tässä tarkoittavat: Toisten mukaan se tarkoittaa khalifia, toisten mukaan taatelipalmuista huolehtivaa miestä. Ja Allah tietää parhaiten.]

Kun Abu Bakr oli kertonut hadiithin, että kukaan ei peri Profeettaa (S), Fatimah pidättyi kiistelemästä aiheesta tai ottamasta asiaa uudelleen esille. Hän hyväksyi totuuden ja alistui Profeetan (S) määräykseen.

Qadi 'Iyadh sanoi: "Tämän jälkeen ei Fatimah, eikä hänen lapsensa koskaan uusineet vaatimustaan saada osansa Profeetan (S) perinnöstä. Vuosia myöhemmin 'Alista tuli khaliifah, hänkään ei muuttanut Abu Bakrin ja 'Umarin politiikkaa Profeetan (S) perinnöstä, mikä osoittaa 'Alin olleen tästä heidän kanssaan samaa mieltä".

Hammad ibn Ishaaq sanoi: "On tärkeää ymmärtää, että Abu Bakr ja 'Umar olisivat saaneet (perinnöstä) enimmän osan, jos olisivat sopineet Profeetan (S) perinnön jakamisesta. Näin siksi, että heidän tyttärensä 'Aa'ishah ja Hafsah olivat avioliitossa Profeetan (S) kanssa ja molemmat olisivat saaneet mukavan osan Profeetan (S) perinnöstä. Mutta henkilökohtaisten etujensa edelle menivät Allahin ja Hänen Lähettiläänsä (S) määräykset, joten he kielsivät 'Aa'ishah'lta, Hafsalta ja muilta ottamasta Profeetan (S) perinnöstä. Samaten he olisivat voineet sanoa tytärtensä olevan Profeetan (S) perillisiä, mutta heidän kieltonsa jakaa Profeetan (S) perintöä osoitti heiltä vilpittömyyttä ja kunnollisuutta." [al-Bidayah wan-Nihayah 5/252-253]

On historiallinen tosiseikka, että Abu Bakr antoi Profeetan Talonväelle heidän osuutensa sotasaaliista, myös Fadakista ja Khaibarista. Ainoa poikkeus oli hänen kieltäytymisensä jakaa Profeetan perintöä, minkä hän perusti Profeetan itsensä sanoihin.

'Ali ibn Abi Taalibin poika Zaid ibn 'Ali ja Huseinin pojan poika Muhammad ibn 'Ali ibn Husein sanoivat:

"Abu Bakr ei tunnetusti tehnyt vääryyttä [Ahlul-Baytia] kohtaan vähääkään eivätkä isämme olleet edes etäisesti epäileväisiä hänen syyllistyneen jonkinlaiseen epäreiluuteen tai vääryyteen." [al-Murtada ja Sharh Nahj ul-Balaghah]

Lähde:Abu Bakr as-Siddiq:His Life and Times. 'Ali Muhammad as-Sallabi

Käännetty lauantaina, marraskuun 21.2015 ja lauantaina sekä sunnuntaina maaliskuun 5. ja 6. 2016.

Wa Sallallaahu 'ala sayyidinaa Muhammad wa 'ala aalihi was-sahbihi ijmayn.

Per Maa 11, 2016 12:29 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Seuralaiset & siirah Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea