Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Hadithien merkitys?

 
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Hadith galleria Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Hadithien merkitys?
Kirjoittaja Viesti
Zlatan



Liittynyt: 17 Syy 2006
Viestejä: 16
Paikkakunta: Lahti

Lähetä Hadithien merkitys? Vastaa lainaamalla viestiä
Olen tutustunut Islamiin vasta vähän aikaa, mutta alusta asti minua on vaivannut Hadithien asema Islamissa.

Monille Hadithit tuntuvat olevan Koraanin ohella todella tärkeä osa uskoa. Miksi? eikö Koraani ole Muslimille se kaikkein tärkein ohje, kaikki muu on ylimääräistä.

Hadithien onglema on mielestäni se, että niiden totuuspohjaa ei voida todistaa ja joukossa on varmasti myös puhtaita väärennöksiä. vai olenko yksin mielipiteeni kanssa?

Itse en juurikaan ole edes viitsinyt Haditheihin perhetyä, juuri yllämainituista syistä. Itse saan tarpeellisen tiedon Koraanista, en niinkään epämääräisistä tarinoista.

Toki noista löytyy paljon mielenkiintoista, mutta en todellakaan soveltaisi mitään niistä omaan elämääni.
Tii Lok 17, 2006 2:27 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lamppu erämaassa



Liittynyt: 14 Tou 2006
Viestejä: 61

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Ne ovat osa Islamia ja sen toinen lähde. Koraani käskee meitä seuraamaan Profeetan sunnaa, joka valaisee meille monia asioita Koraanista ja tekee asiat selviksi. Islam on koko ihmiskunnalle tarkoitettu viesti ja olisi Allahin viisauden vastaista antaa sen viestin joutua hukkaan ja samoin johtaa muslimit harhaan, joten kumpikin, sekä Koraani että Sunna ovat tallessa.

Tässä seikassa ei oikeastaan ole edes sen suurempia ongelmia, sillä ylivoimaisesti suurinosa muslimeista on seurannut aikojen alusta saakka yksimielisesti tiettyjen sääntöjen mukaan koottuja hadith kokoelmia ja luottaneet niihin. Tämä on siis ilmiselvästi se Sunna, jonka Allah on säilyttänyt. Vain pieni osa on tämän kieltänyt (ja aina on joku, joka kulkee vastaan, sitä ei voi välttää) ja heidän eksyneisyytensä saa selville pelkästään Koraania lukemalla ja katsomalla heidän uskomuksiaan ja tekojaan.

Uskonnon perustoista ei ole erimielisyyksiä näiden hadithien valossa, vaikka heikkoja ja keksittyjä hadithejä onkin. Kuten sanottu, on Allahin viisauden vastaista antaa johdatuksen joutua harhaan. Näin ei olekaan käynyt, sillä heikot ja keksityt hadithit ovat alansa mestarit karsineet huolella ja tehneet ihmisille selviksi aikojen alusta saakka.

Allah ei lähettänyt Islamia vain hadith-tieteiden mestareille johdatuksesi, vaan asetti näitä mestareita huolehtimaan uskontonsa säilymisestä maan päällä, jotta me sitten seuraisimme heitä. Ja näitä mestareita on ylivoimainen enemmistö seurannut yksimielisesti, mikä on selvä merkki siitä, että se säilynyt Sunna (jonka olemassaoloon ja pysymiseen uskomista puhdas järki edellyttää) on se Sunna, jota me seuraamme.

Joka sanoo seuraavansa vain Koraania on hukassa ja vapaa periaatteessa tekemään mitä tahtoo ja sanomaan se olevan Allahin säätämä laki. Hän rukoilee kuinka tahtoo, paastoaa kuinka tahtoo, antaa almuja kuinka tahtoo ja tekee pyhiinvaelluksen kuinka tahtoo. Missään ei ole ohjeita hänelle näiden suorittamiseen. On myös Allahin viisauden vastaista käskeä tekemään tekoja selvittämättä miten ne tehdään. Tällaisen periaatteen mukaan minä voin rukoilla alasti, tanssien ja polttaen pilveä ja rukoukseni on silti yhtä lähellä Allahin mielihyvää kuin vaatteet päällä rukoilevan, paikallaan olevan ja selvän ihmisen rukous. Suojelkoon Allah meitä tältä aamiin.
Tor Lok 19, 2006 3:20 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Yunus



Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 36

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Masha'Allah! Hyvin valaiseva viesti lamppu erämaassa.
Tor Lok 19, 2006 3:51 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Zlatan



Liittynyt: 17 Syy 2006
Viestejä: 16
Paikkakunta: Lahti

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Kiitos hyvästä vastauksesta! Vastasitkin jo kaikkiin kysymyksiin, mitä mielessäni liikkuu.

Ymmärrän kyllä, että Koraani ja Sunna ovat ne, joita tulee seurata. Säikähdin vain, kun luin Hämeen-anttilan kirjassa todettiin monien Hadithien olevan väärennettyjä. Mutta toisaalta en usko, että vaikka joukossa väärennettyjä olisiin, niin jos ihminen vilpittömästi sunnaa seuraa, niin että siitä olisi haittaa.

Kiitos vielä vastauksesta, sain aika hyvän mielenrauhan.

Mistä näitä haditheja voisi lukea? Onko olemassa suomenkielistä kirjallisuutta jossa noita olisi koottuna? Tai entä mikä englanninielinen kirja olisi suositeltava?
Sun Lok 22, 2006 9:50 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lamppu erämaassa



Liittynyt: 14 Tou 2006
Viestejä: 61

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Kaksi yksimielisesti luotetuinta kokoelmaa ovat Imam Bukharin ja Imam Muslimin kokoelmat, jotka on myös käännetty tiivistettyinä englannin kielelle. Muitakin kokoelmia on, mutta käännöksistä en tiedä.

Heikkoja hadithejä on olemassa ilman epäilystä, mutta Allahin luvalla niiden tila on selvennetty ihmisille. Jos jonkin hadithin heikkoudesta on erimielisyyttä, on sekin selvennetty, jotta ihmiset tämän tietäisivät. Jos jotain ei tällainen tieto hadithin heikkoudesta ole saavuttanut ja tämä luulee täten seuraavansa Profeetan (saws) sunnaa, niin insha-Allah, häntä ei rangaista hyvän aikomuksensa johdosta.

Uskontoa opiskellessa me rivimiehet luemme Islamin oppineiden kirjoja opiskelemastamme asiasta, jossa he tuovat asiaa koskevat hadithit ja Koraanin jakeet ilmi, kuten myös niiden oikeaoppisen tulkinnan. Emme siis ota Bukharia ja Muslimia käteen ja yritä juontaa säännöksiä itse, välttyäksemme vääriltä tulkinnoilta ja uskonnon vääristelyltä. Tämä johtuu hyvin monesta seikasta, jotka voidaan tiivistää lyhyesti lauseeseen: Meillä ei ole tarpeeksi tietoa tällaiseen työhön.

Hyvää 'iidia kaikille, in sha Allah, huomenna!
Sun Lok 22, 2006 11:21 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
UmmSahar
Vieras





Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Löysin tällaisen tekstin netistä haditheista, korjatkaa jos se on väärässä. Se voisi olla aika "avaava" Zlatanille, inshaAllah.


"Ahadeeth-tiede

Tämä artikkeli on koostamani luento kahdesta kirjasta: "An Introduction to the Science of Hadith", kirjoittanut Dr. Suhaib Hasan, sekä "Hadith - an Introduction" kirjoittanut A.Rahman I. Doi.

Ensiksikin, mikä on hadith? Hadith on profeetta Muhammadin (SAWS) sanoma asia Islaamista, taasen se, mitä hän (SAWS) teki on Sunnah. Näiden yhteisnimitys on Sunan. Profeetan (SAWS) kuoleman jälkeen hänen (SAWS) sanontansa saivat laajan maineen. Riitti, että mainitsi kuulleensa hadithin profeetalta (SAWS) siitä ja tästä asiasta, ja siinä oli koko ristiriidan lopetus. Siis tämä siinä tapauksessa, jos Koraanissa ei ollut valmiiksi asiaa koskevaa sääntöä.

Esimerkkinä otettakoon se tapaus, kun profeetan (SAWS) kuoltua hänen nuorin tyttärensä pyysi perintöosuuttaan. Kuitenkin Abu Bakr (RAA), ensimmäinen kalifi ja profeetan (SAWS) rakas seuralainen muisti profeetan (SAWS) sanoneen, että profeetat eivät jätä jälkeensä perintöä, vaan heidän perintönsä menee hyväntekeväisyyteen. Kukaan ei epäillyt, ettei tämä hadith olisi ollut oikea ja kaikki hyväksyivät sen.

Kerrattakoon tässä samalla, mihin kategorioihin Islaamilainen laki, Shariah, jakaa eri teot:

1. Fard tai Wajib: pakollinen tehtävä, sen tekemättäömyydestä seuraa rangaistus (esim. rukoukset viisi kertaa päivässä)
2. Mandub tai Mustahab: tehtävä, josta palkitaan, mutta sen tekemättä jättämisestä ei seuraa rangaistusta. Tämä on erittäin suositeltava teko. (esim. witr-rukous illan viimeisenä rukouksena)
3. Jaiz tai Mubah tai Halaal: sallittu (esim. mies saa mennä naimisiin neljän naisen kanssa)
4. Makruh: asia, jota ei suositella ja josta ei pidetä, mutta siitä ei seuraa rangaistusta (esim. avioero)
5. Haraam: teko, joka on kielletty ja josta seuraa rangaistus (esim. alkoholin juonti)

Hadithit olivat ihmisten mielissä ja jossain määrin myös kirjoitettuna profeetan (SAWS) kuoleman jälkeen. Alkoi muodostumaan kaksi hadithin pääosiota, itse teksti (matn) ja kertojien ketju (isnad). Tyyliin: A kertoo, että B kertoi hänelle, että C kertoi hänelle, että profeetta (SAWS) sanoi? jne?

Jotta voitaisiin tietää onko hadith luotettava, tulee siis myös tietää, ovatko kaikki kertoja-ketjun henkilöt kunnollisia, rehellisiä ja luotettavia. Tästä kehittyikin tiede nimeltä Asmaa' al-rijal eli suomeksi miesten nimet. Ensimmäiset tällaiset kokoelmat tunnetaan nimellä Musnad. Seuraavana esimerkki Musnadista:

Imaami Bukhareen mukaan (luku 30, hadith 26): 'Abdan kertoi meille sanoen, että Yazid B. Zurai sanoi, että Hisham kertoi, että Ibn Sirin sanoi, että Abu Huraira kertoi, että profeetta (SAWS) sanoi: "Jos joku unohtaa ja syö ja juo, antakaa hänen paastota loppuun asti, sillä se oli Allaah, joka hänet täten sai juomaan ja syömään."

Hadithien luokittelua

A) kertojien mukaan:

Marfu'
eli "nostettu". Hadith, jossa reportoija (oli se sitten profeetan (SAWS) seuralainen tai seuraaja tai muu) sanoo: "Allaahin Sanansaattaja (SAWS) sanoi". Tämän tyylinen hadith on muunmuassa Saheeh Al-Bukhareen ensimmäinen hadith, joka menee näin: Al-Bukharee --- Al-Humaidi 'Abdullaah bin Al-Zubair --- Sufyan --- Yahaya bin Sa'id Al-Ansari --- Muhammad bin Ibrahim Al-Taymi --- 'Alqamah bin Waqqas Al-Laithi, joka sanoi: "Kuulin 'Umar bin Al-Khattaabin sanovan, hänen (RAA) ollessaan minbarilla: "Kuulin Allaahin Sanansaattajan (SAWS) sanovan: Tekojen palkkio määräytyy aikomuksen mukaan ja jokainen saa palkkionsa sen mukaan mitä hän aikoi; hän joka muutti maallisen hyvän perässä tai mennäkseen naimisiin, hänen muuttonsa on sen mukaan, minkä vuoksi hän muutti."

Mauquf
eli "pysäytetty". Kerronta vain profeetan seuralaiselta (RAA), eli hänen oma sanontansa. Taas otetaan Saheeh Al-Bukhareesta esimerkki, Lakien ja Perinnön kirjasta (Kitaab Al-Fara'id): Abu Bakr, Ibn 'Abbaas ja Ibn Al-Zubair (RAA) sanoivat: "Isoisää kohdellaan kuten isää".

On huomattava, että tietyt sanonta-tavat, vaikka ne näyttävät MAUQUF-hadithilta tyylin mukaan, mutta että ne kuitenkin ovat MARFU?. Tyyleistä esimerkkinä nämä avauslauseet hadithille:

'Meitä käskettiin tekemään'
'Meitä kiellettiin tekemästä'
'Me yleensä'
'Meilä oli tapana sanoa/tehdä , kun Allaahin Sanansaattaja (SAWS) oli keskuudessamme'
'Me emme välittäneet siitä ja siitä'
'Sanottiin, että..'
'Se on Sunnasta, että'
'Se ilmestyi seuraavissa olosuhteissa' (puhuen Qur'aanin ayasta)

Maqtu'
eli "katkaistu". Se tarkoittaa, että kerronta tulee seuraajalta (taabie) eikä seuralaiselta (sahaabi).

Kaikkien näiden kolmen tyypin hadithien luotettavuus riippuu muista tekijöistä, kuten kertojien luotettavuudesta, kertojien ketjusta jne. Kuitenkin, tämä luokittelu on hyvin käytännöllinen, sillä tämän avulla voidaan tunnistaa profeetan (SAWS) sanonnat hänen seuraajiensa sanonnoista.

B) kertojien ketjun mukaan

Musnad
Al-Hakim määrittelee musnad-hadithin ("tuettu") seuraavasti:
"Hadith, jonka hadithien kerääjä on kuullut shaykhiltaan, jonka hän tietää kuulleen hadithin sellaisena aikana kun sen oppiminen oli mahdollista ja samoin kaikkien muiden shaykhien kanssa, kunnes ketjussa tullaan hyvin tunnetun seuralaisen (sahaabin) kohdalla, joka vuorostaan reportoi profeetalta (SAWS)."

Tämän määritelmän mukaan tavallinen muttasil hadith (sellainen jolla on keskeyttämätön Isnad), on poissa tästä määritelmästä, jos menee vain seuralaiseen (sahaabi) tai seuraajaan (taabie) saakka ja pois määritelmästä jää myös marfu' hadith millä on keskeytynyt Isnad (ketju).

Mursal
Jos linkki seuraajan (taabie) ja profeetan (SAWS) välillä puuttuu, on hadith tällöin mursal ("kiirehditty").

Munqati'
Jos taas linkki ketjusta puuttuu lähempänä hadithien kerääjää, on hadith luokkaa Munqati' ("rikkoutunut"). Tätä termiä käytetään myös, jos ketju (Isnad) näyttää jatkuvalta (muttasil), mutta tiedetään, että yksi kertojista ei koskaan tavannut henkilöä, jolta hän kertoo hadithin. Tätä termiä voidaan myös käyttää, jos ketjussa reportoija jättää mainitsematta henkilön nimen, jolta kuuli hadithin.

Mu'dal
Jos peräkkäisten puuttuvien reportoijien määrä ylittää yhden, kutsutaan ketjua nimellä mu'dal ("pulmallinen").

Mu'allaq
Jos reportoija jttää väliin koko ketjun ja suoraan kertoo profeetalta (SAWS), on ketju tällöin mu'allaq ("roikkuva"). Toisinaan tunnetaan myös nimellä balaghah ("tavoitella").

C) kertojien määrän mukaan jokaisessa ketjun kohdassa

Mutawatir
Eli "jatkuva". Tämä on hadith, jonka ovat kertoneet eteenpäin niin monet henkilöt, ettei heidän kaikkien voi uskoa valehdelleen. Esimerkkejä tästä ovat muunmuassa Hajj, viisi jokapäiväistä rukousta, zakaat, paasto ja Qur'aanin resitointi.

Ahad
Eli "Yksi". Tunnetaan myös nimellä khabar wahid ja tämä luokitellaan vielä kolmeen luokkaan:

Gharib
Eli "outo, niukka". Tämä kuvaa hadithia, jonka ketjun jossain kohtaa on vain yksi kertoja. Hyvin samankaltainen kuin Gharib hadith on luokitus fard ("yksinäinen"), joka tunnetaan seuraavalla tavalla:
samanlainen kuin gharib, vain yksi henkilö kertoo joltain tunnetulta imaamilta hadithia eteenpäin
erään tietyn alueen ihmiset kertovat tätä hadithia
kertojat kertovat tietyn alueen, kuitenkin eri kuin oma alueensa, ihmisiltä. Esim. Mekan ihmiset kertovat hadithia, jonka kuulivat Medinan ihmisiltä.

'Aziz
Jos jossain kohtaa ketjua on vain kaksi ihmistä kertomassa hadithia, on sen nimitys 'Aziz eli ("harvinainen, vahva")

Mashhur
Eli "kuuluisa". Kertojien määrä on enemmän kuin kaksi.

D)hadithin kerronnan tyylin mukaan

Mudallas ja Tadlis
Hadith, jonka luokitus on mudallas ("kätketty") on heikko, sillä tadlis aiheuttaa epävarmuutta. Tadlis taasen on sitä, että henkilö on kätkenyt (tadlis=kätkevä) shaykhinsa nimen eli ei kerro sitä. Ibn Al-Salah on jakanut tadliksen kahteen luokkaan:
tadlis al-isnad: henkilö reportoi shaykhiltaan, jonka hän kyllä tapasi, mutta joka ei todellisuudessa kertonut hadithia hänelle tai hän reportoi aikalaiseltaan, jota ei edes tavannut.
tadlis al-shuyukh: henkilö kertoo shaykhinsa nimen, mutta käyttää nimeä, joka ei ole tunnettu kaikille, jottei hänen shaykhinsa identiteetti paljastuisi.

Al-'Iraqi lisää tekstissään Muqaddimah Ibn Al-Salah, vielä kolmannen tadliksen luokan:
tadlis al-taswiyyah: tämä tarkoittaa sitä, että henkilö, joka kuuli hadithin luotettavalta shaykhiltaan, tietää, että hänen shaykhinsa kuuli sen epäluotettavammalta taholta, joka taas oli kuullut sen luotettavalta shaykhilta. Tämä henkilö jättää ketjusta epäluotettavan henkilön pois ja jättää vain kaksi luotettavaa shaykhia siihen.

Musalsal
Musalsal ("yhtenäisesti linkitty") isnad on ketju, jossa kaikki kertojat, profeetta (SAWS) mukaanlukien kertovat sen samalla tavalla ('an, haddathana, jne.) tai toimivat tietyllä tavalla jne...

Al-Hakim antaa kahdeksan esimerkkiä, mitä tämä tarkoittaa:

fraasin sami'tu (kuulin) käyttö
ilmaisu: "nouse ylös ja kaada minulle vettä, jotta voin näyttää miten shaykhini teki wudun"
haddathana (häne kertoi meille)
partansa pitely
laskien viidellä sormellaan
ilmaisu, "Minä todistan, että..."
sormien ristiminen

E) Tekstin ja ketjun luonteen mukaan

Shadhdh
Shadhdh ("epäsäännöllinen") on hadith, joka on luotettavan henkilön reportoima, mutta se on vastoin hadithia, jonka joku vielä luotettavampi on kertonut.

Munkar
Jos hadith, joka on päinvastainen kuin luotettavalta taholta saatu hadith ja se on vielä epäluotettavalta taholta kuultu, on se Munkar ("moitittu").

Mudraj
Jos jokin ketjun kertojista on lisännyt jonkin kommentin hadithiin, on luokitus tällöin Mudraj ("kahtiajakoinen"). Tämä lisäkommentti voi olla hadithin alussa, keskellä tai lopussa. Yleensä siitä syystä, että on haluttu selvittää jotain hadithissa profeetan (SAWS) käyttämää termiä.

F) hadithista löydetyn piilotetun vian mukaan

Mudtarib
Jos hadithin kertojat ovat eri mieltä tietystä shaykhista, tai jostain tietystä asiasta tekstissä tai ketjussa, eikä kenenkään mielipidettä voi katsoa oikeammaksi kuin toisen, on hadithin luokitus Mudtarib ("huojuva").

Maqlub
Jos hadithin luokitus on Maqlub ("käännetty, muutettu"), se tarkoittaa, että hadithin isnadia on käytetty myös jotain toista hadithia varten tai että lauserakennetta on muuteltu hadithin teksti-osassa.

Ma'lul tai Mu'allal
Ma'lul ("viallinen") hadith on sellainen, että se näyttää luotettavalta, mutta pinnan alla on jokin vika. Esimerkiksi sanoen, että hadith on musnad vaikka se on mursal, tai marfu' sen ollessa oikeasti mauquf. Yrittäen väittää, että henkilö kertoi shaykhiltaan, vaikkeivat he edes tavanneet, tai liittämällä hadithin johonkin sahaabiin vaikka se oli joku aivan toinen.

Esim. Monet suufien hadithit tulevat Al-Hasan Al-Basrin kautta, jonka he taas väittävät kuulleen hadithin 'Alilta. Mutta asia on niin, että 'Ali kuoli vuonna 40 AH ja Al-Hasan Al-Basri kuoli 110AH (ja hän oli silloin 88-vuotias). Joten on vain pieni mahdollisuus, että Al-Hasan Al-Basri tapasi 'Alin nuorena poikasena.

G)hadithin kertojien muistin ja luottettavuuden mukaan

Saheeh
Saheeh ("luotettava") hadith on sellainen, jolla on jatkuva Isnad, ja kertojat ketjussa ovat hyvämuistisia ja hadithissa ei ole löydetty olevan mitään vikaa.

Hasan
Hasan ("hyvä") on hadith silloin, kun se ei ole heikko (ei sisällä epäilyttäviä kertojia ja isnad on kunnossa), mutta ei silti ole yhtä hyvätasoinen kuin saheeh.

Da'eef
Hadith on silloin da'eef ("heikko"), kun sen isnadissa on häikkää. Da'eef hadith voi olla mursal, mu'allaq, mudallas, munqati' tai mu'dal. Tai sitten joku kertojista voi olla valehtelija, tai usean virheen tekijä jne. Mitä enemmän virheitä, sitä lähempänä ollaan mawdu'a.

Mawdu'
Tämä mawdu' ("tehtailtu, väärennelty") hadith sisältää usein valehtelijan ketjussaan. Eräs tunnettu hadithien väärentäjä oli 'Abd Al-Karim Abu 'l-Auja, joka väärensi neljä tuhatta hadithia pääosin niin, että hän teki laittomasta laillista jne. Muhammad bin Sulaiman bin 'Ali, Basran kuvernööri, ristiinnaulitsi tämän väärentäjän rikoksensa takia. Muutamia syitä seuraavaksi, että miksi haditheja väärennellään:

poliittiset erimielisyydet
puolueriidat uskon asioista
zanadiqahien tekemät väärennökset (vihollisten levittämät harhaopit)
tarinaniskijöiden väärentelyt
tietämättömien askeettien (suufien) tekemät väärennökset
tietyn kaupungin, rodun tai imaamin suosinta
omat keksimät jutut oman hyödyn takia
sananlaskut joista tehdään haditheja

No niin, nyt pieni testi. Tässä tulee paljon ahadeetheja, jotka ovat hyvin usein käytettyjä. Osaatko sanoa, mikä niiden aste on hadith-tieteessä?

1. "Suurah al-Ikhlas on kolmasosan Koraanin arvoinen"
2. se hadith, että Allaahilla on 99 nimeä
3. Allaah sanoo: "Olin kätketty aarre ja halusin tulla tunnetuksi, joten loin ihmiskunnan, sitten tein Itseni tunnetuksi heille ja he tunnistivat Minut."
4. Allaah sanoo: "Jollei se olisi ollut sinun vuoksesi, oi Muhammad, en olisi luonut maailmankaikkeutta"
5. Kun Allaah oli saanut luomisen lopetukseen, Hän kirjoitti kirjaan, mikä on Hänen luonaan, Hänen valtaistuimensa yläpuolella, "Totisesti, Armoni voittaa vihani."
6. Allaah sanoo: "Ei minun taivaani eikä maani voi Minua sisältää, mutta uskovan orjani sydän voi sisältää Minut."
7. "Hän joka tuntee itsensä, tuntee Herransa"
8. "Missä on Allaah..."
9. "Isänmaanrakkaus on osa uskoa"
10. "Olen jättänyt teille kaksi asiaa, jotka jos pidätte, ette voi koskaan joutua harhaan: Allaahin kirja ja minun Sunnani"
11. "olen jättänyt teidän joukkoonne sellaista, että jos siinä pitäydytte, ette mene harhaan: Allaahin kirja ja minun perheeni, minun taloni asukkaat (ahlul bayt)"
12. se hadith siitä, että kymmenen nimeltä mainittua seuralaista saivat tietää pääsevänsä Paratiisiin
13. "Jos Abu Bakrin Iman:in (uskon) määrää mitattaisiin kaikkien maailman ihmisten Imania vastaan, olisi ensin mainittu painavampi kuin viimeksi mainittu."
14. "Minä olen tiedon kaupunki ja 'Ali on sen portti"
15. "Minun seuralaiseni ovat kuin tähtiä, ketä ikinä heistä seuraatte, te olette johdatuksessa"
16. "Eriävä mielipide minun kansani kesken on armo"
17. "Minun kansani hajoaa 73:een lahkoon: 72 näistä joutuvat Helvettiin ja yksi Paratiisiin"
18. ne profetiat Mahdin, Dajjalin ja 'Isan (Jeesus) tulosta
19. kuvaus haudan rangaistuksesta ja ihanuudesta, pahoille ensimmäinen ja hyville tämä viimeinen
20. että profeetta (SAWS) anoo armoa ihmisten tähden Tuomiopäivänä ja että hurskaat näkevät silloin Allaahin
21. "Paratiisi on äitien jalkojen alla"
22. "Paratiisi on miekkojen varjon alla"
23. "Tiedon etsintä on pakollista kaikille Muslimeille"
24. "Etsi tietoa, vaikka sinun pitäisi mennä Kiinaan"
25. "Islaamin oppineen muste on pyhempää kuin marttyyrin veri"
26. "Me olemme palanneet pienemmästä jihaadista suurempaan jihaadiin (eli taistoon omaa pahaa sielua vastaan)"

Vastaukset:

1. Mutawatir (eli ihan luotettava, sillä se on niin monen ihmisen kertoma hadith)
2. Vaikeampi asia. Saheeh hadith on reportoitu al-Bukhareen, Muslimin. At-Tirmidhin, Ibn Maajah:n ja Ibn 'Asakir:in ahadeeth-kokoelmissa. Eli näissä kirjoissa se on luotettava. Mutta on joitain ketjuja, jotka reportoivat Allaahilla olevan nimiä, joita ei ole muissa listoissa, nämä ahadeethit ovat heikkoja.
3. Tästä hadithista puuttuu Isnad, eikä se ole profeetan (SAWS) suusta.
4. Väärennelty hadeeth, mawdu.
5. Saheeh, löytyy al-Bukhareesta ha Muslimista
6. Samanlainen tarina löytyy Bani Israilin taruista, mutta tälle hadithille ei ole Isnadia
7. Väärennelty, mawdu
8. Saheeh, löytyy Al-Muwattasta, Muslimista ja ar-Risalasta
9. Väärennelty, mawdu
10. Saheeh
11. Saheeh
12. Saheeh
13. Saheeh
14. Mawdu, mudtarib, täysin valheellinen
15. Da'eef tai mawdu
16. Ei Isnadia
17. Tälle hadithille on useita eri kertojia. Se löytyy Abu Dawudin, at-Tirmidhin, Ibn Maajan, Al-Hakimin, Ahmadin ja muiden kokoelmista. Oli se sitten kirjoissa eri reporttien mukaan saheeh, hasan tai da'eef, tämä hadeeth on silti hyväksytty ja luotettava
18. Saheeh
19. Mutawatir
20. Mutawatir
21. Näillä sanoilla esitettynä hadeeth on da'eef, mutta hiukan eri sanoin se löytyy Al-Hakimin, Al-Dhahabin ja Al-Mundhirin kokoelmista ja niissä se on saheeh
22. Saheeh
23. Nykyään katsotaan olevan hasan, ennen luultiin sen olevan esimerkki mashhur hadeethista mikä ei ole saheeh
24. Mawdu
25. Mawdu
26. Marfu, isnad on da'eef


http://www.fortunecity.com/business/mitchell/1377/schd.html "






Varmasti jokainen muslimi haditheja lukiessaan lähteenkin myös haluaa. Minä sovellan elämääni sahih-haditheja, koska niiden kerrotaan olevan aitoja. Jos eteeni tulisi joku Dha'eef, niin varmaan miettisin aika kauan sitä ja sen asiasisällön toteuttamista omaan elämääni.

Muslimit eivät seuraa "sokeana" haditheja, vaan myös niiden taustat tutkitaan, inshaAllah.
Sun Lok 22, 2006 11:22 am
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Hadith galleria Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by TMCrea