Islamtieto.com Foorumin päävalikko
RekisteröidyHakuOhjeKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisään
Halujen seuraaminen

Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Terveys Näytä edellinen aihe
Näytä seuraava aihe
Halujen seuraaminen
Kirjoittaja Viesti
ummuyusuf

Lähetä Halujen seuraaminen Vastaa lainaamalla viestiä
Halujen seuraaminen
Imam Ibn ul Qayyim al Jawziyyah
englannista kääntänyt UmmYusuf
Al-Fawaaid

'Kielletyt halut liitetään yleensä likaisuuteen. Ne jättävät jälkeensä hidastetun tuskan ja syyllisyyden tunteen. Joten, kun tunnet itsesi viekotetuksi, ajattele vapauttaa itsesi. Ajattele kaikkea sitä syyllisyyttä, joka liittyy niiden halujen täyttämisestä ja sen jälkeen tee päätöksesi. Kamppailu tottelevaisuuden kanssa ei ole helppo tehtävä. Se on joka tapauksessa liitetty hyvyyteen ja rauhoittaviin mielihyvän tunteisiin. Joka kerta kuin rasitat itseäsi liikaa (kielletyillä haluilla) ajattele kuinka mukavaa olisi katua ja vapauttaa itsesi. Ajattele niitä nautintoja mitä sallitut mielihyvät tuottavat ja koita tehdä oikea valinta. Pulma, jota koet hälvenee muistamalla sitä ihanaa ja äärimmäistä onnea Allahin totteleminen tuottaa. Myös voit vähentää taisteluasi ajattelemalla kuvannollisesti sitä rangaistusta mikä seuraa Allahin tottelemattomuudesta. Loogisesti, mielesi tulisi valita eniten palkkiota saavuttava vaihtoehto ja auttaa sinua kestämään se kipu, mikä aiheutuu siitä kun pidättäydyt toteuttamasta kyseisiä haluja.'

http://www.islaam.com/Article.aspx?id=93
Kes Huh 05, 2006 2:28 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Löytöretkeilijä

Lähetä Re: Halujen seuraaminen Vastaa lainaamalla viestiä
Lähestyit halu-teemaa hyvin pelkistetysti ja opettavaisesti. Se on hyvä ohje. Itse olen uusi mies tällä sivustolla, enkä ole (ainakaan vielä) muslimi, mutta käyn usein moskeijan perjantairukouksissa.

Eilisen perjantairukouksen jälkeen koko ilta meni hyvissä fiiliksissä. Oli rauhoitunut ja turvallinen mieli. Kaikki intihimot ja kielletyt halut olivat poissa mielestä.

Tänä aamuna heräsin kello viideltä töihin. Ennen työn aloittamista rukoilin elämäni ensimmäisen kerran yksin moskeijassa oppimani rukoustavan mukaisesti. Tein sen spontaanisti ja se tuntui hyvin luonnolliselta. Sen jälkeen olotila oli levollinen ja pahat ajatukset taas poissa.

Kotona minulla on kolme lasta. Murrosikäisen poikani kanssa on tullut usein riitaa, mutta ei koskaan perjantaisin rukouksen jälkeen. Hän on aistinut minun rauhallisuuteni.

Kun aiemmin kävin perhejuhlissa, joihin kuului joskus myös kirkollisia toimituksia (häät, hautajaiset ym.) en koskaan kokenut penkissä istuttuja rukoushetkiä itselleni aitoina. Ne tuntuivat aina niin tyhjiltä ja teennäisiltä. Joku toinen saattoi kokea tietysti aivan toisin.

Olen vakuuttunut siitä, että nykyinen tapani rukoilla myös tuottaa käytännön tuloksia.

Tästä aiheestahan voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon...

Lau Huh 08, 2006 11:20 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ummuyusuf

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Mahtavaa lukea kuinka saat rauhan, kaikki kiitokset kuuluvat Allahille. Teksti ei suinkaan ole minun, käänsin sen vain. Kaikki kunnia itse kirjottajalle.
Lau Huh 08, 2006 7:51 pm Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ummuyusuf

Lähetä Vastaa lainaamalla viestiä
Jotain uutta tännekin palstalle?

Kuinka ihminen elääkin useasti vain sen mukaan mikä tuntuu hyvältä ja miten jaksaa tai ei jaksa. Eräs sisko kerran kyseenalaisti sen että käännäppä en mä jaksa englanniksi. Onko tämä suomalainen ilmiö, siis ei jaksaminen vaan se sanonta. Englannissa se taitaa olla I dont feel like it. Mutta kuitenkin se että subhaana Allaah, tässä elämän kaaressa, useasti ihmiset juuri tekevät sen mukaan asioita mikä tuntuu hyvältä. Eikö kuitenkin tulisi välillä pakottaa itse itsensä tekemään jotain joka ei alussa tunnukkaan hyvältä mutta lopulta tottuu. Esim. lisää palvontaa ja vähemmän dunyaa?

Maa Kes 19, 2006 12:59 am Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:    
Vastaa viestiin    Islamtieto.com Foorumin päävalikko » Terveys Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry: 
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa