Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Musliminainen ja hänen naapurit

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ihanteellinen musliminainen Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Musliminainen ja hänen naapurit
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1586

Lähetä Musliminainen ja hänen naapurit Vastaa lainaamalla viestiä
Musliminainen ja hänen naapurinsa

Musliminainen on ystävällinen ja kiltti naapureitansa kohtaan

Yksi musliminaisen ominaisuuksia, joka ymmärtää uskontonsa opetukset on, että hän kohtelee naapureitansa hyvin ja osoittaa kunnioitusta heitä kohtaan.

Hän noudattaa Islamilaisia opetuksia naapureiden hyvässä kohtelussa

Islam, joka vahvasti kehottaa naapureiden hyvään kohteluun on yksi kunnon musliminaisen ominaisuuksia. Hän antaa naapureille korkean aseman ihmissuhteissa, aseman jota mikään muu uskonto tai opetukset ole tuonut vielä tähän päivään mennessä.
Allaah (swt) on selvästi käskenyt naapureiden hyvään kohtaloon Koraanissa:

“Palvokaa Jumalaa älkääkä asettako ketään Hänen rinnalleen. Kohdelkaa hyvin vanhempianne, sukulaisia, orpoja, köyhiä ja naapureitanne - olivatpa he sukulaisianne tai eivät - lähimmäisiänne, matkamiehiä ja orjia. Jumala ei rakasta itserakkaita ja ylpeitä ihmisiä.”
[Suurah an-Nisaa’ 4:36]


Naapuri, joka on lähellä on hän jonka kanssa jaetaan sukulaissiteet tai uskonto: naapuri, joka on vieras, on hän jonka kanssa ei jaeta vastaavia siteitä ja seuralainen vieressä on ystävä, kollega tai matkakumppani.

Jokaisella, jolla on koti naapurissasi, on naapurin oikeudet sinuun, vaikka hän ei olisi sinulle sukua tai samaa uskontoa. Tämä naapurin kunnioittaminen on esimerkki siitä kärsivällisyydestä, jota Islam edistää.

On lukuisia Profeetan (saas) haditheja, jotka kertovat hyvästä naapureiden kohtelusta yleisesti, välittämättä siitä onko sukulaissiteitä tai uskonnon velvoitteita, ja ne vakuuttavat naapureiden kanssakäymisen tärkeyttä Islamissa. Esimerkiksi:

“Jibril piti naapureiden hyvästä kohtelusta siihen pisteeseen asti, että minä luulin, että hän liittäisi naapurit periöiksi.”

Islam antaa naapureille niin korkean aseman, että kun Jibril toisti heidän hyvän kohtelun tärkeyttä, Profeetta (saas) luuli, että hän nostaisi naapureiden tason sukulaisten tasolle ja antaisi heille samat oikeudet perinnössä. Profeetta (saas) seurasi Jibrilin kehotusta ja patisti muslimeita kunnioittamaan naapureitaan ja kohtelemaan heitä hyvin. Hänen historiallisessa Jäähyväis-khutbah:ssa, jossa hän tiivisti kaikkein tärkeimmät kohdat opetuksistaan, hän ei unohtanut mainita naapureita ja painotti heidän oikeuksia siihen asti, että johtava sahabi Abu Umamah myös luuli, että Profeetta (saas) tekisi heistä perillisiä:

“Kuulin Profeetan (saas), kun hän istui hänen naaras kamelin päällä Jäähyväis- khutban aikana sanovan, “Minä pidän, että te kohtelette teidän naapureita hyvin’ ja kehotti heidän hyvään kohteluun niin paljon, että luulin, että hän aikoi antaa heille perintöoikeuden.”

Profeetalla (saas) oli tapana nostattaa sahaboiden tunteita kun hän kehotti heitä tekemään hyviä tekoja, joten hän aloitti sanomalla, “Kuka uskoo Allaahiin ja Viimeiseen Päivään, hänen tulisi tehdä niin ja niin…” Hän tapasi käyttää näitä tunnepitoisia lauseita käskeäkseen tai kehottaakseen hyviin tekoihin tai ihailtaviin luonteenpiirteisiin. Tällaisesta tavasta kertoa sanoma on hadiith:

“Kuka uskoo Allaahiin ja Viimeiseen Päivään, tulee hänen kohdella naapuriaan hyvin; kuka uskoo Allaahiin ja Viimeiseen Päivään, tulee kunnioittaa hänen vierastaan; kuka uskoo Allaahiin ja Viimeiseen Päivään, tulee puhua hyvää tai pysyä vaiti.”
Bukharin kertoman mukaan, hän (saas) sanoi:

“Kuka uskoo Allaahiin ja Viimeiseen Päivään, ei tule vahingoittaa tai ärsyttää hänen naapuriaan…”

Naapureiden hyvä kohtelu on hadithin alussa ja samaistettu yhdeksi tärkeäksi merkiksi Allaahin uskomisesta ja uskosta Viimeiseen Päivään.
Hän haluaa naapureilleen samaa mistä itse pitää

Musliminaisella, joka on avoin uskontonsa opetuksille, on lempeä sydän, huoleton ja kärsivällinen. Hän on rakastava naapureita kohtaan, herkästi aistiva asioista jotka mahdollisesti voi häiritä, ärsyttää tai loukata heitä. Hän toivoo heille hyvää aivan kuten toivoo itselleen ja hän jakaa heidän ilot ja surut, aivan kuten Profeetta (saas) on opettanut:

“Yksikään teistä ei ole uskonut ennen kuin toivoo veljelleen sitä mistä itse pitää.”

Anasin (raa) kertoman mukaan, jonka Muslim on tallentanut, Profeetta (saas) sanoi:
“Kautta Hänen, Jonka Kädessä minun sieluni on, yksikään palvoja ei ole uskonut ennen kuin haluaa naapurilleen (tai hän sanoi: hänen veljelleen) mistä itse pitäisi.”

Todellinen musliminainen ei lakkaa ajattelemasta hänen naapureitaan, jotka ovat voineet kohdata ajoittain ongelmia, joten hän antaa heille välillä lahjoja. Hän on tietoinen, että he voivat haistaa hänen tekemät ruuat tai grilliateriat, joiden tuoksut lähtevät hänen kodistaan. Hän ymmärtää heidän halunsa maittaviin aterioihin, joita heillä ei mahdollisesti ole varaa valmistaa, joten hän lähettää osan niistä heille. Näin hän täyttää sen sosiaalisen velvollisuuden, josta Profeetta (saas) kehotti sanoissaan Abu Dharrille:

“Oi Abu Dharr, jos sinä valmistat keittoa, lisää siihen vettä ja huolehdi naapuriestasi.”

Toisen kertoman mukaan, hän (saas) sanoi:
“Jos sinä valmistat keittoa, lisää siihen vettä ja sitten ajattele niitä perheitä naapurustossasi ja lähetä osa siitä heille.”

Musliminaisen tietoisuus ei anna hänen olla välinpitämätön hänen naapureiden köyhyydestä ja vaikeudesta tehdä hyviä eleitä ja kyvystä antaa riittoisia ateria lahjoja ja muita asioita. Varsinkin silloin kun hän on paremmassa tilanteessa ja elää helppoa elämää ja nauttii Allaahin palkkioista, joita Hän on hänelle siunannut. Kuinka hän voisi tehdä toisin, kun Profeetan (saas) sanat soivat hänen korvissaan?
“Hän ei usko minuun, joka syö itsensä kylläiseksi kun hänen naapurinsa on nälkäinen ja on tietoinen hänestä [naapurinsa tilanteesta].”
“Hän ei ole uskova, joka syö itsensä täyteen kun hänen naapurinsa on nälkäinen.”

Hän kohtelee naapureitaan parhaalla mahdollisella tavalla mihin kykenee

Musliminainen, joka totisesti ymmärtää uskontonsa opetukset ei ikinä ajattele, että mikään palvelus jonka hän tekee naapurilleen on vähäpätöinen. Hän tekee kaikenlaisia palveluksia mitä pystyy vaikka ne näyttäisivätkin pieniltä. Hän ei anna ujouden tai hänen haluaan hienostella, estää tekemästä pieniäkin eleitä joihin hänellä on varaa tai hän ei pidättäydy niistä siitä syystä että se ei olisi tarpeeksi eikä tästä syystä lykkää asiaa eteenpäin kunnes voisi tehdä enemmän. Tällainen asenne estää heitä molempia, naapuria ja häntä itseään paljolta hyvältä, koska toivottu tilanne, jossa voi tehdä paljon hyvää ei välttämättä ikinä saavu. Profeetta (saas) herätti erityisesti naisten huomiota puhuessaan pienienkin lahjojen ja palvelusten tekemisestä naapureiden välillä:

“Oi musliminaiset, älkää ajatelko, että mikään lahja on merkityksetön annettavaksi naapurille, vaikka se olisi ainoastaan lampaan jalka.”

Lampaan jalalla on vähän arvoa mutta se on parempi kuin mitään ja kenenkään naisien ei tulisi ajatella että mikään lahja olisi vähäpätöinen naapurille. Allaah sanoo:

“Joka on tehnyt hiukkasenkin hyvää, saa sen nähdä!”
[Suurah Al-Zalzalah 99:7]


Ja Profeetta (saas) sanoi:
“Pelastakaa itsenne Tulelta vaikka antamalla puolikas taateli hyväntekeväisyyteen ja jos ette löydä (puolikasta taatelia), sanokaa hyvä sana.”
Mutta vaikka tämä hadiith on yleinen sovellus, siitä voi myös ymmärtää, että lahjan saajan ei tule ylenkatsoa mitään lahjaa. Tällöin merkitys on: Kenenkään (nais) naapurin ei tulisi halveksua hänelle annettua lahjaa (nais) naapurilta. Ennemminkin hänen tulisi kiittää siitä koska tyytyväisyys saa aikaan ystävyyssuhteita naapureiden välille ja kannustaa yhtenäiseen tukemiseen ja avunantoon. Tämä on lisänä siihen tosiasiaan, että ihmisten kiittäminen palveluksista on perus ominaisuus Islamissa, johon Profeetta kovasti kannusti:

“Hän, joka ei osoita kiitollisuutta ihmisille, ei osoita kiitollisuutta Allaahille.”

Islam haluaa levittää molemminpuolista rakkautta ja myötätuntoa naapureiden välille. Tähän on monia keinoja ja sisältävät lahjojen vaihtamisen naapureiden kesken. Siksi Profeetta (saas) kielsi erityisesti naisia ylenkatsomasta mitään saamaansa lahjaa, jonka oli antanut tai saanut naapuriltaan, vaikka se olisikin kuinka pieni tahansa. Sillä naiset ovat erittäin herkkiä tällaisissa asioissa, jotka voivat vaikuttaa hänen tunteisiinsa naapuriaan kohtaan. Näin hän (saas) herätti erityisesti naisten huomion siihen tosiasiaan, että ainoa asia joka on tärkeä on se jalo ja vilpitön ajatus lahjan takana, eikä lahjan materiaalinen arvo itsessään. Musliminaisen tulisi unohtaa se ja ajatella, että jokainen lahja on merkittävä koska Islamissa ajatukset ja aikeet ovat tärkeimpiä kuin materiaaliset arvot.

Hän kohtelee naapureitaan hyvin vaikka he eivät olisikaan muslimeita

Todellinen musliminainen ei rajoita hyvää naapurien kohtelua vain heihin, jotka ovat vain hän sukulaisiaan tai jotka ovat muslimeita vaan hän myös ottaa ei-muslimit huomioon. Islamin suvaitsevien oppien mukaan Islam kannustaa ystävällisyyteen kaikkia ihmisiä kohtaan heidän uskonnostaan huolimatta niin kauan kun he eivät osoita tai käyttäydy aggressiivisesti muslimeita kohtaan:

“Ei Jumala kiellä teitä olemasta hyviä ja oikeudenmukaisia niille, jotka eivät ole taistelleet teitä vastaan uskontonne tähden eivätkä ajaneet teitä pois kodeistanne. Jumala rakastaa oikeudenmukaisuutta.”
[Suurah Al-Mumtahina 60:8]

Tähän perustuen, suuri sahabi ‘Abdullah ibn ‘Amr kysyi hänen orjaltaan sen jälkeen kun oli teurastanut lampaan, “Annoitko (siitä) jotain juutalaiselle naapurillemme? Sillä olen kuullut Allaahin Lähettilään (saas) sanovan, “Jibril jatkoi naapureiden hyvää kohtelua siihen asti, että luulin että hän liittäisi heidän perijöiksi.”

Kuinka suuri onkaan Islamin armo kaikkia ihmisiä kohtaan ja kuinka ystävällistä onkaan sen huolehtiminen heistä jotka elävät sen varjossa! Historia todistaa sen, että Kirjan kansat ovat eläneet muslimien rinnalla monella alueella islamilaisessa maailmassa, turvassa tietäen, että heidän kunnia ja omaisuus on turvassa, nauttien hyvistä naapureista ja heidän hyvästä kohtelusta sekä vapaudesta palvoa. Heidän muinaiset kirkot ovat vielä olemassa muslimi kylissä kytkettyinä vuorien huippuihin, tuhansien muslimien ympäröiminä, jotka ylläpitävät heidän juutalaisten ja kristittyjen hyvää naapurinkohtelua.

Hän aloittaa niistä naapureista, joiden koti on lähellä hänen omaa kotia


Musliminainen ei unohda yksityiskohtaista järjestelmää, jonka Islam on asettanut kun on kyseessä naapureiden hyvä kohtelu. Islam on kertonut hänelle, että hänen tulee ensimmäiseksi huomioida heidät, joiden talo on lähellä hänen omaansa, sitten seuraavaksi lähimmäistä ja niin edelleen.
‘Aisha (raa) sanoi: Oi Allaahin Lähettiläs, minulla on kaksi naapuria, joten kummalle minun kuuluisi antaa lahja?” Hän (saas) sanoi, “Hänelle, jonka ovi on omaa oveasi lähellä.”

Tämä järjestelmä ensisijaisista hyvälle kohtelulle ei tarkoita sitä, että musliminaisen tulisi välttää muita itsestään kauempana olevia naapureita. Kaikki jotka ovat hänen kotiaan lähellä ovat hänen naapureitaan ja näin ansaitsevat naapureiden oikeudet. Tämä järjestelmä on ainoastaan järjestely kysymys, johon Profeetta (saas) kehotti, sillä lähimmän naapurin kanssa ollaan enemmän tekemisissä sijainnin takia.

Todellinen musliminainen on paras naapuri

“Paras seuralaisista Allaahin edessä (swt) on hän, joka on parhain seuralaiselleen ja paras naapureista Allaahin edessä on hän, joka on parhain naapureilleen.”
Profeetta (saas) on sanonut, että hyvä naapuri on hän joka nauttii muslimin elämästä, koska hän takaa turvaa, apua ja turvallisuutta:
“Asioiden joukossa, jotka tuovat onnellisuutta muslimin elämään on hurskas naapuri, tilava asunto ja hyvä ratsu.”
Salafit arvostivat hyviä naapureita niin paljon, että he ajattelivat heidän olevan suuri siunaus. Yksi tarina kuvastaa tätä, kun Sa’id ibn al-’Asin naapuri halusi myydä talonsa 100 000 dirhamista ja sanoi tämän ostajalle, “Tämä on talon hinta, mutta mitä sinä antaisit saadaksesi Sa’idin naapuriksesi?” Kun Sa’id kuuli tämän, hän lähetti talon hinnan naapurilleen ja sanoi hänelle, että pysyy siinä. (Toisin sanoen, pyysi että ei muuta mihinkään.)
Tämä on naapureiden asema Islamissa ja kunnollisen muslimin asenne ja käyttäytyminen hyvää naapuria kohtaan. Mutta entä huonot naapurit?

Huonot naapurit


Herkkä musliminainen, jolla on huono naapuri ei voi ajatella tätä kauhistuttavaa tilannetta ilman väristyksiä ja tunnetta pelosta, vastahakoisuudesta ja kammosta.
Huono naapuri on henkilö, jolta on riistetty uskon siunaukset
Kurjuus on riittävää huonolle naapurille, joka tietää että hänet on johdatettu harhaan uskon siunauksista, jotka ovat suurin siunaus ihmisen elämässä. Profeetta (saas) vahvisti sen tosiasian, että tämä siunaus otetaan pois jokaiselta ihmiseltä, joka jatkuvasti kohtelee naapuriaan huonosti siihen pisteeseen asti, että hänestä sanotaan että on huono naapuri. Hän (saas) totesi varmoin sanoin kun hän (saas) vannoi kolmesti Allaahin (SWT) kautta,
että tällaiselta ihmiseltä riisutaan uskon siunaukset:

“Kautta Allaahin (SWT), hän ei usko. Kautta Allaahin, hän ei usko. Kautta Allaahin, hän ei usko.” Häneltä (saas) kysyttiin, “Kuka, oi Allaahin Lähettiläs?” Hän sanoi, “Se yksi (hän), jonka pahuudelta (tai vaikeuksiltaan) hänen naapurinsa ei ole turvassa.”
Muslimin kertoman mukaan:
“Hän ei astu Paratiisiin, jonka naapuri ei ole turvassa hänen pahuudeltaan (tai vaikeuksiltaan).”

Kuinka suuri voi ollakaan paha naapuri, jos hänen kohtelunsa naapuriaan kohtaan on huonoa ja tästä johdosta häneltä riistetään uskon siunaukset ja kielletään Paratiisiin astuminen!

Todellinen musliminainen, jolla on puhdas sydän pohdiskelee näitä tekstien merkityksiä ja sitä syvää vaikutelmaa joka jää hänen mieleensä huonoista naapureista. Jos hän koskaan tulee ajatelleeksi laiminlyödä/kohdella huonosti naapuriaan, kuten osallistua eripuraisuuksiin naapureiden kanssa, salaliittoihin ym. hänen tulee muistaa että nämä eivät ole pikku asioita. Ne ovat suuria syntejä, jotka voivat tuhota uskon ja saattaa oman uskonsa kyseenalaiseksi. Tämä olisi suuri menetys, jonka pelkkä ajatteleminen saattaa todellisen musliminaisen vapisemaan.
Huono naapuri on henkilö, joka hyviä tekoja ei hyväksytä
Huono naapuri on hän, joka on menettänyt uskontonsa, kuten edellä mainitussa hadithissa mainittiin. Hän on myös henkilö, jonka hyvät teot ovat peruttu, jonka seurauksesta mikään tottelevaisuuden tai oikeamielisyyden teko ei häntä hyödytä, niin kauan kun hän jatkaa naapurinsa huonoa kohtelua. Hyvät teot pohjautuvat uskoon Allaahin, ja usko Allaahiin ei ole vain sanoja vaan myös se miten käytännössä se vaatii käytännössä toteuttamaan ne asiat mitä Allaah vaatii. Jos huono naapuri on menettänyt uskonsa jatkamalla naapurin huonoa kohtelua, niin ei ole mitään toivoa, että Allaah tulee hyväksymään hänen hyvät teot, olivat ne sitten kuinka suuria laadultaan tai määrältään. Ne tullaan kerrassaan pyyhityksi pois, vaikka hän tulisi viettämään yöt ja päivät tekemällä hyviä tekoja.
Profeetalta (saas) kysyttiin: “Oi Allaahin Lähettiläs, se ja se nainen viettää yönsä rukouksessa, paastoaa päivät ja niin edelleen ja hän antaa hyväntekeväisyyteen, mutta hän loukkaa hänen naapuriaan terävällä kielellään.” Profeetta (saas) sanoi: “Hänen hyvistä teoista ei ole mitään hyötyä: hän on Helvetin ihmisten joukossa.” He sanoivat, “Ja se ja se rukoilee ainoastaan hänen pakolliset rukoukset, antaa hyväntekeväisyyteen ylijääneet ruoat, mutta hän ei loukkaa ketään.” Profeetta (saas) sanoi: “Hän on Paratiisin ihmisten joukossa.”
Profeetta (saas) kuvasi pahaa naapuria aivan kuten pahimman luokan ihmistä:
“On olemassa kolme pahinta ihmis-tyyppiä: johtaja, joka kun teet hyvin, ei arvosta sitä ja jos teet väärin, hän ei annan sinulle anteeksi siitä; huono naapuri, joka jos näkee jotain hyvää, salaa sen ja jos hän näkee jotain pahaa, hän julkistaa sen; ja vaimo, joka läsnäolossasi suututtaa sinua ja kun menet pois, hän pettää sinut.”

Tämä hadiith maalaa iljettävän kuvan pahasta naapurista, jonka tulisi aiheuttaa väristyksiä kunnolliselle musliminaiselle, niin että hän tulee välttämään syntiä naapureiden huonosta kohtelusta. Tämän jälkeen on epätodennäköistä, että hän antaa minkään erimielisyyden tai vihamielisyyden nousta hänen ja naapureittensa välille tai että osallistuisi moisiin juonitteluihin. Profeetan varoitukset soivat aina hänen korvissaan ja hän muistaa ne välittömästi kun tuntee negatiivisia tunteita naapureitaan kohtaan:

“Ensimmäiset kiistelevät parit, jotka tuodaan Allaahin (SWT) eteen Tuomiopäivänä ovat kaksi naapuria.”

Hänen hyvä kohtelua naapuria kohtaan ei ole vajavaista/ hän ei laiminlyö naapureiden oikeuksia

Hän ei ainoastaan pidättäydy kohtelemasta naapureitaan huonosti vaan myös käyttää jokaisen hetken hyödykseen auttaakseen naapuriaan. Näin hän avaa oven huolenpidolle, ystävyydelle ja anteliaisuudelle. Profeetan (saas) sanat muistaen mitä sanotaan piheistä, ei auttavista naapureista:
“Kuinka moni ihminen tulee olemaankaan riippuvaisia naapureistaan Tuomiopäivänä sanoen; “Oi Herrani! Hän sulki ovensa nenäni edestä ja kielsi/eväsi minulta hänen ystävällisen kohtelun ja avun!”
Kuinka onnettomassa asemassa onkaan tuo pihi ja välinpitämätön naapuri Tuomiopäivänä!

Islamin mukaan, muslimi miehet ja naiset ovat kuin korkea muuri, jonka tiilet ovat ihmisiä tästä Ummasta. Jokaisen tiilen tulee olla hyvälaatuinen ja lujasti sidoksissa toisiin, joka tekee tästä muurista vankan ja kestävän. Muuten siitä tulee heikko ja sortumisaltis. Näin Islam ympäröi tätä muuria vahvoilla henkisillä sidoksilla, ylläpitääkseen sen lahjomattomuutta ja vahvuutta, niin että se ei heilu eikä huoju vaikka mikä siihen osuisi.
Profeetta (saas) antoi erinomaisen metaforin (kuvauksen) yhteenkuuluvaisuudesta ja yhtenäisestä tuesta musliminaisten ja -miesten joukossa:

“Uskovaiset ovat kuin rakennus/rakennelma, osia, jotka tukevat toisia osia.”

“Uskovaiset molemminpuolisissa ystävyyssuhteissa, armossaan ja mieltymyksissään ovat kuin yksi vartalo: jos jokin osa sairastuu, myös koko loppu osa kehosta on valveilla kivusta.”

Hän sietää naapureiden virheitä ja huonoa kohtelua

Musliminainen, joka on johdatettu uskonsa kautta, on kärsivällinen naapuriaan kohtaan eikä suutu tai kanna kaunaa jos tämä on tehnyt virheen tai aiheuttanut harmia. Hän on kärsivällinen ja anteeksiantava naapuriaan kohtaan, toivoen palkkiota Allaahilta ja toivoen, että saavuttaa Hän rakkauden ja tyytyväisyyden. Tästä on todisteena Abu Dharrin välittämä hadiith, kun Mutarrif ibn ‘Abdullaah tapasi hänet. Hän sanoi: “Oi Abu Dharr, olen kuullut mitä olet sanonut ja halusin tavata sinut.” Abu Dharr sanoi, “ Sinun isäsi oli suuri mies! Nyt sinä olet tavannut minut.” Mutarrif sanoi: “Olen kuullut, että sinä sanoit, että Profeetta (saas) sanoi: “Allaah rakastaa kolmea ja inhoaa kolmea.” Abu Dharr sanoi, “En usko, että kertoisin valheita Allaahin Lähettiläästä.” Mutarrif sanoi, “No ketä ovat ne kolme, joita Allaah rakastaa?” Abu Dharr (lainaten Profeettaa (saas), joka) sanoi: “Mies, joka taistelee Allaahin tähden, kärsivällisyydellä ja toivoen Häneltä palkkiota, ja taistelee siihen asti kunnes tulee tapetuksi, ja löydät tämän Allaahin Kirjasta.” Sitten hän resitoi: “Jumala rakastaa niitä, jotka taistelevat Hänen vierellään, aivan kuin olisivat vankka muuri.” [Suurah al-Saff 61:4] Mutarrif kysyi, “Entä kuka sitten?” Hän sanoi, “Mies, kenellä on huono naapuri, joka häiritsee ja ärsyttää häntä, mutta kestää sen kärsivällisyydellä ja maltilla kunnes Allaah lopettaa tilanteen, joko hänen elämänsä aikana tai toisen heistä kuollessa.”

Hän siis kestää kärsivällisyydellä niin paljon kuin mahdollista ja vastaa huonoon kohteluun jollain mikä on parempaa. Näin hän näyttää hyvää esimerkkiä naapureiden hyvästä kohtelusta ja repii juuriltaan pahuuden ja vihan heidän sieluistaan. Tärkeintä on se, että hän toimii Profeetan opetuksien mukaan:
“Kuka tahansa, joka uskoo Allaahiin ja Viimeiseen Päivään, ei tule vahingoittaa tai häiritä naapuriaan…”
Anna heidän kuulla tämä. Ne naiset, jotka menettävät järkensä kun heidän lapsensa tappelevat naapurin lapsien kanssa, niin että kääntävät “sokean silmän” omien lapsien vioille vaan loukkaavat naapureitaan rumalla kielenkäytöllä ja satuttavilla syytöksillä ja näin ollen tuhoaa naapurussuhteet ja ystävyyden vihan puuskassa. Anna heidän tietää, että he menevät vastoin islamin oppeja naapureiden hyvästä kohtelusta ja he tyytyvät omaan osaansa olemalla huonoja naapureita.

Anna niiden naisten iloita, jotka ovat viisaita, kohteliaita ja kärsivällisiä naapureita. He vastaavat hyvin naapureiden hyvään kohteluun, koska he ovat oikeamielisten naapureiden joukossa jotka ovat viisaita ja oikein johdatettuja, ja näin Allaah on heihin myös tyytyväinen.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Sun Maa 21, 2010 10:09 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ihanteellinen musliminainen Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea