Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Kypsyys ja miehisyys

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Kypsyys ja miehisyys
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Kypsyys ja miehisyys Vastaa lainaamalla viestiä
As salaamu aleikum wa rahmatullaahi wa barakaatuh,

Seuraavan artikkelin tarkoitus ei ole halveksia ketään vaan vakavalla äänellä kannustaa ja kenties asettaa kipua veljiemme rintoihin. Lempeä puhe ja rauhallinen kannustus vastuunkantamisesta ei aina ole se oikea keino saada viestiä perille wa Allaahu alam. Tässä loistava artikkeli miehisyydestä, joka tuottaa tuskaa niin kääntää kuin lukeakkin. Haikeasti kaivaten Profeettamme ja hänen jaloja seuralaisia ja seuraajia, jotka ovat kuolleet sukupuuttoon tai ovat vuorilla tai vangittuna. Allaah lisätköön heidän kaltaisiaan meidän joukossa. Aamin.
.....
Kypsyys ja miehisyys

Kaikki ylistykset ja kiitokset kuuluvat Allahille. Todistan, että ei ole muuta palvomisen arvoista kuin Allaah ja, että Muhammad on Hänen Palvelijansa ja Lähettiläänsä. Allaah korottakoon hänen asemaansa niin kuin myös hänen (saws) perheensä ja seuralaistensa asemaa.

Mitä kypsyys sitten tarkoittaa?

Se ei välttämättä tarkoita vanhaa ikää. Usein jopa 70-vuotiaalla vanhalla miehellä on sydän, joka vastaa 7-vuotiasta, iloiten hassuista asioista ja itkien pienistä seikoista. Kyseiset ihmiset ovat lukittuina miesten vartaloihin. Kun taas toistaalta, voit löytää nuorukaisen, jonka tavat, käyttäytyminen sekä ajattelutapa on kuin täysikasvuisella miehellä.

Kypsyyttä ei saavuteta voimakkaalla vartalolla, suurella sydämellä koska Allaah on kuvaillut mitä teeskentelijät sanoivat Suurah al-Munaafiquunissa 63:4:

”Kun näet heidät, heidän muotonsa tekee sinuun vaikutuksen…”

Mutta he ovat mitättömän arvoisia Allaahin edessä vaa’alla, aivan kuten Profeetta (saws) sanoi: ”Tuomiopäivänä tuodaan kookkaita ihmisiä eteen [tuomiolle], joiden arvo Allaahin vaa’alla tulee olemaan vähemmän kuin hyttysen siipi.” [Al-Bukhaari & Muslim]

’Abdullaah Ibn Mas’uudilla, radiallaahu anhu, oli erittäin ohuet jalat. Kerran Profeetta (saws) lähetti hänet hakemaan hänelle (saws) jotain puun latvasta. Kun hän kiipesi puuta pitkin, hänen jalkansa paljastuivat ja jotkut seuralaiset nauroivat nähdessään kuinka laihat ne olivat, josta Profeetta (saws) sanoi: ”Mitä te nauratte? Totisesti Abdullan jalka on painavampi Tuomiopäivän vaa’alla kuin Uhudin vuori.” [Ahmed]

Kypsyyttä ei mitata kuinka paljon rahaa ihminen omistaa tai kuinka tärkeä hän vaan se liittyy hänen luonteenpiirteisiinsä. Sen voi mitata kuinka kunnianhimoinen, päättäväinen ja lujakestoinen hän on, kuinka kaukana hän on turhuuksista, kuinka paljon hän kestää, kuinka hän suorittaa velvollisuutensa ilman että vaatii oikeuksiaan ja kuinka hyvin hän arvostaa omia velvollisuuksiaan, hänen Luojaansa kohtaan, hänen kotiaan, uskontoaan sekä kansaansa kohtaan.

Kypsyys on ominaisuus, jota kunniahimoiset pyrkivät saavuttamaan ja ylläpitämään. Vakavat miehet pyrkivät nostamaan tasoaan sen kautta. Se on perustavan luontainen ominaisuus, jota jokaisen tulisi kilvoitella saadakseen ja saavuttaakseen sen. Sillä monet, jotka ovat menettäneet kypsyyden etiketin ja näin ollen heistä on tullut mitättömiä ja kelvottomia miehiä.

Kypsyys saavutetaan asettamalla vahva usko sydämeen. Se muodostuu oikeanlaisella istutuksella ja rakentuu hyvien esimerkkien seuraamisella. Monelle ihmiselle, kypsyyden mitta perustuu materiaaliseen mittaan, eli kun he näkevät miellyttävän näköisen henkilön, jonka vartalo on vahva ja jolla on paljon rahaa, he pitävät tätä aikuisena miehenä. Kun taas islamissa, todellisen miehen mitta on sen kaltainen mies, jonka teot ovat oikeamielisiä ja jonka tavat ovat hurskaat. Sahl, radi Allaahu anhu, kertoi: ” Kerran eräs mies meni Profeetan (saws) ohi ja hän (saws) kysyi seuralaisiltaan: ”Mitä sanot tästä miehestä?” He vastasivat: ”Jos hän kysyy naisen kättä (avioliittoon), nainen tulisi antaa hänelle avioliittoon ja jos hän puhuu jonkun puolesta, hänen puheensa tulisi hyväksyä ja jos hän puhuu, häntä tulisi kuunnella.” Allahin Lähettiläs (saws) pysyi hiljaa. Myöhemmin yksi köyhistä muslimeista meni ohitse ja Allahin Lähettiläs (saws) kysyi hänen seuralaisiltaan: ”Mitä mieltä olette tästä miehestä?” He vastasivat: ”Jos hän kysyy naisen kättä (avioliittoon), hän ei ansaitse päästä avioliittoon ja jos hän puhuu jonkun puolesta, tätä ei tule hyväksyä ja kun hän puhuu, häntä ei pidä kuunnella.” Jonka jälkeen Allahin Lähettiläs (saws) sanoi: ”Tämä köyhä mies on parempi kuin monta ensimmäistä miestä, vaikka heitä olisi maa täynnä.” [Bukhari]

Oikeamielisten mielipiteiden ja kauniiden sanojen esittäminen osoittaa todellista kypsyyttä. Se on avunantoa ja auttamista. Se on vastuunkantamista islamin monoteismin puolustamista ja muiden neuvomista. Allaah sanoo Suurah al-Qasasissa 28:20

Silloin saapui mies kaupungin toiselta puolelta juosten ja sanoi: ”Mooses, ylimykset pohtivat mitä tehdä ja aikovat surmauttaa sinut. Pakene! Minä annan sinulle vilpittömän neuvon.”

Kypsyys, aikuisuus on sitä, että on vankka sanoissaan, julistaen totuutta ja varoittaen Allahin tottelemattomuudesta viisaudella. Aivan kuten Allaah kertoo meille uskovasta miehestä Faaraon joukoissa, Suurah al-Ghaafirissa 40:28

”Eräs Faaraon perheenjäsen, joka uskoi mutta oli kätkenyt uskonsa, sanoi: ”Surmaatteko te miehen vain sen tähden, että hän sanoo: ”Jumala on minun Herrani”. Onhan hän esittänyt teille Herranne selkeät todisteet…”

Kypsyyttä on pysyä antautuneena ja kohdata koettelemuksia, poikkeavuuksia ja houkutuksia vahvuudella. Allaah sanoo Suurah an-Nuurissa 24:37

”Miehet, joita kauppa ja myyminen eivät saa unohtamaan Allahia, rukouksia ja almujen antamista. He pelkäävät päivää, jona sydän pamppailee ja katse pälyilee levottomana.”

Kypsyyttä on olla totuudenmukainen sopimuksissa ja täyttää ne. Se on myös sitä, että pysyy lujana oikealla tiellä. Allaah sanoo Suurah al-Ahzaabissa 33:23:

”Jotkut uskovista ovat toteuttaneet lupauksen, jonka ovat antaneet Allahille: toiset ovat jo kulkeneet matkansa päähän (kuolemaansa), toiset vielä odottavat, eivätkä ole pettäneet (lupaustaan).”

He, jotka nautiskelevat unelmissaan ja nautinnoissaan ja joilla ei ole mitään tavoitteita ja jotka hylkäävät Taivaiden ja Maan Herran käskyt, heitä ei voida käsittää kypsinä. He ovat ihmisiä, joilla on aikuisten vartalot mutta heillä ei ole viisautta puheessaan. Moiset ihmiset ovat omien halujensa ja himojensa orjia ja me emme puhuttele heitä emmekä viittaa heihin. Me puhuttelemme heitä, joita Koraani puhuttelee, kuten Allaah sanoo Suurah al-Furqaanissa 25:63-67:

”Armollisen palvelijoita ovat ne, jotka kulkevat nöyrinä maassa ja kun tietämättömät puhuttelevat heitä, he vastaavat: ”Rauha!”, ja ne jotka viettävät yönsä seisten ja kumartaen, ja ne, jotka sanovat: ”Herramme, käännä Helvetin rangaistus pois miestä.”- Se onkin raskas rangaistus ja paha lepopaikka ja asunto. Armollisen palvelijoita ovat ne, jotka kuluttaessaan eivät tuhlaa eivätkä kitsastele, vaan ovat kohtuullisia niiden välissä.”

Seuraavat seikat ovat joitain niistä ominaisuuksista, jotka omaavat kypsyyttä:

Puhuen, muistaen ja mainiten Allaahia usein ja kieltäytyy antamasta tämän maailman viedä mukanaan ja näin unohtaen Tuonpuolisen.

Oikeanlainen huolenpito perheestään. Profeetta (saws) sanoi: “Jokainen teistä on vartija (tai huolenpitäjä) ja (teitä) tullaan kyselemään heistä, joista olitte vastuussa (jotka olivat vastuullanne).” Se ei vaikuta miehen miehisyyteen tai kypsyyteen vaikka auttaa vaimoaan kotonaan, aivan kuten oli Profeetan tapa auttaa vaimojaan. Eikä myöskään vitsailu/leikkiminen vaimon kanssa vaikuta miehisyyteen.

Asiat, jotka tuhoavat miehen miehisyyden ovat:

1. Mustasukkaisuuden menettäminen vaimosta, jolloin hän ei käske häntä käyttämään kunnon hijaabia (islaminen vaatetus naisille, ei pelkkä huivi!)

2. Välinpitämättömyys vaimonsa taikka tyttärensä osallistumisesta sellaisiin tapahtumiin, joissa miehet ja naiset ovat sekoittuneet keskenään tai jättämällä hänet yksin ei-mahram seuraan.

3. Antaen vaimolleen täyden vapauden tehdä mitä haluaa ja mennä mine haluaa tai matkustaa yksin. Tämä viittaa suojelevan mustasukkaisuuden puutteeseen, josta Profeetta (saws) on sanonut: ”Mies, jolla ei ole suojelevaa mustasukkaisuutta, ei tule astumaan Paratiisiin.”

4. Johtamisen roolin luovuttaminen vaimolle.

Seuraavat seikat voivat olla joitain syitä miksi joku voi menettää miehisyytensä:

1. Heikkojen alistaminen

Profeetta (saws) näki miehen lyömästä hänen miesorjaansa, joten Profeetta (saws) sanoi hänelle: ”Pelkää Yhtä (the One), Joka on enemmän kykenevä satuttamaan sinua kuin sinä tätä orjaa.” Mies kääntyi ympäri ja näki, että se oli Profeetta ja että hän (saws) näytti erittäin vihaiselta. Joten hän sanoi välittömästi: ”Oi Allaahin Lähettiläs! Hän on vapautettu Allaahin tähden.” Josta syytä, Profeetta (saws) sanoi: ”Vannon kautta Allahin! Jos et olisi sanonut tätä, sinua olisi rangaistu Helvetissä.”

2. Pitäen kiinni siitä käsityksestä, että on enemmän mies kun rikkoo lupauksensa.

3. Valehtelu välttääkseen nolon tilanteen.

Profeetta (saws) etsi miehiä, jotka omasivat kypsyyttä ja miehisyyttä. Hän (saws) pyysi Allaahilta sanoen: ”Oi Allaah! Tuo islamiin voimaa ja kunniaa, jommankumman kautta näistä miehistä, joka on Sinulle rakkaampi: Abu Jahl tai ’Umar ibn Al-Khattaab.”’Umar, radi Allaahu anhu, oli rakkaampi näistä kahdesta joten hänestä tuli muslimi ja suuri islamin tukija. [At-Tirmithi] Ibn Mas’uud, radi Allaahu anhu, tapasi sanoa: ”Sen jälkeen kun ’Umarista tuli muslimi, muslimit pystyvät tekemään monia asioita, joita he eivät ennen voineet tehdä.” [Al-Bukhari]

‘Umarin miehisyys ja kypsyys ei ollut hänen vahva vartalo taikka sotilaallinen kyvykkyys koska oli monia qureishilaisia jotka olivat voimakkaampia kuin hän. Hänen kypsyys piili hänen lujassa uskossaan ja kunnianhimossaan, joka pakotti toiset ihannoimaan häntä. Kaikki seuralaiset muuttivat, lähtivät Mekasta salaa paitsi ’Umar (ra), joka lähti julkisesti sen jälkeen kun oli tehnyt sen selväksi epäuskovaisille ja haastaen heidät peräänsä mutta kukaan ei heistä uskaltanut tehdä sitä.

‘Umar (ra) asetti ohjelmia asentaakseen miehisyyttä ja kypsyyttä kun hän sanoi: “Opettakaa lapsillenne keihäänheittoa/jousiammuntaa, uimista ja ratsastusta ja kertokaa heille se mikä on hyvää runoudesta.”

‘Umar Ibn Al-Khattaab, radi Allaahu anhu, istui kerran eräässä talossa Medinassa seuralaistensa kanssa. Hän kysyi heiltä: ”Toivokaa jotain.” Yksi heistä sanoi: ”Toivon, että minulla olisi niin paljon kultaa, että voisin täyttää sillä koko tämän talon, jotta voisin käyttää sen jihadiin.” ’Umar kysyi uudestaan: ”Toivokaa jotain.” Toinen mies sanoi: ”Toivon, että tämä talo olisi täynnä jalokiviä ja helmiä, jotta voisin käyttää ne kaikki jihadiin ja hyväntekeväisyyteen Allahin vuoksi.” ’Umar kysyi sitten kolmatta kertaa: ”Toivokaa jotain.” Hänen seuralainen sanoi: ”Me emme tiedä mitä sanoa, oi uskovaisten johtaja.” Johon ’Umar, radi Allaahu anhu sanoi: ”Toivon, että tämä talo olisi täynnä miehiä, jotka olisivat Abu ’Ubaydah ibn Al-Jarran, Mu’aath bin Jabalin ja Saalimin kaltaisia, jotka tekevät töitä Abu Huthayfalle, jotta voi käyttää heitä levittämään Allahin sanaa eteenpäin.” Allaah olkoon häneen tyytyväinen, sillä hän tiesi mitä sana ummah totisesti tarkoitti…se vaatii todellisia miehiä.

Eräällä sotaretkellä Khaalid ibn Al-Waliid (ra) oli piiritettynä Al-Hiirassa ja hän pyysi Abu Bakria (ra) lisäjoukkoja. Abu Bakr lähetti vain Al-Qa’qaa’ ibn Amr At-Tamiimin ja sanoi: ”Armeijassa, jossa on miehiä, jotka ovat kuin Al-Qa’qaa’ ei tule koskaan kohtaamaan tappiota.”

Abu Bakrilla (ra) oli tapana sanoa: ”Pelkkä Al-Qa’qaa’n ääni armeijassa on parempaa kuin tuhat taistelijaa.” Kun ’Amr ibn Al-’Aas (ra) pyysi lisävarustuksia ’Umarilta (ra) Egyptin islamilaisen valloituksen aikana, ’Umar kirjoitti hänelle: ”Olen lähettänyt sinulle 4000:tta miestä vastaavan joukon, joista jokainen vastaa tuhatta miestä: Az-Zubair ibn Al-’Awwaamin, Al-Miqdaad ibn ’Amrin, ’Ubaadah ibn As-Saamitin ja Maslamah ibn Makhladin.” (Radi Allaahu anhumaa)

Oi muslimit! Minkälaisia miehiä me tarvitsemme?

Seuraava tarina kertoo sen meille. ’Umar ibn Al-Khattaab (ra) ohitti kerran ryhmän poikia, jotka olivat pelaamassa. Kun he näkivät hänet, juoksivat he kaikki karkuun paitsi yksi heistä, joka oli ’Abdullah ibn Az-Zubair (ra). ’Umar (ra) kysyi: ”Miksi et juoksenut karkuun ystäviesi mukana?” Hän vastasi: ”Oi uskovien johtaja! En ollut tekemässä mitään väärää, jotta minun olisi pitänyt pelätä sinua ja tie ei ollut kapea, siinä oli tarpeeksi tilaa sinulle mennäksesi ohitse.”

Nuori poika astui kerran yhteen Umayyidin kalifin palatsiin kysyäkseen häneltä jotain heimonsa puolesta. Kalifi sanoi: ”Lähettäkää vanhempi mies edustamaan teidän kansaanne.” Poika vastasi: “Oi uskovaisten johtaja! Jos johtajuus on saavutettu iän hyveillä, silloin olisi ollut monia muita arvostetumpia kalifiksi kuin sinä.” Nämä ovat hienoja esimerkkejä kypsyydestä, ikään katsomatta ja meillä muslimeilla on näistä monia esimerkkejä kautta historian. Valitettavasti nykyaikana, meillä on liian monta aikuista, joiden kunnianhimo ja luonteenpiirteet vastaava lapsen tasoa.

Parasta mitä mikään hallitus voi tehdä ja suurin rooli mitä mikään opetusjärjestelmä voi opettaa ja hienoin asia missä voidaan tehdä yhteistyötä, on tuottaa todellisia, kypsiä aikuisia miehiä muslimien yhteisöissä. Parhaimmat miehet olivat heitä, jotka Profeetta (saws) opetti. Nykyään se on päinvastaista. Tämän päivän muslimit saavat vaikutteita meidän vihollisilta ja heidän myrkkynsä leviää eri keinoin ja jäljelle jää vain muutamia todellisia miehiä.

On kivuliasta ja pysäyttävää kuulla islamia oppineen sanovan surullisesti: “Mikä suuri uskonto islam onkaan! Kunpa olisi todellisia miehiä sitä levittämään!” Tällä uskonnolla, jolta puuttuu todelliset miehet, on yli miljardi seuraajaa. Mutta niin kuin Profeetta (saws) kuvaili heitä: ”Kelvottomia ja voimattomia, aivan kuten vaahto tulvan päällä.” [Ahmad]




_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Tii Mar 08, 2011 11:43 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1855

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Oi muslimit!

Jos Allaah on siunannut ihmistä vahvalla uskolla, sen lisäksi, että täyttää miehuuden ominaisuudet, silloin hän on selvinnyt jo pahan tilanteen yksistään. Tästä esimerkiksi Muusan (aleihi salaam) tarina, kun hän tappoi Qibtin. Allaah sanoo Suurah al-Qasasissa 28:20

”Silloin saapui mies kaupungin toiselta puolelta…”

Allaah sanoo myös Suurah Yaa Siinissä 36:20

”Kaupungin toiselta laidalta kiirehti mies…”

Molemmissa jakeissa käytettiin mies-sanaa yksikkö muodossa. Yksi mies pelasti tilanteen. Hänellä oli uskon lujuutta eikä tuntenut oloansa yksinäiseksi ja haavoittuneeksi siitä huolimatta, että oli ainoa uskova perheestään. Mies, joka mainitaan Suurah al-Qasasissa, meni Muusan luokse, kertoen Faaraon suunnitelmista Muusaa vastaan ja antoi hänelle vastauksen ongelmaan. Hänen tuli lähteä siitä kylästä missä oli, yksinään. Mies, joka mainitaan Suurah Yaa-Siinissä, haastoi harhaanjohdatettujen johtajat. Hän julkisesti julisti heidän seuralaisten edessä, että hän tuki Lähettiläitä ja että heidän tulisi tehdä samoin.

Allaahin palvojat! Se ei ole heijastus miehisyydestä nuorilla miehillä, jotka ikätovereittensa painostuksesta tekevät hyviä tekoja kun näkevät muidenkin tekevän ja käyttäytyvät ilkeästi, jos huomaa muidenkin toimivan niin. Onko se miehisyyttä nuorilla miehillä jos heidän päämäärä on täyttää kaikki halut? Missä ovat ne nuoret miehet, joiden sydämet ovat kiinnittyneitä moskeijoihin? Missä ovat ne nuoret miehet, jotka kieltäytyvät kauniiden naisten kutsusta esiaviollisiin suhteisiin ja sanovat: ”Pelkään Allahia!” Näistä miehistä ensimmäistä Allaah vihaa kun taas toinen heistä on lähellä Luojaansa ja tulee olemaan Hänen Valtaistuimensa varjossa kun ei ole olemassa muuta varjoa kun Hänen varjo.

Joidenkin muslimien kynästä heijastuu kypsyys siinä mistä he kirjoittavat. Kun taas monet muslimit ovat saaneet vaikutusta niiden kirjoittajien tyyleistä, jotka käyttävät pahoja sanoja ja termejä, joilla ei ole mitään tekemistä aikuisuuden taikka kypsyyden kanssa. Nämä ihmiset ovat kaukana siitä puhtaasta olotilasta, johon Allaah on ihmiset luonut.

Missä on se miehisyys näissä nuorissa miehissä, jotka kasvattavat pitkät tukat, kaunistautuvat kuin naiset, kantaen kaikenlaisia kaulakoruja ja kävelevät aivan kuin tanssisivat? Nämä viittaavat heikkouteen ja heijastaa kääntymistä pois luontaisesta olemuksesta, johon heidät oli luotu. Juuri samaisesta syystä Profeetta (saws) kirosi miehet, jotka imitoivat naisia ja naiset, jotka imitoivat miehiä. [Löytyy Bukharista ja Muslimista][Näitä ns.neitejä näemme mm.Itäkeskuksessa maleksimassa, rasvatukkineen ja pillifarkkuineen, authubillaah]

Mikä sitten on aikaan saanut tämän miehuuden menetyksen? Monet länsimailta omaksutut tavat ovat saaneet musliminuorison sokeaksi tunnistamaan todellisen miehuuden ja jos he tunnistavat sen, he eivät kykene kantamaan sitä. Tämä on tarkoin suunniteltua ja juoniteltu. Tarkoitus on saada murrettua muurit sukupuolten väleistä, jotta on helppoa pukeutua ja olla kuin toinen sukupuoli. Tästä johtuen ulkonäkö on vaikuttanut sisäisiin tunteisiin kunnes miehisyys on kadonnut ja perheen idylli asetelma on tuhoutunut. Näin ollen muslimi kansat ovat heikentyneet kauttaaltaan ja miehet menettäneet heidän suojelevan mustasukkaisuuden.

Todellisten miesten ominaisuudet, kuten Koraani sanoo Suurah an-Nuurissa 24:36-38

”Tämä lyhty on taloissa, jotka Allaah on sallinut rakentaa ja joissa Hänen nimeään lausutaan. Aamuin ja illoin Häntä ylistävät siellä miehet, joita kauppa ja myyminen eivät saa unohtamaan Allahia, rukouksia ja almujen antamista. He pelkäävät päivää, jona sydän pamppailee ja katse pälyilee levottomana. Heidän hurskautensa muistetaan, ja Allaah palkitsee heidän parhaat tekonsa ja antaa heille vielä lisää armostaan. Allaah elättää tiliä pitämättä, kenet tahtoo.”

Imaam Ibn Kathiir, rahmatullaah aleih, sanoi: ”Sana mies viittaa siihen, että heillä oli korkeita päämääriä, jaloja tavoitteita ja voimakas tahto. Jonka takia he kykenivät pitämään itsensä kiinni Allahin taloissa [palvonnassa]ja he mieluimmin suosivat Allahin miellyttämistä kuin itsensä miellyttämistä [ts.omien halujen tai mieltymyksien täyttämistä]. ”

Matar Al-Warraaq (ra) sanoi: ”Nämä ihmiset tapasivat tehdä kauppaa mutta kun rukouskutsu oli tehty, he jättivät kaiken käsistään ja kiirehtivät moskeijalle.”

He olivat kärsivällisiä Allahin suoralla tiellä. Allaah sanoo Suurah Al-Ahzaabissa 33:23

”Jotkut uskovista ovat toteuttaneet lupauksen, jonka he ovat antaneet Allahille; toiset ovat jo kulkeneet matkansa päähän [kuolemaan], toiset vielä odottavat, eivätkä ole pettäneet.”

He käyttäytyvät kuin miehet vaikeina aikoina. Allaah sanoo Suurah Al-Ghaafirissa 40:28

”Eräs Faraon perheenjäsen, joka uskoi mutta oli kätkenyt uskonsa, sanoi: ”Surmaatteko te miehen vain sen tähden, että hän sanoo: ”Allaah on minun Herrani”? Onhan hän esittänyt teille Herranne selkeät todisteet. Jos hän valehtelee, hän saa itse kantaa seuraamukset, mutta jos hän puhuu totta, se, millä hän teitä uhkaa, kohtaa teidät. Totisesti Allaah ei johdata ylimielisiä valehtelijoita.”

Miehisyydestä on olemassa väärinkäsityksiä. Jotkut ajattelevat, että se on kaikki vain sitä, että on pitkät parrat ja viikset kun taas toiset uskovat, että miehisyys on sitä, että polttaa tupakkaa ja tekee kiellettyjä asioita. Kun taas kolmas ryhmä katsoo, että äänen nostaminen, omien mielipiteiden pakottaminen ihmisille ja toisten alistaminen on miehisyyttä. Monet miehet eivät kykene olemaan itsenäisiä. Ulkoisesti he näyttävät jotakuinkin miehiltä aivan kuten Allaah kertoo meille Profeetta Luutin tarinassa, Suurah al-Hoodissa 11:78

”Eikö teidän joukossa ole yhtään kunnon miestä?”

He olivat vain ulkoisesti miehiä mutta sisältä tyhjiä todellisten miesten ominaisuuksista.

------------
Alkuperäinen lähde: http://www.islamicthinkers.com/index/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=4&Itemid=26

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Kes Mar 09, 2011 3:15 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Islam Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea