Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Profeetta (S) aviomiehenä

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Hadith galleria Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Profeetta (S) aviomiehenä
Kirjoittaja Viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 469

Lähetä Profeetta (S) aviomiehenä Vastaa lainaamalla viestiä

***

Profeetta (S) aviomiehenä


Profeetta Muhammad (S) aviollisessa elämässän sisältää asioita ja merkityksiä, joita tarvitsemme myös me tässä elämässämme. Näillä Allahin Lähettilään (S) asioilla ja merkityksillä on vaikutuksensa avioliittojemme ja kotiemme vakauteen.

Profeetta (S) teki vaimonsa onnelliseksi, koska hän tiesi miten koskettaa naisen sydäntä ja hän myös auttoi heitä uskonnossa ja elåmässä.

Kutsumalla vaimoaan hänen rakastamillaan nimillä, lempinimillä tai musikaalisilla nimillä on yksi hoivaavista ja kiltteyden osoituksista vaimolle. Tämä näkyi Profeetta Muhammadin (S) elämässä, joka yksimielisesti hyväksytyssä hadiithissa sanoi vaimolleen 'Aa'ishalle:

"Oi 'Aa'ish, tässä on Jibriil sanoen sinulle Salaam."


Hänellä oli tapana kutsua 'Aa'ishaa 'Humairaa', lyhennys sanasta 'Hamraa', Ibn Kathiirin al-Bidaya wan-Nihaya-teoksensa mukaan sanoi sen tarkoittavan vaaleaihoista naista. adh-Dhahabi sanoi myös 'Hamraa'n tarkoittavan al-Hijaazin ihmisten mukaan vaaleaa ja punastuvaa, harvinaista piirrettä heissä. Joten Profeetta Muhammadilla (S) oli tapana kohdella 'Aa'ishaa kiltisti ja kutsua häntä ihastuttavilla nimillä.

'Aa'isha kertoi Imaam Muslimin keräämän hadiithin mukaan:

"Allahin Lähettiläällä (S) oli tapana suudella vaimoaan paastotessaan (saaden) hänet nauramaan."


Toisessa hadiithissa 'Aa'isha kertoi Muhammadin (S) sanoneen, että uskovista paras on se, joka on paras käytöstavoissaan ja ystävällisin vaimolleen.

Nämä hadiithit osoittavat, miten Profeetta Muhammad (S) välitti vaimoistaan ja miten hyvin hän kohteli 'Aa'ishaa. Yksi hoivaamisen ja hyvinkohtelun muotoja on ruokkia häntä omin käsin. Profeetta Muhammad (S) sanoi:

"Mikä tahansa anteliaisuus on hyväntekeväisyyttä, jopa suupala jonka laitat vaimosi suuhun."


Jopa ruoka, joka annetaan kädellä vaimon ruoaksi on hyväntekeväisyyttä, jonka Allah Korkein ja Ylistetty palkitsee eikä pelkästään teko jolla saadaan vaimon rakkaus ja yhteistyö.

Miehen tapa kertoa tunteistaan eroaa naisen tavasta. Nainen osoittaa tunteensa sanoilla, kuten rakastan sinua, kaipasn sinua, tarvitsen sinua jne. Ja mies osoittaa tunteensa teoilla ja harvoin sanoin, vaikka nainenkin tahtoo kuulla samanlaisia rakkauden sanoja myös mieheltä.

Helliminen ja olemalla huomaavainen vaimolleen tuottaa hänelle valtaisan tunteellisen vaikutuksen. Profeetta Muhammadin (S) esimerkin seuraaminen ei maksa mitään ja takaa Allahin palkkion, vaimon rakkauden ja yhteistyön. Siksi miestä kehotetaan hellimään ja kohtelemaan vaimoaan huomaavaisesti.

Profeetta (S) kuvaili rakkautta ja intohimoaan 'Aa'ishaa kohtaan sanallisesti, kohteli huomaavaisesti, helli ja kuunteli vaimojaan mitä he toivoivat rakastamaltaan mieheltä. Ibn Asaakir kertoo 'Aa'ishan kertoneen Profeetan (S) kysyneen tältä:

"Etkö tahtoisi olla vaimoni tässä maailmassa ja tuonpuoleisessa?" Sanoin, kyllä. Hän sanoi: 'Sinä olet vaimoni tässä elämässä ja Tuonpuoleisessa."


Jotkut kirjoittajat esittävät länsimaiden naisen kunnioitusta kuten aviomiehen avatessa auton oven vaimolleen. Vaikka tämä on ilmeisesti kunnioitusta, kypsempi henkilö näkee monia näkökulmia, missä naista häiritään ja epäkunnioitetaan länsimaissa. Muslimeilla ei ole mies-nainen-konfliktia, koska he uskovat molempien täydentävän toisiaan ja yhteisymmärryksen olevan pakollista.

Profeetta Muhammad (S) on esimerkki tästä. Eräänä kertana hänen ollessaan yksin palvomassa Allahia Ramadhaanin kymmenenä viimeisenä päivänä, hänen vaimonsa Safiya tuli tapaamaan häntä ja puhui jonkin aikaa ja meni sitten ovelle. Profeetta Muhammad (S) saattoi hänet ovelle sanoakseen näkemiin. Toisessa kertomuksessa hän sanoi: "Älä kiirehdi lähtöä, kunnes tulen kanssasi". Hänen kotinsa oli Usaman luona ja hän lähti hänen kanssaan.
Kunnioitus on lähde jatkuvalle rakkaudelle ja perheen vakaudelle. Siksi sen on toivottavaa säilyä miehen ja naisen välillä.
Jos puolisot kohtelevat toisiaan siten, avioliitto voi olla ehdottoman kaunis. Meidän on käytävä ehdottomasti läpi Profeetan (S) elämää ja Islamin historiaa löytääksemme kauneimmat teoriat avioliiton taidosta.

Aa'ishah osoittaa rakkauttaan Profeetalle (S)

Profeetan (S) Safiyyah pyysi kerran'Aa'ishah 'lta saamaan anteeksi Profeetalta (S), joka oli vihainen jostain asiasta ja antoi 'Aa'ishah'lle oman päivänsä. 'Aa'ishah pukeutui pitkään saffronilla varjättyyn huiviin ja tirskutti vettä saadakseen sen tuoksumaan hyvältä. Hän meni Profeetan (S) luo ja istui hänen viereensä, mutta hän sanoi:

"'Aa'ishah, mene sillä ei ole sinun päiväsi."

Hän vastasi:

"Se on Allahin antama suosio kenelle tahtoo"
, ja hän kertoi tarinan.

Profeetta (S) sanoi 'Aa'ishah'lle Abu Zaraan ja Ummu Zaraan tarinasta:

"Olen rakkaudessani ja lojaaliudessa sinulle kuin Abu Zaraa ja Ummu Zaraa."


'Aa'ishah vastasi:

"Olet minulle rakkaampi kuin isäni ja äitini, olet lojaalimpi ja rakastavampi kuin Abu Zaraa on Ummu Zaraalle."
(al-Bukhari, Sahiih)

Profeetta (S) kutsui 'Aa'ishah'aa al-Humairaa (valkoihoinen nainen, jolla on punastuvat posket).

'Aa'ishah kertoi: "Profeetta (S) nojasi syliini kun minulla oli kuukautiset ja luki Koraania."

Profeetta (S) arpoi vaimojensa kesken kenen kanssa lähtisi ulos. Kerran tuli 'Aa'ishah ja Hafsah yhdessä. Illalla Profeetta (S) käveli 'Aa'ishah'n kanssa ja puhui hänelle. Tietäen tästä Hafsah sanoi 'Aa'ishah'lle: "Miksi et ratsastaisi kamelillani ja minä sinun ja katsotaan mitä tapahtuu?"

Profeetta (S) meni 'Aa'ishah'n kamelin luokse ja he kulkivat yhdessä, kunnes laskeutuivat alas. Nähdessään sen 'Aa'ishah tunsi mustasukkaisuutta ja yritti laittaa jalkaansa sitruunaruohoon ja sanoi:

"Herrani, lähetä skorpioni tai käärme pistämään minua, tämä on sinun Profeettasi enkä voi sanoa hänelle mitään." (Muslim)

Nainen kysyi 'Aa'ishah'lta hennasta. Aa'ishah vastasi:

"Rakastettuni (S) rakasti sen väriä ja inhosi sen hajua."


'Aa'ishah'lta kysyttiin ensimmäistä asiaa, minkä Profeetta (S) teki saapuessaan kotiin. Hän vastasi Profeetan (S) käyttäneen siwakia (arak-puusta valmistettu tikku hampaiden puhdistuksen). (Muslim)

Jotkut oppineet ovat sanoneet Profeetan (S) puhdistaneen hampaansa hengityksen raikastamiseksi ennen kuin suuteli vaimoaan, mikä myös on hänen Sunnah'nsa.

Naisilla on oikeus nähdä aviomiehensä kaunistautuneena ja hyväntuoksuisena. Profeetan (S) esimerkin seuraaminen tässäkin asiassa lisää miehen ja vaimon välistä rakkautta.

Ibn 'Abbas kertoi kaunistavansa itsensä vaimolleen koska on vaimon oikeus nähdä hänet parhaimmillaan kuten hän itse pitää nähdessään samaa vaimoltaan.

Nainen tuli 'Umar ibn al-Khattaabin luokse pyytämään miehestään avioeroa. Kun kalifi näki miehen, hän ymmärsi syyn vaimonsa inholle miestään kohtaan. Hän määräsi miehen kylpyyn, leikkaamaan kyntensä, hiuksensa ja vaihtamaan vaatteet.

Hänen vaimonsa ei aluksi tunnistanut miestään ja tunnistettuaan hän peruutti avioeron ja oli hyvin onnellinen tähän suureen muutokseen.

Yahya ibn 'Abdurahman kertoi nähneensä Muhammad ibn Al-Hanafiyya'n punaisessa vaatteessa ja partansa tuoksuvana. Hän kysyi syytä siihen ja tämä vastasi, että hänen vaimonsa takia, joka tahtoo nähdä hänet sellaisena, kuten hänki tahtoo nähdä vaimonsa samanlaisena.

Profeetta (S) sanoi:

"Kaikki, mihin ei liity Allahin ylistämistä on turhuutta paitsi neljä asiaa: Jousiammunnan harjoittelu, hevosen kouluttaminen, perheen kanssa leikkiminen ja uiminen."
(an-Nasa'i)

Profeetan (S) elämäkerrasta meille ilmenee, että hän osoitti suuresti kunnioitusta vaimojaan kohtaan ja huomioi, huolehti ja osoitti rakkautta heitä kohtaan.

Hänellä oli esimerkillisen ihanteelliset tavat vaimoa kohtaan. Hän lohdutti, huomioi heidän tunteensa, kuunteli, keskusteli ja kertoi rakastavansa heitä. 

Safiyyah (rdä) matkusti Profeetan (S) kanssa ja hänen kamelinsa oli hidas. Safiyyah itki ja sanoi:

"Sinä annoit minulle hitaan kamelin."

Nähtyään sen Profeetta (S) pyyhki hänen kyyneleensä ja lohdutti häntä.

Profeetta (S) sanoi:

"Kohdelkaa naisia ystävällisyydellä, sillä heidät luotiin kylkiluusta ja sen haurain osa on sen korkein osa. Jos yritätte korjata sitä se murtuu ja jos jätätte sen, se jää hauraaksi ja naiset ovat tällaisia, joten kohdelkaa heitä ystävällisyydellä."


Tämä hadiith ei ole naisten halveksimiseksi kuten virheellisesti , vaan sen on miehille koulutukseksi ja opetukseksi. Tämä hadiith ilmaisee ymmärryksen naisten luonteesta kuin se on sallituissa asioissa, mutta hän on johdatettava mikäli hä ylittää rajoja kuten tehden syntiä ja jättäen velvollisuuksia.

'Aa'ishah kertoi Profeetan (S) auttaneen perhetöissä, pesi vaatteensa, ompeli vaatteensa, puhdisti kenkänsä ja teki mitä miehet yleensäkin tekevät kodissaan.

Profeetta (S) laittoi kätensä vaimonsa harteille jos vaimo oli vihainen ja sanoi: "Oi Allah, anna anteeksi hänen syntinsä, helpota hänen sydäntään ja suojele häntä ahdingolta."

'Aa'ishah kertoi:"Profeetta (S) ei koskaan lyönyt ketään naista, ketään palvelijaa eikä ketään." (Muslim)

Jotkut ovat sanoneet, että Profeetan (S) määräys lyödä korkeintaan siwakilla kuvastaa naisen lyömisen järjettömyyttä..

***

Kukaan nainen ei tiedä parempaa aviollista kumppania -mikäli kumppanuus tarkoittaa ihmisen täydellisyyttä- kuin Allahin Lähettilään (S).

Profeetan (S) aviollisia tapoja olivat hyvä kumppanuus, hyväntuulisuus, huumori, sopuisuus ja avoimuus.

Profeetalla (S) oli tapana tavata vaimonsa joka päivä sen vaimon luona, jonka kanssa viettäisi yön. Hän söi joskus yhdessä heidän kanssaan ennen heidän kotiinlähtöään. Hän nukkui vaimonsa kanssa samassa sängyssä vähissä vaatteissa. Rukoiltuaan 'ishan hän meni kotiinsa ja oli perheensä kanssa ennen nukkumaan menoaan.

Profeetta (S) asetti miehistä parhaiden määritelmäksi vaimojen kohtelun. Hän sanoi:

"Paras teistä on paras perheelleen ja minä olen paras teistä perheelleni."
(at-Tirmidhi)

Joten jos Profeetta (S) on paras perheelleen, niin hänen kumppanuutensa heille täytyy olla todella täydellistä mitä moraalinen täydellisyys hyvyydessä voi tarkoittaa käytöksessä, rakkaudessa, oikeudenmukaisuudessa, armossa, lojaaliudessa ja kaikessa, mitä aviollinen elämä tarvitsee kaikissa tilanteissa, olosuhteissa ja arkielämässä kuten selvitetty Profeetan (S) sunnassa ja elämäkerrassa.

Anas ibnu Malik (rd) kertoi Allahin Lähettilään (S) sanoneen:

"Kaikista rakkaimpia asioita tässä elämässä ovat naiset, hajusteet ja rauhani on rukouksissa."
(Ahmed ja muut)

'Amr ibn al-'Aas (rd) kysyi Profeetalta (S):

"Ketä rakastat eniten?"


Hän vastasi:

"'Aa'ishah'aa."


Profeetta Muhammadin (S) lojaalius vaimoilleen ilmeni Allahin lähettäessä jakeen:

{"Oi Profeetta, sano puolisoillesi, että mikäli tahdotte tätä elämää ja kiiltoa, niin tulkaa niin Minä sallin teille nautintoa ja vapautan teidät."} (al-Ahzaab 28)

Profeetta (S) meno ensimmäisenä 'Aa'ishah'n luo ja kertoi, että hänen ei ole kiirehdittävä päätöstään ennenkuin olisi keskustellut vanhempiensa kanssa. Koska 'Aa'ishah oli nuori, hän olisi saattanut valita maalliset houkutukset ja menettäen tämän elämän ja Tuonpuoleisen. Mutta 'Aa'ishah tiesi, mikä hänelle oli hyvää enem,än kuin vanhempansa. Hän vastasi: 

"Tahdotko minun keksustelevan tästä vanhempieni kanssa. Valitsen Allahin, Hänen Lähettiläänsä ja Tuonpuoleisen."


Profeetan (S) vaimoista jokainen valitsi Allahin, Hänen Lähettiläänsä ja Tuonpuoleisen. Heillä oli Profeetan (S) suuret käytöstavat ja valitsivat kuten hän.

Profeetta (S) ylenkatsoi kaikkia vaimojensa tekemisiä, antoi anteeksi ja oli kärsivällinen, vaikka olisi voinut jättää heidät ja Allah olisi antanut hänelle paremmilla vaimoilla, palvovilla, uskovilla, neitsyeillä ja ei-neitsyeillä kuten hänelle luvattiin eron ottaessan (at-Tahriim 3-5).

Mutta hän oli armollinen ja kärsivällinen.

Profeetta Muhammad (S) oli oikeudenmukainen vaimojensa kanssa. Hän rakasti heitä ja näytti heille tunteensa.

'Aa'ishah kertoi, että Profeetta (S) ei koskaan arvostanut yhtä vaimoa enemmän kuin toista ja hän oli heidän jokaisen kanssa päivittäin vaikka viettäisi yön vain yhden kanssa.

Kun hän avoitui ei-neitsyen kanssa hän viettäisi hänen kanssaan kolme yötä ettei nainen tuntisi oloaan yksinäiseksi. Kun hän avoitui Umm Salamaan kanssa, hän sanoi:

"Aviomiehelläsi ei ole puutetta arvioinnista, joten jos tahdot voin viettää viikon kanssasi ja jjos tahdot voin viettää kolme yötä kanssasi ja sen jälkeen vierailen vuorollasi."
Umm Salamaa vastasi:

"Vietä kolme yötä."


Vaikka Profeetta (S) kohteli vaimojaan täydellisen tasapuolisesti siinä mikä oli hänen hallinnassaan, hän etsi Allahin anteeksiantoa asiaan, jota ei kykene hallitsemaan eli sydämensä tunteita . 

'Aa'ishah kertoi Profeetan (S) sanoneen: 

"Oi Allah, näin jaan sen mitä kykenen hallitsemaan. Oi Allah, älä moiti minua siitä mitä sinä hallitset ja minä en voi hallita."


Abu Dawud sanoi: "Profeetta Muhammad tarkoitti sitä, mitä on hänen sydämessään."

Ja at-Tirmidhi tulkitsi sen olleen rakkauden ja sydämellisyyden.

Tällä tarkoitetaan, että vain Allah Kaikkivaltias voi hallita tunteitamme ja sydämiämme ja Allah teki rakkauden 'Aa'ishah'aan suuremmaksi Profeetan (S) sydämeen kuin ketään muuta naista kohtaan. Sitä Profeetta (S) ei voinut hallita.

Tunteemme ovat käsiemme ulottumattomissa ja ovat Allahin hallittavissa. 

Profeetan (S) sanat ja teot ovat säädettyjä lakeja Ummah'n johdatukseksi oikealle tielle. Meidän on seurattava Profeetan (S) jalanjäljissä paitsi niissä, jotka Allah tarkoitti yksin hänelle.

Tässä asiasaa on noudatettavissa ainoastaan Allahin ja Hänen Lähettiläänsä (S) tie. Se tekee jokaisen onnelliseksi puolisoonsa ja tuntemaan Allahin luoman avioelämän onnellisuuden merkitys.

***

Tor Kes 25, 2015 1:58 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 469

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä


***

Profeetta (S) aviomiehenä

Toinen osa

Allah sanoo:

{Allah on taivaiden ja maan valo} [an-Nur 35]

Profeetta (S) sanoi:

"Allah on kaunis ja rakastaa kauneutta." [Muslim]

Kaikki Allahissa on kauneutta. Profeetalta (S) kysyttiin:

"Oletko koskaan nähnyt Herraasi?"

Hän vastasi:

"Hän on valo! Miten voisin nähdä hänet?" [Muslim Abu Musa al-Ash'arin kertomana]

Allahin Lähettiläs (S) sanoi:

"Allah levittää kätensä yöllä, antaakseen anteeksi niille, jotka olivat tottelemattomia Hänelle päivällä ja Hän levittää kätensä päivällä, antaakseen anteeksi heille, jotka olivat tottelemattomia Hänelle yöllä ja Hänen Huntunsa on Valo ja jos Hän poistaa sen, Hänen valonsa polttaisi luomakuntansa niin pitkälle kuin Hän näkee." [Muslim Abu Musa al-Ash'arin kertomana]

Kun rakkaimmat ihmiset saapuvat luoksesi, sanot: "Oi, olette tuoneet valon kauneudellanne."

Joten miten Allahin tapauksessa? Tuomiopäivänä Maailmat valaistuvat Allahin Valosta.
Tästä syystä Seuralaisten sydämet kiintyivät Allahiin ja samoin myös Profeettamme (S) oli syvästi kiintynyt Allahiin.

Rakkauden merkki on tehdä kaikkea, mitä Allahin Lähettiläs teki ja välttää kaikkea, mitä hän kielsi. Tarkastakaa tunteitanne ja kääntäkää ne ensin rakkaudeksi Allahia kohtaan ja sitten rakkaudeksi niitä kohtaan, jotka Allah on keskuudestamme pelastanut harhaanjohdatukselta. Jos tahdotte hyvän paikan Paratiisissa, niin Lähettilään (S) hadiith "Henkilö on niiden kanssa, joita rakastaa." Mutta ensimmäisinä tuon rakkauden merkkeinä ja ilmentyminä on tehdä, mitä hän määräsi. Miten kukaan voi väittää rakastavansa häntä ja tekevänsä päinvastaista, mitä hän määräsi eikä seuraa hänen johdatustaan eikä pysy hänen tiellään? Mikä tahansa Siirah hänen elämästään kertoo, millainen oli hänen asenteensa, miten jalo ja lempeä hän oli puhuessaan, miten rakastava lähestymistapa ja miten hän pelkäsi Allahia ja hylkäsi tämän maailman.

'Abdallah ibn 'Abbaas (rd) sanoi Profeettojen ja Lähettiläiden jälkeen kaikista hurskaimman ja Allahia pelkäävimmän miehen olleen Abu Bakr (rd). Näin siksi, että hän osti vapaaksi orjia, heikkoja, sorrettuja ja vapautti heidät Allahin tähden. Hänen isänsä Abi Quhafah (Uthman oli hänen oikea nimensä ja Abu Bakr oli oikeasti nimeltään 'Abd Allah. Ajatelkaa, että Abu Bakrin isä oli monijumalainen vielä Mekan valloitukseen saakka, vaikka Abu Bakr onnistui tekemään onnistuneesti da'wah'aa 'Uthmaan ibn 'Affaanille ja Sa'd ibn Abi Waqqaasille ja monille 'ashara al-mubashiriinille, joille on luvattu Paratiisi, niin oma isänsä hyväksyi vasta vanhana, Fath al-Makkah'n aikaan. Ei voi sanoa da'wah'n vanhemmilleen olevan helppoa. Allah helpottakoon da'wah'aamme):

"Poikani! Sinun pitäisi ostaa vahvoja ihmisiä, jotka voivat puolustaa sinua, mutta sinä ostat heikkoja. Mitä he tekevät puolestasi ja mitä sinä heille?"

Abu Bakr vastasi:

Voi rakas isäni! Minä tiedän, mitä tahdon ja tahdon nähdä Herrani Kasvot, yksi katse kohti Allahia on yhtä kuin tämä maailma ja mitä siinä on."

Ei ole ketään, jolla on Profeetan jälkeen enemmän maailmallisia ominaisuuksia kuin Abu Bakr (Radiyallahu 'anhu), sillä Profeetta (S) tuli Johdatuksen kanssa ja Abu Bakr uskoi ensimmäisenä (Hän jopa sanoi Taivasmatkan jälkeen, että "Jos Profeetta on sanonut niin, se on totta") ja Profeetta (S) sanoi ihmisistä rakkaimman hänelle olevan Abu Bakrin ja ennen sitä hän sanoi Abu Bakrin tyttären, vaimonsa ja Uskovien äidin 'Aa'ishah'n olleen hänelle ihmisistä rakkaimman.

Kukaan ei voi väittää olevansa Abu Bakria parempi.

Abu Bakr tahtoi nähdä Allahin Kasvot ja Allah sanoi olevansa tyytyväinen Abu Bakriin ja Abu Bakrin tyytyväinen Allahiin Herranaan.
Joten Seuralaisten sydämet olivat kiintyneinä Allahiin ja heidän sydämensä olivat kiintyneinä Allahin Kauneuteen.

Ja Allah sanoi Seuralaisista:

{Ja he antavat ruokaa, vaikka rakastavatkin sitä [ja rakkaudestaan Allahiin] köyhille [miskiin], orvoille ja sotaorjille. [Sanoen:] 'Ruokimme teitä etsiäksemme ainoastaan Allahin Kasvoja. Emme toivo palkkiota emmekä kiitoksia teiltä.} [Surah al-Insaan 8-]

Yksi sahaba tuli Profeetan (S) luokse ja sanoi:

"Oi Allahin Lähettiläs! Meidän sydämemme ovat todella kiintyneitä Allahiin ja Hänen Kauneuteensa.

Näemmekö Herramme Ylösnousemuksen päivänä?"


Allahin Lähettiläs (S) vastasi:

"Onko teillä vaikeuksia nähdä täysikuuta yöllä? Onko teillä vaikeuksia nähdä aurinkoa pilvettömällä taivalla?" Kun he vastasivat kieltävästi, Allahin Lähettiläs sanoi: "Näette Allahin samoin Tuomiopäivänä." [al-Bukhari]

Profeetta (S) sanoi:

"Jos kykenet välttämään rukouksen menettämisen ennen auringonnousua ja rukouksen ennen auringonlaskua , sinun tulee tehdä niin."

Profeetalla (S) oli tapana sanoa Bilaalille:

"Oi Bilaal! Tee rukouskutsu. Anna meille mielenrauhaa siten."

Allahin Lähettiläs (S) sanoi:

"Rukous on virkistys silmilleni"

Siksi Profeetta (S) nousi öisin sängystään rukoilemaan.

Kerran hän oli nukkumassa 'Aa'ishah'n Amiir ul-Mu'miniinin talossa ja hän sanoi tällöin:

"Oi Allahin Lähettiläs. Rakastan sinun läheisyyttäsi."

Allahin Lähettiläs (S) vastasi:

"Oi 'Aa'ishah, anna minun palvoa Herraani." ['Ataa kertoi, Ibn Hibban keräsi]
'Ibaadah on kaikenkattava ilmaus käsittäen kaiken, mitä Allah rakastaa ja miellyttää, sekä puheissa että sanoissa, näkyvä ja salattu.

Shaykh ul-Islam Ibn Taymiyyah selitti:

"Palvonta on ilmaus rakkaudesta Allahiin ja ilmaisee myös täydellistä nöyrtymistä Allahille."
Allahin Lähettiläs (S) kertoo Allahin sanoneen:

"Oi palvelijani! Olen kieltänyt Itseltäni sorron ja olen kieltänyt sen teiltä, siksi älkää sortako toisianne. Palvelijani! Jokainen teistä on eksyksissä, paitsi joita olen johdattanut, siksi etsikää johdatusta Minulta ja Minä johdatan teitä. Palvelijani! Jokainen teistä on nälkäinen paitsi he, joita ruokin, joten etsikää ravintoa Minulta ja Minä ravitsen. Palvelijani! Jokainen teistä on alasti paitsi jotka Minä vaatetan, joten etsikää vaatetusta Minulta ja Minä vaatetan teidät. Palvelijani! Te teette syntiä yöllä ja päivällä ja Minä annan anteeksi kaikki synnit, joten etsikää anteeksiantoa Minulta ja Annan teille anteeksi. Palvelijani! Te ette kykene vahingoittamaan Minua ettekä tuomaan hyötyä Minulle: Jos ensimmäinen ja viimeinen teistä, ihmisistä ja jinneistä olisivat yhtä huskaita kuin te, he eivät lisäisi mitään Valtaani. Jos ensimmäinen ja viimeinen teistä, ihmisistä ja jinneistä olisivat kieroimpia, se ei vähentäisi mitään Vallastani. Jos kokoontuisitte yhteenpaikkaan ja kaikki pyytäisitte Minulta ja antaisin jokaiselle pyytämäänsä, se ei vähentäisi Minulta mitään. Teidän tekojenne mukaan Minä tuomitsen teidät ja korvaan teille. Joka saa hyvää, ylistää ja kiittää Allahia, mutta muuta löytävä ei voi syyttää kuin itseään." [Muslim ja Tirmidhi]

Sufyaan ath-Thawrin kerrotaan alkaneen itkeä kuolinvuoteellaan. Hänelle sanottiin:

"Miksi itket? Allah on kirjoittanut kuoleman kaikille ihmisille."

Hän vastasi:

"En itke kuoleman takia, vaan itken koska tawhiid [rakkaus ibaadah'aan] otetaan pois minulta."

Ibn Taymiyyah'n oppilas sanoi:

"Näimme Shaykh ul-Islamin lähtevän taloista ja menevän erämaahan ja me seurasimme häntä hänen tietämättään ja kuulimme hänen sanovan: 'Olen lähtenyt ulos taloista voidakseni puhua itselleni sinusta, Herrani!"

Ibnul-Qayyim sanoi: "Hänellä oli tapana sanoa säännöllisesti sajdah'ssa ollessaan vankilassa: 'Oi Allah, auta minua muistamaan Sinua, olemaan kiitollinen Sinulle ja palvomaan Sinua kunnolla."
Yön saapuessa ihmisen sydän alkaa täyttyä rakkaudella ja hänen sydämensä hakee raikkaimpansa seuraa, voidakseen olla tuon henkilön kanssa ja hän kutsuu ja alkaa kertoa hänelle asioitaan. Eräs henkilö sanoi: "Kun pimeys laskeutuu ja sydän lyö rakkaudella ja kaipauksella polttavinta sydämessä olevaa kohtaan, uskovat odottavat tuota yötä ja sen sijasta, että istuvat rakastamansa kanssa, he odottavat hetkeä, jolloin voisivat seistä rukouksessa voidakseen rukoilla tahajjudissa Allahille, koska heidän sydämensä ovat kiintyneitä Allahiin."

Shaykh Adnan 'Abdul-Qaadir sanoi:

Nuori mies tuli luokseni ja pyysi auttamaan vaimon etsimisessä minun vaimoni kautta. Kysyin, mitä ominaisuuksia hän etsii. Nuorukainen kertoi, että "hänen on oltava kaunis, pitkät hiukset, hyvin hellä, kauniit silmät ja hänen värinsä tulee olla qurnubi." Kysyin, mikä on qurnubi?

Hän ei tiennyt, mitä qurnubilla tarkoitettiin. Hän alkoi kuvailla kauneutta ja viimeiseksi sanoi: '...Ja hänen on oltava uskonnollinen', etten moittisi häntä, sillä Profeetta (S) sanoi valitkaa se, joka on hurskas.

Nuorukainen ei kuvaillut uskoa, vaan kuvaili kauneutta. Hän mainitsi uskon vain jotta olisin mieltynyt ja toteuttaisin hänen toivomansa. Joten kyllä, miesten sydämet ovat hyvin kiintyneitä kauneuteen."


Oikeamielinen musliminainen kohtelee aviomiestään ystävällisesti ja tottelee Herransa tottelemisen jälkeen. Allahin Lähettiläs (S) ylisti sellaisia naisia ja piti heitä ihanteellisina vaimoina, jollaisia miesten tulee etsiä.

Kun Profeetalta (S) kysyttiin, millainen nainen on paras, Profeetta (S) vastasi:

"Sellainen, joka tekee miehen onnelliseksi tämän katsoessa vaimoonsa"

Allah sanoi:

{...Ja ne, jotka rohmuavat kultaa ja hopeaa [rahaa, josta ei ole maksettu zakah]}
[Tawbah 34]

'Umar meni ulos ja Thawban (rda) seurasi häntä. 'Umar tuli Profeetan (S) luokse ja sanoi: "Oi Allahin Lähettiläs, tämä jae on tehnyt Seuralaisesi huolestuneiksi. Profeetta (S) sanoi:

"Kerronko teille, mikä on miehen aarre? Oikeamielinen nainen, joka miellyttää häntä katsoessaan häneen, kun hän pyytää tekemään jotain tottelee ja jos on poissa hän on uskollinen."
Allahin Lähettiläs (S) sanoi:

"Missään ei ole lempeyttä ilman, etteikö se kaunistaisi sitä, eikä mistään puutu sitä ilman, etteikö se tekisi siitä rumaa."

Allahin Lähettiläs (S) kielsi kertomasta aviollisen suhteen salaisuuksia.

Jotkut mufassiriin eli Qur'aanin selittäjät ovat tulkinneet sanan hafidhaat ["Naiset, jotka vartioivat"] Allahin sanoessa:

{Oikeamieliset naiset ovat omistautuneen tottelevaisia [Allahille ja aviomiehilleen] ja vartioivat [miesten poissaollessa] mitä Allah on määrännyt heidän vartioivan} [an-Nisa' 34]

...Tarkoittavan naisia, jotka pitävät salaisina, mitä tapahtuu heidän ja aviomiehensä välissä.

Anas kertoi "Allahin Lähettilään (S) tulleen moskeijaan ja nähneen kahden pylvään väliin sidotun köyden. Hän kysyi, mikä se on ja vastattiin, että 'Se kuuluu Zaynabille, kun hän väsyy, hän ottaa siitä kiinni.' Profeetta sanoi:"Ottakaa se pois. Jos joku rukoilee kun on energiaa ja väsytessään istukoon." Uskovat naiset pakottivat itsensä rukoilemaan öisin, etsien Allahin mielisuosiota, mutta Profeetta (S) kielsi heitä enempään kuin mihin kykenee. Paras palvonta on säännöllistä, vaikka olisi vähän.

Monet hadiithit Allahin Lähettiläästä (S) liittyvät naisten hyväntekeväisyyteen, joko rohkaisemaan naisia antamaan hyväntekeväisyyttä, ylistäen heitä hyväntekeväisyydestään ja puhuen ylistävästi naisten epäitsekkyydestä vieraita, ystäviä ja rakkaitaan kohtaan.
Allahin Lähettiläs (S) opetti, että mikäli miehet tuntisivat naisen luonteen, miehet eivät vihastuisi, huolestuisi tai kiivastuisi jos nainen joskus osoittaisi tai sanoisi kiittämättömyyttä.

Muslimileskien ja eronneiden tulisi avioitua niin pian kuin heidän 'iddah'nsa päättyy. Muiden naisten on avustettava heitä uudelleen avioitumisessa eikä kenenkään tulisi estää aviomiehiään avioitumasta erityisesti leskien, eronneiden tai vielä naimattomien kanssa. Mikäli mies voi avioitua muiden naisten kanssa Shari'ah'n oikeuttamalla tavalla ja aikomuksella auttaa heitä, hänen vaimonsa ei voi olla esteenä vaan autettava miestään. Vaimon yrittäessä estää hänellä ei ole myötätuntoa muille ahdingossa olevia sisariaan kohtaan.

Kun Saudah bint Zam'ah tuli vanhaksi, hän pelkäsi Muhammadin (S) ottavan eron hänestä ja oli sovittava. Hänen halunsa oli nousta Tuomiopäivänä Profeetan muiden vaimojen kanssa, joten hän sanoi luovuttavansa 'Aa'ishah'lle hänelle kuuluvan ajan. Tässä vaiheessa Profeetalle (S) lähetettiin Surah an-Nisa'n jae:

{Ja jos vaimo pelkää miehensä julmuutta tai hylkäystä, ei ole syntiä jos he molemmat sopivat rauhasta keskenään, onhan rauha parempi.} [4:128]

'Aa'ishah'aa kosketti Saudah'n ele ja heistä tuli entistäkin läheisempiä. Hänen sydänsä oli niin puhdas, että se oli täysin ilman mustasukkaisuutta tai vihamieltä.

'Amr ibn al-'Aas kysyi Muhammadilta, ketä hän rakasti eniten tässä maailmassa ja hän vastasi rakastavansa 'Aa'ishah'aa enemmän kuin ketään muuta.

Ummu al-'Ala' (rdä) sanoi:

"Allahin Lähettiläs (S) vieraili luonani ollessani sairas ja sanoi: "Piristy, Oi Ummu al-'Ala', sillä muslimin sairastaessa Allah ottaa hänen syntinsä pois kuin tuli vie hopeasta kiillon."

Ollessaan vielä mushrik Abu Talhah tahtoi avioitua muslimina jo olleen Umm Sulaym bint Milhanin ja tarjosi tälle arvokasta morsiuslahjaa, mutta nainen hylkäsi ylpeänä kaiken ja sanoi:

"En voi avioitua monijumalaisen kanssa. Tiedätkö Abu Talhah, että sinun jumalasi muovasi sen-ja-sen perheen orja ja jos sytytät ne tuleen, ne palavat*?"
__________________________________________________
* Tämä osoittaa jo yksistään, että Mekan ja Medinan ajan muslimit tiesivät, kuka ja mikä Allah on, eivätkä siis orientalistien väittämän mukaan palvoneet mitään "Ka'bassa ollutta Allah-nimistä patsasta, jolla oli [tosin Ottomaani-ajalta periytyvää] kuunsirppiä ja tähteä rinnassaan." Kas, kun eivät väitä siinä olleen sirppiä ja vasaraa.

Abu Talhah oli syvästi harmissaan, eikä voinut uskoa kuulemaansa ja näkemäänsä. Mutta hänen vilpitön rakkautensa toi hänet takaisin seuraavana päivänä, tällä kertaa tarjoten suurempaa ja arvokkaampaa lahjaa toivoen tämän pehmittävän tytön sydämen. Mutta hienostuneesti ja hyvin käytöstavoin, Ummu Sulaym vastasi: "Oi Abu Talhah, sinä olet kääfir ja minä olen musliminainen. Minulle ei ole oikein avioitua kanssasi." Abu Talhah sanoi: "Annan sinulle keltaista ja valkoista (kultaa ja hopeaa)." Tyttö vastasi: "En tahdo keltaista enkä valkoista, tahdon sinun tulevan muslimiksi." Abu Talhah kyseli, kenelle siitä voisi puhua ja Umm Sulaym neuvoi häntä menemään Allahin Lähettilään (S) luo puhumaan. Tullessaan paikalle, Abu Talhah sanoi Seuralaistensa kanssa istuvalle Allahin Lähettiläälle (S):"Abu Talhah on saapunut luoksesi Islamin valo silmissään." Hän kertoi Profeetalle, mitä Ummu Sulaym oli sanonut ja Profeetta julisti avioliiton tuon perusteella.

Khalid ibn Yazid ibn Mu'awiyyah herjasi 'Abdullah ibn Zubairia (rd) kelvottomaksi ym. Hänen vaimonsa Ramlah bint az-Zubair oli 'Abdullahin sisar ja oli siellä mutta istui hiljaa. Khaalid kysyi:

"Miksi et sano mitään? Oletko samaa mieltä vai etkö vain tahdo vastata?

Vaimo vastasi:

"Ei kumpaakaan. Naista ei olla luotu sotkeutumaan miesten asioihin, vaan olemme kukkia haisteltaviksi ja syleiltäviksi. Miksi tahtoisimme sekaantua asioihinne?"

Kuultuaan tämän Khalid vaikuttui hänen sanoistaan ja suuteli vaimoaan silmien väliin.

Nainen on tuoksuva kukka ja suloisesti laulava satakieli.

Umamah bint al-Harith sanoi tyttärelleen Umm Iyas bint al-Awfille tämän häiden iltana:

"Tyttäreni, olet jättämässä kodin jossa kasvoit, opit kävelemään ja menossa paikkaan mitä et tunne ja kumppanille, joka ei ole tuttu. Avioitumalla kanssasi hänestä on tullut sinun isäntäsi, joten ole hänelle kuin palvelijatar niin hänestä tulee kuin palvelija sinulle."

Yksi hänen neuvoistaan oli:

"Huolehdi, että näytät ja tuoksut hyvältä. Hänen ei tule nähdä mitään rumaa sinussa ja hänen tulee haistaa sinusta vain miellyttävä tuoksu."

Tarina kertoo kauniista ja varakkaasta naisesta, joka pysytteli talossaan orjiensa kanssa eikä paennut ristiretkeläisten hyökätessä Iskandariyyaan [Egyptin Alexandriaan]. Frankit tulivat hänen taloonsa miekat käsissään ja kyselivät rahaa.

Nainen kertoi rahojen olevan arkuissa ja yksi ristiretkeläisistä sanoi:

"Älä ole peloissasi, sillä tulet olemaan kanssani ja nauttimaan vauraudestani ja lempeydestäni."
Ymmärrettyään miehen pitävän hänestä tahtovan hänet itselleen hän nojasi mieheen ja pyysi päästä käymälään puhuen pehmeästi ja ystävällisesti.

Mies luuli naisenkin tahtovan häntä, joten hän antoi luvan mennä käymälään, kun miehet ryhtyivät viemään arkkuja. Nainen piiloutui ullakolleen täytettyihin heiniin ja samoin hänen palvelijansa.

Nainen totesi:

"Uskonnollisen omistautumiseni ja kunniani pelastaminen on parempaa kuin omaisuuteni ja jalokiveni. sillä köyhänä oleminen on parempaa kuin olla vankina ja pakotettuna pakolla vaihtamaan uskontoaan."

Kalifi 'Umar ibn 'Abdul-'Aziizin sisko Umm al-banin bint 'Abdul-'Aziiz oli antelias nainen. Hän kutsui naisia kotiinsa ja antoi heille hienoja vaatteita ja dinaareja. Hän sanoi: "Vaatteet ovat teille, mutta dinaarit on jaettava köyhille." Hän sanoi myöskin: "Jokainen on luotu vahvalla taipumuksella johonkin ja minun taipumukseni on anteliaisuus. Kautta Allahin, toisille antaminen ja auttaminen on minulle rakkaampaa kuin syödä hyvää ruokaa ollessani nälkäinen tai juomasta kylmää juomaa ollessani janoinen."

Hän sanoi: "En ole koskaan kadehtinut ketään paitsi sitä, joka tekee palveluksia toisille, sillä tahtoisin antaa osani siinä."

/Päättyy

Muistiinpanoja kirjoista The Love of Allah, You Can Be the Happiest Woman in the World ja Wives of the Prophet ym.

Koonnut ja kääntänyt 'Abdullah Rintala.

***

Lau Mar 07, 2015 4:27 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Hadith galleria Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea