Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Ennen ja jälkeen kuoleman

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Kuolema Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Ennen ja jälkeen kuoleman
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1847

Lähetä Ennen ja jälkeen kuoleman Vastaa lainaamalla viestiä
Ennen ja jälkeen kuoleman

Koonnut sekä suomentanut Noor

Oi ihmiskunta! Miksi olet niin ylimielinen, kun pian madot syövät sinut? Miksi teet syntiä, kun sinut lopulta heitetään kaivantoon maan alle? Miksi viivyttelet ja olet hillitön, kun tiedät kuoleman tulevan yllättäen, ilman varoitusta? Allahä(ylistetty olkoon Hän) sanoo (merkityksen selitys): "Jokainen tulee maistamaan kuoleman. Ainoastaan Ylösnousemuksen päivänä teille tullaan maksamaan teidän palkkanne täytenä. Jokainen, jota varjellaan Tulelta ja päästetään Paratiisiin, hän todellakin on menestyksellinen. Tämän maailman elämä on vain harhakuvan nautintoa (pettävä asia)." (Koraani 3:185)

Jokaisen ihmisen kohtalo ja kuoleman hetki on päätetty jo 50 000 vuotta ennen maailman luomista ja jokaisen ihmisen on hyväksyttävä tämä, jotta hän voi olla muslimi. Kuolemassa on kolme eri vaihetta; ensimmäinen vaihe on kuolemasta Tuomiopäivään, Al-Barzakh. Toinen vaihe on Tuomiopäivä, jolloin materiaalinen maailma tuhoutuu Allahin(ylistetty olkoon Hän) käskystä. Viimeinen eli kolmas vaihe on joko Paratiisi tai Helvetti. Mitä enemmän ponnistelemme tehdäksemme elämämme mukavammaksi ja kotimme kauniiksi, sitä vähemmän tulemme olemaan sitoutuneita Islamiin. Rakkaus tähän elämään ja rakkaus seuraavaan elämään tulevat aina olemaan ristiriidassa keskenään. Ne eivät voi elää keskenään samasa mielessä, kuten eivät voi synkkyys ja valo tai vesi ja tuli. Jompi kumpi joutuu aina väistymään toisen tieltä. Kulta ja silkki pitävät naiset kaukana Allahin(ylistetty olkoon Hän) muistelemisesta ja kiroilu sekä epäkiitollisuus aviomiehiään kohtaan naiset helvetin enemmistönä. Naisten Paratiisiin pääsyyn vaikuttavat Allahin(ylistetty olkoon Hän) armon lisäksi aviomiehensä tyytyväisenä pitäminen sekä kodin ja lasten hoitaminen. Apulaisen pyytämisen sijasta naisen tulisi turvautua dhikriin(Jumalan muisteleminen). Se tuo hänelle suuremman helpotuksen kuin apulainen. Jokaiselle ihmiselle tämä lyhyt elettävä elämä on täynnä vastoinkäymisiä sekä ahdistusta. Se joka rakastaa tätä elämää, vahingoittaa tulevaa elämää ja päinvastoin. Perjantai on kaikista päivistä parhain. Tällöin Adam luotiin, hän kuoli ja Tuomiopäivän trumpettiin tullaan puhaltamaan.

Tämän päivän jälkeen, veljeni ja sisareni, tekomme loppuvat- emme voi muuta kuin odottaa tilintekoamme. Siksipä meidän tulee kysyä itseltämme seuraava kysymys ennen kuin on liian myöhä: “Mitä olemme valmistaneet Hetkeämme varten? Olemmeko saaneet aikaan imaania, hyviä tekoja vai epäuskoa ja korruptiota? Ad-Daqqaaq(olkoon Jumala häneen tyytyväinen) sanoi: "Hänelle, joka toistuvasti muistaa kuolemaa, annetaan kolme asiaa: nopea katumus, tyytyväinen sydän ja into palvoa Allahia(ylistetty olkoon Hän); ja häntä, joka laiminlyö kuoleman muistamisen, koetellaan kolmella asialla: viivytys katumisessa, tyytymättömyys sekä laiskuus Allahin(ylistetty olkoon Hän) palvonnassa.

"Joka rakastaa Allahin(ylistetty olkoon Hän) tapaamista, Allah(ylistetty olkoon Hän) rakastaa hänen tapaamistaan. Joka vihaa Allahin(ylistetty olkoon Hän) tapaamista, Allah(ylistetty olkoon Hän) vihaa hänen tapaamistaan" [Ubadah Bin as-Samit]

"3 asiaa seuraavat kuolevaa. perhe, omaisuus ja tehdyt teot. Kaksi niistä palaa takaisin mutta vain yksi jää jäljelle. Perhe ja omaisuus palaavat takaisin, tekojen jäädessä ainoina jäljelle" [Bukhari ja Muslim]

"Helvetti on verhottu haluttaviin asioihin ja Paratiisi epämiellyttäviin asioihin" [Bukhari ja Muslim]

"Profeetta(rauha ja Jumalan siunaukset olkoot hänen yllään) sanoi: Rakkaimpia minulle ovat ne jotka ovat hurskaimpia, olivat he sitten ketä tahansa ja missä tahansa" [Ahmad]

"Parasta omaisuutta ovat Allahia subhana wa tala muisteleva kieli, kiitollinen sydän ja uskova vaimo, joka auttaa miestään uskossa" [Ahmad, Tirmidhi ja Ibn Majah]

"Profeetta(rauha ja Jumalan siunaukset olkoot hänen yllään) sanoi: En ole koskaan nähnyt hirvittävämpää paikkaa kuin hauta" [Ibn Majah ja Tirmidhi]

"Kuollessa jokaiselta tullaan kysymään hänen ikänsä, miten hän käytti aikansa(teot), mikä sai hänet tekemään tekonsa ja miten hän kulutti varallisuutensa. Joten suosi pysyvää katoavaisuuden sijasta" [Ahmad ja Baihaqi]

“Aamunkoiton kaksi rak’aa ovat paremmat kuin tämä maailma ja mitä se sisältää.” [Saheeh Muslim, 14. luku, Book of Prayer, no. 725]

Kuoleman jälkeen Kuoleman enkeli vetää uskovan sielun ulos ruumista helposti ja se tulee ulos kuin vesi pullosta. Enkelit nousevat hänen sielunsa kanssa ylös taivaaseen, ja sielu on kääritty valkoiseen myskiltä tuoksuvaan Paratiisin silkkiin ja kysyvät toisiltaan kuka on tämä hyvä sielu? Hän on se ja se ja sen ja sen poika, käyttäen parhaimpia nimiä mitä tiedetään tai huonoimpia jos kyseessä on uskoton(ei-muslimi). Sielun irrotessa ruumista nousten taivaaseen, katse seuraa perässä.

Kun epäuskova on jättämässä tämän mailman ja siirtymässä seuraavaan, enkelit, joilla on kovat ja mustat kasvot, tulevat alas Taivaasta hänen luokseen ja heillä on mukanaan tulen jouhikangas ja he istuvat niin kaukana hänestä kuin silmä pystyy näkemään. Kuoleman enkeli tulee ja istuu hänen päänsä päälle ja sanoo: ’Oi syntinen sielu, tule ulos Allaahin tyytymättömyyteen.’ Sielu karkaa ruumista ja Kuoleman Enkeli vetää sen ulos yhtä väkivaltaisesti kuin rautaharja vedetään ulos märästä villasta. Sitten hän ottaa sen ja kun hän niin tekee, muut enkelit eivät jätä epäuskovaa sielua hänen käteensä hetkeksikään vaan laittavat sen jouhikankaaseen ja siitä tulee haju, joka muistuttaa maanpäältä löytyvää kaikkein vastenmielisintä ruumiin hajua.” [Ahmad, Abu Dawood & Haakim]

Enkelit pysähtyvät alimman taivaan porteilla ja pyytävät lupaa päästä sisään sielun kanssa. Portit avataan ja uskovan sielu otetaan ilolla vastaan ja enkelit pyytävät Allahia(ylistetty olkoon Hän) lähettämään sielun heidän suuntaansa. Enkelit myös ihailevat uskovan sielun erinomaista ja parempaa kuin myskin tuoksua. Parhaat enkelit ohjaavat uskovan sielua taivaasta toiseen. Uskovien sielujen kohdatessa toisensa onnellisuus on suurempaa, kuin tässä elämässä tavatessa henkilön pitkän eron jälkeen. Uskovien sielut tiedustelevat toisiltaan, miten sille ja sille sielulle kävi. Uskoton sielu jää taivaan porttien ulkopuolelle portinvartija-enkeleiden pyytäessä Allahin(ylistetty olkoon Hän) kääntämään sielun pois heidän suunnastaan. Taivasmatkan jälkeen uskovan sielu palautetaan takaisin ruumiseensa odottamaan Tuomiopäivää kun taas uskottoman sielu heitetään alas taivaasta takaisin ruumiiseensa.

Kun sielu on palannut takaisin ruumiiseen taivaassa käynnin jäkeen, viimeisen testin suorittavat enkelit Munkar ja Nakir jotka ovat musta- ja sininen enkeli. Ensi töikseen he ravistelevat kuollutta ja laittavat hänet istumaan haudassaan. Uskova istuu rauhallisena ilman pelkoa ja kauhua kun taas uskoton pelkää ja on kauhuissaan. Kuolleen hautaamisen jälkeen kuolleelle tulee tehdä dua`a hänen haudallaan, koska tuolloin kuolleella on meneillään viimeinen testi. Testi vahvistaa, että kuollut on ymmärtänyt kuolemansa hetken tulleen. Häneltä tullaan kysymään hänen luojastaan, uskonnostaan ja Profeetta Muhammedista(rauha ja Jumalan siunaukset olkoot hänen yllään). Uskova antaa oikeat vastaukset helposti, kun uskoton taas ei osaa sanoa mitään joka auttaisi häntä.

Haudasta on näkymä tulevaan asuinpaikkaansa ja joka näytetään aamuin sekä illoin kuolleelle. Uskovan näkymä on loistokas ja palkkio uskosta, kun taas uskottoman näkymäksi tulee tuli ja sen tuho. Haudasta näkee myös paikkaan, johon kuollut ei ole menossa ja uskova näkee miltä Allah(ylistetty olkoon Hän) on hänet säästänyt. Kun uskova näkee hänen tulevan asuinpaikkansa Paratiisissa hän pyytää saada ilmoittaa perheelleen hänen hyvistä oloistaan ja pyytää Tuomiopäivän tulemisen nopeuttamista. Enkelit pyytävät häntä rauhoittumaan ja lepäämään suuressa ja valoisassa haudassaan rauhassa Tuomiopäivään asti. Hänen hautansa valo juontaa Profeetan(rauha ja Jumalan siunaukset olkoot hänen yllään) ihmisille tekemästä dua´asta. Uskottoman nähdessä Helvetin, pyytää hän Tuomiopäivän peruuttamista ja lupaa päästä takaisin elämäänsä, jossa hän voisi tehdä kuoleman jälkeistä elämää hyödyttäviä tekoja. Lupaa ei anneta ja uskoton nukkuu kuin käärmeiden purema ihminen. Hänen hautansa on niin ahdas, että haudanpuristus murtaa hänen kylkiluunsa. Haudanpuristuksen voima vaihtelee ihmisestä riippuen.

Uskovan hyvät teot saavat haudassa muodon, joka näyttää hyvännäköiseltä, -tuoksuiselta ja kauniisti vaatetetulta henkilötä, jonka kasvoista uskova sanoo: "kasvosi tuovat hyvyyttä". Uskottoman haudassa tämä samainen henkilön muodon saanut näyttää hirvittävältä, kuvottavan hajuiselta ja kammottavasti pukeutuneelta. Hänen kasvoistaan uskoton sanoo: "kasvosi tuovat pahuutta". Kuollut kysyy tältä henkilöltä; kuka olet? Uskovalle vastataan: "olen hyvät tekosi". Olit nopea seuraamaan Allahia(ylistetty olkoon Hän) ja hidas tottelemattomuudessa. Palkitkoon Allah(ylistetty olkoon Hän) sinut hyvällä. Uskottomalle vastataan: "olen pahat tekosi". Olit nopea tottelemattomuudessa ja hidas Allahin(ylistetty olkoon Hän) seuraamisessa. Palkitkoon Allah(ylistetty olkoon Hän) sinut pahalla. Usko ilman tekoja on merkityksetöntä eikä tuo Allahin(ylistetty olkoon Hän) mieltymystä.

Uskovalle ei luonnollisestikaan tule haudan rangaistuksia, mutta uskottomalle ilmestyy kuuro, sokea ja mykkä rankaisija, joka lyö uskotonta vasaralla jolla vuorikin muuttuisi tomuksi. Kun kuollut on palautunut tomusta ennalleen, rankaisija lyö uudelleen ja uudelleen Tuomiopäivään asti. Kaikki luodut ihmisiä ja jinnejä lukuunottamatta kuulevat hänen parkaisunsa. Syntinen muslimi voi kärsiä jo haudassaan sielun puhdistuksesta Paratiisia varten tai vasta tuomiopäivänä. Proofeetat elävät kuolemansa jälkeen tietyntyyppistä elämää, jossa he rukoilevat jatkuvsti haudoissaan. Marttyyrien sielut päätyvät lentelemään virheinä lintuina Paratiisiin aivan Allahin(ylistetty olkoon Hän) valtaistuimen alle.

Tuomiopäivänä, joka on pitempi kuin 50 000 vuotta tätä elämää, jaetaan tuomiot tehdyistä ja tekemättömistä töistä. Tuomoiden jaon jälkeen kaikki ihmiset ajetaan sillalle, joka ylittää Helvetin. Se kenen hyvät teot painavat vaa´assa enemmän, astuu hän sillalle kevein mielin. Silta on terävämpi kuin miekka ja ohuempi kuin hius. Jokainen ylittää sillan, niin uskova kuin uskoton. Joillekin ylitys on kuin tuulen pyyhkäisy, joku laukkaa sen yli, toiset kävelevät tai ryömivät perustuen uskon vahvuuteen ja tehtyihin tekoihin. Osa putoaa tuleen, jonne he jäävät. Uskoville näytetään Helvetti, jotta he näkevät miltä heidän uskonsa ja Allahin(ylistetty olkoon Hän) armo heidät pelasti, mutta he jatkavat matkaansa Paratiisiin, joka on palkkio uskosta, uskollisuudesta ja hyvistä teoista. Riippuen eletystä elämästä myös uskova voi joutua Helvettiin, mutta vain tietyksi ajaksi, joilloin hänet puhdistetaan synneistä Paratiisia varten. Helvetissä on eri 7 tasoa, ja syntinen uskova joutuu tasoista ensimmäiselle, joka on niistä helpoin.

Tuomiopäivänä rikkaat eivät tunnusta koskaan edes nähneensä rikkauksia tai hyvää elämää kun heille näytetään Helvetti. Uskovaiset Paratiisin nähtyään eivät sano kohdanneensa surua ja onnettomuuksia eläessään. Perehdyttäessä viimeiseen päivään, tuomioihin, Paratiisiin sekä Helvettiin, jokaisen muslimin sydämessä tulisi olla suoran tien etsiminen Paratiisiin. Helvetti on verhoiltu nautintoon ja Paratiisi vastoinkäymiseen, hätään ja puutteeseen. Kiirehtikää siis tekemään oikeamielisiä tekoja, koska on vain lyhyt hetki aikaa siihen, kun ihmiset tullaan siirtämään ikuisuuden maailmaan, joko Paratiisiin, jonka ihanuudet eivät koskaan lopu tai Helvettiin, jonka kuumuus on ikuista. Siis kiiruhtakaa ja olkaa varuillanne, ettette viivyttele, sillä suurin osa Helvetin ihmisten kärsimyksistä johtuu viivyttelystä. Hyvä Muslimi! Missä on valmistautumisesi kuolemaa ja sen tuskia varten? Missä on valmistautumisesi haudan puristusta varten? Missä on valmistautumisesi haudassa kahdelle enkelille vastaamista varten? Missä on valmistautumisesi Allahin(ylistetty olkoon Hän) , Kaikkein Korkeimman, Kaikkikykenevän, kohtaamista varten?

Antakoon Allah(ylistetty olkoon Hän) anteeksi syntimme ja johdattakoon Hän(ylistetty olkoon Hän) meidät hyveellisten ja Paratiisin ihmisten joukkoon. Aamin.

Lähteet:

Kirja: Life in al-Barzakh Muhammad al-Jibaly
Kirja Preparation for the hereafter, Mohammed imran
www.viattomuus.info
www.islamqa.com
www.kolumbus.fi/kiasno/tuonpuoleinen.htm
Abu Saifillaah 'Abdul-Qaadir

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Maa Tou 07, 2007 2:08 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ummu_Caaisha



Liittynyt: 15 Tou 2007
Viestejä: 29
Paikkakunta: Helsinki

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Jazaakum Allaah khairan.....

_________________
Funny how $10 looks so big when we take it to masjid and so small when we take it to the store.
Tor Tou 17, 2007 3:24 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1847

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
wa iyaaki

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Tor Tou 17, 2007 9:58 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ss81
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
En usko kohtaloon....Tarkoittaako se etten ole sitten hyvä muslimi??
Tii Maa 03, 2009 7:21 pm
ummuyusuf



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 1847

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Jokaisen muslimin uskon pilareihin kuuluu usko ennaltamäärättyyn kohtaloon, niin hyvässä kuin pahassa.

_________________
"The one who is (truly) imprisoned is the one whose heart is imprisoned from Allah, and the captivated one is the one whose desires have enslaved him." Ibn Taymiyah
Tii Maa 03, 2009 7:52 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
stygiofobia



Liittynyt: 19 Syy 2004
Viestejä: 347

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Sahiih muslim kirjasarjan ensimmäisen kirjan, ensimmäisen kappaleen ensimmäinen hadiith antaa vastauksen tähänkin asiaan. Ymmärrettävistä syistä käännän siitä vain oleellisimmat osat. Liitän kuitenkin koko hadiithin loppuun niitä varten, jotka tahtovat syventyä aiheeseen enemmän.

"He väittävät ettei kohtaloa ole olemassa ja asioita ei ole ennaltamäärätty. Hän (Abdullan ibn Umar) sanoi: Kun satut kohtaamaan sellaisia ihmisiä, sano heille ettei minulla ole mitään tekemistä ehidän kanssaan eikä heillä minun kanssani. Totisesti he eivät ole millään tavoin vastuussa minun uskostani. Abdullah ibn umar vannoi Herran kautta ja sanoi: Jos kukatahansa heistä antaisi Allaahin tielle Uhud vuoren verran kultaa, Allaah ei hyväksyisi sitä ennen kuin he tunnustaisivat uskonsa kohtaloon"

(hadiith jibriil)
"Kysyjä sanoi: Kerro minulla mikä on usko (iimaan). Hän (profeetta, sallallaahu alayhi wa sallam) vastasi: Sitä että myöntää uskonsa Allaahiin, Hänen enkeleihinsä, kirjoihinsa, lähettiläisiinsä ja viimeiseen päivään sekä myöntää uskovansa kohtaloon (al-qadr) niin hyvässä kuin pahassakin "
Tästä ja monista muista todisteista on koottu islamin uskon kuusi pilaria. Kohtaloon liittyviä Koraanin jakeita on runsaasti. Allaah johdattakoon sinut ymmärtämään niiden merkityksen ja olkoon sinulle armollinen.

Sahiih muslim Book 001, Number 0001:
Lainaus:
It is narrated on the authority of Yahya b. Ya'mur that the first man who discussed about Qadr (Divine Decree) in Basra was Ma'bad al-Juhani. I along with Humaid b. 'Abdur-Rahman Himyari set out for prilgrimage or for 'Umrah and said: Should it so happen that we come into contact with one of the Companions of the Messenger of Allah (peace be upon him) we shall ask him a bout what is talked about Taqdir (Division Decree). Accidentally we came across Abdullah ibn Umar ibn al-Khattab, while he was entering the mosque. My companion and I surrounded him. One of us (stood) on his right and the other stood on his left. I expected that my companion would authorize me to speak. I therefore said: Abu Abdur Rahman! there have appeared some people in our land who recite the Holy Qur'an and pursue knowledge. And then after talking about their affairs, added: They (such people) claim that there is no such thing as Divine Decree and events are not predestined. He (Abdullah ibn Umar) said: When you happen to meet such people tell them that I have nothing to do with them and they have nothing to do with me. And verily they are in no way responsible for my (belief). Abdullah ibn Umar swore by Him (the Lord) (and said): If any one of them (who does not believe in the Divine Decree) had with him gold equal to the bulk of (the mountain) Uhud and then, it (in the way of Allah), Allah would not accept it unless he affirmed his faith in Divine Decree. He further said: My father, Umar ibn al-Khattab, told me: One day we were sitting in the company of Allah's Apostle (peace be upon him) when there appeared before us a man dressed in pure white clothes, his hair extraordinarily black. There were no signs of travel on him. None amongst us recognized him. At last he sat with the Apostle (peace be upon him) He knelt before him placed his palms on his thighs and said: Muhammad, inform me about al-Islam. The Messenger of Allah (peace be upon him) said: Al-Islam implies that you testify that there is no god but Allah and that Muhammad is the messenger of Allah, and you establish prayer, pay Zakat, observe the fast of Ramadan, and perform pilgrimage to the (House) if you are solvent enough (to bear the expense of) the journey. He (the inquirer) said: You have told the truth. He (Umar ibn al-Khattab) said: It amazed us that he would put the question and then he would himself verify the truth. He (the inquirer) said: Inform me about Iman (faith). He (the Holy Prophet) replied: That you affirm your faith in Allah, in His angels, in His Books, in His Apostles, in the Day of Judgment, and you affirm your faith in the Divine Decree about good and evil. He (the inquirer) said: You have told the truth. He (the inquirer) again said: Inform me about al-Ihsan (performance of good deeds). He (the Holy Prophet) said: That you worship Allah as if you are seeing Him, for though you don't see Him, He, verily, sees you. He (the enquirer) again said: Inform me about the hour (of the Doom). He (the Holy Prophet) remarked: One who is asked knows no more than the one who is inquiring (about it). He (the inquirer) said: Tell me some of its indications. He (the Holy Prophet) said: That the slave-girl will give birth to her mistress and master, that you will find barefooted, destitute goat-herds vying with one another in the construction of magnificent buildings. He (the narrator, Umar ibn al-Khattab) said: Then he (the inquirer) went on his way but I stayed with him (the Holy Prophet) for a long while. He then, said to me: Umar, do you know who this inquirer was? I replied: Allah and His Apostle knows best. He (the Holy Prophet) remarked: He was Gabriel (the angel). He came to you in order to instruct you in matters of religion.


_________________
Käytitkö aikasi ennen kiirettä? Entä terveytesi ennen sairautta tai rahasi ennen köyhyyttä ja nuoruutesi ennen vanhuutta?
Kes Maa 04, 2009 10:31 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Kuolema Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea