Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Shi'alaisuus + Jemenin zaydit ja huthit
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Shi'alaisuus + Jemenin zaydit ja huthit
Kirjoittaja Viesti
Ummu_Caaisha



Liittynyt: 15 Tou 2007
Viestejä: 29
Paikkakunta: Helsinki

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Olen kuullut, että on todella väärin edes puhua sunnien ja shiiojen välisistä eroista? Mitä on sen asian laita siskot ja veljet?

_________________
Funny how $10 looks so big when we take it to masjid and so small when we take it to the store.
Sun Maa 22, 2009 7:12 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
UmmuR
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Totta kai ihmisten on saatava tietää näistä asioista. Kuinka he voisivat pitää veljinään ja siskoinaan ihmisiä, jotka kiroavat shaaboja ja kaikkia niitä, jotka seuraavat ja rakastavat heitä?? He kiroavat sinua! Ja minua, ja kaikkia sunneja! Sahaabojen kiroaminen, haukkuminen tai epäuskovaisiksi julistaminen on jo itsessään riitävää kufria! Mutta siihen on vielä lisäksi kasa muita kufr-ja shirk-uskomuksia. Joten totta kai ihmisten täytyy saada tietää näistä.
Sun Maa 22, 2009 7:52 pm
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Mistä olet kuullut? Jos voisit ystävällisesti tuoda todisteet? Yhdessä edellisessä ketjussa on sen verran pitkä lista suurimmista oppineista ja heidän sanoistaan tästä aiheesta että en usko että pysyt tuomaan varteenotettavaa luotettavaa lähdettä väitettäsi tukemaan. Ettei vaan olisi shiia lähteistä?

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Sun Maa 22, 2009 8:52 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ummu_Caaisha



Liittynyt: 15 Tou 2007
Viestejä: 29
Paikkakunta: Helsinki

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Itse olen sunni ja en ole tutustunut shiia muslimeihin vielä tähänkin ikään asti, mutta Kun olen aina siskojen kanssa, jotka ovat sunneja halutessani kysyä näistä eroista jne. Voin sanoa, että ainakin 5 eri ihmseltä kaikki ovat sanoneet saman. Ja siihen sitten loppui tiedon etsiminen. Mutta nytt kysyn samoilta siskoilta, jospa heillä olisi todisteita. Muuten wa billaahi tawfiiq

_________________
Funny how $10 looks so big when we take it to masjid and so small when we take it to the store.
Maa Maa 23, 2009 5:19 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Se, mitä kukin kadun ihminen sanoo ilman todisteita tulee tarkistaa ja pyytää lähteitä. Ja mikä ei ole Koraanista, Sunnasta, oppineilta (tässä järjestyksessä) ei ole luotettavaa tietoa. Toki se, että niitä pyytää saattaa aiheuttaa närkästystä mutta on suunnattoman tärkeää, että itse sen todisteen näet ja näin ollen siihen voit luottaa. Moni puhuu "mututuntumalla" tai olen kuullut jne. Ilman juuri niitä selkeitä todisteita, joihin voi aina tukevasti nojata kuten ylläolevat.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Maa Maa 23, 2009 6:25 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Tosin tulee nyt yksi hyvinkin vahva syy, miksi esimerkiksi tähän aiheeseen ei tarvitse pitkään aikaansa kuluttaa on se, että islamilla on suurempi vihollinen kuin yksittäiset sektit vaikka ne hajottavatkin meitä sisältäpäin. Ja se suurempi vihollinen on epäusko, kufr ja shirk jota valtaväestö maailmasta harjoittaa ilman mitään estoja. Ja näin ollen voimme suhteuttaa ajankäyttömme oikein. Mutta tämä ei silti poista sitä faktaa, että tämäkin asia olisi opittavien asioiden listalla.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Maa Maa 23, 2009 6:39 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ummu_Caaisha



Liittynyt: 15 Tou 2007
Viestejä: 29
Paikkakunta: Helsinki

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Assalaam alaikum. No niin kysyin yhdeltä samalta siskolta, ja asia on niin, että "missään" ei kerrota, että on väärin puhua shiia muslimi ja sunni muslimien välisistä eroista. Mutta kokeneena ja hyvin oppineena muslimina, hän painotti esim antamalla tälläisen esimerkin; mitä jos vastakkain on shiia muslimi ja sunni muslimi ja he keskenään puhuvat näistä eroista jne, eikö heidän välille tule ns, riitaa?. Jotenhän painotti, että miksi puhua sellasesta asiasta joka aiheuttaa kinaa, suuttumista, riitaa ihmisten välille. Ja siitä kirjasta shiiojen ja muslimien erot, ihmettelen yhä sitä, miten se on voitu julkaista. En ole vielä saanut selvää vastausta. Wa billaahi tawfiiq

_________________
Funny how $10 looks so big when we take it to masjid and so small when we take it to the store.
Tii Maa 31, 2009 5:48 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
TAQIYAH (SUOJAAMINEN =ts.valehteleminen)

Ja’fari-oppineet sanovat, että: ”Taqiyah käsittää yhdeksän kymmenesosaa Allaahin uskonnosta, ja sillä joka ei käytä taqiyaa, ei
ole uskontoa. Taqiyaa tulee käyttää joka asiassa, paitsi julistaessa alkoholin kieltoa ja sukkien hankaamista wudussa”. (1) Taqiyah
tarkoittaa teeskentelemistä tehden tai sanoen täsmälleen päinvastoin kuin uskoo tai tuntee, esimerkiksi ystävällisyyden teeskentelemistä
jollekin samalla kun kiroaa häntä sydämessään ilman läsnä olevaa vaaraa. (2)

Taqiyan erityinen tarkoitus on ”Islamin ja shii’ah-koulukunnan säilyttäminen; jos ihmiset eivät olisi turvautuneet siihen, meidän
koulukuntamme olisi tuhoutunut”, (3) eli shii’ojen oppineiden mukaan taqiyaa voisi käyttää ei-shii’ojen, mukaan lukien muslimien, kanssa,
keinona säilyttää shii’ojen uskonto.

Huomattava shii’ojen oppinut Tabatabai sanoo, että shii’ojen taqiyah perustuu Koraanin ayoihin, jotka sanovat:

"Uskovat älkööt ottako uskottomia suojelijoikseen toisen
uskovan sijasta. Joka näin tekee, on sanoutunut irti Jumalasta,
paitsi jos pelkäätte heitä. Jumala varoittaa teitä itsestään. Hänen
luokseen on kaikkien palattava."” [Suurah al-Imraan 3:28]

"Joka luopuu uskostaan Jumalaan - paitsi jos hänet pakotetaan
siihen, vaikka hän sydämessään mieltynyt uskoonsa - ja
riemumielin valitsee epäuskon, saa Jumalan vihan päälleen, ja
häntä odottaa ankara rangaistus."” [Suurah an-Nahl 16:106]


Koraani myös vakuuttaa meille, että on tekopyhien ominaisuus teeskennellä uskovansa eri tavalla kuin mitä sydämessään uskoo, ja
Koraani tuomitsee tällaisen menettelyn.
Allaah sanoo Koraanissa:

"Kun he tapaavat uskovia, he sanovat: ”Mekin uskomme”, mutta
kun he jäävät yllyttäjiensä pariin, he sanovat: ”Teidän
kanssannehan me olemme, me vain pilailimme.”
[Suurah al-Baqarah 2:14]

Allaah sanoo myös:
”Haluatteko heidän uskovan teitä, vaikka jotkut heistä kuulivat
Jumalan sanan ja ymmärrettyään vääristelivät sitä, vaikka
tiesivät totuuden? Kohdatessaan uskovia he sanovat:” Mekin
uskomme”, mutta yksin jäätyään he sanovat: ”Kertoisimmeko me
heille, mitä Jumala on meille ilmoittanut? Sittenhän he voisivat
väitellä kanssamme meidän Herramme luona! Ettekö te
ymmärrä?” Eivätkö he sitten ymmärrä Jumalan tietävän, mitä he
salaavat ja mitä tuovat julki?” [Suurah al-Baqarah 2:75-77]

Allaah sanoo myös:
”Tällaisia te olette: Te rakastatte heitä, vaikka he eivät rakasta
teitä, ja te uskotte koko Kirjaan. Kun he kohtaavat teidät, he
sanovat: ”Me uskomme”, mutta kun he jäävät omaan seuraansa,
he purevat kiukuissaan sormenpäitään. Sano: Kuolkaa
kiukkuunne. Jumala tietää mitä teillä on mielessänne.”
[Suurah aal-Imraan 3:119]

Joten Allaah on valmistanut teeskentelijöille ankaran rangaistuksen.

Teeskentelijät joutuvat alimpaan tuleen, etkä voi löytää heille
auttajaa.” [Suurah an-Nisaa 4:145]

Joten muslimioppineet ajattelevat, että vastakkaisen teeskentely asioita piilottaen on valehtelemista, joka on yksi tekopyhyyden muoto,
sillä Profeetta (saas) sanoi: ”Tekopyhän tuntee kolmesta asiasta: Kun hän puhuu, hän valehtelee, kun hän lupaa jotain, hän rikkoo
lupauksensa, ja hän käyttää hyväkseen hänelle annettua luottamusta...” (4) Näin ollen perussääntö on se, yhden asian teeskenteleminen ja toisen asian piilottaminen on tekopyhyyttä, ja tuomittavaa Islamin opetusten mukaan. Edellä oleva Koraanin ayah 3:28 sopii vain tilanteisiin, joissa kyse on epäuskovista ja erityistilanteesta, eli muslimi ei voi soveltaa sitä toista muslimia vastaan. (5) Ayaa 16:106 voi soveltaa vain silloin, kun muslimi kohtaa
tilanteen, joka on samankaltainen kuin se tilanne, johon yksi seuralaisista, Ammaar, joutui. Hänen piti tehdä valinta kidutukseen kuolemisen (niin kuin hänen vanhemmilleen oli tapahtunut) tai uskottomaksi tekeytymisen välillä. Nämä tapaukset eivät ole perussääntö, vaan enemminkin poikkeuksia, saatikka että ne olisivat perustana yhdeksälle kymmenesosalle Islamin uskonnosta.

Veljet ja sisaret, ajatelkaa sitä – mitä tapahtuisi, jos muslimit uskoisivat, että yhdeksän kymmenesosaa koko uskonnosta perustuisi taqiyaan? Se
tarkoittaisi, että teeskentely ja todellisen uskomme ja tunteemme piilottaminen olisi yhdeksän kertaa niin tärkeää kuin kaikki Islamin
opetukset? Voisitteko ikinä luottaa muslimiin, jos asiat olisivat näin? Voimmeko todella ottaa johdatuksemme ja uskonnollisen tietomme
oppineilta, jotka uskovat, että vilppi on yhdeksän kymmenesosaa uskonnosta? Onko oikein hyväksyä tällaisen oppineen eiuskonnolliset
näkemykset totuutta edustavina? Jos henkilö ajattelee Allaahista, Profeetasta (saas) ja muslimeista valehtelemisen olevan
tärkeä osa uskoaan, palvellakseen omia ennakkoluuloisia tavoitteitaan, voimmeko me luottaa häneen? Tämän vuoksi, jos todella
haluatte menestyä Tuonpuoleisessa tai Ikuisessa elämässä, olkaa varuillanne shii’ojen oppineiden lukuisten argumenttien suhteen, jotka
perustuvat vääristeltyihin tai väärennettyihin sitaatteihin ja viittauksiin. Rakkaat lukijat, muistakaamme että ayah 3:28 Koraanista ei ole vain
poikkeus, vaan pikemminkin rajallinen poikkeus. Ei ole kiellettyä ainoastaan käyttää sitä muslimeita vastaan, vaan se kieltää meitä
myös valehtelemasta muille. Se tarkoittaa, että jos vastustat tietynlaista käyttäytymistä, ja olet tilanteessa jossa sen myöntäminen
saattaisi vaarantaa Islamin tai muslimiyhteisön, voit halutessasi pysyä hiljaa, mutta sinun täytyy välttää valehtelemista. (6)
________________________________________________________
1 Al-Kafi, Al-Usuul vol. 2 s. 217-219
2 Al-Kafi, Al-frua vol. 3 s. 188-189
3 Khomeini s. 144
4 Al-Bukhari vol. 1 s. 31, Muslim vol. 4 s. 1374
5 Ibn Taymiyah, Minhaj vol. 1 s. 213 ja vol. 3 s. 259-260
6 Ibn Taymiyah, Minhaj vol. 1 s. 213 ja Ibn Kathiir, Tafsiir

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Tor Huh 02, 2009 8:38 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
MUT'AH - VÄLIAIKAINEN AVIOLIITTO

Ja’fari-shii’ojen oppineet väittävät, että mut’ah-avioliitto eli väliaikainen avioliitto ei ole kielletty, koska sitä harjoitettiin Profeetan (saas) aikana.
Vain Omar kielsi sen. (1)

1. Mut’ah-liiton tarkoituksena on ainoastaan fyysisen tarpeen tyydyttäminen; siinä ei ole avioeroa, eivätkä osapuolet peri toisiaan.
(2) Muslimioppineet sanovat: Koraani on vakiinnuttanut miehen ja naisen välisen suhteen lailliset muodot ja rajannut ne kahteen
tyyppiin: avioliitto, jossa päällimmäisenä tarkoituksena on lisääntyminen, ja toinen on vastavuoroinen suhde ja omistaminen.

Koraani sanoo:
”Ja varjelevat siveyttään muilta kuin puolisoiltaan tai orjatytöiltä;
näiden takia heitä ei sovi moittia. Ne, jotka haluavat jotakin tämän
lisäksi, ovat syntisiä.” [Suurah al-Mu’minuun 23:5-7]

” - Kukaan ei ole turvassa Herransa rangaistukselta - ja jotka
säilyttävät siveytensä, - Heitä ei kuitenkaan moitita siitä, mitä
tekevät puolisoittensa ja orjattariensa kanssa.”
[Suurah al-Ma’aarigh 70:28-31]

2. Nämä kaksi Islamilaisen avioliiton laillista muotoa on myös vahvistettu Koraanissa:

"Kiellettyjä ovat myös toisten miesten aviovaimot, paitsi
orjattaret. Näin Jumalan kirja säätää teille. Kaikkia muita teidän
on sallittua tavoitella omaisuudellanne, mutta olkaa siveitä
älkääkä tehkö huorin. Jos nautitte heidän suosiotaan, antakaa
heille heidän säädetty palkkansa, mutta jos te keskenänne
sovitte jatainkin määräosan lisäksi, ei sitä lasketa teille synniksi.
Jumala on Tietävä, Viisas. Jos jollakulla on teistä ei ole varaa
ottaa vaimokseen vapaata, uskovaa naista, naikoon hän uskovan
orjatytön. Jumala tuntee parhaiten teidän uskonne. Te kuulutte
yhteen, joten naikaa orjatyttö hänen perheensä suostumuksella
ja antakaa hänelle kohtuullinen palkka, mutta olkaa siveitä
älkääkä tehkö huorin ja ottako rakastajattaria. Jos hän on
uskoton mentyään naimisiin, kuuluu hänelle puolet vaimolle
säädetystä rangaistuksesta. Tämä koskee niin teistä, jotka
pelkäävät sukupuolisesta pidättäytymisestä aiheutuvaa
vaikeutta, mutta parempi teille on, jos olette kärsivällisiä. Jumala
on Anteeksiantavainen, Armelias.” [Suurah an-Nisaa 4:24-25]


Tässä avioliittoon liittyvät lakisäädökset on kerrottu yksityiskohtaisesti. Muslimioppineet ovat vahvistaneet, että sana "istam’tum" viittaa
nautintoon osana velvollisuuksia laillisissa avioliittomuodoissa miehen ja hänen vaimonsa välillä. Tämä osa ayasta selittää vaimon
oikeudesta mahriin, avioliittolahjaan. Tämä on selkeästi esitetty hadiithissa, joka käyttää samaa sanaa "istamta’ta" sen
yksikkömuodossa. (3)

3. Mut’ah sallittiin rankoissa olosuhteissa ”jihadin” aikana, mutta se kiellettiin aina välittömästi kun tarve siihen katosi. Kun se oli sallittu
viimeisen kerran, sen kielto oli sen jälkeen lopullinen. Profeetta (saas) sanoi: ”Olen antanut teille luvan solmia ’väliaikaisen avioliiton’ naisten
kanssa, mutta Allaah on kieltänyt sen Tuomiopäivään asti”. (4) Joten luvat olivat tosiasiassa vain satunnaisia poikkeuksia siitä
alkuperäisestä säännöstä, joka oli annettu Koraanissa, ja ne luvat olivat Profeetan (saas) päätäntävallan antamia. Poikkeukset eivät
jääneet avoimiksi, vaan suljettiin ikuisesti yllä olevalla hadiithilla. (5) Myöhemmin Kalifi Omar meni Amru Bin Huraithin, joka harjoitti
mut’ah-liittoa, luokse, ja ilmoitti: ”Totisesti, Allaah teki luvalliseksi Lähettiläälleen (saas) asiat joista hän pitää, sillä tavalla kuin hän niistä
pitää. Ja sillä tavalla Koraani tuli täydelliseksi. Joten suorita loppuun Hajj ja ’Umrah, sillä Allaah on käskenyt sinua, ja vahvista
asianmukaisilla ehdoilla avioliitto niiden naisten kanssa (joiden kanssa olet tehnyt mut’ah-liiton). Ja kenet tahansa, joka tulisi minun luokseni
ollessaan mut’ah-liitossa, minä kivittäisin hengiltä (joka on rangaistus aviorikoksesta aiemmin naimisiin menneelle ihmiselle)”. (6)

Veljet ja sisaret, onko mitään eroa sillä, että nainen lainaa kehoaan muutamaksi minuutiksi kuten prostituutiossa, ja sillä, että hän lainaa
sen muutamaksi päiväksi tai kuukaudeksi niin kuin mut’ah-liitossa, sillä molemmat ovat tilapäisiä? Eikö teidän mielestänne lupa mut’ah liittoon tänä päivänä nöyryyttäisi sisariamme, avaisi oven laittomiin seksuaalisuhteisiin ja lopulta tuhoaisi perheen käsitteen Islamissa? Muistakaa, että korkealle arvostetut shiia-oppineet harvoin sallivat omien naispuolisten sukulaistensa mennä mut’ah-liittoon, jotta he välttäisivät nöyryytyksen. Itse asiassa mut’ah-liitto, joka oli sallittu
silloin tällöin ennen sen lopullista kieltämistä, ei edellyttänyt naisen olevan muslimi tai edes kirjan kansoihin kuuluva, joka erottaa sen
täysin avioliitosta. Miten muslimi voisi laillistaa tämän tyyppisen laittoman suhteen toisille muslimeille, tai harjoittaa sellaista itse? Mikä
erottaa aviorikoksen tänä päivänä ja mut’ah-liiton niiden ehdoissa ja tarkoituksissa? Eivätkö molemmat ole vain seksuaalisten tarpeiden
tyydyttämistä varten?
____________________________

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Tor Huh 02, 2009 8:48 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Imaan



Liittynyt: 11 Syy 2011
Viestejä: 20

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
As salaam alaikum wa rahmatullahi wa barakatuhu,

tähän ketjuun lisättäväksi hyvänä varoituksena luento muslimien ja shiiojen eroavaisuudesta.
Miten meillä voisi olla mitään tekemistä shiiojen kanssa, jos he uskovat Koraanin olevan epätäydellinen, kieltävät hadith kokoelmat ja kiroavat Sahaban? Mitä jää jäljelle, jos ei ole Koraania, Sunnaa eikä Sahabaa? Mistä Islaam sitten tulee ja mihin oppimme perustuu?

Abu Mussab Wajdi Akkari: Wolves in Sheep's Clothing
http://www.youtube.com/watch?v=w4GzCQt6pRg
Kes Tam 25, 2012 7:03 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 468

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä

***

Keitä ovat Jemenin zaydit ja keitä ovat Jemenin huthit?

Huthit kuuluvat zaydi-shi'alaiseen jarudiyyah-sektiin, jossa zaydit itsessään vastustavat tunnetumpaa Iranin propagoimaa 12-shi'alaisuutta eli "raafidheja" (suomeksi kieltäytyjät), jotka ovat saaneet nimensä kieltäessään (rafd) Zayd ibn 'Alin johtajuuden, mihin zaydiitit itsensä attribuoivat. Shi'at oli käskeneet Zayd ibn 'Alia hylkäämään ne, jotka vastustivat 'Ali ibn Abu Taalibin (rd) kalifaattia, mutta Zayd kieltäytyi tekemästä niin. Vastavuoroisesti nämä shi'at hylkäsivät Zaydin, mistä tulee heidän nimityksensä raafidah, mon. rawafid. Zaydiitit antavat 'Alille etuoikeuden muiden Seuralaisten yli, mutta rakastavat myös Abu Bakria ja 'Umaria. Zaydiittien mukaan Husein ibn 'Alin (rda) miespuoliset jälkeläiset ovat kaikki rukouksen johtajia (imaameja): Mikäli yksi sellainen on läsnä, ei ole sallittua rukoilla kenenkään muun takana, oli tämä oikeamielinen tai ei.

Raafidhien kutsuminen "shiioiksi" ei tee oikeutta itse nimelle lainkaan, sillä ensimmäisen sukupolven shi'at olivat yksimielisiä Abu Bakrin ja 'Umarin oikeudesta kalifeiksi ja ajattelivat 'Alin olevan kolmatta kalifia 'Uthmaania (rd) oikeutetumpi kalifiksi. Raafidhit pyrkivät eroon 'pejoratiiviseksi' kokemastaan nimityksestä sillä varhaiset sukupolvet tuomitsivat ja vihasivat heitä ja yrittävät sisällyttää itsensä kuuluvaan yleisesti shiioihin peittääkseen ja pettääkseen heitä, jotka eivät tiedä heidän todellista luonnettaan.

Raafidhit uskovat 'Alin olevan osoitetun jumalaisissa teksteissä ensimmäiseksi kalifiksi, hyläten kalifit ennen häntä ja suurimman osan Profeetan (S) Seuralaisista. Huthien jarudiyyah on zaydi-sekteistä lähimpänä raafidhilaisuutta, vaikka ovatkin siihen etäisiä. Jarudiyyah-sekti attribuoi itsensä Abul-Jarud Ziyad ibn al-Mundhir al-Kufi al-Hamadhaniin (k. 150 tai 160 Hijri), josta Jafar ibn Muhammad ibn 'Ali sanoi, että "Allah kirotkoon hänet, sillä hän on sokea sydämessään ja ymmärryksessään".

Jarudiyyah-sektin mukaan Profeetta (S) antoi 'Ali ibn Abu Taalibille (rd) johtajuuden kuvailemalla nimeä mainitsematta. Jarudiyyah'n mukaan Seuralaiset eivät kuvauksesta piitanneet eivätkä selvittäneet, vaan valitsivat Abu Bakrin "tulemalla täten kääfireiksi".
Jarudiyyah'sta mainitsi Abdul-Qaahir al-Baghdaadi kirjassaan al-Farq bayn al-Firaaq:
"Jarudiyyah jakautuu kahteen ryhmään:

Ensimmäinen ryhmä sanoo: 'Ali (rd) antoi imaamiuden (Ummah'n johtamisen) pojalleen Hasanille (rd), sitten Hasan (rd) antoi imaamiuden veljelleen Huseinille (rd), sitten imaamius päätettiin Hasanin ja Huseinin poikien neuvotteluissa, joten kuka tahansa heistä tuli miekkoineen kutsuen uskontoonsa -ja oli 'alim ja 'arif- niin hänestä tuli imaami.

Toinen ryhmä sanoo: Profeetta (S) antoi imaamiuden Hasanille 'Alin jälkeen ja Huseinille Hasanin jälkeen. Jarudiyyah jakaantui moniin ryhmiin koskien Mahdiksi uskottuun Imaami al-Muntadhariin liittyen.

Ensimmäinen jarudiyyah-ryhmä ei odota ketään tiettyä henkilöä, vaan he uskovat kenen tahansa Hasanin ja Huseinin (rda) jälkeläisistä miekkoineen kutsuen uskontoon sopivan imaamiksi. Täten he uskovat kuten 12-shi'alainen sekti imaamiyyah, joka uskoo maailmassa aina olevan imaamin seurattuna johtajana Huseinin jälkeläisistä Jibriilin opettamana kuolemaansa saakka, kunnes uusi imaami astuu hänen tilalleen.

Toinen ryhmä odottaa Muhammad ibn 'Abdullah ibn Hasan ibn 'Ali ibn Abu Taalibia, sillä eivät usko hänen tapetun tai kuolleen, vaan uskovat hänen tulevan hallitsemaan maailmaa.
Kolmas ryhmä odottaa Muhammad ibn Qasim ibn 'Ali ibn Umar al-Husain al-Alawi at-Taalibia Khurasaanissa sijaitsevat Taliqaanin kaupungista, sillä he uskovat ettei hän kuollut. Neljäs ryhmä odottaa Yahya ibn 'Umar ibn Yahya ibn Husain ibn Zayd ibn 'Ali al-Kufia -Kufan kaupungista- koska eivät usko hänen tapetun tai kuolleen. Nämä ovat jarudiyyah'n näkemyksiä ja heistä on wajib (pakollista) tehdä takfir (julistaa kuffareiksi), koska he tekevät takfirin (julistavat luopioiksi) Allahin Lähettilään (S) Seuralaisista."

Huthit kääntyivät 12-shi'alaisuuteen Badruddiin al-Huthin julkaistua kirjan al-Zaydiyyah fil-Yaman (Zaydit Jemenissä), jossa hän yhdisti zaydismin ja 12-shi'alaisuuden. Jemenin zaydi-oppineiden painostuksen jälkeen hän muutti Teheraniin Iranin raafidhilaiseen tasavaltaan ja oleskeli siellä vuosien ajan. Jemenin presidentin edustajat neuvottelivat hänen kanssaan, kunnes hänet sallittiin palata Jemeniin. Palattuaan Jemeniin Badruddiin yritti suostutella zaydiittejä kääntymään 12-shi'alaisuuteen ja vuonna 2002 hänen poikansa Husein julisti vastustavansa Jemenin valtiota. Vuonna 2004 Husein ibn Badruddiin järjesti aseellisen mielenosoituksen amerikkalaisten 'Iraaqin miehitystä vastaan, jossa hänen militiansa oli jo kasvanut 30 000:een taistelijaan joutuen Jemenin armeijan kanssa vastatusten ja yhteenotoissa Husein ibn Badruddiin al-Huthi sai surmansa. Militian johtajaksi tuli itse Badruddiin saaden kuitenkin surmansa, jolloin hänen esikoispoikansa 'Abdul-Maalik otti huthit valtaansa ja aloitti taistelun Jemenin hallitusta vastaan, jota vahvistamaan saapui naapurimaan Saudi-Arabian armeija.

***

Per Maa 27, 2015 8:07 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea