Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Raajojemme todistukset Tuomiopäivänä

Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Raajojemme todistukset Tuomiopäivänä
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf

Lähetä Raajojemme todistukset Tuomiopäivänä Vastaa lainaamalla viestiä
Tuomiopäivänä, syntisten raajat todistavat heidän omistajaansa vastaan.

Suurah Fussilat 41: 19-24

19. Jumalan viholliset ajetaan rivistöinä tuleen.
20. Ja kun he tulevat sen luo, heidän korvansa, silmänsä ja ihonsa todistavat heitä vastaan siitä, mitä he ovat tehneet.
21. He sanovat iholleen: ”Miksi todistat minua vastaan?” ja se vastaa: ”Allaah, joka antaa kaikelle puhekyvyn, on pannut minut puhumaan.” Hän on luonut teidät alussa, ja Hänen luokseen teidän on palattava.
22. Ette te voi toimia salassa, niin etteivät teidän korvanne, silmänne ja ihonne voisi todistaa teitä vastaan. Te vain luulette tietävänne sellaista, mitä Allaah ei muka tiedä.
23. Juuri se, mitä te luulitte Herrastanne, vei teidät tuhoon, ja te jouduitte perikatoon.
24. Vaikka he olisivatkin silloin kärsivällisiä, jää tuli heidän asuinsijakseen, ja vaikka he anoisivat armahdusta, ei heille annettaisi anteeksi.

Tafsir ibn Kathir

“Jumalan viholliset ajetaan rivistöinä tuleen” tarkoittaa, että näitä epäjumalanpalvojia tulee muistuttaa , että heidät kootaan Tuleen, ts. Helvetin ylläpitäjät kokoavat heidät ensimmäisestä viimeiseen saakka, aivan kuten Allaah on sanonut toisessa suurassa:

”Ja ajamme syntiset yhtenä laumana Helvettiin” 19:86

”Ja kun he tulevat sen luo” tarkoittaa, kunnes he seisovat sen reunalla,

”Heidän korvansa, silmänsä ja ihonsa todistavat heitä vastaan siitä, mitä he ovat tehneet” tarkoittaa että kaikki heidän teot, ensimmäiset ja viimeiset niistä, eikä yhtään kirjainta (tekoa) tulla piilottamaan.

“He sanovat iholleen: ”Miksi todistat minua vastaan?” He tulevat syyttämään heidän ruumiinjäseniään ja ihoaan kun ne todistavat heitä vastaan, jolloin heidän raajat vastaavat:
”Ja se vastaa: ”Allaah, joka antaa kaikelle puhekyvyn, on pannut minut puhumaan.” tarkoittaa, että Häntä ei voi vastustaa ja Hänen luokse tulemme palaamaan.

Al-Hafith Abu Bakr Al-Bazzar kertoi Anas Bin Malikin (ra) sanoneen: ”Allaahin Lähettiläs (saws) nauroi ja hymyili eräänä päivänä ja sanoi: ”Ettekö kysy miksi minä nauroin?” He sanoivat: ”Oi Allaahin Lähettiläs (saws) miksi sinä nauroit?” Hän (saws) vastasi:
“Olin yllättynyt siitä, kuinka palvelija tulee kiistelemään Luojansa kanssa Ylösnousemuksen Päivänä. Hän tulee sanomaan: ”Herrani, etkö Sinä luvannut minulle, että et tule kohtelemaan minua epäoikeudenmukaisesti.” Allaah tulee sanomaan: ”Kyllä.” Sitten mies sanoo: ”En hyväksy ketään todistajakseni kuin itseni.” Allaah tulee sanomaan: “Eikö se ole riittävää, että Minä ja jalot enkelit olemme todistajina?” Nämä sanat tullaan toistamaan useaan otteeseen, jonka jälkeen sinetti tullaan laittamaan palvelijan suun päälle ja hänen elimensä (tai ruumiinjäsenet) alkavat todistamaan mitä hänellä oli tapana tehdä. Tämän jälkeen hän sanoo: ”Menkää pois! Teidän takia minä kiistelin! (Anas Ibn Malikin kertomana sekä Ibn Abi Hatimin) Ja toisessa kerronnassa, jonka Abu Musa kertoi että:” Epäuskova tai tekopyhä tuodaan tilille ja hänen Luojansa tulee näyttämään hänelle tämän teot mutta tämä tulee kieltämään ne ja sanoo: Herrani, tämä enkeli on kirjoittanut jotain mitä en ole tehnyt.” Enkeli sanoo hänelle: ”Etkö tehnyt sitä tekoa, sinä ja sinä päivänä, siinä ja siinä paikassa?” Hän sanoo, ”En, Ylistetty Herra, en minä tehnyt sitä.” Kun hän tekee niin, hänen suunsa päälle asetetaan sinetti.” Al-Ash’ari (rahmatullah aleih) sanoi: “Mielestäni ensimmäinen ruumiinosa, joka tulee puhumaan on hänen oikea reisi.

Allaah sanoo:

”Ette te voi toimia salassa, niin etteivät teidän korvanne, silmänne ja ihonne voisi todistaa teitä vastaan.” Tarkoittaa, että heidän sisäelimet ja iho tulee sanomaan heille kun he syyttävät heitä siitä, että todistavat heitä vastaan. ”Et sinä ollut meiltä piilossa siltä mitä tapasit tehdä. Päinvastoin, avoimesti sorruit epäuskoon ja syntiin ja väitit ettet välitä koska et uskonut, että Allaah tietäisi kaikki sinun tekosi.”

Allaah sanoo:

”Te vain luulette tietävänne sellaista, mitä Allaah ei muka tiedä. Juuri se, mitä te luulitte Herrastanne, vei teidät tuhoon, ja te jouduitte perikatoon.” Tarkoittaa, että tämä paha ajatus, ts. uskomuksesi, että Allaah ei tiedä mitä teit, on se mikä on aiheuttanut tuhosi ja tehnyt sinusta häviäjän Allaahin edessä.

”Ja te jouduitte perikatoon” tarkoittaa sitä paikkaa Ylösnousemuksena, olet menettänyt itsesi ja perheesi. Iman Ahmad on tallentanut ’Abdullalta (ra) joka sanoi: ”Olin Ka’ban peitteiden alla piilossa kun kolme miestä tuli. Yksi mies oli qureishilainen ja kaksi hänen siskojen miehiä Thaqifikista tai mies Thaqifista ja kaksi hänen siskon miestä qureishilaisista. Heidän vatsansa olivat erittäin suuret ja he olivat aika tietämättömiä. He sanoivat joitain sanoja, joita en kuullut, kunnes yksi heistä sanoi: ” Luuletko, että Allaah kuulee nyt mitä me sanomme? Toinen vastasi: ” Jos nostamme ääntämme, Hän kuulee meidät mutta jos emme puhu lujaa, Hän ei kuule sitä.” Ja toinen heistä sanoi: ”Jos Hän kuulee meistä yhden asian, Hän kuulee kaiken.” Mainitsin tämän Profeetalle (saws) jonka jälkeen Allaah julisti seuraavat sanat: ”Ette te voi toimia salassa, niin etteivät teidän korvanne, silmänne ja ihonne voisi todistaa teitä vastaan.”…aina ”Ja te jouduitte perikatoon” asti.
Tämä on kuinka At-Tirmidhi on tämän kertonut. Ahmad ja Muslim ovat kertoneet myös samankaltaisen hadithin mutta eri kertojaketjulla.

Vaikka he olisivatkin silloin kärsivällisiä, jää tuli heidän asuinsijakseen, ja vaikka he anoisivat armahdusta, ei heille annettaisi anteeksi.” Tarkoittaa, että vaikka he kestäisivät sen kärsivällisyydellä tai eivät, he ovat Tulessa ja he eivät pääse sieltä pakoon tai löydä ulospääsyä. Ja vaikka he yrittävät miellyttää Allaahia ja tarjoavat tekosyitä, mitään ei tulla heiltä ottamaan vastaan. Ibn Jarir sanoo: “Tämä ayan tarkoitus (ja vaikka he anoisivat armahdusta): He tulevat pyytämään, että saisivat palata takaisin tähän maailmaan mutta tähän pyyntöön ei tulla vastaamaan. Tämä on sama kuin seuraava aaya:

“He vastaavat: “Herramme, kurja kohtalomme sai meistä yliotteen, ja me kuljimme harhaan. Herramme, anna meidän päästä täältä pois. Jos me teemme pahaa vielä uudestaan, silloin olemme todella väärintekijöitä.” Quraan 23:106-108

www.tafsir.com

Tii Hel 04, 2014 10:47 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa