Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Jalkapallo ja Ramadhaan

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ramadan Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Jalkapallo ja Ramadhaan
Kirjoittaja Viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 469

Lähetä Jalkapallo ja Ramadhaan Vastaa lainaamalla viestiä


Bismillah, al-Hamdulillah, as-Salawaat was-Salaam 'ala Rasuulillah, amma ba'ad...

Jalkapallo on ajantuhlausta, sanoo suurmufti

Jalkapallon harjoittelu sinänsä kuuluu luvallisiin asioihin, koska ei mitään sitä kieltävää todistetta. Se on sallittua, ellei siinä ole mitään sitä etäännyttävää sallituista, niin kauan kuin muslimi tekee sitä vahvistaakseen ruumistaan ja käyttää sitä saavuttaakseen vahvuutta, harjoitusta ja elinvoimaa. Shari'ah sallii tämän, kuten Allahin Lähettiläs (S) sanoi:

"Vahva uskova on parempi ja rakkaampi Allahille kuin heikko uskova, molemmissa on kuitenkin hyvää".[Muslim]

Anas ibn Maalik (Rd) sanoi, että Profeetalla oli kameli nimeltä al-Adba'a, jota ei voitettu missään juoksukisassa. Sitten saapui beduiini ja voitti sen: "Oli kuin tämä olisi vaivaannuttanut Profeetan (S) seuralaisia. Allahin Lähettiläs (S) sanoi: "Allahin oikeus on, että hän kohottaa jotain dunyassa ja myös alentaa sen".

Allahin Lähettiläällä (S) oli tilaisuus opettaa seuralaisiaan urheilemisesta ja antoi heille opetuksen keskittymisestä maalliseen elämään, mikä ei jatku loputtomiin kenenkään kohdalla.
Jalkapallo on väline, jota Islamin viholliset käyttävät Ummah'aa vastaan, sillä sen rohkaisemisella Ummah tuhlaa aikaa ja rahaa, sen sijasta, että Ummah käyttäisi aikaansa hyödyllisiin toimiin. Ummah'n täytyy käyttää aikaansa taistelemiseen vihollisiaan vastaan, mikä on tärkeä asia.

Lainaus:
"Pitääkseen massat harhassa, tietämättä mitä tapahtuu takanaan tai edessään, on lisättävä heidän mielensä harhaannuttamista erilaisilla huvituksilla, humoristisilla peleillä ja eri urheiluilla, kuten turhalla puheella ravitsemaan heidän halujaan. Lisäksi toivomme lisäystä hienojen palatsien ja kauniiden rakennusten rakentamista. Aiomme myös tuottaa julkaisuja, joissa on taidekilpailuja ja urheilua"

Protocols of the Elders of the Zion: Protocol 13


Vaikka "Siionin vanhinten pöytäkirjojen autenttisuudesta on erimielisyyksiä, niissä kuvatuista suunnitelmista monet ovat toteutuneet ja tänä päivänä näkyvät entistä vahvemmin.

Jalkapalloilijoista on tullut keino vaihtaa tasoja siten, että sankari tänään on jalkapalloilija eikä Mujaahid puolustamassa muslimien kunniaa. Jalkapallon opettamiselle annetaan enemmän painoarvoa kuin Qur'aanin ja hyödyllisen tiedon opiskelulle. Kuinka moni, joka tietää tarkasti pelaajien kuviot ja tapahtumat, ei osaa Koraanista kuin muutaman lapsena opettelemansa suuran Juz 'Ammasta? Nykyään hyvä on muuttunut pahaksi ja pahaa pidetään hyvänä ja mikä on sunnah, ajatellaan olevan sunnah ja uudistuksen ajatellaan olevan sunnah. Puhumattakaan, että länsimainen elämäntyyli, kuffarien millah, on nykyään normaalia ja sunnah ja muslimien sunnah tapa "muuttua homoja tappavaksi fanaatikkoterroristiksi".

Allah sanoo:

{Jättäkää ne, jotka ottavat uskonnon vain leikkinä ja huvina, kuten ne jotka tämän maailman elämä on harhauttanut} [al-An'aam 70]

Saudi-Arabian kahta viimeisintä ('Abdul-'Aziiz al-Aal as-Shaykh ja 'Abdul-'Aziiz Ibn Baz) edeltänyt suurmufti Muhammad ibn Ibrahim (k.1969, Rahimahullah) sanoi jalkapallon olevan sallittua tietyillä ehdoilla:

1 - Pelin luonne aiheuttaa fanaattista kannatusta, koetteluja ja vihan sekä vihanpidon kehittymistä, kaikkien näiden ollessa päinvastaisia, mihin Islam kehottaa. Islam kehottaa suvaitsevaisuuteen, veljeyteen ja sydänten puhtauteen kaikesta katkeruudesta, mitä voittajat ja häviäjät kokevat pelaamisen ohessa. Tästä näkökulmasta jalkapallo on kiellettyä, sillä se voi olla syy sosiaaliselle epäyhtenäisyydelle kehittäen vihanpitoa pelaajien ja fanien kesken.

2 - Myös asiat, jotka vaikuttavat peliin kuten yhteentörmäykset ja nyrkkitappelut. Monien pelien lopussa voi nähdä joidenkin pelaajien makaavan kentällä pyörtyneinä tai loukkaantuneina, kuten voi päätellä pelikenttien laidalla olevien ambulanssien paikallaolosta.

3 - Jalkapallo ei palvele sitä Islamin Lain antaman urheiluaktiviteetin tarkoitusta, kuten kunnonkohotusta tai taisteluharjoittelua tai kroonisten sairauksien poistamista.

4 - Rukousajat menevät ohi, kun pelaajat ja fanit hylkäävät rukoukset tai yhteisrukoukset tai siirtävät niitä oikeista ajankohdistaan. Ei ole epäilystäkään kiellosta kaikkeen rukousta viivästyttävään toimintaan eikä tähän ole mitään laillista syytä.

5 - Jalkapalloilijat myös paljastavat awrah'n, miehen awrah'n ollessa navan yläpuolelta polven alapuolelle ja pelaajilla puoliväliin yltävät ja joillakin tätäkin lyhyemmät.

6 - Jalkapallo estää pelaajaa ja fania muistelemasta Allahia.

7 - Jalkapalloon liittyy myös rahantuhlausta kuten vedonlyöntiä ja uhkapeliä:
- Voittajan ottaessa palkintoja käteisenä tai muuten, on kiellettyä yksimielisesti.
- Tai fanit ottavat palkintoja ja tämä on luvatonta kahdesta mielipiteestä oikeamman mukaan*.

8 - Jalkapallo voi mahdollistaa ihmisen itsensä etenkin kun ihmiset puhuvat turhia ja tarpeettomia ja sydämet alkavat tahtoa istua sen edessä pitkiä aikoja.

[Muhammad ibn Ibrahiim]Sanon: Keinot eivät ole Shari'ah'n rajoittamia liittyen kehon vahvistamiseen kuitenkin tämä tila on ehdollinen ilman Shari'ah'n säädösten ylittämistä sekä ilman lankeamista mainittuihin ongelmiin. Joten mikäli siihen liittyy turmelusta ja vahinkoa, niin siitä määrätään näiden perusteella ja johtaisi eittämättä sen kieltämiseen, kuten jalkapallomielipuolten ja partisaanien tapauksissa, pelin fanaattisilla kannattajilla.

*al-Musaabaqaat ath-Thaqaafiyyah'n kirjoittajan mukaan jalkapallo on tietyin ehdoin sallittua, kunhan "rahaa ei anneta voittajalle. Rafeeq al-Misri kirjassaan al-Maysir wal-Qamaar:

"Mikäli siinä on [tässä: karate ja judo] harjoittelu ja kärsivällisyyden ja kehon ylläpitämisestä terveellä tavalla, kuten jalkapallossa, niin se on sallittua. Ei-sallittua siitä tulee, kun mukaan tulee raha ja ehkä ongelma ei ole myöskään symbolisessa palkinnossa voittajalle, kuten kuppi tai todistus." al-Musaabaqaatin kirjoittaja päättelee täten, että "sanominen, mikä ehkäisee rahan ottaminen katsojilta on parempi ja ehkäisee elannon tekemisen tästä urheilusta ammattiurheilijoiden kautta, puhumattakaan pelaajien ostamisesta kalliilla hinnoilla ja Allah tietää parhaiten.

Ibn Taymiyyah (Rahimahullah) sanoi:

"Pallopelit ovat hyviä niin kauan kuin aikomuksena on harjoittaa sitä hevosten ja miesten harjoittamiseksi, kuten auttaisi niitä hyökkäämään ja vetäytymään ja muunlaisessa, mitä tarvitaan Jihadissa. Pelien tarkoitus on auttaa Jihadia, minkä Allah määräsi ja Hänen Lähettiläänsä (S) määräsi. Mikäli sellaisissa peleissä on haittatekijöitä hevosille ja ihmisille, niin sellaiset pelit ovat kiellettyjä" [al-Fataawa al-Misriyyah, s. 251]

Tähän liittyen: Salahuddiin al-Ayyubin (Rahimahullah) edeltäjä Nuur ad-Diin pelasi hevospooloa tms. Kun hänelle tultiin sanomaan, että miksi hän pelaa pooloa, uskottomien pelejä, hän vastasi:
"Koska meillä on rajan toisella puolella vihollisvaltio. Jos vihollinen näkee, että emme harjoita hevosiamme, niin ne laiskistuisivat ja olisivat hyödyttömiä taistelukentällä, siksi pelaamme pooloa, jotta vihollinen näkee meidän hevostemme olevan taistelukunnossa, eikä hyökkää".

Shaykh Ibn al-'Uthaimeen (Rahimahullah) selitti määräyksestä jalkapallosta ja sanoi:

"Pelaaminen on sallittua niin kauan kuin ne eivät vie pois pakollisista asioista, sillä mikäli se häiritsee pakollisia asioita, niin siitä tulee luvatonta. Jos siitä tulee tapa ja vie liikaa henkilön aikaa, jossa hän tuhlaa siihen aikaansa, niin sellainen olosuhde on inhottua. Ja jos henkilö pelaa ja pukeutuu shortseihin, jotka paljastavat muotoja, niin tämä ei ole luvallista. Nuorten kuuluu peittää jalkovälinsä ja eikä ole luvallista katsoa pelaajia siinä tilassa paljastaen awrah'n, kun heidän jalkovälinsä eivät ole peittettyinä." [Asilah Muhmalah s.27]

Samoin määräsivät Saudi-Arabian fatwakomitea kolmena eri kertana vuosina 1400H (1980) sekä 1402H (1983), allekirjoittajina Ibn Baz, Ibn Ghydayaan ja muut.

Lähde: Football, Its Beneits and Ills According to Divine Legislation, Mashoor bin Hasan, Beirut 1998. Salafi Manhaj 2005

Nuur ad-Diiniin ja hevosurheiluun liittyvän kohdan lisäsi 'Abdullah Rintala.

***

Tämän sanottua, on kiinnitettävä huomiota muutamaan ilmenneeseen seikkaan, joita jalkapallon televisioidut maailmanmestaruusottelut ovat tuoneet tullessaan. Monet katsovat jalkapalloa paaston ja Ramadhaanin aikana, eivätkä he edes häpeile kertoa siitä kaikkien kuullen moskeijassa iftarilla. Muslimit ovat yksimielisiä, että jalkapallon katsominen televisiosta, joka on selkeästi muuta kuin Shari'ah'n mukainen ja sallima urheilu (Oikeastaan jopa ammattilaisjalkapalloilu ja siihen liittyvät massiiviset organisoinnit ovat Shari'ah'ssa kyseenalaisia tai kokonaan haraam!) on ajantuhlausta eikä Allahin Lähettilään (S) sunnah'sta. Voiko joku kuvitella Sahabien Mekan aikana istuskelevan ihailemassa ylistämässä mushrikeja urheilemassa ja huutamassa kannustimia. Voiko joku kuvitella, että joku vielä puhuisi näistä Allahin Lähettilään (S) seurassa? Monet varmasti uskottelevat itselleen käyttäen analogiaa ash-Shaafi'-koulun mielipiteestä, jonka mukaan shakki ei ole kiellettyä, ellei se haittaa rukoilua ja muuta 'ibaadaa siirtäen sen jalkapallon katsomiseen, mutta siinä ohessa tapahtuu monta muutakin varsin epäislamilaista asiaa.

On totta, että moskeijan piirit eroavat täysin Salaf-us-Saalehien noudattamasta, jossa istutaan yhdessä ja keskustellaan jokaisen läsnäolijan kanssa tai kuunneltiin Allahin Lähettilästä (S) tai tietävintä heidän joukossaan. Nykyään muslimit missä tahansa moskeijassa jakaantuvat omiin nurkkiinsa jauhamaan turhia jalkapallosta ja jopa keskustellen uusista Samsungeistaan, joita sitten siinä vertaillaan ja pyyhitään näyttöjä. Kaikki keskustelevat omissa nurkissaan ja pöydissään. Mutta eilen kävi niin, että joku kommentoi ennen paastonrikkomista tulluttua ottelua jollekin toiselle, niin samassa koko moskeijan keittiö yhtyi keskusteluun jalkapallosta! Millä he paljastivat katsovansa otteluita Ramadhaanin aikana! Tätä "yhteisöllisyyttä" ei tapahdu koskaan muuten. Olemme erkaantuneet yhtenäisyydestä tässäkin mielessä, että kuka tahansa paikallaolija paljastaa olevansa kiinnostunut aivan muusta kuin muslimien asioista, hurskaiden pysyessä vaiti. Ja miten paljon tietoa ylipäätään menee moskeijoissa olevilta hukkaan, kun tiedon opiskelijat tai Islamilaisista yliopistoista valmistuneet käyttävät aikansa höpinään ja vitsailemiseen!

Jalkapallon katseleminen ei myöskään ole Koraanista eikä Allahin Lähettilään (S) sunnah'sta, vaan urheilun katsominen on ei-muslimien sunnah, jonka olemme omaksuneet, koska kuffarit ovat tehneet päivin ja öin paljon töitä sen eteen, että kuffarit ovat saaneet oman, muslimeille suostutellun elämäntapansa tuntumaan ja näyttämään ja olemaan normaalia, kun taas sunnaa kuffarit kohtelevat kuin sitä harjoittamalla muuttuisi Syyriaan piakkoin siirtyväksi fanaatikoksi, joka "rukoili viisi kertaa päivässä ja ei enää katsonut televisiota eikä kuunnellut musiikkia". Yörukoukset ja herääminen ja moskeijaan lähteminen al-Fajriin on saatu näyttämään itselle ja muille vaarallisina radikalisoitumisaskeleina, jonka edetessä "kohta häippäistään Syyriaan tai tehdään terroritekoja länsimaissa".

On totta, että jalkapallon MM-kisat tulevat "vain" neljän vuoden välein, mutta sillä on merkitystä, että niiden tullessa suorina lähetyksinä televisiosta muslimit valitsevat niiden seuraamisen, vaikka olisi Ramadhaan, mikä osoittaa selkeästi, että MM-kisoja katsottaisiin mikäli niitä tulisi nykyistä useammin. Niinpä muslimit katsovat myös jääkiekkoa ja muuta.
On myös totta, että aikaeron vuoksi futiksen MM-kisat tulevat iltamyöhään ja osa peleistä jo silloin, kun paasto on rikottu, jolloin katsomisen voi ymmärtää paremmin, mutta entä tarawiyah ja loppu-Ramadhaanin tahajjud?

Miksi muslimit tahtovat stressata itseään asioilla, jotka eivät heitä kosketa? Miksi käyttäytyä kotisohvilla epäislamilaisittain huutelemalla ja käyttäytymällä kuin kuffarit? Me nauramme katsomoissa oleville maalinaamoille pelleperuukeissaan, joten miksi omaksua heidän millatistään yhtään mitään vähäpätöisempääkään? Katsoa otteluita, joissa molemmat ovat kuffareita, eikä mikään heissä kosketa millään tavalla meitä. Facebookissa jotkut ovat jo vitsailleet, että miten tapetut muslimit ympäri maailmaa -eikä muslimeita enää tapeta pelkästään muslimimaissa tai kaukana tuolla jossain Myanmarissa tai Kiinassa, vaan jopa Britanniassa ja Norjassa asti- eivät aiheuta muslimeissa mitään reaktiota, mutta Arsenalin, Manchester Unitedin tai FC Barcelonan häviö aiheuttaa valtaisan tunnereaktion. Kuffarit ovat kaiken lisäksi asettaneet niin, että on "ääri-jihadisti", jos tahtoo taistelemaan nähtyään tapettuja -shiiojen ja aleviittien tappamia, älkäämme unohtako- muslimilapsia Nalle Puh-paidoissaan riveissä tapettujen äitiensä vierellä omissa kodeissaan. Ja sitten vielä suojelupoliisin gestapokuffarit ovat "huolissaan Syyriasta palaavien aiheuttamasta terroriuhasta". Kuffarit ovat asettaneet juuri näin, että muslimit ovat välinpitämättömiä muslimien verestä. Juuri tällaisina jalkapalloa katsovina vetelyksinä, partaa ajelevina farkkuhousuina, kuffarit tahtovatkin muslimien pysyvän -ja vielä tämän lisäksi he lyövät muslimeita ihmisoikeusiin ja sananvapauslakeihin verhoutuen heidän "integraatioepäonnistumisestaan" ja uskonnollaan. Ja me pölhöt vielä uskomme hyvää heistä. Ja monet sahwat Helsingin Muslimien Facebook-sivulla ja Tulevaisuus.org-sivustolla moittivat muslimeita siitä, että he "eivät osoita kunnioitusta ei-muslimeita kohtaan!". Eikä tarvita agentteja kylvämään tällaista shaissee muslimien keskuuteen, monet tekevät senkin ihan itse.

Jalkapalloa katsova ei myöskään ole mikään eikä osoita miehekkyyttä. Urheilun katsomien kuffarien baatil-miehekkyyttä, joka on ominaista naista alistavalle eurooppalaiselle kulttuurille, missä mies istuu tai on ulkona ja nainen on keittiössä, liekö tämä asetelma eurooppalaisilta katolisilta muslimeille levinnytkin. Kuffarien käsitys miehekkyydestä ja naisen paikasta on juuri sellainen, missä semi-maskuliininen mies urahtelee television ääressä miesurheilua ja mitä lie mäkihyppyä katsoen ja naisen kontolla on kaikki humaanit tehtävät. Tämä ei ole mitään Allahin ja Hänen Lähettiläänsä (S) antamaa miehekkyyttä, vaikka monet musliminaiset nykyään niin ehkä kuvittelevatkin. Vetelehtiminen sohvalla ei ole miehen eikä miehekkyyden määritelmästä. Karkea, äkkipikainen ja rähisevä kuumakalle ei ole Allahin Lähettilään (S) edustama mieskuva ja monesta hadiithista ja siirah'sta tiedämme, että hän ei ollut sellainen kuin miten urheilua katsova käyttäytyy eikä hän kohdellut vaimojaan tai naisiaan kuten sinun marokkolainen parranajelijasi kohtelee sinua (ja muita petikumppaneitaan). Urheilua katsovan (ja jopa harrastavan) miehen aggressiivinen ja sovinistinen imago ei ole Allahin Lähettilään (S) ominaisuus eikä hänen sunnah'staan, vaan mulkvistin miehen malli on täysin ei-muslimien käyttäytymismalli, jota on tarkoituksella levitetty muslimien keskuuteen. Se, että naiset hakeutuvat tällaisten miesten seuraan on osoitus kuffareiden vääristyneestä yhteiskunnasta ja sen malleista, eikä sen pidä olla muslimien omaksuma malli käyttäytymisestä sukupuolten välillä. Tutkijat ovat havainneet, että ns. "pehmeä", kotitöitä jakava mies joutuu ennen pitkää jätetyksi, koska nainen "tahtoo maskuliisempaa, "pahaa poikaa", jolle sukupuolierot ja -roolit ovat selkeämmät, mutta tämä ei koske muslimeita: Voisiko joku kuvitella, että Egyptissä naisten raiskaaja saisi tuhansia ihailijakirjeitä halukkailta naisilta, kuten suurrikolliset ja murhaajat saavat länsimaissa naisilta? Allah suojelkoon meitä tällaiselta roskalta.

Tämän lisäksi se, että jalkapallon pelaaminen on sallittua harjoittelun ja ruumiinkulttuurin syistä, ei ole estänyt muslimipelaajia edes harrastelija-sellaisia, sortumasta epäislamilaiseen käytökseen ja kielenkäyttöön pelaamisen aikana. Ottelun aikana huudellaan ja sanotaan jahiliyyah'ään rinnastettavia asioita ja monen ilmeestä on pääteltävä, että pelaaja on ärtynyt ja suuttunut täysin ilman shari'allista syytä eikä varmasti sano sillä hetkellä mitään hyvää eikä kannustavaa. Joten myöskään tällaiset pelaamiset eivät näytä täyttävän niitä ehtoja, joita oppineet ovat antaneet, eikä niissä kyetä välttämään niitä asioita, joista oppineet ovat meitä varoittaneet.

wa Sallallaahu 'ala sayydina Muhammad
Wa ashadu an Laa ilaaha illa Allah, wa astaghfiruhu wa atuubu ileih.

***

Maa Kes 30, 2014 5:10 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ramadan Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea