Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Musliminainen ja hänen Luojansa

Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ihanteellinen musliminainen Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf

Lähetä Musliminainen ja hänen Luojansa Vastaa lainaamalla viestiä
Muslimah wa Rabb
1. RUKOUS

Ylösnousemuksen päivänä Me käytämme oikeudenmukaista vaakaa, niin että kenellekään ei tehdä pienintäkään vääryyttä. Vaikka jokin teko painaisi sinapinsiemenen verran, niin Me otamme sen huomioon, Me olemme kyllin pätevä tilintekijä.
[Surah al-Anbiyaa’ 21: 47]

Ei ole epäilystäkään, etteikö musliminainen, miettiessään tätä jaetta, ajattelisi viimeistä
päivää ja kääntyisi Luojansa puoleen tottelevaisuudessa, katumuksessa ja kiitollisuudessa, yrittäen tehdä niin päljon oikeamielisiä tekoja kuin mihin hän pystyy, valmistautuakseen Tuonpuoleiseen.

Hän palvoo Allahia

Ei ole yllätys, että musliminainen palvelee Allahia innokkaasti, sillä hän tietää, että hänen on toteltava niitä käskyjä, jotka Allah on antanut jokaiselle palvelijalleen, naiselle ja miehelle. Hän kantaa islamilaiset velvollisuutensa kunniakkaasti, etsimättä tekosyitä tai kompromisseja ja olematta huolimaton.

Hän rukoilee päivittäiset rukouksensa

Hän rukoilee päivittäiset rukouksensa niille säädettyinä aikoina, eikä anna kodinhoidon tai velvollisuuksiensa äitinä ja vaimona estää häntä tekemästä niin. Rukous on islamin pilari ja kuka pitää kiinni rukouksesta, pitää kiinni uskosta ja kuka jättää rukouksen, jättää uskon. Rukous on teoista parhain ja jaloin, sillä Profeetta selitti Abdullah Ibn Masoodin välittämässä hadithissa

"Kysyin Allahin Lähettiläältä "Mikä teko on Allahile kaikkein mieluisin?". Hän vastasi "Rukoilla kukin rukous heti kun sen aika on". Kysyin häneltä, "Mikä sitten?" Hän sanoi "Kohdella vanhempiaan armokkaasti ja kunnioituksella" Kysyin
häneltä "Mikä sitten?" Hän sanoi "Jihad Allahin vuoksi".

Rukous on yhteys Luojan ja Hänen luotunsa välillä ja voiman, suoraselkäisyyden armon ja täyttymyksen lähde. Se puhdistaa syntien tahrat sydämistämme.

Abu Huraira kertoi: "Kuulin Allahin lähettilään sanovan: "Mitä ajattelisitte jos joku virtaisi kenen tahansa teidän ovenne edessä ja hän kylpisi siinä viidesti päivässä, olisiko jälkeäkään liasta hänessä?" Ihmiset sanoivat "Hänessä ei olisi jälkeäkään liasta". Hän sanoi: "Tämä on kuin päivittäiset viisi rukousta, joiden kautta Allah pyyhkii pois syntejä".

Rukous on armoa, jonka Allah on antanut palvelijoilleen, jotta he etsisivät Hänen varjoaan
viidesti päivässä ja ylistäisivät Häntä, pyytäisivät Hänen apuaan ja etsisivät Hänen armoaan, johdatustaan ja anteeksiantoaan. Siten rukous tulee puhdistautumiseksi heille jotka rukoilevat.

Uthmaan ibn Affaan kertoi "Kuulin Allahin Lähettilään sanovan: "Ei ole muslimia joka
rukousajan tullen suorittaa wudun kunnollisesti, keskittyy rukoukseensa ja kumartuu kunnolla, jonka rukous ei olisi niiden syntien poispyyhkijä, jotka hän on tehnyt sitä ennen, niin kauan kuin hän ei ole tehnyt suuria syntejä. Näin on ajan loppuun saakka".

Rukouksen tärkeydestä on monia eri haditheja, jotka kertovat sen siunauksista ja sadosta, jonka kylvämästään voi korjata.

Musliminaisen paras paikka rukoilla on koti, mutta musliminaisella on oikeus osallistua rukoukseen moskeijassa. Aaisha kertoi: "Allahin Lähettiläs rukoili fajrin, ja uskovat naiset rukoilivat hänen kanssaan, kietoutuneina ulompiin vaatekappaleisiinsa; sitten he palasivat koteihinsam eikä kukaan tunnistanut heitä"

Allahin Lähettiläs teki myös parhaansa tehdäkseen rukouksen helpoksi naisille, ja hän lyhensi rukouksiaan kuullessaan lapsen itkevän, sillä hän tiesi lapsen äidin joutuvan jännittymään tämän vuoksi. Allahin Lähettiläs kielsi miehiä kieltämästä vaimojaan rukoilemasta moskeijassa, vaikka koti onkin naiselle parempi paikka rukoilla. Edes tapaus, jolloin moskeijaan kulkeneen naisen kimppuun hyökättiin, ei saanut Profeettaa pyörtämään kehotustaan päästää naiset moskeijaan.

Waa'il al-Kindi kertoi, että aamun pimeydessä moskeijaan kulkeneen naisen kimppuun hyökkäsi mies. Nainen huusi ohikulkijan auttamaan, ja sitten suuri joukko ihmisiä kulki ohi ja hän kutsui heidät apuun. Nämä ihmiset saartoivat häntä ensin auttamaan tulleen miehen, ja hänen päällekarkaajansa pääsi karkuun. He toivat viattoman miehen hänen luokseen ja tämä sanoi "Minä vastasin avunhuutoosi ja toinen mies pääsi karkuun" He toivat miehen Allahin Lähettilään luokse ja kertoivat hänen käyneen naisen kimppuun, ja että he olivat saaneet hänet kiinni hänen yrittäessään paeta paikalta. Mies sanoi "Minä vastasin hänen avunpyyntöönsä hänen päällekarkaajaansa vastaan, mutta nämä ihmiset saartoivat minut ja toivat minut tänne". Nainen sanoi: Hän valehtelee, hän hyökkäsi kimppuuni". Allahin Lähettiläs sanoi: "Viekää hänet pois ja kivittäkää hänet". Silloin toinen mies nousi ylös ja sanoi "Älkää kivittäkö häntä vaan kivittäkää minut, sillä minä olen hän joka teki sen." Nyt Allahin lähettiläällä oli edessään kolme ihmistä: Hän, joka oli päällekarkaaja, ensimmäisenä apuun ehtinyt mies ja nainen itse. Hän sanoi päällekarkaajalle: "Mitä tulee sinuun, Allah on antanut sinulle anteeksi" ja hän puhui kauniita sanoja naista auttaneelle. Umar sanoi "Kivittäkää aviorikoksen tehnyt". Allahin Lähettiläs sanoi "Ei, hän on katunut Allahille". Luulen hänen sanoneen "katuen niin, että jos Medinan väki katuisi niin, se hyväksyttäisiin heiltä. "

Profeetalla oli tapana rukouksen jälkeen istuutua odottamaan, niin että naiset pääsivät poistumaan moskeijasta rauhassa ennen miehiä. Hän myös ohjeisti hadithissa Muslimilta: "Miesten parhaat rivit ovat etummaiset, ja huonoimmat takimmaiset ja naisten parhaat rivit ovat takimmaiset, ja huonoimmat etummaiset.

Hän ohjeisti naisia myös taputtamaan käsiään yhteen, jos nämä huomasivat virheitä rukouksessa.

Sunnah ja nafl rukoukset

Musiminainen ei rajoita rukuoksiaan vain pakollisiin rukouksiin, vaan hän rukoilee myös
vapaaehtoisia rukouksia, Profeetan sunnan mukaisesti ja muita ylimääräisiä rukouksia.

Hadith qudsi kertoo vapaaehtoisten tekojen tärkeydestä:

Orjani tulee lähemmäksi minua tekemällä vapaaehtoisia tekoja, niin että rakastan häntä. Kun Minä rakastan häntä, olen kuulo jolla hän kuulee, näkö jolla hän näkee, käsi jolla hän iskee, ja hänen jalkansa joilla hän kävelee. Jos hän pyytäisi Minulta jotain, Minä totisesti antaisin sen, ja jos hän pyytäisi Minulta turvaa, Minä myöntäisin sen hänelle.

Abu Huraira taas kertoi Allahin Lähettilään sanoneen:

"Kun Allah rakastaa jota kuta palvelijoistaan, hän kutsuu Jibreelin luokseen ja kertoo hänelle: "Rakastan häntä-ja-häntä, joten rakasta häntä" Silloin Jibreel rakastaa häntä, ja ilmoittaa taivaan asuttajille: "Allah rakastaa häntä-ja-häntä, joten rakastakaa häntä" Joten taivaan asuttajat rakastavat häntä myös, ja myös maanpääliset asukkaat hyväksyvät hänet. Jos Allah vihaa jota kuta palvelijoistaan, Hän kutsuu Jibreelin luokseen ja kertoo hänelle "Vihaan häntä-ja-häntä, joten vihaa häntä". Sitten Jibreel vihaa häntä ja ilmoittaa taivaan asuttajille "Allah vihaa häntä-ja-häntä, joten vihatkaa häntä" silloin taivaan asuttajat vihaavat häntä, ja hän on myös maan päällä hyljeksitty.

Profeetan tapana oli rukoilla niin paljon, että hänen jalkansa turposivat, joten Aaisha kysyi häneltä: "Miksi teet näin, oi Allahin Lähettiläs, kun Allah on antanut anteeksi menneet ja tulevat syntisi?" Hän vastasi "Eikö minun tulisi olla kiitollinen orja?"

Profeetta kuitenkin kehoitti muslimeja pysymään kohtuudessa, ja tekemään vain sellaisia tekoja, joita he jaksaisivat tehdä jatkuvasti. Hän sanoi: "Allahille rakkaimpia ovat teot, joita tehdään toistuvasti, vaikka ne olisivatkin pieniä". Jos Aisha aloitti jotain, hän pitäytyi siinä.

Sun Maa 21, 2010 8:30 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ihanteellinen musliminainen Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa