Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Tupakka-ja huumausainetuotteet

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Tupakka-ja huumausainetuotteet
Kirjoittaja Viesti
jamal



Liittynyt: 08 Syy 2007
Viestejä: 4

Lähetä Tupakka-ja huumausainetuotteet Vastaa lainaamalla viestiä
As Salaamu Aleikum!

Saako muslimit käyttää Hasista tai Marijuanaa?

Tämä on erittäin yleistä esim. Pohjois-Afrikassa
Tor Syy 13, 2007 7:20 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
samira1981



Liittynyt: 25 Kes 2005
Viestejä: 96
Paikkakunta: Vantaa

Lähetä Re: Hasis/Marijuana Vastaa lainaamalla viestiä
jamal kirjoitti:
As Salaamu Aleikum!

Saako muslimit käyttää Hasista tai Marijuanaa?

Tämä on erittäin yleistä esim. Pohjois-Afrikassa


nehän on huumeita!
ei saa käyttää vaikka niitten sniffailua näkeekin...

tässä pala islamoppaan sivuilta:



Alkoholi ja muut huumeet:

Alkoholikielto on islamissa ehdoton ja se käsittää myös kiellon valmistaa, kuljettaa, käsitellä ja myydä alkoholipitoisia juomia, sekä kiellon osallistua tilaisuuksiin, joissa tarjoillaan alkoholia. Alkoholia sisältävät lääkkeet ovat sallittuja vain, jos vastaavaa alkoholitonta lääkettä ei ole. Kaikki mikä sumentaa aisteja ja ajattelukykyä on haram (kielletty), ja tämä sääntö pätee tietysti myös huumeisiin, kuten esim. marihuana, kokaiini, oopiumi ym. Niiden kaikenlainen käyttö, kuten alkoholinkin, on kiellettyä.
http://www.islamopas.com/matregler.html
Tor Syy 13, 2007 7:56 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Sharian mukaan niiden myymisestä tulee kuolemantuomio, eli eipä käyttökään ole sallittua. Ja niistä johtuvat haittavaikutukset ovat monet jos valistusta tässä saralla tarvitaan. Ihminen kirjaimellisesti polttaa järkensä pihalle. Muisti huononee, puhekyky ja sen tuotto heikkenee, aggressiivisuus lisääntyy, syrjäytyminen lisääntyy....jne. Eli ei kovin fiksua porukkaa käyttäjät, josta islamin usko kaukana.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Tor Syy 13, 2007 8:09 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
stygiofobia



Liittynyt: 19 Syy 2004
Viestejä: 348

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Jälleen kerran kohtaamme tämän useimmille tutun tilanteen. Jossain maassa tai kulttuurissa tietyt asiat ovat tavallisia ja sen perusteella joku saattaa luulla niitä sallituiksi. (En väitä että kukaan täällä niin tekisi.) Ihmisten toimista emme edelleenkään ota sääntöjä. Säännöt tulevat Koraanista ja sunnasta ja niitä voi kysellä oppineilta, jotka ymmärtävät näitä kahta lähdettä. Tällöin siis "tupakkakielto ei lue Koraanissa" -tyyppiset väitteet eivät toimi. Vaikka monia juttuja ei mainittu nimeltä koraanissa, kerrottiin siellä yleisiä sääntöjä, joita Muhammed, sallallaahu alayhi wa sallam, sitten selitti ihmisille. Paikalla olleet ihmiset oppivat ne ja laittoivat ne käytäntöön. Jos nämä Islamia hyvin ymmärtäneet seuralaiset ja heidän jälkeläisensä päättelivät päihdyttävien aineiden olevan haraam, on moinen päätelmä melko varmasti oikea.

_________________
Käytitkö aikasi ennen kiirettä? Entä terveytesi ennen sairautta tai rahasi ennen köyhyyttä ja nuoruutesi ennen vanhuutta?
Per Syy 14, 2007 5:21 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Abed



Liittynyt: 07 Jou 2007
Viestejä: 3

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Kun tämä mun edellinen viesti poistettiin, niin muotoillaan uudelleen...

Koraanin ja perimätiedon mukaan kaikenlaiset aineet, jotka saa ihmiset ajattelemaan "normaalista poikkeavasti" on Haraam.

Alkoholi mainitaan, mutta ei kaikkia päihteitä, koska päihteitähän on siis satoja.

Jos siis hakemalla hakee päihtynyttä tilaa, niin se on aina Haraam. Elikkäs jos sulla nyt on salaatinkastikkeessa viinietikkaa, niin sitä tuskin vielä lasketaan Haraam päihteeksi, vaikka se alkoholia onkin.

Jos vedät pullon olutta, niin luultavasti olet päihtyneessä tilassa, joka on siis Haraam.

Tupakointia ei pidetty aikanaan Haraam koska sen ei tiedetty olevan päihde. Siten nykyään on vaikea kitkeä muslimimaailmastakaan tupakointia kokonaan.

Shiishaa poltellaan myös aika paljon, vaikka siitä onkin olemassa nikotiiniton versio ja nikotiinillinen.

Saako käyttää hasista/marijuanaa?
-Islam kieltää, mutta jotkut ihmiset eivät välitä ja tekevät syntiä.
Per Jou 07, 2007 8:28 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Tupakointi on haraam (ei sallittua), ja menee samaan ayat, jossa puhutaan amari shaitaan, shaitaanin työkaluista ja myös asioista, jotka tuhovat ihmisen terveyden. Kuten itsemurhat ym. Sillä kuka voi kiistää, että tupakka ei tappasi? Ja jos sanomme, että ei sitä tiedetty tuona aikana kun Koraani tuotiin ihmisille, niin silloinhan me voisimme yhtähyvin sanoa, että Allaah salasi meiltä tämän tai Profeetta ei tehnyt työtään kunnolla. AUTHUBILLAAH. Jokaista kieltoa ja sääntöä ei ole Koraanissa erikseen sanottu, vaan niitä löytyy lukemattomasti Profeetan sunnasta.

Se, että jos muslimi silti polttaa sitten mitä polttaa, ei tee siitä sallittua tai jotenkin osaa islamia, vaan se on sitten ihmisen ja Allaahin välinen asia, kun he tapaavat. Eli hän on tehnyt syntiä. Ja jos kuolee siinä tilassa, niin voihan sen sanoa että on tappanut itsensä, ja joka tappaa itsensä ei tule maistamaan Paratiisia. Ja please, ei mennä sitten tässä tai missään muussakaan ketjussa itsemurhapommittajiin tai muihin vastaaviin kuumiin aiheisiin. Puhtaan mielummin jostain hyödyttävistä asioista. Tietoa heistä voi hakea jostain muualta kuin tästä foorumista. Jazaakum Allaah khairan.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Per Jou 07, 2007 11:57 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maryama



Liittynyt: 05 Tam 2005
Viestejä: 73

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Abed kirjoitti:

Jos siis hakemalla hakee päihtynyttä tilaa, niin se on aina Haraam. Elikkäs jos sulla nyt on salaatinkastikkeessa viinietikkaa, niin sitä tuskin vielä lasketaan Haraam päihteeksi, vaikka se alkoholia onkin.



Assalaamu Alaikum,

Anteeksi, että menee nyt offtopiciksi, mutta pakko korjata: viinietikka oli yksi Profeetan SAWS pitämistä ruoka-aineista ja se on joskus ollut alkoholia, mutta sitä ei enää etikaksi muuttumisen jälkeen voi kutsua alkoholiksi. Enkä tarkoita tällä aloittaa juupas-eipäs -keskustelua etikasta.

wassalaam Maryam
Lau Jou 08, 2007 12:34 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 469

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä


Oikeustieteen tohtori Erkki Aurejärvi kirjoittaa Uusi Suomi-verkkolehden blogissaan tupakkateollisuuden strategiasta Islamilaisissa maissa. Hän kirjoittaa:

Lainaus:
Tupakkateollisuus on 1970-luvulta lähtien kerännyt palkkalistoilleen sellaisia uskonoppineita, joiden koraanintulkinta on tupakalle salliva. Aktiivisia ovat olleet varsinkin tupakkajätit Philip Morris (PM) ja British American Tobacco (BAT). Tämä ilmenee tupakkayhtiöiden sisäisistä asiakirjoista, joita yhtiöt ovat joutuneet paljastamaan Yhdysvalloissa. PM:n muistiossa vuonna 1985 nähtiin uhkakuvana se, että WHO oli alkanut yllyttää islaminuskon johtajia kieltämään tupakoinnin. PM päätti laskea liikkeelle vastainformaatiota, jonka mukaan islam sallii muslimeille yksilökohtaisen vapauden ja nykyaikaiset elämäntavat.

BAT:n sisäisessä asiakirjassa vuodelta 2000 ilmaistaan huoli siitä, että WHO:n pyrkimykset liittää uskonto, erityisesti islam, tupakan käyttöön, alkavat kantaa hedelmää.
Vuonna 1996 BAT:n markkinointiosaston muistiossa mainitaan uhkatekijänä se, että äärimmäiset mielipiteet Afganistanin kaltaisista fundamentalistimaista voisivat saada aikaan teollisuudelle vaarallisen hurrikaanin. Toisessa BAT:n muistiossa vuodelta 1996 sanotaan: Meidän täytyy löytää liittolaiseksemme nimekäs uskonoppinut, mieluimmin al-Azhar yliopistosta Kairossa, antamaan lausuntoja ja opetusta, jonka mukaan tupakkaa ei kielletä Koraanissa.
http://erkkiaurejarvi1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/203461-islam-tupakkateollisuuden-huolenaiheena


La hawla wa la quwwata illa billah!

Aurejärvi toteaa myös:

Lainaus:
Ei tupakkateollisuudella mitään suurta hätää ole Islamin alueella. Tupakoivia islaminuskoisia miehiä on Indonesiassa 91 miljoonaa, Bangladeshissa 37 miljoonaa, Intiassa 25 miljoonaa, Turkissa 18 miljoonaa ja Egyptissä 16 miljoonaa. Myös EU:ssa muslimiväestön keskuudessa tupakointi on yleisempää kuin valtaväestöllä. EU:n alueella muslimimiehissä on runsaat kaksi miljoonaa tupakoitsijaa. Tupakkateollisuuden ei tarvitse pelätä, että tupakointi loppuisi islaminuskon maista. Kyse on vain siitä, vaikuttaako uskonto kulutukseen supistavasti. Jos kulutus vähenee 1 %:lla, se merkitsee miljardien dollareiden menetystä vuosittain. Toisaalta tupakkayhtiöissä tiedetään, että tupakka tappaa maailmassa joka vuosi yli 6.000.000 miljoonaa ihmistä, joten tupakan kulutuksen väheneminen 1 %:lla säästäisi yli 60.000 ihmishenkeä vuodessa. Vainajia kertyy suuret määrät, mutta sehän ei tupakkayhtiöiden myyntiponnisteluita hillitse.


Ote kirjoituksen kommenteista:

    * Tupakoitsijoiden eliniän ennuste on yli kymmenen vuotta lyhyempi kuin tupakoimattomilla.
    * Tupakointi on lyhentänyt Suomalaisten elämää enemmän kuin 1900-luvun sodat.
    * Tupakoinnin vuoksi monet lapset ovat menettäneet toisen tai molemmat vanhemmistaan tupakan aiheuttamalle sairaudelle.
    * Noin joka toinen tupakoitsija sairastuu keuhkoahtaumaan.
    * Tupakointi aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden ja siten suoraan rajoittaa yksityishenkilöiden kykyä päättää itse tupakoivatko.
    * Useimmat tupakoitsijat aloittavat tupakoinnin alaikäisenä.
    * Tupakka vahingoittaa paitsi tupakoitsijoita myös heidän ympärillään olevia ihmisiä.
    * Tupakointi raskauden aikana vahingoittaa sikiötä ja aiheuttaa lapsille mm. neurologisia kehityshäiriöitä.
    * Vanhempien tupakointi merkittävästi kasvattaa todennäköisyyttä heidän lastensa tupakoinnille.

Aurejärvi kirjoittaa myös:
    Koraani kieltää alkoholin, mutta onko mahdollista, että kielto ulotetaan analogiatulkinnalla myös tupakkaan?
    Koraanissa torjutaan alkoholi nimenomaisesti, mutta ei nimenomaisesti tupakkaa, koska sitä ei tunnettu vielä 600-luvulla Koraanin syntyaikaan. Koraanin suhde tupakkaan on avoin ja tulkinnanvarainen. Muslimit, jotka pitävät tupakkaa kiellettynä, haram, perustavat käsityksensä osaksi siihen, että tupakka rinnastuu huumeena alkoholiin, marihuanaan, kokaiiniin ja oopiumiin, joita islam ei salli. Toinen argumentti on se, että Koraanissa tuomitaan itsemurha ja kaikenlainen itsensä ja muiden vahingoittaminen. Tämä koulukunta on vahvistunut viime vuosikymmeninä.


Koraanin suhde tupakkaan ei ole "avoin" eikä "tulkinnanvarainen", muuta kuin siltä osin että tupakka on nähtävä khubthina, likaisena. Oppineet eivät milloinkaan ole suhtautuneet tupakkaan sallivasti, sillä ennen kuin sen vahingollisuus tunnettiin, oppineet kielsivät sen makruuhina, inhottavana sen hajun vuoksi perustaen analogian hadiithiin, missä [keittämätöntä] sipulia tai valkosipulia syöneen hajua enkelit inhoavat tämän rukoillessa.
Tupakan haitat tunnistettuina oppineet olivat vieläkin yksimielisempiä sen olevan haram, kiellettyä.

Tupakka näyttää olevan kaikista yleisin "aikuisuuden" merkki nuorten keskuudessa kaikissa yhteiskuntaluokissa, jopa ohi nahkatakkien, amisviiksien, mopojen ja muiden moottoriajoneuvojen jäädessä taaemmas tai kokonaan pois, kuten isoissa kaupunkikeskittymissä. Lapsuuden ja aikuisuuden rajaa ei juurikaan muulla tavoin pyri nuoret hämärtämään paitsi tupakoimalla. Autottomuus ja mopottomuus eivät ole etenkään metropolialueilla samanlainen erottava tekijä kuin tupakointi. On korostettava, että tupakointi koululaisten keskuudessa ilmentää, että yhteiskuntamme ei ole yksilöllinen eikä mitenkään vapaa, vaan sosiaalisten paineiden ja sokean seuraamisen kudelma. Tupakka on vain yksi esimerkki näistä -ja osoittaa, miten heikkoja yksilöt ovat yhteisöissä, kuten kouluissa- eikä rajoitu yläkouluihin, kuten monen pukeutuminen, tatuoinnit, kielenkäyttö, vapaa-ajanviettotavat kuntosaleista anniskeluravintoloihin osoittavat myös yhteiskuntamme perustuvat sosiaalisille konventioille ja paineille, joiden hylkäämisestä voi olla suuret henkilökohtaiset, psykologiset, emotionaaliset ja jopa työsuhteen purkuun (pikkujouluista tai laivaristelyistä kieltäytyminen) johtavat kustannukset.

Myös muslimien lapset -ja muslimiaikuiset myöskin- ovat vaarassa. Jopa koululaisia huivipäisiä somalityttöjä voi nähdä suomalaisten koulukaveriensa kanssa tupakoimassa. Ja selvää on, että arabi-, kurdi-, iranilais- eikä somalinuoret todellakaan tee mitään da'waa, eivät ole jaloina esimerkkeinä eikä käytöksellisesti tasokkaita, vaan menevät valtaväestön tulo-ja menestystasolla mitattuna huonoimman aineksen mukana.

Pakistanilaisen Vision-kustantamon, tupakointiin liittyvän julkaisun (1420/2000) esipuheesta:

"Totisesti elämme suuren hämmennyksen aikaa, missä totuuteen on sekoitettu valhetta, mitä ei voi erottaa paitsi he, joille Allah on antanut [i]Furqaan. Allah sanoo:[/i]

{Te, jotka uskotte, jos teillä on taqwaa [totella, mitä Allah määräsi ja pysyä poissa mitä Hän kielsi] Allahia kohtaan, Hän antaa teille selvennyksen [Furqaan, erottamaan totuus valheesta]} [al-Anfaal 29]

Ja monista niistä monia hämmentävistä on tupakka, joka on yleistä aikanamme. Suuren karhunpalveluksen ovat myös tehneet itseään oppineiksi kutsuvat, jotka väittävät ettei ole selkeitä todisteia tupakan kieltämiselle. Jos seuraisimme tätä, emme voisi antaa tuomiota monissa uskonnon asioissa, sillä Allah on antanut yleiset säädökset, jotka sallivat meidän tuomita tietyt asiat, tehden Hänen uskontonsa definitiiviseksi lainsäädösten lähteeksi kaikissa asioissa, tässä maailmassa ja tulevassa, ajan loppuun saakka.

Sheikh Ibrahiim 'Abdul-Baaqi lainasi kirjaansa Kitaabul-Bayaan tohtori Damardaash Ahmadilta:
"En usko ihmisrodun luomisestaan lähtien heikentäneen ja nöyryyttäneen itseään vihollisensa edessä yhtä paljon kuin tupakoidessaan, sillä tämä on tapa on vanginnut ja nöyryyttänyt sen ylpeyttä. Se on ottanut valtaansa kaiken tyyppisiä ihmisiä, työläisistä johtaviin lääkäreihin, filosofeihin ja intellektuaaleihin, jotka ovat nollanneet neroutensa.

Otteet seuraavista kolmesta fatwasta vastaavat moneen muuhunkin kysymykseen kuin tupakointiin. Niissä käsitellään myös sitä, kuka on pätevä rukousten johtajaksi ja kuka muslimien johtajaksi yleensä, miksi muslimeille on sitovaa seurata oppineita, jotka perustavat Koraaniin ja Sunnah'aan, mikä on oppineiden yksimielisyyden merkitys, miksi hyödytön ajankäyttö ja hyödyttömät asiat* on kielletty ja miten elää islamilaisesti sekä myös osoittaa, miksi analogia on pätevä Shari'ah'n lähde -monien väittäessä, miten "sitä-ja-sitä ei mainita Koraanissa (tai Sunnah'ssa)."
______________________________________________________________________
* Allahin Lähettiläs (S) sanoi, että "Kolmessa asiassa ei ole tuhlaavaa ajankäyttöä: Jousiammunta, ratsastus ja pelehtiminen vaimonsa kanssa." Jotkut sanovat viimeisen olleen "ajanvietto perheen kanssa." "Pelehtimisellä" vaimon kanssa tarkoitetaan sen rakkautta, yhteenkuuluvuutta ja sitoutumista luovaa merkitystä.

Fataawa liittyen tupakointiin

Saudi-Arabian nykyistä suurmuftia 'Abdul-'Aziiz Aal ash-Shaykhia edeltäneet suurmuftit 'Abdul-'Aziiz ibn Baz ja Muhammad ibn Ibrahim (rahimahullah) (k.1969) sekä 'Abdur-Rahmaan ibn Nasir as-Sa'di antoivat kukin omat fatwansa liittyen tupakointiin.

Muhammad ibn Ibrahiim

Muhammad ibn Ibrahiim (Rahimahullah) sanoi:

Minulta kysyttiin tupakasta (...) Jokainen tietää meidän lausuneen sen kiellon. Me, oppineemme ja opettajamme, heidän opettajansa ja totuutta etsivät Najdin da'wah'n johtajat [Tarkoittaa tässä Muhammad ibn Sulaymaan at-Tamimin da'wah'aa] ja koko muslimimaailma olemme lausuneet sen olevan kiellettyä noin 1010 AH:sta alkaen tähän päivään, kaikkien perustaen todisteensa uskonnon periaatteisiin ja havainnointiin.
Sen kielto perustuu autenttisiin teksteihin Qur'aanista ja Sunnah'sta, järkeilyyn ja myös lääkärien ja muiden lausuntoihin, jotka ovat tästä tietoisia.

Allah sanoo Qur'aanissa:

{Ja jotka seuraavat Lähettilästä, Profeettaa joka ei osaa lukea eikä kirjoittaa, jonka löytävät kirjoitettuna Toorasta aj Evankeliumista, määräten heitä al-ma'ruufiin [Kaikkeen Islamin määräämään] ja kieltäen heitä al-munkarista [Kaikkeen Islamin kieltämään] ja sallien heille at-Tayyibaat [Kaikki hyvää ja puhdasta] ja kieltäen heiltä al-khabaa'ith [Kaiken likaisen]
...} [al-A'raaf 157]

Sahiih al-Bukhaarin hadiith kertoo 'Umarilta Profeetan (S) sanoneen:

"Jokainen päihdyttävä on khamr [viini] ja jokainen khamr on haraam [kielletty]"

Ja at-Tirmidhi [Joka luokitteli hadiithin hasaniksi[/i]] ja Abu Dawud kertoivat Allahin Lähettiläältä (S):

"Jokainen päihdyttävä on haraam ja mikä päihdyttää suurissa määrissä, myös pieni määrä on haraam."

Tupakointiin liittyy myös rahan tuhlaaminen, aiheuttaen tupakoijan uhraavan monia elämän olennaisuuksia eikä kukaan voi kiistää tämän todellisuutta.

Sahiihayn [al-Bukhaari ja Muslim] kertovat Allahin Lähettilään (S) sanoneen:

"Totisesti, Allah on kieltänyt teiltä: Tottelemattomuuden vanhempiaan kohtaan, tytärten hautaamisen elävältä ja oikeuksien vaatimisen antamatta niitä toisille ja Hänelle on vihattua* teiltä: Turha puhe, jatkuva kysely** ja rahan tuhlaaminen."
__________________________________________________________________
* Imaam Nawawi selitti Sahih Muslimin selityksessään Sharh Sahiih Muslim:

"Oppineet ovat todenneet, että mitä tarkoitetaan Allahin mielisuosiolla, vihaamisella ja vihalla ovat Hänen määräämisensä tai kieltämisensä ja ihmisen palkkio tai rangaistus."

**Hyödytön kyseleminen.


Neljän koulukunnan perustajilta selkiytyy, mitä Profeetta (S) tällä tarkoitti.

Hanafiyyah'n juristeista Sheikh Muhammad al-'Ayni mainitsi neljä tekijää, mitkä johtivat tupakan kietämiseen:

1) Lääkärien ja muiden tästä asiasta tietoisten lausunnot ovat vakuuttaneet, että tupakointi vahingoittaa terveyttä ja kaikki terveydelle vahingolliset ovat oppineiden yksimielisesti kieltämiä.
2) Lääkärit pitävät sitä huumeena ja kaikki huumeet ovat kiellettyjä tässä uskonnossa.
3) Sen luotaantyöntävä haju häiritsee niitä, jotka eivät tupakoi, erityisesti rukouksessa. Se epämiellyttää enkeleitä myös. Jaabir (rd) kertoi Profeetan (S) sanoneen:

"Joka on syönyt valkosipulia tai sipulia tulee pysytellä loitolla meistä ja moskeijoistamme ja pysyteltävä kotonaan."

On tosiasia, että tupakkien haju ei ole vähemmän epämiellyttävä kuin valkosipulin tai sipulien.

Toisessa Sahiihayn-hadiithissä Jaabir kertoo Profeetan (S) sanoneen:

"Enkeleitä inhottaa, mikä inhottaa ihmisiä."

Toisessa hadiithissä Profeetta (S) sanoi:

"Joka aiheuttaa kuvotusta muslimille, on aiheuttanut minulle kuvotusta ja joka aiheuttaa minulle kuvotusta on aiheuttanut kuvotusta Allahille." [at-Tabarani. Hasan-luokitus]

4) Se on tuhlausta ja liioittelua, sillä siinä ei ole mitään luvallista hyötyä eikä siitä puutu vahinkoa. Tämän sarjan tiedon ihmisten mukaan siitä on aitoa vahinkoa.

Ja heistä on Abu Hasan al-Misri al-Hanafi, joka sanoi seuraavaa:

"Autenttiset traditiot ja järkevyyden perusteella määrätään tupakointi kielletyksi.
Se ilmeni vuoden 1000 AH [noin 1600 GE] aikaan juutalaisten, kristittyjen ja zarathustralaisten [Majuusien] maissa. Se toi läntisiin Islamin maihin [al-Maghrib] juutalainen, joka väitti olevansa lääkintämies kutsuen ihmisiä ottamaan sitä. Ensimmäinen sen roomalaisille vienyt oli henkilö nimeltään Ataklea, kristitty.

Ensimmäinen sitä kasvattanut henkilö Sudanin maissa [Sudaniksi nimitettiin suurinta osaa mustaa Afrikkaa] oli zarathustralainen (Majuusi). Sitten se tuotiin Egyptiin, Hijaaziin [Mekka ja Medina] ja muihin maihin.

Totisesti Allah on kieltänyt jokaisen päihteen. Jos väittää, ettei se ole päihde, se edelleen toimii päihteen tapaan tupakoijan koko kehoon, ulkoisesti ja sisäisesti. Päihdyttävä on kaikenlainen mielentilaa muuntava, vaikka ei liittyisikään mielihyvään eikä ole epäilystä näin tapahtuvan tupakoidessa ensimmäistä kertaa. Vaikka hän ei myöntäisikään tosiasiaa sen olevan päihde, on se edelleen sitä.

Imaam Ahmad ja Abu Dawud kertoivat Umm Salamahin (rda) sanoneen:


"Allahin Lähettiläs (S) kielsi kaiken päihdyttävän."

Oppineiden mukaan päihde on kaikki päihdyttävä ja äärimmäisen narkoottinen. Tämä hadiith riittää todisteeksi sen kiellosta, mutta lisäksi tupakointi vahingoittaa tupakoivan kehoa ja sielua: Se turmelee sydämen, heikentää ja aiheuttaa ihon keltaisuutta.


Ja hanaabilah'n juristeista Sheikh 'Abdullah bin Muhammad ibn 'Abdul-Wahhaab sanoi tupakasta seuraavaa:

"Joten ei ole sopivaa, että joka uskoo Allahiin ja Viimeiseen Päivään hamuavan mitään muuta jos Allahin ja Hänen Lähettiläänsä sanat ovat selvenneet hänelle näissä asioissa, sillä tunnustus Muhammadin (S) olevan Allahin Lähettiläs sisältää hänen käskemänsä tottelemista ja pidättyvän kaikesta hänen kieltämästään ja moittimastaan, vaan uskoen kaikkeen, mistä hän on meille kertonut.

Ja Shaafi'iyyah-juristeista Sheikh Najm al-Ghazzi ash-Shaafi'i sanoi seuraavaa:

"Sen käyttöä kerran tai kahdesti ei katsota suureksi synniksi (...) ja sama periaate pätee muihin pienempiin synteihin.

Oppineet ovat sanoneet pienillä synneillä olevan sama säädös kuin suurilla synneillä, mikäli ne muodostuvat seuraavanlaisesti:

1) Tehdä jatkuvasti [Olla toistuvaa].
2) Piittaamattomuus sen haitoista, niiden merkittävyyden väheksyminen ja huolettomuus siitä.
3) Olla tyytyväinen siihen.
4) Ylpeilee sillä muille.

Maalikiyyah-juristeista Sheikh Khaalid ibn Ahmad sanoi seuraavaa:

"Tupakoivan rukousten johtaminen ei ole luvallista ja kuten muutkin päihteet, kaupankäynti sillä ei ole myöskään luvallista."


Hän sanoi myös:

"Näin jonkun, joka oli tupakoi kuolemansa aikaan. Hänelle sanottiin: 'Sano Laa ilaaha illa Allah!', mutta sen sijaan hän vastasi: 'Tämä tupakka on hyvää.'***
_____________________________________________________________________
*** On myös kerrottu, että numeroita työkseen lukenut ei kyennyt kuollessaan muuhun kuin toistelemaan numeroita, shakkia pelannut heittänyt veivinsä todeten "shakkimatti!" ja tarina myöskin egyptiläisestä, joka kuollessaan tahtoi Koraanin sijasta kuulla Egyptin tunnetuimman laulajan Ummu Kulthuumin laulua nauhalta (Hänen kerrotaan sanoneen: "Ei, mitä tuo on?! Laittakaa se pois, tahdon kuulla Ummu Kulthumia!")

Tiedämme tupakkaa olevan kahdenlaista:

1) Ensimmäistä pureskellaan suussa ja tämä on vahingollisinta ja kuvottavinta. Sen vaikutukset ovat vahvoja: Sen myrkylliset ainesosat imeytyvät nopeasti sisäelimiin ja vaikuttaa vahvasti hermostoon.

2) Toista hengitetään sisään. Koska se koostuu useista vahingollisista aineksista, se on myös vahingollista.

3) Kolmas on polttamalla, tavallisin niistä savuke vaikka sitä poltetaan myös piipuin ja vesipiipuin. Kaikilla näillä tavoilla suuhun pääsee korkean lämpötilan savua.

Lääkärit ovat todistaneet sen aiheuttavan mittavaa vahinkoa. Sen ainekset ensin asettuvat kehoon ja vahingoittavat ajan kuluessa asteittain. He ovat sanoneet tupakanlehdistä nousevan savun sisältävän lukuisia myrkyllisiä aineksia, kuten nikotiinia. Kun se pääsee suuhun ja keuhkoihin, sillä on yleinen ja paikallinen vaikutus: Suussa sen myrkylliset ainesosat aiheuttavat lisääntyvää syljeneritystä, missä syljen ruoansulatukselliset ominaisuudet vähenevät. Samalla tavalla se vaikuttaa vatsaan aiheuttaen ruoansulatusongelmia.

Tupakointi myös vahingoittaa keuhkoja ja punasoluja, sydämensykettä, ruokahalun menetystä ja hermoston lamaantumista.

Tupakointi myös aiheuttaa psykologista vahinkoa, sillä addiktoitunut ei kykene toimimaan kunnolla eikä suorittamaan päivittäisasioitaan ennen kuin tupakoi ja tupakoidessaan hänen tilansa palautuu.
Monet johtavat oppineet ja lääkärit ovat sanoneet terveen järjen, ei ainoastaan uskonnon, kehottavan terveyden ylläpidon pakollisuuteen ja sairauksien ehkäisyyn.

Tupakat myös aiheuttavat huimausta, päänsärkyä ja oksentelua siihen tottumattomalle ja ensimmäistä kertaa polttaville. Siihen tottuvan makuaisti muuntuu, ruoansulatus muuntuu ja menettää ruokahalun, jotka kaikki ovat selkeitä ja ilmiselviä seurauksia.

Kaikki tämän Ummah'n oppineet ja suurimmat imaamit ovat kieltäneet sen ja kieltäneet
osallistumasta siihen millään tavalla.

Ja Allah tietää parhaiten.

Muhammad ibn Ibrahim ibn 'Abdul-Latiif Aal al-Sheikh

1383 AH/1962 GE.

Sheikh 'Abdur-Rahmaan an-Naasir as-Sa'di:

Tupakointi, kaupankäynti niillä ja yhteistyö kaikin tavoin on ankarasti kiellettyä. Muslimille ei ole luvallista olla tekemisissä sen kanssa, ei tupakoimalla tai kaupankäynnillä. Tämä johtuu yleisiin teksteihin perustuvasta kiellosta, yleisesti osoittavana ja tarkoittavana. Kieltäminen johtuu sen uskonnolle, hyvinvoinnille ja taloudelliselle tilanteelle aiheutuvasta vahingosta ja jokainen näistä syistä on tarpeeksi sen kieltämiseksi.

Uskonnolle aiheutuva vahinko on tekstilliset todisteet.

Allah sanoo:

{Ja Hän kieltää khabaa'ithin} [al-A'raaf 157]

Ja:

{Ja älkää heittäkö itseänne tuhoon omien käsienne kautta} [Baqarah 195]

Mainituista jakeista ja muista samanlaisista tarkoituksista Allah on kieltänyt kaiken khabiithin ja vahingoittavan.

Uskonnolle aiheutuva vahinko on palvelijan palvonnan hankaloituminen ja täyttämään, mitä hänen on määrätty, erityisesti paastoaminen ja mikä aiheuttaa hyvien tekojen jättämisen on itsessään pahuutta. Tupakointi rohkaisee liittymään pikemminkin törkyyn kuin oikeamielisyyteen. Tämä on yksi suurimmista vahingoista, sillä se päätyy vihaan oikeamielisiä kohtaan ja kyvyttömyyteen seurata heidän elämäntapaansa. Ja tämä on erityisesti lasten ja nuorten aikuisten tapauksessa, sillä joutuessaan tähän koettelemukseen, he välittömästi kietoutuvat rumien asioiden tilaan. Tupakointi myös tuhoaa heidän luonteensa tullen suureen pahaan johtavaksi oveksi.
Ruumiille aiheutuva vahinko on aineellista, sillä se kulkeutuu suonien kautta koko kehoon. Se heikentää näkökykyä, heikentää ruumiin elinvoimaisuutta ja estää ruumista hyötymästä ruoansulatuksesta. Kun nämä kaksi ovat samanaikaisia, se vahvistaa vaaran vakavuutta. Sen vahingollisuudessa se heikentää sydäntä, sotkee hermoston kunnollista toimintaa ja aiheuttaa ruokahaluttomuutta.
Pätevät lääkärit ovat todenneet tupakoinnin olevan suurin syy rintakehän sairauksissa, kuten tuberkuloosiin ja sen kaltaisiin. Sillä on myös tutkittu olevan syöpää aiheuttava vaikutus, mikä on vakavin ja tuskallisin sairauksista.

On hyvin outoa, että näemme älykkäiden ihmisten, jotka ovat innokkaita suojaamaan terveyttään, tupakoivan, vaikka kaikki nämä moninaiset vaikutukset on todettu. Ja miten monista sen vaikutuksista on tullut lääkäreille vaikeaa parantaa ja miten nopeasti monet ihmiset ovat rappeutuneet vahvuudesta ja terveydestä.

On myös hyvin outoa, että monet ihmiset seuraavat lääkärien neuvoja paljon tätä vähemmän vakavissa asioissa. Tämä varmasti johtuu heidän alistumisestaan haluihinsa, jotka ottavat valtaansa.
Eikä ole mitenkään outoa nähdä myös monien lääkärien tupakoivan, vaikka myöntävät omissa lausunnoissaan sen vahingollisuuden terveydelleen, sillä heidän addiktionsa on ottanut vallan heidän älystään ja päättäväisyydestään, vaikka tietävät sen vahingollisuuden ovat he edelleen itsepintaisia siinä.

Ja aiheutuvasta taloudellisesta vahingosta on Profeetalta (S) kerrottu, että

"Hän kielsi rahan tuhlaamisen."

Ja mikä olisikaan enemmän tuhlausta kuin savukkeiden polttaminen, jotka "eivät ravitse eivätkä hyödytä nälkää vastaan [al-Ghaziyat 7] eikä tuo mitään hyötyä. Tupakoivat kantavat palkon tuskaa käyttäen siihen suuria määriä rahaa, kunnes lopettavat käyttämästä rahaa edes siihen, mikä on heille velvollista. Tämä on todellakin suuri harha ja tuo paljon vahinkoa. Rahan tuhlaus sellaiseen, mikä ei tuo hyötyä on myös kiellettyä, joten miten sitten tuhlaaminen sellaiseen, jonka vahingollisuus on todettua?

Ja Najdin ihmiset, kaikki ylistykset Allahille, kaikki sen oppineet ovat yksimielisiä tupakan kiellosta ja maallikkojen on seurattava oppineita. Heidän ei ole sallittua seurata halujaan, vääristeltyjä merkityksiä ja esittää syyksi, että oppineet toisista maista sallivat sen eivätkä kieltäneet sitä. Tämän kaltainen järkeily ei ole oppineiden yksimielisesti sallimaa, sillä maallikkojen tulee seurata oppineitaan joista he eivät ole mitenkään riippumattomia. Eikä heille ole sallittua sivuuttaa oppineidensa lausuntoja, sillä tämä on heille pakollista, Allahin sanoessa Qur'aanissa:

{Ja kysykää muistutuksen ihmisiltä [Ahludh-Dhikr](Oppineilta) mikäli ette tiedä} [al-Anbiyaa 7]

Eikä ole vastaavaa tähän turmeltuneeseen järkeilyyn, mikä on näkyvää joidenkin maallikoiden sanomana seuratessaan halujaan eivätkä totuutta ja johdatusta sanoessaan: "Eräät oppineet toisissa maissa sallivat koron, joten on meidän valintamme seuraammeko heitä vaiko emme..." Jos tämä ovi avataan, paljon pahuutta sallitaan ihmisille ja se aiheuttaa uskonnon hajaantumista. Jokainen tietää, että näiden lausuntojen seuraaminen on suoraan vastoin, mikä on uskonnossa perusteltuna ja oppineiden sanomina, että ne ovat kiellettyjä asioita. Korrekti tapa on katsoa uskonnon perusteita ja periaatteita, jotka vahvistavat tupakoiden olevan kiellettyjä. Tämä johtuu sen monista erilaisista aiheutuvista vahingoista. Kaikki, mikä vahingoittaa palvelijaa, joko uskonnosssa, kehossa tai taloudellisesti ja jolla ei ole todettua hyötyä ovat kiellettyjä. Miten sitten paljon enemmän jos lukuisia vahinkoja olisivat kaikki yhdessä asiassa? Eikö se sitten ansaitsisi uskonnollisesti, älyllisesti ja lääketieteellisesti että sitä vastaan varoitettaisiin ja neuvoa niitä, jotka hyväksyvät sen?
Tiedetään, että joka jättää jotain Allahin vuoksi, Allahin korvaa sen jollain paremmalla. Palkkio tottelevaisuuden teoista, joita on vaikea toteuttaa ovat suuremmat kuin palkkio niistä, joihin ei liity hankaluutta, sama pätee syntien hylkäämiseen, joita on vaikea jättää. Joten joka saa Allahilta Johdatuksen ja Avun, hän kohtaa vaikeuksia vain alkuvaiheessa, mutta lopulta Allah täydellistää Suosionsa palvelijalleen ja hän iloitsee Allahin Suosiosta ja Suojeluksesta ja Avusta. Ja joka tuntee Allahin sydämestään ja vilpittömästi etsii Häntä tehden, mitä Hän on määrännyt ja jättäen mikä on kielletty, Allah tekee tien Paratiisiin ja kaiken muun helpoksi hänelle ja etäännyyttää hänet Helvetin Tulesta. Joten pyydämme Allahia johdattamaan meidät hyvään ja suojelemaan pahuudelta, sillä Hän on Anteliain, Rakastavin ja Armollisin.

'Abdur-Rahmaan ibn Naasir as-Sa'di

Rabi ul-Awwal 1376 AH/1956 CE.

Muiden oppineiden as-Sa'dille antama tunnustus tästä fatwasta:

"Olen arvioinut, mitä al-Allamah ash-Sheikh 'Abdur-Rahmaan ibn Naasir as-Sa'di on kirjoittanut vastaukseksi kysymykseen tupakoinnista ja sillä kaupanteosta. Olen havainnut hänen vastanneet selkeästi ja hyödyttävällä tavalla autenttisin todistein Jalosta Qur'aanista ja Profeetan Sunnah'sta ja oppineiden sanonnoista, jotka keventävät sydäntä (...) Ja hän myös selkiytti sen käytön ja myymisen kiellon, mikä on oppineiden yksimielisyys. Allah palkitkoon ja olkoon hänelle armollinen."

'Abdul-Latiif ibn Ibrahiim Aal al-Sheikh, koulutusjohtaja.

"Olen kuullut Sheikh 'Abdur-Rahmaan ibn as-Sa'din -Allah armahtakoon ja antakoon hänelle anteeksi- säädöksen tupakoinnista. Totuus on sen olevan selkeä ja hyödyllinen vastaus.

Allah sanoo:


"Aatamin lapset eivät etene Ylösnousemuksen päivänä ennen kuin he joutuvat tilille nuoruudestaan ja vahvuudestaan ja miten ne käytettiin, miten he käyttivät aikansa, varallisuuttaan ja mistä saivat sen." [Qudsi hadiith]

Ja Hän sanoo:


{Ja syökää ja juokaa, mutta älkää olko tuhlaavia, Allah ei pidä tuhlailevaisuudesta} [al-A'raaf 31]

Tämä jae liittyen sallittuihin, joista ei ole epäilystä, joten miten onkaan sellaisen kohdalla jossa tekstit ja älylliset todisteet vahvistavat toisiaan sen kiellossa, mikä koostuu pahasta hajusta, ruokahalun menetyksestä, terveyden rappeutumasta ja monista muista?"


'Abdul-Muhaymin Abu Samh, Masjid al-Haraamin (tuolloinen) imaami.

'Abdul-Aziiz ibn Baz:

Eräät veljet kysyivät minulta säädöstä liittyen tupakointiin ja sitä julkisesti tekevän [i]imaamah'iin [rukousten johtamiseen] ja mainiten tämän pahuuden tulleen näkyväksi ja vaikuttaneen moniin ihmisiin.[/i]

Joten vastaus on:

Uskonnon todisteet osoittavat tupakoinnin olevan kiellettyä, johtuen sen olevan khubth ja suuresti vahingollinen, sillä Allah ei ole pyhittänyt mitään ruokaa ja juomaa paitsi mikä on hyvää ja hyödyllistä. Ja mikä vahingoittaa uskontoa ja maallista elmää, tai muuntaa tavallista mielentilaa, Allah Korkea ja Ylistetty on kieltänyt sen. Allah on armollisempi palvelijalleen kuin palvelijat itselleen. Hän on Tietävä, Viisas puheessaan, toimissaan, lainlaadinnassaan ja määräyksissään eikä ole kieltänyt mitään turhaan. Hän ei luo mitään turhaan eikä Hän määrää palvelijaansa mihinkään, mikä ei hyödytä, sillä Hän on Viisain tuomareista ja Armollisin.

Hän sanoo:

{He kysyvät sinulta, mikä on heille sallittua. Sano: at-Tayyibaat [Kaikki puhdas ja hyvä] on sallittua teille} [al-Maa'idah 4]

Allah ei ole sallinut palvelijoilleen mitään paitsi hyvän ja puhtaan, mitkä ovat hyödyllistä ruokaa ja juomaa. Ja vahingoittavat ruoka ja juoma, jotka humalluttavat, huumaavat tai muuten uskonnolle, ruumiille ja mielelle vahingolliset ovat kielletty khabaa'ith. Lääkärit ja muut, joilla on tietoa tästä ovat yksimielisiä tupakoiden olevan äärimmäisen vahingollisia terveydelle. He ovat myös maininneet sen olevan syy moninaisille sairauksille, kuten syövälle ja sydänsairauksille. Joten jos näin on, ei ole mitään epäilystä minkään kiellosta, jolla on samanlaiset seuraamukset ja on pakollista varoittaa siitä. Lukuisten tupakoivien ihmisten ei tule antaa älynsä pettävän, sillä totisesti Allah sanoi Kirjassaan:

{Ja jos seuraatte useimpia maan päällä, he eksyttävät sinut kauas Allahin Tieltä. He seuraavat olettamuksia eivätkä tee muuta kuin valehtelevat} [al-An'aam 116]

Ja mitä tulee tupakoivan pätevyyteen imaamahissa [rukousten johtamisessa] tai tottelemattomuudessa missä tahansa, ei ole sopivaa ottaa heidän kaltaisiaan imaamiksi. On säädetty, että on valittava muslimien oikeamielisten keskuudesta, jotka tunnetaan oikeamielisiksi ja hurskaudesta, sillä imaamah on todellakin suuri asia. Ja tästä Allahin Lähettiläs (S) sanoi:

"Olkoon ihmisten johtaja se, joka muistaa eniten Allahin Kirjaa -ja jos ovat yhtäläisiä, niin sitten Sunnah'sta enemmän tietävä. Ja jos ovat yhtäläisiä, niin joka on tehnyt Hijrah'n aiemmin ja jos ovat Hijrah'ssakin yhtäläisiä, niin sitten Islamin ensimmäiseksi hyväksynyt." [Muslim]

Oppineet -Olkoon Allah armollinen heille- ovat olleet erimielisiä, onko imaamah ja yhteisrukous pätevä. Joidenkin mielestä rukous [tupakoivan] takana ei ole pätevä, johtuen hänen heikkoudesta uskonnossaan ja puutteista Iimaanissään ja toiset ovat sanoneet sen olevan, esittäen syyksi rukouksen olevan pätevä hänelle itselleen, joten se osoittaa sen olevan pätevä myös häntä seuraaville. Ja tämä on oikein [superlatiivi] kanta, että tupakoivan imaamah ja häntä rukouksessa seuraavien rukous ovat molemmat päteviä. Mutta on tiedettävä, että ei ole sopivaa ottaa hänen kaltaisiaan imaameiksi, sillä on muita oikeamielisistä, jotka voidaan valita hänen sijastaan.

Sheikh 'Abdul-'Aziiz ibn Baz

Ja rauha ja siunaukset Profeetalle (S), hänen perheelleen ja seuralaisilleen.

¤¤¤

Sun Syy 27, 2015 3:09 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea