Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Sidratul Muntahaa ja Lailatul Qadr (voiman yö)

Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ramadan Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Sidratul Muntahaa ja Lailatul Qadr (voiman yö)
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf

Lähetä Sidratul Muntahaa ja Lailatul Qadr (voiman yö) Vastaa lainaamalla viestiä
Imam Abu Muhammed bin Abu Hatim on lainannut hänen selitysteoksessaan hadithin Ka´b´lta, joka sanoi:

"Sidrat-ul-Muntaha (Lote puu) on seitsemännen taivaan rajalla lähellä paratiisia. Se erottaa tämän maailman tuonpuoleisesta. Sen huippu on paratiisissa ja sen oksat ovat Jumalallisen valtaistuimen alla. Se on täynnä enkeleitä, joiden lukumäärä on tuntematon kaikille paitsi Allaahille. Jokaisessa sen oksassa on lukematon määrä enkeleitä.

Puun keskellä on Jibrilin istuin. Allaah kutsuu Jibriiliä ja sanoo: "Oi Jibriil, Voiman Yönä ota kaikki enkelit alas maahan. Kaikki nämä enkelit ovat täynnä armoa ja kiintymystä uskovia kohtaan."

Pian auringonlaskun jälkeen, Voiman Yönä, he levittäytyvät ympäri maata, seisoen ja kumartuen palvonnassa ja rukoillen uskoville miehille ja naisille. Kuitenkin, he eivät mene kirkkoihin tai juutalaisille tai zoroastrianilaisten temppeleihin tai uskottomien pyhiinvaelluspaikkoihin tai paikkoihin, missä jätteet heitetään tai taloon, jossa juopot asuvat, tai taloon jossa alkoholia pidetään, tai missä epäjumalankuvaa pidetään tai paikka missä soittokello on ripustettu tai yöastiaa pidetään.

Jibril kättelee kaikkia uskovaisia. Merkki tästä kättelystä on puistatus iholla, sydämen pehmentyminen ja itku silmässä. Sellaisena hetkenä tulisi ymmärtää, että hänen kätensä on Jibril kädessä.

Ka´b sanoo, että jos joku lisää kolme kertaa todistuksen lauseen: "Laa ilaaha illa llah", hänet on armahdettu. Ensimmäisessä lauseessa, hänen syntinsä on anteeksiannettu, toisessa lausees-sa, hänet on armahdettu tulesta; ja kolmannessa lauseessa, hän pääsee sisään Paratiisiin. Kertoja kysyi, "Oi Abu Ishaq, koskeeko se häntä, joka on totuudellinen ja vilpitön?" Hän vastasi, "Vain totuudellinen ja vilpitön henkilö pystyy lausumaan sen. Hänen kauttaan, Kenen Käsissä minun sieluni on, Voiman Yö on yhtä painava kuin vuori uskottoman tai tekopyhän selässä."

Enkelit jäävät tähän asentoon kunnes on aamurukouksen aika. Sitten, ensimmäiseksi Jibriil nousee ja saavuttaa pisteen maan ja taivaan välillä ja levittää hänen siipensä. Hänellä on kaksi vihreää siipeä mitkä hän levittää vain öisin. Näiden siipien takana aurinko tulee himmeäksi. Sen jälkeen hän kutsuu enkeleitä. Nämä enkelit viettävät koko päivän rukoillen uskovien miesten ja naisten puolesta, erityisesti niiden jotka ovat paastonneet ja joilla on aie paastota seuraavana vuonna jos he pysyvät hengissä.

Rukoiltuaan koko yön ja päivän, enkelit nousevat illalla alhaisimpaan taivaaseen, missä toiset enkelit kerääntyvät heidän ympärilleen ja kysyvät jokaisesta muslimimiehestä ja -naisesta yksitellen, ja missä tilassa he löysivät nämä uskovaiset. He vastaavat, että he löysivät sen ja sen miehen kiireisenä palvonnassa viime vuonna, mutta tänä vuonna hän on antanut myöten harhaopeille. Sitä vastoin, he ilmoittavat heille, että se ja se henkilö oli antanut myöten harhaopeille viime vuonna, mutta tänä vuonna he löysivät hänen kiireisenä palvoen Sunnan mukaan. Enkelit lopettavat välittömästi rukoilemasta ensimmäisen miehen puolesta ja aloit-tavat rukoilemaan toisen puolesta.

Nämä enkelit, vietettyään päivän ja yön alimmassa taivaassa, menevät ylempään taivaaseen, missä enkelit kysyvät heiltä samat kysymykset. He menevät ylemmäksi kunnes saavuttavat Sidrat-ul-Muntaha´n, mikä kysyy heiltä, "Oi asukkaani. Minulla on myös oikeus. Minä myös rakastan niitä, jotka rakastavat Allaahia. Kertokaa minulle myös heidän tilanteestaan nimi nimeltä." Enkelit kuvailevat sille kaikkien henkilöiden nimet yksi kerrallaan, heidän syntyperän ja kertovat missä tilassa he jättivät heidät.

Sitten Paratiisi kääntyy Sidrat-ul-Muntaha´n puoleen ja kysyy siltä mitä enkelit ovat kertoneet sille. Se kertoo Paratiisille palvovista miehistä ja naisista. Paratiisi rukoilee, "Allaah siunaa heitä ja tuo heidän luokseni pian."

Jibriil saavuttaa hänen istuimensa ensimmäisenä. Hän sanoo, "Oi Allaah, minä löysin sen ja sen kumarruksen tilassa, joten anna hänelle anteeksi." Allaah sanoo, "Minä anna hänelle anteeksi." Jibriil sanoo, "Oi Allaah, minä löysin viime vuonna sen ja sen henkilön palvomassa Sunnan mukaan, mutta tänä vuonna hän on antanut periksi harhaopeille." Allaah sanoo, "Jos hän kääntyy puoleeni katuvana ennen kuolemaansa, Minä annan hänelle anteeksi."

Sitten Jibriil sanoo, "Oi Allaah, kaikki ylistykset kuuluvat Sinulle, Sinun Armosi Sinun palve-lijoillesi voittaa heidän oman armonsa heille itselleen." Sillä hetkellä, Valtaistuin, kaikki taivaat ja kaikki asiat lähellä niitä alkavat täristä ja sanoa: "Alhamdulillahir Rahiim" (Kaikki ylistys on Allaahille, Armahtajalle)."

Maa Huh 05, 2010 2:34 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Pienenä huomautuksena, että etsin vieläkin tuon autenttisuutta...palaan asiaan kun sen olen löytänyt in'sha Allaah.

Maa Huh 05, 2010 9:18 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Tama hadith on autenttinen, nostan aiheen jotta voimme insha Allaah olla heidan joukossa jolle Paratiisikin rukoilee! Ya Rabb!

Sun Elo 21, 2011 12:07 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ramadan Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa