Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Musliminainen ja hänen lastensa puolisot

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ihanteellinen musliminainen Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Musliminainen ja hänen lastensa puolisot
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1586

Lähetä Musliminainen ja hänen lastensa puolisot Vastaa lainaamalla viestiä
Musliminainen ja hänen lapsiensa puolisot

Hänen miniänsä
Hänen asenne miniäänsä kohtaan


Musliminainen, joka ymmärtää uskontonsa opetukset ja joka omaa jalon luonteen, kohtelee miniäänsä kuin omia tyttäriään/tytärtään. Kohtalo on tehnyt tästä naisesta poikansa vaimon ja hänestä on tullut yksi perheenjäsen. Samalla tämä nuori musliminainen, joka on kasvatettu noudattamaan islamilaisia tapoja ja asenteita, jättää vanhempiensa kodin ja menee asumaan aviomiehensä kotiin ja näin myös kohtelee anoppiaan kuten kohtelee omaa äitiään.

Hän tietää kuinka valita hyvä miniä

Ennen kuin avioliitto astuu voimaan, on erittäin tärkeää molempien osapuolien (potentiaalisten osapuolien, anoppien ja miniöiden) olla erittäin varovaisia tehdessään valintaa puolisosta. Kun äiti etsii puolisoa lapsilleen, äidin tulee tutkia tarkoin jokaisen uskonnollinen sitoumus, luonne, maine ja hyvän kasvatuksen saanut kandidaatti.

Kun viisas musliminainen etsii vaimoa pojalleen, hänen tulee muistaa se tosi asia että tämä uusi tytär tulee liittymään hänen perheeseensä, jonka tulee saada nauttia samasta kunnioituksesta ja rakkaudesta kuten hänen omat tyttäret sekä suorittaa samat velvollisuudet mitä suurperheessä tulee suorittaa. Hänen ei tulisi toivoa miniälleen muuta kuin menestystä, onnea ja rauhaa avioliitossa. Näin ollen viisas äiti ei hämäänny tytöistä, joilla voi olla kaunis ulkokuori ja iloinen luonne, vaan hän myös vaatii miniänsä omaavan luojan ja kestävän sitoumuksen Islamiin ja hyvän ja tasapainoisen luonteen. Tämä on kuten Profeetta (saas) on opettanut:

“Nainen voi mennä naimisiin neljästä asiasta: hänen omaisuutensa, hänen sukujuurien, hänen kauneuden tai hänen uskonsa; valitse hän, joka on uskonnollinen, (tai) jääköön kätesi pölyiseksi!”

Hän tietää miniän paikan


Muslimi anopille, joka tietää islamilaiset arvot ei tule mieleenkään ajatella, että tämä nainen on varastanut hänen poikansa, jonka hän kasvattanut vuosia vain siksi, että joku voi ottaa hänet pois äidiltään saavutettuaan aikuisiän ja kyetessään tekemään töitä ja uhrauksia, jolloin vaimo saisi miehen unohtamaan kaikki ne asiat, jotka hänen äiti teki hänen pojalleen. Moiset pirulliset ajatukset eivät vaivaa hurskasta musliminaista, koska hän ymmärtää Allaahin (swt) lait, joita soveltaa omaan elämäänsä ja tietää poikansa, jolle on opettanut islamilaisia tapoja varhaisesta lapsuudesta asti, että tämä ei pysty unohtamaan äitiään kauniin vaimonsa rinnalla. Aivan kuten miniä, jonka äiti oli valinnut pojalleen hyvien ja uskovien nuorten naisten joukosta, ei tule ikinä hyväksymään hänen miehensä unohtamaan äitiään tällä tavoin, joka on erityisesti kiellettyä islamissa (vanhempien tottelemattomuus).
Jos hän tuntee yhtään mustasukkaisuutta, hän hakee turvaa uskostaan ja pelkää Allaahia (swt) ja hautaa nämä inhottavat tunteet ja korjaa asenteensa miniäänsä. Tämä on oikeamielisen uskovan asenne, sekä miesten ja naisten kun heitä kohtaa pahat ajatukset ja tuolloin he kääntyvät Allaahin puoleen:

“Kun Saatana lähettää harhansa uskoville, he lausuvat Jumalan nimen ja näkevät jälleen oikein.
[Suurah al-A’raaf 7:201]

Näin tasapaino on saavutettu miniän, anopin ja pojan välillä ja asiat voivat jatkua normaaliin rauhanomaiseen tyyliin, joita eivät epäjohdolliset mielihalut ja toiveet heilauttele.

Hän antaa neuvoja mutta ei sekaannu heidän yksityselämään


Siitä hetkestä asti kun morsian on tuotu hänen pojalleen, viisas muslimi nainen muistaa, että hänen miniällään on oikeus elää hänen aviollista elämää kaikin puolin, niin kauan kun se pysyy islamin rajojen sisäpuolella ja kenelläkään ei ole oikeutta puuttua heidän yksityiselämään ellei se vaadi vilpitöntä neuvoa kuten Profeetta (saas) on sanonut:

“Usko on vilpitön neuvo (nasihah)…”

Musliminainen muistaa kunnioittaa avioparin rauhaa ja yksityisyyttä.

Hän kunnioittaa miniäänsä ja käsittelee häntä kauniisti


Hyvä muslimi anoppi kunnioittaa miniäänsä ja kohtelee häntä hyvin, kuuntelee hänen ajatuksiaan ja mielipiteitään, kannustaen niitä jotka ovat hyviä ja varovasti ja hienovaraisesti korjaten niitä, jotka ovat vääriä. Kaikessa tässä muslimi anopin päämäärä on olla oikeudenmukainen ja kohtuullinen, aivan kuten olisi omaa tytärtään kohtaan. Aivan kuten Koraani sanoo:

“Uskovaiset, pelätkää Jumalaa ja puhukaa totta.”
[Suurah al-Ahzaab 33:70]


Hän ei jätä ilmaisemasta iloaan aika ajoin, kun näkee poikansa onnen vaimonsa kanssa ja tämä lisää avioparin onnea. Anoppi ei myöskään unohda ottaa miniäänsä mukaan erilaisiin tapahtumiin aivan kuten muistaa omia tyttäriään. Näin anoppi osoittaa miniälleen, että tämä kuuluu heidän joukkoon ja on rakastettu perheenjäsen ja aviossa hänen rakkaan poikansa kanssa.
Näin anopista tulee rakas miniälleen, koska hän osoittaa välittämisen tunteita miniälleen. Tämä on täysin vastakohta takapajuisille jaahil (välinpitämättömille) yhteiskunnille, jotka ovat poikenneet Allaahin johdatuksesta. Näissä yhteiskunnissa vihan ja halveksunnan juonittelut ovat yleisiä anoppejen ja miniöiden välillä aivan siihen asti, että vihasta on tullut traditio ja väistämätön ilmiö, joista kertoo monet kansantarinat ja kuuluisat laulut. Tällaista ei olisi tapahtunut jos keskinäinen kunnioitus olisi säilytetty kuten Islam määrää ja pysynyt Allaahin määräämien rajojen sisällä. Tästä johtuen niissä yhteiskunnissa, joissa traditionaalinen vihamielisyys väistyi oli koska he totisesti vastaanotti Islamin ja omaksui sen opetukset ja arvot elämiinsä.

Hän on viisas ja oikeudenmukainen mielipiteissään miniästään


Anoppi saattaa löytää itsensä tilanteesta, jossa on koetuksella miniänsä suhteen, joka ei omaa hyvää luonnetta, joka ei kohtele toisia hyvin. Tässä tilanteessa näemme, että anopin tulee olla viisas ja sivistynyt karkottaakseen kapinoivan pahuuden jollain paremmalla, aivan kuten on Koraanissa sanottu:

“Eivät hyvä ja paha ole samanveroisia. Torju siis paha hyvällä, niin siitä, joka oli vihollisesi, tulee parhain ystäväsi! Mutta sen taidon osaavat vain kärsivälliset ja ne, jotka ovat saaneet suuren onnen.”
[Suurah al-Fussilat 41:34-35]

Yksi tapa, jolla anoppi voi torjua pahuutta on korvata se hyvällä, esimerkiksi piilottamalla ja salaamalla miniänsä huonoja ominaisuuksia ja virheitä hänen pojaltaan niin paljon kuin mahdollista, neuvoen miniäänsä henkilökohtaisesti ja selittää kuinka haluaa avioliiton jatkuvan rakkauden ja kilvoittelun johdosta. Anopin tulisi opastaa miniäänsä niin kauan kunnes miniä on saanut ne negatiiviset ominaisuudet pois itsestään tai ainakin vähentänyt niitä. Näin miniä tuntee, että hänellä on rakastava, vilpitön anoppi, joka ei ole hirvittävä vihollinen, joka vain odottaa hänen kompuroivan.

Viisas muslimi anoppi pysyy oikeudenmukaisena ja reiluna kun joutuu tekemään päätöksiä miniänsä ja poikansa takia, jos näkee, että hänen poikansa käsittelee vaimoaan kaltoin. Hänen tietoisuutensa ja Allaahin pelko estää häntä olemasta puolueellinen pojalleen totuuden valossa, joten hän ei tue poikaansa sortamaan vaimoaan tai tekemään mitään väärin. Tämä menee Koraanin sanojen mukaan:

“…Kun puhutte, olkaa oikeudenmukaisia, vaikka kyseessä olisi oma sukulaisenne…”
[Suurah an-An’aam 6:152]

“…Ja tuomitsemaan ihmisten kesken oikeudenmukaisesti…”
[Suurah an-Nisaa’: 4:58]

Musliminainen, joka totisesti seuraa tätä johdatusta ei ikinä tee syntiä alistamalla toista ja ei myöskään ole tyytyväinen annettuaan mitään muuta tuomiota kuin oikeudenmukaista ja tasapuolista vaikka se menisikin vastoin omaa poikaansa.

Hänen vävypoika

Hänen asenne vävyä kohtaan

Hänen asenne ei poikkea siitä oli sitten kyse miniästä tai vävystä. Hän kohtelee vävyään samalla tavalla kuin omaa poikaansa ja haluaa vävynsä olevan yksi parhaimmista ihmisistä.

Hän tietää kuinka valita hyvä vävypoika


Kun hän tekee valintaa vävystä, hän ei hyväksy kuin uskonnollisen, hyvä käytöksien ja jolla on hyvä maine, aivan kuten Profeetta (saas) on kehottanut hadiithissaan muslimeita tekemään:

“Jos luoksenne tulee joku, jonka uskonnollinen sitoumus ja luonne miellyttää sinua, naittakaa tyttärenne hänelle; jos ette tee niin, se levittää koettelemuksia (fitnah) ja vahinkoa maanpäälle.”

Etsiessään oikeaa puolisoa tyttärelleen, hän ei ole viehättynyt ainoastaa komeasta ulkomuodosta, korkeasta asemasta tai rikkauksista koska hän tietää, että naittamalla tyttärensä tälle miehelle hän tietää, että miehestä tulee ikään kuin hänen oma poika jonka käsiin hän luottaa tyttärensä kunnian, elämän ja onnellisuuden. Näitä ei voi suojella muu kuin jalo uskonnollinen mies, jolla on hyvät tavat ja korkea moraalinen taso.

Hän kunnioittaa ja arvostaa vävyään


Ei yllättävää, että hänen vävy saavuttaa anoppinsa kunnioituksen ja arvostuksen. Hän antaa vävynsä tuntea joka hetki, että on yksi perheenjäsenistä avioiduttuaan tyttären kanssa, joten hän toivoo hänelle ja tyttärelleen onnea ja menestystä heidän yhteiseen elämään. Hän antaa vävyn ymmärtää, että hän on luottanut kallisarvoisen tyttärensä kunnian hänen käsiin ja jonka käsissä hän uskoo, että tyttärensä toiveet voivat toteutua. Hän antaa vävyn tuntea, että on kuin toinen äiti hänelle, joten hän ei pidättele mitään neuvoa häneltä tai kilvoittele sen eteen mikä toisi onnea heille, vaimolleen ja lapsilleen.

Hän auttaa tytärtään olemaan hyvä vaimo miehelleen

Viisas musliminainen ei koskaan lakkaa antamasta neuvoja tyttärelleen tavoissa jotka voivat olla hänelle hyödyllisiä neuvoja aviomiehensä, lapsiensa sekä taloudenhoidossa. Hän neuvoo aina tytärtään asioissa, jotka voivat miellyttää tämän aviomistä ja tehdä hänestä onnellisen ja kehottaa häntä hoitamaan vaimolliset ja äidilliset velvoitteet niin hyvin kuin mahdollista.

Jos hän näkee puutteita, laiminlyöntiä tai välinpitämättömyyttä tyttärensä osalta, hän korjaa tytärtään nopeasti neuvoen ja auttaa häntä suoriutumaan niistä puutteista, jotta hänen vävynsä ei katsoisi hänen tytärtään alta kulmien. Hän ei vältä mainitsemasta vävynsä hyviä luonteenpiirteitä aika ajoin, jotta hänen tyttärensä rakastaisi miestään enemmän ja olisi enemmän kiitollinen Allaahille, Joka oli antanut miehen hänelle. Tällä tavoin, äidistä tulee suurin apu tyttärelleen vahvistaakseen avioliittoaan ja olemaan onnellinen siinä.

Hän on oikeudenmukainen ja ei ole ikinä puolueellinen tytärtään kohtaan


Muslimi anoppi on aina oikeudenmukainen hänen mielipiteissään ja tuomioissaan jos jokin erimielisyys on kohdannut hänen tyttären ja vävyn välillä tai jos hän huomaa vajetta tyttärensä puolelta ollakseen hyvä vaimo tai suorittaakseen kotitöitä tai aviopuolison velvoitteita. Hän ei seiso tyttärensä rinnalla, vaan puhuu totuuden ja oikeudenmukaisuuden sanoja, aivan kuten Allaah on Koraanissa määrännyt:

“…Kun puhutte, olkaa oikeudenmukaisia, vaikka kyseessä olisi oma sukulaisenne…”
[Suurah an-An’aam 6:152]

“…Ja tuomitsemaan ihmisten kesken oikeudenmukaisesti…”
[Suurah an-Nisaa’: 4:58]

Jos hän näkee, että hänen tyttärellä on tapana ottaa paljon rahaa hänen mieheltään tai tuhlailee sitä ja hänen tytär ei ota vaaria hänen neuvoista, äiti puhuu asiasta ääneen. Tällöin hän selittää tyttärelleen ne virheet teoistaan, osoittanen kuinka on hän on ylittänyt Islamin rajat tuhlaavaisuudessaan, aivan kuten on ilmaistu Koraanissa kunnioitettujen ja oikein johdatettujen Allaahin palvelijoiden tekevän:

“Armollisen palvelijoita ovat ne, jotka kuluttaessaan eivät tuhlaa eivätkä kitsastele, vaan ovat kohtuullisia näiden välissä…”
[Suurah al-Furqaan 25:67]


Jos hän huomaa tyttärensä ottavan liikaa valtaa ja aliarvioida aviomiehensä kunniaa ja qawwamah, hän kiirehtii selittämään tyttärelleen selkein todistein, että miehillä on qawwamun naisiin nähden, aivan kuten Koraani sanoo:

“Mies on naisen pää, koska Jumala on toisia suosinut enemmän kuin toisia ja koska mies elättää vaimoaan…”
[Suurah an-Nisaa’ 4:34]


Ja koska miehille on annettu tämä rooli huolehtia ja ylläpitää naisia on kaksi keskeisintä syytä, minkä takia naisten ei tulisi unohtaa: etusija, joka on annettu miehille ja se omaisuus, jonka he kuluttavat naisiin:

“…Mutta mies on häntä asteen korkeammalla…”
[Suurah al-Baqarah 2:228]

Anoppi, joka noudattaa Islamia ja joka on viisas ja oikeudenmukainen ei tee jakoa omien poikiensa/poikansa ja vävyjen välillä. Aivan kuten muslimi anoppi kritisoi miniäänsä turhuuksista, joita mahdollisesti huomaa, myötätunnosta poikaansa kohtaan, hän myös kritisoi omaa tytärtään, jos tämä astuu rajojen yli. Hän tulee olemaan oikeudenmukainen ja tottelevainen Koraanin sanojen mukaan:

“…Kun puhutte, olkaa oikeudenmukaisia, vaikka kyseessä olisi oma sukulaisenne…”
[Suurah an-An’aam 6:152]

Hän hallitsee ongelmia viisaasti


Vävyllä voi olla joitain sellaisia luonteenpiirteitä, joista hänen vaimo sekä anoppi eivät juuri pidä, joka voi johtaa keskinäisiin ongelmiin ja sekä riitoihin. Tällaisissa tapauksissa, anoppi joka ymmärtää Islamin opit lähestyy vävyään hienovaraisesti, muistaen juuri tämän luonteenpiirteen ja luonteen, käsitelläkseen häntä viisaasti ja erittäin kärsivällisesti. Hän on aina erittäin varovainen puhuakseen liioittelevasti vävynsä negatiivisista ominaisuuksista tyttärelleen, niin kauan kun ne negatiiviset ominaisuudet eivät tuota ongelmia hänen uskoonsa tai moraaliin ja jotka eivät johda avioliiton loppumiseen. Hän yrittää vähätellä niitä niin paljon kuin mahdollista samalla kun käsittelee niitä laillisin ja viisain keinoin.
Näin muslimi anopista, joka on totisesti saanut johdatuksen Islamista, tulee siunaus ja hyvyyden lähde tyttärensä avioliitolle kun antaa kestävää tukea heidän avioliitolle tasa-arvoisten periaatteiden perusteella. Hän on kuin toinen äiti vävylleen eikä traditionaalinen vihollinen kuten monessa jaahil yhteiskunnissa on kerrottu monissa tarinoissa.

Me voimme hyvin kuvitella se suuri onni, jonka molemmat perheet tuntevat - anopin ja vävyn - muslimiäitiä kohtaan, joka on viisas, herkkä, uskovainen. Tämä lisää onnellisuutta molempien aviopuolisoiden perheisiin.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Sun Maa 21, 2010 10:21 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuAmiina



Liittynyt: 17 Tou 2008
Viestejä: 8

Lähetä jazakum Allahu khairan Vastaa lainaamalla viestiä
Assalaamu aleikum wa rahmatullaahi wa barakaatuhu,

Jazakum Allahu khairan, kiitos tästä artikkelisarjasta ja palkitkoon Allah kääntäjän hyvällä. Tuleeko vielä lisää osia?
Tii Huh 06, 2010 12:30 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1586

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Wa aleikum salaam wa rahmatullaahi,

Vielä on jossain kätköissä kirjan lopusta tehty tiivistelmä, koitan löytää sen in'sha Allaah. Jazaaki Allaah khairan!

wa salaam

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Tii Huh 06, 2010 6:51 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ihanteellinen musliminainen Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea