Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Mahshi/Dolma!

Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ruoka Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Mahshi/Dolma!
Kirjoittaja Viesti
Esamy

Lähetä Mahshi/Dolma! Vastaa lainaamalla viestiä
Osaako kukaan teistä tehdä mahshia tai dolmaa? Kaikkein eniten minua askarruttaa, kuinka saan naulittua viininlehtikääryleet kiinni niin ettei ne leviä kesken kaiken (paistamisen aikana tai sitten syödessä). Olisin hyvin kiitollinen tiedosta!
Tii Syy 19, 2006 4:25 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Noora

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
As-salaamu aleikum

Täyte asetetaan viininlehden päälle pötköksi, lehden sivut käännetään täytteen päälle ja lehti rullataan täytteen ympärille. Dolmat ladotaan kattilanpohjalle vieri viereen tasaisesti ja niiden päälle laitetaan lautanen painoksi. Meillä dolma keitetään kypsäksi.

Tätä tietoako kaipasit?
Tor Syy 21, 2006 9:45 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Esamy

Lähetä Elikkäs Vastaa lainaamalla viestiä
Tuon vaiheen minäkin ymmärrän, mutta miten ne lehdet saadaan pysymään kiinni, sitä en käsitä, nehän levahtaa viimeistään sitten kun ne nostetaan pois sieltä kattilasta ja pannaan tarjolle. Koska vaikka kuinka rullaan ne kiinni, ne rullautuu auki aina sieltä päästä jonne rullauksen päätän. Vai pitäisikö lehden tarttua kiinni kun ne survotaan sinne kattilan pohjalle, ja tällä tavoin ns. "liimautua kiinni". Mikä on oikea määrä vettä kun ne keitetään kypsäksi? Ja jos survon kattilan pohjalle lautasen, millä saan sen sieltä pois kun ruoka on valmis? Käännänkö koko kattilan ylösalaisin?
Paljon kysymyksiä, mutta haluaisin tosiaan onnistua tekemään niitä edes kerran =D
Per Syy 22, 2006 10:07 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Noora

Lähetä Re: Elikkäs Vastaa lainaamalla viestiä
As-salaamu aleikum
Meillä ei ole ollut ongelmaa dolman kiinni pysymisessä, enkä näin ollen edes osaa arvata mistä aukeaminen voisi johtua.

Erään reseptin mukaan vettä laitetaan sama määrä kuin riisiä ja ainahan vettä voi lisätä, jos sitä onkin liian vähän. Resepti löytyy täältä.
Lautasta ei laiteta kattilan pohjalle vaan dolman päälle. Huomaa, että lautasen tulee olla hieman kattilan halkaisijaa pienempi. Lautasen saa pois nostamalla sitä esim haarulalla ja toisella kädellä ottaa lautasen reunasta kiinni Idea muista patalappu + talouspaperi Idea

En itsekään ole mikään superkokki, mutta toivottavasti neuvoista on hyötyä.
Sun Syy 24, 2006 10:32 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Esamy

Salaam!

Olinkin vähän väärin ilmaissut itseni tuossa viime viestissä, tosiaan, se lautanen pannaan niiden dolmien päälle! Ei siis kattilan pohjalle niinkuin tuossa olin sanonut! Kiitos hirveästi näistä vinkeistä, olenkin paljon kyttäillyt reseptejä netissä...nyt pitää vaan itse alkaa yrittää...vaikeita ovat vaan nuo dolman sulkemisohjeet...hui, täytyy varmaan itse kehitellä joku tekniikka kun ei oikein mene perille nuo netin ohjeet.
Jos vaan vielä kehtaat kertoa että pannaanhan sitä tomaattisosetta niin paljon että kaikki kerrokset juuri ja juuri peittyvät? Vai panenko ihan reilusti?
Yazak Allah Khayran!
Maa Syy 25, 2006 3:53 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf

Mulla on sellanen käsitys että sen voi sulkea jollain,,,,mutta nyt en kylla muista millä? Äitipuoleni joskus niitä teki tai teetti jollain ja muistan hänen puhuneen että jollain ne suljetaan...käy läpi vaikka erilaiset "liisteri" aineet, kuten vesi ja jauho,,,sitä ainakin käytetään sambuusejen sulkemisessa ja hyvin kestää uppopaistamisenkin....

Miten on UmmYacoob, mikä pitäisi noi kääryleet kiinni kun omaat alan koulutusta?

Maa Syy 25, 2006 5:04 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Noora

As-salaamu aleikum
Esamy kirjoitti:
Jos vaan vielä kehtaat kertoa että pannaanhan sitä tomaattisosetta niin paljon että kaikki kerrokset juuri ja juuri peittyvät? Vai panenko ihan reilusti?

Meillä on tehty dolmaa, jonka täytteenä on jauhelihaa ja riisiä, tomaattisose ja mausteet on sekoitettu täytteeseen. Itse en tykkää, jos valmiista ruoasta voi erottaa tomaattisoseen. Mielestäni sen pitää "hävitä" sinne jonnekin. :) Keitinliemi on ollut vesi + sitruunamehu. Näitä täytevariaatioita taitaa olla useammanlaista. Tv:ssä tehtiin liemi, johon sekoitettiin tomaattisosetta ja mausteita.
Olen syönyt myös kreikkalaista dolmaa, joka oli täytetty riisillä, sipulilla ja mintulla. Sekin oli hyvää. Masha Allaah.

Jos sinulla ei ole valmista reseptiä niin ehkä kannattaisi etsiä jokin ja myöhemmin kokeilla omia variaatioita, insha Allaah.
Maa Syy 25, 2006 9:48 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Esamy

Kiitos sisko oikein paljon!
Ramadan Kareem!
Tii Syy 26, 2006 3:09 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Umm-Ya3quub

asalaamu aleikum...
valitettavasti en osaa ko.ruokaa tehdä, en tiedä edes miltä sen tulisi näyttää.

Kes Syy 27, 2006 2:28 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maymuunah

Masha Allah, minäkin olen hyviä dolmeh-ohjeita kaivannut.. Englanniksi löytyy pari lähi-idän keittokirjaa mutta lontoon taitoni ei niin huippu ole että saisin välttämättä kaikkea onnistumaan niin en uskalla niiden mukaan tehdä kaikkia ruokia.
Kes Kes 13, 2007 4:43 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Esamy

Salaam Aleikum!

No, minä sitten pitkän pohdinnan jälkeen käärin hihani ja aloin työstää niitä dolmia..vähän sain itse sävellellä, kun en osannut ohjeen mukaan tehdä mashAllah.
Ja näin sitten tein:
Keitin oman makuiseni tomaattikastikkeen, saa olla melko paksua, että sekoittuu hyvin muihin aineisiin. Sitten pestyt riisit, määrä oman mielen mukaan, miten paljon dolmia tekee, itse laitoin n. 3 isoa kahvikuppia ja viininlehtiä oli 40. Sitten silputtua persiljaa. Dolmiin voi laittaa sisälle myös jauhelihaa, se vaan sekoitetaan kypsänä muiden mukana astiaan, persiljaakaan ei ole pakko käyttää, voi käyttää jotain muutakin yrttiä, sellaista mikä itselle sopii, mutta sen pitää olla todella pientä silppua.

Ja tee näin: Pese riisit ja iske isoon astiaan, kaada valmis tomaattikastike ja persilja silppu joukkoon ja sekoita tasaiseksi. Sitten alkaakin se työvaihe. Eli ota viininlehdet esille, aseta ne eteesi nurjapuoli ylöspäin, ota varsi pois jos sellainen on, se varsi puoli pitää myös osoittaa itseenpäin. Sitten vähän täytettä lehdelle, melko lähelle sitä vartta, ei ihan keskelle ja rullaa hiukan että riisiseos peittyy, sitten kääri sivut mukaan pakettiin ja kääri rulla loppuun. Asettele tukevasti kattilaan ihan vieriviereen ja seuraava kerros vaan päälle. Kun valmista, käädä joko maistettu vesi tai vaikka kasvis/lihaliemi päälle niin että dolmat juuri ja juuri peittyy. Paina kattilaan dolmien päälle jokin lautanen tms, jotta lehdet ei kesken keittelyn aukea inshAllah! Sitten vaan kiehautat nopeasti ja vähennät lämpöä ja sen jälkeen annat porista rauhassa n. ehkä 45 minuuttia, riippuen hellasta. Dolmat on valmiita kun ne on ihan tummia, melkein mustia (tämäkin riippuen viininlehti tyypistä) ja riisi sisältä kypsää.

InshAllah herkutellemaan!

Ps. Resepti on hiukan sekava, ja sitä on vaikea helpommin selittää, mutta ei dolmien teko ole vaikeaa ollenkaan, vain aikaa vievää puuhaa! =)
Kes Kes 13, 2007 6:32 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf

nami nami

Kes Kes 13, 2007 10:55 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maymuunah

Salam Aleikum!

Vielä kysymys Dolmiin liittyen... mitä muuta niissä käytetään kuin viininlehtiä? Olen muutaman kerran syönyt ja nähnyt tehtävän muistakin "kääryletarpeista" mutta en vaan tiedä mitä on silloin käytetty, olisi kiva jos joku tietäisi tai antaisi vinkkiä mitä muuta voisi käyttää!
Tor Kes 14, 2007 3:54 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sumaya1

"Salam Aleikum!

Vielä kysymys Dolmiin liittyen... mitä muuta niissä käytetään kuin viininlehtiä? Olen muutaman kerran syönyt ja nähnyt tehtävän muistakin "kääryletarpeista" mutta en vaan tiedä mitä on silloin käytetty, olisi kiva jos joku tietäisi tai antaisi vinkkiä mitä muuta voisi käyttää!"

Alaikumasalam
mun äiti ainakin käyttää paprikkaa,tomaattia,perunoita,sitten salaatin lehteä(keittää ensin pehmeäksi vedessä),munakoisoa,kesäkurpitsaa jnd.
noi tomaatit ja paprikat ja muut niin niistä otettaan se juttu vieltä sisältä pois...vaikka lusikalla tai jollain ja sitten laitat sinne sen täytteen.
mä olen ainakin kuullut niin että siihen voi käyttää ihan mitä vaan :D
onnea vaan sulle..toivottavasti tulee hyvää
Per Kes 15, 2007 9:36 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Ruoka Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa