Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Japanin muslimit

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Hijrah & opiskelu ulkomailla Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Japanin muslimit
Kirjoittaja Viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 467

Lähetä Japanin muslimit Vastaa lainaamalla viestiä

***

Japanin muslimit

Bismillah, as-Salawaat was-Salaam 'ala Rasuulillah...

Islamin historiaa Japanissa

Ensimmäisen kerran Islam ja Profeetta Muhammad (S) tulivat japanilaisten tietoon 900-luvulla

Ensimmäinen kunnon kontakti muslimeihin japanilaisilla tapahtui vuonna 1555, jolloin maahan saapuneella portugalilaisella kauppalaivalla oli mukana arabi, joka saarnasi japanilaisille Islamista. Tosin Kiinan hui-muslimit ehtivät tätäkin ennen 1300-luvulla, kun Ming-dynastian kenraali Lan Yu tapasi japanilaisia miekantekijöitä. Kiinalaislähteiden mukaan Lan Yun kerrotaan omistaneen 10 000 japanilaista miekkaa.

Tiiviimmät suhteet japanilaisilla muslimimaailmaan alkoivat varhaisella Meiji-aikakaudella 1868-90 kaupankäynnin ja tiedonkeruun merkeissä Ottomaanien imperiumiin ja Lähi-itään.

Samoihin aikoihin Japaniin saapui intialaisia muslimikauppiaita ja malaijilaisia merimiehiä Yokohaman ja Koben satamiin.

Profeetta Muhammadin (S) elämäkerta käännettiin japaniksi 1870-luvun lopulla, mikä lisäsi japanilaisten tietoisuutta Islamista osana kulttuurien historiaa.

Japanin prinssin Komatsu Akihiton vierailua Istanbuliin ottomaanit kunnioittivat vastavierailulla Japaniin Ertugrul-aluksella, joka miehistöineen amiraali Ali Osman Pasha mukanaan hukkui seuraavana päivänä myrskyolosuhteissa lähellä Japania syyskuun 16. 1890.

Ensimmäisiä japanilaisia käännynnäisiä oli Bunpachiro (Ahmed) Ariga, joka kääntyi kauppamatkallaan Intiassa paikallisten muslimien vaikutuksesta. 

Yamada (Abdul-Khalil) Toajiro oli vuodesta 1892 ainoa Istanbulissa elävä japanilainen kauppias ja epävirallinen konsuli. Hän palasi Japaniin 1910-luvun alussa tehden samalla Hajjin.

Ensimmäinen Hajjille osallistunut japanilainen oli Kotaro (Omar) Yamaoka, joka kääntyi Islamiin vuonna 1909 tavattuaan Bombayssa (nyk. Mumbai) siperialaisen tataarin Abdurreshid Ibrahimin. Abdurreshid Ibrahimista tuli myöhemmin meiji-kauden aikana Tokion ensimmäisen moskeijan imaami. Hän ehti myös aloittaa liikehdinnän Stalinin ja meneillään olevan Ukrainan kriisin aikaan kovia kokeneiden Krimin tataarien yhdistämiseksi.

Yamaoka toimi tiedustelussa vuosien 1904-05 Venäjän-Japanin sodan aikoihin (johon osallistui myös marsalkka C.G.E. Mannerheim, tosin ei marsalkkana vielä tuolloin) japanilaisessa Mustan Lohikäärmeen Yhdyskunnassa, jonka tukemina hän ja Abdureshid Ibrahim matkustivat tarkoituksenaan hakea sulttaani ja amiirul-mu'miniin Abdul-Hamiid II:n hyväksyntä moskeijan rakentamiseksi Tokioon, joka valmistui vuonna 1938 (Tokyo Camii). 

Japanin muslimielämä alkoi kunnolla Lokakuun vallankumousta pakenevien keskiaasialaisten ja venäläisten turkkilaistataarien paettua mm. Japaniin, saaden turvapaikan ja levittäytyen eri kaupunkeihin muodostaen yhteisöjä. Muutamat japanilaiset kääntyivät Islamiin tavattuaan näitä muslimeita.

Ensimmäinen moskeija rakennettiin Nagoyaan vuonna 1931 ja  Koben moskeija vuonna 1935 tataarikauppiaiden ja liike-elämän monopolin zaibatsun tukemina. Tokion moskeija valmistui vuonna 1938 ja Abdureshid Ibrahimin (k.1944) jälkeen sen imaamina toimi Abdul-Hayy Qorbangali. Japanilaismuslimeilla ei ollut juurikaan tekemistä moskeijoiden rakentamisessa. Tähän päiväänkään saakka imaameina ei ole missään toiminut japanilaista, lukuunottamatta Tokiossa toimivaa Ahlulbeit-keskuksen imaamia Ibrahim Sawwadaa. Ahmadiyyat, jotka ovat muslimien ja shiiojen konsensuksella luopioita, perustivat yhdyskuntansa Japaniin vuonna 1935.

Japanin ensimmäinen virallinen Islamilainen organisaatio Suurempi Japanin Muslimiyhteisö perustettiin vuonna 1930 ja Toisen Maailmansodan aikoihin sillä oli japanilaisimperialististen piirien tuki, minkä seurauksena Islamilaisia kirjoja ja lehtiä julkaistiin yli sata, jotka oli suunnattu älymystöpiireille Islamilaisen maailman tietoisuuden ja ymmärryksen kasvattamiseksi. 

Tämän vuorovaikutuksen tuloksena älymystöä ja poliittista henkilöstöä kääntyi Islamiin ja Qur'aan käännettiin japanin kielelle kielitaiturin Toshihiko Izutsun toimesta vuonna 1958. Hän luki Koraanin loppuun vain kuukauden arabian kielen opettelun alkamisesta. Aiempi epäsuora käännös valmistui 1948 Shumei Okawan toimesta.

Ensimmäinen japanilaismuslimien yhdistys perustettiin vuonna 1953, japanilaissotilaiden vallattua alueita Kiinasta ja Kaakkois-Aasiassa ja tavatessaan alueiden muslimeita. Sadiq Imaizumin johtamassa yhdistyksessä oli sen aloittaessa 65 jäsentä ja kuusi vuotta myöhemmin jäsenmäärä oli kaksinkertaistunut. Sadiqin kuoltua sitä johti rautatieläinen Umar Mita, joka kääntyi Islamiin Pekingissä tavattuaan kiinalaismuslimeita. Hän opiskeli Islamia japanilaisimperiumin alueella, rautatietyöpaikkansa Mansun kontrolloidessa pohjoisen Japanin ja Kiinan pohjoisen maakunnan rautatiestöä. Sodan jälkeen Umar Mita teki Hajjin, ensimmäisenä sodan jälkeisenä japanilaisena ja käänsi Koraanin merkitysteoksen ensimmäisenä musliminäkökulmasta käsin.

Vuoden 1973 öljykriisi, joka alkoi tuolloisen Saudi-Arabian kuninkaan Faysalin suljettua öljyhanat länsimaihin johtuen näiden antamasta tuesta Israelille, toi Japaniin sen toisen Islamin buumin japanilaisten ymmärrettyä Lähi-idän merkittävyyden ja öljyvarojen tärkeyden Japanin taloudelle, japanilaismedia on siitä alkaen antanut paljon media-aikaa Islamilaiselle ja arabimaailmalle.

Japanin suhde keskiaasialaisiin turkkilaisiin, joka alkoi Neuvostoliiton vastaisena liittolaisuutena, toi myös japanilaisia muslimikäännynnäisiä näiden tavattua heitä tiedusteluympyröissä.  Sittemmin turkkilaiskansoista tulikin Japanin suurin muslimiväestö.

Vuonna 1982 Japanissa arviotiin olevan 30 000 muslimia, joista puolet etnisesti japanilaisia. Samaten 1980-luvulla joitakin japanilaisnaisia kääntyi Islamiin taloudellisen nousun aikoihin maahan saapuneiden aasialaisten siirtolaisten asetuttua maahan. Japan Times kertoi 1990-luvun alussakin käännynnäisyyden olevan yleisempää avioituvien japanilaisnaisten keskuudessa.

Muslimeita arvoidaan olevan 70 000 sataan tuhanteen, joista konservatiivisimman arvion mukaan 90 prosenttia ulkomaalaistaustaisia ja 10 prosenttia kantaväestöä. Uskonnonvapauden nojalla Japanin viranomaiset eivät kirjaa kansalaisten uskontoa eikä sitä myöskään kysytä. 

Moskeijatoimintaa Japanissa

Moskeijoita on 30-40, minkä lisäksi arviolta sata rukoushuonetta.

Monella Islamilaisella yhdyskunnalla ei ole omaa moskeijaa, ei edes vuonna 1966 perustetulla Japanin Islamilaisella Keskuksella. Keskus keskittyykin vuonna 2011 perustettuun lasten koulutukseen. 

Monella yhdyskunnalla on kuitenkin suunnitelmissa rakentaa oma moskeija, kuten oli myös Yokohamassa.

Ennen vuotta 2006 yokohamalaiset rukoilivat yksityisasunnoissa ja poliisit ja naapurit ihmettelivät pitkiä autojonoja pysäköityinä perjaintaisin ja naapurit Ramadhaanina ulkomaalaisten suurta määrää kokoontuneina auringonlaskun jälkeen.

Vuonna 2006 yhteisö osti miljoonalla jenillä kaksikerroksisen betonirakennuksen. Kymmenen miljoonan käsirahan jälkeen loput 90 miljoonaa tuli maksaa neljässä kuukaudessa. Srilankalainen marketinomistaja Mohammed antoi koko säästönsä 500 000 jeniä, vaikka suunnitteli aluksi lahjoittavansa 300 000:

"Kun lahjoittaa moskeijaa varten, Jumala antaa talon Paratiisissa. Jumalan ansioista olen menestynyt Japanissa tähän asti ja Jumala auttaa varmasti tulevaisuudessakin."

Loppusumma kerättiin ympäri Japania olevilta ulkomaalaisilta muslimeilta. Takarajan aamuna saapui puuttuvat kaksi miljoonaa jeniä käteisenä.

Nagoyassa paikalliset muslimit ostivat 46 miljoonalla jenillä entisen vaatekaupan, joka muutettiin moskeijaksi.

Nykymuslimeita Japanissa

Shin-Anjon indonesialaiset tehdastyöläiset kokoontuvat aamurukoukseen uuteen moskeijaansa aamurukoukseen. Edeltävän illan 300 rukoilijasta noin sata vietti yönsä moskeijassa.

Imaami puhuu:

"Älkää huijatko ihmisiä, ansaitkaa rahanne vain oikeudenmukaisesti. Kaikki omaisuutenne on Jumalalta ja hän koettelee teitä niiden käytössä. Auttakaa tarvitsevia, seuratkaa Islamin tietä ja Jumala palkitsee teidät."

Yksi indonesialaisista kertoo luvanneensa pomolleen, että mikäli saisi kymmenenkin minuuttia aikaa rukoilla, työskentelisi vieläkin kovemmin. 

Bangladeshilainen Munir työskentelee insinöörinä tietokoneyrityksessä Tokion Shinjukussa. Hän saapui Japaniin 1993, valmistui Tokion teknologisesta yliopistosta, suoritti maisterin tutkinnon ja jäi töihin. Suunnitteilla on Hajj. 

Työympäristössään hän noudattaa Islamia, eikä koske edes sake-pulloon.

"Tiukasti katsottuna minulle ei ole oikein edes osallistua päivällisille, joissa tarjoillaan alkoholia. Toisaalta sosiaalistuminen on Japanissa tärkeää..."

Tokiolaisen Otsukan moskeijan imaami Hafez Salman valmistui pakistanilaisesta uskonnollisesta seminaarista ja kertoo, että muslimeita kohtaavat Japanissa kysymykset, joita ei yksinkertaisesti ole Islamilaisessa maailmassa, kuten tilaisuudet, joissa tarjoillaan alkoholia. Hänen ohjeensa on, että on parempi olla menemättä sellaisiin, mutta jos on pakko alkoholiin ei tule koskea.

Muslimivanhemmat antavat lapsilleen arabian kielen oppitunteja joka ilta neljän tunnin ajan neljästä kahdeksaan, jotta lapset oppisivat lukemaan Koraania arabiaksi. Varsinaista muslimikoulua ei Japanissa ole, mutta Otsukan moskeija aikoo rekisteröityä sellaiseksi ala-ja yläasteeksi.

Bangladeshilainen Hussein on asunut Japanissa kaksikymmentä vuotta, mutta aikoo japanilaisen vaimonsa kanssa viedä 10-vuotiaan tyttärensä ja seitsenvuotiaan poikansa Bangladeshiin Islamilaisen koulutuksen aloittamiseksi.

"Tyttäreni on pian aloitettava pukeutumaan täyshuntuun, joka jättää vain silmät näkyviin. Hänelle koulunkäynti Japanissa tulee olemaan hankalaa. Tahdon pojastani tulevan Islaminoppinut Bangladeshissa. "

Tokyo Camiissa sen puheenjohtaja, Sudanista vuonna 1970 Japaniin muuttanut Musa Omar, saudisuurlähettilään neuvonantaja ja Sudaninkin lähettiläs pariin otteeseen, on vihkimässä saudiarabialaista miestä ja Islamiin kääntynyttå japanilaisnaista, jotka muuttavat kohta Saudi-Arabiaan.  He tapasivat toisensa netissä ja päättivät avioitua.

Japanilaisia käännynnäisiä

9/11:n jälkeisiltä Japanissakaan ei olla vältytty: Poliisi asetti agenttejaan moskeijoihin, seurasi ihmisiä koteihinsa, asensi valvontakameroita moskeijoihin ja profiloi 70 000 muslimia. Musa Omerin mukaan 9/11 avasi ovet hänelle puhua uskonnostaan ihmisille kohonneen kiinnostuksen vuoksi.

Japanilaisilla on yhä enenevässä määrin kontakteja muslimeihin esim. työn kautta. Japanilaiset kokevat, että muslimit ovat vakaita asettaessaan kohtalonsa Allahin tahdoksi. Tämä on inspiroinut japanilaisia itsekin kääntymään.

Ibrahim Ken Obuko kääntyi Islamiin tavattuaan Jama'at ut-Tabliigheja ja näiden omistautumisen Jumalalle. Hän aloitti arabian kielen opinnot Tokion Shinjukun Islamilaisessa keskuksessa jo ennen sitä, 21 vuotta sitten. Hänen etsiessään työtä tietokonealalla, moskeijan tutut suosittelivat häntä eri työantajille. Hän ilmoitti työnantajalleen, että hänen on rukoiltava työaikana eikä voi osallistua alkoholia sisältävään illanvietton, työnantaja hyväksyi molemmat. Obuko työskentelee järjestelmäinsinöörinä.

"Islamissa on Jumalan tahto auttaa ihmisiä vaikeuksissa.Ihmiset eivät odota auttamisestaan mitään vastapalveluksia kuten japanilaisessa yhteiskunnassa on tapana."

Ogawa Hiromasa kohtasi Islamin valmistuttuaan lukiosta viitisentoista vuotta sitten. Hän tapasi painopaikassa pakistanilaisen työkaverin, jonka kanssa ystävystyi.

"Hän oli vahva ja aina myönteinen."

Ogawa kääntyi kahdeksan vuotta sitten.

Intialainen muslimi Nasir Abdulla kertoo:

"Japanilaiset tekevät hyviä tekoja, mutta huolehtivat liikaa muiden ihmisten mielipiteistä. Japanilainen vaimoni keskittyy opiskeluun tai siivoukseen niin, että rukoukset pitkittyvät."

Muslimien määrä ja japanilaisten kontaktit heihin ovat enenemässä. Muslimit työskentelevät liikemiehinä, tietokoneinsinööreinä ja erikoiskouluttajina.

Wa Sallallaahu 'ala Muhammad wa 'ala Aalihi was-Sahbihi Sallam.

Koonnut ja kääntänyt 'Abdullah Rintala, shawwal 4, 1436/Heinäkuun 20. 2015

***

Maa Hei 20, 2015 2:31 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Hijrah & opiskelu ulkomailla Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea