Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Abu Mansur al-Amriki (1984-2013) -Rahimahullah-

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Yleinen Keskustelu Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Abu Mansur al-Amriki (1984-2013) -Rahimahullah-
Kirjoittaja Viesti
Abdullah Rintala



Liittynyt: 05 Kes 2010
Viestejä: 469

Lähetä Abu Mansur al-Amriki (1984-2013) -Rahimahullah- Vastaa lainaamalla viestiä


Abu Jihad ash-Shaami - Abu Mansur al-Amriki (1984-2013).

Syyskuun 12. 2013 aamunkoitteessa 'Umar al-Hammami, tunnettu nimellä Abu Mansur al-Amriki, sai shuhada'an ash-Shabaabin järjestämässä väijytyksessä Somalian eteläosassa lähellä Bardheren kylää. Abu Mansur al-Amriki oli vain kuusi päivää aikaisemmin ilmoittanut eronneensa ash-Shabaabistä erimielisyyksien seurauksena, mitkä olivat jo vuoden ajan johtaneet ash-Shabaabin salamurhayrityksiin Abu Mansuria kohtaan.

"Tänä aamuna al-Amrikia ja hänen kumppaneitaan vastaan hyökkäsivät hyvin aseistautuneet taistelijat. Lyhyen taistelun jälkeen al-Amriki ja hänen kaksi kollegaansa tapettiin. Useat heidän vartijoistaan pakenivat," kertoo Baaten kylän asukas Hussein Nur. Toinen kuolleista oli brittiläinen, pakistanilaistaustainen Usamah al-Britani. Kolmas taistelija, egyptiläinen Khadap al-Masri antautui.

"al-Amrikin ja hänen miestensä ja muiden taistelijoiden välillä oli tulitaistelu", kertoo Bardheren kylän asukan Mu'allim 'Ali.

Yksi Abu Mansur al-Amrikin taistelijoista kertoi BBC:lle heidän joutuneen ash-Shabaabin ylivoimaisen hyökkäyksen kohteiksi lähellä Dinsuurin kaupunkia. Hän sanoi ash-Shabaabin vieneen kahden länsimaalaisen ruumiit pois.

BBC kertoo, että Abu Mansur sekä Usamah al-Britani olivat molemmat kesäkuussa ash-Shabaabista eronneen Hasan Dahir Aweysin (1935-) liittolaisia. Hasan Dahir Aweys joutui klaaninsa Hawiyen pettämäksi, tyhjillä lupauksilla vapaudesta vastineeksi ash-Shabaabistä eroamisesta, tullakseen vain luovutetuksi Somalian viranomaisille. Hasan Dahir Aweys liittyi ash-Shabaabiin tämän yhdistäessä voimansa Hizbul-Islamin kanssa.

Viime lauantaina Somalian "oppineet" (eli Taaghuutin valtaistuinten kannattajat) julistivat ash-Shabaabin luopioiksi:

"Siinä sanottiin, että heille ei saa antaa turvapaikkaa, heitä ei saa tukea ja heidän läsnäolostaan on ilmoitettava ja kansalaisten on autettava kansainvälisiä turvallisuuspalveluja..."

Takfiriä varten järjestetyn konferenssin organisoi Somalian presidentti Hassan Sheikh Mohamud. Sinänsä hauskaa, että Islamista menee ulos nimenomaan auttamalla ei-muslimeita muslimeita vastaan.

Syyskuun 6. 2013 Abu Mansur kertoi piilottelevansa ash-Shabaabin johtajan Mukhtar Abu Zubairin (1977-), 'Godanen', määräämää tappokäskyä Bayn ja Bakoolin alueen metsissä. al-Shabaab oli pidättänyt hänen molemmat vaimonsa tiistaina 3.9. 2013 sen jälkeen kun ash-Shabaab oli tappanut heille turvatalon järjestäneen henkilön.

Kysyttäessä, tahtoisiko hän puhua Yhdysvaltain tai Somalian viranomaisille, hän vastasi:

"En ole ash-Shabaabistä, enkä al-Qa'idah'sta, vaan olen ehdottomasti Mujahid, joten tuomioni muutettaisiin al-Qa'idah-kytkennöistä terroristikytkennöiksi, joten ei olisi mitään väliä puhuisinko vaiko en."

Entä lähtisitkö takaisin Yhdysvaltoihin?

"Tuo ei ole edes mikään vaihtoehto. Paitsi ruumissäkissä."

Mikä tähän johti? Mitä nuo mainitut 'erimielisyydet ash-Shabaabin kanssa' ovat ehkä olleet?

Ennen mahdollisten erimielisyyksiä erittelyä on puhuttava ash-Shabaabin johtajasta Mukhtar Abu Zubairista ja häneen liittyvästä merkittävästä muutoksesta.

Kenialainen Mujahid, Saleh 'Ali Saleh Nabhan (1979-2009), al-Qa'idah'n Afrikan sarven vanhaa koulukuntaa, oli yksi ash-Shabaabin perustajista, toimi ash-Shabaabin taistelukoulutusleirillä kouluttajana, kouluttaen erityisesti ash-Shabaabiin taistelemaan saapuneita ulkomaalaisia, toimittaen myös ash-Shabaabille koulutettavien lisäksi aseistusta ja rahoitusta.

Hänet surmasivat yhdysvaltalaiset taisteluhelikopterit hänen ollessaan kuljetettavana taisteluajoneuvoksi muunnetussa Land Cruiserissa tunnin tulitaistelun päätteeksi Baraawessa syyskuun 15. 2009.

Toinen tapaus liittyy toiseen al-Qa'idah-veteraaniin, komorilaiseen Fazul Muhammadiin (1972-2011), tunnettu osallisuudestaan Yhdysvaltain Nairobin suurlähetystön pommitukseen vuonna 1998. Hän sai turvapaikan Somaliasta, jossa myöhemmin hänen kanssaan liittoutui Ahmed Godane eli Abu Zubair.

Fazul Muhammad menehtyi ollessaan matkalla ash-Shabaabin tuolloin hallitsemaan Dayniileen ajettuaan ilmeisesti vahingossa hallituksen tarkastuspisteelle, joka muuttui tulitaisteluksi.

Nämä kuolemat saivat Mukhtar Abu Zubairin vainoharhaiseksi. Hän uskoi molempien Jihad-veteraanien tulleen kavalletuiksi ja alkoi uskoa itsekin kokevansa saman kohtalon. Kaikkien muiden takaiskujen lisäksi, joista merkittävimpinä varmasti ash-Shabaabin menettämä ote Somalian etelä-ja keskiosista ja muut tappiot, Abu Zubairin kerrotaan alkaneen pelätä pettureita ash-Shabaabin keskuudessa.

Wa Allahu alam.

Joulukuussa 2012 Harakaat ash-Shabaab al-Mujahidiin julkaisi Abu Mansuria koskevan tiedotteen tämän julkaisemien twiittausten johdosta, joissa hän kertoi ash-Shabaabin uhanneen ja sittemmin yrittäneen saada hänet hengiltä:

"Harakat al-Shabaab al-Mujahidiin julistaa, että Abu Mansur al-Amriki ei millään tavalla, eikä missään muodossa, edusta Somalian Muhajiriinien näkemyksiä. Hänen ilmaisemansa mielipiteet, väitettämänsä eripurat ja videojulkaisut ovat ainoastaan tulosta henkilökohtaisista kaunoista, jotka versovat narsistisesta kuuluisuuden tavoittelusta ja ovat kaukana todellisesta tilanteesta.

Jihadin näyttämö koostuu kaikenlaisista ihmisistä. Eräistä heistä toisinaan nousee huomattavia henkilöitä, joilla ei useinkaan ole katetta ainutlaatuisuudelleen ja toisin kuin länsimainen media hänet esitti: suurena strategina, värvääjänä ja varainkerääjänä, Abu Mansur al-Amrikilla ei ole minkäänlaista johtoasemaa Harakat ash-Shabaab al-Mujahidiinissa.

Huolimatta tapahtumien yllättävistä käänteistä, Mujahidiinit eivät välittömästi rynnänneet torumaan häntä, vaan sen sijaan katsoivat sopivaksi noudattaa Profeetan (Sallallaahu 'alaihi wa Sallam) jaloa polkua tilanteen ratkaisussa: Naseeha eli neuvomalla veljeä.

Ihminen erehtyy, mutta Islamin Shari'ah on piirtänyt meille selvästi määritellyn tien mahdollisten erimielisyyksien ilmaantumisen sovittelussa ja korjaamalla muslimiveljien virheitä. Kuukausien ajan Mujahidiinit ovat tarjonneet neuvoja Abu Mansuurille yksityisesti ilman julkisesti häntä torumalla, kaikin mahdollisin tavoin peittäen hänen vikojaan, ylenkatsoen hänen puutteitaan ja piilottaen hänen muslimiummah'n edessä tekemiään suunnattomia virheitä toivoen Allahin johdattavan häntä ja meitä oikeamielisyyden tiellä, mikä on pakollista muslimeille tarjota oikeamielistä neuvoa uskonveljilleen, Koraanin ja Sunnah'n valossa, johdatusta oikeamielisyyttä kohti hakien. On valitettavaa, että kaikki yritykset ovat olleet tuloksettomia lukuisista kerroista huolimatta. Joten, kun henkilö hylkää veljiensä salassa antamat vilpittömät neuvot, on moraalisesti velvoitettua Mujahidiineille julkisesti kertoa muslimiummah'lle hänen piittamattomuudesta ja kovapäisyydestä kylväessään epäjärjestystä Ummah'n vartijoiden keskuuteen.

Sarjassaan videojulkaisuja -yhden niistä maaliskuussa
[2012], jolloin Kuffarit valmistelivat valloitustaan alemmalle Shabellen alueelle ja toista lokakuussa Islamilaista hallintoa vastaan, juuri kun kenialaiset olivat vallanneet Kismayon satamakaupungin alemman Jubban alueella- oli tarkoitus palvella laajempaa tarkoitusta. Täten julkaisujen ajoitus ja koko Itä-Afrikan kansojen hyökkäyksen Mujahidiineja vastaan eivät olleet täysin sattumia, vaan laskelmoituja yrityksiä viedä huomio eripuraisiin ääniin Mujahidiinien riveissä silloin, kun he olivat kovimman paineen alaisina vihollisistaan kylvätäkseen tuhoavia hajaannuksen siemeniä. Mutta Allah on kaikkien asioiden paras järjestelijä, joten siemenet eivät itäneet ja 'paha juoni osuu vain tekijäänsä.'

Pyydämme vilpittömästi anteeksi muslimiummah'lta yleisesti ja Mujahidiin-veljiltämme kaikilla Jihadin kentillä erityisesti joutuessaan näkemään moista lapsellisuutta Jihadin näyttämöllä, muistuttaen heitä, että Jihadin karavaani ei ole eikä tule radaltaan syöstyksi Allahin Tahdosta eikä tämän mahtavan ummah'n henkeä tallo mitkään tekaistut syytökset eivätkä halut, joilla omaa kuvaansa kiillottavat toivovat levittelevänsä hajaannuksen ja epäsovun siemeniä Jihadin sekä Mujahidiinien kustannuksella.

Uutisjulkaisu

Harakat ash-Shabaab al-Mujahidiin"


Huhtikuun 25. 2013 ash-Shabaabin taistelijat piirittivät Abu Mansurin talon viedäkseen hänet oikeuteen väitteistä ja herjauksista, joita hänen väitettiin puhuneen Abu Zubairia vastaan. Oikeudessa Qadhi ei lotkauttanut korvaansa syytöksille ja lähetti al-Amrikin kotiin, mutta häntä lähti seuraamaan aseistautuneet miehet, joiden kanssa ajauduttiin laukausten vaihtoon. Aseistautuneista miehistä menehtyi kenraali (?).

"Täyttä sodankäyntiä heitä vastaan, jotka puhuvat totuutta. Boikotointia, heimopolitiikkaa, salamurhaa, ohjushyökkäyksiä..." Abu Mansur kuvaili Twitterissään huhtikuun 29. 2013.

Mielenkiintoinen kohta noissa Abu Mansurin twiittauksissa on se, miten "terrorismintutkija" Jarrett Brachman kommentoi huhtikuun 25. kuluvaa vuotta ash-Shabaabin ensimmäistä Abu Mansurin murhayritystä:


@abumamerican no more rapping for you, insha'allah.. maybe the next one will take out your fingers?
Jarret Brachman ‏@Jarret_Brachman 25 Apr

https://twitter.com/abumamerican

Miten kuvaavaa, että "terrorisminvastaisen taistelun" osallinen ja useiden maiden hallitusten "terrorisminvastaisen taistelun" konsultti itse asiassa vahingoniloisena toivoo, että "terroristiorganisaatio" ottaisi terroriuhan kohteeksi joutuneen maanmiehensä hengiltä. Proxy war, indeed. [Viittaus rappaamiseen tarkoittaa Abu Mansurin useita kuffareita kiukuttaneisiin Amerikanvastaisiin nashiideihin, joista yhden nimi oli "Send me a Cruise Missile"-Abdullah R. huom].

Abu Mansuriin läheisesti kytkeytyvä kontakti nimeltään Abu Qa'qa antoi tilanteesta selvityksen jo tammikuun 18. 2013:

    "Kerron vain muutamista asioista, joita on ilmaantunut ja jotka ovat selvinneet. Pääasiat osapuolten välillä kerrotaan olevan sekä shari'allisia että strategisia.

    Yksi shari'allisista oli Harakat [ash-Shabaabin] ottaessa veroja ihmisiltä. Asia on epäselvä, joten kenelläkään ei todellisuudessa ole oikeutta aloittaa spekulointia perustuen vain omiin haluihin. Abu Mansurin ystävä mainitsi, että asia selvitellään pian, insha Allah.

    Toinen asia on ghaneeman jakamisen epäonnistuminen. Tämä on fiqh-mas'alah, joten Tiedon henkilön kuuluu analysoida se. Kuitenkin, kuten olen lukenut, enemmistö oppineista sanoo neljän viidesosan sotasaaliista jaettavan Mujahidiineille, vaikka en ole tietoinen onko tästä ijma' wa Allahu alam. Joten on mahdollista, että ash-Shabaab ei seuraa Jumhurin mielipidettä tai sitten olosuhteet on otettava huomioon. Miten tahansa sitä katsoo, en näe asiaa itsessään suurena seikkana.

    Kolmas asia liittyi ash-Shabaabin epäonnistumiseen kitkeä qat hallitsemiltaan alueilta. Täten myös Jemenin Ansaar ash-Shari'ah'aa pitäisi torua, koska samaa voisi sanoa heistä. Epäilen suuresti Abu Mansurin tarkoittavan al-Qa'idah'aa Arabian niemimaalla, koska pitää itseään enemmän heidän manhajinsa ja ideologian mukaisena kuin ash-Shabaabin. Ansaar ash-Shari'ah sekä ash-Shabaab molemmat päättivät, että paras keino kitkeä qat-ongelma oli astettaisen Islamilaisen tarbiyyah'n avulla -tämä saattaa olla viisain päätös ottaen huomioon, miten yleistä se on ihmisten keskuudessa.

    Lisäksi on tapauksia, joissa juuri tietyt Muhajiriinit joutuvat mystisesti ohjusiskujen kohteiksi: Abu Mansurin ystävä arvelisi ash-Shabaabillä olevan kätensä noissa salamurhissa (tosin selittämättä miten). Tämä on yksi pahimmista syytöksistä. Tästä voimme vain esittää arveluja, sillä meillä ei ole mitään tietoa näistä.

    Luullakseni todellinen ongelma ja erimielisyydet liittyvät strategisiin erimielisyyksiin. Ensinnäkin [Abu Mansur] syyttää ash-Shabaabin johtajia nationalismista [On myös esitetty, että Somalimaasta kotoisin oleva Abu Zubair jakaa johtoasemia omalle klaanilleen ja määrää eteläisen Somalian klaanien jäseniä taistelutehtäviin, kuten Rahanweyn-klaaniin kuuluvan Mukhtar Robowin kerrotaan esittäneen -Abdullah R huom.]. Tämä on yksityiskohtaisesti eritelty. Vaikka ash-Shabaabillä ei ole maailmanlaajuista visiota Jihadille, ainoastaan Somalian sisälle rajoitettu ei tarkoita heidän olevan nationalisteja, vaan parhaaksi ja tehokkaimmaksi toteamansa strateginen päätös. Taliban on tässä mielessä ash-Shabaabin kanssa samankaltainen. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ash-Shabaab olisi vapaa nationalismista, koska useilla sen jäsenillä on tämä negatiivinen piirre. Abu Mansurin väittämät johtajien nationalismista eivät ehkä johdu Somalia-keskeisyydestä, vaan jam'ah'n sisällä tapahtuvasta suosimisesta ja kaltoinkohtelusta. Mikäli näin on, meidän on vaiettava, koska asian tuntevat vain he, joita se koskee.

    Toinen esilletuotu asia on ash-Shabaabin kielto muiden ryhmien muodostamisesta, sillä Abu Mansur tahtoi kiistansa päätteeksi muodostaa erillisen Muhajiriinien prikaatin. Mikäli ash-Shabaab olisi päättänyt tämän olevan oikea ja tehokkain päätös todellisuudesta tietämykseensä pohjautuen, niin heitä ei voi siitä syyttää. Talibaneilla on sama politiikka: Mikäli tahtoo taistella maahantunkeutujia vastaan, on taisteltava heidän riveissään. Talibanin linja on seurausta oppimisestaan Jihadista Neuvostoliittoa vastaan. He näkivät Neuvostomiehityksen jälkeisen sisällissodan eri leirien keskuudessa, mikä oli yksi Afganistanin lähihistorian pimeimmistä lähihistorian vaiheista, jossa sadattuhannet menettivät henkensä -ja kaikki tappajat olivat vain hetkeä aikaisemmin Mujahidiineja Allahin Tiellä! Joten, pelastaakseen Afganistanin verenvuodatukselta ja taisteluilta miehityksen [Tällä hetkellä maata miehittää Yhdysvallat -AR huom.] jälkeen, Taliban aina kehotti ihmisten taistelemaan heidän riveissään sallimatta muiden ryhmien muodostamista. Samaa voidaan sanoa Somaliasta.
    Toinen huomautettava seikka on, että kaikki munaafiqit Somaliassa (kuten myös Afganistanissa) jatkuvasti syyttävät Mujahidiinien olevan ulkomaalaisten kontrolloitavina tai että he pelaavat ulkomaalaisten toimeksiannosta. Jos ash-Shabaab sallisi erillisen 'Muhajiriin-prikaatin', silloin se olisi suuri takaisku heidän näkökulmastaan ja munafiqiin ottaisivat ilomielin siitä hyödyn irti.

    Lopuksi, veli on edelleen vilpitön muslimi, joka on lähtenyt Allahin Tielle -joten meidän on oltava oikeudenmukaisia, vaikka olisimmekin eri mieltä. Henkilökohtaisesti olen erimieltä, miten hän käsitellyt koko tilannetta. Kuten sitä kuvailtiin, tämä on huono kuva Mujahidiineille ja osoittaa kuffareille mujahidiinien olevan keskenään jakaantuneita, ollen moraalinen yllyke valloittajille ja tuskastuttavaa muslimeille. Olen myös samaa mieltä siitä, että tämä johtuu 'salafi-fiqh'-mentaliteetista, mistä näin ollen salafi-mujahidiinit eivät ole vapaita. Wa Allahu alam.

    Loppujen lopuksi, Jihadissa ei ole kyse koskaan yksittäisistä henkilöistä. Jos komentajasta, johtajasta tai rivisotilaasta tulee shahid tai eriytyvät ryhmistä, niin tällaista elämä on, eikä totuus milloinkaan perustunut heihin.

    Allah tietää parhaiten, johdattakoon meitä kaikkia ja antakoon tawfiiq.



'Abdullah Rintala Dhul-Qa'dah 8. 1434 eli syyskuun 12. 2013.

***

Tor Syy 12, 2013 11:52 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Yleinen Keskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea