Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Musliminainen ja hänen vanhemmat

Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ihanteellinen musliminainen Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Musliminainen ja hänen vanhemmat
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf

Lähetä Musliminainen ja hänen vanhemmat Vastaa lainaamalla viestiä
Musliminainen ja hänen vanhempansa

Hän käyttäytyy heitä kohtaan ystävällisesti ja kunnioitettavasti (birr)

Yksi musliminaisen tärkeistä luonteenpiirteistä on vanhempiensa kunnioitus ja ystävällinen kohtelu. Islam määrää tähän monissa Koraanin ja Sunnah teksteissä, ja tätä on noudatettava riippumatta siitä minkälainen tyttären suhde hänen vanhempaansa on.

Hän huomio heidän aseman ja tietää velvollisuutensa heitä kohtaan

Allaah on nostanut vanhemmat tasolle, josta vain islam sallii heidän nauttia; heidän kunnioittamisensa on vain askeleen Allaahin uskomisen ja Hänen palvontansa alapuolella, kuten selviää monesta Koraanin jakeesta. Esimerkiksi:

“Palvokaa Jumalaa älkääkä asettako ketään Hänen rinnalleen. Kohdelkaa hyvin vanhempianne, sukulaisia, orpoja, köyhiä ja naapureitanne - olivatpa he sukulaisianne tai eivät - lähimmäisiänne, matkamiehiä ja orjia. Jumala ei rakasta itserakkaita ja ylpeitä ihmisiä”
[Suurah an-Nisaa 4:36]

Joten musliminainen, joka todella ymmärtää uskontaonsa opetukset, on ystävällisempi ja kunnioittavampi vanhempiaan kohtaan, kuin yksikään toinen nainen maailmassa. Tämä ei muutu silloinkaan, kun hän muuttaa pois kotoa ja perustaa oman perheen.

“Herrasi on säätänyt, että teidän tulee palvoa vain Häntä ja että teidän tulee tehdä hyvää vanhemmillenne, saavuttivatpa he molemmat tai vain toinen heistä korkean iän luonasi. Älä sano heille ´hyi¨, äläkä aja pois, vaan puhu heille ystävällisesti. Ole nöyrä ja levitä armon siipi heidän ylleen ja sano: “Herra, armahda heitä, sillä he kasvattivat minua, kun olin pieni.”
[Suurah al-Israa 17:23-24]

Musliminaisen lukiessa Koraanin jakeita, jotka käsittelevät tätä asiaa, hänen hyvyytensä heitä kohtaan lisääntyy, ja hän tekee kaikkensa, vaikka hänellä olisi aviomies, koti, lapsia, sekä muita vastuita.

“Me olemme käskeneet ihmisiä kohtelemaan hyvin vanhempiaan, mutta älä tottele heitä, jos he vaativat sinua asettamaan Minun rinnalleni muita jumalia, joista sinulla ei ole tietoa. Minun luokseni teidän täytyy palata, ja Minä kerron teille, mitä te olette tehneet.”
[Suurah al-’Ankabuut 29:8]

“Me olemme säätäneet ihmiselle hänen vanhemmistaan - onhan hänen äitinsä kantanut häntä vaivalla ja imettänyt kaksi vuotta: “Ole kiitollinen Minulle ja vanhemmillesi. Minun luonani on määränpää.”
[Suurah Luqmaan 31:14]

Aiheesta löytyy lukuisia ahadiitheja, kuten
‘Abdullaah ibn Mas’uud sanoi: Kysyin Profeetalta (saas), “Mitkä teot ovat Allaahista mieluisimmat? Hän vastasi, “Rukous, joka on suoritettu ajallaan.” Minä kysyin häneltä, “Ja mikä sen jälkeen? Hän (saas) sanoi: “Ystävällisyys ja kunnioitus vanhempia kohtaan.” Minä kysyin häneltä: “Entä sen jälkeen? Hän (saas) sanoi: “Jihaad Allaahin tähden. (Bukhari ja Muslim)

Profeetta (saas) siis laittoi tämän kahden todella tärkeän asian väliin, ajallaan suoritetun rukouksen sekä Jihadin.

Kun Sa’d ibn Abi Waqqaasin äiti vastusti hänen poikansa muslimiksi tuloa, hän sanoi pojalleen: “ Jätä islaam tai minä menen nälkälakkoon kunnes kuolen. Sitten tulet häpeämään kaikkien arabien edessä, kun he sanovat että hän on tappanut äitinsä.” Sa’d sanoi hänelle, “ Sinun kuuluisi tietää Allaahin vuoksi, että vaikka sinulla olisi sata sielua ja ne kaikki lähtisivät sinusta yksi kerrallaan, en ikinä jättäisi islamia.” Sen jälkeen Allaah (swt) toi alas ayan, jonka Profeetta (saas) lausui muslimeille. Ayah jossa Sa’dia toruttiin julmasta tavasta vastata äidilleen:

“Älä tottele heitä, jos he painostavat sinua asettamaan Minun rinnalleni muita jumalia, joista sinulla ei ole tietoa, mutta ole heitlle ystävällinen tässä maailmassa, ja seuraa niiden tietä, jotka kääntyvät Minun puoleeni…”
[Suurah Luqmaan 31:15]

Vanhempien kunnioittamisesta ja heidän tottelemisensa nopeudesta kertoo mm. Profeetan (saas) kertoma tarina Jurayjista, hartaasta palvojasta. Hän rukoili, äiti kutsui häntä mutta hän jatkoi rukoustaan. Äiti kutsui häntä taas, ja tämä jatkoi rukoustaan, äiti kutsui 3.kerran, ja tämä jatkoi rukousta. Josta äiti teki du’ a, että poika ei kuole ennen kuin on nähnyt prostituoidun kasvot. Samassa paikassa oli huora, joka oli tehnyt zinaa paimenen kanssa ja tullut raskaaksi. Huomattuaan tilansa, paimen käski hänen vastata kysyjille, että isä oli Jurayj. Hän teki niin, joten ihmiset menivät ja tuhosivat paikan, jossa hän tapasi rukoilla. Hallitsija toi hänet toriaukiolle, ja matkalla Jurayj muisti äitinsä dua’n ja hymyili. Kun hänet tuotiin rangaistavaksi, kysyi hän lupaa rukoilla kaksi rakaa, sitten pyysi vastasyntyneen tuotavan hänen luokseen ja kuiskasi tämän korvaan “kuka on sinun isäsi?”. Lapsi sanoi “Isäni on se ja se paimen.” Ihmiset sanoivat Laa ilaaha illalLaah, Allaahu akbar ja sanoivat rakentavansa Jurayjille uuden talon kullasta. Hän kieltäytyi ja käski rakentaa sen kuten se oli, tiilestä ja mudasta. Koskien tätä Bukharin kertomaa tarinaa Profeetta (saas) sanoi: Jos Jurayjilla olisi ollut tarpeeksi tietoa (sound knowledge), hän olisi tiennyt, että äitinsä kutsuun vastaaminen on tärkeämpää kuin jatkaa rukoustaan.” Täten fuqahaa’ sanoivat, että jos rukoilee naafil-rukousta ja vanhempi kutsuu, rukous pitää keskeyttää ja vastata hänelle.

Hadith siitä, miten tietoisia ja tunnollisia sahabat olivat tämän noudattamisessa;
Juhaynah tuli Profeetan (saas) luokse ja sanoi: “ Äitini teki valan (nadhr) tehdäkseen Hajjin mutta hän ei ehtinyt tehdä Hajj ennen kuin hän kuoli. Suoritanko Hajjin hänen puolestaan?” Hän (saas) sanoi, “Kyllä, mene ja suorita Hajj hänen puolesta. Jos tietäisit, että äidilläsi on velkaa, etkö maksaisi sitä pois hänen puolesta? Maksa Allaahille ne jotka kuuluvat Hänelle, sillä Allaah on etusijalla. (has more right to be paid of)

Hän on ystävällinen ja kunnioittava vanhempiaan kohtaan vaikka he eivät olisi muslimeita

Asma’ bint Abi Bakr al-Siddiiq (raa) sanoi: “ Äitini tuli luokseni ja hän oli mushrik (epäjumalanpalvoja) Profeetan (saas) aikaan. Kysyin Profeetalta (saas), “Äitini tuli luokseni ja pyysi apuani, tulisiko minun auttaa häntä? Hän (saas) sanoi, “Kyllä, ole yhteydessä äitiisi ja auta häntä.” (Bukhari & Muslim)
Mies kysyi Sa’id ibn Musayyabilta (raa): “ Olen ymmärtänyt kaikki ayat ystävällisyydestä ja kunnioituksesta vanhempia kohtaan, paitsi kohdan “address them in horour” ( puhuttele heitä kunnioittavasti?) Kuinka voin puhutella heitä kunnioitettavasti?” Sa’id vastasi: “ Se tarkoittaa, että sinun tulee puhutella heitä kuin palvelija puhuttelee isäntäänsä/emäntäänsä.” Ibn Siririllä (raa) oli tapana puhua äidilleen pehmeällä äänellä, aivan kuten sairas ihminen, kunnioituksesta äitiänsä kohtaan.

Hänen on erittäin vaikea olla tottelematta vanhempiaan

Aivan kuten musliminainen kiirehtii kohtelemaan vanhempiaan hyvin, hän myös pelkää tehdä syntiä olemalla heille tottelematon, sillä hän ymmärtää tämän isoihin synteihin (al-kabaa’ir) laskettaviin synnin valtavuuden, sekä on myös tietoinen siitä luvatusta rangaistuksesta. Islam rinnastaa tottelemattomuuden vanhempiaan kohtaan siihen, että asettaa Allaahin rinnalle partnereita; sekä rinnastaa vanhempien kunnioittavan kohtelun todelliseen uskoon.

“…Osoita kiitollisuutta Minulle ja vanhemmillesi…” [Suurah 31:14]

Eli kiitollisuuden osoittaminen vanhemmille jää toiseksi vain kiitollisuuden osoittamiselle Allaahia kohtaan. Eli ystävällisyydellään ja kunnioituksellaan äitiään kohtaan Uways ansaitsi niin korkean aseman, että Profeetta (saas) suositteli sahaboita etsimään hänet ja pyytämään häntä rukoilemaan heidän puolestaan. Joku nainen voi elää helppoa ja ylellistä elämää miehensä kodissa ja olla niin kiireinen miehensä ja kasvavien lastensa kanssa, ettei hänellä ole aikaa vanhemmilleen, joten hän laiminlyö heitä. Mutta kunnollinen musliminainen on turvassa sellaisilta virheiltä, sillä hän lukee Koraania ja Sunnan määräyksiä vanhempia koskien, joten hän kiirehtii kohtelemaan heitä hyvin niin paljon kuin hänen voimavaransa ja aikansa vain sallivat hänen tehdä.

Hän kohtelee heitä ystävällisesti

Islamin arvot sisäistänyt musliminainen kohtelee vanhempiaan hyvin ja valitsee parhaan tavan puhua heidän kanssaan; kohteliaasti, kunnioitettavasti sekä nöyrästi, muistaen aina Allaahin sanat:

“Herrasi on säätänyt, että teidän tulee palvoa vain Häntä ja että teidän tulee tehdä hyvää vanhemmillenne, saavuttivatpa he molemmat tai vain toinen heistä korkean iän luonasi. Älä sano heille ´hyi¨, äläkä aja pois, vaan puhu heille ystävällisesti. Ole nöyrä ja levitä armon siipi heidän ylleen ja sano: “Herra, armahda heitä, sillä he kasvattivat minua, kun olin pieni.”
[Suurah al-Israa 17:23-24]

Jos vanhempi tai vanhemmat ovat jotenkin harhassa todellisesta islamista, tunnollinen muslimityttären tulisi tässä tapauksessa lähestyä heitä hellavaraisella tavalla. Hänen ei tulisi tuomita heitä ankarasti, vaan hän pitää yrittää vakuuttaa heitä vankoilla todisteilla, terveellä järjellä, viisailla sanoilla ja kärsivällisyydellä. Musliminaista vaaditaan kohtelemaan vanhempiaan hyvin vaikka he olisivatkin mushrikuun. Vaikka hän tietää, että shirk on pahin synneistä, tämä ei estä häntä noudattamasta islamin suvaitsevaista sharii’aa:

“Me olemme säätäneet ihmiselle hänen vanhemmistaan - onhan hänen äitinsä kantanut häntä vaivalla ja imettänyt kaksi vuotta: “Ole kiitollinen Minulle ja vanhemmillesi. Minun luonani on määränpää. Älä tottele heitä, jos he painostavat sinua asettamaan Minun rinnalleni muita jumalia, joista sinulla ei ole tietoa, mutta ole heille ystävällinen tässä maailmassa, ja seuraa niiden tietä, jotka kääntyvät Minun puoleeni…”
[Suurah Luqmaan 31:14-15]

Ystävällisyys ja kunnioitus vanhempiaan kohtaan on tärkeä asia islamissa, sillä se saa alkunsa vahvimmasta ihmissuhteesta, lapsen ja hänen äitinsä ja isänsä välisestä siteestä. Mutta tämän siteen, niin suuri kuin se onkaan, on tultava toiseksi uskon siteille. Jos vanhemmat määräävät lastaan tekemään jotain mikä on haraam, hän ei saa totella heitä, sillä ei ole tottelevaisuutta luodulle siinä, missä on epätottelevaisuutta Luojalle, ja mikään side ei saa ylittää uskon sidettä Allaahiin.

Musliminainen on hyväkäytöksinen vanhempiaan kohtaan kaikissa tilanteissa, eikä säästele vaivojaan yrittäessään ilahduttaa heitä kaikin mahdollisin islamin sallimin tavoin. Joten hän tarkistaa heidän kuulumisiaan ajoittain, vierailee heidän luonaan usein ja tervehtii heitä iloisesti hymyillen, rakastavalla sydämellä, ilahduttavilla lahjoilla sekä ystävällisillä sanoilla.

Heidän kuolemansa jälkeen hän osoittaa kunnioitustaan ja rakkauttaan rukoilemalla ja antamalla hyväntekeväisyyttä vanhempiensa puolesta, sekä maksamalla heidän velkansa. Tämän jalon asenteen, vanhempien hyvän kohtelun, tulisi jatkua aina, huolimatta siitä, miten monimutkaiseksi elämä muuttuu, miten korkeaksi elämämäisen hinta nousee, ja miten paljon taakkaa ja vastuuta henkilöllä on. Tämä asenne on merkki niistä rikkaista tunteista ja kiitollisuudesta, joita muslimit tuntevat vanhempaa sukupolvea kohtaan, sillä nämä ovat tehneet niin monia uhrauksia heitä kohtaan kun he itse olivat eniten ystävällisien sanojen, lohdutuksen ja avun tarpeessa. Tämä asenne tulee suojelemaan ihmisiä kovasydämisyydeltä ja kiittämättömyydeltä, ja mikä parasta, se tulee avaamaan heille Paratiisin portit.

Sun Maa 21, 2010 9:14 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Tässä niin loistava muistutus luento vanhempien tottelemisesta!

http://www.youtube.com/watch?v=1hNYckvQzlk&feature=youtube_gdata_player

Kes Hel 08, 2012 2:08 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ihanteellinen musliminainen Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa