Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Umm Ibraahiim al Hashimiiyah

Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Seuralaiset & siirah Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf

Lähetä Umm Ibraahiim al Hashimiiyah Vastaa lainaamalla viestiä

Kertomus, jota oppineet kuten mm. Abu Jafar al Luban on kertonut. Hän kertoo seuraavaa:

On kerrottu, että yksi Basran hurskaista naisista oli Umm Ibraahiim al Hashimiiyah. Vihollinen oli hyökännyt yhteen muslimien kaupungeista ja ihmisiä kehotettiin liittymään jihadiin. Abdul Wahid bin Zayd al Basri piti puheen, joka kannusti jihadiin ja yksi yleisön joukosta oli Umm Ibraahiim. Yksi asioista, joista Abdul Wahid puhui oli al Huur (Paratiisin naiset). Umm Ibraahiim nousi ylös ja sanoi Abdul Wahidille: ”Sinä tiedät poikani Ibraahiimin ja tiedät, että al-Basran jalot suvut haluavat naittaa poikani heidän tyttärilleen ja minä en ole vielä suostunut heille yhdellekään. Mutta minä pidän tästä tytöstä, jota sinä kuvailit ja olisin onnellinen, jos saisin naittaa poikani hänelle. Voisitko kuvailla häntä vielä uudestaan?

Abdul Wahid kertoi sen jälkeen runon, joka kuvaili Huureja. Umm Ibraahiim sanoi: ”Haluan poikani naivan tämän tytön ja maksan sinulle 10 000 dinaria hänen myötäjäisiksi ja sinä otat hänet mukaan armeijaasi. Hän saattaa kuolla marttyyrinä ja toimii minun väliintulijana Tuomiopäivänä.” Abdul Wahid sanoi: ”Jos teet näin, se on sinulle ja pojallesi suuri kunnia.” Tämän jälkeen hän kutsui poikaansa yleisön joukosta. Poika nousi ylös ja sanoi: ”Kyllä äitini!” Umm Ibraahiim sanoi: ”Suostutko menemään naimisiin tämän tytön kanssa sillä ehdolla, että annat sielusi Allaahille?” Poika vastasi: ”Kyllä! Olen erittäin tyytyväinen!” Umm Ibraahiim sanoi: ”Oi Allaah, Sinä olet minun todistajani, että olen naittanut poikani tälle Paratiisin tytölle sillä ehdolla, että hän käyttää sielunsa Sinun tähden.” Tämän jälkeen hän meni ja toi mukanaan 10 000 dinaria ja antoi ne Abdul Wahidille ja sanoi: ”Tämä on hänen mahr, myötäjäiset. Ota se ja käytä ne varustaaksesi mujaahidiinejä.” Tämän jälkeen hän osti pojalleen hyvän hevosen ja aseisti poikansa. Kun armeija aloitti marssinsa, Ibraahiim tuli ulos ja Koraanin resitoijat ympäröivät hänet ja lausuivat:

”Allaah ostaa uskovilta heidän omaisuutensa ja heidät itsensä Paratiisin hinnalla...”
[Suurah at-Tawbah 9:111]

Kun Umm Ibraahiim hyvästeli poikansa, hän sanoi: ”Ole varovainen ja äläkä anna Allahin nähdä mitään sinun vaikeuksiasi.” Tämän jälkeen hän halasi ja suukotti poikaansa ja sanoi: ”Älköön Allaah ikinä anna meidän tavata vasta kuin Tuomiopäivänä!”

Abdul Wahid sanoi: ”Kun saavuimme vihollisen alueelle ja ihmisiä kutsuttiin taisteluun. Ibraahiim oli eturintamassa ja hän tappoi monta vihollista mutta lopuksi he saivat hänestä voiton ja tappoivat hänet. Paluu matkalla sanoin sotilaillemme ettei Umm Ibraahiimille saa kertoa, että hänen poikansa on kuollut, ennen kuin minä olin kertonut sen. Kun saavuimme al Basraan hän tapasi minut ja sanoi: ”Hyväksyikö Allaah minun lahjani, jotta voin nyt juhlia vai pitääkö minun itkeä?” Minä sanoin: ”Allaah hyväksyi lahjasi ja poikasi kuoli shahiidinä.” Umm Ibraahiim polvistui painaen päänsä maahan ja kiitti Allaahia ja sanoi: ”Kiitos Allaah, että hyväksyit lahjani.” Seuraavana päivänä hän tuli luokseni moskeijaan ja sanoi: ”Iloitse!” Minä sanoin: ”Mitä hyviä uutisia sinulla on minulle?”

Hän sanoi: ”Näin unta pojastani Ibraahimista viime yönä. Hän oli kauniissa puutarhassa pukeutuen vihreisiin vaatteisiin, istuen helmistä tehdyssä valtaistuimessa ja hänellä oli kruunu päässään. Hän sanoi minulle: ”Iloitse äitini! Olen nyt naimisissa morsiameni kanssa!”

Tii Syy 13, 2011 10:59 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Seuralaiset & siirah Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa